[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 14:25

Ik ben zo trots op mijn kleintjeeeeeeee <3
We zijn deze week voor het eerst met hem van het erf af gaan wandelen op te oefenen want vandaag moesten ze op de foto :) Ofja moesten... ze mochten op de foto bij Pluttersput hier op Bokt :D

En kleine Duke was zooooo flink! Onderweg met wandelen superbraaf en flink lachen op de foto's echt superblij :) mijn kleine man blijft me verbazen

Dexter was ook braaf maar die kon niet lachen :roll:


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:43

Wat super goed van Duke :D
Dexter is gewoon een droogkloot :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 19:41

Haha ja dat is hij zeker.

Op een gegeven moment liet Duke wel ook heel erg duidelijk zien dat het genoeg geweest was, hij was moe en wilde naar huis. Dat hebben we dan ook maar gedaan, hij was zo flink geweest :) Weer een confrontatie voor mij; paarden kunnen niet automatisch geduldig zijn :+
Grappig(?) dat je zulke dingen vanzelfsprekend gaat vinden eigenlijk, want dat is het natuurlijk niet.
Maar hij werd wat nerveus en toen dacht ik: hé sh*t ja, hij is eigenlijk nog super jong, hij zal er wel genoeg van hebben haha.

Maar ik ben erruggg trots, evengoed :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:27

Ja is heel goed van hem! :) En dat geduld komt wel. Niet te lang inderdaad, stoppen voordat ie overprikkeld wordt. En die trots momentjes moet je van genieten.

Dat je sommige dingen vanzelfsprekend gaat doen, heeft voor- en nadelen. Je gaat dan wel makkelijker om met je paard. :j
Niet helemaal hetzelfde, maar zo nam ik Nick vandaag - opgezadeld en wel - mee naar de bijkeuken, want ik moest mijn hesje nog pakken. En uiteraard kwam ik daar pas achter nadat ik Nick al klaar had staan om erop te stappen. Zo lui als ik ben zet ik Nick niet terug in de stal. Nee ik neem Nick gewoon mee naar de bijkeuken :')
Staat Nick daar met zijn hoofd door de achterdeur toe te kijken, terwijl ik tussen de rotzooi mijn hesje zoek en kabaal maak.
Ik trok mijn hesje aan en dacht op dat moment nog dat ook de bijkeuken al een vertrouwde omgeving is, ondanks de rotzooi. Wasmachine, draaiende (kabaal) droger, wasbulten, jassen, schoenen, nou ja een hele hoop zooi dus :P Door het simpelweg gewoon te doen. En niet te veel bij nadenken.
Want het is voor een paard inderdaad een vreemde omgeving en onnatuurlijk. Toch kan het wel heel gewoon worden :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 01:49

Ja daar geloof ik ook 100% in en bij Dexter merk ik dat onderweg heel erg goed. Er ligt verderop een weitje met kalkoenen en Dexter is daar een keer enorm van geschrokken. Ik merk nu dat ik, als we in de buurt komen, al denk 't zal zometeen wel weer prijs zijn'.. hij is er nooit meer zo hard van geschrokken maar gaat wel altijd met een boog er rond.
Terwijl als ik niet oplet en ik ben rond me aan het loeren, loopt hij er ook gewoon voorbij zonder naar om te kijken, en daar kom ik dan een paar 100m verder achter :')

Heerlijk is het hoe ze je zo kunnen spiegelen

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 14:49

Wist je trouwens dat het altijd regent onder roze wolken? :P

Net weer een berichtje dat Duke en zijn partner in crime wéér zijn uitgebroken. Duke is nu bij mij thuis 3x uitgebroken, 1 x op de wei bij mijn vriend thuis en nu dus 2 x op een van de weien op stal.
Oké ik kan nergens met zekerheid zeggen dat hij het effectief was, behalve bij mij thuis, maar het is toch op z'n minst verdacht.

En HOE vraag ik me dan af. Ik heb nu op stal de stroom niet gemeten maar bij mij thuis stond er 10.000 volt op, dat lijkt me toch aardig vervelend om tegen te gaan duwen.

Waar ik nog het meeste mee zit: hij moet nu terug binnen (ahja want hij heeft de draad gesloopt).
En ik heb hem niet graag binnen eigenlijk :(

Edit: na nader onderzoek krijgen ze het voordeel van de twijfel. Er zijn nl 2 opties:
Ofwel hebben ze de achteringang van de wei open gekregen door met een of ander lichaamsdeel het handvat los te haken, ofwel heeft die ingang al de hele tijd open gestaan en zijn ze eigenlijk 3 dagen verrassend braaf geweest door toch in de wei te blijven (en werd de verleiding nu gewoon té groot). Beide opties zijn absoluut mogelijk :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:38

Lastig is dat als je niet precies weet wat er gebeurd is. Soms zou je wel eens willen dat er 24/7 camera bewaking hangt om ze in de gaten te houden.
edit. Of in ieder geval terug te zien wat er gebeurd is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 18:21

Haha dan kom ik helemaal niet meer aan werken toe :+
Voorlopig hebben we gewoon de draad daar dicht gedaan en ze staan lekker buiten :)

Ik zie langs alle kanten Een jaar lang ITP voorbij komen en toen ging ik aan het denken; wat hebben wij dit jaar gedaan?
Alleen maar om er achter te komen dat we eigenlijk weinig tot niks speciaals gedaan hebben 8)7
Ach, geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen. De paardjes zijn gezond gebleven (so far, hout vasthouden) en er is ook in de negatieve zin niks noemenswaardig gebeurd dus ik ben tevreden :)
2016 was voor mij ook wel een uitzonderlijk topjaar :D dan mag een rustig jaar ook wel

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:19

Dan ga je gewoon weer in 2018 leuke/bijzondere dingen doen. :D
En gelijk heb je, als de maar gezond zijn.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 16:58

Met als belofte dat ik het in een dik stuk fleece draai na het rijden (tegen de kou hihi), heb ik met Dexter afgesproken dat we voorlopig toch even terug met het bit rijden.
Als bij wonder heeft hij een kwartier gewoon echt als een waar dressuurpaard door de bak gestapt, zichzelf dragend en aan een lekker tempo en dit alles terwijl ik de teugel gewoon in het midden aan de gesp vast had, dus 0,0 contact want ik ging nog instappen.. net of hij een klik maakte, hij nam uit zichzelf stelling, hij gooide niet met zijn hoofd, en echt jongens die hals zo mooi rond dat heb ik nog nooit gezien. Hij was zo licht...

Je kunt je wel voorstellen dat ik lichtjes van mijn melk was (is dit echt een uitdrukking of heb ik dat nou zelf verzonnen?). Dus ik dacht; hier klopt iets niet, dit gaat te goed en dingen gaan nooit té goed bij mij :+
Ik liet hem even aandraven en ja hoor, daar ging het mis.
Dexter ging gewoon BAM stilstaan. Als Dexter stout is gaat hij in zijn bit hangen, 180 graden omdraaien, bokken blijkbaar?, en richting uitgang. Als hij stout is gaat hij niet stilstaan, stilstaan is voor pijn.

Ik had niet het idee dat het iets met zijn rug of spieren was, dus ik wilde hem nog een klein stukje laten draven om te kijken waar het mis zat en dat was rechtsachter. Even checken! Beide achterijzers kwijt :/
Wellicht de ene al langer dan de andere want hij liep erg ongelijk, ik denk dat hij daardoor zo'n last had.
Vanavond maar even de smid bellen om die voorste ijzers er ook onderuit te halen, hij heeft ze nu toch niet meer nodig. En dan achter maar even laten nakijken.
Kan ook nooit kwaad even de osteopaat er even bij te halen, dat moest sowieso nog eens gebeuren binnenkort.

Voor nu ben ik nog even heel blij met hoe hij zichzelf kon dragen, nadat we eigenlijk alleen nog maar hebben buiten gereden de laatste tijd :)

Afbeelding
Afbeelding

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:07

Ah wat vervelend dat hij last had zodra je wilde aandraven. Wel heel goed dat je zo naar hem luistert en kijkt wat er mis is. En voor nu, fijn dat het dragen al goed ging! Kan je volgende keer op verder borduren

Granoek schreef:
Je kunt je wel voorstellen dat ik lichtjes van mijn melk was (is dit echt een uitdrukking of heb ik dat nou zelf verzonnen?).


Ik heb er nog nooit van gehoord _O-

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:20

Gosh wel. Fijn dat hij zo duidelijk communiceert! En jij natuurlijk naar hem luistert! :)

Een paard kan ook alleen voor op ijzers staan he.. Wist je dat? :)
Dat heeft mijn Akkie ook namelijk..

Ongelijk is niks nee, en misschien wel Bezeert met aftrappen.. :(

Fysio is altijd goed, komt hier ook 1x per jaar.

Wel. Balen dat hij dan op zo fijne dag eigenlijk niet fijn blijkt te zijn (we begrijpen elkaar?) ;)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 18:34

Haha ik begrijp het ja :D Ik weet dat ze alleen voor ijzers kunnen hebben maar het heeft voor Dexter niet echt meerwaarde. Zijn hoeven zijn helemaal gebrokkeld achter, wellicht door de nagels die hebben geschoven ofzo, dus de smid moet toch komen en omdat wij in de winter niet zo vaak gaan mennen heeft hij zijn ijzers ook niet echt nodig. In de winter doe ik ze er altijd af :)

Maar even nog verder daarover, wat is het nut van ijzers alleen voor?
Ik wist dat het kon, maar ik weet niet goed waar het voor dient.

Hij communiceert inderdaad wel écht heel duidelijk haha. In dit geval alleen maar goed, maar soms heeft hij geen zin en dan zal hij dat OOK communiceren :P
Het is een keutel soms, maar we begrijpen elkaar

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:14

Verschilt een beetje per paard.
Bij sommige paarde moeten de voorvoeten gecorrigeerd worden, en ander niet.

Sommige lopen meer opde voorhand waardoor voor meer brokkelt als achter, door de druk die erop komt.

Akkie heeft aan beide voorhoefen een verzakt hoefbeen, waardoor lopen op blote voetjes zeer doet. Met een ijzer eronder is zijn zool vrij van druk en kan hij pijnvrij lopen. ;)

Er kunnen dus verschillende redenen wezen! :)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 21:09

Aaah oké, maar geen van toepassing op Dexter zo te zien haha! Dus ik ga ze gewoon er onder uit laten halen. Ik heb dan altijd een soort van veiligheidsgevoel als het buiten glad wordt, dat ze een beetje een eigen antislip hebben.
Dexter heeft echt de slechtste hoeven ter wereld :roll:
Als de smid zijn rug draait en ik wil zijn hoeven bewonderen brokkelen ze precies waar ik bij sta (bij wijze van spreken hé haha).
Duke is echt het tegengestelde, die heeft gewoon na 8 weken nog de schaafsels van de vijl in zijn hoeven staan. Geen scheurtje, geen brokkeltje echt NIKS, gewoon zo glad als een bowlingbal.

Wij gaan nu toch niet meer mennen en heel veel buiten rijden ook niet met de blubber die ons te wachten staat, dus die ijzers kunnen er prima onderuit :)

De foto's van vorige week staan er ook op :D
[ITP] ITP-Witte sokken en stoppelbaardjes

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 05:59

Geef je groot gelijk! Rijd met akkie jaar rond buiten, maar met mijn ijzers is het altijd zoeken naar de juiste paden..
En straks met de sneeuw moet er een extra zool onder tegen de ijsballen.. Bluhh!

Maar idd, in jou geval kun je beter rondom doen! Kun je dex geen sublement voor sterkere hoefen bij geven? Dat schijnt wel echt te helpen!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 10:17

Nadiine__x schreef:
Geef je groot gelijk! Rijd met akkie jaar rond buiten, maar met mijn ijzers is het altijd zoeken naar de juiste paden..
En straks met de sneeuw moet er een extra zool onder tegen de ijsballen.. Bluhh!

Maar idd, in jou geval kun je beter rondom doen! Kun je dex geen sublement voor sterkere hoefen bij geven? Dat schijnt wel echt te helpen!


Daar heb ik over nagedacht, om biotex te geven, maar als je dan verder dingen gaat opzoeken kom je ook weer net zo vaak tegen dat het waardeloos is, dus heb het eigenlijk nooit geprobeerd...

En die zaken moet je ook altijd dagelijks geven en ik kan er niet elke dag naartoe, ik werk vaker van 8u tot 22h en aangezien zij nu in een weide ergens aan het bos staan ga ik niet graag zo laat nog (ben een beetje een schijtert in het donker haha)
Maar misschien toch het overwegen waard, straks eens langs de welkoop

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:25

Biotex is wasmiddel :+ dus dat zou ik hem niet voeren _O-

Heet het geen biotine? :)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 13:56

NEe hoor ik geef hem gewoon biotex :+

Wat jij zegt dus :p :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:35

HAha ik dacht ook al, biotex voeren? :P

Maar wat vervelend van die brokkel hoeven. Ik heb daar geen ervaring mee.
James had wel ijzers voor, omdat hij een schimmel in de hoeven had en daardoor een scheur, die wilde er niet uit. (Na de verhuizing met een andere hoefsmid en blote voeten wel... ) ;)
Maar ook hij had om die reden gewoon alleen voor ijzertjes bij de vorige hoefsmid. Maar als het kan, dan zou ik liever voor blote voetjes gaan.
Sinds ik James had, had hij die scheur. We waren verhuisd en moesten noodgedwongen een andere hoefsmid en die kreeg bijna de scheur weg! Die ging heel anders te werk. En vlak voordat James dood ging, was hij van zijn scheur af.
Terwijl ik de vorige hoefsmid altijd zo goed vond, ging goed te werk. Voorzichtig. Maar achteraf iets te voorzichtig. De huidige pakte het niet zo voorzichtig aan. En dat was juist goed in dat geval.

Is een secondopinion een idee van een andere smid? Eens kijken wat die zegt?
Ik weet niet hoor. Brokkelhoeven klinkt misschien wel als iets wat van binnenuit komt.

Met Nick heb ik geen ijzers, en ik vind het heerlijk!!! Geen gekloot met ijzers meer. Niet met sneeuw, niet met asfalt etc.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 15:39

Maar vind eens een andere smid voor een dikzak van 900kg...
De huidige komt al van 120km

En Dexter is braaf maar niet gewend uit de hand gekapt te worden, plus dat ik zelf al bijna een hernia krijg als ik hoeven uitkrab, dus ik vind die hoefstal voor de smid wel aangenaam.. Maar er zijn er niet veel die ermee willen werken

Net bij welkoop geweest, ze hadden geen 'biotex' :P
En biotine enkel als van die kleine korreltjes, 42€.. hallo kroket

dus ik ga maar eens wat online speurwerk doen eerst.
Heb wel voor Duke "Subli Zonder" meegenomen, hopen dat hij er geen uitslag van krijgt op zijn benen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:47

Zo die moet al een heel eind rijden. Is het zo lastig voor zo'n groot paard? Dat wist ik niet.
Ik dacht dat een hoefsmid die kleine ukkies juist vervelend vonden. Onze smid moet zowat op de knieën voor Bliksem :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 17:32

Ja drama hoor in het verre Limburg en dan natuurlijk ook aardig aan de prijs :P

Vanmiddag met zus foto's gaan maken. Ze rijdt niet zo vaak en haar merrie is een pittige tante dus ze had wat zenuwen maar deze blonde dame is gewoon heel lang verkeerd begrepen en wordt nu snel in de war.
Ze vroeg of ik eerst even wilde rijden omdat zij wat nerveus was, zo gezegd zo gedaan en de juffrouw deed het prima :)

Toen nog wat leuke plaatjes geschoten van de twee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:37

Jeetje wat een kolossaal paard! Echt huge! Mooie foto's!

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 17:48

En toch bijna 20cm kleiner dan Dex haha :D Maar ze toont heel groot omdat ze nogal breed is haha.
Knappe dame, nu 13 jaar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chinnie, Geertema, Ilayla, Kla4tje, La_Lune, Ruai, Texas02, Vagabondo, xfjordlnnx en 123 bezoekers