[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:14

Wat leuk dat je ook zo bezig bent met schriktraining, of eigenlijk aanleren van ontspanning :D :D

Ik heb een heel stukje geschreven in het topic van Roxy en dat geldt grotendeels ook voor jou. Wees meer zwart-wit in je houding. Veel meer casual als je hem aait met die vlag. Die intentie die je nu hebt, zou ik gebruiken als ik daadwerkelijk iets vraag. Je vraagt hem nu om te ontspannen, ga zelf ook lekker ontspannen staan :D

Ook iets meer zwart-wit in approach en retreat. Als hij zo schrikt en trillerig wordt, vrolijk door zwieperen en bij stilstaan en/of ontspanning echt duidelijk releasen door de vlag helemaal weg te halen en weg te lopen!

Ik zou hier ook beginnen met zwiepen met vlag terwijl hij achter je aan loopt. Door te blijven bewegen, voorkom je dat freeze-achtige gedrag. Je kan ook tussendoor achterhand en voorhand omzetten als dat goed gaat.

En ik zou je touw iets korter nemen, wel open hand voor als hij wegspuit. Zodat je op elke moment contact kan maken met de neus. Als hij nu gaat rennen, heeft hij al vaart als hij tegen het touw knalt en heb je kans dat je hem kwijt bent. Als je het iets korter hebt, kan je bij paniek een stukje laten sliden (met open hand!) voordat je hem tegenhoudt.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 22:30

Goof, klopt wel hoor maar denk dat het een beetje eigen is aan new forest? Harley was ook nog smal op deze leeftijd. En weet van harley's fokker dat zijn moeder ook pas op 4 jaar begon breder te worden.

Sanne, thnx had op mijn filmpje ook veel tips van mijn lesgever gekregen (Miezelke hier op bokt).
Maar ik lees ook de reacties die jij en peetstap posten in het volgtopic over Roxy :)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 19:33

Hier zit vanavond een zeer trots baasje :D
Vandaag Limo weer getraind en dit keer het zadel ipv longeersingel. Heb rustig gewerkt en het zadel er een aantal keer op en af gelegd.
En dat terwijl er twee anderen aan het rijden waren in de piste. Limo bleef er goed ontspannen onder. *\o/*
Helaas geen beeldmateriaal maar daar zorg ik wel voor Next time

Aansingelen heb ik niet gedaan. Alleen voorlopig op en af leggen.

Wat ik zeer positief vond is dat Limo het zadel ook zelf kwam opzoeken als ik het vast had en het dan ook aftaste met de lippen. Zijn nieuwsgierigheid wordt ook beter.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 00:03

Deze keer een zeer korte training gedaan in de mom van het gaat goed dus stoppen we de training :)

Eigen opmerkingen
• nog iets langer rust geven
• aandacht bij mij zien te houden
• zelf nog zelfzekerder handelen/overkomen (lastig punt voor mij)


Leef en laat leven.

zonnebloem18

Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:14

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik zou persoonlijk niet belonen bij stilstaan, maar belonen bij ontspanning. Er waren best wel wat momenten waar het zadel weg werd gehaald omdat hij stilstond maar hij duidelijk nog erg gespannen was.

Toch kan ik wel zien dat je houding duidelijker is en hij meer aandacht bij je heeft.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 00:19

Thnx zonnebloem, ik besef dat goed maar omdat hij eerst achteruit stapte (druk zelf proberen te ontgaan) en dan stil blijft staan beloonde ik hem om hem voor te blijven op opnieuw naar achter stappen.
Zo leert hij dat stilstaan het enige juiste antwoord is.
Naarmate dit beter bevestigd is zal ik ook langer wachten met de druk weghalen zodra hij echt ontspanning toont.

Ik ben wel blij met je visie :)
Ik probeer het goed te doen en daarom zijn tips ook altijd handig.

Leef en laat leven.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:02

Ik vind dat je echt goed vooruit gaat! Je ziet goed dat je hard aan jezelf werkt en om het goed te doen. :j

En soms heb je eerst de beloning nodig bij gewoon stil staan (dus weg halen), voordat hij kan gaan ontspannen. Zo leert hij eerst dat stil staan = goed = druk weg halen. Dat kan je dan langzaam uit gaan breiden naar ontspanning = goed = druk weg.

Fijn in kleine stukjes breken. Want als ze iets echt heel spannend vinden, ga je lang met dat zadel kunnen blijven staan voor ze zullen ontspannen en de kans dat ze gaan ontspannen als het lang duurt wordt alleen maar kleiner en kleiner. Kans wordt juist alleen maar groter dat ze steeds banger worden.

Goed bezig dus. :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:30

Eens met zowel Zonnebloem als Quir. Persoonlijk zou ik dit soort dingen altijd met twee personen doen; één persoon concentreert zich op het vasthouden van het paard en helpt bij het ontspannen (ik vraag altijd het hoofd omlaag als ze hun hoofd zo hoog blijven houden), de ander heeft twee handen vrij om het zadel vast te houden en te bewegen / plaatsen / weghalen.

Oh, let op de lengte van je lijn. Ergens bij 4 minuut nogwat laat je 'm losser (heel goed), maar daarna maak je 'm niet korter en ga je wel verder met het zadel. Als ie dan schrikt en naar voren springt, springt ie in het touw en ben je 'm kwijt.

Oy with the poodles, already

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 23:49

Quir, dank je voor je feedback.

Hilary, jij ook bedankt :)
Ik wil graag een tweede persoon maar Limo vertrouwd niet iedereen en ook niet elke persoon (die ik zou willen als hulp) is beschikbaar op de momenten dat ik op stal ben. Vaak ben ik zelfs alleen op stal. Heerlijk rustig dan wel :D op die momenten dat we echt alleen zijn ontspant Limo ook véél beter.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 20:12

Lang geen update gepost.
Sorry sorry sorry

15 januari afspraak bij equitom voor de rug en lendenen door te lichten.

En heb ons ingeschreven in een schriktraining :D

Leef en laat leven.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:26

Spannend dat ze hem gaan doorlichten, ben benieuwd! En super leuk schriktraining :)

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 00:27


Leef en laat leven.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:08

Hey TS ik heb net het andere topic doorgelezen... Wat een tegenslag is dit zeg :n . Maar er vallen nu wellicht wel wat puzzelstukjes op z'n plek. :(:)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 12:34

Nog even een update voor dit topic.

Morgen wordt er een kreupelheidsonderzoek gedaan bij Limo.
Op de kliniek was dit ook gedaan en.kwam LV kreupel eruit. Op foto's van de voorbenen was niks zichtbaar.
Echter zijn er tóch een paar zaken waarop ik zekerheid wil.

Zo gaat rechtsom zijn neusje wel omlaag tijdens longeren. Maar linksom lijkt hij het te willen maar niet te durven/kunnen.
Dat is dan ook het moment dat de linkerbenen het meest belast worden.

Tevens lukte op de kliniek de achterbenen niet, ik hoop dat deze morgen in de vertrouwde omgeving wel lukken.

Vrijdag komt ook de Osteopaat nog eens.

Leef en laat leven.

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:52

Fijn.Ik hoop Dat je wat meer duidelijkheid krijgt

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:32

Wat zijn de resultaten?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 12:40

Kreupelheidsonderzoek:

Klinisch onderzoek
Heel nerveuze indruk. Slijmvliezen normaal. Vena jugularis zetten goed op en lopen goed af.
Hydratatietoestand normaal. Hart- en longauscultatie normaal. Hartfrequentie 52 bpm. Borborygmi in die
vier kwadranten, paard heeft verschillende keren gemest tijdens het onderzoek.

Statisch onderzoek :
LV : geen pulsatie / geen gewrichts- of peesopzettingen / geen pijnlijkheid bij buigen van de kogel of de
carpus / geen pijn bij visitatie met de hoeftang
RV : geen pulsatie / geen gewrichts- of peesopzettingen / geen pijnlijkheid bij buigen van de kogel of de
carpus / geen pijn bij visitatie met de hoeftang
LA : geen pulsatie / geen gewrichts- of peesopzettingen
RA : geen pulsatie / geen gewrichts- of peesopzettingen
Rug en lenden : Heel stijve rug, spieren voelen heel hard aan, weinig beweeglijkheid in de rug en bekken
uit te lokken.
Conformatie van de rug : lange rug, heel korte achterhand.
Hals : Hals buigen naar links- en rechtsom minder stijf als in de rug.

Dynamisch onderzoek :
Stap harde bodem rechte lijn : geen abnormaliteiten
Draf harde bodem rechte lijn : lichte assymetrie in de achterhand, geen manken.
Draf harde bodem cirkel linksom : geen abnormaliteiten
Draf harde bodem cirkel rechtsom : geen abnormaliteiten
Buigproef links voor : lichtjes positief, na twee passen niks meer te zien
Rest van de buigproeven was gezien het zenuwachtige karakter van het paard niet mogelijk.

Draf zachte bodem cirkel linksom : licht verkorte passen ter hoogte van de voorhand, paard heeft moeite zich te ontspannen, is sneller afgeleid. Geen manken
Galop zachte bodem cirkel linksom : geen abnormaliteiten
Draf zachte bodem cirkel rechtsom : geen abnormaliteiten
Galop zachte bodem cirkel rechtsom : geen abnormaliteiten

Diagnose
n.v.t.

Behandeling / Advies
Bloedname (controle Vitamine E, selenium en spierenzymen)
Paard minder suikerrijk eten geven (stoppen met de mais) zodat het paard rustiger is en zich bijgevolg
makkelijker kan ontspannen tijdens het werk. Eventueel indien de vitamine E en selenium waarden normaal
zijn bijsupplementeren met maisolie.
Paard mag gewoon verder gewerkt worden en opgeleerd worden. De stijfheden die worden waargenomen
zijn aanvaardbaar voor een jong paard. Via training (vooral gericht op ontspanning) kan er aan gewerkt
worden. Stretchoefeningen van de hals werden besproken met de eigenaar.



Bloedonderzoek:
De analyse van het bloedonderzoek
Afbeelding

Verder stelt de dierenarts voor om een voeradvies samen te stellen specifiek op Limo afgesteld.


Als je hier interesse voor hebt wil ik je wel een voedingsadvies samenstellen. Dit houdt in dat ik specifiek voor Limo ga berekenen hoeveel van welke grondstoffen (ruwvoer en krachtvoer, eventuele supplementen indien nodig) hij per dag mag eten rekening houdende met zijn energiebehoeftes en zijn specifieke problemen (stressy, tekort aan vitamine E, ...). Ik maak je dan enkele voorstellen. Hievoor heb ik wel zeker de samenstelling nodig van het krachtvoer dat hij nu krijgt alsook de exacte hoeveelheid (in kg) per dag die hij daarvan krijgt, daarnaast ongeveer de hoeveelheid hooi die hij per dag krijgt en eventuele andere supplementen en hun samenstelling.

Leef en laat leven.

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:47

Ik zou op het verzoek van de dierenarts ingaan en het voeradvies goed opvolgen.
Fijn dat je dit voor Limo doet, ja gaat er in de toekomst de vruchten van plukken.
Toch opvallend dat er heel veel paarden zijn die met een tekort kampen van vitamine E. Ik ben benieuwd naar het resultaat ervan, hoop dat hij minder stressy zal worden is aangenamer voor hem, maar zeker voor jou.

Succes Marijke.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 12:55

Idd moet alleen de exacte hoeveelheid voer en hooi kennen.

Leef en laat leven.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:59

Art_Ificious schreef:
Idd moet alleen de exacte hoeveelheid voer en hooi kennen.


Heel makkelijk je loopt naar de stalbaas en vraagt wat krijgt Limo gevoerd welke hoeveelheden? Evt kan je bij de action een kofferweeghaak halen zijn 2 euro of zo en dan kan je het hooi wegen wat hij krijgt weet je het heel precies

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 21:32

Vandaag weer Osteopaat op bezoek gehad. Deze was op aanraden van de masseuse die paar weken terug geweest is.

Limo genoot er wel van maar durft dit niet echt te tonen.
- kaak vast - losgemaakt, vond ik best eng zoals ze tegen de kaak duwde :')
- blokkades in wervels - losgemaakt
- blokkades in heup/bekken - losgemaakt
- benen gestretched inclusief optillen achterbenen en helemaal naar achter uitstrekken
- bekkenkanteling en bepaalde oefening door aan de staart te trekken

Ze gebruikte ook andere technieken dan de vorige twee osteopaten die ik al gehad heb. Vond deze eigenlijk de beste. Nam limo van oor tot hoef en van borst tot staart onder handen.

Daarnaast zei ze dat Limo erg lenig is en zeker niet stijf, maar door de blokkades wel een stijve indruk gaf.
Limo heeft ook goed meegewerkt met alles.

Ik ga haar man ook contacteren omdat hij paarden tandarts is. Ideaal nu ik zijn nummer ook heb :)
De kaken kunnen namelijk geblokkeerd gaan zitten door tandproblemen.
Hoeven heeft ze ook nagekeken, de steunsels mag ik wat meer wegsnijden zodat de hoeven wat breder worden want de hielen van de achtervoetjes zijn bijeengeknepen.

Klein beetje gefilmd

Leef en laat leven.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:55

Je mag de steunsels wat meer wegsnijden, doe jij de hoeven van het paard zelf?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 23:21

Heleennn schreef:
Je mag de steunsels wat meer wegsnijden, doe jij de hoeven van het paard zelf?

Ja omdat het de smid nog steeds.niet lukt met de achtervoetjes.
Limo geeft ze wel maar zodra hij ze vast houdt raakt limo in paniek en trekt zich dan los. Smid heeft laatste keer bijna een hoef in zijn gezicht gehad, scheelde niet veel.

Dit was de allereerste keer dat ik het zelf deed:


Inmiddels gaat het me veel.beter af, smid krijgt elke keer foto's toegestuurd van de hoeven en zover hij dat kan beoordelen vind hij het goed gaan.
Ik zoek nog steeds een goede smid maar dan vrouwelijk.
Er zijn helaas ook al smeden die geweigerd hebben omdat ik de waarheid zeg en dat is dat limo angstig is en zich durft lostrekken. Dan weigeren smeden om te komen. Zelfs als op hun site vermeld staat dat ze ook "moeilijke paarden" aanvaarden.
Dan denk ik waarom dan die vermelding op de site?

Limo moet het natuurlijk ook leren maar als geen enkele smid tijd en geduld ervoor neemt zal limo alleen maar gestresseerder worden bij smeden.
De smid die ik laatste keer had was al erg geduldig en kalm. Gaf limo ook tijd om hem te besnuffelen etc. Voorvoeten gingen probleemloos, linksachter ging ook redelijk maar rechtsachter was limo te gespannen en trok hij zich los en kreeg de smid dus een hoef bijna in zijn gezicht.
Rechtsachter is thans bij Osteopaat geen probleem. Bij smid helaas wel. :\

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 21:16

Trainings update...
Limo doet het goed, sterker nog hij heeft mijn verwachtingen overtroffen vandaag.

Wandelen buiten en daarbij halt houden en voetjes optillen.
Op een veldpadje gefilmd


'S avonds mijn zinnen gezet op dubbele longe.
Eerst desensibiliseren en daarna uiteindelijk de longe langs rechts over de rug gehaald en dan beetje biu beetje opschuiven tot over de billen, net voor de staart.

Ik hou hem kort bij mij in een cirkel zodat de lijn niet plots toch achter de benen valt en korthouden voorkomt ook dat limo plots kan wegschieten. Gaat vanzelf draven maar is niet weggeschoten in galop waar ik zeer trots over ben.
Door het draven gleed de buitenste lijn wel van de kont terug naar de rug maar ook hierop geen schrikreactie. *\o/*

Helaas donkere binnenhal dus is de lijn niet zó goed zichtbaar


Foto toont hoe de lijn zit, als je goed kijkt zie je de lijn.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:01

Lekker bezig. Fijn dat je zoveel verbering voelt in het werken met Limo. Nu hopen dat het ook zichtbaar resultaat gaat opleveren.

Ik moest stiekem wel lachen om het 1e filmpje. Wat is hij braaf zeg. Als ik het filmpje bekijk wordt ik zelf al helemaal kriebelig van het "getut" Draai links. stapje rechts, zwabbertje met de lijn. Mede door mn paard die daar ook niet tegen kan doe ik het nooit. Wij zijn meer van het no nonsense ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Durquia en 122 bezoekers