[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 14:56

Alpha89 schreef:
respect! ik had les en we zijn toch maar naar binnen verhuisd. Brrrr..zo koud en wát een wind! Kon m'n instructrice niet verstaan en kon zelfs niet normaal naar huis fietsen. Ben echt niet gemaakt voor dit klimaat := wel fijn dat de zon een keer scheen voor wat foto's maar daar is alles mee gezegd hahaha

Whahaha, echt? De wind viel hier goed mee moet ik zeggen, eigenlijk geen last van gehad! En jij hebt er wel prachtige foto's aan over gehouden.. Wat is ze toch een beauty hè! <3

sjanien schreef:
Hoe gaat het nu met je rug?

Wat betreft longeren. Ik heb ook een passoa maar die hangt al jaren doelloos op de haak. Sinds ik met dubbele longe longeer gebruik ik hem niet meer. Met dubbele longe kun je veel meer zelf bepalen hoe het inwerkt. Passoa staat toch altijd op 1 stand. Wel vergt het enige oefening voor je paard echt fijn op de dubbele longe loopt. Je moet er zelf handigheid in krijgen. Waardoor jezelf maar een klein cirkeltje loopt en daardoor heb je ook een stabielere aanleuning en zal je paard ook beter (kunnen ) ontspannen. Ik denk dat het zeker de moeite waard is maar dat je het zelf eerst goed onder de knie moet hebben. Kan je evt oefenen met een paard die het al kent? Wel is het belangrijk dat je eerste paar keer doet in een afgezette ruimte. Zodat het geen getrek wordt. Ik had eerst een paard die daar echt behoefte aan hand aan de aanleuning van de kant. Mijn andere paard kent het zo goed die kan ik ook gewoon in de rijbak longeren en dan kun je het ook verder uibreiden en in draf van hand veranderen, rechte stukken ertussen door enz.

Lief dat je het vraagt. M'n rug is nog steeds wat blauw/groen/geel en gevoelig. Het voelt alsof ik heel veel spierpijn heb momenteel, maar het gaat beter dan verwacht haha.

Bedankt ook voor je feedback! Het is gelukkig geen getrek, Dex kan heel netjes op stemcommando verder of dichterbij me longeren + we hebben een speciale longeerbak. Handig! Ook accepteert hij het prima als ik bijvoorbeeld de 'buitenlongeerlijn' wat aanneem om zo de volte te vergroten, of juist de binnenlongeerlijn om de volte te verkleinen. Ook kon ik hem gemakkelijk van kant laten wisselen. Ik sta in principe stil of loop een hele kleine circkel mee met de dubbele longe. Ik heb het vroeger vaker gedaan (en veel gemend) dus ik durf wel te zeggen dat ik overweg kan met al die lijnen haha. Het is echt puur dat de release heel slecht leek en Dex daardoor heel strak liep, ook al hingen de lijnen een beetje in boogjes. Maar ik denk dat het aan de longeerlijn ligt. Deze heeft aan het eind zo'n koort, die denk ik net te kort is en daardoor blijft haken achter de longeersingel waardoor hij niet optimaal de ruimte kan nemen. Leg ik het zo goed uit?

Ik ga het in elk geval eens proberen met twee leadropes en eens kijken of m'n instructrice eens een lesje wil geven. Wie weet ziet zij live wel iets wat al veel kan verbeteren! :)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 10:00

Januari | updaten: grondwerk, springles, bitloos, afvallen & een grote verandering

Het is de maand waarbij ik meer focus wil leggen op grondwerk, en dat doet Dex en mij eigenlijk ontzettend goed. Hij raakt weer enthousiaster, aanhankelijker etc. Het is heerlijk om lekker met hem te knuffelen of wat gek te doen. Daarnaast rijden we zo af toe, pak ik het bitloos weer op en halen we lekker een frisse neus in het bos.

Ook kan Dex een nieuw kunstje: Doe de lama :') :') :') :')
Afbeelding
Grapje natuurlijk, zo kijkt hij vaak als ik aan het praten ben met andere en hem geen aandacht geef hahaha

Gisteren hebben we ook weer springles gehad. Dex was druk (en pittig) en hij wilde langs de meeste sprongen in plaats er over heen. Na een paar goede sprongen gestopt, zo hebben we het toch goed afgesloten. En ach, het is een jong dier. Volgende keer beter, het moet leuk blijven :).

Ik heb afgelopen week een nieuw bitloos hoofdstel besteld. Het past Dex goed en we hebben bitloos (en zonder zadel) lekker even rond gestapt. Ideaal om ook even aan de buiging te werken en dat ging best goed. Dex was lekker ontspannen!
Afbeelding

Helaas merk ik dat Dex weer wat afvalt, net zoals in oktober. Ik ga toch weer even een mestonderzoek doen. Het is best moeilijk om Dex op gewicht te houden, ik vraag me soms af hoe het komt. Ik voer hem nu sinds oktober al om de dag bij met bietenpulp. Dat helpt zeker, maar nu valt hij toch weer in. Hij krijgt daarnaast lucerne, voordroog, vitamine brok, lijnzaad/omega 3 olie en magnesium. Hij is fit, enthousiast, vrolijk maar net te slank. Natuurlijk zijn dravers vaak rank, maar z'n kont word ook weer hoekig. Misschien dat er iets uit het mestonderzoek komt en ook krijgt hij nu extra ruwvoer van de staleigenaren.

Daarnaast komt er een grote verandering aan voor Dex.. Hij gaat namelijk verhuizen! Oké, niet heel ver :Y). Maar we gaan naar een stal (500m verderop) waar hij meer uren per dag buiten komt en heel het jaar door op de wei staat *\o/* . Omdat het zo dichtbij is, kunnen we de binnenbak blijven gebruiken (/huren), en blijven we dus dressuur- en springles volgen :). Ook hoop ik dat het gras Dex goed zal doen. Spannend dus!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 11:12

Nadiine__x schreef:
Heb niet je hele bericht gelezen, maar toevallig wel het stukje over afvallen (iets met pauze en selectief lezen haha!)

Maar akkie valt ook snel af, moeilijk op gewicht te houden, mega frustrerend, vooral omdat hij ook nog eens niet alles mag ivm bevangenheid.

Sinds de zomet krijgt hij merriebrok, moest er opeens aan denken omdat hier veel eiwitten in zitten wat bevoorderelijk is voor dr spieren. Het is natuurlijk best wel een energiek ras en ze verbruiken veel energie in hun trainingen.

Sinds ik hem dat voer ziet hij er beter uit als ooit, hij krijgt spieren, heeft geen hangbuik meer, komt beter op gewicht, al onze ellende lijkt opgelost!

Vanuit stal staat hij op 1 kilo basisbrok en van mij krijgt hij bij arbeid een halve kilo merriebrok en op vrije dagen een kwartje.

Maar dit is vooral omdat basisbrok bij de stalling in zit, als ik zelf. Brokken moest kopen zou ik hem gewoon op 1kilo merriebrok zetten. Net zo makkelijk!

Misschien nog iets om eerst bij dex te proberen voordat je er allemaal centen in steekt ;)

Pfiew, het is soms gewoon zo fijn om bij jouw berichten de herkenning te lezen. Het is inderdaad flink frustrerend dat we Dex eigenlijk voldoende voeren (meer dan menig ander paard op deze stalling), maar hij toch zo (te) rank blijft..

Is merriebrok echt krachtvoer? Dat is het enige dat we Dex nu echt minimaal geven. En welke merriebrok voor je Akkie bij? Het is zeker wel een mogelijkheid om bij te voeren. Al hoop ik dan niet dat Dex er van gaat vliegen.. Dat doet hij al genoeg :')

Granoek schreef:
Dat is echt tegengesteld van die van mij, zodra het koud wordt, worden ze rond.
Heb hier helaas geen tips, voeding is nog steeds iets waar ik me in moet verdiepen. Een vriendin hier heeft haar trekpaard een deken opgelegd toen die begon in te vallen (had normaal nooit een deken op), maar ik denk dat Dex wel al dekens draagt hé? Dan zal dat niet helpen.

Ooooh wat fijn dat jullie gaan verhuizen! Zeker als je de bak kunt blijven gebruiken, ik mis stiekem toch wel die binnenbak := Ze zeggen wel eens 'je weet niet wat je mist als je het nooit hebt gehad' maar ik heb nooit een binnenbak gehad en ik mis het elke winter haha.

Gras doet hier in ieder geval wonderen, bij beide paarden overigens. Ben ook heel blij dat Duke dit jaar niet meer op stal hoeft in de winter want ik heb hem liefst gewoon zijn hele leven alleen op gras. Als dat maar eens ging :')

Ah het lijkt me heerlijk dat je ze rond ziet worden haha. Dat zijn wel wat zorgen die ik bij Dex heb, het minimale aan stres en hij is weer wat te slank. En je hebt dan net je best gedaan hem weer lekker op gewicht te krijgen haha.

Dex heeft inderdaad al een dekentje op :).

En ik hoop ook dat het gras hem goed gaat doen, ik vind het best spannend! We hebben daar een buitenbak, maar dus d mogelijkheid tot binnen. Ben daar echt blij mee..want stiekem ben ik best verwend afgelopen winter :') .

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 11:11

13-01-2018 | Heerlijke buitenrit

Gisteren weer lekker met Desperado buiten gereden. Het wordt steeds grappiger dat hij zo verkeersmak is - hij kijkt niet om naar vrachtwagens, tractoren of zelfs toeterende auto's - maar boomstammen in het bos zijn wél spannend :+

Ook kwamen we in het bos Schotse Hooglanders tegen:
Afbeelding

Dex moest wel even twee keer kijken:

Vandaag gaan we nog even een korte wandeling maken in het bos, lekker in het zonnetje.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:04

Vandaag heerlijk in het zonnetje een stapritje gemaakt. We zijn voor het eerst bitloos het bos in geweest!

Afbeelding

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:04

ruitje schreef:
Ik lees meestal stilletjes mee maar wil je nog even meegeven dat de meeste dravers die ik ken er zeker 1.5/2 jaar over doen voordat ze van ' racemodel ' naar ' rijpaardmodel ' gaan qua lichaamsbouw en gewicht.

Neem de tijd, bijna alles wat hier nu als rijpaard staat is gewoon te dik terwijl je het eerste jaar dacht hoe krijgen we het op gewicht :')

Heel fijn om dit te lezen. Er is dus nog hoop! Hahaha

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 11:19

15-01 | Zadelmaker & instructrice
Vanavond gaat m'n lesgeefster op Dex rijden. Ik ben heel benieuwd wat voor extra knopjes er daarna weer op zitten haha :Y)

Daarnaast is van de week ook de zadelmaker gekomen *\o/* . We hebben verschillende zadels uitgeprobeerd, waaronder de meer endurance Massimo en Kenau (zoiets?) zadels en verschillende dressuurzadels. Uiteindelijk uitgekomen bij een Bates dressuur type zadel. Het zadel is helemaal aangepast op Dex en we hebben het dressuurzadel op proef. A.s. woensdag komt de zadelmaker ook het veelzijdigheidstype zadel laten zien, omdat ik wat twijfel. We mogen deze dan op proef en maken uiteindelijk onze keuze. Het leuke is dat deze zadels ook in het bruin komen <3

Het dressuurtype dat we nu op proef hebben:
Afbeelding
Met ook ons nieuwe denim dekje!

Het zit echt fantastisch en met de langere buitenrit zaterdag had ik ook nergens last van :D

Granoek schreef:
Staat hem goed dat hoofdstel :D

Ik vind vooral dat bontje zo schattig staan hahaha <3

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 15:20

Granoek schreef:
Ohhh mooi zadel <3
Ik vind bruin zo mooi, heb nog elke dag spijt dat ik om ben gegaan op zwart hahaha. Maar dat zadel lag beter dus “helaas” haha

Ja ik ben echt zooooo gek op bruin tuig, maar het allerbelangrijkste blijft natuurlijk wel wat het goed ligt :j

Alpha89 schreef:
Oehlala! Chique! Dekje ook erg leuk!!

Ja ik ben er heel blij mee haha. Nu even een koop-stop :')

Dovahkiin schreef:
Wat een mooi en heerlijk dier, ik blijf jullie zeker volgen!

Dankjewel! En wat leuk :)

Saleisha schreef:
Dex is knap!! Zadel ziet er ook fijn uit zeg

Dex gaat straks nog naast z'n hoeven lopen van al die complimentjes haha!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 20:47

Wat fotootjes van de les vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 10:39

16-01 | Rijles
Gisteren - zoals jullie aan de foto's zagen :) - gereden op Dex. M'n instructrice heeft even op hem gereden, en dat was eigenlijk heel fijn. Erna er nog even opgestapt en haar wat foto's laten maken. Het is voor mij wel heel duidelijk dat ik dus écht te ver naar voren zit/val, m'n benen optrek, maar ook dat m'n linker binnenhand teveel naar rechts verschuift. en ik m'n handen meer mag dragen. Dat is iets waarmee we in de les ook bezig zijn.

Ook mag ik leren m'n teugels wat meer op maat te houden, ik geef Dex vaak net iets teveel ruimte. Waardoor er dus boogjes vallen. M'n instructrice deed dit niet, en na een paar minuten wennen liep hij daar eigenlijk veel rustiger onder.

Leuk overigens al jullie reacties. Opbouwende feedback is zeker welkom, ik leer graag! Ik hoop binnenkort eens een centered riding les te kunnen inplannen, dat is zeker nodig. Helaas is m'n CR instructrice 'vol', dus ik moet iemand anders zoeken. Als iemand een instructeur weet in Brabant, graag!

Overigens was ik gisteren nog wat foto's vergeten toe te voegen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadiine__x schreef:
Wat eem fijn ontspannen beeld zeg!
Vraag me alleen af of jij wel lekker kunt zitten in dit zadel? Want je zit best voorover en je beugels lijken ook wat kort. Maar kan natuurlijk ook wezen dat dat bij je andere zadel ook was, en kwestie van oefenen is, dat weet ik haha!

Dankjewel! En ik zit heerlijk in dit zadel, maar m'n beugels waren inderdaad wat kort haha. Ik zal ze v.d. week eens iets langer doen + naar achter positioneren, dat zou volgende zadelmaker ook helpen :). En dat voorover vallen.. Pff dat is mijn vloek. Iets met oefenen :')

ruitje schreef:
Lekkere foto's, hij lijkt ook wel steeds donkerder te worden, maar dat zal wel in mijn hoofd zitten :')

Het ligt echt een beetje aan het licht haha. In het zonnetje is hij meer roodvos, maar als het wat donkerder is lijkt hij bijna koffievos haha.

Granoek schreef:
Knap peerd. Ik zie wat je bedoeld met dat losse contact wat je zei. Hij loopt ook echt super ruim dan.
Hoe ging je zadel?

Het zadel is even wennen, maar wel super fijn. Al blijft mijn houding een werkpunt, haha.

Felien_Kyra schreef:
Nope :') had ik ook al. Ik vind het zadel echt mooi <3

Ik ben er ook heel blij mee!

Nadiine__x schreef:
Omygod een bates!
Zodra pluis uitgegroeid is komt die hier ook, wat een zadels zijn dat! <3
Blijf erbij dat ik het cair systeem heel prettig vind werken! Heb er alleen zelf nog nooit opgezeten :=

Helemaal vergeten hierop te reageren. Ik vind het écht fantastische zadels, en doordat het eigenlijk het wintec systeem heeft, is alles aanpasbaar :D

M'n instructrice vond het zadel ook heel lekker zitten, en zij zit op veel zadels haha

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 19:19

17-01 | Zadelmaker: dressuur- of VZH-zadel?
Volgens mij hebben de rijfoto's jullie afgeschrikt? :o

Omdat ik een beetje twijfel tussen een VZH-zadel en een typisch dressuurzadel, heeft m'n zadelmaker vandaag een soort 'tussen' zadel meegenomen. Deze had hij vorige keer toevallig net niet bij. Het is ook van Bates. Dit omdat ik met het zadel ook wil kunnen springen en buitenrijden.

Dus Dex opgezadeld en naar de binnenbak gelopen. Maar het was redelijk druk, dus besloten om in alle rust even in de buitenbak te rijden. Maar hoewel Dex normaal niet zo reageert op wind.. Was hij vandaag net zelf een wervelwind. Tijdens het opstappen kon hij niet stilstaan, en hij was écht heeeeeeeeeeeel druk. In de galop begon hij zelfs rond te springen - dat doet hij anders nooit!

Dus de zadelmaker gaf aan dat dit een vertekend beeld zou kunnen geven. En aangezien hij morgen zelf op wintersport gaat, we ook dit zadel 10 dagen mogen houden om ze zo allebei goed uit te kunnen proberen. Wat een service zeg! _/-\o_

Afbeelding

Anyway, nadat hij weg was, ben ik in alle rust met Dex verder gegaan in de buitenbak. Eerst even het opstappen opnieuw doen, tot hij stil kon staan. Dat lukte eigenlijk binnen 10 minuten en Dex had veel meer rust gevonden. En erna heb ook heerlijk gereden! Hij was in het begin nog wat snel/onrustig, maar eenmaal daardoor heen begon hij zo lekker te sjouwen. Ik had m'n teugels beter op maat (want dat is iets wat ik in de foto's van mezelf duidelijk terug zag) en dwong mezelf heel de tijd wat naar achter te zitten. En Dex liep zo heerlijk. Lekker actief, ontspannen en op licht contact. Zelfs de galop ging goed en met veel meer rust.

Kortom, super happy! Ik ga nu volgende week in de springles met het dressuur én VZH-zadel rijden, om beide even uit te testen :j.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 15:25

xJolijn schreef:
Wat fijn zeg! Leuke foto’s ook hoor, het ziet er netjes uit :j
Super dat je beide zadels kunt proberen, hopelijk kun je zo de goede keuze maken voor een fijn zadel. En je dekje is prachtig <3

Dankjewel! En ja het is echt super dat ik zo beide zadels rustig kan uitproberen. En ik ben ook écht gek op die denim <3

Granoek schreef:
Wow wat een service inderdaad, dat heb ik nog maar weinig meegemaakt :D Ik vind die denim ook zo mooi staan <3

Ja ben er echt heel blij mee. Zo kan je pas écht testen wat je fijn vindt :j

Nadiine__x schreef:
Ja springen met een dressuur zadel is niet alles, schijnt ook niet zo best voor de rug van je paard te wezen heeft een zadelmaker mij ooit eens verteld..maar orecies weet ik niet want mijn beide paarden mogen niet springen, dus heb het niet echt onthouden haha!

Wel super goede service inderdaad kun je fijn even goed testen!

Oh goed dat je dat aanhaalt, ik zal m'n zadelmaker eens navragen wat hij hiervan vind. Tot nu toe raadde hij me vooral het dressuur zadel aan en wanneer ik dan fanatieker ga springen, eens een apart springzadel te kopen. Maar goed, als de veelzijdigheid ook goed zit en ik er beide mee kan is dat natuurlijk een fijne (en economischere optie haha)

freetorun

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 08:37

Vandaag komt m'n moeder mee naar Desperado! Ze heeft vroeger veel gereden (van dressuur tot western). De laatste 10 jaar is haar gezondheid geen vanzelfsprekendheid meer, helaas. Dus ik vind het heel erg bijzonder dat ze nu weer eens mee naar Dex kan en zelfs erop wil om wat te stappen *\o/*

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 18:36

19-01 |mama op Dex
Ik heb vandaag een hele leuk dag gehad met m'n moeder en Dex! Dex was eigenlijk zoals altijd heel lief en knuffelig, dus hem lekker gepoetst.

Mama is er daarna op gestapt en heeft wat rond de bak gestapt. Ze vond het heel erg wennen om weer op een paard te zitten, maar ook leuk. Helaas is mama nogal dun, dus zitten in het zadel deed eigenlijk pijn. Ze heeft een klein stukje proberen te draven maar dat was te pijnlijk. Erna wilde ze mij graag op Dex zien dus heb ik nog lekker even gereden. Dat ging best goed, alleen hield Dex links wat vast. Ach, volgende keer beter!

Omdat m'n moeder het ook flink koud had heb ik niet te lang gereden en ten Dex afgezadeld. Ik vond het toch wel bijzonder dit zo samen nog te kunnen doen en we hebben veel gelachen. Een dag om te onthouden :)

foto's zijn wel gemaakt maar die blijven dit keer privé haha

Sylverlove1 schreef:
Wat een knapperd <3 en je geeft echt super leuke updates! Ik volg ook!

Wat leuk om te horen. En welkom :D

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 16:53

21 januari | zadeltest
Om de zadels te vergelijken weer even wat fotootjes laten maken vandaag. Dit was met het veelzijdigheidszadel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik even buiten gereden met het zadel om te kijken hoe het zadel ligt met meer snelheid. Dat is eigenlijk best prima! Helaas is Dex de laatste tijd buiten steeds moeilijker terug te nemen in galop -zodra ik de teugels aanneem om terug te gaan steekt hij zn kop in de lucht en raakt onstuurbaar. Dus wel besloten de komende tijd alleen te stappen/draven op buitenrit. Dan is hij wel gewoon relaxed. Zodra draf met een losse teugel kan, galop of tempo weer eens proberen. Veiligheid voorrop!

We hebben deze week nog een springlesje en dan gaan we verhuizen naar de nieuwe stal. Ik heb Dex de laatste tijd wat meer getraind, dus op de nieuwe stal krijgt hij actieve vakantie :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 20:18

Granoek schreef:
Wat is actieve vakantie? :D
Dat zadel lijkt echt in de verste verte niet op het vzh zadel dat ik ooit had, wat een onding was dat zeg. Net een stuk karton. Ik zie hier zelf niet zo heel veel verschil met een dressuurzadel. Of hij lijkt misschien op de foto gewoon nog redelijk lang.
Mooi zadel, dat in ieder geval :) En denk dat je er prima in zit, als ik je houding moet aflezen. Niet meer zo voorover

Actieve vakantie is wel wat rustiger aan maar niet compleet stilstand haha. Dus wel af en toe een ritje, maar vooral meer vanaf de grond :)

En het zadel scheelt niet heel veel met een dressuurzadel, maar is - als je ze naast elkaar ziet - wel wat korter en vooral de zitting is platter. Ik heb het idee dat ik daardoor wat makkelijker rechtop blijf.. op de foto's lijkt dat ook zo. Dus dit zadel heeft m'n voorkeur! Ik zal morgen eens een foto van beide zadels maken, dan is het verschil snel duidelijk :)

sterreke98 schreef:
Wat een mooie plaatjes! T zadel ziet er ook fijn uit zeg!

Misschien een gek idee, maar als je toch weer een keertje wil galopperen buiten, is dan een martingaal geen idee? Ik had toen voor het zelfde 'probleem' ook de martingaal erbij gepakt, en dat was erg fijn wel. Uiteindelijk af kunnen bouwen en toen alleen met de cross/springen de martingaal om gehad.

Dankjewel!! We doen lekker ons best :). En het is inderdaad een fantastisch zadel.

Ja en ik twijfel of een martingaal het oplost. Ik ben meestal wat tegen hulpteugels..maar aan de andere kant werkt een martingaal alleen in, in zulke gevallen. Ik ga het eens met m'n instructrice bespreken, thanks!

freetorun

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 18:04

Ooh wat is rustig paarden poetsen toch een heerlijke vorm van therapie. Ik heb heerlijk rustig Dex z'n staart uitgeplozen en bijgeknipt, hem helemaal gepoetst en geknuffeld. Ik was helemaal zen en hij stond met halve oogjes lekker te genieten. Wat een heerlijk paardenmiddagje <3

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 09:50

25 januari 2018 | Ons eerste parcourtje gesprongen!
Oh ik moet toch echt even uiten hoe trots ik op Desperado ben, we hebben gisteren namelijk geheel onverwachts een heel parcourtje kunnen springen! 2 weken geleden tijdens de springles wilde hij overal langs racen, dus ik had gisteren een hard hoofd in een goede springles. De balkjes liep hij tijdens het inrijden heel netjes, maar het eerste kruisje rende hij weer langs. Vooraf al besloten wat strenger te zijn, en na hem even op z'n plek te zetten sprong hij de sprongen gewoon. En toen gebeurde er een het, hij begon ZELF naar de sprongen toe te trekken en het echt leuk te vinden.

Zo hebben we zelfs ons eerste 'parcourtje' kunnen springen. Helemaal buiten verwachting, maar wat was het leuk zeg! Hij raakte enthousiast maar goed stuurbaar en bleef goed op mij lette naar welke sprong we zouden gaan. Ik kan echt niet wachten op de volgende springles nu, en ben helemaal in de zevende hemel. Wat is het toch een ontzettende topper. Zo trots!

Ohja, ik maakte even een foutje in de route en je hoort ook de verbazing in de stem van onze instructrice hahaha :+

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 09:52

Haha het verschil in mensen inderdaad. Ik kan er echt intens van genieten, maar moet het ook niet elke dag doen :+

Oh en zonde inderdaad hè van het boomloze zadel, die kleur was echt zoooo mooi. Maar goed, de ligging is het belangrijkste. Het is nu trouwens écht het VZH-zadel geworden, in donker bruin. *D

Felien_Kyra schreef:
Granoek schreef:
Whaha wat mensen toch kunnen verschillen (en paarden) :+
Fijn dat jullie het gezellig hebben gehad :D Hier zou dat voor beide vreselijk zijn haha
Wel jammer trouwens van dat boomloos zadel want ik vond hem die kleur ook mooi staan :=

Hahah hier zou een ook een merrie staan die zou laten merken dat ze klaar is met dat getut :') En ik zelf houd het ook nooit lang vol, elke keer denk ik voor wedstrijd: ga ik lekker uitgebreid poetsen, wassen blabla. Uiteindelijk sla ik altijd het wassen over en het poetsen duurt max 15 minuten _O-

Maar fijn dat jij en Dex t beide genieten vinden!
En wat leuk dat je mams mee is geweest en dat het zo leuk was :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:25

Granoek schreef:
Ohhh donkerbruin vind ik dan misschien nog mooier zelfs :o
Als ik ooit een goed passend zadel vind in bruin ga ik ook terug om :)

Leuk filmpje, je ziet echt zijn enthousiasme :D

Ik ben heel benieuwd hoe de tint donkerbruin uitvalt. Ik vind het soms net zwart en dat is dan jammer, want echt bruin is zoo mooi <3 #obsessionmuch? haha.

Nadiine__x schreef:
Hahahaa wat is die dex ook een lekkerding! <3
En wat zou ik dit graag met Akkie doen, want hij vind dat echt fantastisch! (weet ik. Vanuit de. Modderplassen, omgevallen bomen en balkjes in de bak)

Maar hij mag helaas nooit meer springen.. -O-

Dus ik. Geniet even dubbel. Van jullie filmpje!!

Oh ik wist helemaal niet dat Akkie nooit meer mag springen? Hoe komt het? En dankjewel! Het is voor mij ook heel erg genieten haha

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:30

Het heeft helemaal niet zoveel aandacht imn dit volgtopic gehad.. Maar we gaan vandaag Dex verhuizen naar de nieuwe stalling. En ik ben zoooooo zenuwachtig. Over een uurtje gaan we Dex erheen wandelen, maar ik voel me een soort puddinkje :')

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-18 17:50

Bedankt voor jullie succes-wensen, het is helemaal goed gegaan :D . Dex heeft vrijdag/zaterdag in een aparte wei gestaan om te wennen en is vandaag de groep in gegaan. De Alfamerrie in de groep is een groot trekpaard, dus daar was Desperado wel van onder de indruk. Voor de rest ligt hij ergens in het midden in de rangorde en heeft duidelijk een (stalker :D )vriendje die constant met hem meeloopt en mee graast. Super fijn om hem zo te zien!

Ook in stal staat hij eigenlijk al relaxed, en op het erf gaan we rustig wennen. Over het algemeen doet hij het weer super braaf! Topper. Ook bevalt het mij nu al goed - ik ben echt verschrikkelijk zenuwachtig voor zulke veranderingen haha - maar tot nu toe is iedereen super aardig en maakt even een praatje. Dat maakt het toch een stuk makkelijker! :j

Vandaag was ik ook heel blij dat hij toch even bij mij kwam buurten terwijl in die grote wei met nieuwe vriendjes stond. Wordt je toch een beetje happy van.

Fotootje van m'n rooie vriend in z'n privé wei 8-)
Afbeelding

Granoek schreef:
Succes met de verhuis! Waarom verhuist hij ook weer?

Omdat ze hier 365 dagen p/j buiten op de wei staan, en de vorige stal paddocks had + het was best een luxe stal. En die luxe gebruiken we eigenlijk niet zoveel, we gaan veel vaker het bos in dan dat ik in de binnenbak te vinden was :D . We kunnen nu wel naar de vorige stal blijven stappen (5 minuutjes) om de binnenbak te gebruiken of voor bijvoorbeeld springles.

Nadiine__x schreef:
Ohhh, ik vind dat altijd zo erg, je paard verhuizen..blij als dat achter de rug is altijd haha! Succes vandaag!

Nou, akkie is chronische bevangen ;)
Dat wist je wel toch?
Iedergeval, dat houd in zijn hij een blijvend verzakt en gekanteld hoefbeen heeft. En dat drukt tegen zijn zool aan.
In Akkie zijn geval in beide voorvoetjes..
Hij staat op ijzers zodat hij met lopen druk op zijn randen heeft ipv de zool en hierdoor loopt hij pijnvrij rond.
Maar zodra je gaat springen komt zijn volle gewicht op de voorhoefen en dan heb je dus kans dat dat hoefbeen erdoorheen breekt, door die zool.. Omdat het geen ruimte meer heeft om te veren.. Beetje in jip en janneke taal ;)

Soms in het bos neemt hij opeens dikke noodsprong over een plas heen, hij kan echt wel heel goed springen en hij is dan super blij, maar ik denk dat altijd, doe dat nou nietttttt...
Maargoed, voel het niet altijd aankomen..

Ja ik ben heel blij als we een week verder zijn en Dex (en ik) wat verder gewend zijn. Verhuizen maakt me altijd zo nerveus haha.

Oh en dat wist ik helemaal niet van Akkie zeg! Wat vervelend, maar wat fijn dat hij wel nog pijnvrij kan staan. Wel jammer dat hij niet mag springen, als hij het zo leuk lijkt te vinden..

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-18 21:40

Whoehoee er is weer wat rust in de tent. Ik heb zojuist lekker rustig met Dex over het erf kunnen wandelen - en tegen hem aan kunnen praten, want dat doe ik altijd :') . Hij liep nu gewoon lekker rustig met z'n hoofdje tegen hoogte van m'n armen. Erna zelfs nog wat grondwerk in de buitenbak kunnen doen. Hij was lekker op mij gericht en enthousiast. Er lagen wat kleinere plasjes, en hij liep er expres hard in te stampen. Ik lag in een deuk :Y)

Toen nog naar de grotere 'schuur' gelopen met stallen waar ook een poetsplaats is. Hem erin gezet en voor de show even z'n manen geborsteld, maar meer om hem daar even te zetten en laten wennen. De staleigenaar kwam ook nog praten en Dex vond het allang best als hij maar kriebels kreeg. Toch wel heel fijn hoor, zo'n dier met een cool koppie

Ik moet ook zeggen, m'n eigen gemoedsrust bepaald echt in hevige mate Dex z'n reactie. Gisteren liep ik met hem op het erf onder het motto van 'Hopelijk dat hij weer wat rust vind en even rondlopen', toen was hij wel goed in de hand, maar toch wat druk. Vandaag liep ik zelf totaal ontspannen, beetje tegen hem aan te praten en hij was echt de rust zelve.. Dus even extra zelfreflectie hier haha.
Granoek schreef:
Ohhh klinkt ideaal dan!

Ja ik ben er echt blij mee. Super goede mix zo!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 09:41

29-01 | Foto reading
Hebben jullie ervaringen met foto-reading'en van paarden? Ik heb daar eigenlijk heel lang niet in geloofd. Een vriendin van me doet het met enige regelmaat met haar paard en daar kwamen dan toch altijd wel bijzondere dingen uit. Ze heeft toen een keer een foto van Dex meegenomen, en toen somde die 'dierentolk' toch wel rake dingen op. Aan de hand daarvan toch een afspraak gemaakt voor Dex, puur uit nieuwsgierigheid. Die afspraak was in begin december gepland, en gisteren was het dan zo ver. Ik vond het stiekem heel spannend en ik was reuze benieuwd. En ik ga lekker het gesprek met jullie delen *D

De reading duurde bijna een uur en ik heb 4 pagina's vol geschreven met alles wat er is gezegd. Maar ik zal proberen het wat op te sommen/samen te vatten. Het was in elk geval heel erg bijzonder, want ze zei toch wel hele rake dingen, en ik heb het idee dat dit onze samenwerking wel gaat verbeteren. En ik vind wel dat het past in ons dagboek, daar ik dit ook voor mezelf gebruik :).

Citaat:
Algemeen over Dex
Dex is duidelijk, staat ontzettend op z'n punten en kan streng naar mensen zijn. Hij is abnormaal wijs voor zo'n jong dier en doet alsof hij heel volwassen en stoer is. Hij heeft twee gezichten, die stoere dappere kant, maar hij is ook zeker nog een onzeker jong dier. Maar ook de lieve/sociale kant, en de dominante kant. De rust v.s. heel hoog in z'n energie kunnen staan. Hij is ontzettend aan het puberen, volop aan het ontwikkelen, aan het uitproberen en heel speels. Het is een vrolijk dier, speelt graag spelletjes en is snel verveelt. Hij is retebraaf voor een 4 jarige. Wel is Dex ontzettend hoogsensitief en hij pakt heel veel prikkels op, hierdoor heeft hij soms last van z'n maag. Dit is ook de reden dat hij de afgelopen tijd afviel.

Stalling
Het gaat heel goed met Dex en hij is pas verhuisd. Z'n vorige stal vond hij te druk, er waren veel paarden die veel prikkels op hem af stuurde en veel mensen. Hij vond het moeilijk dat er mensen een oordeel/mening klaar hebben of naast hem paarden strafte die in zijn ogen niks fout deden. Hierdoor waren er veel (negatievere) prikkels waardoor hij last van z'n buik kreeg. Z'n nieuwe stal is wennen maar hij vindt het er zalig. Hij komt meer buiten en heeft het gevoel er helemaal paard te kunnen zijn. Het is als 'thuiskomen'.

Verleden
Hij is als veulen heel jong bij z'n moeder weggehaald en in een 'soort opfok' gezet. Hier werd er weinig naar hem omgekeken en daardoor heeft hij een wantrouwen in mensen. Erna is heeft hij lang 'opgesloten' in een box gestaan waar je als jong dier weinig leert. Hij leerde niet om te gaan met andere paarden, mensen of uberhaupt met het weer.

Beleren/rijden
Hij vindt het beleren goed gaan en niet te snel. Er is genoeg ruimte om paard te zijn. Er rijden 2 mensen op hem, een van die mensen heeft spanning in haar liezen, druk voorop het zadel (voorover zitten), meer druk op de rechterknie en houdt links soms wat vast. Die persoon was ik. Hij ervaart het soms als rijden met de handrem erop, en wanneer ik meer naar achter zit, kan hij z'n voorbenen vrijer bewegen. Hij vindt het bit oké. Twijfelend. Soms te zwaar (in gewicht). Hij heeft een slechte ervaring met het beleren met bit (voor mij) en krijgt daar soms spanning mee. Dan houdt hij vast in z'n kaken. Wanneer hij dit doet moet ik een rust moment inbouwen om die spanning af te laten vleien.

Lichaam
Dex heeft het idee dat hij z'n been rechtsachter beter onder z'n lichaam kan zetten dan links. Scheef SI/bekken gewricht. Daarnaast is hij heel gevoelig voor z'n maag en lever. We moeten oppassen met teveel suiker in z'n voer. Osteopaat heeft hij met regelmaat nodig. Ik moet opletten dat ik zelf óók naar de osteopaat ga, want Dex neemt mijn scheefheid ook ontzettend over. Z'n lichaam is heel bewegelijk en nog vollop in de groei, ook z'n kaken.

Omgang met mensen
Hij vindt dat we nu heel liefdevol en met veel begrip met hem omgaan. Hij is een puber en eigenwijs en heeft hier ruimte voor nodig. Hij begrijpt soms mensen niet, dan zijn er teveel prikkels. Hij reageert heel erg sterk op lichaamstaal en ik moet opletten dat ik zelf niet met teveel prikkels naar hem toe ga. Hij is er heel gevoelig voor als mensen met opgetrokken schouders met hem werken, daar wordt hij nerveus van. Probeer te 'aarden' voordat je samenwerkt.

Dex vindt het belangrijk dat hij samen MET de mens werkt ipv voor de mens werken. Het is een dominant dier, dat niets kan met 'moeten'. Hij is wel heel sociaal, zacht en vriendelijk.

Ik mag zelf véél zekerder van m'n zaak zijn. Ik twijfel ontzettend veel of ik wel het juiste doe. Ik mag daardoor ook meer zekerheid uitstralen in m'n lichaamshouding. Hij heeft vooral heel veel behoefte aan spelen met andere paarden én mensen. De tolk uitte ook heel veel respect naar m'n omgang met Dex, dat ik zo begripvol en met veel respect naar hem werk

Zo, dat is een aardig verhaaltje. Het gesprek ging niet zo geordend als ik het net heb opgeschreven en er zijn vast nog punten die zijn gezegd die hier niet in staan, haha.

Er zijn echt punten die ik helemaal kan beamen. Zo heb ik bijvoorbeeld pas aan m'n vriend benoemd dat de nieuwe stal voelt als 'thuis komen', dus het was heel raar om het precies in die bewoording terug te horen. Ook de scheefheid in z'n SI/bekken gewricht is iets waar de osteopaat altijd mee bezig is. De twee kanten van Dex benoemde ze heel veel, en dat is ook wel iets wat waar is. Hij is heel relaxed, heel braaf, heel koel.. Maar er zit inderdaad een hele pittige en dominante kant aan. Soms is dat voor mij verwarrend, want het lijkt soms alsof ik een ander paard in m'n hand heb.

M'n vriend moest hardop lachen over het twijfelen en onzekere van mijn kant. Ik ben constant aan het twijfelen of ik wel goed met Dex omga, of het wel goed gaat, of ik wel goed voor hem ben etc. En ik merk duidelijk het verschil in werken als ik zelf onrustig of rustig ben.

Ik ga dus lekker met m'n eigen lichaamshouding aan de slag (minder spanning, meer zekerheid) en ik blijf lekker met hem spelen (grondwerk). De bitfitter komt volgend weekend, dus ik hoop dat we dat probleem ook kunnen tackelen :).

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 09:45

LadyKim schreef:
Confronterend als een paard je zo spiegelt he? Maar eigenlijk onwijs mooi en gaaf wat dieren kunnen!

Terugkomend op je buitenrit verhaal... ik zou je echt een martingaal aanraden... deze doet niets todat ie zn hoofd naar boven wil doen.

Mijne doet dat dus ook met rijden en stopt moeilijk. Behalve met martingaal.

Heeft Dex nog steeds zn privé wei?

Oh ontzettend confronterend om zo'n spiegel te hebben! Maar het geeft me meteen weer wat handsvaten om dat aan te pakken. Zelf ook zelfverzekerd leiden heeft dus véél effect :).

Ik denk inderdaad dat ik eens een martingaal ga proberen, ook m'n instructrice raadde deze aan. Ik heb nu een martingaal gevonden inclusief borsttuig. Dan kan ik het borsttuig gebruiken voor springen (zonder martingaal) en de martingaal voor buitenritten. Ik heb deze gevraagd voor m'n verjaardag (eind feb) en tot die tijd doen we buiten gewoon wat rustiger aan! Ik laat weten hoe het gaat :)

En nee Dex staat sinds zondag in de groep! Gelukkig maar. Het ging eigenlijk heel goed. Hij valt een beetje middenin de rangorde en heeft duidelijk een vriendje. Die twee staan constant samen. Ik zal vanmiddag eens een leuke foto maken, ze hebben namelijk een heerlijk stuk grond ter beschikking!