[VOLG]MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 20:08

Vandaag was de dierenarts even Rio's ogen komen checken (tranen al een tijdje wat) en op zich zag alles er prima uit dus het zal wel een virusje zijn. Ook heb ik meteen gevraagd of ze even zijn bewegingen wilde checken omdat hij half september volgens de osteo en hoefsmid een voorbeen iets ontlastte. Vandaag kon de dierenarts niets zien in stap, maar ze vond hem wel echt ingewikkeld om te beoordelen omdat hij sowieso elk been maar ergens neerzet in stap. 8-)
Bij het gros van de paarden weet je dat als een achterhoef opgetild wordt die altijd op dezelfde manier op/over de afdruk van de voorhoef heen wordt geplaatst. Bij Rio kan die net zo goed 10 centimeter verder naar rechts of naar links neergezet worden, of verder naar voren of naar achteren. En dan ga je nog op een rechte lijn. Voeg je een volte toe dan is het helemaal chaos met dit gangenwonder. :+
De draf vond ze helemaal rampzalig om te beoordelen aangezien hij dan niet draaft maar 'gangt' in de marcha batida en dus geen zweefmoment heeft. Hij heeft dus ook geen 'klak klak klak' ritme , maar een 'klakklak klakklak klakklak'. Ze vond dat erg apart om te zien, maar ondanks dat hij raar 8-) liep, liep hij volgens haar wel symmetrisch en ze kon ook niets van gevoeligheid in de benen ontdekken, dus het zou zomaar kunnen dat we deze ijsschots ook weer overleefd hebben.
Op naar de volgende! :')

Wat trouwens nog leuker was: ik haalde Rio op uit de wei voor zijn afspraak met de dierenarts (dat wist hij duidelijk niet :') ) en wie kwam er in galop op me af? Rio de Pio! :D
Wat erg leuk was aangezien hij anderhalve hectare van mij verwijderd stond, dus dat scheelde weer een hoop lopen. Het enige nadeel; de rest van de kudde zag ineens hun maatje ervandoor peren en zo had ik ineens niet 1 maar 5 verschrikte beesten bij het hek staan die zich duidelijk allemaal stuk voor stuk afvroegen waarom de rest op hol geslagen was en waar het gevaar dan was. En arme Rio maar om zich een kijken; 'Maar waar zijn jullie dan van geschrokken? Moet ik daar dan ook van schrikken? Maar waar is het dan? Help?'
Dat hij daar zelf de oorzaak van was was duidelijk een stapje te ver voor zijn arme hersentjes. 8-)

Nirvana_

Re: [VOLG]MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:51

Hahahaha :') Ik geniet altijd zo van jouw updates. Paard heft humor, maar jij weet het ook wel fantastisch op schrift te zetten!
Ik duim voor Rio dat het ontlasten van het voorbeen verleden tijd is. En dat stukje in de wei is gewoon hilarisch :')

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 06:35

Hoe gaat het nu met Rio?
Komt het rijden al dichterbij?

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor Paard en Ruiter.
Verzending €3,95, boven de €75 GRATIS Verzending!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 19:36

Volgens de osteo zou het moment van rijden over een maand of twee zomaar aangebroken kunnen zijn... :)

Zijn vage onregelmatigheid in het voorbeen is namelijk helemaal verdwenen, waar ik heel erg blij mee ben. Sowieso is hij lichamelijk veel beter dan voor de verhuizing; hij had altijd zijn ruggengraat uitsteken bovenop de achterhand en nu is zijn achterhand van achteren gezien bijna helemaal plat; daar zijn de afgelopen drie maanden van 24/7 eten en een ruinengroep met 1,5 hectare om in te spelen vele kilo's biefstuk bovenop gekomen. Ook zijn hoeven groeien nu als kool en zijn veel sterker; toen ik hem uitlaadde op de nieuwe stal liep hij op eieren over het grind van de parkeerplaats, maar inmiddels loopt hij daar probleemloos overheen.

Eigenlijk is lichamelijk het enige puntje van aandacht hoe hij zijn afvalstoffen afvoert; hij sloeg teveel afvalstoffen op in zijn spieren & vetlagen waardoor sommige spieren hard waren en de speklaag op zijn ribben juist heel zacht en sponzig aanvoelde door het vocht wat daarin opgeslagen bleef zitten. Dus heb ik begin oktober een ontzettend dure orthomoleculaire voedingsdeskundige & lymfedrainagetherapeut naar hem laten kijken, het advies volgend honderden euro's aan extra vitamines en voersoorten besteed en zijn hele voeding overhoop gegooid, met als resultaat: zo ongeveer niets.
Zelfs mijn osteo (die haar aangeraden had voor de voeding) was teleurgesteld, niet alleen door het gebrek aan resultaat maar ook doordat de voedingsvoorschriften die ik specifiek voor Rio gekregen had precies dezelfde waren als die anderen ook kregen. 8-)
Eigenlijk was het advies van de osteo: ga terug naar wat je hem zelf voerde, want dat werkte in het verleden wél. Rio had toen ik hem kocht namelijk ook flinke leverproblemen en problemen met de afvoer van afvalstoffen en daar genas hij wonderbaarlijk snel van toen ik hem mariadistel (is het enige middel dat de leverfunctie kan herstellen) en kleefkruid (verbetert de werking van het lymfesysteem) voerde, dus dat is de volgende stap.

Naast dat het voedingsadvies weinig verbeterde, ging een ding ook echt achteruit; Rio's gedrag. Súperzenuwachtig zodra je hem uit de wei of stal haalde. In de bak werken aan de hand ging in feite gewoon niet want hij kon niet meer stappen, alleen nog maar draven en dat dan met een verticale hals en een hoofd dat continu moest kijken naar of er ook andere paarden waren. Wandelen werd een crime want Rio was zo zenuwachtig dat hij van elk blaadje schrok en niet te kalmeren was. Dus dacht ik; dat is gewoon frissigheid, dat rent hij er wel uit in de longeercirkel, maar ook daar bleef hij alleen maar kijken, snorken, hinniken en druk doen, hoe lang hij ook draafde of galoppeerde. Alsof een knopje in zijn hoofd omgeschakeld was naar hyperalert & overprikkeld. Mega-irritant, want ik werk graag met beloningen, maar als een paard je niet meer hoort of ziet dan ben je op een gegeven moment alleen nog maar aan het corrigeren. Ook dat is nog wel te doen, maar als die correcties of oefeningen niets doen om de stress te verminderen (en de beloningen niet eens opgemerkt worden als je ze tegen de lippen duwt) dan wordt het wel erg vervelend.
Hij staat nu in een groep met andere ruinen en heeft daar een best buddy waarmee hij eindeloos staat te kroelen maar ook grote, theaterale showgevechten mee houdt, dus dat is eigenlijk gewoon perfect - tot er buiten de wei iets gebeurt, want dan was hij compleet van de leg. Er kwam op een gegeven moment in de ochtend een grote buitenrit met 30+ vreemde paarden langs zijn wei en toen ik hem die middag uit de wei haalde was zijn deken kletsnat - van binnen. >;) Had hij zelfs dik wit schuim tussen zijn benen staan omdat hij blijkbaar compleet over de zeik was geraakt van al die paarden en kon daarna zichzelf niet meer kalmeren maar bleef van elke vogel, elk blaadje schrikken en rondrennen. Erg sneu.

Na een maand lang tevergeefs van alles proberen tijdens het grondwerk en wandelen om de stress te doorbreken was ik het gehyper donderdag echt zat. {:)-:(
Werken aan de hand is bij ons heel simpel de hoefslag volgen en af en toe een volte of wat pasjes opzij, maar ik hoefde niet eens aan stelling of buiging te denken want de hals stond chronisch verticaal en het hoofd keek alle kanten op. En het paard kon niet stappen of halthouden want alles moest in draf, en van teugelhulpen raakte hij alleen maar verder gestresst...
Nu ben ik zelf ook erg snel erg overprikkeld en ik gebruik daarom CBD olie. Dat helpt gigantisch goed; het versuft niet, maar in plaats van dat elke prikkel je aanvalt zie je alleen nog maar de dingen waar je op focust. Het wordt ook bij honden al met succes ingezet, dus dacht ik; als het arme paard zo chronisch overprikkeld is, dan probeer ik het ook bij hem. Gewoon de mensendosis die ik ook elke dag neem. Ik gaf hem eerste dosis die gisteren, verwisselde de dekens en poetste hem zodat het tijd kreeg om in te werken, ging toen naar de bak om weer een half uurtje meegesleurd worden door een hyperend ronddravend paard.... maar Rio was geweldig! :wow:
Waar ik hem de afgelopen maand aan de hand nauwelijks terugkreeg uit draf stapte hij nu ontspannen de bak rond. En waar hij de afgelopen maand alleen maar aan het snorken en rondkijken was had hij nu zijn hals horizontaal en was hij alleen maar bezig met wat ik van hem vroeg en hoe hij dat kon misbruiken om voer los te peuteren. Ik had mijn paard terug!!! **\O/**

Vandaag kwam Lydia langs en besloten we eerst even in de bak te werken aan de hand en daarna te gaan wandelen met Rio + hond. Rio had vanochtend de CBD pilletjes gehad bij zijn ontbijt en was weer helemaal zijn oude zelf, liep helemaal ontspannen met de oortjes naar voren voorop en vond alles machtig interessant, schrok nergens meer voor en probeerde zelfs nog een hapje hond te nemen (wat ik net kon voorkomen :+ ). Lydia kon zich niet voorstellen dat hij twee dagen eerder nog een ongeleid projectiel was dat van elk blaadje schrok en vond hem zelfs zo goed, braaf en geconcentreerd zijn oefeningen doen dat ze zich afvroeg waarom ik er niet op ging.

Daar wachten we nog even mee tot zijn spieren weer helemaal zacht en soepel zijn, maar het leukste vond ik dat ik vandaag, net als gisteren, eindelijk weer het idee had; 'ja, op dit paard zou ik wel durven te zitten', wat de afgelopen maand met al dat gestress en gehyper en door alle hulpen heen lopen wel heel erg onzeker begon te worden.

Ook grappig; Lydia hield Rio even vast terwijl ik zijn deken pakte. Nu hij niet meer continu bezig was met zijn omgeving kon hij gewoon ontspannen en zich focussen op de mens die zijn touw vasthield. Toen ik terugkwam zei ze 'Eigenlijk is hij echt een ontzettend onbeleefd en opdringerig paard, alleen doet hij dat zo subtiel vriendelijk en beleefd dat dat je niet opvalt'. Jep, he's back. :D

Afbeelding

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:01

Lekker dan zo een persoonlijk advies die iedereen krijgt.
Je gaf toch altijd kamille voor zijn nerveusiteit, kreeg die dat niet meer of deed dat niet meer voldoende.
Fijn dat de cbd zo snel resultaat geeft, lijkt me voor hem niet prettig om zo gestresst te zijn.
Is dat iets wat met de nieuwe plek te maken heeft en of het weer of denk je aan wat anders?

Het leven is als een kerstmuts

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 01:34

Kamille heeft hij inderdaad op de vorige plek gekregen toen hij ook moest herstellen van een peesblessure en hij anders steeds door dat been heen liep op de paden van de paddock als hij andere pony's wilde ontwijken. Toen hij daarvan genezen was was de kamille ook zo ongeveer op. Ik las de afgelopen tijd regelmatig stukken over CBD bij honden en ik dacht ineens, als CBD olie bij mij zo goed werkt, misschien kan het dan ook wel wat prikkels wegnemen bij het paard. Van kamillethee word ik persoonlijk wel wat moe/duf, van CBD olie niet, vandaar dat ik benieuwd was naar hoe de CBD bij hem zou werken.

Wat precies de oorzaak is van de nervositeit weet ik niet. We hebben natuurlijk een flinke voerverandering gehad door het nieuwe voeradvies, misschien dat dat meespeelt en dat hij daardoor drukker is geworden? Ik ga dus ook zelf maar weer opnieuw naar het voer kijken (jammer, want je haalt juist een expert erbij zodat je zelf niet meer na hoeft te denken), maar nu is hij gelukkig weer de gezellige klier die hij de afgelopen maanden op deze nieuwe stal juist geworden was. 8-)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 02:28

Jeetje, wat hebben jullie weer veel mee gemaakt! Wat fijn dat het weer wat beter gaat :) Duimen dat je er over 1-2 maanden gewoon op kan!

Ik weet alleen niet hoe het zit bij CBD, maar wij houden meestal een baby hoeveelheid aan ipv volwassenen hoeveelheid. Omdat paarden veel gevoeliger reageren dan wij. Maar nogmaals, geen ervaringen met doseringen cbd!

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:03

Wat n toestand rondom dat voer!

Wat heb je precies veranderd? Ik kan mij herinneren iets met potjes die je maakte?
Wat was van jezelf en wat van dr orthomoleculaire?

Succes in ieder geval weer! +:)+

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 13:27

Die potjes maakte ik op de oude stal inderdaad zelf omdat Rio toen meer eiwitten nodig leek te hebben (wat achteraf dus vooral kwam omdat hij te weinig hooi kreeg). Dat ging qua temperament gewoon goed, hij was in elk geval in de bak helemaal zichzelf, op straat wel erg zenuwachtig. Nu was het voedingsadvies eindeloos ingewikkelder en paste ook niet meer in 1 potje ;) maar was het heel gek dat juist ook in de bak hij helemaal hyper was. De bak is normaalgesproken juist de veilige (saaie ;) ) plek voor hem.

Qua dosis bestaat er volgens mij geen dosis voor baby's en zelf neem ik de lichtste dosis, vandaar dat ik hem maar gewoon mijn eigen dosis heb gegeven. Bovendien bestaat die CBD variant uit kleine pareltjes gevuld met CBD olie, dus die laten zich niet zo makkelijk halveren. ;)
Ik heb zelf wel eens meer CBD olie genomen als ik erg gestresst was, en dan merkte ik bij mezelf wel dat ik er moe van werd. Rio was buiten echter gewoon alert en wilde de hele tijd voorop lopen in plaats van achter me aan te slenteren en in de bak vond hij het prima om te draven en op hulpen te reageren, dus hij leek niet afgestompt te zijn.

Wel merk ik dat deze maand van compleet onaanspreekbaar zijn qua grondwerk flink wat impact heeft gehad op zijn lichaam: hij is nu echt mega-scheef. Bochten rechtsom doet hij nu permanent met stelling naar buiten en schouder naar binnen en linksom valt hij continu naar buiten. Daar heb ik hem namelijk een maand lang niet in kunnen helpen omdat hij alle hulpen negeerde en als een giraffe met zijn hoofd omhoog liep en op elke correctie aandraafde en zo onder alles uit liep. Dus lichamelijk is er weer flink wat werk aan de winkel, maar nu kunnen we daar tenminste weer aan werken. Dus fingers crossed dat dit zo blijft! :j

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:30

Het is net of ik je hoor praten over mijn paardje!
Hier ook heel erg nerveus zo erg dat hij niet te rijden is.
We zijn ook veranderd van voer.
Gestopt met luzerne en nu voeren we mijten Nova mix waar niet heel veel in zou moeten zitten want het is voor paarden met zomer eczeem.

We dachten eerst dat het kwam voordat onze merrie hengstig was en hij reageerd daar altijd best wel op.
Maar het nerveuze word steeds erger..
Wat ik al aan gaf rijden gaat gewoon niet meer meedere mensen hebben het aangegeven dat het niet leuk rijden zo is en ik zelf ben het daar volledig mee eens!
Maar mag ik vragen welke cbd producten je gebruikt?
En wat geef je liever kamille of cbd?
En wat voor kamille gaf je (kruiden,olie?)

Sorry voor al deze vragen maar als het bij jullie helpt zou het bij ons ook kunnen helpen dus ben heel benieuwd.
Wij veranderen weer terug van voer want wie weet ligt het hier wel aan.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 20:13

Dat klinkt erg als Rio, met hem was ineens eigenlijk ook niets te doen. Buiten wandelen hield in dat we de oprit van stal (zo'n 200m lang) op en neer wandelden met steeds weer schrikmomenten en verder dan dat durfde ik gewoon niet aan. En werken in de bak lukt ook niet als al je hulpen genegeerd worden, vandaar dat hij nu zo scheef is. Bij een merrie denk je dan inderdaad al snel aan hormonen, hengstigheid of misschien zelfs iets met de eierstokken, maar die heeft Rio niet. ;)

Kamille gaf ik als gedroogd kruid, dat kun je overal wel bestellen, en dan gaf ik tot 30gr/dag.
Bij CBD olie moet je goed onderzoeken wat je koopt, want je wilt een middel waar alleen CBD in zit (kalmerend en prikkelverlagend) en geen THC (daar ga je van hallucineren). Bovendien wil je dat de hennep waar het van gemaakt is biologisch geteeld is en dat de CBD er met lichtextractie uit is gehaald en niet met allerlei chemicalien, dus dat kan nog best wel een zoektocht zijn.
Rio krijgt dus dezelfde CBD die ik zelf gebruik en waarvan ik van de fabrikant de analyse heb opgevraagd zodat ik zeker wist dat er alleen de juiste stoffen in zaten. Dat zijn de Cannamedic CBD nummer 4 capsules. Als mens gebruik je gemiddeld 3-4 per dag (minder kan natuurlijk ook), dus je kunt bij je paard met 1 capsule beginnen en dat ophogen. Rio eet ze gewoon van mijn hand en kauwt ze dan kapot, dus hij lijkt ze niet vies te vinden.

Ik blijf het heel gek vinden, deze verandering qua gedrag, maar ik vermoed bij hem dat het echt aan de nieuwe voeding lag. Misschien ook wel doordat hij ineens allerlei hoge doses vitamines voorgeschreven kreeg naast de vitaminebrok waarvan hij ook al de 100% dosis van moest krijgen. Als ik niets meer hoor van de voedingsdeskundige die dat alles heeft voorgeschreven dan gaan we dus maar weer terug naar ons oude systeem, maar het is heel fijn dat Rio en ik nu in elk geval weer samen kunnen werken en we de kreukels van een maand lang gestresst met holle rug rondlopen weer uit zijn lijf kunnen helpen.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:00

Super bedankt!
Ik heb ze besteld zowel de kamille en de cbd capsules.

Ik had het niet zo goed uitgelegd zag ik nu maar de merrie van mijn moeder bedoelde ik.
Fenix (paardje waar het om gaat) is een ruin haha.

Als de merrie hengstig is dan reageerd hij daar best flink op.
Zeer gespannen enz.
Maar het gaat bij ons ook om een ruin die het hoog in zn hoofd heeft zitten soms. :=

Hij loop soms dwars door me heen.
En met rijden was er niks aan de hand maar laatste tijd word het wel vervelend.
Hij is zo gespannen dat het niet leuk meer is om te rijden.

Ben benieuwd wat je gaat doen met je voeding hou je me op de hoogte?
Wie weet kan het ook wat voor ons betekenen.

We hadden er ook een voedingsdeskundige bijgehaald tijdje geleden en nu weer veranderd op advies van mijten maar heeft niet goed uitgepakt.

Maar herken je verhaal hier ook veel schrik momenten.
En dat door drammen en met rijden helpen indd de hulpen ook niet.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:10

Nieuwe volger meldt zich! :wave:
Ik heb geen flauw idee meer hoe ik het vorige topic ben tegengekomen, maar ik heb in een paar dagen alles bijgelezen en zie dat er nu al (bijna) een maand is verstreken sinds de vorige update -O-
Ben je weer terug naar jullie oude voer systeem? En hoe is het verder met Rio!? B-)

R.I.P. Bandit '05

Kijk ook eens bij mijn advertenties! Winterjas, schoenen, shampoo/douchegel/zonnebrand.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 22:25

It's still alive! :D
Ik denk elke dag dat ik eigenlijk een foto van zijn kont zou moeten maken aangezien die nu zoveel dikker is, maar dat vergeet ik helaas steeds.
Ik ben inderdaad met alle voedingsadviezen van de voedingstherapeut gestopt, trouwens mede op advies van de osteo/dierenarts die juist degene was die de voedingsadviseur aanraadde. 8-) Het resultaat is dat de grootste lichamelijke problemen (dikke harde spieren op zijn lendenen, vocht vasthouden op de ribbenkast en bulten waar hij afvalstoffen vasthield in de spieren) eigenlijk gewoon verdwenen zijn. Wat wel gebleven is is de dikke manenkam, maar die is nu in elk geval weer beweeglijk en niet meer keihard. En wat eigenlijk bijna nog fijner is is dat Rio na twee maanden pure stress en schrikachtigheid weer gewoon zijn normale zelf is. Doordat ik alle supplementen stukje bij beetje afbouwde zonder dat dat iets deed, en zijn gedrag van de ene op de andere dag weer rustig werd toen we stopten met de Vitalbix en hem weer terugzetten op zijn oude JPG&F vitaminebrok lijkt het er toch heel sterk op dat hij niet tegen iets in de Vitalbix kon. Erg jammer, want ik vond het op papier perfect voor hem, maar als je paard helemaal scheefgroeit omdat hij van de stress alleen nog maar met holle rug en hoog hoofd kan lopen dan heeft dat ook niet zoveel zin.

En... ik heb voor het eerst weer op hem gezeten. :))

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:33

Gaaf! Hoe ging dat?
Foto? O:)

Trekker Classic semi-boomloos met toebehoren te koop
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 06:23

Wat goed om te horen dat het nu best wel (behoorlijk) beter gaat! En dat je er weer op hebt gezeten :):)

R.I.P. Bandit '05

Kijk ook eens bij mijn advertenties! Winterjas, schoenen, shampoo/douchegel/zonnebrand.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:48

[redelijk stille meelezert moet toch ff reageren]
Waaauw!!! Dat je juist in deze tijd van koude stijve spieren en kans op hieperdepieperpaardjes erop gaat zitten. Dat moet toch wel zeggen dat het super met rio gaat!
*\%/*

[kruipt weer terug....]

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:01

Wow!! Heb je foto's van hoe Rio er nu bijstaat?

There will be three, kin of your kin... who hold the power of the stars in their paws. ~ Warrior Cats

~ Judith ~

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 18:11

Zoals beloofd: het kontje van Rio! :D

Zo was hij op de dag dat we gingen verhuizen naar onze huidige stal (en het feit dat hij er weer zo uitzag was ook de reden om te verhuizen):

Hij had geen rug- en kontspieren meer waardoor de achterhand hol stond en zijn rug heel hobbelig was, geen spieren die de ruggengraat inbedden:
Voor de verhuizing:
Afbeelding
Afbeelding
Gisteren:
Afbeelding

En het kontje voor de verhuizing (beide foto's onder dezelfde hoek genomen, ik zak door mijn knieen tot zijn schoft net niet meer kan zien achter zijn kont).
Afbeelding
En gisteren: 8-)
Afbeelding

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:51

Wow lekkere billen!! Hij ziet er écht super uit!

Irocco Bleu <3 B+8

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:54

Mijn hemel wat een verschil.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 19:03

Ik ben ook heel blij, en tegelijkertijd is het ook wel treurig. Als je twee jaar lang te horen krijgt dat ze genoeg ruwvoer krijgen en dan zie je dit verschil na slechts een paar maanden echt 24/7 ruwvoer. En omdat ik het geloofde was ik twee jaar bezig met supplementen, en dat terwijl de oplossing zo simpel en tegelijkertijd treurig was.

Maar goed, hoewel ik nog steeds wel moet wennen aan het feit dat hij nu 's nachts op stal staat ben ik nu toch ook wel tot de conclusie gekomen dat deze nieuwe plek de juiste keus was.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:46

Ja dat is eigenlijk schandalig.

Ben je ook echt gestopt met al die geavanceerde supplementen?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:04

Het is gewoon erg sneu, en Rio leed het meest van de vier omdat hij nou eenmaal een schijtluis is en dus meteen wegliep van de hooinetten als een van de andere pony's zich roerde. Ik kan het de stalhouder ook niet kwalijk nemen want hij deed gewoon zijn best en dacht hetzelfde te doen als hij altijd had gedaan, maar helaas speelde zijn leeftijd hem steeds meer parten en werd er steeds meer vergeten, zoals de voerbeurten en ook de hoeveelheid ruwvoer die er dan gegeven moest worden.

Toen Rio op zijn nieuwe stal ben ik met alle extra spiervormende supplementen gestopt omdat ik niet wilde dat hij per ongeluk een overdosis van het een of ander zou krijgen nu hij ineens veel meer ruwvoer kreeg.
Wat hij nu krijgt:
- Vitamine/mineralenbrok van Je Paard Gezond & Fit
- Gluco Balance tegen insulineresistentie
- Mariadistelzaad voor zijn lever, die had namelijk flink zwaar door de verhuizing en alles wat daarvoor kwam
- Kleefkruid, omdat dat vochtafdrijvend is en hij vocht vasthield, plus dat hij nu 's nachts op stal staat en ik geen risico op dikke benen of mok wil lopen door een slechte doorbloeding.

Het resultaat is dat hij nu niet alleen normaal bespierd is, maar hij is tot onze stomme verbazing bovendien kerngezond. Toen hij op de nieuwe stal arriveerde zag hij er zo armzalig uit en had hij zoveel lichamelijke problemen dat de stalhouder en ik het er over eens waren dat Rio de eerste was die met mok afgevoerd zou worden uit de wei, want hij hield toen al overal vocht vast, dus dat zou niet beter worden met nachten op stal en dagen op een natte wei. Tot onze stomme verbazing staat Rio als een van de weinigen nog steeds op de wei, terwijl zijn stalgenoten de afgelopen weken een voor een afgevoerd werden naar de paddock of kliniek met dikke benen, mok of einschuss. Dus blijkbaar gaat er toch iets goed. :j
(zul je natuurlijk net zien dat hij morgen mok heeft, maar goed, we leven bij de dag en dan had hij in elk geval een opvallend grote hoeveelheid mokloze dagen achter de rug 8-) )

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:11

Bizar dat er bij jullie zoveel problemen zijn met mok en dergelijke!
Bij ons op stal hoor je dat echt zelden tot nooit.
Wellicht heeft dat met grondsoort ook te maken?

Valt mee wat je nu geeft; lekker houden zo. Fijn zeg!