[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:55

darkadia schreef:
Hmm dan zou het invallen heel goed met stress te maken kunnen hebben. Lastig altijd om fijn maatje te vinden. Miss is ie gewoon speels? Mijne heeft een haat-liefde verhouding met n shet nu haha dat gaat er ook niet altijd zacht aan toe maar echt verwonden doen ze elkaar gelukkig niet.

Mais werd vroeger veel gebruikt als dikmaker, echter lang niet alle typen zijn goed voor een paard dus dat zou ik wel even uitzoeken. Als hij slecht aankomt kan het ook nog zijn dat ie last heeft van maagzweren.


Hij is juist heel goed aangekomen de afgelopen maanden. Hij is recent - met het veranderen van de wei - weer wat ingevallen. Dus het zijn denk ik gelukkig geen maagzweren :)

En thanks voor de opmerking over mais! Ondanks ik denk dat hij met z'n (normale) slobber zo weer bij is, ga ik me eens inlezen haha.

En wat betreft de wei. Hij is jong, speels, groot (tikt de 1.70 bijna aan ondertussen) en sinds 3 maanden ruin. En ondanks dat hij in de omgang echt wel rustiger is geworden, en ik nu voorbij merries kan lopen zonder dat hij gaat brullen, kan hij op de wei nog macho reageren. Ik denk dat het daar een beetje fout gaat. Hiervoor stond hij met een jaarling (hengst) en dat ging heel goed. Dex was duidelijk de baas, en het veulen naar Dex toe erg onderdanig. Terwijl het veulen bij een ouder paard juist weer de dienst uitmaakte. Maar samen was het een goude combi


Afbeelding

Nu ben ik er zelf helaas niet bij geweest de keren dat het misging. Dus ik weet niet hoe 'erg' het is. Maar de stalbaas is over het algemeen een redelijk nuchtere boer, dus ik verwacht niet dat hij Dex er zomaar weer tussenuit haalt.

Het is dus echt even kijken naar welke combi hij wel aandurft. En ik heb Dex al toegesproken dat hij de volgende keer wel lief moet zijn. Misschien helpt dat ook :')

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:56

sterreke98 schreef:
Joy is ook niet altijd even lief met andere paardjes. Ze staat nogal hoog in de rang, en wil dit ook wel houden :')
Laatst kwam er een nieuw paardje in de groep, en ik zag al direct allemaal hoeven op Joy dr schouders. Nu weet ik dat Joy ook nog wel eens flink een paard toe kan takelen als het moet, dus daar ben ik wel blij mee? _O-

In juli doe ik trouwens mee met een oefencross. En ik ben ook erg bezig met springen. Dus dravers kunnen zeker normaal galoperen en springen _O- al doet Joy het niet altijd natuurlijk haha


Ze beschermt zich in elk geval wel! haha. Oeh gaaf zeg! Dat vraagt om het delen van foto's en filmpjes! :D Waar is de oefencross?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:10

Inmiddels verdedigd ze zichzelf wel ja haha. Als ik foto's en filmpjes heb spam ik ze wel :')

Een voorproefje van de zeer angstige Joy.Afbeelding

Ze sprong er zo overheen haha. Topknol <3
die manen lijken heel slecht geknipt help :')

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:37

freetorun schreef:
Irkoontje schreef:
Ik voer mijn paard al enige tijd maismuesli bij, dat werkt echt al een tierelier. Verder krijgt hij extra vitaminen van pavo dacht ik. Hoj heeft vorig jaar zware koliek gehad, waardoor hij ondanks bijna onbeperkt ruwvoer mager door bleef, spieren waren ingevallen en voor een 4 jarige was hij tijdens het rijden ook wel erg mak. Nu met dit voer erbij is ie soms haast te vrolijk. Weet niet of je hier wat aan hebt, maar mocht je meer info willen, feel free to ask!


Bedankt voor je advies! Ik wacht het effect van de meusli en de mest-test even af. Anders stuur ik je zeker even een PB! :)

Graag gedaan hoor, ben zeker geen expert, maar dit is mijn ervaring, en heeft geholpen gelukkig! Heb nog steeds geen dik paard, hij is mooi op de ribben nu, heel iets een buikje, maar hij heeft een heel korte rug, waardoor dat ook snel zo lijkt. Van t winter was t echt erg hoe mager hij was, uitstekende kontbotten, ribben en schouders

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 07:54

Het gaat goed met Dexxie. Van de week had ik hem 's avonds extra in de wei gezet. En hij was wat jolig en enthousiast. Hij liep wat te scharrelen en toen ik floot kwam hij enthousiast in galop naar me toe, ik smolt toch even. Erna nog eens geprobeerd toen hij weer wat verder stond, maar toen kwam even alle energie eruit. Hij begon me toch te racen, bokken, rennen en springen door de wei heen! Wat hij is dan groot en machtig. Echt een heel gaaf gezicht!

Toen de energie eruit geraced was kwam hij weer heel kalm een knuffel halen. En ging voor m'n neus liggen rollen haha. Puppy paardje /3

Vandaag ga ik als het goed is weer op Dex. Durf bijna geen plannen te maken want elke keer komt er wel iets tussen, haha. Hopen dat het vandaag net zo goed gaat als vorige keer en we ook aan de longeerlijn wat kunnen stappen.

En nog even een fotospam van m'n zandmonster, van v/d week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@sterekke98
Die staat er lekker koel bij haha. En idd.. de manen zien er.. interessant uit :')

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:39

Ik vind het echt een super leuk paard :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 17:18

Helaas was het ook deze keer geen goed idee om afspreken te maken.. Ik haal Dex uit stal en bijna meteen zag ik dat het niet klopte -O-

Het lijkt er heel erg op alsof z'n knie op slot slaat. Ik heb meteen m'n osteo en DA gebeld. M'n osteopaat verwees door naar m'n DA. De DA gaf aan dit geen spoed te vinden, en morgen te kunnen komen en dat er waarschijnlijk een fysio nodig zou zijn. Daarna ook m'n lesgeefster een bericht gestuurd - mocht ze advies hebben - en zij heeft een kort filmpje die we hadden doorgestuurd naar haar osteopaat. Haar osteopaat wilde een langer filmpje om te zien of het inderdaad het op slot slaan v/d knie was of juist hanentred.

Op haar advies hebben 1 minuut gestapt waarbij m'n vriend wat filmpjes heeft gemaakt. Je ziet duidelijk dat hij net uit stal véél meer last heeft. Eenmaal los in de bak begon hij uit zichzelf te galopperen. Het is nu even afwachten wat de osteopaat zegt, en voor nu staat Dex in de wei zodat hij wel in beweging kan blijven.

Hierbij de video:


De osteopaat gaf aan dat het op slot slaan v/d knie vaker kan voorkomen bij dravers die net van intensieve koerstraining naar rust/recreatie gaan. En moet met veel training verholpen kunnen worden. Ik ben nu heel erg benieuwd naar haar mening n.a.v. het filmpje en ik hoop dat ze morgen kan langskomen.

Mocht iemand dit herkennen en/of ervaring ermee hebben dan hoor ik het graag. Voor mij is dit echt heel nieuw, en ik zie hem zo niet graag. Helaas dus niet de update die ik had gehoopt :(

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:38

Wat een erg leuk paard...geniet ervan en hopelijk valt het met zn knie erg mee!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:01

Arme Dex. Eerst zijn kleine grote vriend weg en nu zijn knie. Een kennis van mij is vandaag bij jou op stal gekomen. Misschien dat zijn paardje een nieuwe vriend van Dex kan worden in de wei.
Leuke foto van Neo hierboven.
Hij doet het goed thuis. Niks te vertellen bij de vrouwen en dikke vrienden met mattie Mango.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:09

Welke osteo is dat? Ik haat het oprecht als er van die broodjes aap de wereld in gaan. Ben oprecht benieuwd naar de theorie hier achter?

Op slot staan is iets wat ik echt zelden tegenkom bij dravers en ik heb er een hele boel gezien in mijn leven.

Ik ken er 2 die dit zeer heftig hebben( kwpn'er en tinker) en dat word wel iets beter met training maar verholpen werd het nooit. Komen nog steeds soms zo de stal uit, zeker als je de de dag ervoor iets teveel hebt gedaan of juist een tijd te weinig.

Ik wens je veel succes, vind het altijd naar om te zien en nog naarder om ze 'er uit te duwen' als ze echt op slot staan. Dat was meestal met buiten zetten dus dag en nacht lijkt mij iig een goede keuze!

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:26

Lekker veel buiten zetten, dit s eerder een paard wat slap is. Mijn Shet heeft t ook gehad, nu hij 14 is, jaren getraind (nu overigens al poos niet meer) en 24/7 buiten zie ik t niet meer

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 09:48

Natascha schreef:
Arme Dex. Eerst zijn kleine grote vriend weg en nu zijn knie. Een kennis van mij is vandaag bij jou op stal gekomen. Misschien dat zijn paardje een nieuwe vriend van Dex kan worden in de wei.
Leuke foto van Neo hierboven.
Hij doet het goed thuis. Niks te vertellen bij de vrouwen en dikke vrienden met mattie Mango.


Ik heb nog wel wat meer leuke foto's van Dex en Neo! Ik kan ze als je wilt wel eens in pb sturen :). En wat fijn dat het thuis goed gaat! Is dat macho er een beetje af? haha

CarinaR schreef:
Lekker veel buiten zetten, dit s eerder een paard wat slap is. Mijn Shet heeft t ook gehad, nu hij 14 is, jaren getraind (nu overigens al poos niet meer) en 24/7 buiten zie ik t niet meer


Hij staat normaal heel de dag buiten en 's nachts binnen. Voor nu staat hij in elk geval tot de osteopaat is geweest 24/7 buiten. Hopelijk dat Dex er straks net als jouw shet geen last meer van heeft :)

ruitje schreef:
Welke osteo is dat? Ik haat het oprecht als er van die broodjes aap de wereld in gaan. Ben oprecht benieuwd naar de theorie hier achter?

Op slot staan is iets wat ik echt zelden tegenkom bij dravers en ik heb er een hele boel gezien in mijn leven.

Ik ken er 2 die dit zeer heftig hebben( kwpn'er en tinker) en dat word wel iets beter met training maar verholpen werd het nooit. Komen nog steeds soms zo de stal uit, zeker als je de de dag ervoor iets teveel hebt gedaan of juist een tijd te weinig.

Ik wens je veel succes, vind het altijd naar om te zien en nog naarder om ze 'er uit te duwen' als ze echt op slot staan. Dat was meestal met buiten zetten dus dag en nacht lijkt mij iig een goede keuze!


Ja het is inderdaad heel naar om te zien! Hij staat normaal 's avonds/'s nachts binnen en overdag buiten. Vannacht heeft hij heel de nacht buiten gestaan, en dat heeft hem echt goed gedaan, gelukkig. Hij heeft vanochtend toen ik kwam kijken geen een keer 'op slot' gestaan! *\o/*

Het idee erachter - zo ver ik het via de telefoon begreep en heb onthouden - is niet het ras, maar dat koerspaarden net zoals in de spring/dressuur top als atleten worden getraind. Zodra ze dan stoppen, nemen de spieren flink af waardoor dit kan gebeuren. De oplossing is vaak ook te vinden in vooral weer training en het paard sterker maken,veel vrije beweging en mogelijk speciaal beslag.

De osteopaat komt a.s. donderdagavond langs. Dan kan ze het voelen, hem behandelen en maken we samen een trainings/behandel plan. Hij staat in elk geval tot die tijd 24/7 buiten. En erna moeten we kijken of het mogelijk is dat hij altijd buiten kan blijven.

Bedankt voor al jullie goede zorgen! :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:21

He wat naar dit? Heb je hem laten keuren bij aankoop? Ook foto's?
Komt eerst de DA of fysio? Ik hoop dat het meevalt !

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 13:13

poes schreef:
He wat naar dit? Heb je hem laten keuren bij aankoop? Ook foto's?
Komt eerst de DA of fysio? Ik hoop dat het meevalt !


Ja ik baal er ook flink van :(. Het is heel naar je paardje zo te zien. Ik heb hem klinisch laten keuren, daar kwam hij zonder problemen doorheen. Voor nu staat hij 24/7 buiten en donderdag komt de osteopaat. Ze kan helaas niet eerder. Gelukkig slaat z'n been niet op slot als hij in de wei staat en hij zichzelf constant wat beweging kan geven.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:35

Ik heb het echt nog nooit bij de omslag naar recreatiepaard gezien en ik heb er toch wat mogen meemaken.

Ik weet wel dat sommige koerspaarden slappe banden hebben en dat deze ingespoten worden. Dan gaan ze echter niet op slot maar worden ze pijnlijk. Als je er in knijpt halen ze uit. Dat zou je nog kunnen testen. Probleem van banden inspuiten is dat je het moet blijven herhalen.

Maar de paar die ik daarvan hebben gezien gingen dus ook niet op slot.

Ik wil dit alleen maar zeggen omdat voor mijn gevoel sommige zaken soms worden afgedaan als een 'draverding' door 'paten en peuten' en dat gewoon niet zo is. Dat zijn dan van die mensen die je 8 behandelingen laten doen en spieren laten trainen terwijl er eigenlijk gewoon een diagnose door een kliniek moet komen.

Nou is op slot staan niet het einde van de wereld he. Ja het is een naar gezicht en rot, maar de tinker die ik ken heeft het gewoon soms en functioneert verder prima :)

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:45

Hier ervaring met 2 ponys en opslot staan. Bij beide zag het er tijdens het lopen anders uit als ze net van slot waren. Even simpel gezegd. Ik ga zeker even volgen.

Nog een keer naar je filmpje gekeken en ik zie ook wel overeenkomsten. Als het dat is, is hij wel heel erg soepel in zijn banden.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:49

Is dat op slot slaan hetzelfde als krampstap? Of is dat weer anders? Op mn werk staat ook een paard met krampstap, die komt soms bijna niet van zn plaats na ff stilstaan, niet kreupel en na wat bewegen is het ook weg

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:55

Mijn ervaring met op slot gaande knieen/ slappe kniebanden is dat je met goede en gerichte training er een heleboel aan kan verbeteren en het paard er nauwelijks nog last van hoeft te hebben. 24/7 beweging wat je doet is al super..rustig gaan optrainen er bij en komt vast wel goed.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 18:57

Van de week is de osteopaat geweest. Volgende week komt de smid ook om hem binnendoor te bekappen. Het is vooral veel training (sterker worden) en blijft hij nu zeker nog een tijd 24/7 buiten staan. Dan moet het allemaal goed komen.

Toevallig kwam ik de avond na m'n osteo ook een berichtje tegen op een dravers-groep op Facebook waar ik lid van ben, van iemand waarvan haar paard dit ook had. Andere eigenaren die dit probleem ook hadden (gehad), gaven eigenlijk hetzelfde advies, goed bekappen en vooral sterker maken. Toch geruststellend om te lezen dat het eigenlijk allemaal wel weer goed komt. Oh en Dex heeft het ook niet meer gehad sinds hij buiten staat :)

Voor de rest heb ik me gegooid op een nieuw 'project', namelijk het (leer)verven van z'n hoofdstel. Onze hele set is cognac kleurig (zadel, laarzen) en alleen het hoofdstel is donker bruin. Natuurlijk geen man overboord, maar toch leuk om de set compleet te maken. Na het lezen van veel positieve ervaringen, heb ik toch - met veel gezonde spanning :') - het hoofdstel voorbewerkt en geverfd.

Vooraf:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ik ben er toch wel heel blij mee! Zeker omdat ik vaak niet zoveel geduld heb voor de kleinere details. Nu mag het hoofdstel nog even goed drogen, dan vet ik hem in en kan ik hem morgenavond of maandag eens passen. Ik ben zo benieuwd! *\o/*

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:10

Dat is goed gelukt zeg!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 22:39

Vandaag weer op Dex 'gereden'. Hij is - bij z'n verkoop - 1 dag onder het zadel geweest. En vandaag was voor het eerst dat we hebben rond gestapt. Eerst natuurlijk even aan de longeerlijn, maar hij was zo braaf dat we ook nog 2 kleine rondjes los hebben gestapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoo trots op m'n guppie!

Afbeelding

Kusjes
Afbeelding

Afbeelding

Kortom, heel trots en blij meisje hier *\o/* <3 ! Sinds Dex buiten staat gaat het ook goed met z'n knie, en we gaan nu lekker trainen. Longeren, fietsen en af en toe erop - al is het maar om even een rondje op het erf te stappen.

Afbeelding

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:32

Zag al wat foto's op fb. Leuke update!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:10

Goed bezig :D

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:02

Leuke foto's!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 22:42

Ik heb Dex vandaag precies 100 dagen :D.

De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met longeren, rijden (ong 2x p/w voor een klein kwartiertje) en grondwerk. Ik heb het gevoel steeds meer een combi met Dex te zijn. En ik blijf hem zo gaaf vinden.

Het rijden gaat super. Opstappen gaat nu vlekkeloos, de overgang stap-stilstaan ook. Van de week voor het eerst gedraaft. ik kon niet trotser zijn! Hij deed het heel braaf en bijna direct rustig en ontspannen. Kortom: trots!

Wat fotootjes van de afgelopen tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding