[Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

[Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 21:49

Hallo allemaal!

Vandaag precies een week geleden heb ik mijn nieuw aanwinst gekocht. Gisteren stond ze al op uitgelicht :D Voor degene die haar nog niet hebben gezien;
Afbeelding

Dit is KONTURA VAN DE VLASPUT
Ze is een 6 jarige BWP merrie van de hengst Conteur (van Contender). Ze is op 3 jarige leeftijd licht zadelmak gemaakt, maar door gebrek aan een draagmerrie is zij snel weer drachtig geraakt en nooit doorgereden. Ze heeft drie veulens gehad. De eigenaar vond het zonde om haar nog verder als fokmerrie te gebruiken, omdat er veel meer in zit. En zo kreeg Kontura een nieuwe eigenaar; moi O:)

Aan mij dus de taak om haar weer op te pakken en (opnieuw) zadelmak te maken en in te rijden. Volgen jullie dit avontuur mee?

Nog een filpje van haar springkwaliteiten :D

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana


Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:53

Jaaa ik volg!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:56

Leuk, maar voor mensen met slechte ogen, moest ik wel haar naam paar keer lezen..
Ik dacht welke gek heeft er nou als stal naam van de vla spuit....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 21:58

Sjolvir schreef:
Leuk, maar voor mensen met slechte ogen, moest ik wel haar naam paar keer lezen..
Ik dacht welke gek heeft er nou als stal naam van de vla spuit....


Hahaha nu je het zegt :')

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:44

Sjolvir schreef:
Leuk, maar voor mensen met slechte ogen, moest ik wel haar naam paar keer lezen..
Ik dacht welke gek heeft er nou als stal naam van de vla spuit....


Nou dan is het altijd nog vla sput ipv spuit haha! :') Moest wel lachen om je reactie!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 18:45

Even een overzichtje van de eerste week:

Maandag 13 feb heb ik haar opgehaald en mocht ze voor het eerst slapen op haar nieuwe verblijf. Er lag toe nog sneeuw bij ons. Ze vond alles reuze interessant.
De volgende dag ging ze samen met nog een ander nieuw paard (een haflinger) op een apart weitje. De staleigenaar wilde ze niet in de kudde doen met die harde vorstgrond. Al snel werden de dames dikke vriendinnen:
Afbeelding

De eerste dagen heb ik haar kort gelongeerd, bak was niet optimaal en ik had nog geen bitje dus moest met halster longeren. Ze pakte alles vlug op.

Afgelopen vrijdag had ik haar met hoofdstel en bit gelongeerd. Ze vind de druk op het bit nog niet helemaal fijn, maar ook dat wend vanzelf.

Zaterdag had ik tijdens het poetsen het zadel eens op haar rug gelegd, hier keek ze helemaal niet van op en dus besloot ik zondag met zadel op te longeren. Eerst zonder beugels, maar ook toen keek ze nergens van op. Daarom had ik mijn beugels erbij gepakt en eraan gehangen. Ze ging wel wat sneller draven, maar verder niets. Wat was ik trots!

Maandag heeft mijn bijrijder haar gelongeerd. Dit keer met touwtjes eraan (heeeulll losjes) zodat ze een klein beetje aan het idee kan wennen van teugels en lichte druk op het bit. Het eerste moment schrok ze van die druk en sprong met 4 benen de lucht in om vervolgens te steigeren en zich te laten vallen op haar zij... (paard en zadel meteen nagekeken en was niks stuk!) Blij dat ik er nog niet op zat.. Máár ze heeft er van geleerd, want daarna was er niets meer aan de hand.

Vandaag hebben we weer hetzelfde gedaan; longeren met zadel, vervolgens touwtjes eraan. Wel iets wat verzet, maar we hielden haar goed voorwaarts dus geen rare sprongen of gesteiger. Toen de rust erin kwam hebben we de touwtjes weggehaald en ben ik op haar gaan hangen. Dat vond ze wel een beetje spannend, maar ze bleef netjes staan! Na een paar keer relaxte ze al veel meer en zijn we rondjes gaan stappen. Eerst stapte ze erg gehaast, maar na 3/4 keer kwam ook hier de rust erin. Daar zijn we mee geeindigd. Nu al zo trots op deze dame <3

Filmpjes van het longerwerk;


Filmpje van het hangen volgt nog :D

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:40

Leuk dier <3 Ik volg!

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Alenthe05

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:44

leuk paard! heet die haflinger Kitzbi?

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

M_arjolein

Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:06

Ik ga ook volgen. De eerste stapjes zijn al gezet zie ik. Leuk!

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:23

Succes ts!

.::: You musn't be afraid to sparkle a little brighter, darling :::.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:07

Alenthe05 schreef:
leuk paard! heet die haflinger Kitzbi?


Nee die heet Datara :)

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:11

Ik volg ook. Succes!

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 14:09

Leuk nieuwe volgers :D vandaag heeft ze lekker vrij. Morgen denk ik ook. Schijnt niet zo lekker weer te worden.. vrijdag weer hangen en wellicht zitten...

Ik ga vanavond de filmpjes van het hangen van gister erop zetten!

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

Valdesh

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-01-16

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:13

Ik volg ook! Wat een leuke merrie heb je, ze heeft ook zo´n schattige puppy blik in haar ogen. <3

Ufaz: B+12 L1+11 L2+11 M1+11

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:20

Leuk! Mooie merrie zeg <3
Ik volg

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 19:18

Zoals beloofd :D

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 21:30

Gister en vandaag heeft ze vrij gehad. Morgen ga ik weer hangen en proberen in het zadel te gaan zitten :D

Had madam vanmiddag even los in de bak. Even de benen strekken. Sprong ze zomaar de bak uit >;) om me vervolgens bij haar stal stom aan te kijken: oh was dat niet de bedoeling ? Heb der wel om kunnen lachen _O- ik wilde ten slotte een springpaard toch ?!

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:55

Wat een ontzettend leuk paard <3

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:59

Wat een leukerd!

Pas je wel op dat je niet te snel wil? Eeven rustig opbouwen en aan elkaar wennen is zo belangrijk.

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 10:11

Donna89 schreef:
Wat een leukerd!

Pas je wel op dat je niet te snel wil? Eeven rustig opbouwen en aan elkaar wennen is zo belangrijk.


Ze heeft het allemaal al een keer doorstaan natuurlijk. Dus het is niet volkomen nieuw. Maar ik snap je punt. Ik kijk en luister heel goed naar haar signalen. Ze is al zoveel meer gefoccused op mij als vorige week.

Daarnaast zijn we ook geen uren met haar bezig. Hooguit 30 min. We stoppen zodra we merken dat ze moe oogt (Niet alleen fysiek maar ook juist mentaal) of als we een mooie afsluiter hebben ;)

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

M_arjolein

Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:05

Verstandig hoor ts. Gewoon luisteren naar het paard.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:45

Updateeeeeeeee :P

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:52

Leuk om te volgen, ik heb 2,5 jaar geleden een vergelijkbaar traject doorlopen.

Veel succes!

jesss_amigo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 20:09

Hoog tijd voor een update!!

Vrijdag ben ik samen met mijn verzorgster weer met haar aan de slag gedaan. Ik zou deze dag gaan zitten! We starten onze ritueeltje zoals gewoonlijk aan de longe. Gewoon ff 5 tot 10 minuten zodat de grootste energie eruit is. Toen ben ik eerst weer eventjes gaan hangen; ze keek er totaal niet van op. Zat rustig om zich heen te kijken. Dus kon ik al snel gaan zitten. Ze bleef super braaf staan en dus stapte we weg. Was wel even een magisch momentje; ik zat voor het eerst op me nieuwe kanjer!
Ze was zo ontzettend braaf! Ze stapte wel heel rustig/langzaam en was iets wat onrustig met haar hoofd. Maar geen rare bokkesprongen, wegrennen, steigeren of wat dan ook. Dus zijn we een klein stukje gaan draven. Eerst speurte ze weg, maar na een halve volte kwam de rust er al in. Hebben echt maar twee rondje gedraafd. Toen geprobeerd zelf een beetje te sturen. Dat vond ze wel erg lastig, ze wilde heel graag vastklampen aan mijn verzorgster.

De volgende dag hebben we dit herhaald. Ook weer verder geoefend met sturen; dit ging al een heel stuk beter! Ik kon al een gebroken lijntje van 5m sturen :Y) (wel nog met de longeerlijn vast, op een afstand) Ook hebben we weer gedraafd. Ietsjes langer.
Tot nu toe doet ze het dus heel goed. Wel is ze in stap nog niet erg voorwaarts en snapt ze ook mijn been niet; ja ze versnelt dan 2 passen maar kakt daarna weer in. Dus zit er over te denken volgende week gewoon een klein springzweepje in de hand te nemen.
En dan mijn been ook te combineren met de longeerzweep (die mijn verzorgster dan vasthoud) dus met de longeerzweep naar voren drijven en tegelijk been geven zodat ze dat hopelijk gaat associëren.
Aan het einde nog even los gestapt *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: [Volg] Van fokmerrie naar sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:44

Wauw, wat pakt ze het goed op :j

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, belle_boef, boyca, dezzie, Eeeeeeeeef, esmee1233, Libra76, mirriejj, Mjelleke, Mo_Noah, pol013, Vagabondo, Yom en 86 bezoekers