'Geen maneges of handelaren'

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:36

Ik zou (als ik een eigen paard had _O- ) deze noooit!! naar een manege verkopen. Goede manege/ slechte manege, maakt me niks uit. Ik zou mijn paard niet later willen zien als een manegepaard waar iedereen maar rondjes op hobbelt, als pensionpaard op een manege lijkt me geen enkel probleem. Maar als manegepaard.. Nooit!!

Naar een goede handelaar die echt naar een goede plek voor je paard zoekt wil ik nog over nadenken. Maar zo'n van handelaar naar handelaar etc.. handelaar hoeft voor mij ook niet. (heel vaak het woordje handelaar _O- )
Het liefst zou ik zelf gewoon een passend huisje vinden, ik zie het mezelf ook wel onder de advertentie zetten.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:46

Grappig dat veel mensen wel naar de handel verkopen en niet naar een manege.

Naar mijn idee is een manege (mits paard braaf is) een veel fijnere plek dan een gemiddelde handelsstal. Handel staat voor uitproberen, waarde verhogen, corrigeren, ook vaak meerdere ruiters, quick-fix, buitenland, buiten beeld.
Bij een manege hoeft een goed paard nooit van zijn leven meer weg, wordt het ondanks de onervaren, wisselende ruiters vaak toch heel liefdevol behandeld en is er bijna elke dag wel beweging en contact met soortgenoten.

Uiteraard snap ik het ideale beeld van een zgn. "eindgebruiker" die jouw paard koopt en lang en gelukkig leeft. Maar in de praktijk loopt het heel vaak anders. Hoe vaak zie je niet dat een paard ineens in de handel beland lijkt te zijn of iets? Dan zou een manege imo echt niet zo'n verkeerde plek zijn. Het heeft een slechte naam, maar achter de gesloten deuren wordt daar minder leed gepleegd dan bij sommige handelaren.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:47

Namira542 schreef:
Ik zou (als ik een eigen paard had _O- ) deze noooit!! naar een manege verkopen. Goede manege/ slechte manege, maakt me niks uit. Ik zou mijn paard niet later willen zien als een manegepaard waar iedereen maar rondjes op hobbelt, als pensionpaard op een manege lijkt me geen enkel probleem. Maar als manegepaard.. Nooit!!

Naar een goede handelaar die echt naar een goede plek voor je paard zoekt wil ik nog over nadenken. Maar zo'n van handelaar naar handelaar etc.. handelaar hoeft voor mij ook niet. (heel vaak het woordje handelaar _O- )
Het liefst zou ik zelf gewoon een passend huisje vinden, ik zie het mezelf ook wel onder de advertentie zetten.


Tja maar mijn pony stond dus op een pensionstal/manegen bij de nieuwe eigenaars. Ouders van het kind gaan uiteen. Stalling werd niet meer betaald en uiteindelijk is de pony aan de manege verkocht/gegeven om de schulden af te lossen. Dus zo zie je maar hoe het kan verkeren.

Als je dat alles niet wilt, dan moet je niet verkopen :Y)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:55

Tja ik zou mijn paard ook liever niet verkopen aan een manege of handelaar. Liever aan een gezin waar het paardje met een vriendje aan huis komt te staan. Op het moment dat je je paard verkoopt heb je daar wel keuze in. Echter zodra het paard verkocht is heb je daar niets meer over te zeggen. Dat moet je wel in je hoofd houden.

Ik ken voorbeelden van mensen die de volgende eigenaar ook wilden verplichten het paard nooit weg te doen naar een manege of handelaar, maar het ook niet zelf terug te willen verkopen.
Of iemand die haar oude pony wilde bezoeken, geen reactie kreeg op haar vraag voor een afspraak en op eigen gelegenheid er langs wilde gaan. Dat vind ik echt een no go. Als je je paard verkoopt moet je daar ook allemaal afstand van kunnen doen. Met de verkoop geef je de verantwoording en beslissingsrecht ook over aan de koper.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:56

bulck schreef:
Tja maar mijn pony stond dus op een pensionstal/manegen bij de nieuwe eigenaars. Ouders van het kind gaan uiteen. Stalling werd niet meer betaald en uiteindelijk is de pony aan de manege verkocht/gegeven om de schulden af te lossen. Dus zo zie je maar hoe het kan verkeren.

Als je dat alles niet wilt, dan moet je niet verkopen :Y)


Dat zou ik heel erg vinden als zoiets gebeurt. Maar daar zal ik op dat moment helaas vrede mee moeten hebben, het is dan niet mijn paard meer. Ik zou het zelf alleen nooit doen.

Sowieso als ik een paard zou kopen blijft die wat mij betreft tot zn laatste adem hier, maar soms moet je wat door omstandigheden.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:00

Ik zou geen manege doen. Handelaar komen ze als ze verder gewoon normaal zijn bij een liefdevol huisje.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:10

Moeilijke stelling.
Mijn 24 jarige blijft bij mij tot zijn dood. en zijn opvolger ook
Dat snap ik vaak niet dat een ouder paard moet plaatsmaken....heb je er zoveel lol mee gehad, wedstrijden gewonnen en dan dikke doei heel verdrietig, maar hem toch wegdoen en naderhand uitzoeken waar hij is en dan vinden dat je zelf beter voor hem zou zorgen....Doe Dat Dan! Neem je verantwoordelijkheid!
Mijn 3 jarige is een paard wat je moet begrijpen en in moet investeren.
Ik denk dat ze dat op een manege sneller doen dan op een handelsstal.
Overigens is mijn hoefsmid ook handelaar en hem zou ik wel vertrouwen om een geschikt adres te zoeken en vinden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:15

Ik denk dat de manegepaarden/pony's op onze manege beter af zijn als bij de meeste handelstallen of misschien zelf hobby-ruiters. Wij hebben gewoon goeie instructeurs (waaronder ik) die zelf ook actief in de paardensport zitten en dagelijks zelf rijden. Dan is dat getrek en gestamp al geen optie in de lessen. Daar gaan onze haren van overeind staan. Onze ruiters mogen ook wedstrijd rijden met de manegepaarden/pony's dus deze zijn ook wel gewoon van degelijk niveau. Wij hebben bijna geen enkele pony meer waar je het moet flikken om te trappen of een boom om te zagen met je teugels. Degene waarbij dat wel nog kan gebruiken we om onze echt beginners te leren rijden. Paardjes komen elke dag buiten, 2 dagen per week vrij, niet meer dan 2u per dag lopen en liefst nog minder of verspreid over de dag. Lekker met z'n allen op de wei, af en toe een buitenritje, lekker hooi en stro, twee keer per week volleidg uitmesten, warm jasje in de winter als dat moet... Osteo/DA/tandarts/... komen ook gewoon als dat nodig is. Elk jaar twee keer een vakantie. Als ik mijn paard zou moeten verkopen en ze niet van het niveau/karakter was dat ze nu heeft zou ik niet twijfelen. Het zijn als het ware 'eigenaarspaardjes' in een manegejasje. Ik vind het heerlijk om er te werken, de paarden zijn lekker blij en gezond.

Ik snap dat mensen nog steeds een slecht algemeen beeld hebben van maneges, maar er begint echt een ommekeer te komen denk ik. Bij ons is het in ieder geval al uit den boze om de dieren de hele dag op stal te laten! Dus ik snap wel dat mensen maneges willen vermijden bij de verkoop van hun dier, maar het lijkt me toch nuttig om eerst even een kijkje te nemen op de manege die reageert op de advertentie. Hier in de buurt zit ook een heel fijne handelsstal, dus die zijn zeker ook niet over één kam te scheren.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:23

Ik snap het helemaal, ik zou mijn paard niet naar een handelaar doen, maar ook zeker niet naar een manege. Lijkt me toch niet fijn elke keer weer een andere ruiter te hebben? En het paard loopt zo 3 uur per dag. Komen (op de meeste maneges) te weinig buiten. En dan heb je ook nog de mensen die in het midden gaan staan en hun paard in de krul trekken zodat ze een foto hebben van hun op een 'nageeflijk' paard. Erge is dat de meeste instructeurs dit ook nog aanmoedigen.

(Dit geldt natuurlijk niet voor elke manege, maar alle maneges die IK ken (en dat zijn er best veel) zijn niet echt aardig tegen de paarden)

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:36

Ik zou mijn paard ook nooit aan een manege verkopen. Ze verdient gewoon een baasje die om haar geeft, waar ze aan kan hechten die leuke dingen doet. En niet 3 personen per dag die er maar rondjes mee gaan rijden en iedereen rijd anders wat me ook niet fijn lijkt.

Eens in de zo veel tijd een check door de fysio, zadelcheck, de best passende zadel voor haar, Nagevelijk rijden, lekker overdag op het weiland, opstappen met krukje etc. Helaas zie ik altijd op maneges dat dit niet gebeurd, als er maar geld binnen komt.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:42

xLianneeee schreef:
Ik zou mijn paard ook nooit aan een manege verkopen. Ze verdient gewoon een baasje die om haar geeft, waar ze aan kan hechten die leuke dingen doet. En niet 3 personen per dag die er maar rondjes mee gaan rijden en iedereen rijd anders wat me ook niet fijn lijkt.

Eens in de zo veel tijd een check door de fysio, zadelcheck, de best passende zadel voor haar, Nagevelijk rijden, lekker overdag op het weiland, opstappen met krukje etc. Helaas zie ik altijd op maneges dat dit niet gebeurd, als er maar geld binnen komt.


Tja maar dat weet je dus ook niet als je particulier verkoopt :+

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:42

Vraag me wel af waar Bokt toch paard heeft leren rijden :+ - en waar op....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:43

Niet echt een rijtechnische discussie, ik verplaats het naar Paardenpraat (PP).

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:47

och weet je,al heel vaak mensen moord en brand horen schreeuwen over hun paard die ze echt niet gingen verkopen aan die,dit of dat,maar dan komt plots de hoge geldnood of raken ze het paard in geen maanden kwijt en plots verkopen ze het voor een lachertje aan de eerste,beste handelaar.....

een kat in het nauw maakt rare sprongen,dat is ook zo voor mensen die dan door onvoorziene omstandigheden plots heel dringend van hun paard afmoeten.

dus ook als koper kan je echt niet staan beweren dat je nooit aan dit of dat zou verkopen....dat is makkelijk gezegd,tot je plots in een situatie komt waarbij je echt heel vlug je paard kwijt moet en je het particulier niet verkocht krijgt.(bv zo al enkele mensen in een plotse scheiding zien komen te staan,waarbij ze even plots echt niet meer de mogelijkheden hadden om het paard te houden,zowel financieel als qua tijd)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:49

volgens mij heb je geen zeggenschap meer na verkoop, en daarnaast komt een goed paard altijd goed terecht

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:51

Niet aan een manege die ik niet ken.Maar aan de manege waar ik zelf rijdt zou ik het wel doen omdat ik weet dat ze daar goed voor hun paarden zijn.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:57

danzzz schreef:
volgens mij heb je geen zeggenschap meer na verkoop, en daarnaast komt een goed paard altijd goed terecht


Dat laatste deel ik niet. Ik ken genoeg goede paarden en ponies die het slecht getroffen hebben. Zij door een vorm van narcisme van eigenaren of door omstandigheden.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:05

Mijn eerste pony is verkocht (tegen mijn wil in) aan mensen die er zoooo leuk voor zouden zijn. Ze hebben haar binnen een paar maanden kapot gereden en toen mocht er ook geen da aan te pas komen want ze waren Jehova Getuigen en dan mogen medische middelen niet. Heb gezworen dat er nooit meer een verkocht wordt en tot nu toe is dat ook zo. En ja, veel verdriet als ze dood gaan, maar ik weet ook dat er niet mee gesold is.

On topic: bij een manege zoeken ze paarden die bij de klanten passen en als dat past en als de manege idd ook voldoende weiland heeft en goed verzorgde stallen heeft, zou ik het zeer zeker overwegen.
Bij een handelaar heb je idd kans op "klaarstomen", maar aan de andere kant ook dat als er geen klik is, dat het paard retour komt en er een eigenaar met klik gezocht wordt. Je kunt natuurlijk ook handelaren natrekken en kijken hoe ze te werk gaan. Verkopen ze veel in de buurt, dan zijn ze betrouwbaar.
Bij particulieren denk ik slechtere kansen. Daar onder bevinden zich de mensen met paarden, die ook op vakantie willen en die hem eerst verzieken en dan toch besluiten geen klik te hebben en het paard verdwijnt in een duister circuit. Er zijn tegenwoordig ook veel handelaren (lees meiden die een paardenopleiding hebben gedaan en die nu ineens van alles kunnen en weten) die zogenaamd een forever home voor je paard bieden en die ze dan toch blijken te verhandelen.
Alles overwegend kom ik toch bij de manege het gunstigst uit, mits het een goede manege is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:19

danzzz schreef:
volgens mij heb je geen zeggenschap meer na verkoop, en daarnaast komt een goed paard altijd goed terecht

De schoonheid en kracht van een paard is zijn vloek ;) Met andere woorden, genoeg goede paarden die worden aangekocht voor dochter of zoon die het willen maken in de sport. Maar die dan eigenlijk helemaal niet goed terecht komen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:21

Nee, nooit een paard aan een manege verkocht en dat ben ik niet van plan ook. Ik heb niks met maneges. Het is een hele andere manier van paardenhouden dan mij aanspreekt.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:48

Wij hebben thuis ook een bedrijf in paarden. We organiseren buitenritten en lessen en hebben daarnaast wat vakantiewoningen en een groepsaccommodatie. Onze paarden komen elke dag buiten op de weide of paddock (sommige zelfs dag en nacht), krijgen de zadelmaker jaarlijks op visite, elke 2 weken komt de smid om de paarden te controleren en hebben ze allemaal variabel werk. In de lessen lopen ze maximaal een uurtje en dat 4 dagen per week. In het bos mogen ze wat langer werken. Na 3uur in het bos (verdeeld over de dag tenzij trektocht) is het mooi geweest. Heel vaak reageer ik toch op mensen die hun paard niet aan "manege" willen verkopen. Ik leg uit dat we onze paarden zien als onze eigen paarden en niet als geldmachines.. Vaak komen we toch tot een overeenkomst als mensen zien zoals wij ondernemen met paarden en waar ze dan terecht komen. Ik vind dat sommige het manege bedrijf te kort doen.. De uitspraak ik wil mensen niet op mijn paard laten stuiteren vind ik niet gepast, kon jij gelijk in balans lichtrijden en galopperen? Ook dat heeft een lief dier jou allemaal toegelaten tot je het wel kon.. Of het nou bij de boer, de manege of je verzorgpony was..

De meeste maneges gaan echt met liefde om voor het welzijn van hun dierlijke collega's..

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:01

Het is meestal simpel, in een manege moet een paard zoveel mogelijk geld verdienen en bij een particulier mag het geld kosten. De meeste paarden zijn daardoor particulier beter af mits ze niet op een pensionstalling terecht komen waar ook weer veel verdiend moet worden en daardoor minder gestrooid of gevoerd of weidegang of ruimte of wat dan ook. Kun je kiezen uit de beste manege ,beste handelaar of beste particulier. Ga dan voor de beste particulier idd liefst met paarden aan huis en met alle aandacht voor de paarden en ook voldoende financien. De mensen die geen handelaren en maneges willen voor hun paard ,zoeken de beste particuliere eigenaar voor hun paard dat is hun goed recht. Niet alleen een koper kan kiezen maar ook de verkoper. Deze heeft geen plicht om aan iedereen te verkopen die de vraagprijs biedt.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:01

bulck schreef:
danzzz schreef:
volgens mij heb je geen zeggenschap meer na verkoop, en daarnaast komt een goed paard altijd goed terecht


Dat laatste deel ik niet. Ik ken genoeg goede paarden en ponies die het slecht getroffen hebben. Zij door een vorm van narcisme van eigenaren of door omstandigheden.

maar filter je dat eruit door de eventuele koper te ontmoeten? Hoe weet jij of diegene die je ontmoet hebt ook niet een vreselijke narcist is, dat vertelt die er heus niet bij als die komt kijken

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:02

Heleennn schreef:
danzzz schreef:
volgens mij heb je geen zeggenschap meer na verkoop, en daarnaast komt een goed paard altijd goed terecht

De schoonheid en kracht van een paard is zijn vloek ;) Met andere woorden, genoeg goede paarden die worden aangekocht voor dochter of zoon die het willen maken in de sport. Maar die dan eigenlijk helemaal niet goed terecht komen.

precies, daar hoeft de handel of manege helemaal niet tussen te zitten

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:07

Ik heb een heel fijn paard particulier verkocht. Hij is geen type manege paard, daar stompt hij zich af.
Helaas heeft de particulier hem verkocht en is hij wel op een manege terecht gekomen.
Ik heb hem daar weer van willen kopen maar die vragen nu echt een belachelijke prijs voor hem omdat ze weten dat het emotionele waarde is. Dus ja helaas dat gaat niet.
Ik vind het echt heel erg triest. Ja natuurlijk ik had hem zelf moeten houden, maar dat was voor hem toen ook geen eerlijke optie. Dit ook niet.
En dat is erg zuur om te weten.
Zeker als je weet dat een manege dus niets om het paard geeft alleen om de centen en daar een slaatje uit wil slaan.