[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:57

Leuk weer een paar nieuwe updates! En inderdaad, ook baalmomenten horen erbij :( ik vind wel dat je alles heel positief oppakt!
Dubbele longe gebruik ik zelf juist heel erg graag. Omdat mijn paard nog een stukje balans en kracht mist onder het zadel, is het aan de dubbele longe soms net even wat makkelijker voor hem. Heb zeker het idee dat het het rijden ondersteund. Misschien is het een idee om les te nemen in dubbele longe? Dat doe ik ook en ik zie hem tijdens de les echt heel erg veranderen :j In een “ideale” week rijd ik hem graag 2x in de bak, longeer ik 2x (dubbele longe of een keer gewoon en een keer dubbele longe) en maar ik 1x een buitenrit. Maarja, die ideale weken komen helaas maar weinig voor.... ik wil in ieder geval zeggen dat het werken aan de dubbele longe zeker een toevoeging kan zijn voor de training!!
En wat betreft het aannemen van contact gaat dat bij mij aan de dubbele longe ook een stuk beter. Ik kan dan zelf veel directer zien wat ik doe en wat het effect is, heel erg fijn (wel lastig :o ). Het losgooien van de teugel/rijden zonder contact herken ik heel erg. Mijn paard gaat ook meteen “stofzuigen” zodra ik mn teugels losgooi (met name in stap en draf). Buigen zal hij ook nog wel doen, maar correct loopt hij zeker niet. Let er erg op dat je paard niet stiekem op de voorhand valt, want dat gebeurt erg snel als je ze laat “stofzuigen”.

Ik vind het super leuk om te lezen wat jullie allemaal doen :D en gaaf dat je het bitloos weer op gaat pakken! Ben benieuwd hoe het gaat :j

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 21:57

5 januari 2018 | auch...
Vanochtend even langs stal geweest om Dex een appeltje te brengen. Ik vind het altijd leuk om even langs te gaan als hij lekker buiten staat. Hij was enthousiast om me te zien, en ff geknuffeld en het appeltje gegeven. Ik heb een boomerang filmpje gemaakt hoe hij het opeet, echt té grappig.
Ze duren maar 3 seconden:




Vanavond wat uitgebreider naar stal geweest om lekker te grondwerken en bitloos wat op te pakken. Het grondwerken ging eigenlijk heel erg fijn. Hij begrijpt het cirkelen (wel aan een lijn) ook steeds beter. Hij blijft dan netjes om me heen draven, ook als ik vooruit (of juist achteruit) loop. Zo kan ik het steeds uitdagender voor mij en Dex maken. Dex wordt dan ook echt fanatiek!

Erna wat vanaf de grond geoefend met buiging en z'n bitloze hoofdstel. Dat ging eigenlijk heel goed. Aangezien Dex de laatste tijd tijdens het opstappen opeens moeilijk kan stilstaan, dat ook even geoefend. Weer geoefend dat hij goed naast het krukje gaat staan - zodat ik zo kan opstappen - in vrijheid op stemhulpen. Het ging super. Dus even over hem heen gehangen, en hij bleef keurig stilstaan. Toen ook even zadelloos opgestapt en hij bleef keurig staan. Beloond en afgestapt. Ter afwisseling wat andere oefeningen gedaan, en hem toen naast het krukje laten staan.. Alleen toen ik 1 been over Dex had en één been op het krukje, besloot Dex vooruit te stappen. Hier kon ik niet snel genoeg op reageren waardoor ik werd meegetrokken in z'n voorwaarts beweging en erna achterover op m'n rug viel..

Auch! Ik voelde alle lucht uit m'n longen 'slaan' en kwam met een harde knal neer. Pfoe. Pijn! En ik moest echt even moeite doen om weer te ademen terwijl ik bleef liggen. Ondertussen zag ik opeens Dex z'n neus boven m'n hoofd, die m'n wang aan 'touchen' was. Even blijven liggen en langzaam bijkomen van de klap. Ik werd vooral ontroerd door Dex die met z'n hoofd bij me bleef en me hem liet aaien op z'n neus. Uiteindelijk voorzichtig gaan zitten, het ging gelukkig wel weer. Gewoon flinke pech, Dex heeft hooguit 3 passen voorruit gezet.. :(

Erna hem nog eens langs het krukje laten staan, even over hem heen gehangen en het toen positief afgesloten. Na stal even lekker in bad geweest, want ik heb toch wel wat last van m'n rug. In elk geval ga ik het oefenen met stilstaan toch even met zadel oefenen :')

xJolijn schreef:
Leuk weer een paar nieuwe updates! En inderdaad, ook baalmomenten horen erbij :( ik vind wel dat je alles heel positief oppakt!
Dubbele longe gebruik ik zelf juist heel erg graag. Omdat mijn paard nog een stukje balans en kracht mist onder het zadel, is het aan de dubbele longe soms net even wat makkelijker voor hem. Heb zeker het idee dat het het rijden ondersteund. Misschien is het een idee om les te nemen in dubbele longe? Dat doe ik ook en ik zie hem tijdens de les echt heel erg veranderen :j In een “ideale” week rijd ik hem graag 2x in de bak, longeer ik 2x (dubbele longe of een keer gewoon en een keer dubbele longe) en maar ik 1x een buitenrit. Maarja, die ideale weken komen helaas maar weinig voor.... ik wil in ieder geval zeggen dat het werken aan de dubbele longe zeker een toevoeging kan zijn voor de training!!
En wat betreft het aannemen van contact gaat dat bij mij aan de dubbele longe ook een stuk beter. Ik kan dan zelf veel directer zien wat ik doe en wat het effect is, heel erg fijn (wel lastig :o ). Het losgooien van de teugel/rijden zonder contact herken ik heel erg. Mijn paard gaat ook meteen “stofzuigen” zodra ik mn teugels losgooi (met name in stap en draf). Buigen zal hij ook nog wel doen, maar correct loopt hij zeker niet. Let er erg op dat je paard niet stiekem op de voorhand valt, want dat gebeurt erg snel als je ze laat “stofzuigen”.

Ik vind het super leuk om te lezen wat jullie allemaal doen :D en gaaf dat je het bitloos weer op gaat pakken! Ben benieuwd hoe het gaat :j

Dankjewel! Ik probeer gewoon te accepteren dat het niet altijd fantastisch kan gaan. En als ik het zo wat meer los laat, gaat het ook weer beter :).

Het is inderdaad even iemand te zoeken die lesgeeft in de dubbele longe. Ik merk bij de pessoa een positief effect, alleen vind ik het naar dat hij soms met verkeerde stelling kan lopen. Dat wil ik eigenlijk opvangen met de dubbele longe. Dus het is zeker nog een paar pogingen (en een lesje) waard! Bedankt voor jouw ervaringen, fijn om het te lezen.

En je hebt zeker gelijk dat hij als hij zo stofzuigt nog op de voorhand valt. Zeker gezien z'n bouw, loopt hij al sneller wat minder gedragen. Maar goed, dat is ook zeker nog een kwestie van kracht. Ik hoop dat het bitloze wat contact beter mogelijk maakt. Binnenkort gaan we dit echt proberen haha

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 01:18

Oh auwie dat ken ik 8)7
Dan kunnen ze er eigenlijk niks aan doen maar kan toch flink pijn doen haha.
En dat zijn dan de dingen die je het langste voelt ook nog :P
Ik heb vorige keer 2 weken een stijve nek gehad en er was eigenlijk helemaal niks ergs gebeurd. Paarden hé :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 02:11

Ai das echt pech hebben!

Met buitenstelling lopen maakt de schouder wel mooi vrij. Een mooi compromis voor een jong paard. Zolang ze wel goed sporen, of dat nu nog vrij recht is of met een beetje buiging, maakt niet uit. Stelling komt pas als laatste. Eerst voorwaarts, dan met ontspanning kunnen aanspannen, dan recht, dan buigen en dan pas stelling doe ik altijd.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 16:30

Jep stomme pech! M'n rug is helaas zelfs blauw geworden en ik voel het flink.. Balen :(.

Maar ik heb wel een leuk filmpje te delen. Ik heb Dex leren flemen *D . Hij dacht eerst dat hij m'n vinger met z'n bovenlip moest aanraken, maar hij heeft nu goed door dat dat niet hoeft. Ik vind het wel schattig:

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:30

Hahahhaha zo schattig!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:48

Granoek schreef:
Hahahhaha zo schattig!

Haha schattig hè. Hij vindt het ook bijzonder leuk. Hij was vandaag beledigd (ik had z'n voetje afgespoeld :') ) en hij wilde niet naar me toe komen.. toen ik op afstand flemen vroeg raakte hij zo enthousiast dat hij het direct fleemde en kwam *D

Dus een perfecte truuc om deze puber af te leiden hahaha

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:56

Hahaha hier is dat nee schudden :D
Je ziet inderdaad aan hem dat hij het heel enthousiast doet

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:16

freetorun schreef:
Granoek schreef:
Bitloos is nooit weggegooid hé, werkt het niet dan weet je dat, je kunt er in principe weinig verkeerd mee doen :) Ik weet dat het voor mijn Dex prima ging buiten maar in de bak was hij plots vergeten wat stelling was en kon hij niet meer buigen. Blijkbaar is dat normaal in het begin maar wij doen niet vaak genoeg bakwerk om hier echt doorheen te rijden, denk wel dat het anders zou moeten lukken.

Baat het niet dan schaadt het niet :)

We hebben zeker al bitloos geprobeerd, nog niet buiten overigens. En wat je zegt, dat ervaar ik ook. De stelling is weg en hij lijkt een stuk stijver. Maar goed, daar kunnen we natuurlijk doorheen rijden :). Het is alleen jammer dat m'n instructrice hier zelf geen ervaring mee heeft, zodat ze ons wat kan helpen.


Waarom rijd je niet met 2 teugels? Bit en op de neus..

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:58

7 januari | een nieuw vinkje op onze bucketlist!
Even een heel trots momentje delen. Ik heb vandaag voor het allereerst alleen met Dex buiten gereden. Zonder ander paard of iemand op de fiets. Gewoon echt samen!

Hij deed het eigenlijk super braaf! In het begin iets onzeker, maar gewoon met los teugeltje kunnen rijden. Wat is dit toch een heeeerlijk dier!

Op een gegeven moment op een parkeerplaats in het bos werd het wat spannend. Er waren 3 jonge kindjes "paard" aan het gillen/springen en een auto was achteruit aan het uitdraaien die langs ons zou moeten. De motor v.d. auto viel uit, waardoor Dex langer stil moest staan op dit punt. En ipv onrustig worden, bleef hij staan chillen tot de auto weer aanging, voorbij hem reed en we verder konden. Echt fijn!

Twee fotootjes van m'n gouden dier.

Net van de weg af bijna het bos in;
Afbeelding

Heerlijk in het zonnetje:
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:05

Oh dat klinkt als genieten :D

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:10

Wat heb jij een leuk paard <3
Ik volg ook!

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:18

Heerlijk! Het was ook goed weer voor een buitenrit :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:22

Kelly1992 schreef:
Waarom rijd je niet met 2 teugels? Bit en op de neus..

Sorry ik ben helemaal vergeten te reageren. Ik ben zelf niet zo gewend om met 2 teugels te rijden, en het lijkt me beter dan direct hem even 'door' te rijden bitloos. Maar het is inderdaad wel een optie!

Granoek schreef:
Oh dat klinkt als genieten :D

Jaa! Het is gewoon zo fantastisch om dit al met hem alleen te kunnen doen. Het is nog zo'n puppy, maar we kunnen eigenlijk al zo veel!

_Anke schreef:
Wat heb jij een leuk paard <3
Ik volg ook!

Ah dankjewel! En leuk dat je volgt :D

Pacific schreef:
Heerlijk! Het was ook goed weer voor een buitenrit :)

Ja het was heerlijk weer. Lekker zonnetje erbij :j

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:31

respect! ik had les en we zijn toch maar naar binnen verhuisd. Brrrr..zo koud en wát een wind! Kon m'n instructrice niet verstaan en kon zelfs niet normaal naar huis fietsen. Ben echt niet gemaakt voor dit klimaat := wel fijn dat de zon een keer scheen voor wat foto's maar daar is alles mee gezegd hahaha

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:48

Hoe gaat het nu met je rug?

Wat betreft longeren. Ik heb ook een passoa maar die hangt al jaren doelloos op de haak. Sinds ik met dubbele longe longeer gebruik ik hem niet meer. Met dubbele longe kun je veel meer zelf bepalen hoe het inwerkt. Passoa staat toch altijd op 1 stand. Wel vergt het enige oefening voor je paard echt fijn op de dubbele longe loopt. Je moet er zelf handigheid in krijgen. Waardoor jezelf maar een klein cirkeltje loopt en daardoor heb je ook een stabielere aanleuning en zal je paard ook beter (kunnen ) ontspannen. Ik denk dat het zeker de moeite waard is maar dat je het zelf eerst goed onder de knie moet hebben. Kan je evt oefenen met een paard die het al kent? Wel is het belangrijk dat je eerste paar keer doet in een afgezette ruimte. Zodat het geen getrek wordt. Ik had eerst een paard die daar echt behoefte aan hand aan de aanleuning van de kant. Mijn andere paard kent het zo goed die kan ik ook gewoon in de rijbak longeren en dan kun je het ook verder uibreiden en in draf van hand veranderen, rechte stukken ertussen door enz.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:56

Alpha89 schreef:
respect! ik had les en we zijn toch maar naar binnen verhuisd. Brrrr..zo koud en wát een wind! Kon m'n instructrice niet verstaan en kon zelfs niet normaal naar huis fietsen. Ben echt niet gemaakt voor dit klimaat := wel fijn dat de zon een keer scheen voor wat foto's maar daar is alles mee gezegd hahaha

Whahaha, echt? De wind viel hier goed mee moet ik zeggen, eigenlijk geen last van gehad! En jij hebt er wel prachtige foto's aan over gehouden.. Wat is ze toch een beauty hè! <3

sjanien schreef:
Hoe gaat het nu met je rug?

Wat betreft longeren. Ik heb ook een passoa maar die hangt al jaren doelloos op de haak. Sinds ik met dubbele longe longeer gebruik ik hem niet meer. Met dubbele longe kun je veel meer zelf bepalen hoe het inwerkt. Passoa staat toch altijd op 1 stand. Wel vergt het enige oefening voor je paard echt fijn op de dubbele longe loopt. Je moet er zelf handigheid in krijgen. Waardoor jezelf maar een klein cirkeltje loopt en daardoor heb je ook een stabielere aanleuning en zal je paard ook beter (kunnen ) ontspannen. Ik denk dat het zeker de moeite waard is maar dat je het zelf eerst goed onder de knie moet hebben. Kan je evt oefenen met een paard die het al kent? Wel is het belangrijk dat je eerste paar keer doet in een afgezette ruimte. Zodat het geen getrek wordt. Ik had eerst een paard die daar echt behoefte aan hand aan de aanleuning van de kant. Mijn andere paard kent het zo goed die kan ik ook gewoon in de rijbak longeren en dan kun je het ook verder uibreiden en in draf van hand veranderen, rechte stukken ertussen door enz.

Lief dat je het vraagt. M'n rug is nog steeds wat blauw/groen/geel en gevoelig. Het voelt alsof ik heel veel spierpijn heb momenteel, maar het gaat beter dan verwacht haha.

Bedankt ook voor je feedback! Het is gelukkig geen getrek, Dex kan heel netjes op stemcommando verder of dichterbij me longeren + we hebben een speciale longeerbak. Handig! Ook accepteert hij het prima als ik bijvoorbeeld de 'buitenlongeerlijn' wat aanneem om zo de volte te vergroten, of juist de binnenlongeerlijn om de volte te verkleinen. Ook kon ik hem gemakkelijk van kant laten wisselen. Ik sta in principe stil of loop een hele kleine circkel mee met de dubbele longe. Ik heb het vroeger vaker gedaan (en veel gemend) dus ik durf wel te zeggen dat ik overweg kan met al die lijnen haha. Het is echt puur dat de release heel slecht leek en Dex daardoor heel strak liep, ook al hingen de lijnen een beetje in boogjes. Maar ik denk dat het aan de longeerlijn ligt. Deze heeft aan het eind zo'n koort, die denk ik net te kort is en daardoor blijft haken achter de longeersingel waardoor hij niet optimaal de ruimte kan nemen. Leg ik het zo goed uit?

Ik ga het in elk geval eens proberen met twee leadropes en eens kijken of m'n instructrice eens een lesje wil geven. Wie weet ziet zij live wel iets wat al veel kan verbeteren! :)

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:21

denk dat wij meer open liggen en de wind er daardoor vol op stond, was echt geen doen haha! :brr: Maar dankjewel! Ze ging er ff goed voor staan met d'r nieuwe frontriem <3. Binnenkort maar eens rij- en setjesfoto's maken O:) :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 11:00

Januari | updaten: grondwerk, springles, bitloos, afvallen & een grote verandering

Het is de maand waarbij ik meer focus wil leggen op grondwerk, en dat doet Dex en mij eigenlijk ontzettend goed. Hij raakt weer enthousiaster, aanhankelijker etc. Het is heerlijk om lekker met hem te knuffelen of wat gek te doen. Daarnaast rijden we zo af toe, pak ik het bitloos weer op en halen we lekker een frisse neus in het bos.

Ook kan Dex een nieuw kunstje: Doe de lama :') :') :') :')
Afbeelding
Grapje natuurlijk, zo kijkt hij vaak als ik aan het praten ben met andere en hem geen aandacht geef hahaha

Gisteren hebben we ook weer springles gehad. Dex was druk (en pittig) en hij wilde langs de meeste sprongen in plaats er over heen. Na een paar goede sprongen gestopt, zo hebben we het toch goed afgesloten. En ach, het is een jong dier. Volgende keer beter, het moet leuk blijven :).

Ik heb afgelopen week een nieuw bitloos hoofdstel besteld. Het past Dex goed en we hebben bitloos (en zonder zadel) lekker even rond gestapt. Ideaal om ook even aan de buiging te werken en dat ging best goed. Dex was lekker ontspannen!
Afbeelding

Helaas merk ik dat Dex weer wat afvalt, net zoals in oktober. Ik ga toch weer even een mestonderzoek doen. Het is best moeilijk om Dex op gewicht te houden, ik vraag me soms af hoe het komt. Ik voer hem nu sinds oktober al om de dag bij met bietenpulp. Dat helpt zeker, maar nu valt hij toch weer in. Hij krijgt daarnaast lucerne, voordroog, vitamine brok, lijnzaad/omega 3 olie en magnesium. Hij is fit, enthousiast, vrolijk maar net te slank. Natuurlijk zijn dravers vaak rank, maar z'n kont word ook weer hoekig. Misschien dat er iets uit het mestonderzoek komt en ook krijgt hij nu extra ruwvoer van de staleigenaren.

Daarnaast komt er een grote verandering aan voor Dex.. Hij gaat namelijk verhuizen! Oké, niet heel ver :Y). Maar we gaan naar een stal (500m verderop) waar hij meer uren per dag buiten komt en heel het jaar door op de wei staat *\o/* . Omdat het zo dichtbij is, kunnen we de binnenbak blijven gebruiken (/huren), en blijven we dus dressuur- en springles volgen :). Ook hoop ik dat het gras Dex goed zal doen. Spannend dus!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:13

Dat is echt tegengesteld van die van mij, zodra het koud wordt, worden ze rond.
Heb hier helaas geen tips, voeding is nog steeds iets waar ik me in moet verdiepen. Een vriendin hier heeft haar trekpaard een deken opgelegd toen die begon in te vallen (had normaal nooit een deken op), maar ik denk dat Dex wel al dekens draagt hé? Dan zal dat niet helpen.

Ooooh wat fijn dat jullie gaan verhuizen! Zeker als je de bak kunt blijven gebruiken, ik mis stiekem toch wel die binnenbak := Ze zeggen wel eens 'je weet niet wat je mist als je het nooit hebt gehad' maar ik heb nooit een binnenbak gehad en ik mis het elke winter haha.

Gras doet hier in ieder geval wonderen, bij beide paarden overigens. Ben ook heel blij dat Duke dit jaar niet meer op stal hoeft in de winter want ik heb hem liefst gewoon zijn hele leven alleen op gras. Als dat maar eens ging :')

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:32

Heb niet je hele bericht gelezen, maar toevallig wel het stukje over afvallen (iets met pauze en selectief lezen haha!)

Maar akkie valt ook snel af, moeilijk op gewicht te houden, mega frustrerend, vooral omdat hij ook nog eens niet alles mag ivm bevangenheid.

Sinds de zomet krijgt hij merriebrok, moest er opeens aan denken omdat hier veel eiwitten in zitten wat bevoorderelijk is voor dr spieren. Het is natuurlijk best wel een energiek ras en ze verbruiken veel energie in hun trainingen.

Sinds ik hem dat voer ziet hij er beter uit als ooit, hij krijgt spieren, heeft geen hangbuik meer, komt beter op gewicht, al onze ellende lijkt opgelost!

Vanuit stal staat hij op 1 kilo basisbrok en van mij krijgt hij bij arbeid een halve kilo merriebrok en op vrije dagen een kwartje.

Maar dit is vooral omdat basisbrok bij de stalling in zit, als ik zelf. Brokken moest kopen zou ik hem gewoon op 1kilo merriebrok zetten. Net zo makkelijk!

Misschien nog iets om eerst bij dex te proberen voordat je er allemaal centen in steekt ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 12:12

Nadiine__x schreef:
Heb niet je hele bericht gelezen, maar toevallig wel het stukje over afvallen (iets met pauze en selectief lezen haha!)

Maar akkie valt ook snel af, moeilijk op gewicht te houden, mega frustrerend, vooral omdat hij ook nog eens niet alles mag ivm bevangenheid.

Sinds de zomet krijgt hij merriebrok, moest er opeens aan denken omdat hier veel eiwitten in zitten wat bevoorderelijk is voor dr spieren. Het is natuurlijk best wel een energiek ras en ze verbruiken veel energie in hun trainingen.

Sinds ik hem dat voer ziet hij er beter uit als ooit, hij krijgt spieren, heeft geen hangbuik meer, komt beter op gewicht, al onze ellende lijkt opgelost!

Vanuit stal staat hij op 1 kilo basisbrok en van mij krijgt hij bij arbeid een halve kilo merriebrok en op vrije dagen een kwartje.

Maar dit is vooral omdat basisbrok bij de stalling in zit, als ik zelf. Brokken moest kopen zou ik hem gewoon op 1kilo merriebrok zetten. Net zo makkelijk!

Misschien nog iets om eerst bij dex te proberen voordat je er allemaal centen in steekt ;)

Pfiew, het is soms gewoon zo fijn om bij jouw berichten de herkenning te lezen. Het is inderdaad flink frustrerend dat we Dex eigenlijk voldoende voeren (meer dan menig ander paard op deze stalling), maar hij toch zo (te) rank blijft..

Is merriebrok echt krachtvoer? Dat is het enige dat we Dex nu echt minimaal geven. En welke merriebrok voor je Akkie bij? Het is zeker wel een mogelijkheid om bij te voeren. Al hoop ik dan niet dat Dex er van gaat vliegen.. Dat doet hij al genoeg :')

Granoek schreef:
Dat is echt tegengesteld van die van mij, zodra het koud wordt, worden ze rond.
Heb hier helaas geen tips, voeding is nog steeds iets waar ik me in moet verdiepen. Een vriendin hier heeft haar trekpaard een deken opgelegd toen die begon in te vallen (had normaal nooit een deken op), maar ik denk dat Dex wel al dekens draagt hé? Dan zal dat niet helpen.

Ooooh wat fijn dat jullie gaan verhuizen! Zeker als je de bak kunt blijven gebruiken, ik mis stiekem toch wel die binnenbak := Ze zeggen wel eens 'je weet niet wat je mist als je het nooit hebt gehad' maar ik heb nooit een binnenbak gehad en ik mis het elke winter haha.

Gras doet hier in ieder geval wonderen, bij beide paarden overigens. Ben ook heel blij dat Duke dit jaar niet meer op stal hoeft in de winter want ik heb hem liefst gewoon zijn hele leven alleen op gras. Als dat maar eens ging :')


Ah het lijkt me heerlijk dat je ze rond ziet worden haha. Dat zijn wel wat zorgen die ik bij Dex heb, het minimale aan stres en hij is weer wat te slank. En je hebt dan net je best gedaan hem weer lekker op gewicht te krijgen haha.

Dex heeft inderdaad al een dekentje op :).

En ik hoop ook dat het gras hem goed gaat doen, ik vind het best spannend! We hebben daar een buitenbak, maar dus d mogelijkheid tot binnen. Ben daar echt blij mee..want stiekem ben ik best verwend afgelopen winter :') .

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 12:11

13-01-2018 | Heerlijke buitenrit

Gisteren weer lekker met Desperado buiten gereden. Het wordt steeds grappiger dat hij zo verkeersmak is - hij kijkt niet om naar vrachtwagens, tractoren of zelfs toeterende auto's - maar boomstammen in het bos zijn wél spannend :+

Ook kwamen we in het bos Schotse Hooglanders tegen:
Afbeelding

Dex moest wel even twee keer kijken:


Vandaag gaan we nog even een korte wandeling maken in het bos, lekker in het zonnetje.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:20

Ik lees meestal stilletjes mee maar wil je nog even meegeven dat de meeste dravers die ik ken er zeker 1.5/2 jaar over doen voordat ze van ' racemodel ' naar ' rijpaardmodel ' gaan qua lichaamsbouw en gewicht.

Neem de tijd, bijna alles wat hier nu als rijpaard staat is gewoon te dik terwijl je het eerste jaar dacht hoe krijgen we het op gewicht :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:01

Haha wat leuk! Hier is het ook echt heerlijk weer