[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 18:43

Heb zoveel plannen nog met mijn twee draken dat het mij leuk lijkt een volgtopic te starten!
Leuk voor mezelf om terug te kijken als baby Duke later groot is :)

Dexter:

Afbeelding
Clydesdale ruin, 8 jaar, 1m78
Dexter kent basis dressuur maar gaat veel liever gewoon buiten sjokken, hij loopt voor de kar in enkelspan en heeft al 1x in dubbelspan gestaan. Hij gaat mee naar optreden met ons trekpaardenshowteam en is vorig jaar naar de keuring geweest.


Duke:

Afbeelding
Clydesdale hengst, half jaar, nog niet gemeten :D
Duke kan helemaal niks haha. Nouja, hij kan braaf meelopen aan het touwtje, voetjes geven, verdraagt een mini zadeltje en verdraagt verder eigenlijk alle gekke dingen die ik met hem doe.
Hij kan erg goed knuffelen :j


Beginnen meteen met een domper haha.
Vandaag Dexter moeten wassen met Sarnacuran tegen mijt.
Hij kreeg allemaal kale plekken in zijn hals en aan zijn oren/neus...

Afbeelding

Iemand ervaring met Sarnacuran?


FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:53

Ik heb geen ervaring met Sarnacuran.
Maar ik ga wel volgen! Dexter is echt een geweldig stoer paard!
Ben ook wel benieuwd naar hoe Duke uitgroeit :)

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:54

Ik volg! Wat een imposant paard is Dexter en wat een schatje is Duke. Leuke namen ook.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:04

Jessix schreef:
Ik volg! Wat een imposant paard is Dexter en wat een schatje is Duke. Leuke namen ook.

Haha en toch zijn het allebei namen waarbij ik meteen dacht: als ze thuis zijn zoek ik een andere naam!
Maar tegen dat ze de zee hadden overgestoken was ik er al zo aan gewend dat ik ze maar heb gehouden :D En ik vond ook geen betere namen :p

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:26

Dexter is heel gaaf, ik volg :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:33

Ik wil meteen het gerucht ontkrachten dat Dexter imposant en stoer is.
Dexter is een lompe, slome slungel met een dikke speklaag en een gezonde dosis tegenzin als het op werken aan komt :p
Maar hij is doodbraaf en betrouwbaar en ik zou niet meer zonder hem kunnen!
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:37

Met een hele lange tong :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:40

Chasey schreef:
Met een hele lange tong :')

Die ALTIJD op de foto's staat :p Echt niet normaal, hij steekt zoooo vaak zijn tong uit voor foto's dat ik er eigenlijk een trucje van zou moeten maken.

Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:48

Gaaf hoor! Prachtige dieren van een ras dat je eigenlijk gewoon te weinig ziet. Hier komt er ook ooit nog één. Wil een merrie, maximaal 1.65 m hoog en bruin. Waar heb jij deze vandaan gehaald?

BellaNL
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:49

Wat een leuke paarden, en een leuk ras. Heel gaaf :)
Ik volg!

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

Granoek schreef:
Jessix schreef:
Ik volg! Wat een imposant paard is Dexter en wat een schatje is Duke. Leuke namen ook.

Haha en toch zijn het allebei namen waarbij ik meteen dacht: als ze thuis zijn zoek ik een andere naam!
Maar tegen dat ze de zee hadden overgestoken was ik er al zo aan gewend dat ik ze maar heb gehouden :D En ik vond ook geen betere namen :p

Nee, leuk juist. Het past bij ze en ook bij elkaar. +:)+

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:36

Granoek schreef:
Ik wil meteen het gerucht ontkrachten dat Dexter imposant en stoer is.
Dexter is een lompe, slome slungel met een dikke speklaag en een gezonde dosis tegenzin als het op werken aan komt :p
Maar hij is doodbraaf en betrouwbaar en ik zou niet meer zonder hem kunnen[/img]


Nou, zoiets zoek ik ook nog :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 21:24

Mariska_28 schreef:
Gaaf hoor! Prachtige dieren van een ras dat je eigenlijk gewoon te weinig ziet. Hier komt er ook ooit nog één. Wil een merrie, maximaal 1.65 m hoog en bruin. Waar heb jij deze vandaan gehaald?

Hé Mariska, je ziet ze inderdaad veel te weinig! Dexter komt uit Schotland en Duke is van Manchester. Als je ooit klaar bent er eentje te kopen weet ik wel wat adresjes en contacten voor je :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 21:28

Duke heeft al vanaf dag 1 een liefje gevonden tussen de trekpaardveulentjes waar hij bij staat en nog steeds zijn die twee onafscheidelijk. Ze wachten samen tot de rest klaar is met eten, dan gaan ze samen eten, ze grazen samen, kroelen samen en als eentje slaapt blijft de ander wakker. Heel schattig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:31

Ik volg uiteraard ook! <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 10:26

Kinke schreef:
Granoek schreef:
Ik wil meteen het gerucht ontkrachten dat Dexter imposant en stoer is.
Dexter is een lompe, slome slungel met een dikke speklaag en een gezonde dosis tegenzin als het op werken aan komt :p
Maar hij is doodbraaf en betrouwbaar en ik zou niet meer zonder hem kunnen[/img]


Nou, zoiets zoek ik ook nog :D

Dat was ook een van de vereisten haha, ik heb het in de zomer heel druk met werk (horeca) dus dan moet hij ook gewoon een weekje kunnen blijven staan zonder stuiterbal te worden. En dat gaat prima, hij heeft zelfs niks liever haha.
Als het aan hem lag nog liever helemaal niet meer werken :D Maar je kunt er daarna ook weer gewoon opstappen, met of zonder zadel, en hij zal je overal leiden

KittyDylan

Berichten: 8832
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:38

Gave paarden heb je! Heerlijk stevig!
Waar in Limburg heb je ze staan? O:)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 10:49

KittyDylan schreef:
Gave paarden heb je! Heerlijk stevig!
Waar in Limburg heb je ze staan? O:)

Belgisch Limburg, net 5 minuutjes over de grens met Ittervoort. +/- 20 min van Maastricht

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 11:00

Raar vraagje voor jullie allemaal...
Ik heb er nooit aan gedacht om Duke hengst te houden en als dekhengst te gaan gebruiken, ik zocht (en wil nog steeds) gewoon een mooi lief recreatiepaardje.
Maar nu krijg ik langs verschillende kanten de vraag of hij zou mogen dekken als hij ouder is.
In principe geen probleem, MAAR;

Duke was een ongelukje. Zijn vader werd aangekocht als ruin en in dezelfde wei gezet als de merries. Een van die merries werd dan verkocht. Een paar maanden later ging de telefoon dat de merrie bevallen was en er een hengstenveulen uit was gekomen...
Huh??? Bevallen???
Vader bleek dus toch geen ruin te zijn...
Het probleem is echter dat de fokker/handelaar waar ik zowel Dexter als Duke heb gekocht, shires én clydesdale houdt/fokt.
Wat maakt dat Duke's moeder een shire is en zijn vader een Clydesdale.
Duke is zelf wel ingeschreven als Clydesdale maar niet voor de dekdienst.
Zijn veulens zouden dan enkel ingeschreven kunnen worden in een F-stamboek (failstamboek/hulpstamboek).

Wat is jullie idee hieromtrent?
Ik denk dan aan Kim en Beer, waar Beer ook een kruising is. Hoe zit het voor hem?
Voor particulier/eigen gebruik zou dit dan geen problemen mogen geven.

Ik ben nog steeds niet van plan met hem te dekken hoor, maar het interesseert mij wel heel erg.

Anoniem

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:27

Vrienden van ons hebben eenzelfde kruising als [naam], ook van dit jaar, maar dan de ouders omgedraaid.
Zij zijn voor zover ik heb begrepen nauw betrokken bij het Shire stamboek en zeggen dat als je een Shire x *ander vol ras* hebt en die daarna weer kruist met een volle Shire, het paard als volle Shire ingeschreven kan worden.
Hoe dit precies zit weet ik niet hoor, maar dit is wat ze me laatst vertelden.

Ik denk dat als je Duke wil houden als dekhengst je zeker wel mensen zult trekken die een braaf, groot en veelzijdig paard willen fokken waarbij papier gewoon niet zo belangrijk is. :)

Wij hebben Kim door een Shire laten dekken omdat we het type wilden verbeteren, niet omdat we het dekgeld van een Trekpaardenhengst niet konden betalen (sterker nog, dat was goedkoper geweest :+) of om andere redenen.
Mocht Duke al groot zijn geweest in de tijd dat we Kim lieten dekken en hij had Kim op de punten die we wilden kunnen verbeteren, had me het absoluut niet tegen gehouden dat hij geen vol papier heeft.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:03

Ja dat dacht ik inderdaad al, maar jullie zijn van plan Beer te houden (denk ik toch? Anders shotgun ;) ) :D Liesbeth fokte om volume te krijgen in de Shire, in het geval van haar kruising zou een merrieveulen inderdaad later weer met een Shire hengst gedekt mogen worden en dit veulen was dan ook geen probleem geweest wat betreft inschrijving en papieren.
Jullie fokten ook met voorbedachte rade, het type van Kim verbeteren.
Ik ga niet zeggen dat ik nul verstand heb van fokken want ik sta al 3 jaar bij een trekpaardenfokker gestald, ik heb al zoooveel bijgeleerd. Maar ik heb te weinig ervaring met clydesdales en hun rasstandaard om op die manier te kunnen fokken.
Als ik echt er mee wilde dekken voor de fok had ik een volle Clydesdale moeten kopen, maar dat was nooit mijn bedoeling. Had alleen niet door dat er zoveel vraag naar was.
Ik heb ook nog tijd om het uit te zoeken en te overwegen. Wil zelf ook geen ruin met hengstenkuren want in de eerste instantie was ik van plan hem over een jaar ofzo al te ruinen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:04

Granoek schreef:
Ja dat dacht ik inderdaad al, maar jullie zijn van plan Beer te houden (denk ik toch? Anders shotgun ;) ) :D Liesbeth fokte om volume te krijgen in de Shire, in het geval van haar kruising zou een merrieveulen inderdaad later weer met een Shire hengst gedekt mogen worden en dit veulen was dan ook geen probleem geweest wat betreft inschrijving en papieren.
Jullie fokten ook met voorbedachte rade, het type van Kim verbeteren.
Ik ga niet zeggen dat ik nul verstand heb van fokken want ik sta al 3 jaar bij een trekpaardenfokker gestald, ik heb al zoooveel bijgeleerd. Maar ik heb te weinig ervaring met clydesdales en hun rasstandaard om op die manier te kunnen fokken.
Als ik echt er mee wilde dekken voor de fok had ik een volle Clydesdale moeten kopen, maar dat was nooit mijn bedoeling. Had alleen niet door dat er zoveel vraag naar was.
Ik heb ook nog tijd om het uit te zoeken en te overwegen. Wil zelf ook geen ruin met hengstenkuren want in de eerste instantie was ik van plan hem over een jaar ofzo al te ruinen.


Oké ik kom er zelf niet goed meer aan uit, hoop dat je het een beetje kunt begrijpen haha

Anoniem

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:27

Klopt! Liesbeth en ik hadden beide eigenlijk hetzelfde fokdoel.
Ik wilde het [ras] iets rijtypischer, hoger op de benen en net iets luxer maken.

Voor zover ik weet zijn er in Nederland geen goedgekeurde Clydesdale hengsten of wel?

En we houden [naam] inderdaad. :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:53

KoudbloedKim schreef:
Klopt! Liesbeth en ik hadden beide eigenlijk hetzelfde fokdoel.
Ik wilde het Trekpaard iets rijtypischer, hoger op de benen en net iets luxer maken.

Voor zover ik weet zijn er in Nederland geen goedgekeurde Clydesdale hengsten of wel?

En we houden Beer inderdaad. :j

Nee precies en in België ook niet.
Daarom wil ik ook niet zijn babymakers er af knippen voor ik alle opties heb bekeken. Als hij nu een Belg was geweest, had ik er niet zo over nagedacht. Maar hij is inderdaad (voorlopig nog) de enige Clydesdale hengst.
Natuurlijk als zijn gedrag in de weg komt gaat er alsnog de knipper op want dat blijft voor mij prioriteit.

Anoniem

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:59

Oja, je bent van België haha, even wennen nog.
Ik denk dat je sowieso al goed bezig bent door er op deze manier over na te denken en niet gewoon je paard aan te bieden omdat het toevallig een hengst is zonder over de gevolgen na te denken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ineke2, Lynn00 en 26 bezoekers