[Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

[Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 13:41

Ja, ik heb het aangedurfd, ik heb mijn merrie aangemeld bij de draagmerriecentrale.

Wegens medische redenen kan mijn amper 12-jarige schat niet meer bereden worden, dus eerst dacht ik, we geven haar een veulen, kan ze rustig mama spelen op de weide. Maar wegens een heel onduidelijk verleden is mijn merrie stamboekloos. Wil je een zoveelste stamboekloze veulen op de wereld zetten? Nee, er zijn genoeg leuke veulens te vinden.

Dus is ze nu aangemeld bij de draagmerriecentrale. Meer weet ik er nog niet over, maar ik hou jullie op de hoogte.

De merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Wie volgt er mee, terwijl mijn merrie deze reis maakt?

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:44

Ik volg mee. Succes ermee.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:51

Ik volg. Gave merrie heb je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:54

Ik volg! Wat een prachtige merrie! <3

En complimenten voor de keuze om niet papierloos te fokken! +:)+

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:55

Ik ben benieuwd hoe het gaat. Ik heb er ook wel eens naar gekeken voor mijn afgekeurde merrie, maar ik durf het niet aan en ik vond het teveel gedoe. Dit jaar zelf maar weer laten dekken, hebben we er zelf later ook nog plezier van.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:00

Wat een gave merrie! Maar je zegt dat je geen stamboekloos veulen op de wereld wil zetten. Als je merrie idd draagmoeder word dan zet je toch alsnog een stamboekloos veulen op de wereld?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:02

@Purny: als draagmerrie wordt een Embryotransplantatie uitgevoerd vanuit een donormerrie.

Meestal gebeurt dit bij stamboekpaarden die in de sport lopen, stamboekmerrie wordt gedekt door stamboekhengst, en embryo wordt overgeplant in de draagmerrie. Deze draagmerrie speelt dus mama van een veulen dat niet van haar is, maar wel in haar buik wordt grootgebracht.

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:03

purny schreef:
Wat een gave merrie! Maar je zegt dat je geen stamboekloos veulen op de wereld wil zetten. Als je merrie idd draagmoeder word dan zet je toch alsnog een stamboekloos veulen op de wereld?


Ik denk dat je dan niet bekend met de juiste definitie van draagmerrie?
De merrie van TS draagt het veulen van een ander zodat die de sport in kan blijven of weet ik veel om welke reden.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:05

Ah het word een stuk duidelijker. Dank je voor de uitleg seltje

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:25

Heel interesant *\o/*
Ik volg , superleuk *\%/*

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:30

Oh super interessant! Ik ga volgen :j

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:37

Goed dat je niet het zoveelste papierloze beestje op de wereld laat komen, ik ben niet tegen paarden zonder papieren hoor op papier kun je tenslotte niet rijden. Maar er wordt tegenwoordig maar raak gefokt en er zijn er gewoon teveel.
Zitten er veel risico's aan zo n overplaatsing?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:40

Fijn dat je zo nog een doel voor haar gevonden hebt. Waarschijnlijk ook beter om niet te fokken wbt de medische problemen waarvan je niet weet of ze erfelijk zijn. Maar het is wel aan hele aansprekende merrie om te zien.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:12

Interessant om te volgen! Super voor de merrie dat ze mama mag zijn.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:43

Ik volg omdat ik hier meer over wil leren.Bij mensen wordt dit ook veel gedaan,in India is draagmoederschap een hele business waar arme Indiase vrouwen wat mee kunnen verdienen. De ingeplante embryo's zijn dan inderdaad geheel niet verwant aan de draagmoeder.Ik vind het wel erg onnatuurlijk allemaal.Maar ik begrijp dat je nog iets wil doen met je prachtige merrie! Is haar eigen papier kwijtgeraakt of zo?

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:54

Ik volg ook. Ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Blijft de merrie bij jou staan trouwens? Want ik ken mensen die een draag merrie gehuurd hebben en die stond toen ze op 18 weken gescand was bij deze mensen Tot het veulen afgespeend was. Dat lijkt mij persoonlijk toch minder als je merrie dan bijna een jaar bij misschien wel wild vreemde mensen terecht komt. ...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:03

Ik volg ook mee :) . En top dat je niet papierloos gaat fokken! :j

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:08

ooit wel een veulen gehad al? anders miss als pleegmoeder, dierenkliniek dennenoord zoekt merries die daarvoor geschikt zijn

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:20

Wat een pracht merrie!

Ik wist niet dat het draagmoeder gebeuren ookal bij paarden kon? Ergens vind ik het bij dieren een beetje ver gaan, zou mijn keuze niet zijn. Maar ik ben wel erg benieuwd, dus ik volg wel mee.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:36

Cinnepin schreef:
Wat een pracht merrie!

Ik wist niet dat het draagmoeder gebeuren ookal bij paarden kon? Ergens vind ik het bij dieren een beetje ver gaan, zou mijn keuze niet zijn. Maar ik ben wel erg benieuwd, dus ik volg wel mee.


Ik kan me voorstellen dat een fokker een kostbare merrie niet bloot wel stellen aan de risico's van een zwangerschap. Daarnaast kan een merrie dan ook niet meer werken. Alles voor het geld.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:37

speurneusc schreef:
ooit wel een veulen gehad al? anders miss als pleegmoeder, dierenkliniek dennenoord zoekt merries die daarvoor geschikt zijn


Dit was ook het eerste waar ik aan dacht, al weet ik niet of merel nog meer merries zoekt ?

Ik ga volgen iig :j
Blijft de merrie dan bij jou of gaat die dan naar de eigenaren van het veulen ?

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:45

Ik ben ook geïnteresseerd, ik vond het eerst ook best wel raar. Maar zitten eigenlijk best wel veel voordelen aan, zo kan een merrie in de sport blijven lopen of meerdere veulens per jaar krijgen.

Arianaaaa
Berichten: 536
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:53

Wat een mooie merrie!
Ik volg ook

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:12

Leuk voor haar hoor , hoop dat het lukt allemaal :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:41

Mayasfrenk schreef:
Ik volg ook. Ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Blijft de merrie bij jou staan trouwens? Want ik ken mensen die een draag merrie gehuurd hebben en die stond toen ze op 18 weken gescand was bij deze mensen Tot het veulen afgespeend was. Dat lijkt mij persoonlijk toch minder als je merrie dan bijna een jaar bij misschien wel wild vreemde mensen terecht komt. ...


Beide is mogelijk, je kan eisen dat je je merrie thuis wilt houden, maar dan is het aantal donormerries een stuk kleiner, voor mij hoeft ze niet thuis te blijven, maar ik heb wel een aantal eisen over de stalling op papier staan voor als ze verhuisd.

Momenteel is mijn merrie nog maar aangemeld, er zijn nog geen matchen gevonden en we zijn laat op het seizoen, we zien wel.

Pleegmerrie zou kunnen, medisch is duidelijk dat ze al een veulen heeft gehad, maar daar weet ik niks over dus weet ook niet hoe ze gaat doen tegenover vreemde veulens.

Deze merrie is opgekocht uit een faillissement, eerste eigenaar / fokker is geestesziek en niet meer aanspreekbaar. Haar afstamming en wat er met haar veulen gebeurd is gaan we nooit weten.