[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:04

Misschien vind je equitation science van mcGreevy en mcLean ook wel interessant. Ze zitten ook op YouTube


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 11:13

Update van de afgelopen week:
Wegens lange dagen op m'n werk (van 6.30 tot 19.30) en flinke hoofdpijn/moeheid heb ik de afgelopen week wat minder gedaan. Maar het was heerlijk om te zien dat als ik wel eventjes kon, Dex op me af kwam en razend enthousiast was om mee te werken. We 'trainen' echt nog niet meer dan een paar minuten, en dat is met hoe ik mezelf nu voel ook wel voldoende.

Gisteren hebben we via Skype les gehad, na het opsturen van een filmpje. Ze was eigenlijk erg positief, Dex is enthousiast, heeft geduld voor de beloning en pakt het netjes aan. De grootste aandacht punten waren:
1) Let op dat je pas een beloning pakt als je al geclickt hebt. Ik pakte namelijk het snoepje op voorhand al.
2. Beloon ook op positie. Bijvoorbeeld met het netjes stilstaan, dat ik het voer naar hem breng zodat hij daar blijft staan ipv dat hij naar mij komt voor het voer. Want belonen is net als de click hét moment dat je ze iets kan leren.

Daarnaast gaat het eigenlijk best goed. Ik vind het fantastisch te zien om Dex zo te zien omslaan. Hij is helemaal relaxed, komt op me af in de wei, loopt los mee in de wei naar voren, blijft na de training bij de wei hangen tot ik zelf wegrij. Alles wat ik zo ontzettend miste is er eigenlijk nu al!

Ondanks dat we werken aan wat meer dingen, maar ik jullie niet helemaal wil volspammen met tekst, hier twee kleine momenten uit de training:

SFF (Standing Face Forward); een van de belangrijkste basis oefeningen is om je paard te kunnen vragen om op 4 benen te staan met z'n hoofd ontspannen naar voren. We zijn hier dus flink mee aan het werk. Zo ziet dat er nu uit:
Afbeelding

Dex vindt het een eitje wanneer ik bij z'n kont sta. Als ik bij z'n schouder sta wil hij nog wel graag met z'n neus bij me, maar dat gaat steeds beter. Het is een snelle leerling! Hij vind het vooral heel lastig om voor me te staan op 'gepaste' afstand. Hij staat liever nét iets dichterbij. Om deze stap niet té groot (en frustrerend) te maken (heet: lumping), ga ik dit opbreken in kleinere stukken. Hiervoor gebruik je - om in de juiste termen te blijven - een zogenaamd 'shaping' plan. Hierin zet je dus de kleine stappen om te komen tot een doel.

Om te voorkomen dat het stuk nu te lang wordt, hierbij even de samenvatting: ik ga hem nu leren om met z'n voorbenen op een handdoek te staan. Zo kunnen we als we trainen hem hierop zetten, zodat hij heel makkelijk de afstand leert die wenselijk is. Daarnaast is dit ook heel handig om hem te leren stil staan waar je wilt, zodat je lekker kan poetsen en opzadelen en hij geparkeerd is op die handdoek :-)

De laatste foto is v/d beloning. Hierbij is het dus belangrijk dat ik hem voer op de positie op positie. Dus ook al sta ik bij z'n kont/schouder, ik voer hem met een rechte nek, hoofd vooruit en voetjes op de grond. Zo leert hij heel snel dat als ik click, hij eigenlijk netjes zo kan blijven staan ipv meteen naar mij toedraait :-).

Targetten; Het aanraken van iets op commando. In dit geval is het target m'n hand, maar binnenkort maken we een 'target stok'. Zodat m'n arm wat 'langer' is.
Afbeelding

In bovenstaand deel combineren we het targetten met volgen. Ik loop (snel) weg, en laat hem daarna komen. Vaak volgt hij al, en soms draaft hij enthousiast achter me aan. Op de onderste twee foto's zie je hem (links) m'n hand targetten en (rechts) de beloning krijgen. Deze beloning is specifiek weer gegeven op positie. Dus netjes op 4 benen en vooruit kijkende.

Sorry voor de hele lap tekst, ik hoop dat jullie het ook interessant vinden!

poes schreef:
Verder vind ik het wel een fabeltje om enkel met positieve bekrachtiging te werken. Grotendeels kan nog wel maar er zal ook altijd leren met negatieve bekrachtiging zijn. Voor mij is dat niet slecht zolang de druk verantwoord blijft. En daar zit het grote vraagstuk.

Uit straf volgt amper leren dus dat hoort er sowieso niet bij.
Puur uit interesse, waar zie jij de noodzaak om negatieve bekrachtiging te gebruiken? En wat versta jij onder 'verantwoorde druk'? :-)

Ik zie het als het volgende: de 'student' bepaald/voelt hoe iets wordt ontvangen. Dus wanneer ik stop met trainen, want ik moet naar de tandarts en heb ik maar 5 minuten, dan kan Dex dat prima als 'negatieve punishment' ervaren. Want ik haal de aandacht opeens weg en hij had het leuk. Het was in dit geval niet mijn bedoeling die 'straf' te gebruiken, maar het kan wel zo worden ervaren.

Daarnaast is het wel m'n intentie om zo min mogelijk druk te gebruiken. En daarnaast is er in mijn ogen ook zoiets als 'negatieve druk' of 'neutrale druk'. Ofja, zo zie ik dat. Bij 'negatieve' druk, neemt de druk toe bij geen (gewenste) reactie. Het is dus wel een soort dwingende druk, typisch voor pressure/release.
Bijvoorbeeld: Wanneer je been aanlegt om harder te gaan, en bij geen reactie leg je je been harder aan of geef je een schopje/tikje met de zweep.

Bij 'neutrale druk' is het meer een 'commando' waarop de reactie vrij staat en kan worden beloond. Bijvoorbeeld: Necrope naar links aanleggen om naar links te gaan, maar deze druk niet toenemen als het niet gebeurd en belonen als het wel gebeurd. Bij deze vorm van druk is er geen 'straf' zodra het paard niet meewerkt, want de druk neemt geen 'pijnlijke vormen'* aan. Het is dus geen dwingende druk.

* pijnlijke vormen is natuurlijk niet zo zwart wit. Maar harder je been aanleggen tegen de buik is wel gevoelig. Net als even met een zweepje bijtikken.

Drukloos trainen vind ik een mooi uitgangspunt, maar zelfs stem kan door de 'student' worden ervaren als druk. Denk maar aan je moeder die vroeger boos je naam riep als je iets fout had gedaan. Dus ik ben het zeker met je eens dat het een fabeltje is om dat 100% te doen.

Ik ben benieuwd hoe jij het ziet! :j

Natascha schreef:
Wat leuk om te lezen dat Dex ook clickerfan is. Oud weidematty Neo train ik ook zo met de clicker. Hij wordt er heel enthousiast van en leert snel.
Oh wat leuk! Hoe gaat het met hem? Hij zal wel flink gegroeid zijn. Hoe groot is hij nu? :-)

swartbeessie schreef:
Misschien vind je equitation science van mcGreevy en mcLean ook wel interessant. Ze zitten ook op YouTube
Bedankt voor het doorsturen! Jammer dat er nog geen vertaling in het NL is. Ik vind een bijna wetenschapppelijk boek in het Engels lezen wel iets té veel van het goede :')

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:39

Geloof dat we er vrij gelijk instaan :) been is idd haast altijd negatieve bekrachtiging, zeker als we harder been geven. Van zodra het paard de cue als vervelend ervaart en het wegvallen ervan als een beloning, is het R- . Het hele wijken voor drukprincipe.

Nu haal je idd een heel goed punt aan: het paard bepaalt wat hij als vervelend (of als beloning) ervaart. Die neckreining is een heel goed voorbeeld: dat is echt een neutrale cue, en doordat je dan beloont bij juiste reactie maak je er een volledig R+ verhaal van. Maar mocht je met die teugel gaan ritmisch tikken, kan een paard dat als vervelend ervaren en wordt het weer een R- proces.
Soms niet te veel op doordenken haha.

Maar ik denk dat je bij deze methode of je ambities ernstig moet bijstellen of toch met beide moet werken. Langs een drukke straat bvb en je paard wordt druk: wat als je benadering dan niet werkt. Dan kan een keertje druk geven een veel snellere juiste reactie geven. Zelfde met rijden. Wat als hij echt gaat rennen. Ga je dan niet straffen? Ook als het buiten is?
Maar ook eenvoudiger: wat als het paard niet gemotiveerd genoeg raakt om de oefening echt goed uit te voeren? Blijf je dan bij R+ of schakel je toch over? Bvb je paard is niet voorwaarts genoeg. Dat lijkt mij haast onmogelijk op te lossen. Dus leg je je daar dan bij neer of?

Wat vind ik verantwoorde druk? Steeds minder. Mijn oudje is al heel fijn opgeleid en daar gaat gelukkig bijna alles op cue. Maar ik heb steeds meer moeite met druk opvoeren.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 16:33

Week 43 | Hoofd opzij, hoofd vooruit en pion zoeken
Afgelopen week ben ik rustig verder gegaan met Dex trainen, en we hebben een spelletje gevonden dat Dex helemaal fantastisch vindt! Dit is het zoeken en targetten (aanraken) van een pionnetje. We zijn nu zover dat ik de pion weggooi, en Dex erachteraan loopt om deze aan te raken :D Ik heb er een filmpje van, maar ik krijg deze niet op bokt?

Afbeelding
Hoi Dex!

Daarnaast ben ik bezig om de commando's er echt goed op te zetten zodat Dex ze niet door de war haalt. Vandaag hadden we daar een hele goede trainig mee! Dex stond recht voor mij, en schuin achter Dex stond de pion. Zo vroeg ik afwisselend de volgende cue's:

Stand: Met 4 benen op de grond staan en vooruit kijken
Opzij: Opzij/wegkijken met z'n hoofd
Piiion: Naar de pion lopen en deze aanraken

Het was echt fantastisch dat als ik piiiiion zei, dat hij zich ook omdraaide, naar de pion liep, deze aanraakte en weer terug kwam. Hartstikke leuk en slim van hem! Hij haalt de commando's nog wel eens door elkaar, maar dit is een hele leuke manier om zo samen te oefenen.

Af en toe neemt Dex een pauze en gaat gras eten. In het begin was dit echt onverstoorbaar en kon ik er vanuit gaan dat we rond de 20 minuten pauze hadden. Maar de laatste paar dagen, komt hij alweer binnen een paar minuten terug als ik z'n naam eens roep. Het is heel fijn dat ik nu ook het idee heb dat hij zelf er ook zin in heeft. Zo komt hij ook naar me toe als ik z'n naam roep in de wei en lopen we samen (los) naar de uitgang. Ook staat hij na de training regelmatig nog even bij het hek v/d wei te drammen.

Vandaag verbaasde hij me op een andere manier. We trainen meestal in de bak zonder halster. Aan het eind v/d training vraag ik hem z'n halster om te doen (neus erin te steken), krijgt hij het laatste snoepje/worteltje en is de training afgelopen en mag hij terug de wei in. Toen ik hem vandaag vroeg z'n halster om te doen, liep hij letterlijk van me weg. Toen ik hem vroeg te targetten kwam hij terug, maar toen ik vroeg z'n halster om te doen liep hij weer weg. Uiteindelijk wel het halster omgedaan, en hij liep rustig mee naar de uitgang v/d bak. Daar wilde hij de bak niet uit. Ik heb een halve minuut staan wachten, tot hij al sjokkend meeliep. Volgens mij was meneer nog niet helemaal klaar :')

Afbeelding

poes schreef:
[...] Ik denk dat je bij deze methode of je ambities ernstig moet bijstellen of toch met beide moet werken. Langs een drukke straat bvb en je paard wordt druk: wat als je benadering dan niet werkt. Dan kan een keertje druk geven een veel snellere juiste reactie geven. Zelfde met rijden. Wat als hij echt gaat rennen. Ga je dan niet straffen? Ook als het buiten is?
Maar ook eenvoudiger: wat als het paard niet gemotiveerd genoeg raakt om de oefening echt goed uit te voeren? Blijf je dan bij R+ of schakel je toch over? Bvb je paard is niet voorwaarts genoeg. Dat lijkt mij haast onmogelijk op te lossen. Dus leg je je daar dan bij neer of? [...]

Goede reactie ook van je! Even bovenstaande eruit gehaald m.b.t. je vragen. Laat ik zo zeggen dat veiligheid 100% voorop staat. Hoe zeer ik ook wil werken met positieve bekrachtiging/zonder druk, als hij opeens schrikt & gaat rennen dan zal er voor de veiligheid toch druk worden gebruikt inderdaad. Als hij 'alleen' druk wordt, dan zal ik nog binnen de methode proberen te blijven :-)

De andere vraag m.b.t. niet genoeg voorwaarts zie ik juist dan wel weer binnen positieve bekrachtiging vallen. Daar we een clicker gebruiken en het steeds 'moeilijker' wordt om een click verdienen. Bijvoorbeeld achteruit lopen op afstand
1. intentie om achteruit te lopen (gewicht verplaatsen) = click
2. pasje achteruit = click
3. twee pasjes achteruit = click
..
7. 10 pasjes achteruit & stilstaan = click

Dus zo verhoog je constant waarvoor de click kan worden verdiend én dus los je ook op binnen +R. In het geval van voorwaarts genoeg zijn, zou ik versnellen op een stem commando zetten (vanaf de grond), deze vragen en in geval van een pas voorwaartse drang belonen, en dit uitbouwen tot het een standaard wordt bijvoorbeeld :-)

Nu moet ik wel zeggen dat het ook niet mijn intentie is om veel dressuur te gaan rijden o.i.d. Ik denk namelijk dat dit nooit 100% kan zonder druk. Ik zou heel blij zijn als ik met Dex zo verder kan, hij z'n enthousiasme zo behoudt en we lekker naar buiten kunnen. Eerlijk gezegd speel ik steeds meer met de vraag of ik rijden nog wel oké vindt. Maar dat is een andere discussie :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:45

Grappig, met die vraag worstel ik ook heel hard de laatste tijd :j En ik kan je verzekeren dat wij op een niveau zitten qua rijden dat ik zonder been er gewoon niet meer kom. Luchtig in mijn hand blijf ik altijd wel nu, maar de oefeningen vragen op een gegeven moment gewoon kracht, en daar kan ik met geen beloning meer tegenop lijkt het wel. En ik denk dat er maar weinig paarden zijn bij wie dat wel zo is.

Springen/rennen lijkt me wel anders, daar hebben ze echt iets om heen te rennen, dat is gewoon zo veel makkelijker. Van sprong naar sprong, daar zit zoveel intrinsieke motivatie in. Maar de motivatie superscherp houden bij dressuur enkel op R+, daar heb ik ernstig mijn twijfels bij...

We zitten een beetje op hetzelfde lijntje dus :D
(heb ook al weken niet gereden, vooral omdat de omstandigheden me ook niet toelaten om voldoende te trainen om het niveau aan te houden)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 11:57

Ik hoop dat ik niet iedereen (behalve Poes) heb weggejaagd met onze nieuwe trainingsmethode :'). Maar toch een leuk foto verslagje. Het was heerlijk weer met een zonnetje en ik heb met Dex voornamelijk gewerkt aan rust & stilstaan, en erna voor het eerst na 3 maanden weer buiten het erf met hem geweest!

Hij kwam gezellig aanlopen:
Afbeelding

De cue 'stand' staat er steeds beter op en ik ben bezig om Dex te leren langer rustig stil te staan in meer omstandigheden. Dus ook als ik met bv andere praat, als ik wegloop etc. Hij pakt nu steeds vaker deze basisstand aan. Bijvoorbeeld toen ik pas in de bak met een stalgenootje begon te praten, stond hij netjes naast me met z'n hoofd vooruit, super!

Hierbij een foto ervan, niks spectaculairs, gewoon Dex in 'stand'
Afbeelding

Hij begint trouwens echt heerlijk fluffy te worden! Af en toe tijdens de training hebben we even 'pauze', vaak gaat Dex dan even grazen tegen de naast liggende wei dichterbij de andere paarden:
Afbeelding

Om erna weer aan de slag te willen <3
Afbeelding

Aangezien Dex tijdens deze 'training' zo lekker rustig was, besloten het geheel te eindigen met een korte wandeling. Hij kan af en toe tijdens fris weer, of na lang het erf niet af gaan best druk zijn, maar hij liep gisteren heel relaxed mee. Zelfs wat zware motoren en een grote vrachtwagen deden hem gisteren niks, heerlijk!

Erna hem in de wei gezet, en samen gewoon even niks gedaan. Dex bleef lang bij me hangen, terwijl ik wat fotootjes maakte of hem af en toe een kriebel gaf. Het was heerlijk om gewoon even samen 'niks' te doen. En is het geen knapperd? <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag wil ik een nieuw onderdeel in de training introduceren, namelijk een soort yogamat waar ik hem op wil leren parkeren. Dus stiltaan op de mat met beide voorbenen, en naar de mat kunnen toelopen om erop stil te staan :j. En aangezien het prachtig weer is lijkt het me fijn weer even een stukje kunnen wandelen :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 11:59

poes schreef:
Grappig, met die vraag worstel ik ook heel hard de laatste tijd :j En ik kan je verzekeren dat wij op een niveau zitten qua rijden dat ik zonder been er gewoon niet meer kom. Luchtig in mijn hand blijf ik altijd wel nu, maar de oefeningen vragen op een gegeven moment gewoon kracht, en daar kan ik met geen beloning meer tegenop lijkt het wel. En ik denk dat er maar weinig paarden zijn bij wie dat wel zo is.

Springen/rennen lijkt me wel anders, daar hebben ze echt iets om heen te rennen, dat is gewoon zo veel makkelijker. Van sprong naar sprong, daar zit zoveel intrinsieke motivatie in. Maar de motivatie superscherp houden bij dressuur enkel op R+, daar heb ik ernstig mijn twijfels bij...

We zitten een beetje op hetzelfde lijntje dus :D
(heb ook al weken niet gereden, vooral omdat de omstandigheden me ook niet toelaten om voldoende te trainen om het niveau aan te houden)
Die vraag duikt steeds vaker bij me op.. En soms baal ik daar van, want ik ben af en toe best jaloers op mensen die 'gewoon' rijden met hun paard en er verder niet bij na denken :')

En klopt inderdaad, die intrinsieke motivatie bij dressuur is er gewoon amper.. Dus dan is het voor +R ook lastiger. Wat is voor jou de reden dat je jezelf die vraag stelt? Of je antwoord? Vind het wel interessant! :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:01

Niet weggejaagd hoor, maar ik lees telkens tussendoor en vergeet dan te reageren als het druk wordt :')
Love horeca.

Maar ik heb er eigenlijk ook te weinig verstand van want ik snap heel veel niet en dan wil ik dat eerst opzoeken voor ik verder kijk hahaha
De foto's zijn leuk! :D _O-

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:26

Ik volg ook nog steeds!! Leuk om te lezen hoe je je training aanpakt en hoe je er over denkt :) heerlijk dat Dex het zo snel oppakt, het is echt een slim meewerkend dier!

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:08

Ik lees ook mee. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en ik vind het wel interessant. Dat idee van het yogamatje vind ik een goeie!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 21:08

Granoek schreef:
Niet weggejaagd hoor, maar ik lees telkens tussendoor en vergeet dan te reageren als het druk wordt :')
Love horeca.

Maar ik heb er eigenlijk ook te weinig verstand van want ik snap heel veel niet en dan wil ik dat eerst opzoeken voor ik verder kijk hahaha
De foto's zijn leuk! :D _O-
Pfew! Jou wilde ik ook niet kwijt :D, haha. Snap ik hoor in de horeca. Weinig momenten om stil te staan haha.

Oh en dat geeft niet! Vaak brengt logisch nadenken je al heel veel, al beantwoord ik ook graag vragen als je deze hebt :j

xJolijn schreef:
Ik volg ook nog steeds!! Leuk om te lezen hoe je je training aanpakt en hoe je er over denkt :) heerlijk dat Dex het zo snel oppakt, het is echt een slim meewerkend dier!
Leuk! Hij is zeker erg slim. Hoe gaat het met jullie? :)

swartbeessie schreef:
Ik lees ook mee. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en ik vind het wel interessant. Dat idee van het yogamatje vind ik een goeie!
Dankje! Wat is jouw/jullie weg naar Rome? :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:50

Niet weggejaagd hoor! Ik ben het niet perse helemaal 'eens' maar dat hoeft ook niet :P Ik wilde er niet zo over beginnen en iets negatiefs aan je topic toevoegen. Jij moet gewoon jouw manier doen met jouw paard :j .

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:24

freetorun schreef:
swartbeessie schreef:
Ik lees ook mee. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en ik vind het wel interessant. Dat idee van het yogamatje vind ik een goeie!
Dankje! Wat is jouw/jullie weg naar Rome? :)


Oh, mijn paardje is nog te jong, die mag nog lekker in de wei spelen.

Ik heb niet één weg naar Rome, denk ik. Meer een mengsel. Leentjebuur spelen van McGreevy en McLean, beetje Parelli, beetje van dit beetje van dat. Daarom vind ik het juist wel leuk mee te lezen over een methode die ik niet echt ken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:33

Yeah, team clicker! Welcome to the dark side :+ :Y)
Doortje en ik clickeren er samen ongeveer álles in. Máár ze ként wel been, ze ként wel wijken voor druk, etc. Puur voor mocht het nodig zijn. Verder 'juist'-en wij voor alles ('juist' is ons click-woord, geen fysieke clicker). En zo hebben wij er nu al van alles in zitten wat ik dressuurmatig nodig acht ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:55

Ik ga proberen onthouden van er op pc eens oo te antwoorden. Maar grootste ergernis momenteel is dat ik de accomodatie niet heb om ons huidig niveau vast te houden of te verbeteren. En van daaruit (en het feit dat ik twee jaar geleden vegetarier ben geworden en je dan logisch ook eens gaat nadenken over voor wie we eigenlijk paarden houden) ging ik steeds meer nadenken. Ik ben ambitieus en heb aan VD ed. Niet genoeg. En imo kom je er dan niet met enkel R+. Dat is het in het heel kort.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 20:49

Ken je die dagen? De dagen waarop het waait, de boer besluit de bak te vullen met extra zand en de buurman hout aan het zagen is naast de longeerbak? Vandaag was dat onze dag!

Toen we in de buitenbak stonden deed de staleigenaar opeen de bak open om er met een grote machine te willen inrijden toen hij ons zag. We zijn dus maar van de buitenbak verplaatst naar de longeerbak. De buurman was duidelijk bezig met het zagen dus Dex was vooral ongerust heen en weer aan het kijken.

En ondanks dat dat eigenlijk geen goede basis was om te gaan wandelen, want Dex was al wat onrustig, toch besloten een klein rondje te maken. Het erf af vond hij lastig, want de rest v/d paarden mochten juist net naar stal.. Maar toen we eenmaal voorbij het erf waren, kwam de pas er wat meer in. Vandaag heb ik dus vooral geoefend op het netjes meelopen. Eigenlijk zoals je tegen een hond 'naast' zeg, daar ben ik nu met Dex mee bezig. Na 3 x clicken voor 'naast' vond hij het spelletje best leuk en bleef hij netjes aan een losse lijn naast lopen. Maar het waaide, af en toe reed er wat zwaarder verkeer langs of leidde iets anders Dex toch wat af. Af en toe schrok hij wat of was duidelijk wat onrustig. Als ware emotie-eter probeerde hij dan wat gras te snaaien. Daarmee begon ik met het commando let op, en als hij opkeek kreeg hij weer een clik & beloning. Aan het einde v/d wandeling was de let op genoeg om hem op te laten kijken (en natuurlijk direct even te belonen).

Het was een wandeling van nog geen 10 minuten, de training in de bakken ging ronduit slecht (want Dex was ontzettend afgeleid) en toch kwam ik terug op stal met een heel fijn gevoel.. Want +R training is niet alleen voor Dex, maar ook voor mezelf om toch meer te focussen op wat wél lukt. En 3 dagen geleden was hij met wandelen flink aan het trekken om zenuwachtig snel te lopen. Dus het was een goede pas vooruit :j.

Vanavond dus maar een wijntje voor mij :Y)


Skippy01 schreef:
Yeah, team clicker! Welcome to the dark side :+ :Y)
Doortje en ik clickeren er samen ongeveer álles in. Máár ze ként wel been, ze ként wel wijken voor druk, etc. Puur voor mocht het nodig zijn. Verder 'juist'-en wij voor alles ('juist' is ons click-woord, geen fysieke clicker). En zo hebben wij er nu al van alles in zitten wat ik dressuurmatig nodig acht ;)
Leuk!

poes schreef:
Ik ga proberen onthouden van er op pc eens oo te antwoorden. Maar grootste ergernis momenteel is dat ik de accomodatie niet heb om ons huidig niveau vast te houden of te verbeteren. En van daaruit (en het feit dat ik twee jaar geleden vegetarier ben geworden en je dan logisch ook eens gaat nadenken over voor wie we eigenlijk paarden houden) ging ik steeds meer nadenken. Ik ben ambitieus en heb aan VD ed. Niet genoeg. En imo kom je er dan niet met enkel R+. Dat is het in het heel kort.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, lastig dillema zo eigenlijk!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 20:57

Kleine toevoeging aan vandaag <3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:12

Vandaag een fijn wandelingetje met Dex gemaakt. Hij snapt het naast nu echt en we konden lekker met een losse lijn wandelen. Zelf in het dorp met vrachtverkeer!

Afbeelding

Afbeelding

Dex wilde zelf ook nog even vertellen hoe 'leuk' hij het vond :=
Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:05

Ik wil jullie beide niet beledigen maar ik geniet zo van dex zijn sulletjes koppie <3 ! Ga voor zo door.. En dat hele wel niet rijden vind ik zelf ook moeilijk. Heb er weinig behoefte aan maar zo af en toe kan ik er onwijs van genieten.

Not my monkey, not my circus!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 20:00

Wandelen, wandelen & wandelen
De afgelopen week weer wat wandelingetjes met Dex gemaakt. Hij wordt steeds relaxter, loopt heel fijn naast en ik heb er steeds meer plezier in. Wat is het ontzettend heerlijk om gewoon met hem te kunnen wandelen en hij lekker naast je blijft lopen, ipv voor me probeert te lopen zoals hij altijd wel deed. Het is echt zo ontspannend!

Vandaag is m'n vriend mee gegaan op een wandelingetje. Het was hartstikke gezellig samen en we hebben ongeveer 6 km gewandeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik merk dat Dex over het algemeen veel rustiger is. Zo konden we vandaag stilstaan terwijl er 3 honden blaffend langs liepen en Dex stond gewoon op rust te wachten tot we verder gingen. Dat kon eerst echt niet. Heerlijk dat het nu gaat!

Ook zijn we af en toe in het bos lekker aan het spelen. Hierbij een kort filmpje met een soort greppeltje. Deze staan eigenlijk altijd droog. Vorige week ging hij er nog met een soort sprong overheen, maar door het af en toe wat speels mee te nemen kwam er steeds meer rust in. Nu vandaag ook een stukje achteruit meegepakt. Ik vind het heel knap hoe hij achteruit weer terug loopt :j. Maar ook de rust direct na de heuvel oplopen en clicken. Kortom, heerlijk om zo lekker wat te kunnen puzzelen


Doei!
Afbeelding

Benoite schreef:
Ik wil jullie beide niet beledigen maar ik geniet zo van dex zijn sulletjes koppie <3 ! Ga voor zo door.. En dat hele wel niet rijden vind ik zelf ook moeilijk. Heb er weinig behoefte aan maar zo af en toe kan ik er onwijs van genieten.
Totaal geen belediging <3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:51

Oh ik ga jou hier ook volgen :D
Heb nu pas door dat je ook net in de EE facebookgroep bent haha :P

Goed bezig hoor! Draverfan hier :D

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:04

Goed bezig ook ik ga volgen

Waarmee beloon je met klikkeren?

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:26

Wat een leuke update, het plezier spat ervan af!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 10:31

hoefpijn, verhuizen & oefenen | november
Oeps, vergeten te updaten in het topic! We hebben afgelopen week wat rustig aan gedaan want Dex had wat last van z'n hoeven. De hoefsmid is ook eventjes geweest. Ik had me nog druk gemaakt dat het misschien rotstraal was of iets ernstig, maar volgens de hoefsmid was er niet zoveel aan de hand.. Dex was gewoon erg duidelijk geweest :'). Ach, hij weet dat we luisteren haha.

Daarnaast staat er nog een verandering op de planning, we gaan Dex eind deze maand namelijk verhuizen. Ik heb een kleinschalige stalling gevonden heel dichtbij huis. Als ik erheen loop duurt het 7 minuten *\o/*. Hij komt daar ook lekker veel buiten, in de zomer zelfs 24/7. Z'n nieuwe box wordt lekker groot: 5 x6! Aangezien het wandelen zo goed gaat, heb ik besloten hem er ook heen te wandelen. Het is ongeveer 15 a 16 kilometer door het bos heen. Dat verminderd hopelijk ook de verhuis stres omdat Dex de trailer ook nog heel spannend vindt.

we hebben de afgelopen tijd voornamelijk nog wat geoefend met targetten en mat-training. Het is fantastisch om te zien dat Dex zich momenteel heel bewust van de mat is en z'n voorbenen. Hij zet ze echt bewust neer, en blijft soms wat zoeken tot hij voelt dat z'n hoef op de mat staat. Het is allemaal dus helemaal niet spectaculair, maar we genieten beide van het puzzelen!

Maar allereerst laat Dex even zien waarmee we gisteren hebben gewerkt:
Afbeelding

Hier zie je Dex rustig zoeken hoe hij z'n voet moet neerzetten op de mat. Ik vind het prachtig om hem zo bewust bezig te zien met z'n voetjes.
Afbeelding

Soms waait de mat wat op of raakt hij het verkeerd aan waardoor de mat dubbelvouwt. Het is heel leuk om te zien dat Dex dan gewoon tóch een manier zoekt om er ook met twee hoefjes op te staan. Ik vind het echt knap van hem :j
Afbeelding

Daarnaast zijn we bezig met stil blijven staan op de mat. Zodat ik rond hem heen kan lopen, weg kan lopen of hem kan aanraken en poetsen. Uiteindelijk wil ik hem ook zo kunnen opzadelen. Of gewoon rustig voor hem staan, zonder een paard dat in je zakken zit.
Afbeelding

Vooral het aanraken vindt Dex op een bepaalde manier nog spannend. Je ziet hem dan spanning opbouwen, soms loopt hij ook direct weg óf hij pakt de beloning erna best ruw aan. Voor nu probeer ik af en toe hem aan te raken, maar zodra hij spanning aangeeft stop ik weer. Ik wil niet dat hij heel veel spanning/angst opbouwt, maar het voor een beloning gaat onderdrukken. Ik wil dat het aanraken dus echt oké voor hem is, niet alleen omdat hij een snoepje zo lekker vind.

Afbeelding
Hier dus even aanraken met een poetshandschoen

Het stilstaan op de mat wisselen we af met Dex z'n favoriete oefening, het zoeken/aanraken van de pion.
Afbeelding

Dex vindt eigenlijk niks leuker dan de pion aanraken haha. Omdat dit al zo reinforcing voor hem is, heb ik besloten het iets uit te werken. Om een beloning te krijgen moet hij nu: naar de pion lopen, de pion aanraken, terug naar de mat lopen én op de mat staan. Dan click en beloon ik. Je ziet hem nu na het aanraken v/d pion ook echt terug gaan naar de mat!

Daarnaast zijn we bezig met nog één oefening, en dat is het doen van wat buikspier oefeningen. Het is een veel gebruikte oefening bij het intrinzen, waarbij het paard op cue z'n gewicht verplaatst van z'n voorhand naar z'n achterhand en hierbij flink wat spieren gebruikt. Dex kent deze oefening nog niet zo lang, en het is nog verre van perfect. Maar hij kan steeds beter z'n gewicht naar z'n achterhand verplaatsen (zonder achteruit te lopen). Vanaf hier gaan we verder trainen om de oefening perfect uit te voeren.
Afbeelding

Zo dat was weer even een updateje! Ik hoop dat het nog interessant/begrijpbaar is voor iedereen :)

Leuk nieuwe volgers!
GaelleS schreef:
Oh ik ga jou hier ook volgen :D
Heb nu pas door dat je ook net in de EE facebookgroep bent haha :P

Goed bezig hoor! Draverfan hier :D
Ah leuk! Heb je zelf ook een draver?

ElviraKelan schreef:
Goed bezig ook ik ga volgen

Waarmee beloon je met klikkeren?
Leuk! Ik beloon momenteel met hooibrokjes uit Duitsland. Ik weet de naam niet uit m'n hoofd, maar zou het wel even voor je kunnen opzoeken? We kopen telkens een zak van 20 kg volgens mij. Buiten het geperste hooi zit er dus niet zoveel in. Ideaal voor ons, want hij krijgt al z'n voedingswaarde en vitamines al wel binnen vanuit z'n hooi/vitaminebrok etc :j

Effects schreef:
Wat een leuke update, het plezier spat ervan af!
Ah dankjewel!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:54

Wow ik heb altijd respect voor mensen die zo’n dingen te voet doen, ik zie het mezelf nog niet eens zonder paard doen, zelfs niet onder het zadel. 15km jongens _O- ik word er al moe van met er aan te denken.

Wel fijn dat hij zo dicht aan huis komt! En leuke foto’s weer, as always :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, MairiMacBran, Nannetje7, nick_en_ik en 144 bezoekers