moeder zegt dat ik het moet doen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:52

Ik zeg altijd maar: 'de aanhouder wint'. Als jij dat paard echt wilt houden zou ik er gewoon voor gaan. Mijn instructrice heeft zo'n 15 jaar geleden een zwaar mishandeld en verwaarloosd paard gekocht op de markt, (totaal onhandelbaar) Nu 15 jaar later gaat dat paard voor haar door het vuur en starten ze nu ZZ-licht (met winst).
Duzzz ik zeg volhouden!!! Veel suc6!!! OK dan! OK dan! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:56

Als je het zelf niet meer ziet zitten dan met je het dier verkopen......... wil je het wel dan moet je er goede hulp bijhalen.... misschien op een stal gaan staan waar je wat meer begeleiding kan krijgen

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:42

Inderdaad kunnen er ook medische dingen aan de hand zijn.

Tanden * rugproblemen * pijn elders in het lichaam * zadelprobleem * allergiƫn

Definitie van beleren en zadelmak maken lopen nogal uiteen vind ik.
Als je zelf een beleerd paard koopt, moet je doorvragen naar de training.

Bij ons lopen zo ongeveer de definities:
Zadelmak = accepteerd het zadel
Beleerd = accepteerd de ruiter op de rug in verschillende gangen

Kan me voorstellen dat als je een beleerd paard koopt, je denkt dat deze alle knopjes al heeft. Vaak is het tegendeel bewezen, je zult als je een jong paard koopt die beleerd is helemaal opnieuw moeten leren kennen, dus ook opnieuw naar jezelf zetten. Hier gaat het vaak mis en ben je inderdaad hulp bij nodig, en dat is helemaal niet erg.

Na het beleren, gaan paarden in training en in hoeverre de training is gevorderd zul je dus moeten overleggen he. Wat kan het, waar is het mee bezig.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:39

Ik kan mijn paardje ook niet meer de baas.
Dus ze gaat een maand naar een stal waar ze haar weer "heropvoeden"
Dat kan iedereen gebeuren...

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:23

Ik denk dat je je manier van denken moet aanpassen. Zolang je haar als een schatje blijft zien (wat ze dus duidelijk niet is) kun je niets met haar beginnen.
Je zegt zelf dat je geen overmacht hebt, omdat je klein en licht bent. Maar dr zijn behoorlijk wat bodybuilders nodig, wil je sterker zijn dan je paard. Je pony is sterker, maar je moet haar zover krijgen dat ze accepteerd dat jij de baas bent over haar, zonder kracht.

Wie niet sterk is, moet slim zijn.

Wat ik eerder zei, over negeren, bedoelde ik niet in de zin van er helemaal niet op reageren, maar meer richting 'je angstreactie onderdrukken'. Als zij jou wil bijten, en jij laat je niet intimideren, kan zij doen wat ze wil, het heeft geen nut.

Als ze alleen moeilijk doet in de bak, zal er een reden zijn, dat ze er niet in wil.
Misschien heeft ze zich er ooit pijngedaan, of is ze zo gestraft voor iets, dat ze dacht dat ze ergens anders voor gestraft werd, en denkt ze nu dat ze die bak niet meer inmoet, want 'dat is fout'.
Een meer voor de hand liggende oorzaak is, dat ze het gewoon niet leuk vind in de bak, en jij heel makkelijk over je heen laat lopen, omdat je opgeeft als ze weigert erin te gaan.
Mijn vorige verzorgpaard liep op een gegeven moment, zodra ik opsteeg, richting 'buiten'. Stuurde ik heb dan richting de bak (ik stapte buiten de bak op) wilde hij weigeren. Dat heb ik vanaf de eerste keer dat hij het deed, aangepakt. Ik wist dat hij de bak niet leuk vond, ik wilde ook wel naar buiten, maar dat mocht niet van zijn eigenaar. Niets aan te doen. Maar weigeren de bak in te gaan, mocht hij gewoon niet.
Als ik hem wel door had laten weigeren, had hij waarschijnlijk net zo gaan flippen als jou paard nou doet.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:45

Het is duidelijk dat ze weet dat zij de baas is.

Je moet haar dus her-opvoeden. En dat moet je dan streng en consequent doen. Er zijn een aantal regels: ze MOET luisteren en mag NIET trappen, bijten etc. Je moet dergelijk gedrag gelijk bestraffen. Op het moment dat het beentje omhoog gaat om te trappen direct een tik tegen haar kont scheven of een schopje tegen het been. Ze moet gewoon direct weten dat ze dat niet mag.

Zo is het ook met de bak in gaan. Ze moet de bak in of ze het nou leuk vind of niet. Probeer eerst te kijken waarom ze dat niet wil, zit het zadel wel goed, knelt het niet, zit het bit goed of is er iets in haar mond, heeft ze last van haar rug of nek. Als dit uitgesloten is haar direct flink op haar flikker geven en zorgen dat jij de baas bent. Als jij de bak in wil moet zij. Als jij in de stal wil poetsen moet zij zich behoorlijk gedragen.

Het klink namelijk als een verwent paardje die zeker geen zin heeft om zich moe te maken.

Ik zou op zoek gaan naar een helper die voldoende leg heeft om haar op dr kop te geven en dan dezelfde regels aan houden zodat ze jij straks ook haar de baas bent.

Je kan het beste zelf opschrijven wat de dingen zijn die niet goed gaan. trappen, steigeren etc. en dan voor jezelf zeggen welke regels jij daaraan verbint. bv trappen is straffen. en je hier consequent aan houden.