[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:39

Oei ik ben geen goede referentie denk ik :P
Dexter en ik zijn meer van de stapritjes geworden tegenwoordig :D Heb het wel eens geprobeerd, zo fijn aanleuning zoeken op de zachte wegjes maar dan kon ik niet relaxed rond me kijken en toen had ik geen zin meer :=
Op echt verharde weg draaf ik bijna nooit


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:10

Dank je voor jullie reacties! Ik rij weinig buiten. Soms maanden niet en dan een tijdje elke week. Ik ga altijd alleen op pad. Paard is alert maar braaf. Nog nooit wat eng meegemaakt, maar helaas voel ik me zeer onzeker. Liegt aan mij.

Als ik hem helemaal zijn ding laat doen raak ik soms moeilijk het eerste kruispunt over. Daarom zet ik hem wel even goed aan mijn been en moet hij nageeflijk stappen tot we daar voorbij zijn. Dan kan ik ‘los’ laten. Gaat hij lekker met de kop erop stappen. Maar soms wordt hij dan wat kijkerig en bouwt de spanning op. Een uur in aanleuning stappen vindt hij extreem zwaar. In de bak is het ook zijn slechtste gang. Dus dat is een beetje waar ik twijfel.

Bij galop is hij te onhandig en moet hij rond anders liggen we bij het eerste niveauverschil van 3mm op de grond :D dressuurmiepje hoor! Ik heb helaas ook geen paadjes waar we echt vooruit kunnen dus het zijn altijd kleine ronde galopjes. Helaas. Mocht ik de ruimte hebben zou ik meer spelen met tempo en zelf laten uitzoeken.

Draf op onverhard is altijd rond, ook omwille van zijn niet opletten. Op verharde wordt het dan echter een heel traag drafje, en merk ik dat hij zich ook wel eens frustreert. Dus onlangs meer teugel gegeven en gekeken wat er gebeurde. Nou hij werd een halve meter langer en ging vlotter en op de voorhand, maar verder prima drafje en leek hij wel leuk te vinden.
Ik wil meer draven omdat we anders zo kleine rondjes maken en we kunnen al amper galopperen.

Ik denk gewoon te veel na haha. Ik ben in Afrika gaan buitenrijden en jeetje dat ging hard :oo over heel oneffen terrein en bochtjes en ik kon haast geen balans houden :’) en dat in draf. Heb de galop overgeslagen :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:38

Klinkt alsof je prima bezig bent en je zelf je antwoord wel weet :) ;)

Ik heb voor akkie een simpel borsttuig zodat wanneer hij zich wat druk maakt ik makkelijker terug kan naar mijn aanleuning en hij zich daar bovenin niet zo vast kan zetten ;) hierdoor kan ik hem makkelijker en meer los laten buiten. :)

En ik vind ze ideaal, want er komt geen druk op, alleen als hij ze kop. Omhoog doet terwijl ik aanleuning vraag ;)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 06:57

Ah dit is precies wat ik zo leuk vind aan dit soort topics, de interactie en elkaar kunnen helpen.

Ik ben het eens met skippy, rij je af en toe buiten geniet dan lekker. Rij je met regelmaat buiten is het goed om ook het paard wat te trainen.

Ik rij Dex heel ontspannen buiten, teugels los en gewoon lekker genieten. Wel vraag ik hem licht op m'n hulp te blijven en laat ik hem spelenderwijs wat pasjes wijken, versnellen of vertragen. Dit terwijl m'n teugels in één hand los hangen, het gaat er echt om dat hij snel en goed reageert op m'n zit en been. Ik maak er voor hem echt een spelletje van.

Wanneer hij iets spannend vind, want hij kan ook best pittig zijn, heb ik hem eigenlijk 2 dingen aangeleerd, die voor jou misschien wel handig zijn:
1. Tijdens het wandelen (eerst op het erf, toen buiten, toen langs de engste dingen); bleef ik altijd rustig en liepen we naar de enge dingen toe. Als hij even stilstond klikte ik met m'n tong en liep hij door beloonde ik hem direct. In het begin kwam hij echt recht omhoog van fietsers (tijdens wandelingen, nog niet ohz), dus het ging echt niet direct heel simpel.

Maar eenmaal ohz merk je dat klikken met je tong direct ervoor zorgt dat hij in zulke situaties doorloopt. We hebben het nu zovaak gedaan. Heel fijn dus!

2; daarnaast, zelf heeeeeeeel rustig blijven. En dat betekent in elk geval voor ons loslaten. Als we langs een mega traktor moeten die bezig is op het land? Dan gooi ik m'n teugels los, zucht even uit en stap door. Vertraagt Dex? Dan klik ik even.

Maar zodra ik m'n teugels erbij pak = dat ook spanning voor Dex.

Vraag ik hem dan iets ronder = spanning, want hij kan minder kijken

Ik laat echt los. Adem zelf rustig door, zing soms een liedje als ik merk dat ik het zelf spannend vind etc. Zeker als jij zegt dat de spanning bij jezelf ligt, kan hierin wel de oplossing liggen. Een paard spiegelt vooral :-).

Daarnaast dat snellere op de voorhand draven zou ik geen probleem mee hebben. Zo te horen ontspant hij dan wel lekker, er komt wat tempo in en in de bak train je hem genoeg om hem sterk te houden. Lekker even genieten samen is ook heel belangrijk!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:03

Ik ben het ook zo gewend om hem ‘correct’te rijden. Dat heeft jaren gekost maar nu heb ik hem in de bak zo mooi in ontspanning (en aanspanning haha), zo correct vanachter naar voor, dat ik dan ook wil dat hij enigszins netjes loopt. Maar mss moet ik dat idd juist wat meer loslaten buiten.

Mijn eigen onzekerheid draait enorm om gevoel van controle. Het is bij hem enorm verbeterd. Vorig jaar heb ik bij een verkeersdrempel 20 minuten staan knutselen en kon ik er echt om lachen. Maar juist bij een kruispunt als hij dan achteruit gaat word ik ook bang uiteindelijk. Het zijn drukke wegen en ik heb al wel eens file veroorzaakt :D maar als ik nu mijn eigen posts teruglees zie ik idd dat ik feitelijk me niet zo gek moet maken :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:32

Als ik buitenrij hoeft mn paard ook niet in aanleuning en recht etc te lopen. Buitenritjes maken is voor ons ontspanning, dus als ie links en rechts wat kijkt is dat prima :) We oefenen soms wel kleine dingetjes, maar dat is dan meer iets als rustig halthouden en blijven staan. Omdat ik hier nergens in een bos/duin/strand/ruiterpad kan rijden heb ik wel altijd contact of in ieder geval mn teugels redelijk normaal. We rijden nu eenmaal op de openbare weg en in het verkeer... helaas! Galopperen zit er voor ons dus ook niet in. Draven op de verharde weg doen we wel, ook dan hoeft ie niet aan de teugel te lopen hoor :D kijken is prima! Tenzij ik merk dat ie spanning opbouwt of ergens “bang” voor is/oplettend is, dan neem ik mn teugels wel echt aan, been eraan en even opletten. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Nu moet ik zeggen dat mijnes ook niet heel snel “met de kop erop” loopt. Hij is best relaxed buiten en niet snel schrikkerig of heel gespannen, wel voorwaarts. En dan niet omdat ie idioot hard gaat, maar hij heeft gewoon lange benen en grote passen haha! Neem ik mn teugels wat meer aan geeft ie eigenlijk wel snel na, niet omdat ik dat vraag, maar gewoon omdat hij voorwaarts en ontspannen is.
Het lijkt me heerlijk om de bossen in of ruiterpaden op te kunnen. Ik denk dat ik dan nog vaker buiten zou rijden en inderdaad ook iets meer training mee zou pakken :)

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:25

Fijn al die ervaringen :) dank je wel!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:12

Hé ik dacht al dat ik dit topic ontstipt had maar toch niet! Hoe is ie hier nog?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 06:25

Granoek schreef:
Hé ik dacht al dat ik dit topic ontstipt had maar toch niet! Hoe is ie hier nog?


Dex zn mens is in het buitenland, maar Dex gaat goed hoor (ik sta bij haar op stal). Hij heeft zich gister even goed uitgesloofd toen er een nieuwe merrie op zijn wei kwam. En haar verloren aan de schwarzwalder ruin ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:07

Hahahaha damn die exotische buitenlanders ook altijd hé :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:26

Granoek schreef:
Hahahaha damn die exotische buitenlanders ook altijd hé :D


Zo inheems in de Franse draver anders ook niet hoor :P

Betreffende merrie was het meest Hollands nog: kwpn x tinker ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 17:22

Ik was inderdaad in het buitenland! Vandaag weer even knuffels inhalen samen <3
Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:52

freetorun schreef:
Pepperrr schreef:
Ik heb heel dit topic doorgelezen (wat een werk hahaha := ). Wat vind ik jou en Dex toch een leuke combi! <3 Dex lijkt me echt een toppaard, zo een wil ik oooookk!! Hahaha! Leuk dat je nog steeds updates blijft plaatsen, ik hoor graag meer van jullie!
wat een lieve reactie zeg! Je hebt wel even leeswerk gehad denk ik zo haha. :D


Ja lezen heb ik wel een paar uurtjes over gedaan :') Wel gaaf zadel trouwens! <3

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 22:16

Even weer een update'je van de afgelopen dagen.

Ik vind bovenstaande foto misschien wel de beste foto van Dex en mij. Het straalt zoveel rust uit, terwijl toen ik Dex net krijg hij vooral zo onrustig en kopschuw was. Ik word er zen van als ik ernaar kijk en dst weerspiegelt ook wel hoe het de laatste tijd met ons gaat. Samen in balans!

Van de week heb ik weer even gereden en de zadels van m'n werk geprobeerd. Toch leuk nu je er zoveel meer van weet; en Dex liep 100 x beter. Het was echt heerlijk om zo met hem te trainen, hij liep beter in balans, rustiger en bracht met momenten zn rug er steeds beter onder!

Toch is niet alles de afgelopen dagen fantastisch geweest, toen ik weg was is het een beetje mis gegaan bij Dex en zn verzorgster. Helaas. Dex heeft zich ontzettend druk gemaakt, de verzorgster raakte daar wat onzeker van en een stalgenoot heeft Dex een klap op zn hoofd gegeven. Gevolg; Dex die weer wat kopschuw reageert bij snelle bewegingen en nerveusiteit.

Vandaag in de longeerbak weer wat parelli gedaan terwijl ze met groot verkeer op het erf de weilanden aan het bewateren waren. Of hoe noem je dat? :Y)

Dex was daar nerveus van en durfde bepaalde bochten niet door. Eerst dus de friendly game gedaan (overal even aanraken, met de stick rond hem slaan) en erna hem laten circkelen om me heen. Heel leuk om te zien dat hij beetje bij beetje zekerder werd en ook de enge hoek meer inging, en uiteindelijk zelfs met zn hoofd rond zn knieen de bak door ging. Heerlijke sessie en erna was alles rondom z'n hoofd ook weer oke en hevben we heerlijk staan knuffelen.

Lekker alerte blik;

Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:16

Ohhh dat meen je toch niet, hoe bedenken ze het toch...
Ik weet dat ze hier op stal ook erg eh 'strikt' kunnen zijn zeg maar, maar ze weten hoe ik wil dat er met mijn paarden omgegaan wordt en ik moet zeggen dat ze zich best goed aanpassen.
Ik zeg niet dat die van mij niet gecorrigeerd moeten want Duke begint een echt vent te worden, maar ik heb gezegd op welke manier en zij respecteren dat. Met de mededeling: "als hij je ondersteboven loopt is het je eigen schuld" :Y) Maar dat klopt, dan is het gewoon mijn eigen schuld. Als ik hulp nodig heb ben ik ook niet bang dat te vragen en tot dusver lijkt het aardig te werken allemaal.

Moet er echt niet achter komen dat iemand een van de twee een klap op zijn kop geeft terwijl het paard niks fout deed, want jouw Dex doet echt niks om iemand te pesten.

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:04

Ik zou hier ook niet achter moeten komen idd :n
. De enige die mijn paarden op hun flikker geeft door middel van een tik dat ben ikzelf.
(of ik moet toestemming gegeven hebben vooraf)

Corrigeren prima, maar ga mijn paard niet slaan want dan ben je van mij. :=

Hopelijk is dex snel weet beetje oke :(:)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 07:59

Pfoe, ik ben zo weinig aan het updaten dat ik zelfs een waarschuwinfsmelding van Bokt krijg dat het topic inactief is haha.

Anyway, de afgelopen weken heb ik rustig aan gedaan met Dex. We hebben weer wat parelli lessen gehad, af en toe even gereden en een stapritje in het bos. Ik merk dat dat nu ook alles is waar ik behoefte aan heb!

Dex is weer rustig, knuffelig en speels zoals vanouds. Hoofd en oorkriebels zijn weer favoriet en hij is weer relaxed.

Afbeelding

Met een parelli les hebben we echt gefocused op zijn reactie op angst. Het idee was dat een paard eerst op de vlucht slaat, zn achterbenen kruist om te draaien en dan te kijken/denken wat er nu echt is. We willen bij Dex een soort snelkoppeling maken dat het direct achterbenen omdraaien en kijken is. We hebben dat geoefend in de longeerbak op stukjes die hij spannend vindt. Ik stond dan ongeveer 1.5m van de bakrand af, en hij moest dan tussen mij en een stukje spannend heen (stond een bakkabouter bij de bakrand denk ik, haha). Hem er tussen krijgen ging redelijk makkelijk, maar hij wilde dan graag direct rennen. Perfect dus voor de oefening. Ik liet hem tussen mij en de bakrand lopen, en dan als hij mij voorbij was vroeg ik direct zn achterbenen te draaien. Soms duurde dat even, maar eigl ging dat steeds sneller. En zo vond hij steeds meer rust, ook bij andere spannende plekjes was zn reactie minder en minder groot!

Ook hehben we het wijken weer wat meegenomen. Het gaat er niet per se om dat hij nu perfect wijkt, maar dat hij rustig nadenkt en zn benen beheerst beweegt ipv alle kanten opspringt en zn benen overal komen, zoals in het begin haha. Het is heel fijn om te zien dat we hem nu kunnen laten wijken en hij echt zn beentjes rustig opzij zet. In het begin deed hij vanalles, van bijna steigeren tot opzij springen omdat hij zn benen maar niet kwijt kon haha. Leuke dingen dus!

Van de week zijn we ook bezig geweest met het 8 figuurtje lopen om twee pionnen terwijl ik dan aan één kant sta. Het ging eigenlijk heeel goed en hebben de oefening zelfs in draf gedaan. Heel grappig dat Dex de oefebing zo doorkreeg dat ik eigenlijk steeds mindee hoefde te doen haha. Om het wat moeilijker te maken hebben we toen 4 pionnen neergezet, en moest ik ongeveer 3 meter afstand houden en hem laten slalommen. Dat ging verassend goed! Alleen toen moesten we het vanaf de andere kant doen (ik aan de andere kant, dus meer met links werken).. en laat ik zeggen dat dat ons huiswerk is haha!

Zn knappe koppie tussendoor:
Afbeelding

Daarnaast heeft een vriendin van de week op hem gereden. We rijden samen wel eens buiten, en zij gaf aan het leuk te vinden om soms op andere paarden te stappen. Ze heeft zelf goede dressuurpaarden, dus dan is een draver wel wat anders! Ik had verwacht dat Dex weer wat snel zou zijn. Maar ze zat zo netjes en in balans dat Dex heerlijk rustig was en ze gewoon heel leuk dressuur met hem heeft gereden! Zo leuk om dat eens te zien vanaf de zijkant.

Nou dat was weer even een update van onze kant *D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:47

Oh wat een leuke update! Dat slalommen lijkt me een leuke oefening :D
Hij is zo knap <3

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 12:48

Granoek schreef:
Oh wat een leuke update! Dat slalommen lijkt me een leuke oefening :D
Hij is zo knap <3
knap zei je? :')

Afbeelding

Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:54

Ja zelfs dan :D
Vooral die laatste foto is zijn beste kant <<)

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:59

Dex studeerd voor draak :')

Whatever works

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:50

Duidelijk 3 kabouters aan de puntmutsen te zien :D

Niets zo charmant als een paard in her land.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 13:36

Dex zegt: "hoooi!"
Afbeelding

Eveyy schreef:
Dex studeerd voor draak :')
Z'n bachelor in drakenkunde is allang behaald.. volgens mij zag ik een paar master boeken liggen :')

Natascha schreef:
Duidelijk 3 kabouters aan de puntmutsen te zien :D
Hij werd zo gek van die kabouters. Opgegeten en hij loopt nu trots met het bewijs rond }>

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Jihama, kaatje77 en 36 bezoekers