[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:29

Ik hoop dat ik niemand vergeten maar iig al super bedankt voor de reacties!

Nadine, alles is pas nagekeken en het zadel is aangepast, verder was ze in orde. Wat kleinigheidjes die de fysio (was toen samen met Dex en Duke, weet niet of ik dat in hun topic gezet heb) heeft los gemaakt maar verder was ze prima!
Longeren had ik ook al gedacht maar ik zoek nog steeds iemand in de vuurt die het me correct wil leren :( zeker bij deze gaat het echt geen zin hebben om ze gewoon aan een touw te hangen en rondjes testen hupsen.
Ik had laatst Monique van Natural HorseMo hier gehad en dat ging echt superfijn maar heb het zo druk gehad dat ik moeilijk weer iets kan afspreken (personeelstekort argghh)

Ze heeft het op de grond trouwens totaal niet, luistert prima en kan ik met een pink om zetten maar kan ook gewoon overal duwen enzo zonder dat ze weg schiet. Ook als we zonder zadel gaan is ze bij-lange-niet zo sensibel. Je kunt ook gewoon op haar rug rechtstaan, langs haar billen glijden, het is niet dat ze schrik heeft van aanraking maar ze wil echt heel graag rennen. Je kunt haar ook afmatten met lange galops en ze zal er alleen maar vrolijker van worden haha.

Ademhaling probeer ik echt en heb ook het idee dat het best aardig lukt, vooral als ik haar wat losser laat omdat ik dan zelf ook meer ontspannen ben maar dan komen we weer aan een lange zijde en dan gaat zei keihard draven om daarna in galop te willen (maar dat mag ze dan niet).

En dan even jouw post freetorun (waarvoor dank :D )
In stap is het inderdaad al een stuk verbeterd! Want hier liep ze eerst ook gewoon onder me uit. Door haar los te laten en mijn handen te openen i.p.v. aan de teugels te trekken loopt ze nu eigenlijk heel fijn! Ik kan in de kleine volte ook mijn been aanleggen. Ook in stilstand kan ik been aanleggen en stelling vragen, en soms in stap kan ik haar van de tweede hoefslag naar de gewone hoefslag brengen met mijn binnenbeen maar enkel op de linkerhand.

Komt nog bij dan mijn zus echt een vreselijk zadel heeft waar ik vreselijk in zit dus zodra ze weg schiet heb ik 0 grip en span ik idd mijn benen op. Ik wéét het en ik merk het ook op dat moment maar ik kan echt die snelle draf nog niet uitzitten hahaha dus dat heeft er zeker mee te maken

Ik heb geen schrik van haar ofzo, vind het een leuke afwisseling, dus ik kan best goed rustig blijven en relativeren

Teugels los: jep!
Merk ik bij haar ook inderdaad. Als ik teugels los laat en wat voorover buig gaat ze echt een paar seconden heel fijn, maar dat kent ze niet en dan raakt ze in de war. En gaat ze weer sneller, en dan ben ik weer de kluts kwijt en ga ik weer spannen oeps

De snelle draf is niet zozeer het probleem maar zij gaat sneller draven om dat te galopperen en ik wil haar niet galopperen omdat ze gewoon mega op haar schouder valt. Ze kan zich (nog) niet buigen en ik kan haar niet om mijn been zetten want been is gas :')

Ga jij lichtrijden in die snelle draf? Want ik heb echt het idee dat dat niet bij te houden is, en doorzitten al helemaal niet

Thanks trouwens iedereen voor het meedenken! Heb geen ervaring met paarden die WILLEN lopen _O-
Ga maar eens jullie trucjes proberen :D moet mezelf denk ik vooral minder vast zetten


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 16:08

Even op een paar dingen uit je berichtje reageren hoor:
Granoek schreef:
Nadine, alles is pas nagekeken en het zadel is aangepast, verder was ze in orde. Wat kleinigheidjes die de fysio (was toen samen met Dex en Duke, weet niet of ik dat in hun topic gezet heb) heeft los gemaakt maar verder was ze prima!
Longeren had ik ook al gedacht maar ik zoek nog steeds iemand in de vuurt die het me correct wil leren :( zeker bij deze gaat het echt geen zin hebben om ze gewoon aan een touw te hangen en rondjes testen hupsen.
Nu je dit zegt moet ik hier even op terug komen. Dex heeft rustig leren draven MEDE geleerd door aan de logeerlijn met pessoa te lopen. ik kon hem zo vanuit het midden rustiger laten draven, en ik merkte dus echt dat als ik de dag van te voren met pessoa had gelongeerd dat hij de dag erna onder het zadel ook rustiger draafde! De pessoa verliest geen balans, neemt geen spanning over, dus hij kon daar heel eenvoudig rustiger leren lopen :-).

Granoek schreef:
Ze heeft het op de grond trouwens totaal niet, luistert prima en kan ik met een pink om zetten maar kan ook gewoon overal duwen enzo zonder dat ze weg schiet. Ook als we zonder zadel gaan is ze bij-lange-niet zo sensibel. Je kunt ook gewoon op haar rug rechtstaan, langs haar billen glijden, het is niet dat ze schrik heeft van aanraking maar ze wil echt heel graag rennen. Je kunt haar ook afmatten met lange galops en ze zal er alleen maar vrolijker van worden haha.
Is er toch echt niets mis met het zadel? Want ze vertoont het gedrag nu enkel specifiek onder het zadel, zonder zadel niet?

Granoek schreef:
En dan even jouw post freetorun (waarvoor dank :D )
In stap is het inderdaad al een stuk verbeterd! Want hier liep ze eerst ook gewoon onder me uit. Door haar los te laten en mijn handen te openen i.p.v. aan de teugels te trekken loopt ze nu eigenlijk heel fijn! Ik kan in de kleine volte ook mijn been aanleggen. Ook in stilstand kan ik been aanleggen en stelling vragen, en soms in stap kan ik haar van de tweede hoefslag naar de gewone hoefslag brengen met mijn binnenbeen maar enkel op de linkerhand.

Komt nog bij dan mijn zus echt een vreselijk zadel heeft waar ik vreselijk in zit dus zodra ze weg schiet heb ik 0 grip en span ik idd mijn benen op. Ik wéét het en ik merk het ook op dat moment maar ik kan echt die snelle draf nog niet uitzitten hahaha dus dat heeft er zeker mee te maken
Oh ja ik kan me voorstellen dat dit het nóg lastiger maakt!

Granoek schreef:
Teugels los: jep!
Merk ik bij haar ook inderdaad. Als ik teugels los laat en wat voorover buig gaat ze echt een paar seconden heel fijn, maar dat kent ze niet en dan raakt ze in de war. En gaat ze weer sneller, en dan ben ik weer de kluts kwijt en ga ik weer spannen oeps
En wat gebeurd er als je de teugels los laat, niet voorover gaat buigen en gewoon gaat rijden? Slangenvoltes, voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen etc?

Granoek schreef:
De snelle draf is niet zozeer het probleem maar zij gaat sneller draven om dat te galopperen en ik wil haar niet galopperen omdat ze gewoon mega op haar schouder valt. Ze kan zich (nog) niet buigen en ik kan haar niet om mijn been zetten want been is gas :')

Ga jij lichtrijden in die snelle draf? Want ik heb echt het idee dat dat niet bij te houden is, en doorzitten al helemaal niet

Thanks trouwens iedereen voor het meedenken! Heb geen ervaring met paarden die WILLEN lopen _O-
Ga maar eens jullie trucjes proberen :D moet mezelf denk ik vooral minder vast zetten
Ik zou denk ik wél loslaten, maar zoveel figuren rijden dat ze er net niet genoeg tempo in kan zetten om ook te gaan galopperen. Dus in het begin wat meer bezig houden, voor jezelf blijven herhalen dat je loslaat (dat moet ik mezelf nog 100000 x toeroepen haha), en gewoon rustig je ding gaan doen.

En in de bak blijf ik wel licht rijden ja, dan kan ik het tempo verlagen door langer te gaan zitten wat tegen het ritme van Dex in gaat. Ofja, dat probeer ik :D . Buiten als hij zo snel draaft ga ik in de verlichte zit want het is niet lekker uit te zitten hahaha.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 08:25

Kort springlesje | 3 mei 2018
Gisteren hadden we sinds heeeeele lange tijd weer springles. Dex was best druk met het opzadelen, maar eenmaal naar de les stappend was het oké. Tijdens het indraven voelde hij zo stijf/hard in z'n mond, probeerde hij vast te houden, gooide z'n hoofd omhoog of ging juist achter de teugel lopen. En ondanks m'n instructrice vond dat hij er goed uitzag en liep, voelde het allemaal niet zo lekker.

Na de eerste sprong (ik kwam niet zo lekker mee, hij sprong onverwachts wat hoger), begon hij een soort te springen met z'n hoofd omlaag en z'n rug gebold. Alsof hij me eraf wilde hebben. Het was niet heftig, ik kon makkelijk blijven zitten, maar zoiets heeft Dex nog nooit eerder gedaan. Hij heeft één keer echt eerder gebokt, en dat was tijdens het zadelpassen toen een zadel niet fijn zat..

Dus nog een sprong uitgeprobeerd en weer hetzelfde. En ondanks dat ze eigenlijk wel vonden dat je hier doorheen moest rijden, voelde het zo slecht dat ik eraf ben gestapt. Ik heb z'n bit uitgedaan, want het enige wat ik me kan bedenken dat hij misschien tandpijn heeft en ik ben bitloos naar huis gestapt. Ik ga toch niet met een paard doorrijden wat pijn lijkt te hebben..

Bitloos was hij direct ook een stuk relaxter. Dus ik ga vanmiddag even de tandarts bellen om te laten checken. Hij is net 5, dus het kan prima dat er iets niet zo fijn zit in z'n mond.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:27

Goed dat je naar hem luistert :)! Paardrijden is teamwork

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:32

Goedzo!!

Ook voor je eigen, anders sit je thuis weer met een rot gevoel!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:33

Fijn dat je naar hem luistert meid! Ze doen over het algemeen niet 'zomaar' vervelend... Meestal is het pijn, of ergens last van hebben, soms snappen ze het even niet meer, maar puur vervelend zijn, nah, daar geloof ik niet zo in...
Er is altijd wéér een dag, en waarschijnlijk gaat het dan beter. En inderdaad: leeftijd , reactie op bit: zal mss nét even ergens iets vast zitten op een verkeerde plek, of juist los ;)

(Gister nog iemand die het 'grappig' vond dat haar hengstige merrie flink sloeg... filmpje: staartzwiepen, duidelijk oncomfortabel. Toen ik dat opmerkte was ik 'zweverig'. Geeft niets, je mag mij zweverig vinden, maar ARM paard! Dan is het erg fijn als je jouw paard bent, waar gewoon naar geluisterd wordt!)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 08:41

Toch heel fijn om te lezen dat jullie het een goede actie vonden. Gisteren kreeg ik wel een beetje het idee mee dat ik m'n 5 jarige paard nu verkeerde 'manieren' aanleerde (bokken = afstappen) etc. Maar voor mijn gevoel gaf hij gewoon aan dat er iets niet goed zat, en ik wil met hem werken, niet tegen hem.

Skippy01 schreef:
Fijn dat je naar hem luistert meid! Ze doen over het algemeen niet 'zomaar' vervelend... Meestal is het pijn, of ergens last van hebben, soms snappen ze het even niet meer, maar puur vervelend zijn, nah, daar geloof ik niet zo in...
Er is altijd wéér een dag, en waarschijnlijk gaat het dan beter. En inderdaad: leeftijd , reactie op bit: zal mss nét even ergens iets vast zitten op een verkeerde plek, of juist los ;)

(Gister nog iemand die het 'grappig' vond dat haar hengstige merrie flink sloeg... filmpje: staartzwiepen, duidelijk oncomfortabel. Toen ik dat opmerkte was ik 'zweverig'. Geeft niets, je mag mij zweverig vinden, maar ARM paard! Dan is het erg fijn als je jouw paard bent, waar gewoon naar geluisterd wordt!)
Zo fijn om mijn zienswijze hierin terug te zien. Dankjewel! <3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 09:00

Zijn hanenkam begint trouwens vormen aan te nemen!

Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:16

freetorun schreef:
Toch heel fijn om te lezen dat jullie het een goede actie vonden. Gisteren kreeg ik wel een beetje het idee mee dat ik m'n 5 jarige paard nu verkeerde 'manieren' aanleerde (bokken = afstappen) etc. Maar voor mijn gevoel gaf hij gewoon aan dat er iets niet goed zat, en ik wil met hem werken, niet tegen hem.


Nee joh; dat paard wéét helemaal niet wat jouw doel is. Die weet alleen hoe jij hem doet voelen. Jij stapt af, hij voelt zich weer goed. Als je was blijven zitten en pushen, had hij geleerd dat een mens op zijn rug oncomfortabel is, en dan leren ze ófwel nog meer klieren, ófwel stompen ze af. Nu heeft hij geleerd dat als hij niet comfortabel is, een minimale communicatie van hem voldoende is om jou daarop te attenderen. Win-win: versterkt de relatie alleen maar... _/-\o_

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:28

Ohh die manen worden echt nice nu!

Luisteren naar je gevoel is zoooo belangrijk. Ik ben echt niet het beste of meest ervaren paardenmens maar mijn gevoel heeft nog nooit fout gezeten. Toen ik Duke aan huis haalde, toen hij bleef kreupelen, elke keer dat hij wat scheelt. Heb nu nog steeds het gevoel dat het nooit mijten waren op zijn been en blijf daar ook bij.

Goed dat je geluisterd hebt, ik geloof niet dat een paard ineens stout wordt gewoon om je te pesten. Dat ze eens fris zijn kan best maar in mijn mening denken ze niet zo ‘vandaag geen zin dus gooi ze er maar af’. Zeker niet als je zo een band hebt zoals jij en Dex en hopelijk wij allemaal hier.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:12

Idd.. eerst pijn uitsluiten!
Zo doe ik dat met puber Fifty ook.. soms hebben ze een rotbui, maar vaak zit er echt wel iets dwars..
Als hij 'vervelend' doet of iets niet wil, vraag ik het hem het toch te proberen.. En dan merk ik al heel snel of het gedrag is, of dat er iets echt dwars zit of pijnlijk is.. Vaak zit er idd iets dwars, en stap ik af nadat hij het heeft geprobeerd.

En je hebt hem twee keer laten springen, niet na 1x bokken al afstappen.. dus volgens mij heb jij precies hetzelfde gedaan en geconstateerd dat hem echt iets dwars zat! :(:) vertrouwen en respect naar elkaar!
Dex is je dankbaar <3

Whatever works

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:31

Zelf heb ik ook wel eens.. Er is niet echt iets mis maar helemaal top voel ik me ook niet. En dan denk ik: hoe kan een paard dat nou duidelijk maken? Tja dan kom ik snel uit op zoiets als Dex liet zien.

Mijn verzorgpaard is helemaal extreem tegenwoordig. Ik laat hem altijd eerst een rondje los stappen, draven en een keertje aan galopperen. En dan smijt hij overdreven één been uit als ik daarnaar moet kijken, of buigt een specifieke kant op, zulke dingen. Kijkt heel nadrukkelijk naar zijn staart als er een klit in zit. Zo van: HIER moet je vandaag aan gaan werken vrouwtje.
En ik ben dan zo braaf dat ik daar wat mee doe haha. Meestal is er niks hoor, maar van mij mag hij het altijd zeggen als er wel iets is :j .

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 10:02

Spontane fotoshoot en schriktraining | 4/5 mei 2018
Bedankt voor alle lieve reacties, dat doet me goed om te lezen. Het is soms zo lastig als je ergens op een moment staat, en jouw gevoel ingaat van dat van de omstanders. Maar goed, het is mijn dier, dus uiteindelijk maakt mijn gevoel ook de keuzes haha.

Via dit volgtopic heb ik recent iemand ontmoet die in de buurt woont en waarmee ik nu af en toe buitenrij. We waren v/d week aan het appen toen ze voorstelde of ze Dex eens op de foto mocht zetten, en toen hebben we meteen die avond afgesproken. Want het was vrijdagavond toch zo'n mooi weer! Ik heb nog even Dex z'n beentjes gewassen, goed gepoetst en toen zijn we met wat spullen in m'n rugzak op de fiets vertrokken. Het idee was om wat standfotos, wat portretfoto's en wat 'rij'-foto's in het water te maken met Dex. Aangezien ik nu even geen bit bij hem in wil, had ik een bitloos hoofdstel mee.

Dex vind fietsen altijd zo leuk, ondanks dat we voornamelijk hebben gestapt loopt hij altijd zo fijn mee. Netjes stilstaan als ik afrem, zo fijn om gewoon lekker onbezorgd met hem weg te kunnen fietsen <3. We zijn als eerst gestopt bij een stuk met hoge bomen en wat schaduwen in de zon. Ik vind het altijd zo prachtig daar. We hebben Dex z'n vliegendeken af gedaan en hem in het zonnetje geparkeerd. Hij blijft eigenlijk heel goed staan, maar hij had daar wel ontzettend last van beestjes. Het was een moeilijke plek met de harde schaduwen, dus ik ben benieuwd of daar foto's zijn uitgekomen haha.

Uiteindelijk zijn we doorgereden naar het meer en hebben we wat portret en standfoto's gemaakt. Het is zo fijn dat Dex gewoon netjes stil kan staan. En het fijnste bleek als er wandelaars waren o.i.d. want dan keek hij die heel goed na met z'n oortjes naar voren :o. Toen ben ik zonder zadel via een boomstam opgestapt, en hebben we nog wat 'rij-foto's' gemaakt. Al doen we niet zoveel haha. We stapte door het water of stonden stil. Ik moet zeggen dat ik het zonder zadel (en barebackpad) toch best spannend vond, terwijl Dex eigenlijk heel rustig was haha.

Een voorproefje op het resultaat:
Afbeelding

Gisteren hadden een paar lieve stalgenoten een schriktraining op stal georganiseerd. Het was uiteindelijk ook soort een vaardigheidsparcour geworden, en ontzettend leuk om met de paarden te doen.

We hebben eerst de onderdelen aan de hand gedaan, en erna ohz. Ik moet zeggen dat Dex eigenlijk heel rustig alles heeft gedaan, ondanks dat er wel flink werd gekauwd. En erna heb ik hem wel een aantal keren zien gapen. Dan was het óf slaapverwekkend of hij heeft toch wat nieuwe indrukken gehad haha.

Wat fotootjes aan de hand:
Afbeelding

Deze knuffel moest je ohz oppakken en dan een paar meter verderop in een ton gooien. Maar Dex knuffelde liever zelf met de knuffel
Afbeelding

Afbeelding

En erna zijn we onder het zadel verder gegaan. Eigenlijk liep hij zo langs de engste onderdelen (langs het plastic zeil, en tussen die uh dingen (foto 1). Dus dat was makkelijk! Een vader van een stalgenoot heeft foto's van ons gemaakt terwijl we bezig waren, dus er is nog leuk beeldmateriaal ook!

Tussen het zeil door:
Afbeelding

Ff stilstaan tussen die dingen
Afbeelding

En er in draf doorheen:
Afbeelding

Afbeelding

Over het zeil in draf
Afbeelding

Kortom, twee hele leuke dagen met Dex. En deze week heb ik vakantie met het mooie weer, dus hoop ik lekker wat buitenritjes te kunnen maken <3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:27

Ohh klinkt heerlijk! En mooie foto’s van beide dagen, wat blinkt die hardddd

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:36

freetorun schreef:
Zijn hanenkam begint trouwens vormen aan te nemen!

[ [url=m/QZk0E0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk he die hanekammen.

Afbeelding

Goed dat je naar je paard luisterd!!

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:08

Hi freetorun, leuke fotos hoor! Gezellig in Sydney in de namiddag met een koppie thee en een chocolaatje plaatjes kijken. Leuk die obstacle course. Heb je wel eens ballonnen, geluiden en lichtjes geprobeerd? Oh, en ik heb een oude post van je gevonden over paarden die bijten. Doet Dex dat ook (speels) of is 'ie daar overheen omdat jullie nu zo'n hechte band hebben? En... heb dit gevonden, via FB Warwick Schiller: https://player.vimeo.com/video/209047587 (PS: vliegveld plaatjes op m'n profiel.)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:19

Jaaa, schriktraining was leuk! Doen we gauw nog eens - creatieve low-budget ideeën zijn welkom :D

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:33

Hij staat echt met een blik te kijken van "had je niet wat spannenders kunnen verzinnen?" :D
En goed dat je naar hem geluisterd hebt. Ze gaan niet voor niks met hun hoofd lopen emmeren. Er zal vast wel iets pijnlijks zijn geweest op dat moment.

Niets zo charmant als een paard in her land.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-18 20:48

De foto's van de spontane fotoshoot zijn binnen! Worden jullie al gek van zoveel beeldmateriaal van Dex? :')

M'n favoriete foto <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er héél blij mee <3

Granoek schreef:
Ohh klinkt heerlijk! En mooie foto’s van beide dagen, wat blinkt die hardddd
Ja hij is flink aan het stralen hè {:}

Jack_55 schreef:
Hi freetorun, leuke fotos hoor! Gezellig in Sydney in de namiddag met een koppie thee en een chocolaatje plaatjes kijken. Leuk die obstacle course. Heb je wel eens ballonnen, geluiden en lichtjes geprobeerd? Oh, en ik heb een oude post van je gevonden over paarden die bijten. Doet Dex dat ook (speels) of is 'ie daar overheen omdat jullie nu zo'n hechte band hebben? En... heb dit gevonden, via FB Warwick Schiller: https://player.vimeo.com/video/209047587 (PS: vliegveld plaatjes op m'n profiel.)
Heerlijk! Je geeft zo een paar nieuwe ideeën voor een nieuwe schriktraining!

Pfoe ik moet even flink nadenken over dat bijten. Ik kan het me niet echt meer herinneren, maar Dex bijt nu eigenlijk helemaal niet (meer), haha. Het enige wat hij wel eens wil doen, wat echt een dominantie-dingetje is, is om wanneer ik voorop hardloop (of fiets) me soms een hap(je) te geven. Ik zie het vaak meer gebeuren dan dat ik het voel. En het 'grappige' is dat ik hem ook met buitenritten in de kont van paarden zie happen als ze niet hard genoeg draven. Dus, ja haha.

Mooi filmpje trouwens!

Skippy01 schreef:
Jaaa, schriktraining was leuk! Doen we gauw nog eens - creatieve low-budget ideeën zijn welkom :D
Ja!

Om direct maar wat in de groep te gooien:
- Een baan met plastic flesjes; zie: https://bowiess.files.wordpress.com/2015/08/images-4.jpg
- Een boog met slierten; zie: http://rchitland.nl/wp-content/uploads/Schriktraining-ManegeHitland.jpg
:D

Natascha schreef:
Hij staat echt met een blik te kijken van "had je niet wat spannenders kunnen verzinnen?" :D
En goed dat je naar hem geluisterd hebt. Ze gaan niet voor niks met hun hoofd lopen emmeren. Er zal vast wel iets pijnlijks zijn geweest op dat moment.
Hij is af en toe iets te stoer voor z'n leeftijd, haha. Nee hoor, alleen maar fijn! :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 10:14

Aangezien ik bijna ga beginnen met m'n nieuwe baan, en ik (onverwachts) toch zonder verzorgster zit. Even de advertentie hier delen, mochten er misschien mensen uit de buurt meelezen :-)

Bokt advertentie: Verzorgster gezocht omg. Breda/Gilze/Rijen/Dongen

:D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:49

Wat spannend! Mocht ik nou ooit die kant opgaan, dan weet ik je te vinden :P

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 09:31

Weekoverzichtje | mei 2018
Volgens mij was het toch een overkill aan foto's :D ? Haha. Vorige week heb ik een héérlijk weekje vrij gehad (met het prachtige weer!). Ik had geen betere week kunnen uitkiezen {:}

Bitloos buitenritje | 7 mei
Maandagochtend ben ik samen met een vriendin en haar paard op een stap buitenritje geweest. Aangezien ik nog steeds denk dat Dex last van z'n tandjes heeft, zijn we bitloos op pad geweest. Dex was gekleed in z'n ridderoutfit (vliegendeken met sliertjes aan de onderkant) maar had helaas toch best last van de beestjes. Hij kan er écht zo slecht tegen -O-

Wat wel heel fijn was, was een reactie van Dex. Het paard van m'n vriendin schrok (van een boomstam :Y) ) waardoor Dex 'mee schrok' en direct wilde omdraaien/rennen, maar één ophouding was genoeg voor hem om stil te staan en er langs te lopen. Dat maakt me dan wel weer heel trots op m'n stoere 5 jarige!

Dressuur oppakken
Ook heb ik vorige week m'n best gedaan weer wat dressuurwerk/bakwerk op te pakken, want dit is de laatste tijd toch wel wat versloft. En dit viel eigenlijk ontzettend tegen. Zodra we in de bak stapte, was hij de rust zelve. Maar zodra hij mocht draven, wilde hij vooral héél hard draven of galopperen. Of hij begon wat rond te hupsen. En het is dan héél lastig om los te laten en er doorheen te rijden, zonder constant in een galop te zitten.

Ik moet zeggen dat de eerste keer dat we dit weer deden ik ben afgestapt, Dex was zo vlug/bewegelijk, dat ik mijn zit moeilijk genoeg in balans kon houden om hem langzamer te laten draven. En dat irriteerde me ontzettend, en dan heeft het geen zin door te rijden. Dus rustig uitgestapt, zelf alles eruit gezucht en 100 x gezegd: "morgen weer een dag" :j

De tweede keer lukte het toch om hem enigszins op de volte te houden, rustig/in balans proberen te licht rijden en hem ruimte te geven. En zo kon ik telkens de volte iets groter maken en zo rust bewaren, of juist soms weer even verkleinen als Dex versnelde. Uiteindelijk ontspande hij genoeg om als een stofzuiger de hele bak door te draven.

Hij zat dan soms nog wel in de verkeerde stelling (op bv lange zijdes, bochten boog hij wel netjes in) en met van hand veranderen wilde hij vooral nog wat versnellen, maar voor nu vond ik het al heel fijn dat we richting ontspanning gingen in een rustig(er) tempo.
Afbeelding

In elk geval genoeg verbetering om weer verder aan te werken!

Oh en Dex z'n favoriete onderdeel na het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Parelli (les)
Daarnaast heb ik tussendoor veel Parelli gedaan en hebben we weer een Parelli-les gehad. Ik had een duidelijk doel deze keer, want ik merkte dat de yoyo-game (Dex achteruit van me wegsturen en vooruit terug vragen) wat moeizaam ging. En dat is vaak oké, maar als je de game een paar keer herhaalt, moet het makkelijker gaan, maar dat was niet zo. Dus dan doe ik iets verkeerd :D

Het achteruit sturen van Dex hebben we een paar keer gedaan, maar dat ging vaak al zo licht dat we dat oversloegen en hem enkel terug vroegen. In het begin ging het moeizaam, maar na wat tips (wat sneller door de fases van vragen heen, Dex wachtte nu gerust tot het pas 'moest') ging het eigenlijk super. Bij de minimale vraag (been achteruit zetten), kwam Dex al naar me toe.

Daarna hebben we gewerkt aan de circling game en mocht Dex voor het eerst aan de langere lijn om hem meer ruimte te geven. Deze moest ik nog even uit m'n kast halen, en toen ik weg liep stond hij bij het hek op mij te wachten. Ik kreeg later van m'n instructrice deze foto:
Afbeelding

<3

Het circkelen doen we wel vaker, maar we hadden nu een andere insteek. Dex was nu in stap ook ontspannen (net zoals bij de dressuur), maar had moeite om in draf te ontspannen. Hij rende de bak niet door, maar het was zeker geen ontspannen drafje. En m'n instructrice merkte dat hij eigenlijk pas ontspande (kauwen, lage hoofdhouding, briesen etc) als hij naast mij mocht stilstaan en ik hem aaide, dus het idee was nu om Dex te leren dat hij óók kan ontspannen in beweging. En ondanks dat hij op rustige dagen vaak genoeg met z'n neus op de grond loopt, was dit nu toch een uitdaging.

We lieten hem draven, en na een tijdje begon Dex naar een oplossing te zoeken om te mogen stoppen met draven. Hij probeerde naar mij toe te komen, de andere kant op te gaan of sneller te draven. Maar dat waren geen 'antwoorden' die ik zocht, dus liet ik hem doorlopen. En uiteindelijk kwam er een briesje uit, en mocht hij stoppen.

Toen hebben we de andere kant ook gedaan, en hij had het nu veel sneller door. Dus toen hij eenmaal z'n hoofd ontspande (lage houding), mocht hij stoppen. Dus dat is iets dat we zeker kunnen meenemen, want in het rijden vindt hij het nu ook lastig om te ontspannen. En nu kan hij leren dat ontspannen een goed antwoord is :j .

sterreke98 schreef:
Wat spannend! Mocht ik nou ooit die kant opgaan, dan weet ik je te vinden :P
Haha, laat maar weten dan!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:16

Leuke fotos freetorun. Heb trouwens nog eens naar je uitstekende foto topic 'Heerlijk genieten met m'n knappe rooie' gekeken. De wat grijze rode kleur van Dex op die fotos is zo mooi en waarschijnlijk heel dichtbij hoe 'ie in werkelijkheid is. Ben zelf een volger van Clinton Anderson en zie dat ontspanningselement terug in de CA fundamentals. Hoop op meer mooie fotos van Dex. :) ;)

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:48


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:27

Hahaha ahh hij staat ook echt op jou te wachten :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, Googlebot, Lexi_Amigo, Mevr_Meeuw, mmajar, moeshie, rocky_1995, Vagabondo, Valentinotje, Vlindy, Whizz en 121 bezoekers