Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:21

Ik ga naar het Trainersseminar met Rien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:55

Ik kom even nieuw binnenvallen hier!

Wat een ontzettend leuk topic. Het heeft me wel de nodige tijd gekost om alles goed door te lezen, maar het was het waard. Ik voel het overal kriebelen om zelf weer op te stappen, iedere keer als ik weer een paar pagina's heb gelezen.

Ik rijd een 10, bijna 11 jarige KWPN merrie. Het is niet mijn eigen paard, maar ik "doe" haar 7 dagen per week en krijg alle vrijheid met haar. Wedstrijden, vakanties, clinics, het kan niet op. Helaas hebben we het afgelopen jaar nogal wat tegenslag gehad qua gezondheid.
Ik heb me altijd erg geïnteresseerd in de manier van trainen van Rien en was erg blij dit topic te lezen. Net als iedereen loop ik toch een beetje tegen de kosten aan, dus ik twijfel nog een beetje om eraan te beginnen. Maar als ik jullie dan zo fanatiek bezig "zie"...

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je ook alleen aan module 1 kon beginnen. Is dat nog steeds mogelijk zover jullie weten? Op de site kan ik daar niets over vinden namelijk.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:22

nee ik dacht het niet Andersom. Wel dat je de betaling over 12 maanden kunt verdelen.
Ik zeg doen! :-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:53

@Mirjamalavro, dat is echt balen.... Sterkte en beterschap.

@Andersom en @Promise in 1 x of in 12 x bedrag wordt er niet echt anders van, maar vond het de moeite waard, hoop ooit weer verder te kunnen kijken... ;(

Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:16

Sjolvir, dat bedoel ik. Helaas moet ik nu onverwacht een nieuwe auto kopen (vandaag gehoord), dus andere grote uitgaven zitten er helaas even niet meer in. Vandaar dat ik toch wel heel benieuwd was naar de optie om te beginnen bij het kopen van module 1.

Mirjamalvaro, sterkte trouwens!

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:53

Andersom schreef:
Sjolvir, dat bedoel ik. Helaas moet ik nu onverwacht een nieuwe auto kopen (vandaag gehoord), dus andere grote uitgaven zitten er helaas even niet meer in. Vandaar dat ik toch wel heel benieuwd was naar de optie om te beginnen bij het kopen van module 1.

Mirjamalvaro, sterkte trouwens!


Dat zou ik nou ook een hele goeie vinden. Per module verkopen :D

Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:31

Moeten we voorstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:36

BravoT schreef:
Andersom schreef:
Sjolvir, dat bedoel ik. Helaas moet ik nu onverwacht een nieuwe auto kopen (vandaag gehoord), dus andere grote uitgaven zitten er helaas even niet meer in. Vandaar dat ik toch wel heel benieuwd was naar de optie om te beginnen bij het kopen van module 1.

Mirjamalvaro, sterkte trouwens!


Dat zou ik nou ook een hele goeie vinden. Per module verkopen :D

Helemaal voor! :j Als dat een mogelijkheid zou zijn en het werkt en ik kan er mee uit de voeten, teken ik gelijk in voor de hele training *\o/*

Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:04

Haha, kijk! Wie weet helpt dit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:51

Dat zou wel heel erg fijn zijn :-)
Ik heb geen idee wat ik van een online training kan en mag verwachten. Evenmin kan ik op voorhand inschatten of het ook daadwerkelijk wat voor ons is en of ik er mee uit de voeten kan. Éénmaal aangemeld kan ik niet meer terug, en daar zit hem bij mij ook de kneep.
Ik lees hier hele positieve verhalen en ervaringen, maar dat zegt niks over hoe ik het zal ervaren en voor het bedrag wil ik niet blind varen op wat anderen zeggen. Of klink ik nu negatief ;) Het is in ieder geval niet negatief bedoelt :-)
Blijkt het idd voor ons goed te machen en kan ik er daadwerkelijk ook wat mee, dan leg ik zonder enig probleem en zonder twijfel het bedrag op tafel :j

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 01:11

Eens hoor! Ik vond het ook nogal een sprong in het diepe voor dat grote bedrag.. Had liever willen beginnen met 1 module. Gelukkig vind ik het tot nu toe fijn werken, maar er zijn ook een paar kleine puntjes die tegenvallen, wat ik graag had willen zien en ervaren voordat ik alles had gekocht. :)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 01:13

Ik snap dat wel hoor Inxs. Ik heb ook echt flink getwijfeld. Het feit dat het steeds aangevuld wordt met nieuw materiaal en het feit dat je vragen en filmpjes in kan sturen en zijn feedback daarop kan krijgen, hebben mij over de streep getrokken.

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:53

Ik snap je twijfels maar als je op de Facebook van Dressage pro kijkt vind je aardig wat gratis filmpjes die je kunt bekijken en daaruit kun je snel opmaken of het iets is wat bij je past of niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:43

Of het past? Dat denk ik van wel. Kan ik het ook begrijpen en in de praktijk uitvoeren is vraag twee.
Zo lang rij ik nog niet paard en mijn merrie is evenmin een ervaren dier te noemen.
Ben ik een huis, tuin en keuken ruiter? Ja, aan de ene kant wel ja. Aan de andere kant zeer zeker niet! Ik ben gedreven en gemotiveerd om op een vriendelijke en correcte manier te rijden/trainen. Maar ik moet het wel kunnen snappen wat de bedoeling is en dit goed kunnen overbrengen naar mijn merrie :-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:06

Ben heel eerlijk zou het ook niet hebben gedurfd voor zoveel geld als ik niet ooit cursusje bij RvdS had gedaan met daarbij 4 x rijden en anderen die redden en dat ze zelf paarden voorreden, vond dat toen echt heel erg leerzaam. Wist dus dat zijn manier van lesgeven mij zou passen en mijn zwarte ook.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:06

@Inxs, misschien kunnen wij hier je dingen proberen uit te leggen als je ze niet snapt? Is dat een idee?

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:53

Ik vind het -tot nu toe- allemaal wel het geld waard! :) Alleen spijtig dat je niet meteen module 2 kan bekijken... Anderzijds wel goed om mezelf niet te overhaasten! :D

Ik zit alleen een beetje met dat voorwaarts rijden... Reynir is van zichzelf al enorm over tempo en ik heb echt moeite met het houden van een rustig tempo. Als ik hem op een volte zet gaat hij ook gewoon full speed door de schouder naar binnen vallen. Behoorlijk uitdaging zo!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:02

RavenIris schreef:
Ik vind het -tot nu toe- allemaal wel het geld waard! :) Alleen spijtig dat je niet meteen module 2 kan bekijken... Anderzijds wel goed om mezelf niet te overhaasten! :D

Ik zit alleen een beetje met dat voorwaarts rijden... Reynir is van zichzelf al enorm over tempo en ik heb echt moeite met het houden van een rustig tempo. Als ik hem op een volte zet gaat hij ook gewoon full speed door de schouder naar binnen vallen. Behoorlijk uitdaging zo!


Voorwaarts is aan het been voorwaarts, niet paard die zelf als een has door de bak rent, dat bedoelt hij zeker niet. De mijne jaag ik van zijn achterbeen af met voorwaarts heb ooit bij hem gereden en daar moest ij wel ana het been zijn en drang naar voren ehbben, maar moest hem echt niet van zijn achterbeen af jagen.

Weet niet hoever je bent met je paard, maar bv die wijken langs de bakrand in stap of zijgangen in draf, komen veel paarden toch op terug in tempo, allicht dat je die kan gebruiken als subtiele manier om zonder ruk en plukwerk je paard toch meer onder ocntrole te krijgen.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:16

Dit paard is helaas nog niet zo ver om al te gaan wijken.. Ik kan hem ook nog niet recht houden op 2 teugels. Hij is helaas gewoon altijd puur op kracht gereden. Echt een projectje is het. Ook echt een typische IJslander, lekker rennerig en voorwaarts. Iets te veel druk in draf (hetzij been of hand) en je knalt meteen door in tolt. :roll:
Ik ga proberen ergens verderop in de week een filmpje te maken en in te sturen, ben heel benieuwd of ik hier nog handige tips voor kan krijgen!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:21

RavenIris schreef:
Dit paard is helaas nog niet zo ver om al te gaan wijken.. Ik kan hem ook nog niet recht houden op 2 teugels. Hij is helaas gewoon altijd puur op kracht gereden. Echt een projectje is het. Ook echt een typische IJslander, lekker rennerig en voorwaarts. Iets te veel druk in draf (hetzij been of hand) en je knalt meteen door in tolt. :roll:
Ik ga proberen ergens verderop in de week een filmpje te maken en in te sturen, ben heel benieuwd of ik hier nog handige tips voor kan krijgen!


Wel gaaf dat ie Tolt :+ , alleen nu wat lasting ja... En gaat je wel wat tijd kosten als hij altijd op kracht gereden is, dan moet hij eerst leren je hand te vertrouwen en willen volgen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:25

Raveniris: Rien heeft aan dat je ook op je buitenteugel iets stelling mag vragen als ze te veel door de binnenkant vallen\ rennen.
En ik hoor hem ook regelmatig zeggen dat je niet met jezelf hoeft te laten sollen. Ik begrijp er een beetje uit dat je best een ophouding mag maken of meer door mag komen als ze gewoon door je hand heen vliegen. Maar dat je daarna weer terug gaat naar alleen contact nemen en je paard het profiel laat aangeven.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:28

Bij mij was het ook dat ik brutaal paard had en er best aan mocht komen, dus afblijven hoeft inderdaad echt niet, als het gewoon fair rijden is.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:30

Leuk RavenIris, het werd weer eens tijd voor een filmpje :-)

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:34

Dankjulliewel voor de fijne tips! +:)+ Denk dat ik maar even wat strenger moet zijn dan! En erop letten dat ik daarna weer naar een fijn contact ga.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:52

Ik zou wel meteen beginnen met leren wijken. Want dat is één van de eerste dingen die je gewoon echt nodig gaat hebben om hem te kunnen rijden. En toch een kleine volte oprijden zodra hij boven jouw tempo uit gaat. Je zou er zelfs mee kunnen starten. Dus in stap een kleine volte en op die volte in draf overgaan en er op blijven om te kijken of hij niet onder je vandaan loopt. Zo niet, dan stukje rechtuit en meteen weer een kleine volte oprijden tot gewenst tempo ( zou ik zelfs naar wat meer richting Jog streven) en weer stukje recht etc. Hij wordt die voltes denk ik wel een keer zat en als je het heel consequent doet, dan snapt hij dat hij beloond wordt met rechtuit als hij rustig gaat en dat het gevolg van te snel is dat je hij weer die vermoeiende volte op moet. Denk je dat dat een oplossing zou kunnen zijn?
Oh ja, en niet je benen afsteken. En zelf lui zitten. Als je lichtrijdt, dan zou ik mijn ritme als hij te snel gaat, net iets trager doen dan dat van hem. Dat je net iets achter de beweging komt. En als hij gaat zoals jij wilt, dan ontspannen en vooral niet te actief maar wel in het ritme lichtrijden. Dus niet in de weg zitten maar oppassen dat je hem ook niet activeert met je manier van lichtrijden. Dus 'klein' lichtrijden, niet te hoog uit het zadel komen maar bij je paard blijven en goed opletten dat je doorademt en ontspannen bent.
Ik zou proberen mijn hele lichaam chillheid uit te laten stralen. Dus rijden alsof je er vanuit gaat dat hij rustig zal gaan draven. Checken of je je bovenbenen ontspannen hebt, je armen, nek etc. Alles. Feitelijk moet je zijn zoals jij zou willen dat hij loopt. En als je even een ophouding of andere fysieke actie moet doen, daarna meteen weer chill.