Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:58

Hee Mrijn, leuk dat je mijn zoektocht herkent. Mijn ervaring is dat je of bij instructeurs uitkomt die wedstrijdgericht rijden, zelf ook starten en meer op het plaatje focussen (dus sneller een houding afdwingen, vaak wel weer daarna gelijk loslaten), of je komt bij meer klassieke instructeurs uit die ik al gauw te zweverig vind en die vaak zelf klaar zijn met de wedstrijden, die zijn vaak ook enorm gefocussed op rechtrichten en ook aan de hand teugelen (dat laatste heb ik niks mee, ik wil er gewoon op zitten).
Ik hoop dat dit grote verschil in methodes nu op zijn retour gaat komen en dat over 5 jaar het grootste deel van wedstrijd rijdend Nederland op de Rien manier rijdt.
Ik hoop ook idd dat ik met de training voor mezelf een stevige basis krijg, waar ik altijd op terug kan pakken, en zo kan ik ook bepalen welke tips van welke instructeur dan ook, wel of niet helpend voor me zijn. Ik was teveel aan het dwarrelen en twijfelen.

Hoe het rijden van proeven zal gaan weet ik nog niet. Ik denk dat het op zich geen kwaad kan om thuis en met losrijden heel erg naar die contactteugel te rijden, en in je proef even iets meer op te pakken en iets meer te begrenzen (zonder te dwingend te worden). Maar dat moet ik gaan ervaren. Ik kan kiezen, of ik rijd door op mijn oude manier, krijg dan in het halsstrekken een paard dat achter de teugel kruipt en dat ook in stap onrustig is in de aanleuning, daar verlies ik dan punten op. Of ik rijd haar iets meer op lengte naar mijn hand toe, en krijg dan waarschijnlijk commentaar dat ik haar korter mag hebben. Beiden niet ideaal maar ik wil ook geen wedstrijdstop inlassen, want paard moet ook gewoon kilometers maken, en leren op wedstrijd net zo te lopen als thuis, en ik denk dat deze methode me daar ook mee gaat helpen. We mogen nu L2, dus ik kijk even of dat lukt of dat ik dan nog ff L1 blijf starten.

Wat is jouw plan qua wedstrijden rijden? En hoe ben je de L doorgekomen? Waar kreeg je vaak commentaar op en wat hoop je nu anders te doen in de proeven?

Teugellengte vind ik ook lastig. Momenteel volgt ze mijn hand nog amper, steekt gewoon de neus naar voren, dus kan eigenlijk haar eigen natuurlijke balans nog niet vinden. Denk dat ze toch wel gewend is dat ik daar bij help, nu op eigen benen moet ze die echt terug vinden. Ik heb de neiging om dan toch de teugels iets korter te pakken en haar te gaan begrenzen, maar nog niet toegegeven aan die neiging. Ik ga even kijken wanneer het kwartje wil vallen.
En wanneer dan korter gaan maken weet ik ook niet goed. Denk als je het contact van achter naar voor niet verliest, dat het dan wel kan. Zodra je merkt dat ze zwaar wordt, erachter kruipt of blokkeert in de kaak, dat je dan te kort hebt en weer stapje terug moet doen.
Misschien kan je een filmpje naar Rien sturen? Ik vind de ledenfilmpjes met commentaar ook heel leuk en leerzaam om te zien.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:24

teugellengte klooi ik ook nog een beetje mee, ik pak wel zo kort dat het een fijn licht gevoel geeft zonder dat een van ons sterk word.
Wedstrijden probeer ik gewoon op de Rien manier te doen, zowel in de L als het ZZ-licht. Laatste ZZ-licht wedstrijd 3 wp gereden, dus het word wel gewaardeerd. :=

Zelf les ik momenteel al tijdje niet meer en zie het ook niet snel gebeuren eigenlijk. Wil eventueel wel zelf ruiters begeleiden maar dan dus wel met de Rien manier en als ze het te langzaam vinden gaan zullen ze op zoek moeten naar iets anders. :=

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:37

Leuk om te lezen. Ik wil wedstrijd ook op de Rien manier rijden, maar zit nu in de contactteugel fase, zo kom ik geen L proef door denk ik :D
Lest er iemand uit dit topic wel eens bij Inge of Romy en weten jullie wat dat kost?
Wij zitten wel in die regio (Zuid Apeldoorn), zou best eens fijn vinden als iemand die zelf ook op de Rien manier rijdt mee kan kijken. Andere tips zijn ook welkom, Mirjamalvaro, jij zit niet in mijn regio toch?
Hoe het met mijn huidige lessen gaat moet ik ff aanzien.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:01

Ik zit in Zuid-Holland (Klaaswaal), dus nogal andere regio ja :=

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:22

Teugellengte, dat is bij mij een drama, fijn te horen dat ik niet de enigste ben met problemen daarmee. Ik geef mijn teugels altijd weg, Toobs pakt die lengte dan graag en wordt dan langer en langer en langer.... dusdanig dat ik er echt geen Z meer mee kan starten, rij dan ook met blokjes teugels anders is het helemaal drama.

Onlangs clinic gereden bij Nuno (een Portugees) echt zo fijn dat je gewoon direct feedback krijgt, dat kan met geen enkele video cursus helaas. Uiteraard vertelde hij veel dat ik uiteraard al wist, ook al een miljoen keer gehoord had, maar soms net anders, zodat je dacht ja!! OH.. dat!!! Nu snap ik het!! Dus heb hier veel aan gehad. Overigens is hij ook van de niet veel tegenhouden aan de voorkant, want dat moet je er ook weer bijrijden, minder vast houden is beter. En voorwaarts rijden is wel een ding, maar met mate, tot een tempo passend bij paard EN ruiter, waarbij ze het beiden nog kunnen behapstukken.
Hij wou heel leuk nog achter Toobs aan met lange zweep, maar dat leverde alleen heel gespannen paard op, die het een verdachte situatie vond. Had me wel goed kunnen helpen daarmee, maar Toobs is heel particular in wie er wel en niet achter hem aan mag zitten met een zweep. (Rien mocht dat ooit wel, maar een andere instr. heeft hij bijna keer een rotschop verkocht (en Toobs slaat nooit, dit was echt 1e en enigste keer)).

Dus van die clinic weer veel geleerd en paste goed bij de ideeen van Rien.

Overigens rij (laat ik me rijden) graag een keer naar Wenum Wiesel als Rien ooit wel een echte lesdag voor online lesser gaat geven waarbij je kan lessen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:25

Wat is nu de Rien van de Schaft methode?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:33

Ik heb uiteraard mijn Eigen interpretative daarvan en het is natuurlijk niet door hem uitgevonden, hij gebruikt het alleen, net zoals de instructeur waar ik onlangs clinic bij reed, die gebruikt het ook, het is voor mijn idee een manier van rijden die gewoon consequent is (en dat is niet raar, consequent rijden wordt neem ik aan door iedere fatsoenlijke instructeur gepredikt), maar wel met hand veel naar voren ipv terug, waarbij helaas mijn ervaring is dat veel instructeurs terug laten werken, binnenhand veel laten werken en met veel druk van voren laten rijden, terwijl bij Rien de filosifie is minder is ook genoeg. Handen breed ipv terug werken is ook niet door hem uitgevonden maar hij legt het duidelijk uit.
Het is niet zozeer zijn methode, als wel dat hij het redelijk begrijpelijk en simpel heeft verwoord en aanbiedt, zodat een domme dodo zoals ik het ook kan snappen. (moet zeggen die Portugees kon nog simpeler en blijer uitleggen, maar scheelt ook als je face to face met iemand bent ipv video). Wel met de kantteking dat ik met de filmpjes me te goede ruiters en paarden stuk minder kan dat met Jan Modaal op zijn paard.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:49

Rien methode is simpel gezegd dat je het paard op eigen benen laat lopen en van achteren naar voren laat treden. Terwijl 90% van de instructeurs deze theorie misschien wel weten maar toch van voren naar achteren werken, even grof gezegd.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:53

mirjamalvaro schreef:
Rien methode is simpel gezegd dat je het paard op eigen benen laat lopen en van achteren naar voren laat treden. Terwijl 90% van de instructeurs deze theorie misschien wel weten maar toch van voren naar achteren werken, even grof gezegd.


Ja helemaal mee eens.

Er zijn er veel die zeggen: je moet van achter naar voren rijden, en tegelijk ook zeggen: hij mag zijn hoofd niet omhoog doen, dus daar moet je hem tegen houden.
Eigenlijk is het het verschil tussen hoe Valegro en hoe Parzival gereden werden, denk ik.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:55

En ook Rien let er erg op dat je grenzen van paard en ruiter erkend en het paard niet de stress in helpt omdat hij iets MOET doen.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:23

GJ9 schreef:
Hee Mrijn, leuk dat je mijn zoektocht herkent. Mijn ervaring is dat je of bij instructeurs uitkomt die wedstrijdgericht rijden, zelf ook starten en meer op het plaatje focussen (dus sneller een houding afdwingen, vaak wel weer daarna gelijk loslaten), of je komt bij meer klassieke instructeurs uit die ik al gauw te zweverig vind en die vaak zelf klaar zijn met de wedstrijden, die zijn vaak ook enorm gefocussed op rechtrichten en ook aan de hand teugelen (dat laatste heb ik niks mee, ik wil er gewoon op zitten).

Eensch! Ik moet wel zeggen dat mijn huidige instructrice zeker verder kijkt dan het plaatje.
GJ9 schreef:
Hoe het rijden van proeven zal gaan weet ik nog niet. Ik denk dat het op zich geen kwaad kan om thuis en met losrijden heel erg naar die contactteugel te rijden, en in je proef even iets meer op te pakken en iets meer te begrenzen (zonder te dwingend te worden). Maar dat moet ik gaan ervaren. Ik kan kiezen, of ik rijd door op mijn oude manier, krijg dan in het halsstrekken een paard dat achter de teugel kruipt en dat ook in stap onrustig is in de aanleuning, daar verlies ik dan punten op. Of ik rijd haar iets meer op lengte naar mijn hand toe, en krijg dan waarschijnlijk commentaar dat ik haar korter mag hebben. Beiden niet ideaal maar ik wil ook geen wedstrijdstop inlassen, want paard moet ook gewoon kilometers maken, en leren op wedstrijd net zo te lopen als thuis, en ik denk dat deze methode me daar ook mee gaat helpen. We mogen nu L2, dus ik kijk even of dat lukt of dat ik dan nog ff L1 blijf starten.
Wat is jouw plan qua wedstrijden rijden? En hoe ben je de L doorgekomen? Waar kreeg je vaak commentaar op en wat hoop je nu anders te doen in de proeven?

Ik heb het idee dat het beeld met de teugellengte van vandaag eigenlijk best M waardig is. Misschien niet helemaal volgens het huidige modebeeld, maar wel als je naar het klassieke beeld kijkt. Ik hoop van de week nog foto's of een filmpje te laten maken. Kijken of het beeld past bij mijn gevoel.

Ik heb maar 1 wedstrijd in de L1 gereden. Begin deze maand heeft iemand anders mijn paard in het M gestart zodat ik daar nu mag/moet beginnen. Ik kan alleen het winterseizoen starten ivm haar gevoelige ogen en had 'geen zin' om het L1 en L2 door te moeten rijden :o Klinkt nu misschien een beetje te haastig en overmoedig, maar een M-proefje moet het probleem niet zijn. Ons probleem in wedstrijden gaat haar schrikachtigheid zijn en mijn gebrek aan controle op dat moment. Ze kan zo ontzettend blokkeren en zo uit het niets wegspringen of staken... Maar, ik denk dat dit 'systeem me daar ook bij gaat helpen. Eigenlijk doet het dat nu al.

Wat betreft die teugellengte, daar heb ik vandaag wat mee gespeeld. In het losrijden heb ik ze vrij lang gelaten. Dan mis ik echt wel wat invloed op het tempo hoor. vooral in de draf. En wat is het dan verleidelijk om even een klein knipje naar beneden te geven. Ik weet dan gewoon dat ze meteen rond wordt :D Maar, niet gedaan en tempo controle vooral in voltes gezocht en af en toe echt een beetje terugzetten op mijn zit.

Wat gaaf om te horen dat je je laatste wedstrijd zo goed hebt gescoord, Mirjam! Scoorde julie daarvoor minder makkelijk ruime punten? Kun jij jullie plaatje tijdens een wedstrijd omschrijven? Loopt mij aan de ll of er echt voor? Of beter nog, heb je beeldmateriaal? Misschien dat ik het wel fijn vind om een keer bij je te lessen. Ik zit niet zo heel ver weg.

Ik zou les hebben dus na het losrijden heb ik mijn instructrice gebeld of ze er al aan kwam. Was ze me vergeten -O- -O- Haha, kwam me eigenlijk wel prima uit omdat ik nu zelf wat verder door kon rijden. Met aandraven wilde ze in eerste instantie mijn hand induiken. Dat heb ik snel op kunne lossen door wat opwaartse ophoudingen te geven en haar zeker niet korter te pakken. Dat werkte fijn! Ik heb wat stukjes schouderbinnenwaarts gereden met hetzelfde gevoel (dus vwnw en naar de hand toe) als in het losrijden. In eerste instantie reageerde mijn paard niet eens op mijn hulpen. Blijkbaar zet ik normaal toch echt met de hand in.. Gelukkig is Bel erg gevoelig en snel van begrip dus de volgende lange zijde kon ik haar buitenschouder met mijn buitenknie wat naar binnen zetten en reden we een prima sb :j

mirjamalvaro schreef:
Rien methode is simpel gezegd dat je het paard op eigen benen laat lopen en van achteren naar voren laat treden. Terwijl 90% van de instructeurs deze theorie misschien wel weten maar toch van voren naar achteren werken, even grof gezegd.

90% zegt ook zo te rijden, maar ik zie het zelden iemand echt doen.

Worden jullie paarden ook zoveel intenser moe door deze manier van rijden? Mijn paard is een harde werker en heeft een prima conditie, maar ik merk dat het haar zwaar valt dat ze nu haar eigen hoofd moet dragen en zelf na moet denken waar ze haar voeten neer zet. Ze is enorm geconcentreerd en doet zo haar best om stoer langs enge vlekken en zandkorrels te lopen zonder dat ik haar in de houtgreep neem. Het zal ook verschil maken dat ze nu veel minder adrenaline aanmaakt dan tijdens een eerdere training waarbij ik nog wel eens de strijd met haar aanging om haar langs enge dingen te loodsen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:43

Mrijn
Laatste filmpje is van 15oktober, maar dat is training. Wedstrijden worden nooit gefilmd hier. :o
https://youtu.be/GBLFIjDquqY
https://youtu.be/Y1mBnmbKCI8

Hij loopt dus net voor de loodlijn.
Dit was pas mijn 3e wedstrijd in het ZZ-licht dus durf niet zo goed te zeggen over de punten. Maar qua punten tot nu tie was het 213.5,193, 198, 199
Begonnen met training Rien.
219, 228

Zondag heb ik weer wedstrijd.

En je bent altijd welkom om hier een lesje te pakken. :)

Conditie merk ik vooral aan de 3 jarige. De andere 2 niet. :)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:21

jillaroo schreef:
Wat ontzettend leuk om te zien, Lauke. Heel dapper hoor en ziet er al goed uit.

Mijn 10 cents (for what it's worth):
Ontspan je schouders en probeer je polsen ook recht te houden (zonder knikje). Kijk vooral ook over je paard heen ;-) Ik ben het met Mirjam eens dat de teugels wat korter kunnen zodat je je handen wat meer voor je kunt houden. En oh ja, zweep aan de buitenkant bij het schouderbuitenwaarts!

Heb je ihkv de stoelzit al eens geprobeerd om de beugels juist een gaatje korter te maken?

Zeker aan het eind wordt het echt al beter, ze doet wel echt haar best, mooi om te zien. Ik ben jaloers op het halsstrekken, hahaha. En dat voor een Fries ...


Dank voor je berichtje! Superblij mee!
Die polsen vielen mij ook op, zo stom! Maar ga ik mee aan de slag :)
Gaatje korter heb ik niet geprobeerd. Ik heb het idee dat het dan alleen maar erger wordt. Maar ik kan nog eens een poging wagen :)

Leuk dat je ook opmerkt dat paardlief zo haar best doet! Ze is zo opgeknapt nadat haar veulen is afgespeend. Door hem heeft ze echt veel moeten inleveren en dat in combinatie met een blessure voor de dracht maakte het nog veel erger. Sinds hij lekker op zichzelf is, is Verna echt super energiek en vrolijk geworden en kunnen we nu eindelijk stappen maken <3



De dag na het filmpje ben ik met mijn eigen inzichten en de tips van hier aan de slag gegaan. Vooral gericht op mijn eigen houding en teugellengte. En ze was me toch fijn die dag! En wat een geluk, want ik had een vriendin gevraagd voor foto's *\o/*

Dus bij deze even de mooiste <3

Afbeelding
Nu nog handjes bij elkaar en recht vooruit kijken haha :Y)

Misschien wel leuk om te zien, een foto van voor de bevalling. Ik denk ergens in mei. Je ziet goed dat ze heel wat ingeleverd heeft qua spieren. De vetjes zijn inmiddels al een beetje bijgetrokken. Maar ook zie je dat haar energie hier echt op was en dat nu weer helemaal terug is *\o/*

Afbeelding



Zo en nu ga ik de rest even bijlezen en daarop reageren :D

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:23

Het komt mj meer over als antoine de both, dat is ook voor je uit rijden, handen breed en zeker niet terug trekken maar en binnenhand bv hoog en opzij waardoor je neiging naar je toe wegvalt wat ik heel erg had met bv correctie op teugel. Zo krijg ik les en paard is ook heel vooruit gegaan en met name vrijheid in het voorbeen..

Ben er wel voorstander van, het dressuurprikken wordt hierdoor gelukkig nu doorbroken....

Ik ga jullie volgen...leuk als jullie filmpjes zetten, zeer leerzaam..

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:51

Wat ziet ze er goed uit Lauke! Ze oogt aan de voorkant een stuk minder duwerig hoewel haar neus er vlgs mij nog wel 10 cm uit mag. Maar dat is wellicht niet zo simpel als het klinkt :+

@indestal: het lijkt, wat mij betreft, niet op AdB. Ik heb zelf een tijd bij AdB gereden (hoewel al 12 jaar geleden) en dat had toen niet veel met dressuur te maken. Maar, wellicht is hij verandert of zijn zijn volgelingen wat minder van de 'trucjes'... Ik moest destijds bv eindeloos slingerlijntjes rijden in een moordend tempo of mijn paards hoofd extreem naar buiten toe halen omdat hij dan recht zou worden. Ik kon er toen niet veel mee.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:52

Mrijn schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst op de Rien manier getraind. Ik zal een uitgebreid trainingverslag/eerste indruk posten vooral om dat ik het zelf fijn vind om uit te schrijven Dus, geneer je niet als je het niet (helemaal) leest :')

etc.

Wat een leuk verslag Mrijn! Super dat je paard het al zo snel oppakt. Dan denk ik dat je niet heel verkeerd bezig was, maar misschien net te veel controle wilde. Blijkbaar snapt je paard het principe wel en heeft hij al vertrouwen in de hand +:)+

kitobeer schreef:
Ik heb vandaag voor de 4 de keer met mijn paardje en helper in de longeerbak rondgestapt.
De helper kon hierbij al de afstand wat vergroten en vanuit een grondwerk positie mijn paard mee begeleiden. Hierdoor kon ik mijn teugels lichtjes gaan aannemen en hij zoekt zo lichtjes het contact met mijn hand op. Ik ga deze week weer eens gauw in de video's duiken zodat ik mij goed kan voorbereiden.
Ik geniet er 100 % van

Superfijn als je je paard meteen het juiste kan aanleren! Klinkt al erg fijn! Succes!

GJ9 schreef:
Grappig hoe begrippen die ik altijd wel kende en zelf ook gebruikte (naar de hand toerijden, van achter naar voor) ineens veel meer inhoud krijgen, ik weet hoe het eruit ziet en ook hoe het voelt.


Leuke post GJ9! Ik herkende mezelf vooral in dit stukje. Het krijgt ineens een betekenis en je weet nu duidelijk wat je te doen staat. Tuurlijk lopen we allemaal nog wel eens ergens tegenaar, maar de basis is dan in ieder geval stabiel :) Succes met de training en leuk dat je hier mee praat!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:52

Mooi beeld Mirjam! Het neusje is er duidelijk meer uit dan bij een doorsnee ZZL-paard, fijn dat dat gewaardeerd wordt! Waar moet je zondag? Ik zag je vlgs mij niet op de lijst van Hulten? Daar ga ik nl naar toe :j

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:56

Ik vind het trouwens bloedirritant dat ik nog niet naar de filmpjes van de tweede fase kan kijken. Moet wachten tot 3 november -O- -O- -O-

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:56

Ik les bij volgeling en we zijn bezig mer rechtrichten en ruim voorbeengebruik....verder heb ik juist erg veel moeite met teugelgebruik, altijd te lang en paard smokkelt heel gehaaid tot ik weer concludeer weer te lang...tips van jullie zijn leerzaam voor mij..

Die slingerlijntjes doen we niet, we letten op ruim voorbeen over de rug en nageeflijkheid...veel geleerd, maar kom mij zelf zo vaak tegen, damn vind het best moeilijk om vriendelijk en met leiding te rijden met onzeker paard en voor mij uit te blijven rijden...trek snel terug...we doen veel met figuren gelukkig.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:58

Mrijn schreef:
Wat ziet ze er goed uit Lauke! Ze oogt aan de voorkant een stuk minder duwerig hoewel haar neus er vlgs mij nog wel 10 cm uit mag. Maar dat is wellicht niet zo simpel als het klinkt :+


ze duikt er inderdaad soms nog net wat achter, maar ik denk dat dat vooral komt doordat ze nog wat kracht mist. De richting van de aanleuning is wel mooi naar voren en beneden en ze neemt het bit netjes aan. Als ik dan net even iets meer vraag om er achter bij te komen krijgt ze het moeilijk en kropt ze soms nog wat op. Dus dat is inderdaad een werkpuntje :j
Ik denk dat dat met een tijdje goed trainen er al uit is :) We zijn pas een 2 a 3 weekjes onderweg en ze wordt nu al zo veel sterker gelukkig <3

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:13

Mrijn schreef:
Mooi beeld Mirjam! Het neusje is er duidelijk meer uit dan bij een doorsnee ZZL-paard, fijn dat dat gewaardeerd wordt! Waar moet je zondag? Ik zag je vlgs mij niet op de lijst van Hulten? Daar ga ik nl naar toe :j


Dordrecht! Hulten nooit geweest.
Maar hoe hoger ik kom hoe verder weg we moeten gaan starten ben ik bang. :')

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:36

Sjolvir schreef:
-knip-
Overigens rij (laat ik me rijden) graag een keer naar Wenum Wiesel als Rien ooit wel een echte lesdag voor online lesser gaat geven waarbij je kan lessen.


Dat zou inderdaad geweldig zijn! Zou echt graag (eens en/of regelmatig) bij Rien lessen.
Heb nu gelukkig wel een enorm fijne instructrice gevonden die lesgeeft op een manier die enorm goed samengaat met mijn visie en die van Rien.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:56

Wat een leuk topic dit! Leuk zo met elkaar mee te kijken.

Lauke: dank voor het warme welkom! En mooi idd dat bepaalde begrippen ineens veel meer inhoud krijgen.
Leuk dat je lekker bezig bent met je Friese dame, ik vind de aanleuning er fijn uitzien, helemaal omdat ik weet hoe Friezen dat ook kunnen. Leuk de vergelijkingsfoto, de aanleuning en activiteit ziet er bij beiden fijn uit, maar je ziet ze in het geheel meer op de voorhand lopen op de foto in mei.


Indestal: ik weet niet veel van Antoine de Bodt, maar wat ik er van weet vind ik heel anders dan Rien. Rien rijdt meer wedstrijdgericht en ik vind het er echt anders uit zien. Rien wil ook niet dat je je handen breed doet, behalve mag je in sommige gevallen wat begeleiden met je binnenhand. Maar fijn dat het werkt voor jouw paard, denk dat het voor ieder paard goed is om de voorkant niet te blokkeren en dat dat de natuurlijke beweging veel mooier uit laat komen.

Mrijn, haha, herkenbaar. Ik mag ook pas 3 nov de tweede fase bekijken, ben veel te nieuwsgierig. Maar nu kijk ik alles gewoon 3x, maak aantekeningen, plannetje voor mezelf, en afhankelijk van wat ik daarin weer tegen kom ga ik weer opnieuw kijken en herkenning zoeken.
Handige oplossing, om zo je merrie in het M te kunnen starten. Als jouw paard al aardig de kracht heeft om het M aan te kunnen, dan snap ik ook wel dat je niet lang in de contactteugel fase hoeft te blijven rijden en dat je ze van voor al wat meer kan gaan begrenzen. Ben benieuwd naar je beeldmateriaal. Hopelijk krijgt je merrie meer concentratie op jou en minder wegspring neigingen. Kan het ook dat ze dat deed om even van de 'druk' af te zijn?
Of mijn paard meer moe wordt weet ik niet. Ik denk het eigenlijk niet, want ze is wel heel ontspannen, en van met spanning lopen word je ook moe.

Sjolvir, heb ff teruggelezen, hoe gaat het nu met jouw Fjord? Las dat ze eerst erg als een giraffe bleef lopen, was ze dan tegen de hand? En hoe heb je dat opgelost? Nog tips van Rien daarvoor gekregen?

MirjamAlvaro: neuh dat is niet om de hoek idd helaas ;) Fijne filmpjes zeg! Heel mooi voorbeeld van hoe je een paard mooi aan elkaar kan rijden en kan verkorten in het lijf, zonder terug te werken met de hand en het hoofd door te laten knikken.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:01

Dank je GJ9 :o

Vind dit ook erg fijn topic en ook leerzaam om naar elkaars filmpjes te kijken.
Les van Rien zou ik ook wel willen, maar weet wel zeker dat dat onbetaalbaar is. :')

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:32

GJ9 schreef:
Mrijn, haha, herkenbaar. Ik mag ook pas 3 nov de tweede fase bekijken, ben veel te nieuwsgierig. Maar nu kijk ik alles gewoon 3x, maak aantekeningen, plannetje voor mezelf, en afhankelijk van wat ik daarin weer tegen kom ga ik weer opnieuw kijken en herkenning zoeken.
Handige oplossing, om zo je merrie in het M te kunnen starten. Als jouw paard al aardig de kracht heeft om het M aan te kunnen, dan snap ik ook wel dat je niet lang in de contactteugel fase hoeft te blijven rijden en dat je ze van voor al wat meer kan gaan begrenzen. Ben benieuwd naar je beeldmateriaal. Hopelijk krijgt je merrie meer concentratie op jou en minder wegspring neigingen. Kan het ook dat ze dat deed om even van de 'druk' af te zijn?
Of mijn paard meer moe wordt weet ik niet. Ik denk het eigenlijk niet, want ze is wel heel ontspannen, en van met spanning lopen word je ook moe.


Ik ga ook alles nog een keer bekijken. nu ik er zelf ervaring en gevoel bij heb, zullen me andere dingen opvallen.

Ik denk en verwacht dat je gewoon in die contactteugelfase in de basissport prima uit te voeten kunt. Als je dat 8 jarige paard ziet lopen in de filmpjes van Rien, zou die in een Z-ring hoge ogen gooien. Nu wil mezelf absoluut niet vergelijken met die ruiter (I wish!) en mijn paard (of poownie) niet met die merrie, maar toch... Beleza is altijd heel erg schrikachtig geweest. Als veulen in Portugal was ze al heel onzeker en bang van alles. Het zal mede komen door haar lichte ogen en daardoor hinder van UV en verminderd/ander zicht. En dat dan gecombineerd met een forse dosis Portugees temperament en stierenvechtersgenen. Ik houd van dat dier! <3

Nou, vooruit dan... Een before filmpje... Ik heb begin van de maand voor het eerst M1 gestart en dit was de tweede proef. Bel was vanaf het moment dat ze trailer afkwam volledig overprikkeld en in paniek. Alleen die zwiepende staart al :(:) ... Het geeft dus een nogal overtrokken beeld van hoe we rond rijden of reden. Ik rijd hier eigenlijk volledig op de hand omdat andere hulpen niet doorkwamen.