[VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

Moderators: Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance, zonnebloem18, RianneH

suikermeisje

[VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 08:23

Ik vertel regelmatig op bokt hoe het met mijn paarden gaat, vond het daarom leuk een topic te openen over mijn bijna 3-jarige KWPN ruin.

paspoortje:
naam: Jappeloe
geboortedatum: 25-03-2014
vader: Carrera
vader moeder Arthos R
ras: KWPN - springgefokt

Sinds oktober heb ik hem gekocht, ik zag hem op marktplaats en was direct enthousiast. Eigenlijk wilde iemand anders hem al kopen, maar na een week kon ik toch komen!
Op de terugweg, toen ik al besloten had hem te kopen, werd ik gebeld door de verkoper. Hij was nog hengst, maar ik had een ruin gekocht. Hij zou dus gecastreerd gaan worden.
Na 1,5 week werd hij eindelijk gebracht!

Afbeelding

Hij was erg lief. Kwam naast mijn andere paard te staan. Echter werd zijn koker dik en wilde dit ook niet zomaar slinken. Afspuiten met koud water was geen succes. Mijn 2,00m lange vriend vloog de lucht in terwijl hij hem vasthield.

Hij heeft toen enkele dagen antibiotica gehad en toen was het mooi dun.
Aantal weken later (nu 4 weken geleden) zat er nogsteeds wat viezigheid en de wond nogsteeds niet helemaal dicht. Dus een afspraak gemaakt 2 weken geleden om zijn tanden te laten doen bij de DA op de kliniek en dat gelijk dat na te laten kijken. Hij was fit en at goed, bewoog goed dus zou geen haast bij zijn.

Afgelopen woensdag zijn we geweest. 2 losse doppen verwijderd, klein beetje gevijld en een losse snijtand verwijderd. Echter was de castratiewond niet zo best. Er zit een zaadstrengfistel (een ontsteking aan de zaadstreng) en zou geopereerd moeten worden. Omdat ik hem gekocht heb als ruin is de verkopende partij zo vriendelijk mij tegemoet te komen in de kosten. Het is namelijk een dure operatie. Gister (donderdag 19-01) heb ik hem naar de kliniek in Schalkwijk gebracht en wordt hij vandaag verder bekeken. Hoogstwaarschijnlijk een operatie (narcose etc...), er was een kleine kans dat het met spoelen ook zou kunnen.

Ondertussen heeft hij al een hoop geleerd. Zo loopt hij normaal lekker met mijn andere (9jarige) KWPN op de wei. Samen lekker spelen.
Een zadeltje opgehad en aan de longeerlijn loopt hij ook al braaf.

Graag wil ik jullie eerst het herstel van de operatie laten volgen en daarna de weg van het beleren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jappeloe is van alle markten thuis: [PP] [VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)
Dakar Utopia (v. Cartano)ZZZ+8
Jappeloe dr: L1+3 SP: B+1

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 11:09

Dierenarts heeft gebeld.
Het wordt een operatie en een vrij zware. Vandaag of maandag wordt het gedaan. Dan moet hij een week blijven en dan een maand rust. Wordt een pittige periode dus.

Jappeloe is van alle markten thuis: [PP] [VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

suikermeisje

Re: [VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 19:45

Hij is vrijdag geopereerd. Ik werd om 18.30 gebeld en was dus een verrassing. Hij wist niet of het die dag zou lukken.

De operatie was hard nodig.
Was goed gegaan en zat toen een drain in, in ieder geval tot morgen.
Morgen hoor ik dan ook weer meer.
Loop van volgende week mag hij naar huis. Zijn maatje mist hem.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:42

Kwam toevallig je volgtopic tegen toen ik informatie zocht over een zaadstrengfistel naar aanleiding van je verhaal in het Mruiter topic, had er nog niet van gehoord.

Fijn dat alles goed is gegaan en hopelijk lukt het om hem de komende tijd rustig te laten herstellen!

“When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile”

Lauraa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:37

Gelukkig is alles goed gegaan! Succes met het herstel!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 10:34

Nog niets gehoord. Wel langs geweest. Zaakkie is dik, hij beweegt in stal daardoor stijf maar is wel vrolijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:12

Gut, altijd zo sneu die guppy koppies. Hopelijk snel weer mee naar huis!

“When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile”

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 14:17

Alsof ik de duivel wat verzocht.
DA belde op. We halen hem donderdag op en de kosten vallen 100% mee (in PB wil ik het best delen).
Mijn dag kan niet meer stuk!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:07

Daar jouw paardje in dezelfde leeftijd zit als mijn merrie volg ik jou natuurlijk ook.

De foto met de knuffelbeer is trouwens werkelijk geniaal!! :')

Heel fijn dat het allemaal meegevallen is!

Dakota 08-02-2012 - 20-03-2014 + Grace 12-05-2013 - 06-06-2018 + Bubbles 01-07-2005 - 28-06-2013 +

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 08:15

Vanmiddag haal ik hem op. Dan nog 45minuten met de trailer. Na deze maand kan ik wel zeggen dat hij goed trailermak is... helaas voor hem niet naar leuke dingen.
Hopelijk over een maand weer langzaam aan de gang met hem. Hij mag nu niet teveel voer krijgen ivm zijn herstel maar hij is wat schraal. Vind dat altijd vervelend om tegenaan te kijken maar de DA zal het vast beter weten dan ik.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 14:44

Onderweg naar z'n eigen stalletje! Met wat snoepjes stond ie zo in de trailer. Hij heeft wel erg staan schrapen op stal (verveling denk ik). Hij moet nog 7 dagen op de box blijven en dan langzaam weer wat laten bewegen.
Vrijwel geen nazorg. Ook geen medicijnen meer. Kan evt nog iets dikker worden. Als het te erg wordt moet ik wel bellen. In principe zo klaar. Dus dat is fijn.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:57

Wat fijn dat ie weer naar huis is.
Die maand vliegt vast en zeker om.
Hoop voor je dat alles nu voorspoedig blijft gaan.

Het leven is als een kerstmuts

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 19:25

Eerst z'n vriendjes bekeken die wel buiten mogen spelen.
Afbeelding

En toen mij op willen eten
Afbeelding

En als laatst maar een soort van fotogeniek kijken
Afbeelding

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:44

Fijn dat de operatie goed is gegaan. Nu maar goed herstellen! :) Wel sneu dat hij een week op stal moet, maarja dat is even doorbijten. Die foto met die beer op zijn rug is geweldig! :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 21:47

Tot nu toegaat het goed met hem.
Hij is vrolijk, aanhankelijk en staat dus helaas wel alleen maar in z'n stal.
Hieronder zal ik een foto plaatsen waarop te zien is waarom hij dus niet in de wei mag.
Af en toe wandel ik wel 200-300m. Maar dan moeten de andere paarden wel binnen zijn want hij wil er graag heen.
Hij kan wel gelukkig kroelen met z'n buurman, ze kunnen namelijk hun hoofd over de hekken doen waar ze achter staan dus kunnen elkaar lekker klieren.

Het wondje wat te zien is, is van de operatie. De koker is al de helft dunner dan die was. Die slinkt met de dag! Een goed teken dat zijn lichaam het zelf allemaal goed kan handelen dit keer. Na de castratie lukte z'n lichaam dit namelijk niet. Ik denk vanwege de ontsteking aan de zaadstreng.
Hoop dat de wond over een week alweer een stuk dichter is.
Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:08

Ach arme kerel :(:)
Fijn dat het nu de goede kant op gaat!
Wat een ontzettend lieve uitstraling heeft hij trouwens :j

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
viewtopic.php?f=256&t=1936148&p=98398480#p98398480
Be a appaloosa in an arena of sorrels.Met een 'Kerstmuts'

lieveli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:12

Arme Sjap, exposed voor heel bokt. Beterschap met je man!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 18:49

Haha idd. Voor het leven getekend :')

@mondy: hij is echt uitzonderlijk lief ook! Bij de dierenarts vertelde de verzorgster ook al dat hij zo lief en braaf was voor een 3 jarige.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:26

Fijn dat de wond zo goed geneest, ziet er ook goed uit zo op de foto.

En wat een heerlijke uitstraling heeft hij op de foto's, echt een leuk dier <3 Zulke berichten zijn altijd leuk om te horen, mooie bevestiging van een goede aanschaf en hopelijk veel plezier in de toekomst!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 16:03

Idd. Zag alleen dat hij weinig drinkt. Laatst dronk hij veel te veel door een zoutblok. Dus straks thuis even 1 zoeken en ophangen. Nu moet ie meer drinken van mij. Heeft maar 20l gedronken in 1,5 dag. Heb namelijk een bak waar water in zit en kan daardoor zien hoe veel ie drinkt.

Jennyxx

Ik ben zaterdag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:18

Hoe gaat het nu met hem?

Wat een lief hoofd heeft hij. Het lijkt wel of hij grijze haren heeft ha ha.

Waarom ben je voor hem gevallen? Vanwege zijn gangen? Zijn koppie? Zijn afstamming? :-)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:26

Wat fijn dat de operatie geholpen heeft. Nu hopen dat hij er snel weer helemaal bovenop is. :j

Een tip: ik zou zijn lendenwervels goed in de gaten houden; ik heb zelf een paard die onder andere door pijn te lang bol heeft gestaan in de lendenen en daar nu een bochel aan overgehouden heeft, en op Bokt loopt nog iemand rond bij wie de castratie mislukt was waarna het paard door de pijn met een bochel ging staan en nu ook permanent een bochel omhoog in de lendenen heeft. Als de wervelkolom eenmaal die vorm heeft en zich daarin vastgezet heeft dan krijg je daar heel snel overbelasting van de tussenwervelschijven.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je paard een aangeboren kaperrug heeft, dan kan het minder kwaad, maar als het geen aangeboren kaperrug is maar een bochel, dan kun je hem het beste in de winter onder dekens zetten om te voorkomen dat er tocht/wind op de rugspieren komt, want die zullen dan nog verder verstrakken en de bochel nog verder omhoog duwen. Met gewone dekens kun je voorkomen dat het erger wordt, en als je verwarmende dekens gebruikt (Back on Track, Fedimax, Rambo ionic enz) gebruikt dan kan de bochel zelfs weer verdwijnen doordat de spieren permanent ontspannen. Rio is van een flinke bochel in de lendenen plus dikke, harde spierplaten links en rechts daarvan naar een weer bijna rechte wervelkolom gegaan in twee maand tijd, en hij is al vijf. Met zo'n jonkie kun je dit hopelijk nog makkelijker herstellen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 18:49

Vandaag is ie weer voor het eerst de wei in geweest. De wond is bijna dicht *\o/*

Van de week twee keer gelongeerd, dus langzaam aan de bokken er al uit. Vandaag mocht ie weer de wei op met zijn grote vriend, alleen was die grote Vriend een beetje stout en bleef hem maar opjagen en pesten. Dus toen Jappeloe maar om de zomer wei gezet. Kon die daar lekker een paar uurtjes buiten lopen.

Synchroon springen
Afbeelding
Hihaaaa! We vliegen!
Afbeelding
Zijn grote vriend kon wel erg mooi draven!
Afbeelding
En als laatst een lieve hoofdfoto. Heb toch eventjes heerlijk staan te genieten in de kou van m'n vriendjes <3
Afbeelding

Saar88

Ik ben zaterdag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:07

Ik volg! Wat een leuk ding zeg, ik snap wel wat je erin zag :j

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †