[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:47

Leuke update weer!

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:41

Hey ik kom dit topic ineens weer tegen. Hoe is het met jullie? Nog lekker aan het trainen?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 10:53

Benoite schreef:
Hey ik kom dit topic ineens weer tegen. Hoe is het met jullie? Nog lekker aan het trainen?
Oh wat lief dat je het vraagt! Het is alweer een tijd geleden dat ik gepost heb :=. Klaar voor heeeel wat foto's? haha.

Er is ondertussen best veel gebeurd, haha. Door een verhuizing vanuit onze kant, hebben we Dex mee verhuisd. Hij staat nu op een ruime Paddock Paradise idee, waar hij zelf naar binnen/buiten kan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een leuke toevoeging, het trailer laden (voor de verhuizing) ging verrassend goed! De laatste keer dat Dex in een trailer moest, duurde het denk ik 3 kwartier en heeft uiteindelijk een stalgenoot hem erin moeten zetten. Maar nu met wat meer +R training, liep hij juist heel nieuwsgierig op de trailer af en stond er binnen 2 minuten op. Toch grappig hoe zoiets werkt!

Dex heeft even aan de nieuwe stal/kudde kunnen wennen. En dat ging na een week of 2 eigenlijk heel fijn. Hij durfde steeds beter tussen groepjes te staan, en werd uiteindelijk met een paar paarden vrienden.

Afbeelding

We zijn toen ook rustig aan weer lekker geen clickeren. Op deze stal hebben we wat meer 'speelgoed'. En Dex bleek echt ontzettend leuk met een paardenbal te kunnen spelen
Afbeelding

Natuurlijk zijn we veel bezig geweest met mat-training, ontspanning en balansoefeningen:
Afbeelding

En we hebben wat lichaamswerk wat meer opgepakt:
Afbeelding

Zoals bekend natuurlijk de ontspanningsoefening (dit keer vanaf de heuvel op de track)


Daarnaast NOG meer nieuws! Sinds eind oktober bestaat ons team uit 3! Aangezien Dex toch altijd nerveus blijft - en ik na die val in januari nog steeds dagelijk rugpijn heb én niet meer zoveel durf - besloten er een wat stoerder exemplaar bij 'te nemen'. Eentje die wat minder snel overprikkelt is. Want ik weet niet of ik ooit nog met Dex echt over de vlaktes durf te gaan. En ik miste soms echt even het 'onbezonnen' trainen.

Na een paar bezichtigingen stal deze knapperd mijn hart. Hij heet officieel Mistral's Eye (geboren Feb 2017). Z'n moeder is een Welsh, zelf ziet hij eruit als een grote shetlander. We noemen hem Daan(tje)
Afbeelding

Staleigenaresse noemt hem Draak :'). De eerste dat is hij direct een keer of 6 ontsnapt (de kudde in, ipv ernaast) en we weten direct of ergens een stroomlek is. Zo stond hij tijdens een staletentje opeens aan tafel :=.

Als veulen:
Afbeelding

Met z'n moeder:
Afbeelding

En net hier
Afbeelding

Daantje is letterlijk het tegenovergestelde van Dex. En dat maakt alles héél interessant. Nu besef ik pas wat een 'taal' ik samen met Dex heb ontwikkeld en hoe goed we elkaar snappen en kunnen 'praten'. Daantje daarentegen kon nog geen seconde stilstaan, dus dat was het andere uiterste :j.

M'n twee knappe mannen samen
Afbeelding

Dex heeft even moeten wennen aan een 'broertje'. Hij kon in het begin héél jaloers reageren als Daan ook bij mij kwam staan, maar ondertussen gaat dat steeds beter. En in de kudde spot ik ze zo af en toe samen.
Afbeelding

Daan is een stuk zelfverzekerder, dus die heeft binnen no-time zijn plek in de kudde gevonden. Hij hoort echt een beetje bij de 'leiders', laat zich door niemand aan de kant duwen en heeft het helemaal naar zijn zin. Heel grappig om te zien.

En met beide ben ik lekker aan het trainen. Met Daan ligt de focus bij de basis: gewoon rustig meelopen, stilstaan, wachten, achteruit en kunnen poetsen/hoeven krabben. Hij wordt in Februari 3, dus we doen lekker rustig aan. Veel spelen en dan af en toe even wat concentratie vragen met de mat. Daan train ik ook met de clicker, maar leert weer heel anders dan Dex.
Afbeelding

Met Dex wissel ik lekker veel af. Ik begrijp steeds beter hoe hij goed leert en relaxt blijft. Zo heeft hij eigenlijk behoefte aan veel duidelijkheid en herhaling. En als we dat toepassen, is hij zoveel makkelijker te trainen. Hier door middel van 2 stations weer geoefend met relaxen tijdens het opzadelen en inparkeren. Station 1 (met met zadel) is opzadelen, dan zelfstandig even lopen naar station 2 en inparkeren naast het krukje en via een rondje terug naar station 1. Juist door die herhaling, maar hem zelf de ruimte te geven na te denken werkt het gewoon fantastisch.


Daarnaast kijken beide vaak mee naar elkaars training


En zo blijf ik lekker trainen met beide mannen op hun eigen manier. Dex vindt een eigen veilige ruimte fijn, Daan staat het liefst tegen je aan geplakt. Dat zorgt ervoor dat ik met Daan dus weer meer train om op afstand dingen te leren doen. Waarbij ik juist met Dex oefenen op ontspanning als we samen in de bak staan bijvoorbeeld.

Al betekent dat niet, dat we op die manier niet tot hetzelfde resultaat komen!
Afbeelding

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:06

Oh wauw wat een uitgebreide en leuke update! Paardje erbij wat gaaf! Wat ben je ermee van plan aangezien het een kleintje is? Super om te zien dat het goed gaat met jullie, keep up The good work!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 13:05

Daantje hoop ik uiteindelijk met +R te beleren voor de wagen. Lekker mee mennen! We zijn ondertussen al begonnen om spelenderwijs wat te oefenen met lange lijnen. Of eigenlijk nog een stap daarvoor. Ik zet een paar pionnen neer, en het is aan Daan om voor mij uit naar de pionnen te gaan (of te wachten als ik niks zeg). Dat was even een uitdaging - want Daan loopt het liefst naast me. Maar ondertussen lukt het hem steeds beter om op cue vooruit te gaan lopen. De pionnetjes geven voor nu nog richting, en worden steeds verder uit elkaar gezet. Ik beloon nu echt op het voorwaarts gaan, de pionnen zelf aanraken is minder belangrijk.

Afbeelding

Nu dit er steeds beter inkomt, gaat 'HO' steeds belangrijker worden. Dus van pion naar pion maar tussendoor op stemcue stil kunnen staan. Uiteindelijk werken we met een patroon in pionnen waardoor ik hem naar pionnen zal moeten sturen en 'links' en 'rechts' een stemcue, ondersteund met teugelhulp wordt. Maar allemaal lekker spelenderwijs, met ondertussen spelletjes, ook aan de hand het oefenen van 'ho' etc. Zo zijn we v/d week voor het eerst een stukje van het erf afgegaan. En rustig meelopen (naast, ipv voor/achter) is dmv een targetstick uitgelegd en dat doet hij nu eigenlijk over het algemeen heel netjes.

Dex en Daantje worden ook steeds betere vriendjes *\o/*
Afbeelding

Met Dex ben ik v/d week geheel onverwachts op wandeling geweest. Hij had een goede dag, er lagen flinke passen naast het erf en we waren er wat doorheen aan het stappen. Spontaan een stalgenoot +paard gevraagd of ze zin had om een stukje mee te wandelen en we zijn denk ik zomaar 45 min onderweg geweest. In tegenstelling tot afgelopen jaar waar Dex buiten heel veel spanning opbouwde, liep hij nu heerlijk relaxt naast me. Zelfs toen m'n stalgenoot wat overprikkelt raakte en we even ruilde van paard - aangezien die van haar wat aan het drammen was. Bleef Dex heel relaxt en netjes naast bij haar lopen terwijl ik die van haar even overnam.

Het heeft met Dex even geduurd, maar volgens mij zijn we nu echt in een fase beland waarin hij gerust nee kan zeggen en zijn spanning kan uiten, maar we van het hele extreme af zijn. Stalgenoot gaf dat ook aan, ze vond Dex mega gevoelig maar heel relaxt reageren. Zodra je een stap harder zet, doet hij dat ook. Een stap zachter en hij houdt in. We hadden hem net zo goed los kunnen meenemen, want zelf toen ik hem na een korte graaspauze hem weer meevroeg, kwam hij direct weer meegestapt zonder ook maar een mini-beetje druk of herhaling van cue.

Door hem met +R de keuzevrijheid te geven heb ik veel 'NEE' en spanning gekregen in het begin. Maar ondertussen wordt het voor ons steeds meer een taal waarmee we samen kunnen communiceren. En dat is heel fijn. En soms kom ik ook momentjes tegen dat ik pas besef hoe anders we zijn gaan trainen/praten samen. Ik zette hem v/d week even vast aan de paddock (met een halstertouw) en dat was voor het eerst in echt ... Maanden? Dex stond zelf ook even verbaast te kijken en ik vond het er opeens ook zo gek uitzien :'). Maar alles stond vol, en ik moest even wat uit m'n kast halen, haha.