[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:27

Art_Ificious schreef:
.
Dan kan je ook zeggen dat die van mijn zus "vals" is door toedoen van mijn zus, integendeel dat is het karakter van het paard.

Whut???

Geen een paard word vals geboren. Er zijn gevaarlijke paarden, meestal door de mens zo geworden of een tumor in het lichaam. Die eindigen in de worst of worden ingeslapen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 12:38

Discussie voeren heeft geen zin.

Laten we weer gewoon on-topic gaan. Het over Limo zijn proces hebben dus.
Gisteren is de nieuwe trainster even geweest ter kennismaking. En zoals ik eerder aangaf wou ik eerst beginnen met correct longeren en werken aan de hand.

Nou het longeren gisteren was een heel andere methode dan ik deed en dat merkte ik ook aan limo.
Die nam sneller de juiste lengtebuiging aan en hij merkte ook dat er nu echt gewerkt werd aan de longe ipv wat in het rondjes "geslingerd" te worden. Hij Heeft vaak liggen afkauwen en likken.
Heb ook tips gekregen over de juiste tempo van het paard in stap en draf en hoe ik dit kan zien.

Hebben gewoon met kaptoom en enkele longe gewerkt.

Leef en laat leven.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:43

Oakland1990 schreef:
Amber_anne schreef:
Hoi ts ik lees nu al een tijdje mee en heb het hele topic doorgelezen.

Waarom verkoop je spirit niet gewoon? Dan zijn al je problemen omtrent hem opgelost.


Dan heb je nog niet ver genoeg gelezen want die staat inmiddels zonder succes te koop. Dubieuze kopers en te hoge eisen.

*kruipt weer onder steen*


En dan idd niet meer willen verkopen na 1 afspraak. Ik heb het gelezen maar daarom laat hem te koop staan en zet hem anders in een opfok maar houden voor de komende 2 jaar heeft geen zin

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:52

Amber_anne schreef:
En dan idd niet meer willen verkopen na 1 afspraak. Ik heb het gelezen maar daarom laat hem te koop staan en zet hem anders in een opfok maar houden voor de komende 2 jaar heeft geen zin


Volgens mij is die bezichtiging niet door gegaan of heb ik er over gelezen.

Wat ik vooral niet begrijp is dat ts telkens naar de hele jonge paarden gaat. Er zijn zat leuke paarden te koop die een dagje ouder zijn en geen hoofdprijs behoeven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 13:08

Oakland1990 schreef:
Amber_anne schreef:
En dan idd niet meer willen verkopen na 1 afspraak. Ik heb het gelezen maar daarom laat hem te koop staan en zet hem anders in een opfok maar houden voor de komende 2 jaar heeft geen zin


Volgens mij is die bezichtiging niet door gegaan of heb ik er over gelezen.

Wat ik vooral niet begrijp is dat ts telkens naar de hele jonge paarden gaat. Er zijn zat leuke paarden te koop die een dagje ouder zijn en geen hoofdprijs behoeven.

Geloof het of niet,
Heb ook geregeld gedacht wáárom ik nu wéér een jong hengstje gekocht had en wáárom niet een die al zadelmak was.
Maar mijn blik bleef steeds naar de advertentie van Spirit gaan. Dus helaas ik kon het niet laten. :\
Maar heb mijn les wel geleerd hieruit en in de toekomst zal ik kiezen voor een leuk beleerd paard. :j
(Als er ooit weer een bijkomt, tijd zal het uitwijzen)

Leef en laat leven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:12

En het cirkeltje is weer rond. Het volgende bericht zal weer zijn “ik verlaat Bokt want jullie zijn allemaal gemeen tegen mij”....
Wat wil je nou art? Weet je, laat ook maar, ik ga ontstippen.... dit is zo ontzettend kansloos en zo ontzettend zonde van de tijd die iemand erin steekt....

Jammer....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:25

Paarden worden echt niet vals geboren...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:12

Art_Ificious schreef:
Geloof het of niet,
Heb ook geregeld gedacht wáárom ik nu wéér een jong hengstje gekocht had en wáárom niet een die al zadelmak was.
Maar mijn blik bleef steeds naar de advertentie van Spirit gaan. Dus helaas ik kon het niet laten. :\
Maar heb mijn les wel geleerd hieruit en in de toekomst zal ik kiezen voor een leuk beleerd paard. :j
(Als er ooit weer een bijkomt, tijd zal het uitwijzen)

Gewoon een oprechte vraag,maar waarom zou je er zowiezo al een tweede paard bijkopen?Als ik me niet vergis uit je verhalen zit je er financieel toch niet zo royaal voor en moet je al op lessen enzo besparen.Is het dan niet handiger het extra geld wat je van een 2e paard bespaart aan het 1e paard uit te geven.
Naar mijn idee ben je iemand die heel graag met paarden bezig is en best wilt leren.Steek je centjes lekker in lessen voor jezelf daar, worden jij en je paard beter van.
Wat dat betreft denk ik dat het een wijs besluit is Spirit te verkopen want voordat je echt weet of hij groot genoeg word ben je al zoveel geld kwijt en ook al verkoop je hem bv in het voorjaar voor iets meer als je er nu voor krijgt ook dan ben je iedere maand stalgeld kwijt.
Ik wens je oprecht wijsheid in de beslissingen die je neemt voor je zelf en je paardjes.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:24

Art jij leest ook niet... Ik zeg nergens dat ik vind dat jij je paarden vals maakt he... dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dit het me verbaast, omdat ik niet zo heel veel valse jonkies ken en er bij jou al 2 staan. Daar maak jij van dat ik zeg dat je ze vals maakt. Alsjeblieft zeg, je moet zelf ook lezen voordat je dingen gaat roepen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:38

Art_Ificious schreef:
Geloof het of niet,
Heb ook geregeld gedacht wáárom ik nu wéér een jong hengstje gekocht had en wáárom niet een die al zadelmak was.
Maar mijn blik bleef steeds naar de advertentie van Spirit gaan. Dus helaas ik kon het niet laten. :\
Maar heb mijn les wel geleerd hieruit en in de toekomst zal ik kiezen voor een leuk beleerd paard. :j
(Als er ooit weer een bijkomt, tijd zal het uitwijzen)


Nee sorry dat geloof ik niet.

Ik kan me niet voorstellen dat je dit tot drie keer toe doet... komt bij mij eerder over als hebberig zijn, om je dan te realiseren dat het toch weer niet lukt.

Maar dat is hetgeen wat ik lees na je topic, ook ik ken je niet persoonlijk

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:42

Heb je geen familie die je een halt toeroept in deze impulsieve beslissingen die nogal verstrekkende gevolgen hebben? Met als belangrijkste; flinke financiële gevolgen en nu met Spirit zelfs je gezondheid die op het spel komt te staan...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:54

Vals? Volgens mij heb ik nergens gelezen dat Limo of Spirit vals zijn. Vals vind ik als ze je aanvliegen, je van achteren bijten of gericht naar mensen uithalen om niets. Nergens gelezen dat Limo of Spirit dat doen. Misschien een maatje te snel en te druk voor TS, maar vals vind ik wel echt een ander verhaal.

En geeneen paard wordt vals geboren nee, maar er is wel een aangeboren groot karakterverschil tussen paarden. De ene is van nature gemoedelijk en rustig, de andere van nature druk en dominant. De een is een binnenvetter, de andere explosief en daarna de stress kwijt. Een koudbloed is anders als een volbloed. Paarden kunnen aandachtzoekers en allemansvrienden zijn of juist heel eenkennig zonder dat er een trauma aan ten grondslag ligt. De een is van nature voorzichtig en terughoudend, de ander van nature brutaal. Of een paard bij stress/opwinding een freeze, flight of fight reactie heeft is ook paard afhankelijk. Niet alles past iedereen.

Maar wat ik wel lees in dit topic is dat zowel Limo als Spirit heel gewoon jonge paarden gedrag vertonen. Niet overmatig heet of dominant, maar gewoon jong en vlug en onzeker. Maar ook geen gemoedelijke van nature heel rustige paarden zoals bv een koudbloed vaak is.

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:01

oji schreef:
Vals? Volgens mij heb ik nergens gelezen dat Limo of Spirit vals zijn. Vals vind ik als ze je aanvliegen, je van achteren bijten of gericht naar mensen uithalen om niets. Nergens gelezen dat Limo of Spirit dat doen. Misschien een maatje te snel en te druk voor TS, maar vals vind ik wel echt een ander verhaal.

En geeneen paard wordt vals geboren nee, maar er is wel een aangeboren groot karakterverschil tussen paarden. De ene is van nature gemoedelijk en rustig, de andere van nature druk en dominant. De een is een binnenvetter, de andere explosief en daarna de stress kwijt. Een koudbloed is anders als een volbloed. Paarden kunnen aandachtzoekers en allemansvrienden zijn of juist heel eenkennig zonder dat er een trauma aan ten grondslag ligt. Of een paard bij stress/opwinding een freeze, flight of fight reactie heeft is ook paard afhankelijk. Niet alles past iedereen.

Maar wat ik wel lees in dit topic is dat zowel Limo als Spirit heel gewoon jonge paarden gedrag vertonen. Niet overmatig heet of dominant, maar gewoon jong en vlug en onzeker. Maar ook geen gemoedelijke van nature heel rustige paarden zoals bv een koudbloed vaak is.


Mee eens :j Mooi en duidelijk uitgelegd.
Doordat sommige paarden met bepaalde karaktereigenschappen terechtkomen bij mensen die daar niet mee overweg kunnen (ik doel nu niet op TS, maar algemeen), loop je inderdaad wel de kans dat een paard 'vals' of onbetrouwbaar gemaakt wordt. Altijd gemaakt, geen paard is vals van zichzelf. Daarnaast is vals een perceptie.

Het is geen schande als iets niet bij je past. Ik heb meer moeite met paarden die erg 'in your face' zijn bijvoorbeeld. Aanwezig, clownesk, haantje de voorste.. Die zijn hartstikke leuk, maar niet voor mij. Ik ben van mezelf heel rustig, op de achtergrond en neig naar afwachtend. Dat weet ik van mezelf, net zoals dat ik weet dat dat soort paarden in mijn irritatie zone gaan zitten. Ik kan fijn met ze werken, maar het vergt wel al mijn energie. Voor mezelf zou ik dus altijd kiezen voor een ander type paard. Dat maakt niet dat ik 'minder goed' ben dan iemand die juist wel goed overweg kan met de clowntjes. :) Gewoon een kwestie van leren wat bij je past (ik heb 12 jaar zo'n type clown gehad).

Maar dat is niet direct ontopic. Ik wens de TS veel wijsheid toe met de beslissing over het wel of niet verkopen van Spirit en de verdere begeleiding van Limo.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 16:15

Ik heb de advertentie van Spirit wat veranderd. Misschien krijg ik nu wel meer reacties.

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:17

Ga je hem toch laten castreren nu?

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:24

Ik hoop het voor je want het is jammer om maandelijks veel kosten kwijt te zijn aan een dier waarvan je al weet dat hij te klein blijft en je zelf dus weinig lol aan gaat beleven.

Ik denk ook niet dat je heel bang hoeft te zijn voor handelaren. Een jaarling is voor handelaren niet zo heel interessant. Ook voor hun geldt dat om de prijs te laten stijgen ze eerst 2 jaar moeten investeren en een gewone levert gewoon die extra kosten niet meer op. Alleen als je een hele speciale met kwaliteit voor de hogere (top) sport hebt is een jaarling voor een handelaar interessant. 3-jarige onbeleerde zijn dan wel weer interessant voor handelaren, goedkoop inkopen, snel beleren door een handig iemand en dan snel verkopen. Dan zit er geld tussen maar niet als je ze eerst 2 jaar moet onderhouden.

Een jaarling is echt alleen interessant als je van plan bent er zelf veel plezier aan te beleven en iets speciaals hebt met het beestje.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe manier van longeren voor Limo gaat uitpakken!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 16:44

Klinkt misschien stom ofzo, (niet lachen aub!!) Maar ik geloof ook wel in de karakteranalyses dmv de kruinen op het hoofd van het paard. Bekeken als je voor het paard staat.
(Is net als geloven in edelstenen en hun werking en daar geloof ik ook in)

Toevallig klopt dit ook als ik naar limo, falke (zus haar merrie) en harley kijk.
Limo zijn kruinen: rechts ver boven de ooglijn
Karakteranalyse: Paarden met een kruin die wat verder naar rechts ligt wanneer je ervoor staat zijn soms wat minder gewillig, ze kunnen hun ruiter wat uit proberen en er soms hun eigen ideeën op na houden.
Afbeelding


Harley: kruin in het midden iets boven de ooglijn.
Karakteranalyse: Dit patroon komt het meeste voor. Over het algemeen horen deze kruinen bij paarden met een vrij ongecompliceerde aard. Maar natuurlijk moet er goed gekeken worden naar de andere invloeden en zegt 1 enkele kruin minder over de persoonlijkheid dan een meer gecompliceerde kruin.
Afbeelding

Falke heeft 2 kruinen naast elkaar boven de ooglijn
Karakteranalyse volgens de Amish:
Paarden met twee kruintjes boven elkaar boven de ooglijn zijn vaak de paarden die onder de juiste begeleiding van ‘paardenmensen’ tot toppers kunnen uitgroeien. Voor ‘mensen met paarden’ kunnen ze problemen opleveren omdat deze paarden graag de nummer 1 zijn in de rangorde. En dat laatste klopt bij Falke ontzettend goed.

Spirit heeft 3 kruinen maar 2 ervan zijn lange kruinen en daarover lees ik dit:
Drievoudige kruinen zijn een zeldzaamheid. In het onderzoek van Linda Tellington Jones kwamen er maar enkelen voor. Bij merries en ruinen wijzen 3 kruinen op een bepaalde gecompliceerdheid. Ze zijn echter niet onvoorspelbaar.

Hengsten zijn een verhaal apart. 80% van de hengsten met 3 kruinen die Linda Tellington Jones tegen kwam in haar onderzoek waren onbetrouwbaar en soms zelfs gevaarlijk.
Afbeelding


EDIT:
Ik las ook iets over mijn financiële kant. Nou ik zat er minder goed in toen ik bij mijn ex leefde. Maar nu ik geheel onverwachts een nieuwe vriend heb (in juni mijn relatie beëindigd, terug naar mijn ouders gegaan en op een karaoke-avond in augustus aangesproken geweest door huidige vriend en dat klikte meteen.) kan ik veel meer geld sparen. EN ik heb zeer binnenkort een nieuwe job waarbij ik Ongeveer 1/4e meer verdien dan wat ik nu heb en nog extra voordelen erbij. (Maaltijdcheques oa,)
Waarom zou ik anders ook ineens een zadel van 2.000€ kunnen kopen voor limotje?

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:15

Fijn dat je een nieuwe relatie hebt, ik wens je echt veel geluk en hoop dat hij een stuk beter voor je is dan je ex.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:28

Ja, maak er nog even een woeste hengst van, wellicht dat Lucky hem dan komt kopen.
Je hebt gewoon een jaarling en jaarling hengsten slaan soms met hun achterbenen gericht naar je, net als jaarling merries soms proberen om je met hun voorbenen om te maaien.
2 jarige hengsten proberen je in de benen te bijten als ze kans krijgen en 2 jarige merries laten zich redelijk makkelijk boven op je vallen met hoeven optillen.
Dat is gewoon jonge paarden gedrag dat je altijd in je achterhoofd moet hebben en meteen de kop in moet drukken zonder eindeloos analyseren.

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:53

Het risico van dergelijke theorieën is, dat je geneigd bent te gaan denken en redeneren in analyses ipv te blijven kijken naar het paard.
Maar nu denk ik hetzelfde over de Horsinalities, terwijl veel mensen daar echt veel uit halen. Ik kan er niet zoveel mee. Ieder zijn ding :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:04

Mijn hengstveulen ( vorig jaar ) heeft mij ook een gat in mijn hoofd geslagen. Hengsten hebben nou eenmaal wat losse benen en hebben duidelijkheid nodig. Ik was gewoon niet snel genoeg met mijn jonge hengstje. Hij is gewoon jong en heeft zich ook meerdere keren los getrokken met het voorbrengen. Maakt hem niet onhandelbaar of gevaarlijk maar gewoon een hengst.

Als Spirit een consequente persoon bij zich heeft zal hij net zo goed hengst zijn, maar die personen redden zich wat makkelijker er mee. Het is altijd opletten en duidelijk zijn. Hij moet respect voor je hebben en dat krijgen ze alleen als je consequent bent

De kruinen en het karakter vind ik persoonlijk onzin. Mijn merrie zou vreselijk moeten zijn volgens haar kruinen. Ze is echter schaapmak en echt een doetje.

Zelf denk ik dat je iets consequenter mag zijn en dat je zekerder van jezelf moet zijn. Als jij het niet zeker weet, hoe kan je paardje dan zeker zijn van jou? Fouten maken doet iedereen, leren doet ook iedereen en ook iedereen doet het op zijn eigen manier. Jij bent de baas over je dieren en je moet je ook zo opstellen. Ze moeten weten dat ze je kunnen vertrouwen en dat je weet wat je doet. Duidelijk zijn naar ze, belonen maar ook duidelijk grenzen geven.

Heel veel succes met je paardjes, wat je keuzes ook mogen zijn ;)

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:00

Ja, dat van die kruinen, is idd iets van aan. Ons Belle is de enige hier met 3 kruinen, en is n heel specialleke, bij momenten zelfs "vals" geweest (ook door pijnlijke ervaringen in het verleden, maar toch soms onlogische opflakkeringen). Gelukkig staat haar handleiding intussen behoorlijk op punt, en heb ik er nu n droompaard aan.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:05

Tja merries met hengstentanden zouden ook lastiger zijn. Heb er een staan en een lievere merrie krijg je niet gevonden ;)

Allemaal grappig om eens te kijken maar hecht er maar geen waarde aan.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:07

Het maakt ook niet uit want ook al is het ene paard lastiger dan het andere: ze moeten hoe dan ook fatsoenlijk opgevoed worden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:35

Die kruinen zijn net als horoscopen. Ik geloof daar absoluut niet in.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benita, DDDara, Esperanza, ikkedus, Jet_33, Mark0919, Mila17, MissMarije, MissSicarius, Nalonyda, sterregoud, tienus63 en 32 bezoekers