[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:24

Haaaai drakendex!

Not my monkey, not my circus!


Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:22

Hi freetorun, mooie plaatjes hoor, prima om te kijken en te lezen hoe het met mooie Dex gaat. Was even tijdje afwezig, ben verhuisd van Sydney naar Brisbane (afstand van A'dam naar Salzburg). Woon dichtbij en werk op Brisbane Airport. Ik bestuur electrische bussen en doe tarmac werk voor QantasLink. Ben blij dat je doorgaat met je blog. We blijven volgen!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:14

Hoe gaat het met jouw en dex?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 21:24

sjanien schreef:
Hoe gaat het met jouw en dex?

Zo vindt Dex dat het nu gaat:
Afbeelding

Maar wat toevallig dat je het net nu vraagt! Ik ben net terug vanuit Amerika. Hier heb ik de laatste 3 maanden gezeten voor m'n werk. Nu net weer thuis en lekker genieten van Dex. Er is heel goed voor hem gezorgd door een goede vriendin, verzorgster én instructrice. Hij heeft het goed gehad:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest was ik gisteren heel blij hem weer voor het eerst te zien. En Dex keek zelf ook wel even gek op toen ik er opeens weer stond.
Afbeelding

Daarnaast heb ik de afgelopen maanden ruim de tijd gehad om wat te kijken naar onze trainingsmethodes en hoe het ging. En binnenkort komen we met een nieuwe update, want we gaan onze trainingsmethode flink veranderen! :j

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 06:47

Lekker weer thuis!
Hoe was america? Moet je vaker zo lang weg voor je werk?
Lijkt me erg lastig haha, maar ik. Heb snel. Heinwee naar mijn huis, vriend en paarden :p

Dex ziet er super goed uit!
Ben benieuwd naar jullie nieuwe training :)

Wat is de reden dat je alles gaat omgooien?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:04

Hey, welkom terug! Leuke update en foto's! Hoe was het in de USA?

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 18:18

Nog een leuk fotootje van vandaag. Wat is het weer genieten terug te zijn <3
Afbeelding

We hebben nog volgers :D
Nadiine__x schreef:
Lekker weer thuis!
Hoe was america? Moet je vaker zo lang weg voor je werk?
Lijkt me erg lastig haha, maar ik. Heb snel. Heinwee naar mijn huis, vriend en paarden :p

Dex ziet er super goed uit!
Ben benieuwd naar jullie nieuwe training :)

Wat is de reden dat je alles gaat omgooien?
Het gaat goed met Dex. Die is lekker wat breder geworden op de wei. Hij is nu ook al 5.5 :D. Hij wordt zo langzaamaan een stuk volwassener dan de 3 jarige hengst die ik kocht :j

En in Amerika heb ik de tijd gehad eens goed na te kunnen denken, en alles eens van een afstandje te zien. Voordat ik Dex had, heb ik een shetlander gehad en meerdere verzorg/bijrijdpaardjes. En eigenlijk heb ik altijd het idee gehad dat ik wist wat ik moest doen, en het idee dat het goed ging tussen mij en het paard. Met Dex heb ik vanaf het begin af aan wat moeite gehad. Niet dat hij nou een lastig paard is, maar ik had altijd het idee dat het niet 'goed genoeg' was, of dat ik voor hem eerder irritant zou zijn.

Afgelopen jaar in januari zijn we overgestapt op Parelli. En toen kreeg ik een paard die meer rust vond, hij kon lekker knuffelen en ik voelde onze band verbeteren. De nadruk kwam meer op grondwerk ipv het (in)rijden en dat was echt goed voor ons. Maar toch merkte ik constant dat er een soort blokkade tussen ons leek te bestaan, ofja, dat voelde zo.

Ipv dat hij in de wei op me afkwam, stampte hij even met z'n been en bleef dan naar me staan kijken. En ondanks dat we in de training steeds verder kwamen, bleef ik dat gevoel houden. En lang heb ik gedacht (en gehoord van andere); "ach dat is een karakter dingetje", "hij heeft het lekker naar z'n zin de wei" of "vergelijk hem toch niet zo met je oude pony!". Maar iets in mij bleef constant maar dat gevoel houden. Dus ik heb me bedacht waar dat vandaan zou komen, of het misschien meer mijn onzekerheid zou zijn, onze band, de klik? En ondanks dat ik geen echte problemen kon opnoemen, want alles ging best prima, was dat gevoel toch echt aanwezig.

Kortom; dat gevoel zorgde ervoor dat ik opzoek ging naar wat ons wél gelukkig ging maken. En daarover later meer :j

Alpha89 schreef:
Hey, welkom terug! Leuke update en foto's! Hoe was het in de USA?
USA was prachtig! Van Texas naar Washington naar Californië en weer terug. Al ben ik ook weer héél blij terug te zijn! Hoe is het met jullie? :-D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:40

Je houd het wel spannend.. ;)
Ben wel heel. Benieuwd naar je vervolg :j

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:29

Yes weer updates *\o/* Ik ben benieuwd naar het vervolg, ik volgde jullie altijd met plezier!

Maplewood

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Assen

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:38

Ik volg jullie ook nog steeds hoor! Alleen reageer ik bijna nooit ;)
Maar ik lees met veel plezier jullie belevenissen.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:47

Hier ook een stille (nu extra nieuwsgierige) meelezer :D

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:59

Vertel vertel vertel!

Not my monkey, not my circus!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:02

Wauw dat klinkt geweldig zeg!

Hier goed! We rijden zo nu en dan een wedstrijdje, genieten van de buitenritjes en daarnaast gewoon de standaard trainingen :D!
Goed om Dex weer op de foto te zien, knapperd :D ben benieuwd naar je nieuwe aanpak!

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:30

Ja nouuuu nu ben ik ook nieuwsgierig! Hij ziet er inderdaad goed uit :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 16:47

Oke, badam ts! Zijn jullie klaar voor de grote onthulling? :+ Ik heb jullie nu wel achter gelaten met een spannend einde, haha. Onbedoeld, want had ik even geen tijd verder te typen. Het is een wat uitgebreid verhaal, dus alvast excuses voor deze hele lading tekst. Maar om het op te leuken staan er wat foto's bij!

Zoals ik al zei was ik al langere tijd voor Dex en mij opzoek naar een methode waar we beide blij van werden. Ik miste wat enthousiastme bij Dex. Hij is een harde werker, maar toch leek hij alles eerder irritant dan leuk te vinden. Om te ontdekken wat ik dan wel kon doen, want voor m'n gevoel had ik al zoveel geprobeerd, heb ik meer gelezen over de manier waarop dieren (en mensen) leren. En hopelijk zonder te theoretisch te worden, is dat samen te vatten op de volgende manieren:

leertheorie
(gewenst) gedrag toe laten nemen door:
1. Positieve bekrachtiging; Je voegt iets toe om gedrag te stimuleren. Bijvoorbeeld een worteltje nadat je paard netjes achteruit is gegaan
2. Negatieve bekrachtiging; Je neemt iets weg om gedrag te stimuleren. Bijvoorbeeld beenhulp geven voor opzij en deze weghalen als je paard opzij gaat. De algemene bekende pressure/release.

(ongewenst) gedrag af laten nemen door:
3. Positieve correctie; Je voegt iets toe om gedrag af te laten namen. Bijvoorbeeld je paard slaan als hij niet luistert
4. Negatieve correctie; Je neemt iets af om gedrag af te laten nemen. Bijvoorbeeld je paard negeren (=aandacht weghalen) als hij iets doet wat je niet wil
*note; positief staat voor toevoegen, negatief voor wegnemen. Dit zijn de wetenschappelijke termen ervoor.

Oftewel:
Afbeelding

En om voor Dex niet die irritante mug te zijn, waarbij de ultieme beloning rust is/weggaan, wil ik dus gaan werken met positieve bekrachtiging. En in deze theorie bepaald de 'student' ook wat de beloning is, en in Dex z'n geval zijn dat over het algemeen worteltjes, grasbrokjes en kriebels. En ik kan mezelf helemaal voorstellen dat dat héél leuk is voor hem }:0

Gewoon een worteltje?
Ik wil eigenlijk compleet met positieve bekrachtiging gaan trainen. Dat is dan ook nieuwe dingen aanleren met beloningen ipv druk. Eigenlijk is het dus heel erg veel omdenken, want hoe leer je je paard zonder druk achteruit gaan, netjes mee lopen of überhaupt te rijden? En daar maak ik nu onze uitdaging van! Kortom, we beginnen echt weer even bij de basis.

Om voor Dex duidelijk te maken welk gedrag ik nu graag stimuleer, gaan we werken met een clicker. Een kleine metalen box dat een geluidje maakt. Ideaal, want dit geluid is heel constant. Het wordt niet vervormd door emotie, zoals je stem. En je kan heel specifiek aangeven wat je nu goed vindt.

En nu? [THEORIE UIT]
Ik ben afgelopen vrijdag met Dex begonnen. We hebben de clicker geintroduceerd, en dat is niet iets waarvoor je hoeft te schrikken :'). Dus click = beloning. Afgelopen vrijdag kwam hij sjokkend aan een halstertouwtje mee de wei uit, heb ik hem in de bak los gezet (geen druk) en mocht hij mee trainen als hij wilde. Dat betekende specifiek dat hij 20 minuten graasde en 3 minuten bij me heeft gestaan.. Erg? Nee. Ik gaf hem vooral even die mogelijkheid.

Afbeelding

Zaterdag leek hij al enthousiaster, hij kwam rustig op me af in de wei. We hebben de clicker nog eens kunnen introduceren en hebben gewerkt aan 'opzij kijken', zodat ik direct een oplossing heb voor als hij in m'n zakken wil zitten. En voor het allereerst stond hij na de 'training' in de wei bij het hek te hangen om te kijken of ik nog terug kwam.. Hij was nog niet klaar! En toen ik naar de andere ingang van de wei liep, kwam hij ook daar even bij me kijken. Nou normaal liep hij in flinke pas terug naar z'n kudde en ging lekker eten.

Opzij kijken
Afbeelding
Ik vind het zo schattig dat dat oortje nog naar mij wijst

Gisteren stond hij helemaal achterin de wei. Toen hij me eenmaal zag kwam hij op me af en liep hij los mee naar voren. Dit is ook voor het eerst, normaal moest hij wel aan een touwtje anders bleef hij staan! Hij had er echt zin in. Weer in de grote buitenbak, weer los.. Maar dit keer heeft hij 3 minuten gegraasd en 20 minuten opgelet. Hij was razend enthousiast en we hebben er ondertussen al nieuwe onderdelen aan kunnen toevoegen; opzij kijken, hoofd omlaag, hoofd midden zodat we z'n voorpluk rustig kunnen borstelen en weer even bevestigd dat hij zelf z'n neus in het halster kan steken :j

Hoofd omlaag
Afbeelding

Hand targetten
Afbeelding

Afbeelding

Kusje
Afbeelding

Kortom, hij is in 3 dagen al omgeslagen naar het enthousiaste paard dat ik miste. Hij heeft zin om iets te doen, probeert mee te denken en iets enthousiast. En dat ziet er zo uit <3

Afbeelding

Afbeelding

Ohja, voor de opletters: ik sta expres nog even achter de belijning van het hek. Dit is om te voorkomen dat Dex is deze nieuwe fase direct gaat bedelen. Zo kan hij leren dat de beloning naar hem toe komt, wanneer hij een beloning krijgt etc. Zonder eerst in m'n zakken te frutselen :-)

Citaat:
Ook weer een welkom terug aan alle (stille) meelezers die ons weer volgen! :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:01

Welkom terug :D

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:48

Wat vind ik dit leuk om te lezen!!
Ik heb zelf in een dierentuin gewerkt en daar worden dieren ook op deze manier getraind.
Toen ok Pluis kocht, heb ik haar op deze manier opgeleid en getraind en ben hier zelf ook erg tevreden over, vind het zelf ook veel leuker dan grondwerk/parelli maar dat is natuurlijk persoonlijk!

Het rijden doe ik wel op "normale" dus gewoon been geven en dergelijke. Mijn oude trainster uit de dierentuin had het er wel altijd over dat ze nog wel eens een paard wou beleren op de manier hoe we daar ook onze dieren trainde, altijd interessant om over te sparren!

Met Akkie doe ik het minder als ik zou willen, maar als ik het doe heb ik altijd het idee dat hij denkt "ga toch weg met de clicker" :+ hij is niet zo can de spelletjes, maar dat komt misschien ook wel omdat ik er nooit in geïnvesteerd heb :=

Ik vind het helemaal leuk dat jullie op deze tour verder gaan! Dus blijf lekker volgen!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:09

Als psychologe ben ik hierin vrij theoretisch opgeleid :j brengt veel inzicht!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 10:51

Sintara schreef:
Welkom terug :D
dankjewel! :D

Nadiine__x schreef:
Wat vind ik dit leuk om te lezen!!
Ik heb zelf in een dierentuin gewerkt en daar worden dieren ook op deze manier getraind.
Toen ok Pluis kocht, heb ik haar op deze manier opgeleid en getraind en ben hier zelf ook erg tevreden over, vind het zelf ook veel leuker dan grondwerk/parelli maar dat is natuurlijk persoonlijk!

Het rijden doe ik wel op "normale" dus gewoon been geven en dergelijke. Mijn oude trainster uit de dierentuin had het er wel altijd over dat ze nog wel eens een paard wou beleren op de manier hoe we daar ook onze dieren trainde, altijd interessant om over te sparren!

Met Akkie doe ik het minder als ik zou willen, maar als ik het doe heb ik altijd het idee dat hij denkt "ga toch weg met de clicker" :+ hij is niet zo can de spelletjes, maar dat komt misschien ook wel omdat ik er nooit in geïnvesteerd heb :=

Ik vind het helemaal leuk dat jullie op deze tour verder gaan! Dus blijf lekker volgen!
Oh wat een leuke reactie! Ik wist helemaal niet dat je hiermee had gewerkt in een dierentuin. Je hoort het inderdaad wel vaker ja, dat ze daarmee trainen!

Ik wil met Dex inderdaad dit ook onder het zadel gaan meepakken. Als je ziet hoe enthousiast hij momenteel is, eindelijk weer, wil ik dit zoveel mogelijk introduceren. Dus erover sparren lijkt me fantastisch!

We hebben ook een fijne lesgeefster gevonden die ons hiermee gaat helpen. Dus het lijkt me een interessante nieuwe tour :D

poes schreef:
Als psychologe ben ik hierin vrij theoretisch opgeleid :j brengt veel inzicht!
Oh wat leuk! Heb je het zelf al eens in de praktijk gebracht bij mens of dier?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:45

Super leuk om te lezen! En fijn dat Dex het goed oppakt :j hopelijk kunnen jullie hier lekker mee door de komende tijd!

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:52

Dit is inderdaad erg leuk om te lezen! Je hebt het ook zo duidelijk uitgelegd, erg fijn :)


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:26

Ja hoor. Eigenlijk altijd wel want het opleiden van paarden gebeurt eigenlijk volledig met operant conditioneren. Misschien wat bewuster haha

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 16:52

Granoek schreef:
Dit is inderdaad erg leuk om te lezen! Je hebt het ook zo duidelijk uitgelegd, erg fijn :)
gelukkig. Ik hoop dat het niet te langdradig was, maar ik wilde wel uitleggen dat het meer is dan vrijheidsdressuur of iets aanleren met een snoepje :D

poes schreef:
Ja hoor. Eigenlijk altijd wel want het opleiden van paarden gebeurt eigenlijk volledig met operant conditioneren. Misschien wat bewuster haha
interessant!

xJolijn schreef:
Super leuk om te lezen! En fijn dat Dex het goed oppakt :j hopelijk kunnen jullie hier lekker mee door de komende tijd!
tot nu toe pakt hij het met volle enthousiastme op. Morgen hebben we onze eerste (skype)les!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:54

Verder vind ik het wel een fabeltje om enkel met positieve bekrachtiging te werken. Grotendeels kan nog wel maar er zal ook altijd leren met negatieve bekrachtiging zijn. Voor mij is dat niet slecht zolang de druk verantwoord blijft. En daar zit het grote vraagstuk.

Uit straf volgt amper leren dus dat hoort er sowieso niet bij.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:52

Wat leuk om te lezen dat Dex ook clickerfan is. Oud weidematty Neo train ik ook zo met de clicker. Hij wordt er heel enthousiast van en leert snel.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Bernadth99, Bytespider, Cjuan, Fly_high, Maartje_M, MyWishMax, Pantykous, xRooss, Zinzi_jewel en 121 bezoekers