[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:11

Mooi hoofdstel. Ik gebruik echt het commando 'Wachten' dus gewoon het woord. En kan daar meestal paard gewoon mee parkeren. Wat ze ook kennen is het blijven staan als leadrope op de grond ligt of over hun hals gegooid wordt en ik weg loop. Kwam vandaag erg goed van pas met foto's maken voor kerst en ik dus 2 paarden bij me had. Nr 1 gewoon geparkeerd en met andere voor de foto's haha.

Mooi hoofdstel inderdaad. Ben benieuwd hoe Dex m vindt! En gelukkig viel de schade mee bij je rug!

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:12

Die 2 van mij kennen ook allebei wachten, met gewoon stem inderdaad werkt prima!
Nouja, vooral bij Akkie.. Pluis trekt meestal haar eigen plan :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:27

Winsor kan ook wachten. Maar soms niet en dan loop ik 20-30 minuten achter een jong hertje van 19 jaar :D

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:32

poes schreef:
Winsor kan ook wachten. Maar soms niet en dan loop ik 20-30 minuten achter een jong hertje van 19 jaar :D


Dat klinkt als pluis, als ze haar pretbek erop heeft := maar. Die is 5 haha!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 17:40

Bedankt voor de beterschap wensen! Ik kan ondertussen weer wat bewegen en rondlopen *\o/*. Gelukkig helpen m'n stalgenoten en m'n vriend nog wel op stal. Maar ik kan weer een beetje rond strompelen met Dex!

Aangezien lopen nog niet heel makkelijk gaat, is het het fijnste om iets te kunnen trainen waarbij ik kan stilstaan. En wat is dan handiger dan je paard poetsen die voor je omdraait zodat je zelf kan blijven staan? :Y). Het combineert een paar dingen die Dex al kent, dus eigenlijk gaat het heel makkelijk! Ik ga op het blok staan, en vraag Dex naast me. Hij kan op commando 'turnen' (zo kan ik links en rechts poetsen), en hem een stapje voor/achteruit laten zetten. En zo kan ik rustig Dex poetsen en z'n manen doen. Het zorgt er ook voor dat Dex wat relaxter naast het blok wordt. Win win dus!

Daarnaast ben ik met de targetstick in de bak weer het 'meelopen' aan het herhalen. Hij wil namelijk soms wat voor me uit lopen, en nu ik zo traag hobbel is dat niet heel handig. En ondanks dat ik wist dat Dex gespannen is in het voorste gedeelte v/d bak, bleek nu pas hoeveel. Hij vond het echt lastig om mee te lopen in dat deel en rende regelmatig al bokkend weg naar het 'veilige' deel. Om dan heel voorzichtig weer naar me toe te komen.

In het 'enge' deel v/d bak groeit wel wat gras.. En langzaamaan ontdekte hij daar het gras. Als ik naast hem bleef staan, durfde hij wat happen te nemen. Maar zodra ik weer weg liep, rende hij ook weg. Aan het eind v/d training bleef hij in het enge deel v/d bak om te eten. Hij heeft denk ik 5 minuten even staan knabbelen, voordat hij tóch bokkend naar mij toe rende (ik stond bij het achterste gedeelte bij de stallen te kijken). Goede vordering dus! En we gaan gewoon rustig aan verder, tot hij weer helemaal relaxed is in de bak. En dan weer buiten het erf wat wandelingetjes maken. :j
Granoek schreef:
Oooohjeee spoedig herstel gewenst! Ik wil de foto best zien trouwens :D

Die permicavallo hoofdstellen zijn echt zoooo fijn! Ik had de Lato voor Dex gekocht maar toen had ik hem net en ik durfde het niet goed dus heb hem weer verkocht omdat hij lag te verstoffen. Ja dom dom dom, heb er nog steeds mega veel spijt van want wat was dat een heerlijk hoofdstel.
Oh zonde! Ik vind de kwaliteit ook erg mooi moet ik zeggen. En ik zal je even een pb sturen met de foto :Y)

Alpha89 schreef:
Oei, beterschap!!
Mooi hoofdstel ook! Ik ga er binnenkort eentje (anatomisch) aan laten meten :-D ben erg benieuwd.
Gaaf! Welke? En wanneer ? :-D

Nadiine__x schreef:
poes schreef:
Winsor kan ook wachten. Maar soms niet en dan loop ik 20-30 minuten achter een jong hertje van 19 jaar :D


Dat klinkt als pluis, als ze haar pretbek erop heeft := maar. Die is 5 haha!
:=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:01

Afbeelding

Net voor zo’n debiele actie

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 17:15

Natuurlijk kunnen wij ook niet achterblijven met sneeuwfoto's!
Afbeelding

En ik heb echt hardop moeten lachen om deze foto. Ik vroeg Dex om stil te staan, en dat betekent met 4 benen op de grond én hoofd vooruit.. Maar tegelijkertijd maakte ik geluiden, dus ik kreeg deze 'sneaky'-look :=
Afbeelding

Voor de rest gaat het goed! We zijn verder gegaan met het trainen/wandelen in de bak, wat steeds beter gaat. Ook kunnen we het meelopen nu in stap én in draf doen. Heerlijk om zo samen wat te kunnen spelen en trainen. Én hij wordt steeds relaxter in de bak. En daarbij hoort ook grasjes eten :-)

Afbeelding

Sinds 2 dagen ben ik ook bezig om Dex achteruit te vragen terwijl ik achter hem sta. Ik zeg dan 'piep-piep' zoals een vrachtwagen, haha. Hij snapt het heel goed, vindt het zelfs heel leuk, alleen loopt soms nog iets te ver door. Dus dan staat hij niet stil als hij m'n hand aanraakt maar als ik naast z'n buik sta. Dus dat oefenen we rustig verder :-)

Daarnaast nog gewoon wat fotootjes van Dex terwijl het zonnetje even doorbrak. Ik kan er zo van genieten om hem lekker te zien eten

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ook een filmpje gemaakt, maar die was tegen de zon in. Dus je ziet precies niks :Y)

poes schreef:
[ [url=m/9qB73h.jpg]Afbeelding[/url] ] Net voor zo’n debiele actie
Mooie plek voor een fotoshoot!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:05

Das mijn privé ingang naar mijn piste en poetsplek :Y)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:06

Fotospam!
Afbeelding

Vandaag was m'n vriend mee om eventjes te filmen. Ik moet even kijken hoe ik het filmpje van m'n telefoon naar youtube krijg, want het blijft vast lopen. Maar hier wat leuke stills met waar we nu aan werken. Dex was vandaag into alle oefeningen waarbij hij stil mocht staan :'). Het meedraven zoals gisteren was minder interessant vandaag

Allereerst even begonnen met een korte poetsbeurt. Hij moet de merrie's natuurlijk nog wel kunnen verleiden :)). Ik kan hem nu heel bewust vragen om een stapje naar voren/achter te doen of om te draaien. Het wordt steeds fijner om zo bewust te kunnen vragen wat ik graag wil en zijn reactie daarop te krijgen:
Afbeelding

Piep-piep-piep, Dex in z'n achteruit
Afbeelding

Naast het pion gooien, kunnen we ook een blauw balletje gooien:
Afbeelding

Het meelopen met de targetstick zijn we nu ook aan het trainen, zoals ik al eerder schreef. We kunnen steeds wat meer stukjes draf meepakken, waarbij ik heb door de positie van de targetstick ook z'n hoofd positie kan bepalen. Gisteren vond hij het heerlijk de hele bak door te draven. Vandaag vond hij een rondje ook meer dan voldoende haha
Afbeelding

Groetjes van Dex :wave:
Afbeelding

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:25

Leuke foto's.

Vraagje ligt het aan de fotos of is zijn rug zo slecht? Hol zeg maar.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 09:09

Kelly1992 schreef:
Leuke foto's.

Vraagje ligt het aan de fotos of is zijn rug zo slecht? Hol zeg maar.
hij heeft idd een weke rug.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:38

Leuk zeg! Fijn dat je toch lekker bezig kunt gaan ondanks je val.
Bij de achteruit foto denk ik er nu zo het piep-piep bij :D
Ik ben benieuwd n.a.v. de draffoto's of je klikt voor het volgen van de target of het aanraken ervan? Hij lijkt namelijk een beetje een strak 'jaag-gezicht' te hebben en dan helpt het om te klikken voor het volgen van de target. Het paard heeft dan niet het idee dat het moet versnellen en de target moet gaan aanraken en dat kan meer ontspanning geven.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:21

Goed bezig!
Stalgenootje bij ons heeft daadwerkelijk haar paard getraind op het achterwaarts gaan bij het geluid piep-piep. Echt leuk om te zien :D

Hoofdstel gaan we begin januari passen! Is van Tess Equestrian Products. Het ziet er op het eerste gezicht uit als een normaal hoofdstel, maar er is overal over nagedacht en anatomisch ontworpen. Ben heel benieuwd!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:22

D weke rug lijkt (puur ad van foto's) wel steeds weker te worden? Of lijkt dat maar zo.. Ik geloof dat ik je ergens al wel heb zien schrijven over buikspieroefeningen voor hem en verder weet ik er ook niet genoeg van. Hij is wel een blij paard in elk geval :)

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:05

Hallo freetorun, alles goede toegewenst voor het nieuwe jaar. Een groot dankjewel voor al de mooie fotos en informatie in dit blog en de moeite die je genomen hebt om ons te informeren. Hoop dat je in 't komende jaar grote vooruitgang boekt met het verder conditioneren van Dex, en hoop op meer prachtige fotos van je mooie paard. Ik zwaai je toe vanaf de andere kant van de aarde.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:24

Hallo!
Afbeelding

Zo pfoe, dat was een lange pauze in het volgtopic, haha! Allereerst: gelukkig nieuwjaar iedereen! Ook van Dex :D
Afbeelding

Na m'n val van Dex in begin December hebben we even een dipje gehad.Dex werd afstandelijk/gefrustreerd/nerveus en viel af. En ik zat ook druk in m'n hoofd. Maar we zijn rustig aan doorgegaan met clickeren, en beetje bij beetje vonden we elkaar terug. O ja, natuurlijk hadden we ook nog de drukte rondom kerst en Oud & Nieuw, haha.

Ondertussen hebben we toch flink weer wat stappen vooruit gezet, en merk ik dat ik wel weer behoefte heb om wat updates te delen! :-)

Clickeren
Zo hebben we begin januari een clickerles gehad, en afgelopen week alweer onze tweede les. Hartstikke interessant en het geeft mij zoveel meer structuur! We zijn nu vooral bezig om bij Dex te focussen op zachtheid. Ook zijn we meer in beweging aan het doen en maak ik de leukste (vind ik zelf :') ) parcourtjes met pionnen/balkjes etc.

Afbeelding

Afbeelding

Rijden
Ook het rijden ben ik weer langzaam aan het oppakken, want pfoe wat zat daar opeens een angst! Echt misselijkmakend gewoon. Gelukkig wilde Dex z'n oude bijrijder helpen. Door haar te zien rijden op Dex, voelde het opeens veel beter. Daarna durfde ik er zelf toch ook weer even op, mét de nodige aanmoedigingen van haar, haha. We hebben toen in de bak wat gedraafd, en ik kwam er met een grote glimlach vanaf. Wat was dat weer genieten.

Afbeelding

Vandaag kwam de bijrijder weer, voornamelijk voor wat mentale steun haha. Ze heeft Dex even gereden waarna ik zelf ben opgestapt. Ik kon hem met 1 hand de bak door laten draven terwijl hij lekker stofzuigerde. Zo fijn! En erna zijn we zelfs heel even naar buiten gereden. Een klein stukje maar, maar voor mijn angst nu een ontzettende overwinning.

Op deze foto ben ik dan ook héél trots <3 :
Afbeelding

Ik durf nu weer te dromen van buitenritjes met Dexxie!

Extra
Daarnaast ben ik de afgelopen maand met regelmaat met Dex te fiets (en soms stalgenoten/paarden) naar het bos gegaan. We moeten nu eerst 10 minuten door het dorp heen, dus dat is voor Dex ook even wennen. Vandaag ben ik weer even naar het bos gefietst samen met een stalgenoot te paard, en eigenlijk was Dex heerlijk relaxed. Dus dat is ook écht fijn, want een maand geleden stond hij te springen als we het erf afliepen.

Hier giraf Dex op de zandvlakte in het bos:
Afbeelding

Daarnaast zijn we nog iets aan het puzzelen met Dex z'n gezondheid. Hij is gelukkig niet meer zo gefrustreerd/afstandelijk, of onrustig. Hij zit ook goed in z'n vacht en is happy. Maar hij blijft eigenlijk wat dun voor wat hij te eten krijgt. Hij is pas ontwormt, en we zijn nu bezig met een zandweg kuurtje. Mocht dat ook niet aanslaan laten we binnenkort voor de zekerheid toch even een bloedonderzoekje doen. Om te voorkomen dat hij teveel energie verliest aan zichzelf warm houden, staat hij sinds 2 weken ook weer onder dekens. Dat lijkt hem ook goed te doen.

Ook durf ik weer wat dingetjes te gaan plannen voor 2019, zoals:
- TREC - training
- Ride & Run Breda
- Endurance wedstrijdje (22km)

Kortom, vol goede moed gaan we 2019 in.

Liefs,

Ons

Afbeelding

Ps. Mocht iemand het nog interessant vinden, hierbij ons overzicht van 2018:
[EJL-ITP] 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Jack_55 schreef:
Hallo freetorun, alles goede toegewenst voor het nieuwe jaar. Een groot dankjewel voor al de mooie fotos en informatie in dit blog en de moeite die je genomen hebt om ons te informeren. Hoop dat je in 't komende jaar grote vooruitgang boekt met het verder conditioneren van Dex, en hoop op meer prachtige fotos van je mooie paard. Ik zwaai je toe vanaf de andere kant van de aarde.
Wat een hele lieve reactie! Groetjes van deze kant van de wereld en succes met de hitte daar! Of valt het mee in NZ?

Effects schreef:
Leuk zeg! Fijn dat je toch lekker bezig kunt gaan ondanks je val.
Bij de achteruit foto denk ik er nu zo het piep-piep bij :D
Ik ben benieuwd n.a.v. de draffoto's of je klikt voor het volgen van de target of het aanraken ervan? Hij lijkt namelijk een beetje een strak 'jaag-gezicht' te hebben en dan helpt het om te klikken voor het volgen van de target. Het paard heeft dan niet het idee dat het moet versnellen en de target moet gaan aanraken en dat kan meer ontspanning geven.
Hij heeft inderdaad een jaag gezichtje wanneer hij de target volgt. Ik click eigenlijk voor het laast lopen v/d target, niet voor het aanraken. Al is dit ondertussen ook iets wat we nu met les mooi ondervangen, het zacht houden :-). Goed opgemerkt!

Alpha89 schreef:
Goed bezig!
Stalgenootje bij ons heeft daadwerkelijk haar paard getraind op het achterwaarts gaan bij het geluid piep-piep. Echt leuk om te zien :D

Hoofdstel gaan we begin januari passen! Is van Tess Equestrian Products. Het ziet er op het eerste gezicht uit als een normaal hoofdstel, maar er is overal over nagedacht en anatomisch ontworpen. Ben heel benieuwd!
Wij piep-piep'en inderaad ook bij achteruit gaan. Té leuk, haha. Hoe bevalt je hoofdstel? Ben wel benieuwd!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:39

Fijn je weer te horen :) fietsen met een paard, brrr ik mag er niet aan denken. Gekke Nederlanders haha.

Hier nog geen rijden. Voor nu wel geen schuldgevoel want met sneeuw en vriezen kan ik toch niet rijden. Weet nog steeds nietbofnik er weer op ga. Maar het gemis van de hobby is er wel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:13

Ow, wow, had ik helemaal niet in de gaten dat je door een val al tijdje niet meer reed. (Soms lees ik dingen maar half in de drukte denk ik).
Ging er eigenlijk van uit dat je in de winter gewoon je focus op het grondwerk wilde leggen, wat ik bést logisch vind, want dat doe ik zelf ook... O:)

Fijn dat je weer stappen kunt maken in elk geval!

Voor wat betreft het moeilijk op gewicht blijven: sommige paarden zijn helaas ook gewoon zo, dus als er niets uit een bloedonderzoek komt, niet gelijk in de stress hoor! Lex en Fifty hadden/ hebben hier beiden last van, en die mankeren niks... gewoon véél hooi erin en eventueel aanvullen met bietenpulp als hooi niet genoeg blijkt en vaak trekken ze in de zomer dan weer gewoon bij :)

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:35

Super dat je weer stappen met het rijden aan het zetten bent :D Ik had de foto’s al voorbij zien komen en het ziet er goed uit hoor. Ik blijf het zon knapperd vinden die Dex van jou <3
Wat heerlijk toch dat je bos en zandvlakte op loopafstand hebt. Voor nu even wat minder dat je dan nog een stukje door het dorp moet, maar ik weet zeker dat als je het vaak genoeg doet, Dex het met twee hoefjes in zijn neus kan :)
Er staan weer genoeg mooie dingen op de planning zo te zien. Gaaf! En goed dat je doelen stelt, zo kun je er fijn naar toe werken!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:18

Hoofdstel bevalt goed, heb alleen nog niet echt een mooie foto in de zon kunnen maken! (ik haat winter grrr…)

Foto's zien er goed uit, leuk dat jullie weer zo goed bezig zijn! :D Hopelijk tot gauw een keer in het bos! Ik neem dan misschien mijn camera mee om wat leuke plaatjes te schieten van onze toppers, hihi.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:18

Wat een heerlijke update! En wat is dexter toch knap! Lekker weer samen het tijden oppakkem, goed zo! :))

Dravers zijn zijkerds.. Ja sorry, hun karakter is fantastisch, maar man o man..
Dan hebben ze een zere rug, dan ern schuurplek, dan hebben ze het koud en dan weer warm..
Het duurde 3jaar voordat ik prins Akkie onder controle had en jaar rond comfi _O-

Akkie is ook lastig op gewicht te krijgen, aller eerst heeft hij het altijd koud in de winter, nu niet geschoren maar wel dikke dekens op (400gr regendeken, en deze heb ik. 3 weken geleden gewisseld. Voor de bucas turnout mideum, wat een geniale uitvinden!!) onb hooi, en na zijn training een kilo. Merriebrok en hij Is eindelijk goed op gewicht en bespiering.

Maar man o man, ik flink moeten puzzelen tot ik hem. Door had, wat zijn wensen allemaal waren hoor _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:53

Hihi Nadine vindt Dexter knap := Ik ook hoor!

Dex is ook knap <3
Die foto op de oprit is prachtig!

Fijn dat jullie weer lekker aan het werk zijn :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 14:40

Wat een leuke en lieve reacties allemaal. Nu even geen tijd om te reageren, ik ga zo met mn vriend weg. Nachtje hotel, heerlijk!

Maar dit wil ik wel even delen, Dex is namelijk verwend haha

Nieuw PS of Sweden dekje <3 Afbeelding

En een nieuwe regenjas die hem toch wel schatgig staat. Vond hij zelf ook haha
Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:43

Leuke deken staat 'm mooi! En goed bezig hoor!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:20

Heel cute :P en mooie doelen voor dit jaar!