paardje dood

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

omafia

paardje dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 10:26

Ik heb een paar maanden geleden hier een stuk geplaatst over 2 kleine paardjes die steeds zonder water zaten, inmiddels staan ze al een paar manden op een veld los, waar ik dolblij mee was, tot 2 weken geleden toen stond er weer eentje aan de ketting, 2 dagen geleden lag het paardje op de grond helemaal verstijfd toen hebben 2 meisjes de veearts gebeld en het paardje had koliek, die meisjes hebben de eigenaressen gebeld maar die kwam niet van haar werk, die meisjes zijn met het paardje blijven lopen tot ze kwam ze heeft er 2 rondjes mee gelopen en weg was ze en lag het paardje weer op zijn rug, dus ik ben haar wezen halen, ik had haar gevraagd om het paardje in te laten slapen en niet laten lijden, dat heeft ze niet gedaan en gisteren is ze gewoon gaan werken en het paardje liep en ging liggen tot ze niet meer is opgestaan,waarom zo'n besst onnodig laten lijden, het andere paardje stond vanmorgen ook ineens weer aan de ketting, die heb ik los gemaakt het paardje ligt hier nog onder een zeil maar daar blijft hij wel bij weg ik let er op. Mijn grote angst is nu het minipaardje het is een ongecastreerde hengst, ik zou hem zo graag nog een fijne oude dag geven, maar ik heb de middelen niet om dat paardje te verzorgen, ik heb er ook geen verstand van, wat kan ik nu het beste doen ? ik ben er kapot van dat het paardje zo heeft moeten lijden.

--------
Verderop in dit topic heb ik de volgende moderatoropmerking geplaatst. Gelieve hier rekening mee te houden:
Moderatoropmerking:
Ik open dit topic weer en verplaatst het naar PP waar het beter past. Daarbij wil ik jullie wel vragen om gewoon advies te geven over het onderwerp, en geen aanvallende posts op er persoon te plaatsen. Indien blijkt dat het topic wederom niet netjes verloopt zullen we het helaas definitief moeten sluiten. Alvast bedankt voor de fijne reacties die nu nog gaan volgen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:28

Is er een reden waarom de paarden aan een ketting staan? Is het een lange? Heb je al eens aan de eigenaresse gevraagd waarom ze aan die ketting staan?

edit: ik zie dat je hier nog al eens een topic voor gemaakt heb, heeft die dierenbescherming toen niets ondernomen?

To ride a horse is to ride the sky.

omafia

Re: paardje dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 10:33

Ik lig steeds in discussie ten eerste heeft ze ook 2 hondjes die binnen altijd vast zitten zei zegt wij zetten ze altijd aan de ketting, ze verzorgd ze heel slecht kijk er weinig naar arm, ze zei nu dat het paardje te dik was en dat klop maar ze hebben de hele zomer en 2 meter ketting gestaan die ook nog steeds vast liepen dan konden ze geen stap verzetten, ze lieg alles aan elkaar, ik heb steeds de. oer die daar in de buurt woonde geropen om te helpen om ze water te geven, maar die boer woont daar niet meer.
Die vrouw verwaarloos die paardjes en nu ben ik gewoon bang dat het kleine paardje ook zo eindig

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:38

De tandjes, dit is zo slecht geschreven dat ik het drie keer over heb moeten lezen. Zoals ik het begrijp heeft deze mevrouw 1 van haar ponies laten creperen en de ander laat ze ook aan het lot over?

Waarom bel je niet 144? Daar zijn ze toch voor?

<3 Wiebe & Sneakers <3

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:39

omafia schreef:
Ik lig steeds in discussie ten eerste heeft ze ook 2 hondjes die binnen altijd vast zitten zei zegt wij zetten ze altijd aan de ketting, ze verzorgd ze heel slecht kijk er weinig naar arm, ze zei nu dat het paardje te dik was en dat klop maar ze hebben de hele zomer en 2 meter ketting gestaan die ook nog steeds vast liepen dan konden ze geen stap verzetten, ze lieg alles aan elkaar, ik heb steeds de. oer die daar in de buurt woonde geropen om te helpen om ze water te geven, maar die boer woont daar niet meer.
Die vrouw verwaarloos die paardjes en nu ben ik gewoon bang dat het kleine paardje ook zo eindig

maar je had al in september een topic geopend om dit aan te kaarten, heb je toen niet gebeld naar de dierenbescherming?

To ride a horse is to ride the sky.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:43

Als het allemaal is zoals je omschrijft zal je zelf contact op moeten nemen met de instantie's die er wat aan kunnen veranderen. Wij kunnen dat niet,zeker niet omdat het verhaal van jouw kant vrij onsamenhangend is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:47

De dierenarts is gebeld, maar is deze daadwerkelijk gekomen en heeft hij/zij de pony behandeld? Was inslapen het advies van de dierenarts? Want een pony met koliek hoeft meestal niet ingeslapen te worden. Wel moet deze behandeld worden door de dierenarts en moet je als eigenaar je pony extra goed in de gaten houden. Heeft zij hier naar jouw mening in verzuimd?

Kijk er wel mee uit om andersmans pony los te maken, ook al is aan de ketting lopen geen diervriendelijke methode. Straks eet de pony ineens zijn buik vol en staat hij straks hoefbevangen o.i.d. en dan wordt jij er op aan gekeken.

Ik denk dat je twee keuzes hebt. Of de vrouw vriendelijk benaderen en vragen waarom ze er voor kiest haar pony vast te zetten aan een ketting. Vragen of je haar kan ondersteunen of helpen bij de verzorging van de pony. Geef haar tips. De pony kan bijv. ook los grazen met een graasmasker of je kan met schriklint en prikpaaltjes een stukje afzetten als teveel eten de reden was van het vastzetten.

Mocht jij dit niet zien zitten of zij dit absoluut niet willen, dan zou ik melding maken bij 144. Ook als je dat een tijdje terug al gedaan hebt. Gewoon weer bellen en aangeven hoe de situatie nu is. Dat ze verzuimd heeft in de verzorging van een erg zieke pony (als dit daadwerkelijk zo is).

omafia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 10:52

De dierenbescherming heb ik niet gezien, met die vrouw valt niet te praten, en de dierenarts is 2 keer geweest, en gisteren heeft dat meisje weer gebeld maar die kon er verder niks aan doen, ze had het paardje in moeten laten slapen. Het is echt een vreselijk mens ze liegt alles aan elkaar.

Ik kan wel weer bellen naar de dierenbescherming maar als ze er niks aan doen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:55

Mijn pony stond vroeger ook aan een lange ketting, anders vrat ze zich vol en werd ze hoefbevangen. En dat is pas zielig. Natuurlijk moeten ze water hebben, dat hoort zo.

Maar verder.. ik krijg het idee dat je nog vrij jong bent ts, en je schrijft zelf dat je er niet echt verstand van hebt. Ik zou dan ook zeker stoppen met het losmaken van die andere pony. Dat is niet aan jou.

Ik zou woest worden als je mijn pony los had gemaakt. Die stond niet voor niets aan een stick met ketting.

Als je wat voor de pony wilt doen, zet er dan een emmer water bij, en zorg dat hij steeds water heeft.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:16

Gewoon 144 bellen en niet hier op Bokt om raad vragen.

omafia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 11:20

Ik ben 67 dus dat jonge valt wel mee, dat paardje staat aan een korte ketting op een stuk grond waar geen grasspriet staat, en als ze woest is moet zei weten ik ben woester hoe ze dat paardje heeft laten kreperen, het paardje staat op een stuk grond wat onder beheer van de buurtvereniging valt, de afspraak was de paardjes moxhten daar staan maar wel los. Ik neem aan dat jij ook met je pony loopt dat gebeurd hier ook niet

omafia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 11:22

Mara2000 schreef:

Dat heb ik vorige keer ook gedaan, ze zouden komen kijken niet geweest.
Eigenlijk hoop dat er iemand dat paardje op wilt nemen want zei wil er graag van af

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:24

Heb je 144 inmiddels gebeld? Maak foto's van de situatie, ook van de dode pony en noteer welke dierenarts is geweest en wat die gedaan heeft en wanneer en hoe vaak eigenaar is gebeld.

Edit:
Nog een keer bellen dan.

Dat ze er nu vanaf wil snap ik, de dreiging van een boete...
Maar ok, ook daar kun je haar mee helpen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:27

Dus u heeft een paardje, dat niet van u is, op een terrein dat ook niet van u is, van de ketting gehaald waar de eigenaar hem aan vast had gezet?
Vind u dat niet wat brutaal?

Ik begrijp dat u zich zorgen maakt om de beestjes, maar dit is niet de manier om de eigenaresse over te halen oid.
Bel gewoon 114, de dierenbescherming en desnoods de dierenambulance.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:27

Wat sneu, Je had destijds toch 144 gebeld , zijn ze geweest enheb je contact gehad of wat heb je er mee gedaan verder?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:29

Als ze er echt graag vanaf wil is een advertentie plaatsen met "gratis af te halen" misschien een optie? Welke regio staat de pony? Wellicht is er een opvang in de buurt die het diertje tijdelijk wil/kan opnemen tot er een nieuw baasje is gevonden.

Op zoek naar een paardvriendelijk pension? Of een leuke plek om eens met je paard (en/of hond) te kamperen? Vanaf 14-2-2020 zijn wij te vinden op Het Amerveld in Amen, Drenthe. Informeer gerust naar de mogelijkheden.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:34

Een pony van een ander die vast staat aan een ketting, MAG je NIET zomaar losklikken!!
Je weet niet wat de reden is waarom die vast staat, voor hetzelfde geld heeft dat beestje last van hoefbevangheid of zo

Als die vrouw in jou ogen verkeerd handelt dan moet je de dierenbescherming bellen

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:39

Ik denk dat er nog grote problemen kunnen komen van het losmaken van een pony ongevraagd ;)
Op wat voor manier is er contact opgenomen met de eigenaresse.... want ( ja dit is een aanname) als er ook zo gecommuniceerd wordt met de eigenaresse dan snap ik dat diegene sowieso niet het gesprek aan wil gaan.

Dus ipv de ja maar ze doen niks zou ik toch nog eens bellen met 144 en de sittuatie nogmaals uitleggen. Kan mij niet voorstellen dat ze dan niet komen kijken.
Dan de pony als de donder weer vast zetten, die staat niet voor niks vast gok ik en als het daadwerkelijk te ernstig is kan de dierenbescherming het ook meteen zien.
Is er iemand in de buurt die wel verstand van paarden heeft en die eens wil kijken ? Misschien scheelt dat ook en hoop ?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:40

omafia schreef:
Mara2000 schreef:

Dat heb ik vorige keer ook gedaan, ze zouden komen kijken niet geweest.
Eigenlijk hoop dat er iemand dat paardje op wilt nemen want zei wil er graag van af

Afdwingen! Plat bellen als ze niet komen, de ernst van de situatie duidelijk maken !! Je hard maken voor die beestjes, dat verdienen ze !!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:43

omafia schreef:
Ik ben 67 dus dat jonge valt wel mee

En dan zo hondsbrutaal en dom zijn om andermans pony op andermans terrein van de ketting los te maken?

Als dat bij mij was gebeurd had ik de politie gebeld. Dat denk jij wel helemaal?!

Dat terzijde kun je denk ik niet zoveel behalve 144 blijven bellen.

[o]

ilyushin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:10

TS,Ik heb in het verleden meerdere malen met succes 144 ( red een dier) gebeld. Waar mogelijk heb ik ook foto's gemaakt. De inspectie vraagt om bepaalde gegevens over de beller maar respecteert deze ook. Nadat ze de situatie hebben onderzocht, kreeg ik altijd een terugkoppeling m.b.t de acties en verdere controle. Mocht je twijfelen of er wel of geen actie plaats vind, bel dan de AIVD, Dierenbescherming, Politie en eventueel de Veearts in de plaats of nabijgelegen omgeving. Suc6.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:11

Goed dat je je hier druk om maakt ts!! Dieren hebben niks aan mensen die toekijken en niets doen.
Ook goed dat je hier advies vraagt, verstandig al die mensen die niet op een vriendelijke toon communiceren te negeren.

Blijf inderdaad 144 bellen, en/of ga het gesprek aan.
De pony losmaken is niet verstandig, zoals eerder benoemd. Het komt meer dan eens voor dat hele kleine pony's aan het spit staan omdat ze anders teveel eten en ziek worden.
Natuurlijk zou een graasmasker of kleiner stuk fijner zijn voor ze, maar enfin. De eigenaar mag het natuurlijk op deze manier doen.

Het klinkt niet alsof de eigenaar erg betrokken is, en ik zou dan ook zeker werk blijven maken hiervan.
Ik heb zoiets een aantal jaren geleden ook gedaan, en die pony staat er jaren later fris en fruitig bij.... ben blij dat ik toen actie heb ondernomen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:19

144 heeft een goede redden nodig om actie te kunnen ondernemen. Na deze gebeurtenis lijkt het mij rede genoeg voor de dierenbescherming om langs te komen. Gewoon nogmaals bellen en het verhaal vertellen over hoe de andere pony is overladen.
Wij hebben ook een keer de politie aan de deur gehad wegens melding dat een paard te mager was. Politie kwam keurig langs en we hebben het paardje laten zien, incl. wei en stal. Paardje is gewoon oud maar ziet er verder tiptop in orde uit. Dus voor de politie erg lasting om de ontwetende bellers van de serieuze meldingen te onderscheiden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:33

Aan de ketting laten!!! Als je dat bij mij had geflikt was woest geweest. Beest staat vast niet voor niks aan de ketting. Verder, 144 bellen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:35

*knip*
ik help TS door te zeggen dat ze dat beestje aan de ketting moet laten zitten. 1, zit niet aan andermans dieren en 2, waarschijnlijk is daar een hele goede reden voor. TS kan gezeik krijgen doordat ze aan andermans dieren zit.

Mijn pony staat ook 2 uur per dag aan de ketting, gaan ze niet dood aan. Lekker laten zitten ;)
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-02-17 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel bericht verwijderd ivm verwijderde quote