[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 15:46

Afbeelding
Het gaat super goed met Dex! Hij is lekker relaxed, en begint steeds weer meer te eten :o

We hebben hier en daar wat clickertraining gedaan, en dat gaat eigenlijk heel erg goed! We hebben natuurlijk wat pionnen heen en weer gegooid, want dat blijft Dex fantastisch vinden. Daarnaast zijn we druk bezig geweest met stilstaan. Dat gaat nu echt super! Ik kan hem in de bak gewoon vragen stil te staan en gaan poetsen of weglopen en hem naar me toe fluiten. Leuk!

Ook zat z'n haar weer fantastisch :')
Afbeelding

Omdat het goed ging, dacht ik wel al een buitenritje te kunnen maken. Het opzadelen in stal ging rustig, maar tijdens het opstappen merkte ik toch wel wat spanning. Eenmaal van het erf af werd de spanning steeds erger, tot hij al hupsend en springend de straat over ging. Zelfs een click (en dus beloning) reageerde hij niet meer op. Toen ben ik maar afgestapt en terug naar huis gelopen, enigszins teleurgesteld. Hoewel dat meer in mezelf was, want het was gewoon té snel. Les geleerd! Eenmaal in de bak heeft Dex alle spanning er flink uitgebokt :j

Maar de volgende dag was hij weer vrolijk en rustig <3
Afbeelding

En zo zijn we weer bezig met clickertraining. En ik wil nu deze week misschien eens rustig in de bak rondstappen (ohz) en een wandelingetje maken zodat hij aan de omgeving went
Afbeelding

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:45

Gisteren weer eventjes met Dex gereden, dit maal 'veilig' in de bak. Het poetsen en opzadelen gaat nu echt super fijn, hij staat rustig stil waarbij ik af en toe beloon voor het stilstaan. Hij heeft altijd redelijk stil kunnen staan tussen twee lijnen, maar aan één lijn of los ging nooit zo. Nu kan ik hem los in de bak poetsen/opzadelen. Super fijn! Voor stal zet ik hem vast aan een losse lijn, maar ook dan staat hij relaxed.

Het rijden brengt bij Dex toch nog wat spanning. Dat was met de verhuizing ook, maar in het bos begon Dex toen echt te genieten/ontspannen. Nu in de bak bleef het wat lastig. We hebben vooral gewerkt aan stap-stilstaan-stap. Door de spanning komen de cue's soms niet zo goed over, waardoor hij soms door blijft stappen. En dan is stoppen zonder druk, best lastig haha. Ik ben nu dus aan het nadenken om de stap kleiner te maken, al is aan de hand 'ho' genoeg om direct stil te staan. Het lijkt alsof hij die connectie onder het zadel nog niet helemaal maakt. Sowieso is hij onder het zadel heel voorwaarts en is stilstaan niet zo'n favoriete onderdeel.

Nu zit ik te denken aan een pion training onder het zadel. Waarbij ik bijvoorbeeld 4 grote pionnen neerzet op een cirkel en hij van pion naar pion kan stappen, de pion target, stilstaan en wordt beloond. Uiteindelijk train je het targetten dan weg, en is het naar de pion lopen en daar even stilstaan. Dan kan je voor het stilstaan de hulp geven gaan geven, zodat die daaraan gekoppeld wordt. Uiteindelijk wordt die hulp dan ook zonder pion duidelijk :-). Even een omweggetje om hem zonder druk de stappen duidelijk(er) te maken. Gelukkig snapt hij het targetten v/d pionnen al, dus dan ben je al een heel stuk!

Het is heel grappig dat het stilstaan an sich onder het zadel best prima gaat. Hij weet nu heel braaf te wachten tot ik het geluid voor voorwaarts maak. Al merk je met spanning dat hij toch graag weer voorwaarts gaat ipv stil staat. Draf daarentegen gaat goed, Dex liep direct te stofzuigen en vond het heerlijk te bewegen. Het blijft toch ook wel een draver hè <3

Daarnaast ben ik veel bezig met 'stand' en naar me toe fluiten. Eigenlijk parkeer ik Dex dan ergens (met of zonder mat), en loop ik van hem weg. Dat kan 2 meter of 20 meter zijn. Wanneer ik me dan naar hem omdraai en fluit komt hij weer naar me toe. Het is heel grappig om te merken dat wanneer ik hem neerzet en ik loop vanaf z'n schouder/buik/kont weg, dat hij meestal keurig blijf staan. Maar als ik hem parkeer en ik loop voor hem weg, dat hij het af en toe nog verward met meelopen. Al zitten er wel andere cue's aan. Dus daar zijn we nog lekker mee aan het puzzelen.

Ik ben nu ook steeds meer wat naar buiten aan het gaan, zodat hij de omgeving wat leert kennen. We moeten voordat we in het bos komen een stuk dorp door, en dat blijft toch wel wat spannend. Dus we nemen daar ook lekker onze tijd voor!

Poes; Dex is gelukkig wel zo'n dier waarbij het vaak opstappen en wegrijden is! Al merk ik wel dat hoe meer we buiten komen (aan de hand, fiets of onder het zadel) hoe relaxter hij is. En deze nieuwe omgeving doet toch nog wel wat met hem. Én heb je de mat training al geprobeerd?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 21:44

Iemand interesse in een röntgenfoto van m'n rug? :')

Afgelopen zondag heb ik m'n vriend meegesleurd naar stal. Ik wilde het opstappen namelijk weer even oefenen, zodat Dex weer braaf stil bleef staan. Eerder hebben we dat gedaan met m'n vriend, die een worteltje gaf zodra ik opstapte. Dat werkte toen perfect. Dus, dat was het plan! Na een paar keer oefenen merkte ik dat er nog wat spanning overbleef bij Dex, en mede door de wind die waaide besloten het daar even bij te houden en nog wat rondjes te stappen (op z'n rug). Vriendlief was dus dismissed en mocht lekker naar huis. Op het moment dat hij z'n fiets pakt, schrikt Dex ontzettend, draait uit het niks om en ik slinger er vanaf. Plat. Op. M'n. Rug. Au!

Even later zaten we dus op de eerste hulp. Omdat er na een belletje met de huisartsenpost (zondag :Y) ) de angst was dat er een breuk zou zijn. Gelukkig deden al m'n reflexen het nog én was er geen breuk te vinden. Een feestje waard! De afgelopen dagen bestonden dus voornamelijk uit veel pijnstilling en rust. En m'n vriend is ondertussen omgedoopt tot 'paardenmeisje', zoals hij het zelf noemt, aangezien hij nu stallen mest e.d. :o. En ik heb echt fantastische stalgenoten, die me nu ook elke dag helpen. Super fijn allemaal!

Even weer rust dus. Alhoewel, leuk nieuws: Dex z'n nieuwe sidepull is binnen. Na het verkopen van z'n PS of Sweden hoofdstel, had ik wat budget over om iets te kopen dat bitloos écht goed zit. De Micklem zit eigenlijk net niet bij Dex. En z'n biothane hoofdstel is prima, maar ook daar zitten de de ringen voor de teugels net te ver naar de voorkant. Dus na een zoektocht, hierbij Dex z'n nieuwe hoofdstel. Heel simpel, maar precies wat ik zocht! Iets dat uit z'n ogen blijft, de teugelriemen wat verder naar achter heeft, breed is bij de neus, niet teveel gedoe en lekker zacht onderlegd:

Afbeelding
Zoals je kan zien is hij er zelf ook fantastich blij mee :Y)

Oké en nog een klein leuk stukje over training: Ik merkte gisteren dat Dex weer wat panisch/kopschuw reageerde bij het omdoen van het halster. Vanmiddag kreeg ik van stalgenoten ook te horen dat het opeens lastig was geweest. Vanmiddag dus een kwartiertje met de clicker gewerkt aan het af/om doen van het halster. Voornamelijk het deel om het halster voorbij de oren te doen is voor Dex een moment van spanning. Maar door het halster om te houden en telkens net voorbij de oren te doen, clicken & belonen, en dan weer terug over de oren en te clicken & belonen kwam er steeds weer wat meer rust.

Vanavond - toen ik nog heel even langskwam met m'n vriend om een worteltje te brengen - kwam er een stalgenoot voor advies. Ze is net wat kleiner en als Dex z'n hoofd zo omhoog doet kan ze er niet bij. Terwijl hij eerst braaf z'n hoofd in het halster stak. Dus ik gaf haar het advies sowieso links van hem te staan, daar z'n rechteroor gevoelig is. En deed het dus voor, en Dex deed het weer helemaal perfect en rustig. Hij stak weer z'n hoofd door het halster heen, en liet z'n hoofd laag waardoor we z'n oortjes er rustig door konden halen. Dat is toch echt een momentje dat ik zo blij ben dat ik met de clicker hem duidelijk kan uitleggen wat we willen, zodat het voor iedereen wat spanning weghaalt! Win-win situatie. :j

Afbeelding

Nadiine__x schreef:
Ik wil toch even zeggen dat ik het fijn vind dat dex verhuisd is.
Ik vond hem er op zijn vorige stal steeds minder goed uit zien en als ik dan de verhalen las, was hij volgens mij ook niet zo happy daar. (spanning)

Doet me goed om te lezen dat jullie op je nieuwe stal zo lekker bezig zijn en dex het er ook duidelijk fijn heeft! :) leuk om te zien en te lezen! ik denk een fijne keus voor beide zo lekker dicht bij huis ook!
Oh dan ben ik benieuwd hoe je hem hier gaat vinden! :-) Dex vond de weide daar fantastisch, maar er was inderdaad ook wat spanning. Ik merk bij hem nu veel meer rust, en aangezien ik zelf z'n hooi afweeg, trekt hij ook weer wat bij in gewicht.

En voor mij is het heerlijk om gewoon een paar keer per dag even langs te kunnen!

darkadia schreef:
Mooie updates! Stilstaan heb ik hier aangeleerd op commando wachten. Al doe ik het niet specifiek met alleen clickeren, maar ik gebruik het wel ook in training met bijvoorbeeld laden, maar ook nu in het rijden als hij het goede antwoord geeft.
Leuk! Wat is jouw cue voor stilstaan? Altijd interessant!

poes schreef:
Nee nog geen mat. Gebeurt niet veel met het paard hier momenteel :)
Even rustiger aan met dit slechte weer?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 16:40

Bedankt voor de beterschap wensen! Ik kan ondertussen weer wat bewegen en rondlopen *\o/*. Gelukkig helpen m'n stalgenoten en m'n vriend nog wel op stal. Maar ik kan weer een beetje rond strompelen met Dex!

Aangezien lopen nog niet heel makkelijk gaat, is het het fijnste om iets te kunnen trainen waarbij ik kan stilstaan. En wat is dan handiger dan je paard poetsen die voor je omdraait zodat je zelf kan blijven staan? :Y). Het combineert een paar dingen die Dex al kent, dus eigenlijk gaat het heel makkelijk! Ik ga op het blok staan, en vraag Dex naast me. Hij kan op commando 'turnen' (zo kan ik links en rechts poetsen), en hem een stapje voor/achteruit laten zetten. En zo kan ik rustig Dex poetsen en z'n manen doen. Het zorgt er ook voor dat Dex wat relaxter naast het blok wordt. Win win dus!

Daarnaast ben ik met de targetstick in de bak weer het 'meelopen' aan het herhalen. Hij wil namelijk soms wat voor me uit lopen, en nu ik zo traag hobbel is dat niet heel handig. En ondanks dat ik wist dat Dex gespannen is in het voorste gedeelte v/d bak, bleek nu pas hoeveel. Hij vond het echt lastig om mee te lopen in dat deel en rende regelmatig al bokkend weg naar het 'veilige' deel. Om dan heel voorzichtig weer naar me toe te komen.

In het 'enge' deel v/d bak groeit wel wat gras.. En langzaamaan ontdekte hij daar het gras. Als ik naast hem bleef staan, durfde hij wat happen te nemen. Maar zodra ik weer weg liep, rende hij ook weg. Aan het eind v/d training bleef hij in het enge deel v/d bak om te eten. Hij heeft denk ik 5 minuten even staan knabbelen, voordat hij tóch bokkend naar mij toe rende (ik stond bij het achterste gedeelte bij de stallen te kijken). Goede vordering dus! En we gaan gewoon rustig aan verder, tot hij weer helemaal relaxed is in de bak. En dan weer buiten het erf wat wandelingetjes maken. :j
Granoek schreef:
Oooohjeee spoedig herstel gewenst! Ik wil de foto best zien trouwens :D

Die permicavallo hoofdstellen zijn echt zoooo fijn! Ik had de Lato voor Dex gekocht maar toen had ik hem net en ik durfde het niet goed dus heb hem weer verkocht omdat hij lag te verstoffen. Ja dom dom dom, heb er nog steeds mega veel spijt van want wat was dat een heerlijk hoofdstel.
Oh zonde! Ik vind de kwaliteit ook erg mooi moet ik zeggen. En ik zal je even een pb sturen met de foto :Y)

Alpha89 schreef:
Oei, beterschap!!
Mooi hoofdstel ook! Ik ga er binnenkort eentje (anatomisch) aan laten meten :-D ben erg benieuwd.
Gaaf! Welke? En wanneer ? :-D

Nadiine__x schreef:
poes schreef:
Winsor kan ook wachten. Maar soms niet en dan loop ik 20-30 minuten achter een jong hertje van 19 jaar :D

Dat klinkt als pluis, als ze haar pretbek erop heeft := maar. Die is 5 haha!
:=

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 16:15

Natuurlijk kunnen wij ook niet achterblijven met sneeuwfoto's!
Afbeelding

En ik heb echt hardop moeten lachen om deze foto. Ik vroeg Dex om stil te staan, en dat betekent met 4 benen op de grond én hoofd vooruit.. Maar tegelijkertijd maakte ik geluiden, dus ik kreeg deze 'sneaky'-look :=
Afbeelding

Voor de rest gaat het goed! We zijn verder gegaan met het trainen/wandelen in de bak, wat steeds beter gaat. Ook kunnen we het meelopen nu in stap én in draf doen. Heerlijk om zo samen wat te kunnen spelen en trainen. Én hij wordt steeds relaxter in de bak. En daarbij hoort ook grasjes eten :-)

Afbeelding

Sinds 2 dagen ben ik ook bezig om Dex achteruit te vragen terwijl ik achter hem sta. Ik zeg dan 'piep-piep' zoals een vrachtwagen, haha. Hij snapt het heel goed, vindt het zelfs heel leuk, alleen loopt soms nog iets te ver door. Dus dan staat hij niet stil als hij m'n hand aanraakt maar als ik naast z'n buik sta. Dus dat oefenen we rustig verder :-)

Daarnaast nog gewoon wat fotootjes van Dex terwijl het zonnetje even doorbrak. Ik kan er zo van genieten om hem lekker te zien eten

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ook een filmpje gemaakt, maar die was tegen de zon in. Dus je ziet precies niks :Y)

poes schreef:
[ [url=m/9qB73h.jpg]Afbeelding[/url] ] Net voor zo’n debiele actie
Mooie plek voor een fotoshoot!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 18:06

Fotospam!
Afbeelding

Vandaag was m'n vriend mee om eventjes te filmen. Ik moet even kijken hoe ik het filmpje van m'n telefoon naar youtube krijg, want het blijft vast lopen. Maar hier wat leuke stills met waar we nu aan werken. Dex was vandaag into alle oefeningen waarbij hij stil mocht staan :'). Het meedraven zoals gisteren was minder interessant vandaag

Allereerst even begonnen met een korte poetsbeurt. Hij moet de merrie's natuurlijk nog wel kunnen verleiden :)). Ik kan hem nu heel bewust vragen om een stapje naar voren/achter te doen of om te draaien. Het wordt steeds fijner om zo bewust te kunnen vragen wat ik graag wil en zijn reactie daarop te krijgen:
Afbeelding

Piep-piep-piep, Dex in z'n achteruit
Afbeelding

Naast het pion gooien, kunnen we ook een blauw balletje gooien:
Afbeelding

Het meelopen met de targetstick zijn we nu ook aan het trainen, zoals ik al eerder schreef. We kunnen steeds wat meer stukjes draf meepakken, waarbij ik heb door de positie van de targetstick ook z'n hoofd positie kan bepalen. Gisteren vond hij het heerlijk de hele bak door te draven. Vandaag vond hij een rondje ook meer dan voldoende haha
Afbeelding

Groetjes van Dex :wave:
Afbeelding

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 08:09

Kelly1992 schreef:
Leuke foto's.

Vraagje ligt het aan de fotos of is zijn rug zo slecht? Hol zeg maar.
hij heeft idd een weke rug.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-19 22:24

Hallo!
Afbeelding

Zo pfoe, dat was een lange pauze in het volgtopic, haha! Allereerst: gelukkig nieuwjaar iedereen! Ook van Dex :D
Afbeelding

Na m'n val van Dex in begin December hebben we even een dipje gehad.Dex werd afstandelijk/gefrustreerd/nerveus en viel af. En ik zat ook druk in m'n hoofd. Maar we zijn rustig aan doorgegaan met clickeren, en beetje bij beetje vonden we elkaar terug. O ja, natuurlijk hadden we ook nog de drukte rondom kerst en Oud & Nieuw, haha.

Ondertussen hebben we toch flink weer wat stappen vooruit gezet, en merk ik dat ik wel weer behoefte heb om wat updates te delen! :-)

Clickeren
Zo hebben we begin januari een clickerles gehad, en afgelopen week alweer onze tweede les. Hartstikke interessant en het geeft mij zoveel meer structuur! We zijn nu vooral bezig om bij Dex te focussen op zachtheid. Ook zijn we meer in beweging aan het doen en maak ik de leukste (vind ik zelf :') ) parcourtjes met pionnen/balkjes etc.

Afbeelding

Afbeelding

Rijden
Ook het rijden ben ik weer langzaam aan het oppakken, want pfoe wat zat daar opeens een angst! Echt misselijkmakend gewoon. Gelukkig wilde Dex z'n oude bijrijder helpen. Door haar te zien rijden op Dex, voelde het opeens veel beter. Daarna durfde ik er zelf toch ook weer even op, mét de nodige aanmoedigingen van haar, haha. We hebben toen in de bak wat gedraafd, en ik kwam er met een grote glimlach vanaf. Wat was dat weer genieten.

Afbeelding

Vandaag kwam de bijrijder weer, voornamelijk voor wat mentale steun haha. Ze heeft Dex even gereden waarna ik zelf ben opgestapt. Ik kon hem met 1 hand de bak door laten draven terwijl hij lekker stofzuigerde. Zo fijn! En erna zijn we zelfs heel even naar buiten gereden. Een klein stukje maar, maar voor mijn angst nu een ontzettende overwinning.

Op deze foto ben ik dan ook héél trots <3 :
Afbeelding

Ik durf nu weer te dromen van buitenritjes met Dexxie!

Extra
Daarnaast ben ik de afgelopen maand met regelmaat met Dex te fiets (en soms stalgenoten/paarden) naar het bos gegaan. We moeten nu eerst 10 minuten door het dorp heen, dus dat is voor Dex ook even wennen. Vandaag ben ik weer even naar het bos gefietst samen met een stalgenoot te paard, en eigenlijk was Dex heerlijk relaxed. Dus dat is ook écht fijn, want een maand geleden stond hij te springen als we het erf afliepen.

Hier giraf Dex op de zandvlakte in het bos:
Afbeelding

Daarnaast zijn we nog iets aan het puzzelen met Dex z'n gezondheid. Hij is gelukkig niet meer zo gefrustreerd/afstandelijk, of onrustig. Hij zit ook goed in z'n vacht en is happy. Maar hij blijft eigenlijk wat dun voor wat hij te eten krijgt. Hij is pas ontwormt, en we zijn nu bezig met een zandweg kuurtje. Mocht dat ook niet aanslaan laten we binnenkort voor de zekerheid toch even een bloedonderzoekje doen. Om te voorkomen dat hij teveel energie verliest aan zichzelf warm houden, staat hij sinds 2 weken ook weer onder dekens. Dat lijkt hem ook goed te doen.

Ook durf ik weer wat dingetjes te gaan plannen voor 2019, zoals:
- TREC - training
- Ride & Run Breda
- Endurance wedstrijdje (22km)

Kortom, vol goede moed gaan we 2019 in.

Liefs,

Ons

Afbeelding

Ps. Mocht iemand het nog interessant vinden, hierbij ons overzicht van 2018:
[EJL-ITP] 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Jack_55 schreef:
Hallo freetorun, alles goede toegewenst voor het nieuwe jaar. Een groot dankjewel voor al de mooie fotos en informatie in dit blog en de moeite die je genomen hebt om ons te informeren. Hoop dat je in 't komende jaar grote vooruitgang boekt met het verder conditioneren van Dex, en hoop op meer prachtige fotos van je mooie paard. Ik zwaai je toe vanaf de andere kant van de aarde.
Wat een hele lieve reactie! Groetjes van deze kant van de wereld en succes met de hitte daar! Of valt het mee in NZ?

Effects schreef:
Leuk zeg! Fijn dat je toch lekker bezig kunt gaan ondanks je val.
Bij de achteruit foto denk ik er nu zo het piep-piep bij :D
Ik ben benieuwd n.a.v. de draffoto's of je klikt voor het volgen van de target of het aanraken ervan? Hij lijkt namelijk een beetje een strak 'jaag-gezicht' te hebben en dan helpt het om te klikken voor het volgen van de target. Het paard heeft dan niet het idee dat het moet versnellen en de target moet gaan aanraken en dat kan meer ontspanning geven.
Hij heeft inderdaad een jaag gezichtje wanneer hij de target volgt. Ik click eigenlijk voor het laast lopen v/d target, niet voor het aanraken. Al is dit ondertussen ook iets wat we nu met les mooi ondervangen, het zacht houden :-). Goed opgemerkt!

Alpha89 schreef:
Goed bezig!
Stalgenootje bij ons heeft daadwerkelijk haar paard getraind op het achterwaarts gaan bij het geluid piep-piep. Echt leuk om te zien :D

Hoofdstel gaan we begin januari passen! Is van Tess Equestrian Products. Het ziet er op het eerste gezicht uit als een normaal hoofdstel, maar er is overal over nagedacht en anatomisch ontworpen. Ben heel benieuwd!
Wij piep-piep'en inderaad ook bij achteruit gaan. Té leuk, haha. Hoe bevalt je hoofdstel? Ben wel benieuwd!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 13:40

Wat een leuke en lieve reacties allemaal. Nu even geen tijd om te reageren, ik ga zo met mn vriend weg. Nachtje hotel, heerlijk!

Maar dit wil ik wel even delen, Dex is namelijk verwend haha

Nieuw PS of Sweden dekje <3 Afbeelding

En een nieuwe regenjas die hem toch wel schatgig staat. Vond hij zelf ook haha
Afbeelding

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 16:28

Meeeh -O- Vandaag weer op Dex gereden. Het fietsen in het bos ging zo fijn, vorige keer hebben we ook een stukje over de straat gereden. Het voelde gewoon goed om samen met m'n vriend weer naar het bos gegaan. Dus ik heb Dex opgezadeld (met z'n nieuwe dekje, echt verliefd!) en even in de bak 'gelongeerd'.

Hij was flink fris, er kwamen wat bokken uit en hij rende wat rond. Maar na een tijdje begon hij te stofzuigen en hij reageerde super op stemovergangen. Dus het voelde goed en opgestapt. Eenmaal op hem bleef hij wat fris, dus besloten in de bak te blijven. Hij was wat kijkerig in het begin, maar eenmaal in draf was hij fijn te rijden. Hij schrok eventjes toen een stalgenoot kwam aanfietsen, maar dit was niet meer dan even opkijken. Goed dus! Het rondje erna was hij wat voorwaarts, maar hij ontspande gelukkig weer. En toen hij ontspande en ik even uitademende sprong hij opeens omhoog, gaf een bok en schoot naar links. Ik vloog er rechts af.. Wéér op m'n rug. Oef.

Oh wat voelde ik me poedersuiker. Wéér van Dex gevallen. T Net nadat we weer opbouwde en ik over m'n angst heen aan het komen was.. En sinds wanneer is dit een ding? Het rijden ging in het bos altijd zo fijn! En nu met grondwerk zijn we zo ontzettend naar elkaar toe gegroeid.. Na een paar minuten opgestaan en weer even op Dex gestapt. We 'moesten' er even doorheen, dus eerst met een stalgenoot gestapt die hem vast hield, erna los gestapt en toen weer wat gedraafd. Hij was druk, kijkerig en liep ontzettend door m'n binnenbeen heen. Maar we draafde wel, ik zat erop en dat was het belangrijkste! Uiteindelijk met een lossere teugel wat uitgestapt, tot m'n rechterbeen zo tintelde dat ik er echt af wilde.

Stalgenoten hebben geholpen met hem even afzadelen etc. En m'n vriend heeft me naar huis gereden. Het is precies dezelfde plek als vorige keer.. M'n onderrug me uitstraling naar m'n rechterbeen/voet. Nadat de adrealine is uitgewerk ben ik echt weer veroordeeld tot m'n bed, want lopen, bukken, buigen, opstaan of gaan zitten is zó pijnlijk. Morgen had ik gelukkig al een afspraak bij de fysio (voor m'n rug, na de laatste val..), dus ik hoop dat zij het even wilt checken. Oh wat stom!

Net voor het rijden heb ik nog wel een mooie foto van Dex gemaakt. Hij was zo enthousiast en stond me met zo'n open blik aan te staren. Ik werd er echt helemaal warm van, ken je dat gevoel?
Afbeelding

Met grondwerk merk ik dat ik zo meer op één lijn met Dex sta. Ik word daar zó gelukkig van. Hij is duidelijk, laat zien wat wel/niet leuk is, snapt me steeds beter en het gaat met steeds meer rust ontspanning. Terwijl hij altijd enthousiast is. Nu nog een manier vinden om dat onder het zadel terug te vinden, want we hebben samen altijd zo kunnen genieten in het bos! :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 16:36

Skippy01 schreef:
Ow, wow, had ik helemaal niet in de gaten dat je door een val al tijdje niet meer reed. (Soms lees ik dingen maar half in de drukte denk ik).
Ging er eigenlijk van uit dat je in de winter gewoon je focus op het grondwerk wilde leggen, wat ik bést logisch vind, want dat doe ik zelf ook... O:)

Fijn dat je weer stappen kunt maken in elk geval!

Voor wat betreft het moeilijk op gewicht blijven: sommige paarden zijn helaas ook gewoon zo, dus als er niets uit een bloedonderzoek komt, niet gelijk in de stress hoor! Lex en Fifty hadden/ hebben hier beiden last van, en die mankeren niks... gewoon véél hooi erin en eventueel aanvullen met bietenpulp als hooi niet genoeg blijkt en vaak trekken ze in de zomer dan weer gewoon bij :)
Oh er gaat méér dan genoeg hooi in. Zo'n 13kg per dag - en het is goed kwalitatief hooi - en hij krijgt dagelijks 2 x een flinke portie bietenpulp erbij. Maar vandaag zag ik dat hij echt weer een beetje bijtrok toen z'n deken er even af kwam *\o/*

poes schreef:
Fijn je weer te horen :) fietsen met een paard, brrr ik mag er niet aan denken. Gekke Nederlanders haha.

Hier nog geen rijden. Voor nu wel geen schuldgevoel want met sneeuw en vriezen kan ik toch niet rijden. Weet nog steeds nietbofnik er weer op ga. Maar het gemis van de hobby is er wel.
Lastig is het zo hè. Geniet je er wel van vanaf de grond of..?
xJolijn schreef:
Super dat je weer stappen met het rijden aan het zetten bent :D Ik had de foto’s al voorbij zien komen en het ziet er goed uit hoor. Ik blijf het zon knapperd vinden die Dex van jou <3
Wat heerlijk toch dat je bos en zandvlakte op loopafstand hebt. Voor nu even wat minder dat je dan nog een stukje door het dorp moet, maar ik weet zeker dat als je het vaak genoeg doet, Dex het met twee hoefjes in zijn neus kan :)
Er staan weer genoeg mooie dingen op de planning zo te zien. Gaaf! En goed dat je doelen stelt, zo kun je er fijn naar toe werken!
Ah dankjewel! <3 Ja trainen om door het dorp te komen komt helemaal goed. Ik zie het nu als mooie uitdaging om Dex echt gewend aan veel te krijgen. hartstikke goed voor zo'n jong ding! :-)

Hoe gaat het met jou?
Alpha89 schreef:
Hoofdstel bevalt goed, heb alleen nog niet echt een mooie foto in de zon kunnen maken! (ik haat winter grrr…)

Foto's zien er goed uit, leuk dat jullie weer zo goed bezig zijn! :D Hopelijk tot gauw een keer in het bos! Ik neem dan misschien mijn camera mee om wat leuke plaatjes te schieten van onze toppers, hihi.
Oh dat is altijd goed natuurlijk! Al heeft dat nu weer wat vertraging helaas :-(
Nadiine__x schreef:
Wat een heerlijke update! En wat is dexter toch knap! Lekker weer samen het tijden oppakkem, goed zo! :))

Dravers zijn zijkerds.. Ja sorry, hun karakter is fantastisch, maar man o man..
Dan hebben ze een zere rug, dan ern schuurplek, dan hebben ze het koud en dan weer warm..
Het duurde 3jaar voordat ik prins Akkie onder controle had en jaar rond comfi _O-

Akkie is ook lastig op gewicht te krijgen, aller eerst heeft hij het altijd koud in de winter, nu niet geschoren maar wel dikke dekens op (400gr regendeken, en deze heb ik. 3 weken geleden gewisseld. Voor de bucas turnout mideum, wat een geniale uitvinden!!) onb hooi, en na zijn training een kilo. Merriebrok en hij Is eindelijk goed op gewicht en bespiering.

Maar man o man, ik flink moeten puzzelen tot ik hem. Door had, wat zijn wensen allemaal waren hoor _O-
Haha dit berichtje is ZO herkenbaar haha. Wat een puzzel is het af en toe zeg, haha. Maar jij bent goed bezig met Akkie z'n puzzel, wat ziet hij er prachtig uit. Wanneer starten jullie weer? :D

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 09:52

Interessante discussie zo ondertussen! :-)

Hier heb ik wat interessante dagen achter de rug. Na advies toch weer foto's laten maken, ditmaal van rug, bekken en heupen. Gelukkig weer geen breuken of scheurtjes, hulde aan hypermobiel zijn. Ik buig volgens mij gewoon mee haha. Maar aangezien alles buiten op m'n linkerzij liggen er voor zorgde dat ik moest huilen, morfine meegekregen voor aankomende week. Nou, nooooooit meer! Wat een rotspul is dat zeg. Nachtmerries, jeuk, overgeven, ontzettend suf, misselijk, duizeligheid en zelfs flauwvallen. Vandaag dus maar de arts bellen voor een alternatief. Want dit hou ik niet nog een paar dagen vol -O- .

Nu is er ook de tijd om te analyseren wat er is gebeurd. En dan komt veel wat terug naar wat theorie, vast wat herkenbaar voor Skippy01 die nu de cursus van Inge Teblick volgt.

Allereerst, is het natuurlijk wel hoe vaker we rijden hoe meer gewend Dex is aan werk onder het zadel. Zeker nu hij er eigenlijk al wat langer uit is geweest; tijdens mijn tijd in Amerika is hij ook maar af en toe bereden en erna lag de focus compleet op grondwerk en zijn we óók nog verhuisd. Dus ik merk wat spanning zodra we opzadelen en bij het opstappen en instappen. Sowieso is Dex een paard die af en toe nog veel steun vraagt, en hij vindt het overduidelijk makkelijker om die steun te vinden als ik naast hem sta. En ook ik vind het makkelijker hem die steun te geven als ik ernaast sta, en de situatie wat beter kan overzien ipv bezig te zijn met wat m'n lichaam doet in het zadel.

Ten tweede deel ik ook niet 100% van de trainingen die we doen. Ik ben met Dex zo ongeveer 3 a 4 keer per week bezig met (korte) logeersessies met de clicker. Al was dat met de sneeuw heel even niet. Wel heel handig, zo kan ik hem precies vragen om lang en laag te lopen (ongeveer kniehoogte, hij loopt zelf graag helemaal met z'n hoofd op de grond), overgangen te maken en de volte vergroten verkleinen of stukken rustig/door te draven. Dus er zit wel degelijk iets van voorbereiding aan. Al moet ergens het begin ook zijn :-).

En daarnaast gaan we vaak minimaal 1 keer per week met de fiets naar het bos. Lekker stukken rechtuit, stukken draven etc. Dus helemaal stilstaan is het ook niet. Maar Dex is ook nooit gevoelig geweest voor stilstaan. Hele dagen buiten, goed hooi, eigenlijk geen krachtvoer (maar vitaminebrok en bietenpulp) hebben er altijd voor gezorgd dat ik na weken niks doen zo weer kon optstappen. Maar zoals hierboven te lezen is verschilt dat ook ontzettend van paard tot paard! :-)

Oké, de theorie waar ik net over begon. Ik denk dat het hele verhaal terug te koppelen is naar 'trigger stacking'. En dat neem ik mezelf dan wel weer wat kwalijk, zeker omdat we daar in clickertraining nu veel mee werken.

Citaat:
"Trigger stacking (vrij vertaald: opeenstapeling van prikkels) is een situatie waarin meerdere – vaak spannende – gebeurtenissen in een te kort tijdsbestek plaatsvinden, waardoor het paard uiteindelijk een zeer heftige stressrespons vertoont. Los van elkaar, met genoeg tijd ertussen, zouden de gebeurtenissen hoogstens een milde stressreactie teweegbrengen maar als ze op elkaar worden gestapeld, vindt er een cumulatief effect plaats en wordt het eenvoudigweg teveel.

Ook bij mensen kan er een dergelijk effect plaatsvinden. Denk maar eens aan die dagen waarop alles mis lijkt te gaan; je wordt te laat wakker, ontdekt dat je hond in huis heeft gepoept, morst koffie over je nieuwe kleren (of erger nog: de koffie blijkt op te zijn!), krijgt je auto in eerste instantie niet aan de praat en komt even later ook nog in een file terecht, waardoor je natuurlijk veel te laat op je werk aankomt. Los van elkaar zouden deze gebeurtenissen wel vervelend zijn maar je zou er nog niet van over je toeren raken. Als zij achter elkaar plaatsvinden, is er echter een grote kans dat je er behoorlijk gestresst van raakt. Je kan dan bijvoorbeeld ‘opeens’ in woede uitbarsten terwijl je in die file staat of helemaal overstuur op je werk aankomen. Dit komt door de opeenstapeling van al die kleine, vervelende ‘triggers’. Bij dieren werkt dit hetzelfde. Bron: https://www.doggo.nl/artikelen/hondengedrag/wat-is-trigger-stacking-en-waarom-moet-je-het-zien-te-voorkomen/"

Wat is er dan gebeurd afgelopen val? Dex heeft tijdens het poetsen nog wat spanning, ook als hij als enige binnen moet staan (om gepoetst/opgezadeld) moet worden. Met clickertraining poets ik hem vaak los in de bak, dus dan kan hij weg. Binnen staat hij zonder de andere paarden allemaal te zien, hij staat vast etc. Dus je merkt wat spanning. En omdat m'n vriend zou komen hadden we een 'tijdsspanne' waardoor ik hem dus binnen even 'sneller' heb gepoetst. Achteraf gezien had ik beter het poetsen en opzadelen met alle rust in de bak kunnen doen. Het opstappen zorgt ook voor wat spanning, mede door mij. Ik heb bij elk paard spanning met opstappen. We rijden nu niet zovaak/zoveel, dus ook dat is weer gewenning en spanning. Dus dat alles is een kleine opeenstapeling van spanning en dingen die we net iets anders doen als normaal. Tijdens het draven kwam er weer wat ontspanning tot een stalgenoot het erf op fietste. Hij gaf een mini-schrik reactie. En een ronde later 'ontplofde' hij met mijn val tot gevolg. Die ontploffing leek op dat moment heel onverwachts, maar als ik alles zo optel is het gewoon een opeenstapeling van prikkels die op dat moment even overliep.

Vervelend, ja! Maar zonder te theoretisch te worden is dit wel een beetje waarin ik het terug koppel. Dex is altijd al expressief geweest, en zeker nu we werken met clickertraining (waarin nee ook mag). Voor nu is het voor mij voornamelijk herstellen, en hopelijk van de rugpijn afkomen. Want de vorige val is bijna 2 maanden geleden en ik had nog dagelijks rugpijn. En dan in alle rust eigenlijk alle spanningsvelden uitschakelen voordat we erop stappen. Zodat hij het rijden spannend mag vinden, maar niet ook alle stappen ervoor. Daarnaast zijn we nu met de les ook heel erg bezig met hoe we kunnen omgaan met trigger stacking, want Dex is best snel overprikkelt. En hoe we die spanning bij Dex kunnen afvloeien.

Dus ik sta er eigenlijk heel positief in :-). Ik ben helemaal gek op dit dier, en hij heeft me meer geleerd dan ik ooit had verwacht. Hij vraagt (of dwingt me soms zelfs, haha) verder te kijken en meer te leren. Ik merk in clickertraining een rust die ontzettend fijn is, het fietsen gaat heerlijk en hij heeft steeds vaker een onbezorgde open blik die ik nog niet eerder bij hem heb gezien. Hij is nog jong, we hebben totaal geen haast. Dus het komt allemaal wel goed :-)

Daarnaast krijgt hij binnenkort ook wat homeopathische ondersteuning. Met een meting zijn we erachter gekomen dat z'n nieren en darmen niet helemaal doen wat ze moeten doen. Z'n nieren zijn wat overwerkt, en z'n darmen nemen niet alles op. Dus daar gaan we aan werken. En ondertussen gaan we gewoon verder met wat we al deden, clickeren, fietsen, longeren en plezier maken :-)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 21:46

Clicker-voortgang!
Vandaag voor het eerst na de val weer daadwerkelijk iets met Dex kunnen doen, buiten het geven van een aai of een portie bietenpulp terwijl vrienden helpen met z'n stal. En ooh, ik ben helemaal enthousiast nu *\o/*.

Ik wilde even in de stal + stalgang trainen. Dat is één van de onderdelen waar hij nog wel eens wat spanning wil opbouwen. Dus ik had - en ik vind dit echt slim van mezelf :Y) - een deel afgezet met een longeerlijn. Want in het achterste deel v/d stalgang staat hooi dat iedereen klaar zet en het is niet de bedoeling dat hij dat op eet. Overigens staat in z'n eigen stal onbeperkt voor de nacht.. Maar het hooi dat andere paarden krijgen is wél heel lekker, haha. Zo konden we dus wel in rust en vrijheid trainen, en heeft hij de kans om zelf te ontdekken of weg te lopen én wordt hij niet constant afgeleid door het hooi. Super handig dus.

Dus Dex begon zelf met een rondje in de stalgangen. En toen z'n aandacht terug kwam begonnen we in z'n stal. Daar hangt een klein balletje (hondenspeelgoed v.d. action) die hij op cue kan aanraken. Makkelijke begin dus! Ik merkte dat hij wat gespannen was, en in elk moment zonder 'cue' begon hij de bal zelfstandig aan te raken. Om te voorkomen dat hij die spanning bleef vast houden, begon ik te focussen op de basishouding tussen cue's door, namelijk het relaxed stilstaan. Dus als hij even rustig stond te kauwen, beloonde ik weer. Dus uiteindelijk stond hij weer ontspannen naast me, en als ik het vroeg raakte hij de bal aan. Écht super fijn, want voor Dex is juist die ontspanning af en toe best lastig.

Omdat het zo goed ging een kleine pauze gehouden en erna doorgegaan met ons 'huiswerk' in de stalgang. We willen met Dex werken aan aanrakingen. Zodra je hem aanraakt bouwt hij spanningen op - dat zie je bijvoorbeeld in hoe hij voer aanneemt, dat hij vaker wegkijkt, gespannen buikje etc. En als we dan de aanrakingen belonen, bestaat de kans dat hij zich toch een soort van onder druk gezet voelt voor die beloning, en dus de aanraking wel toestaat maar tegelijkertijd spanning opbouwt. Dus om dat te voorkomen willen we twee dingen doen:
1. Hem in control zetten: dus hij mag mij aanraken op cue, waardoor het niet meer 'de aanraking ondergaan' is.
2. We introduceren een 'stop-target'. Een target die hij kan aanraken waarna de aanrakingen (of het poetsen) direct stopt

Hij kent de 'piep-piep' cue wel al, waar hij achteruit loopt tot z'n kont mijn hand aanraakt. En die aanraking gaat best goed. Dat lichaamstargetten bouwen we nu uit. We zijn nu bezig om zijn nek mijn hand te laten aanraken. En vandaag viel het kwartje! Maar het belangrijkste, hij kon de spanning makkelijk afvloeien en bleef uiteindelijk met z'n nek tegen me aan staan. Kleine overwinningen voelen nu zo fijn :j

Tussen deze oefening met het huiswerk was ik ook bezig met de cue voor 'in stal' gaan. Het is niet zijn favoriete oefening, want ook Dex heeft de link gelegd dat uiteindelijk die in stal cue óók betekent dat hij we het einde aankondigen en klaar zijn. En uiteindelijk gaat dan ook z'n staldeur dicht. Dus om de cue 'in stal' gaan erg reinforcing te maken heb ik dit getraind met stukjes wortel. Hij krijgt verder enkel hooibrokjes of lijnzaadbrokjes dus een worteltje ter afwisseling heeft een hoge beloningswaarde! Maar natuurlijk ook herhalen zonder dat het betekent dat we stoppen. Uiteindelijk kon hij niet wachten tot ik vroeg of hij z'n stal in ging, je zag hem al denken aan het worteltje *D

Ik denk dat we in totaal 20 minuutjes bezig zijn geweest, inclusief korte pauze's en af en toe oefeningetjes door elkaar heen. Ik vond het fantastisch om te merken dat hij steeds meer rust vindt. En voor mij was het heerlijk weer even met Dex samen te werken. Dit smaakt naar meer <3

Skippy01 schreef:
Fijn, uitgebreid antwoord @freetorun!

Vervelend met trigger stacking en de explosie die bij Dex op adrenaline daarbij vrijkomt, is dat je zo een week verder bent voor zijn hormoonwaardes weer geleveld zijn...

Als opstappen een issue is, is het dan fijn om gewoon 'opstaples' te volgen? Iemand die jouw ademhaling checkt, op een paard dat gewoon half slaapt met opstappen? (als je rug weer ok is that is...)

Ow, pff, morfine. tjah, ik heb er (gespoten, dat wel) weinig last van, maar ik krijg van veel medicatie wel last van mijn maag en krijg dan maagbeschermers... is een morfinepleister ook too much? gaat wat geleidelijker je systeem in dan een pil?
Het is inderdaad heel vervelend. Maar tegelijkertijd voor mezelf een hele wijze leerles. We hebben echt even de tijd nodig, en die wil ik ook ervoor uit trekken :j

Overigens is 'opstap-les' écht een ontzettend goed idee haha. Ik heb er nog nooit over nagedacht. Die ga ik echt even onthouden!

Ik ben nu een paar dagen gestopt met de morfine. En gelukkig voel ik me weer helemaal mezelf. Geen nachtmerries, jeuk, duizeligheid, misselijkheid of sufheid meer. Wat een opluchting! Met de diclofenac (en paracetemol) gaat het nu gelukkig wel. Dus ik ga niet verder 'testen' met morfine.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 15:06

Even een guilty pleasuren delen hoor! 1 keer per twee weken doen we een 'grote stalbeurt', dan gaat m'n vriend mee en halen we de zaagsel onderlaag én een deel stro eruit en vervangen we deze met de oude schone bovenlaag en nieuw stro. Natuurlijk halen we ook elke dag de poepjes eruit. Ik word hier altijd zo vrolijk van. Alles weer lekker schoon en netjes en een dikke laag stro waarbij ik me zonder problemen op m'n knieën laat vallen om het te testen. Een kinderhand is snel gevuld zullen we maar zeggen haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest vandaag en gisteren weinig gedaan met Dex. Het helpen bij de grote beurt is nu al zo veelvragend dat ik eigenlijk nu niks anders kan dan op bed/bank liggen. Wel heb ik gisteren wilgentakken voor Dex geregeld. Ik had verwacht dat hij dat fantastisch leuk zou vinden, maar hij blijf mij aanstaren of wij niet iets gingen doen haha. Volgens mij is hij erna er wel aan gaan knabbelen

Nog een fotootje toen ik net z'n bietenpulp had gegeven (MET Z'N NIEUWE DEKEN <3 )
Afbeelding

@Granoek, mooie post! En ik denk dat het ook een beetje is in hoeverre je oplet. Dex z'n oude bijrijdster zou hem prima in de stalgang kunnen zetten, poetsen/opzadelen, opstappen en rijden. En met haar balans overleeft ze zijn schrikreacties ook, dus lijkt er weinig aan de hand. Maar als je eens goed op hem gaat letten, zie je tijdens het (alleen) binnen staan, het poetsen, het opzadelen en opstappen wel spanning. En nu we toch zo gedetailleerd aan het trainen zijn met de clicker (met de focus op rust,ontspanning en zachtheid ipv dingen doen) is dit iets wat ik fijn vind om mee te nemen. Overal rust en ontspanning vinden voordat we verder gaan. Dus inderdaad, de braverikken vertellen ook nog heel veel. Ze schreeuwen het alleen wat minder uit :j

@Skippy01, wat een verschil dan tussen beide hè, haha. Wel heel leuk om te lezen waar andere aan werken en waar dan de focus punten zijn.

Ik heb eens met een stalgenootje overlegd. Ik mag met haar (brave/rustige) merrie oefenen met het opstappen. Sowieso rijd ik deze merrie ook af en toe op een buitenritje, en straks meer zodra de eigenaar door medische dingen even eruit moet. Dus dat kan wel een erg fijne zijn! Nu eens bedenken wat voor lesgeefster ik daarbij fijn zou vinden. Ik denk dat m'n +R instructrice misschien minder op dat 'angst-gebied' traint.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 10:45

Het is eindelijk weer wat warmer en zonnig! Ik kan echt niet wachten tot de lente komt en we weer heerlijk zonder deken/jas vd zon kunnen genieten *\o/*
Afbeelding

Gisteren ben ik weer met Dex te fiets en een stalgenoot te paard naar het bos geweest. Weer voor het eerst sinds die kou/sneeuw. Ik kon aan Dex duidelijk merken dat hij even het erf niet af was geweest, want hij had de pas er goed in. En we zijn onderweg zo ongeveer alle enge dingen tegen gekomen die je tegen kan komen. We begonnen met een bankstel dat opgestapeld langs de kant v/d weg was gezet, een schoolplein vol met gillende/spelende kinderen, een hoogwerker die met een hoge drukspuit een gebouw aan het schoonmaken was, wasmachines langs de weg want het was denk ik grofvuil ophaaldag, bouwwerkzaamheden langs de straat, een hoogwerker die bomen/takken aan het afzagen was en doordat we hierdoor een andere route moesten rijden nóg een schoolplein met jonge kinderen op plastic driewielers die heel wat kabaal maakten, erna een bouwgrond mét hijskraan die dingen over het gebied aan het tillen waren en uiteindelijk een vrachtwagen die ons op een smal pad voorbij moest net voordat we in het bos waren. En Dex? Die keek af en toe wat om, maar liet heel snel de spanning van zich af glijden en we hebben heerlijk in het bos een stuk gestapt! <3

Grappig weetje over Dex: hij is altijd heel voorwaarts op de heenweg en op de terug weg slentert hij nog net niet achter de fiets achter je aan :')

Daarnaast hebben we de afgelopen week veel gewerkt aan mattraining, nek-touch en kriebelen en dat alles met een focus op rust/zachtheid. En ik moet zeggen dat ik een steeds relaxter/rustiger paard heb die niet constant meer met een krokodillen-kop bij me staat. +1 Want dit is toch veel mooier dan zo'n gespannen koppie
Afbeelding

Gisteren na het fietsen had ik hem even in de stalgang gezet om z'n deken weer om te doen en hoefjes te krabben. En ondanks dat we 's avonds in de stalgang trainen blijft dit een spannende plek als de andere paardjes buiten staan. En tijdens het hoeven krabben deed hij opeens extra zenuwachtig. Dus dat was de focus v/d training vanochtend.

Ik had alles zo open gezet dat hij los naar de stalgangen kon komen, maar ook kon grazen, hooi eten of drinken. Dus hij had echt de keuze. Ik ben toen rustig z'n stal gaan doen tot hij opeens voor z'n stal stond te kijken. Hij heeft toen binnen al snuivend in z'n eentje een rondje gelopen, en toen ik de mat voor hem had neergelegd ging hij er trots op staan! Ik heb hem toen gevraagd stil te staan terwijl ik een rondje om hem liep, gevraagd om een nek-touch en zo een beetje afgewisseld. Erna weer kort pauze terwijl ik verder ging met mesten.

Hij vond het zelf wel interessant en bleef de gevallen lijnzaadbrokjes snoepen:
Afbeelding

En zo zijn we door gegaan. Dus telkens een paar minuten op de mat met wat kleine oefeningetjes en daarna weer pauze. Hij kon constant weg, terug naar zn vriendjes, grazen, etc etc. Maar hij vond het toch wel interessant. Uiteindelijk ben ik toen ook bezig gegaan met een voetje vragen en dat vond hij toch nog wat spannend en liep achteruit. Dus weer wat aan ontspanning gewerkt en voor we het wisten kon ik alle 4 de voetjes in ontspanning uitkrabben terwijl hij op z'n mat stond. Heerlijk!

Toen ook nog even een dekje over hem heen gegooid. Maar hij keek me bijna letterlijk aan of dat nou zo moeilijk moest zijn, haha :z.

Dus deze training is zeker het herhalen waard! En zo kunnen we bij alle kleine onderdelen de spanning steeds beter weghalen.
Afbeelding

Oh en maandag komt de osteopaat! Ook weer even goed :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 20:28

{:} It feels like spring {:}
Afbeelding

Vandaag weer een hele relaxte training gehad in de stalgang. Ik heb terwijl hij op z'n mat stond rustig z'n deken af kunnen doen, en de duur kunnen opbouwen. Erna zijn we een rondje langs de bak gelopen (hij vind één hoek wat spannend) en daar heb ik wat gras voor hem staan plukken achter die hoek. Dat maakte het wel leuk :j

's Middags even terug gefietst naar stal. Ik moest nog naar de brievenbus, dus besloten om gezellig met Dex te gaan. Handig nu hij zo dichtbij huis staat haha. Een stalgenootje had ook wel zin om mee te gaan, dus we zijn even met de twee paardjes gaan wandelen. Op het erf kon ik Dex gewoon los laten, hem vragen stil te staan wanneer ik de 2 schrikdraden open/dicht moest doen, en door wandelen. Super fijn dat de communicatie nu zo helder is voor beide!

En zo hadden we onze twee postbodes
Afbeelding

En mijn jonkie wilde ook even bij de glijbaan kijken :')
Afbeelding

Hier nog meer mensen genoten van het prachtige weer? {:} {:}

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 13:46

sjanien schreef:
Hoe gaat het nu met jullie?
Wat leuk dat je het vraagt :D

Het gaat hier heel goed. We hebben wat stappen terug genomen toen Dex vooral HEEEEEEEEEEEL erg enthousiast raakte van het trainen met de clickertraining. Zo enthousiast dat hij dicht tegen frustratie aanzat (want "waarom krijg ik nu niks? Ik doe het toch! Mens KIJK!!"). Ik ben dus samen met m'n instructrice ons gaan richten op ontspanning.

En dit was daarvan het begin, een bijna in slaap vallende Dexxie

Die ontspanning was echt heerlijk, maar in het begin een mega uitdaging. Dex die wel stilstond, maar niet ontspande, en dus gefrustreerd raakte want waar bleef z'n brokje.. Maar nu hebben we een relaxte Dex, die ontspannen stilstaat (ipv ongeduldig wacht tot er weer iets gebeurd). Vanaf daar zijn we weer veel gaan opbouwen, zo kan hij nu écht genieten van aanrakingen en poetsen. Dat was juist een bron van spanning vroeger. Het maakt de manier van communiceren ook heel helder, ik kan nu precies zien wanneer hij twijfelt of spanning toe neemt. En dat is dan waardevolle informatie voor de training. Het is bijna alsof we echte gesprekken op die manier kunnen voeren.

Afbeelding

En daarnaast ben ik veel op stal geweest om niks te doen. Dat hielp Dex de ontspanningsoefening beheersen, want ik verwachtte en vroeg niks. Soms legde hij dan heerlijk z'n hoofd in m'n armen <3. Maar hij werd ook meer ontspannen naar stalgenoten en op stal zelf. Zo lag hij wel al elke nacht in stal (te zien aan prachtige stro manen/staart), maar nu ligt hij ook bijna dagelijks languit in de paddock/wei.

Afbeelding

Kortom, meer rust! En dat is voor een blij ei (ala druktemaker) best een klein wonder. Die rust heb ik weer verder gebruikt in het opzadelen. Van ontspanningsoefeningen doen met het dekje in zijn omgeving (en geloof me, dat duurde best eventjes voordat dat goed ging!)

Afbeelding

Tot echt praktisch in slaap vallen met het zadel op:

Of bijvoorbeeld de spanning rondom een vliegenspray wegtrainen:

We merken een ontzettend verschil in (on)rust bij Dex afhankelijk van het weer. Dus daarop pas in m'n training ook weer aan. Daarnaast zijn we nu bezig met wat leuke lichaamsoefeningetjes om hem weer wat te trainen. Zo zijn we bezig met een dubbele balansmat waar hij met 4 hoefjes op staat. Dan zie je hem echt z'n best doen z'n evenwicht te bewaren terwijl hij wat heen en weer wiegt. En als we dan af en toe een voetje vragen is het opperste concentratie!

Ook zijn we bezig met cavaletti's stappen, wijken en hier en daar wat overgangetjes. Alles op een speelse manier om z'n lichaam goed te onderhouden. Ik heb ook het opstappen met de ontspanningsoefening gecombineerd, dus wanneer daar écht rust in is gevonden kunnen we onder het zadel ook weer wat stappen vooruit gaan maken.

Dus we zijn lekker bezig :j. Langzaamaan breiden we zo z'n comfortzone uit zonder daadwerkelijk stress toe te voegen. Hij is juist steeds meer ontspannen. Ik geniet er echt ontzettend van dat we nu heerlijke knuffelsessies hebben waarbij m'n clicker vaak niet eens aanwezig is. Gewoon lekkere plekjes zoeken om te kriebelen, aaien of even bij elkaar zijn.

Maar het blijft natuurlijk wel een blij ei :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 13:46

Woestein schreef:
Kom bij toeval hier terecht.
Nog niet heel je topic gelezen maar bij de eerste foto's had ik nogal een déjà vu!
Wat een herkenbaar koppie!
Dacht gelijk hier moet Buvetier d'Aunou in zitten en na het zoeken van zijn vader blijkt hij een kleinzoon te zijn.
Heb zelf namelijk een Buvetier d'Aunou x Elionora Oldeson gehad, Elionoras Fuchs is zijn naam.
Woont nu ergens in Brabant.
Geweldig leuk en mooi paard!
(Nouja hele grote E pony)

Zal nu even je topic door lezen.

Hier Was hij nog hengst en in training:
[ [url=m/vAFlX1.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier had ik hem een jaartje ongeveer:

[ [url=m/ErEYvx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mooi dier! Ik moest vooral bij die eerste foto even twee keer kijken. Wat lijken die koppies op elkaar zijn <3