[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 19:59

Sorry ik had een boktloos weekend, mooi weer = massafietstoerisme in Limburg drukdrukdruk.
Ja zijn wonde ziet er echt prima uit! Stalbaas was langs gekomen en die stond er van te kijken hoe mooi het gedaan was (ik heb het niet bij hun vaste DA laten doen maar bij mijn eigen). Het is ook helemaal niet dik ofzo.
Morgen moet ik nog maar eens opnieuw kijken want Duke moest me even laten weten dat ik de laatste baal hooi had gegeven gisteren en dat het tijd werd voor nieuwe. DUS die stond aan de andere kant van de draad vanmorgen, ZUCHT. Some kids never learn.

Maar het gaat wel goed met ze hoor <3
Duke ziet er goed uit, Dexter heeft appeltjes op zijn booty. Heerlijk herfst!

Alleen merk ik aan Duke soms iets geks bij zijn linker achterbeen (dus niet dat been waar de wonde zat).
Als hij kort draait dan sleept hij dat been even en als hij het dan bij wilt zetten knikt hij door zijn knie. Ik heb een stukje op film, als iemand ervaring er mee heeft of het wil zien dan kan ik het wel proberen te plaatsen.
Hij knikt dat 2 stappen door zijn knie en daarna stapt hij ook weer normaal..


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 19:14

Duke zijn wonde is mooi bijgetrokken, yay! Hij heeft er eigenlijk echt absurd weinig last van gehad, met het geluk dat die kerel al heeft gehad op medisch vlak had ik echt verwacht dat er ledematen zouden afsterven ofzo, op z'n minst. Maar hier echt totaal niks van complicaties bij gehad.

Ik ben trouwens met mijn vriend een van hun dekhengsten aan het beleren, die moet naar de keuring en moest wat kilootjes kwijt, maar hij was nog totaal niet beleerd. Stiekem heel veel spijt dat Duke niet meer hengst is, wat werkt dat stiekem toch fijn := Hij is zo alert, sensibel, geconcentreerd, werkwillig en leergierig. En zo knap <3 Is altijd al een beetje mijn blondje geweest, hij is zooo leuk O:)
Is het leuk als ik die vorderingen hier ook deel of geen interesse? :D


Afbeelding

Afbeelding

Spekkie
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:26

Ja delen! Wat een enorm paard zeg! Wow.
Lees daar ook graag avonturen van :D

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:54

Oh Spekkie is leuk! Wil ik best meer over lezen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 22:32

Leuk!

Nou ik zal hem even voorstellen, zijn naam is Ben en hij is 7,5 jaar oud. Hij is al 5 jaar goedgekeurde dekhengst en moet dus binnenkort voor de 6e keer naar de keuring. Als trekpaarden 8 keer na elkaar goedgekeurd worden, zijn ze gekeurd voor het leven. Is niet hier op stal geboren maar aangekocht als jaarling of tweejarige, weet ik even niet meer zeker.

Vorig jaar op de nationale prijskamp

Afbeelding

Zal morgen even een verslagje typen van het zadelmak proces

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:47

Wauw wat een pracht beest.

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:47

Ben is mooi <3 <3 <3

Hoe gaat het met de veulens? Die zullen niet meer zo klein zijn :=

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:09

Gaaf!

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 09:34

De veulens zijn euh… niet meer klein nee. Understatement of the year :=
Heb op de laptop thuis nog ergens foto's van deze week staan, zal straks eens eentje zoeken.

Met Ben ben ik zelf een aantal maanden geleden al begonnen met wennen aan vanalles, papieren zakken op zijn rug, handdoeken, touwen, lopen over plastic etc... en dan wapperen met het dekje en uiteindelijk had hij het dekje over zijn oren hangen :') Maar toen kwamen belangrijke keuringen en dat vinden ze dan altijd riskant, als er wat gebeurd of hij struikelt ofzo.. Dus toen moest ik stoppen. Zijn eigenaar, de oudste broer van mijn vriend, heeft me wel nog gevraagd of ik hem wilde helpen met zadelmak maken maar daar is nooit wat van gekomen.

Nu is hij aan het twijfelen om hem te verkopen en dan is het natuurlijk alleen maar fijn als hij ook wat kan. En dus mocht ik met mijn vriend aan de slag gaan met hem.
We zijn opnieuw begonnen met gekke dingen en wapperen, maar dat leek hij gewoon nog prima te kennen. We hebben hem dan ook redelijk snel een dekje en zadel op gedaan. Dit had ik een paar maanden geleden ook al geoefend dus dat kon wel, ik had er toen ook op gezeten, maar daar stopte het. Het is ook niet dat we met een peuter van 3 jaar aan het werk zijn natuurlijk, hij is al van 2,5 naar de keuring moeten gaan dus hij kende de keuringssingel en vanaf 3 moeten hengsten ook met bit voorgebracht, dus ook dat kende hij en verder is hij daar steeds gewoon correct opgevoed. Dat scheelt enorm!

We hebben hem wat laten stappen met dat zadel, ik doe dan wat vervelend met de stijgbeugels en ga wat onnozel langs hem springen maar niks boeide hem echt :') Ik ben dan over het zadel gaan hangen, wederom geen reactie. Dit wordt nog wat :+ Omdat ik er al eens op had gezeten hebben we dit ook gelijk gedaan. Maar gewoon zitten en weer er af. Tussendoor gaan we wel steeds een paar meter wandelen en relaxen, niet al die gekke dingen achter elkaar. Oh en natuurlijk brokjes :=

Ik ben nog een tweede keer opgestapt, heb mijn vriend gevraagd hem 3 passen achteruit te zetten (ik doe dat altijd eerst, is een niet natuurlijke actie waarbij hij moet nadenken en dan is hij niet met mij bezig). Dan hebben we nog wat stappen vooruit gezet en zijn we er ook mee gestopt. Braaf geweest!

Zo hebben we in verschillende sessies opgebouwd, stappen, stoppen, sturen, los stappen (dit was heuuul eng want er is hem natuurlijk altijd geleerd bij zijn voorbrenger te blijven, en nu moest hij wég van mijn vriend). En we zijn nu op het punt dat we een paar meter gedraafd hebben :D En ook gelijk gestopt als het goed ging.

In draf merk je ook weer heel goed dat hij enkel die keuringen gewend is. Aanspringen in draf wilt zeggen 3 passen macho, nek rond zetten, groot maken, en hoofd naar links gesteld want daar loopt de voorbrenger die hem altijd tegenhoudt als hij tussen de andere hengsten gaat aanstellen :') Dat deed hij nu dus ook onder zadel, kan hij niks aan doen want zo is hij het gewend.
We zijn gestopt toen hij rustig kon aandraven.

Verdere vorderingen volgen dus nog, hij heeft nu een weekje pauze :)

Anoniem

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:52

Geweldig :D Wou met mijn vriend nog eens naar de veulentjes kijken maar hij weigerde. Toen ik vroeg waarom kreeg ik als antwoord: Ja dan wil ik dat weer hé. Dan staat er binnen een paar maand 1 in de wei!

Dus, wij gaan nog wel eens veulentjes komen kijken :))

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 13:51

I present you; de 'veulens' :P


Afbeelding

Afbeelding

vlnr; Elmira, Kyrian, Wynne, Willem en Vasco. Vasco is verkocht, Willem zou normaal verkocht zijn maar we twijfelden aan zijn zicht. Dat is nu getest en blijkt dat zijn zicht inderdaad niet 100% is, dus die koop gaat niet door (begrijpelijk natuurlijk). Wynne en Elmira blijven, Kyrian en Willem (kneusje) zijn dus nog beschikbaar
Afbeelding

En de truc om alle oortjes tegelijk vooruit te krijgen:

Afbeelding



Goed idee DM! Hebben nog een leuke jaarling ook :j
Ik ben trouwens in de wei even geweest en ik denk dat het qua hoogte van de draden wel oké is, maar aangezien wij die wei ook over een paar maanden kwijt zijn, is die nooit onderhouden zoals ik met een eigen wei zou doen haha. Er stonden dikke bramenstruiken in de wei, we hebben die een paar jaar geleden laten uittrekken maar aan de buitenkanten van de draad zijn die wel terug gekomen en die moeten nu hele tijd gekortwiekt worden. Ik zal dadelijk eens wat foto's maken voor een beter beeld, moet toch ook nog de draad fixen waar Duke uitgebroken was, de draak. Ik denk dat in de grote wei de draad te hoog zal staan voor 1m30 sliding-stop talent, op welke hoogte hebben jullie het staan?

Anoniem

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:03

Gho ik denk de laagste op 50, maar dat is meer omdat wij met verloop van tijd er een pony bij willen voor Esmé. Als we hem dan toch gingen hangen konden wij hem even goed direct wat lager hangen :)

Elmira is prachtig <3 Begrijpelijk dat de koop niet doorgaat van Willem. Is het verschil groot? Of ziet hij nog wel redelijk?

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 14:05

Ja ik heb nooit wat gemerkt aan hem, hij loopt niet tegen dingen aan of tegen andere paarden oid. Heb ook eigenlijk nooit gevraagd hoe zij er achter zijn gekomen want je ziet hem wel gewoon naar je kijken als hij je opmerkt. Goeie vraag, moet ik eens checken :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:06

Aahhh ik wil ze allemaal :D

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:20

Willem is mooi :oo <3

Ze zijn echt al groot sinds ik ze heb gezien _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 18:26

Heb nog even nagevraagd over Willem, hij heeft blijkbaar enkel dieptezicht. Dus van veraf ziet hij je perfect, maar dichtbij niet 100%.

Ik wilde gisteren met Dexter oefenen om voor het krukje te blijven staan, dat is namelijk wel een beetje een dingetje voor hem. Zodra ik een krukje neer zet gaat hij me pesten en rondjes draaien, echt aaaaltijd.
Dus wilde ik hem leren parkeren, als ik hem roep dat hij zich aan het krukje parkeert zodat ik makkelijk kan opstappen.

En nu waren we dus al 45 min bezig en hij was net zo ver dat hij niet meer ging ronddraaien als ik het krukje langs hem zette. >;) Maar oké, hebben we dat toch al.

Duke zag hem klooien en zal wel gedacht hebben 'dit kan ik zelfs' want die kwam van het hooinet gewandeld en ging zich zo voor me inparkeren _O-
Hier een filmpje, dit was niet die eerste keer maar toen ik het dus de tweede keer vroeg.
Hij kende wel al het targetten van mijn hand, dus ik hem hem nu gewoon langs opzij gevraagd om mijn hand aan te tikken en hij had dit echt met 5 min door :+


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:01

Haha wat leuk dat hij dat wel gewoon doet. Netjes! :D
Toch ook wel heel leuk dat ze dan zo verschillende zijn qua karakter. Kan je met de ene andere dingen doen dan met de ander.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:53

Brave Duke of is het toch Duuk? (Ik hoor het je toch echt zeggen in het filmpje) ;)
Is het met Dexter ook nog gelukt?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 22:05

Haha ja dat is het probleem, iedereen zei duuk en dan zei ik het voor te lachen maar nu is het blijven hangen :+
Euhm nee met Dexter niet gelukt :P die had vandaag ook weer nergens zin in. Wou wat in de wei rijden maar hij was niet vooruit te branden pff. Daar gaat me echt de zin van over weet je dat :')

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:14

Dexter is gewoon liever lui dan moe :=

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:25

Ik zag net dit filmpje voorbij komen en moest meteen even aan Dex denken.


Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 10:50

Ja dat ben ik nu ook aan het doen :D Gewoon naar mijn hand toe wel en met heel veel koekjes (zowel Dexter als Duke zijn nogal food-minded, zou je niet zeggen hé)

Alleen weet Dexter dat het genoeg is om zijn achterhand 1 stap opzij te zetten en dan kom ik er vanaf mijn opstapje al niet meer aan :') Dexter doet nooit meer moeite dan nodig is :P
Als ik vanaf de grond opstap is er trouwens helemaal niks aan de hand hé, al duurt het een uur, dan blijft hij wel stilstaan :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:53

Ik ging wat foto's plaatsen maar heb net alles van mobiel op pc gezet en de hele zooi verwijderd dus ik heb niks meer :')

Duke is tot nu toe elke dag uitgebroken :+ Eigenlijk wilt hij me gewoon helpen, ik snapte het alleen niet.
De draad was blijkbaar bij de aansluiting doorgeroest, stond dus helemaal geen stroom meer op de wei. Thanks Duke! Dat dus maar gefixt, bleek er alsnog maar 2000v door te komen?
Ja dat vond meneer niet genoeg, dus toen ik hem voor de 4e keer langs de weg moest gaan halen heb ik ze terug in de kleine wei gezet. Daar vandaag alle bramenstruiken bij de draad weg geknipt (wat een ROTZOOI is dat) en de onderste draad overal verder weg gehaald, daar was ik ooit aan begonnen :') Die draad was voor lenige shetlanders, ga er niet van uit dat Duke onder 50cm door kan kruipen dus de draad op 20 cm heb ik weg gehaald. Die was toch zowat dicht gegroeid :roll:

Daar dus maar weer stroom op gezet, morgen even meten of hij hier wel tot 10000 gaat, heb geen idee waarom er op die grote wei maar zo weinig stroom kwam..

Ik heb wel een filmpje van toen ik om 7u30 uit bed werd gebeld om mijn paard te vangen.
https://www.facebook.com/17716158298285 ... 085605401/

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:17

Bekend probleem! Charley (kleine maatje van Duke) besloot dat hij met zijn deken op ook wel onder het draad door kon voor het wat langere gras in de andere weide... Duke volgt dan gewoon door het draad heen. Ik ben Dinsdag 4 uur bezig geweest om het stroomdraad overal te controleren op lekkages, want ik kon het redelijk goed vastpakken... het kietelde alleen een beetje. Stalhoudster was op vakantie en de hulp had duidelijk geen idee hoe het zat met stroomlekkages.
Na de controle en een heel aantal lekkages opgelost te hebben, blijven ze weer netjes achter het draad.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 19:34

Oh dat is dan wel fijn ja _O- mijn Duke gaat dus ook gewoon door de draad wanneer het hem uit komt pfff. Vandaag ook weer alle lint aangespannen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, gonniee, Hanneke137, kaatje77 en 37 bezoekers