[VOLG]MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Moderators: Murosch, Leo, Berdien

xyzutu2

[VOLG]MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 21:20

Riooooo! :D

Afbeelding

Rio revalideert er ook in 2017 lustig op los & sleurt mij vol enthousiasme van up naar down en weer terug. Mijn god, als Rio ooit klaar is met revalideren dan ben ik zelf inmiddels aan een revalidatieperiode toe! :')

Rio in het kort
Herfst 2015 kocht ik een kreupele kruising PRE x Mangalarga Marchador die op Bokt bekend kwam te staan als Droompaardje Rio van ons volgtopic [PP] [VOLG] Droompaardje Rio: van kreupele Cruzado naar...? . Ik kocht hem als kreupele vierjarige die 200 kilo te licht was en een vreselijke rugvorm had. Hij was zo mager dat je elke wervel afzonderlijk vast kon pakken. Op de handelsstal waar hij qua zadel en trainingssnelheid verkeerd was ingereden en de prak in was gevoerd was hij zo kreupel dat de dierenarts zelfs dacht dat hij aan twee hoeven tegelijk hoefbevangen was omdat hij zo kreupel was, maar toen hij bij mij aankwam bleek de kreupelheid niet uit zijn hoeven te komen, maar uit zijn rug.
Gelukkig had ik me al ingesteld om 1 jaar alleen wandelen om de dubbele hoefbevangenheid te boven te komen, dus nu kon ik een jaar grondwerken met een abonnement op de osteopaat en chiropractor om zijn rugprobleem te laten revalideren.

Fotos uit 2015: :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2016... Onder het zadel?
In 2016 begon hij er steeds beter uit te zien na een lange zoektocht naar het juiste voer, de juiste behandeling en de juiste trainingsintensiteit en gaven de osteo en chiro in de zomer groen licht om te gaan rijden; hij moest nog wel spieren in de bovenlijn erbij krijgen, maar die zouden door het rijden zelf wel gestimuleerd worden. Was de theorie...
De praktijk was helaas anders; Rio kreeg er geen rugspieren bij, ze gingen er juist weer allemaal af en dat terwijl ik ook nog eens de extra voorzichtige inrijvariant volgde van de school voor osteopathie: na 3 maand stapten we 10 minuten onder het zadel meer niet, maar dat was voor Rio al teveel: hij verloor niet alleen weer al zijn spieren, maar hij kreeg bovendien een oververhitte tussenwervelschijf in zijn lendenwervels. Die staan sowieso al als 'restschade' permanent omhoog gebocheld, maar nu was de hoogste tussenwervelschijf door de vacht heen heet... :x
Begin december kwam de osteopaat en hebben we alles qua training afgeblazen en zijn we weer helemaal opnieuw begonnen: Rio's rug was er zo slecht aan toe dat hij alleen nog maar in stap of ho mocht en de enige oefening die we mochten doen was een schoftlift in halt (vingers onder de borst en prikken maar tot hij zijn romp optilde)...

2017: en we revalideren ons weer een slag in de rondte 8-)
Rio is niet alleen een geweldig leuk paard, maar ook een onvervalste leedmagneet. Wat dat paard allemaal over zich afroept... >;)
Naast alle schouderblessures, slokdarmverstoppingen, aderontstekingen, overgevoelige zolen, flinke wormbesmetting, mijten, een allergische reactie op de Bye-Mite en andere ellende ui 2017 begon ik me ook steeds meer af te vragen waarom Rio nou eigenlijk zo slecht bespierd bleef. Als 4 pony's op 1 wei grazen en allemaal hetzelfde hooi krijgen, niemand wordt echt getraind en 3 zijn normaal bespierd en 1 maakt geen spieren aan, dan ga je vanzelf denken dat het probleem misschien wel in de maag & darmen zit en niet in het voer zelf of de training. Ik weet dat hij op de handelsstal elke dag een dubbele dosis merriebrok kreeg + een dubbele dosis maismix + onbeperkt kuil, waar hij toen alleen maar magerder van werd omdat dat zo ongeveer het slechtste is wat je een PRE kruising kunt geven, maar wat als dat hem niet alleen toen verteringsproblemen opleverde, maar het de boel chronisch ontregeld had waardoor hij ook nu niet meer in staat was om eiwitten op te nemen?

Dus stonden de afgelopen maanden in het teken van nieuwe dingen:
- Na een jaar lang mestonderzoeken en ondanks dat wormproblemen wordt Rio voortaan gewoon elk kwartaal ontwormd, ik ben het zat dat die beesten steeds al zijn spieren opeten, maar dat het er dan 'net niet genoeg zijn' om hem volgens Het Woud te laten ontwormen. Met als resultaat dat Rio een jaar lang 300 wormen/drol uitpoepte en die dus ook vol enthousiasme al zijn eiwitten verslonden. >;)
- Een bron van essentiele aminozuren vinden om de spiergroei te versterken: check!
- Een supplement vinden dat de opname van eiwitten in de darmen vergroot: check!
- Een nieuwe hoefsmid nemen aangezien Rio de Irritanto de vorige had weggestemd: _-:(
- We hebben een nieuwe manier van grondwerktraining gevonden: Equikinetic! :j
- We vonden een revalidatietrainer die de goedkeuring van de osteopaat en van Rio kon wegdragen.
- We vonden een nieuwe revalidatietrainer omdat de vorige na 3 lessen met lesgeven stopte. Just our luck...
- Ik wilde op zoek gaan naar foto's van hoe hij was als veulen en jong paard om te kijken of dat meer kon vertellen over zijn rugproblemen: totaal niet verwacht, maar ik heb ze gevonden!! *\o/*
- Een perfect stabiel bitloze grondwerk/aan de handwerk-hoofdstel vinden: check! *\o/*
- Rio meer eiwitten voeren zonder dat hij meteen obees wordt. De nieuwe revalidatietherapeut zag Rio en zei meteen 'O, hij is wel heel mooi! En dik!' :') Laten we het erop houden dat dat een work in progress is...
- Een Bullet Journal beginnen voor Rio: check!

Dat alles had een geweldig resultaat: Rio kreeg meer spieren dan ooit!
- Rio in Maart, voordat we met alles begonnen en de reden waarom ik besloot het roer volledig om te gooien qua voer: geen rugspieren waardoor je alle bobbels van de ruggengraat zag, en ook de achterhand bestond alleen maar uit holtes en holle strepen in plaats van bolle spieren.
Afbeelding

- Rio in April: gespierder dan hij ooit is geweest, net een plofkip, ik was in de zevende hemel. De osteo zei: als hij zo doorgaat dan zit je er over twee maand op - daar had ik dan weer een hard hoofd in want het jaar was nog lang en Rio kennende had hij nog een lijstje met onheil en gebreken gepland, maar toch leuk als je vijfjarige paard er voor het eerst als een vijfjarig paard uitziet. :wow:
Afbeelding

- En Rio in mei... :x
Precies 22 dagen na de vorige foto, en een wormbesmetting, te kort bekapte voorhoefjes, een mijtenbesmetting en allergische reactie op Bye-Mite waar hij 2x mee gewassen moest worden later, was alles aan aprilspieren weer weg en had meneer weer een hobbelige ruggengraat zonder lange rugspier, holle billen en en puntig omhoog stekende doornuitsteeksels op de kont. -O-
Afbeelding

... en nu beginnen we dus weer helemaal opnieuw. *\o/* >;)
Daar ben ik een week depressief van geweest, maar dan zie je dat die spiertjes toch al weer heeel langzaam terugkruipen en dat geeft de burger weer moed. Vandaar dat ik besloot om toch maar weer een Rio-volgtopic te beginnen. Gelukkig vond ik het idee van 'over twee maand zit je erop' al erg onrealistisch want dat gaat hem nu niet meer worden, maar wie weet wat de rest van het jaar nog brengt. Mijn doel is eerlijk gezegd ook niet meer echt rijden (hoewel ik natuurlijk net mijn droomzadel heb gevonden op een tweedehands site :') ) maar vooral om Rio eens écht gezond eruit te laten zien, met alle spieren die een normaal, ongetraind weidepaard hoort te hebben. Dan ben ik echt al 100% tevreden.
Dus wordt vast vervolgd. ;)
Laatst bijgewerkt door xyzutu2 op 04-06-17 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyKim

Re: [VOLG] MMxPRE Rio revalideert er lustig op los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:31

Als trouwe volger volg ik ook dit topic weer mee!

Dit boek is welliswaar nog niet uit, maar ik blijf lezen tot het einde <3
Keep your head up girl.... & RIO

Uiteindelijk zal al je moeite beloond worden, dat weet ik zeker

William , (Fabe x Tsjomme 329 ) †
Kim , (Piter 312 x Tsjomme 329 )
Esperanza , (Patijn x Dukaat )

LadyKim

Re: [VOLG] MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:32

Laat die spiertjes maar weer terug komen rio! Want wat zag je er waanzinnig uit, Damn dat booty <3 prachtig paard

William , (Fabe x Tsjomme 329 ) †
Kim , (Piter 312 x Tsjomme 329 )
Esperanza , (Patijn x Dukaat )

xyzutu2

Re: [VOLG] MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 21:43

Aargh, ja, en dan te bedenken dat ik die dag in april bijna vergeten was om foto's te nemen omdat ik dacht 'dat kan later ook nog wel'. Als ik die plofkip-foto's niet had gehad dan had ik nu niet eens meer geloofd dat hij er ooit zo uit had gezien - dat dat uberhaupt mogelijk was. :x
Toen ik hij in mei last van wormen kreeg, mijten had, verging van de jeuk, bulten kreeg van de bye-mite en daar vervolgens ook nog een 2e x mee moest wassen :x toen bereikte ik zelf wel echt een dieptepunt: alle spieren waren weer weg! En het rottigste vond ik nog dat ik hem inmiddels qua voeding zo had ingesteld dat hij nu écht alles kreeg wat hij nodig had. Ik kon dat dus niet meer verbeteren om hem weer een schop onder de kont de juiste richting in te geven, het enige wat ik kon doen was gewoon weer wachten tot het vanzelf weer teruggroeide...
Maar goed, het groeit nu langzaam weer terug. Dat enge kleine knie-spiertje dat hij boven zijn achterbeen heeft op de laatste foto is inmiddels alweer voller en boller, en zo kruipt de bespiering dan langzaam weer omhoog. Geduld... :+

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:45

Ik miste Rio al! Gelukkig is hij er weer. Ik ga weer meevolgen en hoop op wat meer geluk voor jullie.

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:27

Ik volg natuurlijk ook weer mee met rio. Wat me opvalt buiten zijn bespiering. Wat een toverbal is het

freetorun

Re: [VOLG]MM x PRE Rio revalideert er lustig op los

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:49

Pfoe jeetje wat een doorzettingsvermogen hebben jullie na al het ongeluk en pech. Knap dat je zo positief blijft, en hopen dat hij binnenkort weer gespierd in dr wei staat. Want wat ziet hij er daar prachtig uit!

Ik volg en duim voor jullie mee!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 12:13

sanneloveyou schreef:
Ik volg natuurlijk ook weer mee met rio. Wat me opvalt buiten zijn bespiering. Wat een toverbal is het

Inderdaad. echt een toverbal. :#
Je leest wel eens 'niets zo veranderlijk als een schimmel', maar Rio verandert echt elke 2 maanden van kleur. In het najaar is hij egaal zwart, in jan/feb krijgt hij kleine, regelmatige witte appeltjes (zoals op de foto in maart nog zichtbaar), in april verloor hij al zijn zwarte haren en was hij egaal zilver, en op de mei-foto zie je dat hij alweer richting zijn zomertenue gaat, namelijk zwart met hele grote, onregelmatige appels. Het enige wat constant is is zijn hoofd; dat wordt echt alleen maar witter.
Tenminste, dat was de afgelopen 1,5 jaar zo, misschien heeft hij voor dit jaar wel iets compleet nieuws bedacht. 8-)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:35

Ik volg!
Ook ik ben sinds een jaar druk bezig paard beter in bespiering te krijgen. Helaas afgelopen winter (en voorjaar...) te weinig kunnen doen door het weer. Spieren zijn afgenomen, en vetten toegenomen, en ze is weer terug in haar oude bewegingspatroon... oliebol.

Nu is die van mij lang niet zo erg als Rio, maar ik kan me je gevoel wel enigszins voorstellen! Wat een klap moet dat geweest zijn. Al dat werk voor niets.
Maar: Je weet nu dat het mogelijk is! Niet de moed opgeven hoor. Rio is het waard :)

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 12:47

Gelukkig heb ik allemaal mensen om me heen die er toch weer het positieve van inzien, bijvoorbeeld dat spieren sneller teruggroeien als ze er korte tijd daarvoor nog wel gewoon waren, dus daar klamp ik me aan vast. Soms zijn ze echter ook iets té relativerend, ;) zo zei mijn stalgenote toen ik bijna in tranen was omdat Rio in 22 dagen tijd na zijn april-plofkipfoto alles weer kwijt kwijt was 'Okee, maar hij ziet er nog lang niet zo erg uit als toen je hem kocht'.
Okee, dat klopt, maar ik zou toch hopen dat ik dat toch al doorhad voordat we weer op dat punt zouden zijn van toen ik hem kocht... :')

And now for something completely different; ik heb een zadel gekocht! *\o/*
Ik speur al een half jaar alle tweedehands sites af op zoek naar Deuber zadels, en twee weken geleden stond daar ineens mijn droomzadel tweedehands te koop: met een flexibele boom in Rio's rugvorm, een voorboom die je zelf kunt verstellen, een zitmaat die de mijne zou moeten zijn qua beenlengte, verplaatsbare/verwijderbare kniewrongen en in mijn droomkleurt. :#
Tweedehands Deubers zijn gelukkig 100% waardevast dus die kan ik ook weer voor hetzelfde bedrag doorverkopen als Rio geen rijpaard blijkt te zijn, maar ik wilde toch heel erg graag iets hebben om naartoe te werken, dus dan kan ik hopelijk binnenkort in elk geval naar mijn zadel kíjken, ook als het rijden er nog niet van komt. 8-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:49

Ik volg! :)

Welk zadel heb je gekocht?

Leila_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:50

Ik ga ook weer volgen! Ik vind hem nog steeds een geweldig interessant paard!

There will be three, kin of your kin... who hold the power of the stars in their paws. ~ Warrior Cats

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 12:56

Foto's volgen als alles rond verzending en betaling rond is want de verzendkosten zijn nog niet bekend, maar die hoor ik waarschijnlijk morgen. De proof of the pudding was toen mijn zusje gisteren langskwam, ik haar 2 zadels liet zien die mijn top 2 vormden en ze meteen riep 'Ja, die!' - en dat was inderdaad ook mijn nummer 1. :D
Voordeel van 2ehands is ook dat alle gebruikssporen en vlekken er al opzitten en ik dus niet meer bang hoef te zijn om een gloednieuwe, onberispelijke Deuber op Rio of op de grond te leggen. 8-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:59

Fijn dat je wat gevonden hebt! En inderdaad, je kan het zadel altijd weer goed verkopen indien nodig, dus je schiet er wat dat betreft niet bij in. Ik hoop dat alles goed gaat met de afwikkeling en dat hij super ligt op Rio!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 13:13

Joepie, de koop is rond, dus hierbij het zadel: <3

Afbeelding
Afbeelding

Het blijft natuurlijk altijd afwachten of het past of niet, en voor we dat weten zijn we sowieso weer een flink aantal weken verder aangezien Pio nu nog alleen maar grondwerkt, maar ik was zo verliefd op de kleur + het feit dat het een Deuber is dat ik hem wel moest kopen. :D
Het voordeel van dit zadel is namelijk dat de boom sowieso flexibel is wat een must is voor Rio, dat de schoftvrijheid traploos te verstellen is en de kussens in verschillende kamerbreedtes gemonteerd kunnen worden. Bovendien heeft het verwijderbare/verplaatsbare kniewrongen wat altijd handig is voor de mens, en het is al ingereden waardoor het zadel al soepel is en ik geen nog hard fabriekszadel meer op Rio's rug hoef te leggen om dat in te rijden. Ik vind het ook gewoon zo'n heerlijk idee dat alle vlekken er al op zitten, :') dan hoef ik tenminste zelf niet meer op mijn tenen te lopen omdat ik bang ben om dat eerste vlekje te maken.
Tenminste, als het past. Ik hoop het! :#

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:58

Mooi hoor! Past ook goed op mijn creme kleurige kleuter! ;)
Ik hoop dat het goed ligt.

Welk model is dit?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 19:32

Dit is de Deuber Renaissance uit de Desmond O'Brian serie, dit model wordt echter niet meer gemaakt. Deuber heeft überhaupt nog maar 1 rechthoekig zadelmodel, de rest van de barokke zadels heeft allemaal afgeronde tot ronde zweetbladen. Dit zadel is uit 2011, maar er is in 2014 een nieuwe boom in gegaan dus die is nog relatief nieuw. De kleuren zijn cognac en natuur, en ik ben heel blij dat het natuurkleurige leer al zijn uiteindelijke kleur heeft gekregen want echte natuurkleur is echt griezelig bleek & vlekgevoelig. :x
Op een cremekleurig paard past deze kleur natuurlijk helemaal goed, maar goed, tot Rio die kleur heeft aangenomen moet ik het met een zwartschimmel doen. :D

Hier heeft Rio trouwens een baaldag met dank aan mij... >;)
Toen ik gisteravond naar stal ging was de stalhouder zijn planten aan het besproeien. Ik zei dat het volgens mij vandaag met bakken zou regenen, maar hij had net op buienradar gekeken en het zou de rest van de week droog blijven.
Voor de zekerheid besloot ik om Rio toch maar zijn Rambo vliegendeken met waterdicht rugdeel op te doen voor als het toch iets zou druppelen, en toen ik vandaag om 5 uur bij hem was, was hij dus compleet verzopen. :x De rug was trouwens wel echt droog met dank aan Rambo, maar hij had natuurlijk de hele dag de verzopen zijpanelen tegen zijn lijf gehad met wind en regen en dus stapte hij op het harde weer heel kort omdat hij dan klappen op zijn spierpijnspiertjes kreeg. In de bak loopt hij da wel gewoon normaal en was hij juist extra fris, dus heb ik hem toen het even droog was met zijn Fedimax warmte-fleecedeken op en nu staat hij onder zijn regendeken met hals op de korte wei. Hij mocht in de lange wei, maar dan staat hij tot kniehoog in nat gras en dat wil ik niet als hij nog iets kleumt.

Apart is dat Rio's rugprobleem in de lendenen zit, maar kou bij hem juist op de schouders/borst slaat waardoor hij dan niet tegen de klappen van harde ondergrond tegen zijn voorhoeven kan. Doe je hem zijn schokdempende hoefschoenen aan, dan loopt hij op het harde meteen weer normaal.
Sorry Rio, volgende keer volg ik blind wat buienradar tegen mij zegt... :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:22

Ik herkende het model inderdaad niet. Lijkt wel een beetje op de Startrekk die ik heb gehad. Die was zwart met cognac. Mooi zadel! Veel plezier er van.

En hopelijk zul je er vele comfortabele uren in door gaan brengen. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 22:33

Zo zag hij er nieuw uit (dit is een versie met zilveren beslag):
Afbeelding
Zo'n lichte kleur zou ik dus never nooit nieuw durven te kopen, dus ik ben blij dat iemand dat al voor ons heeft gedaan. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:53

Dat is inderdaad wel een heel besmettelijk kleurtje! Daar zou ik me ook niet aan wagen. Nu lijkt het net twee tinten cognac.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 23:02

Er is trouwens ook een tweedehands versie van ditzelfde zadel te koop in cognac met cremewit (wordt dus niet donkerder met invetten), mocht je nog op zoek zijn naar iets wat bij jouw cremekleur past: :#
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:11

Haha verleidelijk, maar laat hem eerst maar wat groter groeien. Dan komt dat zadel vanzelf wel. ;) Heb je ze uit NL trouwens?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 23:30

Nee, uit Duitsland. In Nederland zijn tweedehands Deubers bijna niet te vinden. Startrekk is ook al moeilijk, terwijl er op Ebay Kleinanzeigen (mijn favoriet) op dit moment 624 Deubers en 122 Startrekks te koop staan. Meer dan de helft van de Deubers bestaat trouwens uit western modellen grappig genoeg, maar zelfs dan hou je nog keus genoeg. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:16

Ja klopt, dat tipte ik je al in je andere topic. Die van mij heb ik ook daar vandaan toen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-17 12:49

O, ik dacht dat jij in het Deuber topic Ebay.de zelf bedoelde! Daar kijk ik ook wel eens op, maar daar staan vooral nieuwe Deubers en heel af en toe een of twee oude. Ebay Kleinanzeigen volg ik al een half jaar elke dag (beetje dwangmatig 8-) ) en daar komen elke dag zo'n 10 - 15 nieuwe advertenties met tweedehands Deubers op. Toen ik dit zadel daar spotte heb ik het Deuber topic geopend omdat ik meer praktijkervaringen met Deuber zocht. Het hele (Duitse) internet staat vol met topics en ervaringsberichten over Startrekk, maar over Deuber hoor je nauwelijks iets. Ik ga er maar van uit dat dat is omdat iedereen zo tevreden is. ;)