manege-leed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:06

Misschien dat een verzorgpony wel wat is?
Deze kan bij mensen thuis staan of op een manege/stal. Als je zorgt voor een vp die op een manege staat heeft ze wel nog sociaal contact met kinderen van haar leeftijd die graag met paarden bezig zijn
Vraag aan de eigenaar of die haar les wilt geven.
Deze persoon gaat zeker een andere kijk op paarden hebben dan in manege's waar het vaak voornamelijk om het geld te doen is, denk ik.
omdat ze zo jong is, is het misschien wel handig dat je er dan bij bent. Als ze alleen rijdt op deze pony, zou dit natuurlijk niet perse moeten, maar het lijkt mij wel best dat als ze ook andere dingen doet, hier wel altijd een volwassene bij is. (Het is maar een tip hoor ;) )
Ik heb zelf momenteel 10 maand een verzorgpony en heb hiervoor 6 jaar op een manege gereden. Ik kan je zeggen: Ik heb in die 10 maand meer geleerd over paarden, hoe ermee omgaan, rijden, enz. dan in die 6 jaar waar ik eigenlijk alleen op een paard gehobbeld heb. De basis en misschien iets uitgebreider krijg je mee van in een manege, maar als je wilt dat je dochter echt goed leert rijden zou ik eerder niet voor een manege maar voor een vp kiezen.

Dit is mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen, ik weet dat er nu waarschijnlijk mensen gaan reageren met dat dit niet zo is en dat ze wel goed hebben leren rijden op een manege, maar dit bericht is hoe ik het ervaar, en wat ik zou aanraden.
(en sorry voor de hoeveelheid maar-en in mijn bericht§ :o )

Fia ik zal je nooit vergeten! Mijn hart klopt voor Oliver, Eesje, Apollo, Ypsilon en 'Travie' <3


jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:48

Als je nog niks gevonden hebt. Kijk eens op de site van Lisette Deenen-Punt dressuur stal Deenen in Heijen. Ik woon zelf in Oirlo en rij er 20 minuten over. Geeft erg leuk les aan kinderen zelf erg veel ervaring in het rijden en weet het leuk over te brengen op de kinderen. Pony's gaan lekker de wei op en worden goed verzorgd.

Peter: B+22 L1+12 L2+11 M1 Ik zal je missen!!
Eros: Topper. Verkocht naar Engeland
Blingh: L1+1

Sinds 26 Januari 2012 trotse mama van Gijs!!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: manege-leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:25

Tsja, er zijn helaas een boel maneges die er een potje van maken. Maar er zijn er ook waar wel degelijk om paardenwelzijn wordt gedacht en waar je echt wel wat kunt leren (en van die beroerde leer je wat je niet wilt, maar dat zie ik nu achteraf ook pas een stuk beter dan vroeger). Helaas is dit echt niet perse op te maken uit welke bond of hoeveel sterren men voert.

Over het fijne van één en dezelfde pony valt op zich ook wel te twisten. Natuurlijk is het fijn dat je dan je beestje heel goed leert kennen, maar ik ben er niet van overtuigd dat je dan ook perse een betere ruiter wordt. Want van verschillende pony's leer je ook weer verschillende dingen en bij een manege waar men de pony's ook passend bij het niveau van de ruiter heeft, is afwisseling echt niet altijd verkeerd en vervelend. Ik heb nu bijvoorbeeld zelf 2,5 jaar een eigen paard en die is echt niet alleen maar lief, braaf en makkelijk met rijden en toch merk ik dat ik al zo aan hem gewend ben dat ik weer onzeker wordt zodra ik op een ander paard stap. Zelfs als ik weet dat dat dier braver en makkelijker te rijden zal zijn dan mijn eigen. En als ik mezelf daarover heen zet kom ik er met een ander paard weer achter wat wel en niet goed gaat met mijn eigen, blijft leerzaam. :)

Ook vind ik dat een les voor kinderen (en natuurlijk de pony's!) ook vooral heel leuk moet zijn. Wij staan op een manege en rijden er op een heel recreatieve manier en de kleintjes zijn echt nog niet bezig met nageeflijkheid. Wel met netjes zitten, voorwaarts rijden, los durven laten, lol met de knol en vertrouwen krijgen. En op die manier duurt het misschien wat langer voor ze helemaal zelfstandig rijden (al is dat ook per kind verschillend), maar vaak zie ik ze dan wel ineens een sprong in de ontwikkeling maken en lopen pony's 'ineens' ook lekker met ze te sjouwen.

Succes met je zoektocht en het maken van beslissingen, en wat afstand betreft.. Het is maar één keer per week toch? Wij rijden elke dag minstens 20 minuten (afhankelijk van verkeer) naar stal. Liever wat verder weg en het naar je zin hebben en blije pony's zien dan dichtbij en eigenlijk alleen maar leren wat je niet wilt.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Char_elle, Charlotte446, Cheytjuh, Dartel, DeGelukkige4, Fnanne, Goldwynn, Hannanasjuh, Kopmeeuw, ManonGrr, Mnoonn, sasja0705, sterregoud, Wopkebrok en 158 bezoekers