[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:55

He get dat klinkt niet best van Dexter. Althans, ik snap je zorgen :(:)

Misschien toch de DA erbij voor een check up?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 09:19

Nog een updateje :)

Ik heb nog geen DA er bij gehad omdat er niks dramatisch fout leek te zijn, hij leek gewoon niet lekker.
Hij is ontwormd, Duke ook en ik had gisteren een lesje. Getwijfeld om hem af te zeggen maar omdat we toch niet zouden gaan rijden heb ik hem door laten gaan en gewoon uitgelegd dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zit.

Little did I know.. die les heeft dus al super goed geholpen!
Deze is van voor de les (wat de les inhoudt leg ik hieronder nog even uit)
Zie vooral hoe hij op zijn voorhand hangt, het lijkt alsof hij zo voorover kan kiepen. Zijn billen zijn niet rond maar vierkant en precies 'ingedeukt', hij trekt zijn buik op. Dit is dus wat ik bedoelde met dat hij er niet lekker uit ziet. Net of alles weg is.
Lijkt wat mager omdat hij zijn buik en flanken zo intrekt en er zit niks meer van massa in zijn kontje.
Afbeelding
Mijn euforisch hoofd was omdat hij zijn oren naar voor had, ik dacht niet dat ik ook op de foto zou staan :')

En deze is na 30 minuten. Hij is ontspannen en laat zijn buik weer normaal zakken, zijn billen zijn ronder en hij zet zijn benen al meer onder de massa. Na verloop van tijd zou hij dus zijn evenwicht nog meer naar achteren mogen verplaatsen.
Afbeelding

Sfeerbeeld
Afbeelding

Dus even wat uitleg over onze les 'Connected Riding'.
Ik kan het nog niet goed uitleggen want er kwam zoveel nieuwe info dus ik moet ook
nog veel zoeken op Google :D
Wat je dus doet is zorgen dat je paard zijn lichaam juist gebruikt en in balans, dat hij zo vrij mogelijk kan bewegen zonder zichzelf te hinderen. Wij beginnen vanaf de grond, zorgen dat Dexter zichzelf kan dragen zowel links als rechts, alvorens we dus een ruiter (ikke ikke ikke ikkeeee) toevoegen aan het plaatje. Want als Dexter weet hoe hij zijn benen juist moet bewegen en zijn rug moet gebruiken, is het gemakkelijker voor hem om mij te dragen. Klinkt logisch toch :D

Dus ik lijst even chronologisch op wat we gisteren gedaan hebben, anders wordt het 1 grote warboel :')
- Kim is begonnen met te voelen waar Dexters spanningspunten (hier is een ander woord voor maar kan er met geen mogelijkheid op komen) zitten. Van zijn hoofd richting zijn staart en Dexter liet heel mooi zien waar het niet goed zat.

- Dan moesten Dexter en ik een rondje rechtsom en een rondje linksom stappen zodat ze kon zien hoe hij bewoog, en hoe hij zijn lichaam gebruikte

- Nu ze wist hoe het zat zijn we die spanningspunten gaan losmaken. De techniek kan ik niet goed uitleggen, iets met druk en tegendruk maar dat moet je eigenlijk even voorgedaan worden. Beginnend bij zijn kaak moest ik de achterkant van mijn vingers plat op zijn kaak leggen en lichtjes duwen en dan aan het touwtje van het speciale halster (zie sfeerbeeld) tegendruk geven. Ik zeg bewust niet trekken want je moet eigenlijk het touwtje door je vingers laten glijden, maar naarmate je meer druk op de kaak geeft mag je meer of minder weerstand op het touwtje zetten. Maar je mag dus niet gewoon trekken. Je laat het door je vingers glijden door je buitenschouder weg te draaien, je draait dus vanuit je middel/schouders ipv te trekken met je arm/elleboog.

- Op deze manier werk je drukpunten af in de hals en schouder, en terwijl we dit aan het doen waren heeft Dexter al meermaals zijn houding veranderd. Op een gegeven moment stonden zijn achterbenen bijna een halve meter uit elkaar, arm peerd snapte er niks van :')
Hij zet zijn voorbenen beter onder zich, verplaatst zijn gewicht, wat hij aangenamer vind is prima. Er is niet echt een juist of fout :) Op een gegeven moment deed hij zelfs zijn ogen dicht en stond hij zowat te slapen.

- Toen we dit aan beide kanten gedaan hadden moest ik weer beide kanten op stappen.
Wat. Een. Gewiebel. _O- Dexters lijf ging alle kanten op, zijn benen wiebelden (zij noemde het scrambled legs :+ ) en hij wist niet meer hoe hij zich moest houden. Maar hij deed zo goed zijn best! Na een paar stappen had hij het door en liep hij me zo voorbij!! Ik moest echt aardig de pas er in houden om hem bij te houden want hij had de gaspedaal gevonden. Rechts nog wat moeilijker maar dat is niet raar, zijn schouder zat er helemaal vast.

- Dan hebben we hetzelfde gedaan in stap, dus je loopt er naast en tijdens het linksom stappen houd je het touwtje in je linkerhand en met je rechterhand zet je druk in de hals op een punt dat je voelt dat vast zit (dit voel je echt goed trouwens, nooit gedacht). En met eigenlijk minieme weerstand op het touwtje liet Dexter zich zakken en hij ging zelfs bijna draven! Zonder dat ik het vroeg! :D
Ook hier geldt, elke reactie is prima. Vindt hij het niet leuk mag hij dat best laten merken :j Maar hij boog lichtjes in en liet zijn hoofd zakken.

- We hebben dit aan beide kanten gedaan maar toen liet Dexter zien er genoeg van te hebben dus dan zijn we ook gestopt.

Hij heeft toen nog wat lekkers gekregen op stal terwijl ik Duke terug buiten ging zetten (ja die moet mee naar binnen want hij heeft weer gevonden waar hij uit de wei kan breken grrr) en toen ik Dexter daarna terug bracht heb ik serieus een paar stappen moeten rennen om hem te kunnen volgen _O-

Het grootste verschil dat ik zie, nu al, zit hem dus in zijn houding en tempo. Kim vond hem heel flink en beleefd! Braverd is het ook :)

Ik had ook nog foto's gemaakt van mijn pogingen tot ontwormen :') Bij Dexter is het niet zo'n probleem, Duke die trekt er wel echt zijn neus voor op hahaha.
Ik dacht hem voor de gek te houden door er appelstroop op te smeren maar dat lukte niet. Toen wilde ik hem aan de wortel laten ruiken en snel die spuit in zijn mond duwen maar dat ging ook niet.
En toen die wortel half volg ontworming zat at hij hem wel, dus ik heb de rest van de spuit ook maar over een paar wortels uitgesmeerd en die gingen prima binnen :+

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:20

Klinkt als een erg interessante les. Is het net zoiets als centered riding? Waarbij je je dus heel bewust van minimale bewegingen, ademhalen en posities?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:22

Gaaf hoor Granoek! Heel interessant om dat te lezen. Zou ook wel iets voor Joy en mij zijn aangezien ze ontzettend is gefocused op mijn houding en beweging. :j

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 10:36

freetorun schreef:
Klinkt als een erg interessante les. Is het net zoiets als centered riding? Waarbij je je dus heel bewust van minimale bewegingen, ademhalen en posities?

Het is inderdaad gelinkt aan centered riding, maar ik denk dat dat soort van in elkaar overvloeit. Dit zijn zo’n dingen die ik volgende keer eens moet navragen haha. Maar dat laatste wat jij zegt zat er inderdaad ook bij ja :j

Ik kan het nu al aanraden GJ! Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat voor ons, en later ook met Duke!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:40

Ik heb de puf niet om het hele verhaal te lezen. (Mijn hoofd staat op automatische piloot).
Maar ik vind de foto van die oortjes en jou wel leuk :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 12:44

Geen probleem hoor! Ik vond hem ook te leuk om weg te laten :D

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:47

Wow! Ik heb dit topic zojuist gevonden. Ik heb altijd een facinatie met clydesdales gehad.. Wat een prachtige paarden heb je zeg. <3

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D


Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:22

Wat een leuk verslag!
Ik vond t heel leuk om jullie te ontmoeten en met de les mee te kijken! Jullie deden het super en Dexter is echt super leuk :))

Als je nog vragen hebt of dingen niet duidelijk zijn moet je het zeggen he.. dan kan ik je altijd aanvullen..

Connected riding is bedacht door Peggy Cummings en zij heeft dit inderdaad ook gebasseerd op de principes van Centered riding.. in t grondwerk gaat dit nog verder terug komen (dan moet niet alleen t paard iets doen met zn houding maar jijzelf ook.. soms best moeilijk :') ) maar ook in t rijden is er straks een overlap.. ook TTouch van Linda Tellington is verwant aan connected riding.. t touwtje zorgt voor trillingen en dat werkt door op de zenuwbanen waardoor je het paard stimuleert om los te laten..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:27

Leuk om te zien en erg interessant!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 11:18

Ohhh ja Licor kan het veel beter uitleggen :D Ik wist niet dat jij hier ook volgde! Kwam er alleen achter dat er heel weinig over te vinden is op internet.
En ik wil altijd zelf eerst gezocht hebben voor ik vragen ga stellen want dan onthoud ik beter haha :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:27

Even snel een fotootje van vandaag, ik heb nog een HOOP fails maar die komen als ik terug thuis ben _O-

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 17:52

Het was dus de bedoeling dat ik kerstfoto's ging maken.
Van beide paarden.
Samen.
Tegelijk.
In mijn eentje.

Slecht idee, nadat Duke de wandel op ging terwijl ik Dexter aan de andere kant moest gaan vangen kreeg ik het briljante idee een touw te spannen tussen de deur (ik wilde van die fancy black foto's dus dan moeten ze in een deuropening staan) en ze daaraan vast te binden.
Klamme handen want ik bind ze nooit vast met hun touwhalster, maar dat scheelt een hoop wegwerken achteraf. Dus maar losjes vast gezet, vooral het touw tussen de deur zou ze dan tegen moeten houden.

Na een hoop gedoe was dit het beste dat ik er uit kreeg. Nou, ja.. ben niet eens begonnen aan nabewerken _O-
Afbeelding

Het idee om ze samen op foto te krijgen dan maar opgegeven, Dexter binnen gezet en Duke even alleen meegenomen. Was die natuurlijk strontvervelend omdat Dexter weg was en omdat hij al 10 minuten had moeten stil staan en eigenlijk omdat hij BOOS WAS OP DE WERELD. Ofzo.?
Daar kreeg ik dus echt niks fatsoenlijks uit :')

Dan Duke maar even binnen gezet, dat was ook niet goed want ja hij wou helemaal niet binnen!!! Wat een sukkel is het ook.
En als je dan 20 minuten met Duke hebt lopen vechten voor 1 foto en je moet dan Dexter doen, besef je toch wel wat een heerlijk gemakkelijk paard Dexter is.
Die oortjes neem ik voor lief, 90% van de foto's kon ik weg gooien maar ik hoefde tenminste niet na elke klik mijn peerd terug recht te zetten. Hij was zo lief <3

Met Duke dan nog even gaan wandelen, want hij heeft de laatste tijd de gewoonte om ergens random stil te gaan staan als we gaan wandelen, à la 'ik ben 2 en ik zeg nee'
Dus ik dacht, als hij dan gaat stilstaan moet ik snel een foto maken! En dat is dus de foto uit het vorige bericht geworden :')
Heel onverantwoord vast gemaakt met een strotouwtje, maar weer om nabewerkingsredenen, zal het nooit meer doen :+
Afbeelding

MAAR, we hebben onze foto's en willen jullie daarom bij deze alvast hele fijne feestdagen wensen en een gezond en gezellig Nieuwjaar!


Afbeelding
Afbeelding

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:14

Zijn toch nog leuke uit gekomen!! :D

Hier al 3 pogingen gedaan _O- _O- nog niks. Stelletje naarlingen _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 18:20

Ja ik had er 263 gemaakt dus 2 of 3 hoopte ik toch wel op :')
Krijg die stomme camera van mij niet meer scherp, net of ik altijd ruis er op heb, zelfs als ik hem op automatisch zet?? {:)-:(

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:23

Ik heb hardop moeten lachen om.je verhaal. Wel 2 prachfige <3 <|- foto's

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

jeetje77

Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:31

Wat een heerlijk verhaal. Maar ook vanuit het hoge noorden fijne feestdagen gewenst.

En fijn dat we met je mee mogen genieten van je prachtige paarden.

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:25

Jouw paarden zijn zo leuk _O-


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:35

Granoek schreef:
Ja ik had er 263 gemaakt dus 2 of 3 hoopte ik toch wel op :')
Krijg die stomme camera van mij niet meer scherp, net of ik altijd ruis er op heb, zelfs als ik hem op automatisch zet?? {:)-:(


Lens schoon laten maken?

Er staat er daar nog 1 waar je wel een poging mee mag maken :7 :=

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 20:58

Heb met 3 lenzen geprobeerd en overal hetzelfde probleem. Body is nog geen jaar oud.
Ja maar die staat nog binnen en daar is het ruis maal duizend ongeveer blehhh
Willempie is wel veel knuffeliger nu, alsof hij stemmen herkent. Hij komt dan naar het muurtje en dan snuffelen, heel schattig!

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:06

Hmm raar vn de lenzen. Nikon of canon?
Evt terug naar de winkel


Lief van willem :) nog anderhalf week *\%/* *\%/*

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:46

Ik doe een online paardenspel (Star Stable) en sinds deze week zijn daar Clydesdale beschikbaar in het spel. DIE MOET IK NATUURLIJK HEBBEN WANT..... DEXTER EN DUKE! :D
En je kan er zelfs van die leuke dingetjes in de manen doen, wat jij ook bij Dexter in doet voor shows.

edit.
Wat je lens betreft, slijtage? Ik gok maar wat hoor. De canon die ik heb is intussen ook al een jaar of 5 oud, flink veel gebruikt en wil niet meer scherp stellen als het object te ver weg staat, wat hij voorheen wel deed.
Ben er al mee heen geweest bij een foto expert, maar die kan er ook niks mee. Lens is op.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 11:51

Lenzen zijn canon en een sigma, hij heeft het bij elke lens die ik er op zet dus ik denk dat het eerder de body is dan de lens.

Hahaha ik heb dat spelletje een tijd gedaan maar kon toen niet meer verder zonder te betalen volgens mij :( :( En daar ben ik dan weer te koppig en te gierig voor _O-

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:16

O ja, dan is het de body idd.
Balen! Een kapotte sensor?

Gewoon betalen joh, is een leuk spelletje. Heb toen eenmalig betaald en speel het na 4 jaar nog :p David en Marloes ook.
En nu is er ook nog een Dexter en een Duke!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desi_2409, JudithO, Juut, M_arjolein, Mark0919, Martje80, Mieke, Nouki_poek, SusanH en 44 bezoekers