[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 18:12

Thnx.

Omdat ik niet wil stilzitten maar door wil gaan, heb ik vandaag gelongeerd.

En wel mét longeersingel (nadat ik gaatjes bijgeprikt had) en bijzettouwtjes.
De longeersingel heb ik zonder getuttel op limo gelegd. Hij reageerde er niet op dus voelde ik me al wat fijner :)
Dan de touwtjes eraan gemaakt naar zijn bit toe. Kwam een touwtje tegen de buik maar omdat ik gewoon doorging bleef hij toch staan.

Heb de touwtjes niet strak gedaan. Maar is een voorbereiding op teugeldruk.
Heb niet lang gelongeerd want hij deed zijn hoofd al redelijk snel ontspannen omlaag en leek ook niet zo gefocust op de longeersingel. Heb het dus zeer positief afgesloten. En ben met een zeer tevreden gevoel uit de bak gestapt.
Stalbaas keek even van oh nu al gedaan :')

Op de poetsplaats ging limo ook echt in een relaxe houding staan nadat il hem afgetuigd had en zijn staart kamde omdat ik een pluk wou afknippen voor een armbandje. Hij ging bijna indommelen.

Ohja en de stalinstructrice was ook een paard aan het longeren maar met pessoateugels. Limo keek eerst wel eens omdat het paard in galop ging maar hij luisterde toch naar mijn commando's.

Leef en laat leven.


Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:56

Fijn om te lezen! Jullie komen er vanzelf wel :j

Dakota F12+1 / L1+4

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 21:27

Vandaag weer gaan longeren met longeersingel en bijzettouwtjes. EN kreeg onverwachts hulp (van iemand die een kindje een proef liet oefenen (rijdt net onder de nationale klasse ponies)) om op lichaamstaal te longeren. Wat heb ik vandaag geleerd: drijven, laten vertragen, halthouden en omkeren

Heb gevraagd of ik foto's mocht nemen als extra beeldmateriaal voor mezelf en dit mocht. Zelfs een stukje gefilmd. Limo reageerde ook ontzettend goed op de lichaamstaal.
Omwille van privacy heb ik de longeur onherkenbaar gemaakt. En door de vervelende instagrammers en hun nepmaneges (waarvan 1 weigert een foto van mij te verwijderen) heb ik mijn fotografielogo twee x op de foto's gezet.

drafje
Afbeelding

en ook wat desensibilisatie dmv aaien met longeerlijn en over de rug zwieren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel heb ik bevestiging gekregen dat Limo géén voorafgaande signalen toont (maar waarschijnlijk inwendig spanning opbouwt) en er dus gewoon vandoor gaat als hij ergens van schrikt. Dit had deze persoon zelf kunnen ondervinden. Ik had een hoek van de bak afgezet dus echt weg kon hij niet en de longeur kon hem ook makkelijk terug op de volte brengen.
Helaas heb ik geen foto's van zijn schrikreactie omdat dit erg snel ging.

Na enkele minuten mocht ik overnemen en heb ik zelf ook nog 5 min gelongeerd mbv aanwijzingen.
Enkel stap en draf want had de hoek te klein afgezet voor er ook galop bij te nemen.

Ben inmiddels aan het uitkijken naar volgende zondag wanneer Miezelke kan komen.
Had gezegd dat deze zondag niet zou lukken, maar ben onverwachts toch naar stal kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-10-17 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:41

Is hij nog wel gaan ontspannen na deze fotos?
Fijn dat iemand je kon helpen :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 21:54

Azmay schreef:
Is hij nog wel gaan ontspannen na deze fotos?
Fijn dat iemand je kon helpen :j

Toen ze klaar was met de desensibilisatie heeft ze hem nog even laten stappen en mocht ik overnemen. Hij liep bij mij toch niet gespannen. Pas toen hij domweg tegen de bakwand tikte met een voet schoot hij even naar voren maar heb meteen gereageerd door hem tegen te houden en weer op de volte te sturen. Toen bleef hij wel nog schrikken van zijn eigen staart maar niet wegschieten.

Vond de onverwachte hulp wel erg aangenaam :) En vooral leerzaam.
Ik ga zien of ik op het filmpje de dame in questie ook kan blurren.

Oh en kennen jullie voormalig dekhengst Sander?? New forest van nu 23 jaar??
Die staat voorlopig bij ons op de manege schuin tegenover Limo (die dame hierboven is de nieuwe eigenaar) omdat hij cushing heeft en dagelijks medicatie moet nemen. Door de cushing ging hij erg met zijn hoofd schudden, ook in de stal. Nu doet hij het enkel onder het rijden nog wel.

Leef en laat leven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:59

Een paard mag schrikken he..., alleen niet als een kip zonder kop ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 12:19

LadyMadonna schreef:
Een paard mag schrikken he..., alleen niet als een kip zonder kop ;)

Nee hij mag idd schrikken maar bij Limoncello is de eerste reactie vluchten als hij de kans ziet.
Daarbij loopt hij je ook gewoon om als je in zijn vluchtbaan staat.
Ja zelfs als ik náást hem sta heeft hij me al omgelopen omdat hij dus dacht dat naar links lopen ipv rechtdoor beter zou zijn. :')

Nu kan ik dat vluchten wel beperken door de bak af te zetten met hindernissen. (Ik ga wit-rood lint halen was een tip van de dame op de foto's ivm minder zeulwerk met balken).
Door hem te beperken in de ruimte heb ik ook het voordeel dat ik ten alle tijden de longeertouw nog vast heb en hij dus niet als een gek kan rondcrossen omdat ook nog eens een touw achter hem aansleept.

Morgen ga ik het longeren met lichaamstaal herhalen.
Nog een leuke tip die ik gekregen had was palen kriskras neerzetten en limo begeleiden en achterwaarts erdoorheen laten gaan. Of zelfs halthouden vlak voor een balkje of met alleen voorbenen over de balk heen.

Hij heeft van maandag tot vandaag rust gehad. Genoeg tijd om het longeren van zondag te verwerken.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:36

Art_Ificious schreef:
Wel heb ik bevestiging gekregen dat Limo géén voorafgaande signalen toont (maar waarschijnlijk inwendig spanning opbouwt) en er dus gewoon vandoor gaat als hij ergens van schrikt. Dit had deze persoon zelf kunnen ondervinden.


Ik hoop dat deze persoon toch wel door had dat het paard 1 brok spanning was? Op de foto's is 1 brok spanning te zien, dat heeft maar 1 milliseconde nodig om te gaan rennen (en dan heb je nog geluk als ze kunnen gaan rennen, anders heeft het andere gevolgen).

Elk paard toont voorafgaande signalen, alleen introverte paarden een pak subtieler en moeilijker te zien dan andere en dan is het echt een kunst om het te leren zien. Maar ze ontploffen nooit uit het niks, ook niet als mensen zeggen dat er niks aan de hand was voor het gebeurde ...

(en toevallig heb ik ervaring op dat gebied, dus ik gooi niet zomaar wat neer ;) ).


Hoop dat je er met hulp uit komt, denk dat het vooral taak is om te leren je paard lezen, weten wanneer je door moet gaan en wanneer je best even kan stoppen, naast dat je zelf veel rustiger en zekerder wordt :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 13:12

Ik denk dat ik er met hulp best wel zal komen. Moet alleen een beetje leren kijken idd naar hoever ik kan gaan per keer. En de taal leren lezen.

Leef en laat leven.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:13

Art_Ificious schreef:
Ik denk dat ik er met hulp best wel zal komen. Moet alleen een beetje leren kijken idd naar hoever ik kan gaan per keer. En de taal leren lezen.


Het is natuurlijk helemaal prima als je dit zelf nog moet leren, maar niet met een jong paard. :n een jong paard moet kunnen vertrouwen op de leider en dat kan dit paard zo niet... Hoe kun je het alfabet aan een ander leren als je het zelf nog niet kent?

Leo

Berichten: 50097
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:01

Ik ga mee met [***]. Een paard vlucht niet zonder signalen te geven, meestal worden de signalen die hij geeft niet opgemerkt. at is heel wat anders. (Overigens zie ik op de foto's een paard dat veel spanning toont en dus veel signalen geeft).

Een signaal kan minimaal zijn, daarom is het zeer belangrijk dat je je paard leert lezen en zijn signalen leert herkennen. Mijn introverte vluchter geeft minimale signalen, van een strakkere kin tot een extra rimpel boven zijn oog. Een bepaalde kanteling van het hoofd. Ik herken ze, maar een nieuw persoon zou er zo overheen kunnen kijken. Met een "plotselinge" uitbarsting tot gevolg als dan toch over die grens gegaan wordt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 11:33

Morgen is het zover... morgen komt Miezelke mij begeleiden met Limo.
Ben heel benieuwd naar wat ik allemaal ga bijleren. Aan haar ervaringen zal het zeker niet liggen, +7 jaar ervaring en diverse cursussen/opleidingen in NH, parelli en zelfs in de UK. Ik voel me nerveus haha net alsof ik voor het eerst weer naar school moet na een zomervakantie.

Gisteren heeft een stalgenoot me gevraagd of ik een "pad" wou proberen op limo als stap na zadeldekje.
Ik verwachtte een barebackpad... kwam ze aanzetten met een westernpad.
Nou die pad was een deken voor limo.
Zij is bij limo gaan staan en ik moest de pad opleggen. Ging goed op die manier. (Op de poetsplaats) zo 2x aan elke kant de pad opgelegd. En elke keer heeft zij limo beloond met snoepjes limo vond het op die manier echt minder spannend.
Voor het beeld als er beelddenkers zijn....
Pad lag bovenop de schoft tegen de hals aan tot op de heupknobbels.
Een echt deken haha. :')

Moet eerlijk zeggen dat ik best wel weer negatief ging denken omdat ik wist dit komt op zijn lendenen/heup te liggen en twijfels kreeg over hoe hij erop zou reageren. Maar stalgenoot zei niet twijfelen gewoon doen!

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28733
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:37

Veel plezier morgen :D

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:48

Veel plezier morgen!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:13

Je bent een van de weinige Bokkers die echt iets doet met advies, petje af. Veel succes en vooral plezier morgen!

Dakota F12+1 / L1+4

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:15

Super! Ik ben heel benieuwd naar hoe het zal gaan!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Leo

Berichten: 50097
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:23

Heel veel succes, fijn hoor!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 16:54

Yentaah schreef:
Je bent een van de weinige Bokkers die echt iets doet met advies, petje af. Veel succes en vooral plezier morgen!

Thnx

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Maar omdat ik enkel via wifi op internet kan is het mogelijk dat dit morgenavond laat pas kan zijn.

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28733
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:46

En, hoe is het gegaan?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 21:18

Heb veel theorie gekregen. Vandaag dus niks met limo gedaan. Maar was wel leerrijke stof voor mij.

Leef en laat leven.

Leo

Berichten: 50097
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:57

Theorie is zeer belangrijk, super fijn!! +:)+

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:05

Fijn zeg :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:39

Heb nog positief nieuws. Áls het lukt en Limo zich door de smalle stalgang van de ponies laat begeleiden... dan mag hij in de ponygang gestald staan én... met de ponygroep mee naar buiten. Dwz méér ruimte én vriendjes waarmee hij kan spelen. Én meer gras :D

Oh en dan kan hij in de stal ook met zijn buurpaardjes communiceren aangezien dat houten wanden zijn met draad erboven.
Zoals hier: (vorige pony heeft ook in die gang gestaan)
Afbeelding

Leef en laat leven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:24

Je hebt hindernissen tot je beschikking, toch? Dan kun je zelf oefenen met een smalle gang :)

Oy with the poodles, already

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 14:51

Vandaag heb ik afgesproken met mijn vriendin (stalgenoot) om samen te gaan wandelen.
Zij op haar pony en ik met limo aan de hand. Ik ben benieuwd hoe limo reageert op haar als ze hem bovenop pony ziet. (Ze noemt haar pony "pony" ipv allegro).
Pony en limo kennen elkaar door aast elkaar te staan op de paddock, dus dat zit al wel goed.

Gisteren had ze ook twee dekens bij, een staldeken en een winterdeken. Beide mag ik overnemen. Staldeken past goed ietsje ruim maar dat mag dan is limo er niet te snel uitgegroeid aangezien hij nog moet uitzwaren ook.
Winterdeken is nog ruimer maar hebbenhebben samen besloten dat ze die zelf mag houden voor haar pony tot limo uitgegroeid is.

Ook een regendeken maar daarover twijfelde ze nog of ze die weg doet.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goldenarrow en 101 bezoekers