[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:52

Knappe Dex! Denim staat zo leuk op vossen! (ook hier een ervaringsdeskundige hahah)

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 17:05

01-01-2018 | Dubbele longeerlijnen?

Ik heb gisteren Dex voor het eerst gelongeerd met dubbele lijnen. Ik ben nog geen fan. Iemand hier die het graag doet?

Ik had de lijnen eigenlijk heel los, maar doordat ze door de longeersingel zaten (van midden z'n buik tot het bit), was de release niet zo goed. Dex liep wat opgekropt, met een inactief achterbeen. Ik had eerst ook de buitenste lijn nog om z'n achterhand, maar dan liep hij nog korter. Dan nodigt de pessoa hem veel meer uit actief te lopen én laag van voren. Zie hem toch liever stofzuigen. Ook na het afdoen van het tuig, liep hij te sterren kijken. Terwijl hij na het longeren met de pessoa blijft stofzuigen.

Voor de beeldvorming:
Afbeelding
En dan is dit een van de betere momenten..

Alpha89 schreef:
Knappe Dex! Denim staat zo leuk op vossen! (ook hier een ervaringsdeskundige hahah)


Ik had niet anders verwacht :j :'). hahaha

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:07

Ik haat dubbele longe
Ben altijd meer aan het lopen dan Dex, als is het maar om die stomme dingen uit de knoop te halen

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 17:19

Granoek schreef:
Ik haat dubbele longe
Ben altijd meer aan het lopen dan Dex, als is het maar om die stomme dingen uit de knoop te halen


Oh nou dan deed ik iets goed, want geen knopen :') . Wel een boos paard hahaha

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:22

Wat grappig, als ik een boos paard krijg doe ik vaak net wél wat goed :P Hij doet nl liever niks

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 17:29

Granoek schreef:
Wat grappig, als ik een boos paard krijg doe ik vaak net wél wat goed :P Hij doet nl liever niks

Jouw Dex is mijn spiritual animal :')

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:48

Whahahaha _/-\o_

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:53

Ik werk heel graag aan de dubbele lijnen en de dubbele longe, Maar niet van singel naar bit en dan terug. Je hebt dan namelijk fikse hefboom en ook hier een die dan direct helemaal opkrult en de verbinding uit de weg gaat. (Kan niet goed zien op mijn tek of je dat had). Met zo'n dubbele longe met dun koord aan eindes en dan van singel rechtstreeks aan het bit ging hij ook nog niet fijn. Doordat die heel licht zijn en ik er geen constant contact mee kon houden. Werk nu met iets zwaardere lijnen (eigenlijk gewoon extra lange leadropes) en daarmee pakt hij het wel fijn aan.

Grote voordeel tov Pessoa vind ik dat ik het paard veel meer kan helpen, door even buitenstelling te vraagje bijvoorbeeld (in natuurlijke balans zetten), daarop laten nageven en dan rustig proberen naar binnen te stellen. Maar vergt wel meer handigheid van degene in t midden ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 09:32

02-01-17 | Baaldagje
Gisteren vol goede moed om Dex weer lekker te rijden. Hij was tijdens het opzadelen lekker knuffelig, altijd fijn! Heerlijk met dat hoofdje tegen me aan <3

Eenmaal erop was hij op zich fijn te rijden. Ik ben een ruiter die eigenlijk snel een iets te los teugeltje heeft, en daar lijkt Dex ook goed op te lopen. Van m'n instructrice moet ik wat meer contact houden - niet strak, maar gewoon contact -, maar dan heb ik een strak paard, die steeds sneller loopt én gefrustreerd raakt. Als ik hem rij op een lossere teugel, gaat hij stofzuigen, buigt om m'n been en in een relaxed tempo. Als hij dan zo los ik en ik pak m'n teugel iets op, dan gaat het goed en loopt hij nageefelijk. Maar zodra ik contact maak, is hij direct weer zo strak, en hem daardoor heen rijden is eigenlijk heel moeilijk. Soms denk ik wel eens dat hij het heerlijk zou vinden om western te rijden, met een lossere teugel en minder contact.

Gisteren dus weer zo'n dag. Zodra ik m'n teugels langer liet, liep hij stofzuigend en buigend om m'n binnenbeen. Hij begon zelfs langzaam te lopen, tot een punt waar ik hem moest aansporen! Dat is voor Dex bijzonder, haha. Maar zodra ik m'n teugel aannam, dan raakte hij strak, bozig en nam hem tempo snel toe. Uiteindelijk raakte ik zelf ook gefrustreerd en ben ik maar afgestapt en heb ik hem aan de hand uitgestapt.

Ik vind het heel moeilijk wat ik hiermee moet doen. Hij is heel makkelijk op één hand te rijden met een lange teugel. Op buitenrit doen we dit eigenlijk ook standaard, en ook als we in de bak rijden stap/draaf ik zo in. Hij Buigt dan ook netjes mee, het lukt nu zelfs om hem naar binnen te laten buiten terwijl we over de hoefslag rijden. Maar met de teugels op maat..

Dus uiteindelijk was het even een baalmomentje. Of misschien meer een twijfel moment. Misschien dat ik m'n instructrice weer eens laat rijden, kijken hoe dat gaat.. En baaldagjes horen er natuurlijk bij, óók in dit dagboek :)

darkadia schreef:
Ik werk heel graag aan de dubbele lijnen en de dubbele longe, Maar niet van singel naar bit en dan terug. Je hebt dan namelijk fikse hefboom en ook hier een die dan direct helemaal opkrult en de verbinding uit de weg gaat. (Kan niet goed zien op mijn tek of je dat had). Met zo'n dubbele longe met dun koord aan eindes en dan van singel rechtstreeks aan het bit ging hij ook nog niet fijn. Doordat die heel licht zijn en ik er geen constant contact mee kon houden. Werk nu met iets zwaardere lijnen (eigenlijk gewoon extra lange leadropes) en daarmee pakt hij het wel fijn aan.

Grote voordeel tov Pessoa vind ik dat ik het paard veel meer kan helpen, door even buitenstelling te vraagje bijvoorbeeld (in natuurlijke balans zetten), daarop laten nageven en dan rustig proberen naar binnen te stellen. Maar vergt wel meer handigheid van degene in t midden ;)


Ik heb het touw niet 'dubbel bevestigd'. Dus enkel via mijn hand, door de longeersingel aan het bit, niet weer terug :). Die hefboom werking kan ik me goed voorstellen, dat is niet de bedoeling. En de voordelen die jij noemt t.o.v. de pessoa, dat is precies dé reden dat ik dit eens wilde proberen haha. Misschien werkt het inderdaad beter met ander materiaal, het is nu een longeerlijn met dun koord aan het einde.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:50

Ik moest ook altijd meer contact houden maar ik vond dat vreselijk. Dex heeft sowieso al een tempo van nul of minder en als ik hem dan ook nog korter moest houden ging hij helemaal klieren.
Maar als een van de weinige dingen die Dexter heeft onthouden van 2 jaar lessen klikte het ineens en nog steeds, zodra ik mijn teugels opneem kan hij doorlopen.
Niet lang, niet ineens een fantastisch tempo, maar hij maakte de klik: teugels opnemen betekende aan het werk.
En dat is hij beginnen doen toen ik van enkelgebroken naar dubbelgebroken bit ging en doet hij nog steeds. Dit heeft wel meer dan 1,5 jaar geduurd :p

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:50

Ohhhh ik herken zoveel van jou dex in mijn Akkie!

Toen ik vorig jaar van stal wisselde kwamen we bij western ruiters op stal en heb toen meerdere keren met Hun erover gehad dat ik echt denk dat akkie dat fantastisch zou vinden.

Echt, jou hele verhaal is zoo herkenbaar. Maar ik Ben zelf een echte dressuur ruiter en heb weinig geduld om nieuwe dingen te leren als mijn eigen hart daar niet ligt. (in dit geval dus western)

Wij zijn ondertussen al 2 jaar samen onderweg en nu kan ik met contact een B proef rijden zonder dat hij gaat rennen of achter het bit kruipt, wat hij ook heel lang gedaan heeft. Het is voor ons best zoeken geweest naar voor hem een prettig en zacht bit en voor mijzelf een hele uitdaging om niet boos te worden.

Akkie vind het vooral heel erg moeilijk om te gaan "zitten" hij heeft zijn gewicht liever aan de voorkant en zodra hij dat gewichg moet gaan verdelen over 4 benen raakt hij in paniek en gaat rennen. Want hard fietsen gaat ook makkelijker als langzaam fietsen ;)

Het is een hele puzzel geweestzmet ondanks wat hij deed toch druk tw houden op 2 teugels en zodra hij achter de. Teugels. Kroop been te geven en zodra hij ging rennen weer opvangen. Veel schakelen, veel voltes openen en sluiten. Net zo lang tot hij meer kracht kreeg en het makkelijker voor hem werd.

Hij heeft zeker een jaar met een gekanteld hoofd rondgereden omdat hij moeite had met zijn eigen balans en doet dat nu soms nog..

Maar na 2 jaar, kan hij bijna galoperen op de plek zo langzaam springt hij nu rond, en hij maakt ook echt sprongetjes! En na 2 jaar is mijn leaser nu het wijken met hem aan het oppakken wat hij echt leuk doet!

Hij blijft met veel dingen moeite hebben en zodra hij het niet meer kan of niet begrijpt raakt hij weer in paniek en gaat weer rennen.

Afbeelding
Dit is 3 jaar geleden, toen was hij nog mijn bijrijdpaard.

Afbeelding
En dit was afgelopen zomer.

Wat mij/ons heel erg heeft geholpen is een instructie waarmee ik 100 procent op 1 lijn zat en welke mijn paard ook echt begreep, want onze dravers zijn geen sport paarden..

En blijf luisteren naar je eigen dex, want jij kent hem beter als elk ander!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 23:15

Ik reageer morgen even uitgebreid op jullie reacties. Ik vind het heel fijn dat er herkenning is.

Eerst even dit delen..ik heb vanavond Dex z'n witte benen ingespoten met droogshampoo om te kijken of ik ze schoner kon krijgen. Het resultaat is best goed! Al zeg ik het zelf haha
Afbeelding
Links is vooraf en rechts erna :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:57

hey hey!

Is het geen idee om te gaan kijken naar een andere instructrice, ik merk dat ik altijd vanaf begin af aan een instructrice heb gehad waar ik altijd weer bij "terug" kwam. Ik heb wel eens naast die instructrice andere lessen gehad maar niks werkte... ik raakte zelf gefrustreerd of mijn paard raakt gefrustreerd.

Voor mij werkt gelijk met meer contact rijden ook niet, heb wel contact maar gewoon lekker op een langere teugel net als jij en Dex fijn vinden. Ik moet zeggen dat mijn paard echt het tegenovergestelde is en eerder sloom is als te snel :')

Ik vind het soms nog wel eens vervelend om te zeggen dat ik al 4 jaar bezig ben en nog vrij weinig bereikt heb en dan zeggen mensen, "moet je niet eens ergens anders gaan lessen?" Maargoed ik heb nu tenminste plezier in het rijden en het gaat nu echt gewoon heel goed. Heeft misschien 4 jaar geduurd, maar het waren wel over het algemene plezierige jaren op het gebied van paardrijden :D

en trouwens je ziet echt verschil qua witte beentjes :j Vind het echt heel handig om te weten! Zou best fijn zijn dat even te kunnen doen zo vlak voor wedstrijd ! *\o/* Kun je uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan? Gewoon erop sprayen en dan ???

Elaya

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:03

Ik longeer graag met dubbele longe. Bij mij zit de truc in handigheid en manier van bevestigen. Bij zo’n puppy hou ik het simpel. Buitenlonge over de rug door de singel naar het bit. Binnenlonge rechtstreeks naar het bit of door het bit naar de singel. Longes liefst Achenbach methode in 1 hand.

Van dat rijden. Vaak zie ik dat mensen denken dat zodra het paard zakt, het goed is. Zeker als ze zo voorwaarts zijn. Maar als je niet kunt oppakken, zit er nog iets niet goed. Vaak is dat toch achter je been zijn of simpelweg protesteren omdat het ook gewoon meer aanspanning vraagt. Dat is ook gewoon moeilijker. Zeker in het begin geeft zoiets wel eens spanning. En dravers zijn andere druk ‘gewoon’ dan een ander onbekeerd paard. Dan betekent contact voor hen “GAAN!”. Geen wonder dat ook daar weer een stukje spanning bij komt.

Ik kende een succesvolle ex-draver met een heel goede galop maar die werd zo nerveus na het galopperen. Dier wist goed dat galopperen niet ‘mocht’.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 10:36

Bedankt voor al jullie lieve reacties. Het is heel fijn om te lezen hoe andere hier mee om gaan en dat er toch herkenning is :). Ik zal eens kijken of iemand ons binnenkort eens kan filmen, dan is er ook beeld bij.

poes schreef:
Ik longeer graag met dubbele longe. Bij mij zit de truc in handigheid en manier van bevestigen. Bij zo’n puppy hou ik het simpel. Buitenlonge over de rug door de singel naar het bit. Binnenlonge rechtstreeks naar het bit of door het bit naar de singel. Longes liefst Achenbach methode in 1 hand.

Van dat rijden. Vaak zie ik dat mensen denken dat zodra het paard zakt, het goed is. Zeker als ze zo voorwaarts zijn. Maar als je niet kunt oppakken, zit er nog iets niet goed. Vaak is dat toch achter je been zijn of simpelweg protesteren omdat het ook gewoon meer aanspanning vraagt. Dat is ook gewoon moeilijker. Zeker in het begin geeft zoiets wel eens spanning. En dravers zijn andere druk ‘gewoon’ dan een ander onbekeerd paard. Dan betekent contact voor hen “GAAN!”. Geen wonder dat ook daar weer een stukje spanning bij komt.

Ik kende een succesvolle ex-draver met een heel goede galop maar die werd zo nerveus na het galopperen. Dier wist goed dat galopperen niet ‘mocht’.

De longeerlijn was precies bevestigd zoals je aangeeft. Ik vind het verder niet lastig hem te sturen, en het is fijn hem soms wat meer naar binnen te kunnen vragen als hij wel eens weg wil lopen over z'n buitenschouder. Wel leek de release heel slecht waardoor hij zo opgekropt liep, daar moet ik toch eens naar kijken.

M.b.t het rijden, bedankt voor je reactie. Je merkt inderdaad dat Dex de connectie heeft dat het bit aannemen, snelheid (oftewel 'GAAN') betekent. Dat geeft spanning en het is heel lastig hem uit te leggen dat dat niet hoeft. Zeker aangezien hij gefrustreerd raakt, omdat ik wél de teugel aanneem maar hem niet laat gaan (d.m.v. rustig lichtrijden, af en toe een ophouding en stemcommando). Er zijn soms stukjes dat het best goed gaat, maar over het algemeen is er die strakke spanning. Gelukkig heeft hij geen extra spanning met galop, dat vind hij juist erg leuk :).

Ik vraag me ook wel eens af of ik niet bitloos meer moet gaan oppakken. Daar heeft hij die spanning niet, want daar is die connectie met 'gaan' niet..

Felien_Kyra schreef:
Is het geen idee om te gaan kijken naar een andere instructrice, ik merk dat ik altijd vanaf begin af aan een instructrice heb gehad waar ik altijd weer bij "terug" kwam. Ik heb wel eens naast die instructrice andere lessen gehad maar niks werkte... ik raakte zelf gefrustreerd of mijn paard raakt gefrustreerd.

Voor mij werkt gelijk met meer contact rijden ook niet, heb wel contact maar gewoon lekker op een langere teugel net als jij en Dex fijn vinden. Ik moet zeggen dat mijn paard echt het tegenovergestelde is en eerder sloom is als te snel :')

Ik vind het soms nog wel eens vervelend om te zeggen dat ik al 4 jaar bezig ben en nog vrij weinig bereikt heb en dan zeggen mensen, "moet je niet eens ergens anders gaan lessen?" Maargoed ik heb nu tenminste plezier in het rijden en het gaat nu echt gewoon heel goed. Heeft misschien 4 jaar geduurd, maar het waren wel over het algemene plezierige jaren op het gebied van paardrijden :D

en trouwens je ziet echt verschil qua witte beentjes :j Vind het echt heel handig om te weten! Zou best fijn zijn dat even te kunnen doen zo vlak voor wedstrijd ! *\o/* Kun je uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan? Gewoon erop sprayen en dan ???


Ik moet zeggen dat ik eigenlijk héél erg blij ben met m'n instructrice en dat we elke les vooruit gaan. Ook als we een slechtere periode hebben, laat ze mij hem er door heen rijden zonder dat we teveel aan de voorkant prutsen. Door haar neemt hij nu goed m'n binnenbenen aan, hebben we een constant tempo, wijkt hij voor druk én loopt hij op langere teugel lekker ontspannen. Eigenlijk niet zo heel slecht voor de korte tijd dat hij zadelmak is :)

Hoe rij jij op contact met een langere teugel? Loopt hij dan met z'n hoofd bij z'n knieeen of lager? Dat is bij mij en Dex namelijk het fijnst. Misschien is het ook gewoon kracht opbouwen, dat kan natuurlijk ook. Ik kan niet opeens verwachten dat hij opeens als een dressuurpaard rond paradeert :).

Wel wil ik binnenkort weer eens een centered riding les voor mezelf nemen. Want ook mijn houding kan verbeteren en dat heeft natuurlijk ook weer effect op Dex.

Goed verschil trouwens hè! Je spuit het gewoon op (circa 20cm afstand) en dan na 2-3 minuutjes borstel je de beentjes. Dat is alles. Lijkt me inderdaad ideaal net even voor een wedstrijd! :)

Nadiine__x schreef:
Ohhhh ik herken zoveel van jou dex in mijn Akkie!

Toen ik vorig jaar van stal wisselde kwamen we bij western ruiters op stal en heb toen meerdere keren met Hun erover gehad dat ik echt denk dat akkie dat fantastisch zou vinden.

Echt, jou hele verhaal is zoo herkenbaar. Maar ik Ben zelf een echte dressuur ruiter en heb weinig geduld om nieuwe dingen te leren als mijn eigen hart daar niet ligt. (in dit geval dus western)

Wij zijn ondertussen al 2 jaar samen onderweg en nu kan ik met contact een B proef rijden zonder dat hij gaat rennen of achter het bit kruipt, wat hij ook heel lang gedaan heeft. Het is voor ons best zoeken geweest naar voor hem een prettig en zacht bit en voor mijzelf een hele uitdaging om niet boos te worden.

Akkie vind het vooral heel erg moeilijk om te gaan "zitten" hij heeft zijn gewicht liever aan de voorkant en zodra hij dat gewichg moet gaan verdelen over 4 benen raakt hij in paniek en gaat rennen. Want hard fietsen gaat ook makkelijker als langzaam fietsen ;)

Het is een hele puzzel geweestzmet ondanks wat hij deed toch druk tw houden op 2 teugels en zodra hij achter de. Teugels. Kroop been te geven en zodra hij ging rennen weer opvangen. Veel schakelen, veel voltes openen en sluiten. Net zo lang tot hij meer kracht kreeg en het makkelijker voor hem werd.

Hij heeft zeker een jaar met een gekanteld hoofd rondgereden omdat hij moeite had met zijn eigen balans en doet dat nu soms nog..

Maar na 2 jaar, kan hij bijna galoperen op de plek zo langzaam springt hij nu rond, en hij maakt ook echt sprongetjes! En na 2 jaar is mijn leaser nu het wijken met hem aan het oppakken wat hij echt leuk doet!

Hij blijft met veel dingen moeite hebben en zodra hij het niet meer kan of niet begrijpt raakt hij weer in paniek en gaat weer rennen.

[ [url=m/emvePE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is 3 jaar geleden, toen was hij nog mijn bijrijdpaard.

[ [url=m/72BsHS.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit was afgelopen zomer.

Wat mij/ons heel erg heeft geholpen is een instructie waarmee ik 100 procent op 1 lijn zat en welke mijn paard ook echt begreep, want onze dravers zijn geen sport paarden..

En blijf luisteren naar je eigen dex, want jij kent hem beter als elk ander!


Die herkenning is zo ontzettend fijn! Mijn hart ligt ook zeker niet bij western en het lijkt me heel veel werk om ruiter én paard zoiets te leren.. Maar soms vraag ik het me wel eens af haha. Wat fijn trouwens dat het bij jullie uiteindelijk goed is gekomen. Ik vind Akkie er nu ook echt super uitzien en volgens mij gaat het echt heel goed!

Wat dat betreft neem ik echt een voorbeeld aan jullie. Dressuurmatig bijwerken en regelmatig lekker naar buiten of het hoofdje leeg te maken. Wat lijken ze eigenlijk op elkaar hè!

Granoek schreef:
Ik moest ook altijd meer contact houden maar ik vond dat vreselijk. Dex heeft sowieso al een tempo van nul of minder en als ik hem dan ook nog korter moest houden ging hij helemaal klieren.
Maar als een van de weinige dingen die Dexter heeft onthouden van 2 jaar lessen klikte het ineens en nog steeds, zodra ik mijn teugels opneem kan hij doorlopen.
Niet lang, niet ineens een fantastisch tempo, maar hij maakte de klik: teugels opnemen betekende aan het werk.
En dat is hij beginnen doen toen ik van enkelgebroken naar dubbelgebroken bit ging en doet hij nog steeds. Dit heeft wel meer dan 1,5 jaar geduurd :p


Wat fijn dat het bij jullie nu wél goed gaat! Het lijkt inderdaad alsof hij het nog niet snapt, zaosl jouw Dex het eerst niet snapte. Al is tempo bij Dex op zo'n moment in race-stand hahaha. Misschien is een bitfitter nog een idee, of toch bitloos? Eigenlijk zou ik eind 2018 compleet bitloos rijden haha

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:41

Bitloos is nooit weggegooid hé, werkt het niet dan weet je dat, je kunt er in principe weinig verkeerd mee doen :) Ik weet dat het voor mijn Dex prima ging buiten maar in de bak was hij plots vergeten wat stelling was en kon hij niet meer buigen. Blijkbaar is dat normaal in het begin maar wij doen niet vaak genoeg bakwerk om hier echt doorheen te rijden, denk wel dat het anders zou moeten lukken.

Baat het niet dan schaadt het niet :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 10:46

Granoek schreef:
Bitloos is nooit weggegooid hé, werkt het niet dan weet je dat, je kunt er in principe weinig verkeerd mee doen :) Ik weet dat het voor mijn Dex prima ging buiten maar in de bak was hij plots vergeten wat stelling was en kon hij niet meer buigen. Blijkbaar is dat normaal in het begin maar wij doen niet vaak genoeg bakwerk om hier echt doorheen te rijden, denk wel dat het anders zou moeten lukken.

Baat het niet dan schaadt het niet :)

We hebben zeker al bitloos geprobeerd, nog niet buiten overigens. En wat je zegt, dat ervaar ik ook. De stelling is weg en hij lijkt een stuk stijver. Maar goed, daar kunnen we natuurlijk doorheen rijden :). Het is alleen jammer dat m'n instructrice hier zelf geen ervaring mee heeft, zodat ze ons wat kan helpen.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:51

Dat vond ik ook zooo jammer! Dat is deels ook waarom ik gestopt ben met lessen.
In eerste instantie dacht ik: als ik hem dan gewoon zelf van nul terug laat beginnen, en ik zorg dat we bitloos op hetzelfde niveau geraken als met bit, heeft mijn instructrice er geen last van en kunnen we weer verder. Maar dat ging natuuuuurlijk niet zo snel als verwacht en uiteindelijk zijn de lessen er niet meer van gekomen.
Nu toch wel spijt van en ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje moeilijk om een nieuwe instructrice te zoeken.. Deze heeft me leren rijden toen ik 5 jaar was en opnieuw toen ik Dexter kocht en eigenlijk doet ze niks verkeerd (buiten dat ze soms misschien wat sneller wil gaan dan ik en Dexter prettig vinden?) dus dat voelt een beetje als 'verraden' met een groot woord..

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 10:57

Granoek schreef:
Dat vond ik ook zooo jammer! Dat is deels ook waarom ik gestopt ben met lessen.
In eerste instantie dacht ik: als ik hem dan gewoon zelf van nul terug laat beginnen, en ik zorg dat we bitloos op hetzelfde niveau geraken als met bit, heeft mijn instructrice er geen last van en kunnen we weer verder. Maar dat ging natuuuuurlijk niet zo snel als verwacht en uiteindelijk zijn de lessen er niet meer van gekomen.
Nu toch wel spijt van en ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje moeilijk om een nieuwe instructrice te zoeken.. Deze heeft me leren rijden toen ik 5 jaar was en opnieuw toen ik Dexter kocht en eigenlijk doet ze niks verkeerd (buiten dat ze soms misschien wat sneller wil gaan dan ik en Dexter prettig vinden?) dus dat voelt een beetje als 'verraden' met een groot woord..


Oh dat is helemaal vervelend zeg! Ik heb een beetje hetzelfde inderdaad. Ik vind het zonde om bitloos te lessen, daar we daar op een heel ander niveau lopen én m'n instructrice er geen ervaring mee heeft. Daar Dex en ik max 2 keer per week rijden, vind ik het ook zonde om het rijden dan 'te verpesten' door een stap terug te nemen en bitloos te rijden.. Maar soms zijn stappen terug juist weer voorruit..

Trouwens ik zou het niet verraden vinden als je een andere instructeur zoekt! Soms kom je gewoon op een punt waarbij iemand anders je verder kan helpen. En of nu niet lest of bij iemand anders lest, ze verdient er op beide manieren geen geld aan :). Zeker ook omdat ze te snel kan gaan, het is geen schande iemand te zoeken die jullie echt begrijpt

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:01

Binnenlonge ook rechtstreeks naar het bit geprobeerd, dus niet langs de singel? Of door het bit naar de singel (en dus niet door de singel naar het bit?)?

Western worden de jonge guppen ook gewoon met contact op twee handen getraind trouwens! Lange losse teugel komt pas als ze op eigen benen lopen en stabiel nageeflijk.

Te laag vind ik vaak niet goed. Dan moeten ze al heel sterk zijn om op de achterhand te blijven. Soms kun je beter met contact beetje voelen wat het paard zijn voorkeurhouding is en van daaruit rijden.

Het is wel moeilijk vanaf het scherm zo natuurlijk weten wat precies Haha :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 13:10

poes schreef:
Binnenlonge ook rechtstreeks naar het bit geprobeerd, dus niet langs de singel? Of door het bit naar de singel (en dus niet door de singel naar het bit?)?

Western worden de jonge guppen ook gewoon met contact op twee handen getraind trouwens! Lange losse teugel komt pas als ze op eigen benen lopen en stabiel nageeflijk.

Te laag vind ik vaak niet goed. Dan moeten ze al heel sterk zijn om op de achterhand te blijven. Soms kun je beter met contact beetje voelen wat het paard zijn voorkeurhouding is en van daaruit rijden.

Het is wel moeilijk vanaf het scherm zo natuurlijk weten wat precies Haha :D


Nee eigenlijk niet. Ik had de longeerlijn via de longeersingel naar het bit. Ik zal volgende week eens proberen rechtstreeks naar het bit! :) Wie weet hoe dat bevalt :)

Ik zal eens kijken of er binnenkort iemand eens een filmpje kan maken. Dan zien jullie allemaal een beetje wat ik bedoel, haha. Wel bedankt voor je feedback trouwens, dat waardeer ik echt :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:29

Dubbele longe is een beetje zoeken. In het begin kun je best doen alsof de buitenlonge er niet is. Dus gewoon bevestigen over de rug door de singel naar het bit en laat verder maar lekker doorhangen. Meestal is het extra gewicht al genoeg, zeker als je nog niet aan oprichting toe bent.

En het makkelijke is dat je dan gewoon met je binnenlonge zou moeten kunnen longeren als anders. De hefboom en release bij dubbele longe zijn idd snel te heftig. Het ene paard kan ik op driehoekbevestiging heel fijn sturen en bij een andere moet ik het dus veel simpeler maken. Net als met bijzitten, de ene knoop ik in de touwtjes en bij een andere doe ik enkel de longe aan het bit en nergens doorheen. En ik krijg ze allemaal wel fijn aan het lopen. Dat is wel heel individueel inderdaad.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:55

hahah oke, ik was moe toen k aan het typen was gisteren :') wat ik bedoelde met een langere teugel en contact moet je zien als laag rond hoor. Ik begin met mijn teugels helemaal los (zonder contact) en dan kan ze zelf even lekker warm worden in haar lichaam, die van mij heeft dit heel erg nodig en dan rijd ik verder eerst laag rond (dan heb ik dus wel contact) voordat ik haar echt op pak.

Goed dat je in ieder geval weet dat je bij deze instructrice wil blijven :)

Elaya

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 10:09

Ik heb besloten om toch het bitloos écht serieus te gaan nemen en kijken hoe het daarmee gaat. Ik wil vandaag met bitloos wat grondwerk en rijoefeningen meepakken. Zodat we vanaf de grond en daarna vanaf z'n rug hopelijk niet zo stijf hoeven te rijden. Vaak is het vanaf de grond uitleggen de beste methode bij mij en Dex. Ik ben dus benieuwd! En ik ga lekker vol goede moed aan de slag!

poes schreef:
Dubbele longe is een beetje zoeken. In het begin kun je best doen alsof de buitenlonge er niet is. Dus gewoon bevestigen over de rug door de singel naar het bit en laat verder maar lekker doorhangen. Meestal is het extra gewicht al genoeg, zeker als je nog niet aan oprichting toe bent.

En het makkelijke is dat je dan gewoon met je binnenlonge zou moeten kunnen longeren als anders. De hefboom en release bij dubbele longe zijn idd snel te heftig. Het ene paard kan ik op driehoekbevestiging heel fijn sturen en bij een andere moet ik het dus veel simpeler maken. Net als met bijzitten, de ene knoop ik in de touwtjes en bij een andere doe ik enkel de longe aan het bit en nergens doorheen. En ik krijg ze allemaal wel fijn aan het lopen. Dat is wel heel individueel inderdaad.


Ik longeer per week 1 x met bijzet, en 1 x meer met interval in wat zwaarder zand. Dus ik ga het volgende week gewoon nog eens proberen :). Bedankt voor je advies!
Felien_Kyra schreef:
hahah oke, ik was moe toen k aan het typen was gisteren :') wat ik bedoelde met een langere teugel en contact moet je zien als laag rond hoor. Ik begin met mijn teugels helemaal los (zonder contact) en dan kan ze zelf even lekker warm worden in haar lichaam, die van mij heeft dit heel erg nodig en dan rijd ik verder eerst laag rond (dan heb ik dus wel contact) voordat ik haar echt op pak.

Goed dat je in ieder geval weet dat je bij deze instructrice wil blijven :)

Thanks voor de verduidelijking haha!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers