Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:49

MightyJoe schreef:
Iriscope, wat een verschil! Heel goed bezig!

Promisse wat leuk dat je daar mocht rijden zeg! Het zal vast wel leerzaam worden :D

Even een vraag.. Waar staan in het programma de filmpjes die je zelf kon insturen met het commentaar van Rien eronder? Wanneer ik kijk bij vragen & antwoorden staan daar alle vragen, maar ik vind het erg onhandig zoals het nu is. Veel vragen worden doorgelinkt naar de Q&A. Ik zoek de filmpjes die buiten de Q&A zijn ingestuurd met commentaar.



Die staan allemaal in het oude gedeelte van de curcus.
Als je bij het nieuwe gedeelte nog een keer op lesoverzicht klikt kom je bij de oude modules uit, en dan bij iedere module staan ze onder ledenvideos.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:11

Iriscope schreef:
Ben benieuwd naar jullie commentaar, eerste filmpje is van vorige maand, tweede filmpje is van mijn les vanavond. (ik ben me bewust van mn afschuwelijke linkerhand in het 1e filmpje, daarom is er nu ook vooruitgang te zien op het 2e :D)

[ Video ]

[ Video ]


Whow, wat een verbetering in zo'n korte tijd :j , je maakt me blij dat je dit paardje "reset"
Mijn complimenten voor je fijne zit +:)+ , stabiel en meegaand, ook op eerste video waar je op een plank zit..
Je bied hiermee je paard opnieuw de basis aan, een goede onafhankelijke ruiter is alles voor een paard die balans zoekt...

Hoop oprecht dat je nog meer video''s hebt van haar begin, ja echt.... dat is helaas super leerzaam en

hopenlijk geeft het bij de meekijkers reactie van: he dat ziet er bekend uit.

Want er lopen zoveel , zoveel, zoveel paarden zo rond....; strak in een frame gedrukt.
En jij laat effe zien dat binnen een maand dit paardje eruit mag komen en zich kan ontwikkelen.
Maar als je er een jaar over had gedaan is het ook prima, helemaal super.


Zie helaas (of gelukkig?) niet echt veel detail in video , maar wat me direct opviel tussen beide beelden:
* staart draagt strak en stressvol zonder swung, haar hele bovenlijn is strak.
* Haar hoofd staat er als een stok op, beweegt totaal niet mee naar links en rechts.
* nek spieren gebruik (als zonlicht erop valt..) oefff, dat gaat zeer doen.
* Paardje wil constant neus eruit drukken of achter de teugel opkroppen, alles om die hand te ontwijken.
* takt is zo slecht is stap, zo sneu. |(
* zit totaal geen energie van achter, ze trekt zich vooruit en plaatsing achterhoeven blijft ver achter.
* kantelt bekken niet goed, houdt rug strak en vermoed dat je in longeerwerk veel beweging ziet in de lange rugspieren ter compensatie buikspieren.
* kan zo nog wel even doorgaan, maar jullie in dit topic zien dit alles direct ;)

Denk dat je zelf enorm zit te genieten om dit paardje onder je te voelen loslaten en veranderen.


Vraagje: hoe voelt ze aan bij masseren in spiergroepen in het begin en nu ??

Meekijkers: hoop op het (Rien) feestje van herkenning en dat er iets gaat broeien in je eigen koppie: het kan dus blijkbaar ook anders. :)*

Citaat:
* Paardje wil constant neus eruit drukken of achter de teugel opkroppen, alles om die hand te ontwijken.

Dit zie je dus heel veel gebeuren en zou trigger moeten zijn voor dikke alarm bellen... , maar meestal
wordt er nog meer begrenst door bv allerlei bijzetten , touwtjesrommel en/of strak longeren..

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:28

Wat een uitgebreide reactie zeg, dank je wel! Je hebt helemaal gelijk, dat zijn (onder andere) de problemen waar we tegen aan lopen en waar we mee bezig zijn. Je ziet al die resultaten ten gevolge van een paard dat eigenlijk gewoon met de kin op de borst gereden werd.

We komen er wel, ik doe in het dagelijkse werk ook veel werken naar zo lang en laag mogelijk, zodat hij die bovenlijn gaat gebruiken en ook gaat loslaten.
Ik zal blijven posten haha.

Helaas wacht op de chiro en durf ik zelf niet zomaar aan het masseren te gaan zonder echt te weten wat ik doe. Onze chiro komt 4x per jaar uit Zuid Afrika hier heen, we hebben verder niemand in het land die dat doet. Dus als iemand zich geroepen voelt om in Namibie een tijdje chiro te komen spelen voor paarden...

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:29

Ik heb de komende tijd de zorg over een 5 jarige er bij. Dat is ook wel weer leuk.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:07

Zo filmpjes iriscope kunnen kijken. Heerlijk om die vooruitgang te zien. :D

Hier gisteren weer terug thuis. Vandaag weer rustig beginnen met training. Ze hebben 2 wejen stil gestaan, dus kalm aan.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:10

Filmpje van de eerste les staat er op. Ik was de laatste.... moet dus nog even geduld hebben. Niet mijn sterkste kant

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:16

@promisse waar staat het filmpje ? Klopt het dat we daar geen melding van krijgen ?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:18

Je hebt daar een mail van gekregen als het goed is. Het staat in les 5. Van die cirkel van energie

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:20

Hmm hier ook nog geen mail. Ga vanmiddag/avond even spieken! Vooral benieuwd naar jouw filmpje promisse, zelfde niveau. :P
Nu eerst zelf weer wat dien.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:59

Nou stel je er maar niet teveel van voor. Ik durfde haar niet echt te rijden

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:06

Nou beter dan Zor en ik vandaag, was nog minder dan B waardig. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:18

Jouwes (filmpje dus) staat er toch nog niet op Promisse?

Wij hebben afgelopen week weer sinds lange tijd les gehad. Het ging zeer goed! Overgangen geoefend en dat deed ze zeer correct, dus best genoeg zou je denken. Nou alles behalve dat als je het in je ééntje wilt gaan trainen ;( Man wat een ellende zeg, op de één of andere manier ging het naadje en kreeg haar ook niet fijn aan de praat. Het was onze dag in ieder geval niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-23 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:52

Dat ziet er apart uit :=

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:28

Nee mijn filmpje staat er nog niet op

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:26

Wat doen jullie nu precies als een paard gaat trekken ?? Naar voren een beneden?? Je mag niet terug trekken, voorwaarts oplossen, maar je wordt uit je balans getrokken. Hij doet het niet steeds maar af en toe en dan paar keer

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:31

Ik weet niet of ik dat goed doe maar ik sluit mijn hand zodat hij daar tegenaan stoot plus ik geef hem een corrigerende beenhulp. Hahaha dus eigenlijk gewoon een schop(je) met twee benen tegelijk.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:32

Als het echt 'pullen' is wat je bedoelt

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:26

Een halve ophouding en duidelijk maken dat zoiets niet de bedoeling is. Of als dat niet door komt zoals Promisse.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:27

BravoT schreef:
Wat doen jullie nu precies als een paard gaat trekken ?? Naar voren een beneden?? Je mag niet terug trekken, voorwaarts oplossen, maar je wordt uit je balans getrokken. Hij doet het niet steeds maar af en toe en dan paar keer

Een instructeur van vroeger zou zeggen dat ik mee moest veren en aanvullen met been. Maar daar zit bij mij wel een max aan qua het gewicht dat je in je hand krijgt, in bepaalde momenten lukt meeveren dan niet meer en licht blijven in je hand ook niet. Dus bij best heel lomp gehang kun je doen wat Promesse aangeeft en desnoods even snel je hand naar boven in de ophouding. En dan weer mee met je hand naar voren, want naar voren met de neus is in zulke gevallen altijd beter dan boren. Het gebeurt meestal als het paard achter het been komt, vertraagt en het liefst zijn achterbenen laat hangen, maar soms heb je een paard die dit doet en erbij gaat rennen, die zou ik op een volte met de buitenhand corrigeren met eens serie halve ophoudingen in gepaste sterkte en met been. Een hele ophouding kan dan ook goed werken en een stouterikje kan je een keer achterwaarts zetten om het achterbeen weer bij te halen. Als je hem weer opgelepeld hebt verder gaan met een serie overgangen rondom en binnen de gang waar je in reed zodat je de balans weer kunt herstellen.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:28

Het is inderdaad een gevalletje van achter het been. Dat voorwaarts is soms nog een dingetje. Ik deed inderdaad wel eens een ophouding en been, maar omdat Rien eigenlijk zegt dat je eigenlijk niet terug mag trekken omdat ie het bit nog niet accepteren, wat ook het geval is maakt het dus dubbel lastig dat ik denk wat nu wel of niet. Soms doet ie het zachtjes maar soms trekt ie mij ook uit het zadel. Hij gaat niet rennen. Eerder schijt aan mijn been, hier zit al wel verbetering in maar Rome en Parijs zijn ook niet in 1 dag gebouwd en gab is tja erg speciaal op dat gebied %). Maar ik ben nu te meegaand denk ik, dus het wordt vanaf nu halve ophouding en been.

Hier een filmpje, je ziet hem het licht doen op de volte, en aan het einde als ik ga stappen doet ie het hard
https://youtu.be/bp2N8ncqg5c

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:14

Ik kan je video niet zien inxs

bravo: jou echt uit het zadel trekken hoef je toch helemaal niet poezelig op te lossen? Daar is vanuit je paard ook niets poezeligs aan.
Dat een paard wat eerst geen vertrouwen in de hand had naar de hand toe durft te komen en vervolgens tijdelijk wat zwaarder is dan je zou willen hoeft geen probleem te zijn volgens Tineke B afgelopen weekend tijdens horse event.
Maar een paard wat mij uit het zadel trekt kan een flink mep naar voren krijgen. Láát dát! Lopen met die geit.

Al zul je vast ook even de analyse doen: waarom doet mijn paard dit?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:21

Bravo denk in jouw geval na zien van het filmpje eens een goede por met spoor zou geven als hij dat doet. Dan vliegt hij maar eens naar voren.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:32

BravoT schreef:
Het is inderdaad een gevalletje van achter het been. Dat voorwaarts is soms nog een dingetje. Ik deed inderdaad wel eens een ophouding en been, maar omdat Rien eigenlijk zegt dat je eigenlijk niet terug mag trekken omdat ie het bit nog niet accepteren, wat ook het geval is maakt het dus dubbel lastig dat ik denk wat nu wel of niet. Soms doet ie het zachtjes maar soms trekt ie mij ook uit het zadel. Hij gaat niet rennen. Eerder schijt aan mijn been, hier zit al wel verbetering in maar Rome en Parijs zijn ook niet in 1 dag gebouwd en gab is tja erg speciaal op dat gebied %). Maar ik ben nu te meegaand denk ik, dus het wordt vanaf nu halve ophouding en been.

Hier een filmpje, je ziet hem het licht doen op de volte, en aan het einde als ik ga stappen doet ie het hard
https://youtu.be/bp2N8ncqg5c

Aan het filmpje te zien is hij inderdaad wat achter het been en wil hij dat ook graag zo houden ;). Dit paard zou ik meer halve overgangen mee rijden, dus overgangen binnen de gang , schakelingen in tempo. Zolang hij aan je hand zit te klooien kan hij je been negeren en zo blijf je een beetje ronddraaien in hetzelfde riedeltje. Het is dus belangrijk om meer respect voor je kuit te krijgen, want dat komt altijd eerst. De makkelijkste manier is daarom met schakelen zodat je ook kunt blijven ademen in je hand. Jij hebt helemaal geen hand die terugtrekt en daar hoef je dus helemaal niet bang voor te zijn. Weerstand bieden mag en dat is nog lang geen trekken. Wat Polo13 zegt klopt, je paard trekt aan jou en dat is niet echt een goede afspraak.
En dan nog iets: als hij in de overgang naar stap ineens zo duikt zou ik direct weer aandraven en zeker niet belonen!

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:18

Nu dat ik het filmpje gezien heb, een halve ophouding is hier geen oplossing want het paard zal het juiste antwoord niet gaan geven, eerst voor het been krijgen, dan verder praten. Zo te zien is het paard er een potje van aan het maken. Ik zou zeggen vooruit op grote gebogen lijnen en veel afwisselen, zodat het paard moet blijven opletten. Vooral voorwaarts van binnenbeen naar buitenteugel zoals pipodipo en Mirjam hier boven ook al schreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:26