Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:51

Ik heb je filmpje ook bekeken Inxs en volgens mij is het een heel fijn en leuk paard. Hoe oud is hij nu en op welk niveau rij je hem?
Het viel me op dat hij zo mooi recht loopt en heel braaf en meewerkend. Het lijkt mij dat als je een aantal tips in je les krijgt, alles een flinke sprong voorwaarts maken kan. Zo ziet het er naar uit, dat niets jullie in de weg staat en jullie daar klaar voor zijn.
Wat betreft de galop: hij neigt wat naar een viertakt toe. Naar mijn idee komt dat omdat hij niet voldoende van achteren doorspringt en weinig sprong maakt. Ik zou hem in een wat hoger tempo laten galopperen ( maar dan minder vrijblijvend dan dat hij nu aan de voorkant loopt, anders loopt alle energie er aan de voorkant weer uit en stort hij zich alleen maar op de voorhand ). Wat je wilt is meer energie opgesloten in de sprong zien te krijgen. Dus door hem voorwaarts te rijden totdat hij echt in een zuivere drietakt gaat en dan iedere keer wat terug proberen te galopperen met behoudt van die activiteit van de achterhand. Als je die activiteit verliest ( je voelt hem dan vlakker worden en minder op springen ), dan rij je weer een paar passen voorwaarts tot je hem weer voelt springen. Dan weer terug in tempo etc. Totdat hij dat langer en langer volhoudt.
Maar dit is allemaal wel heel eenvoudig gezegd maar best moeilijk hoor. Denk dat je daar wel begeleiding in nodig hebt.
Nu heeft hij een maniertje gevonden om met zo min mogelijk inspanning toch jouw gevraagde rustige tempo te kunnen gaan. Getuigt wel van zijn braafheid. Want hij wil je tegemoetkomen en zoekt naar een oplossing zonder in verzet te komen. Dus het is nu aan jou om hem te leren hoe hij ook op een actieve manier zijn lichaam gebruiken kan in dat lagere tempo. En om daar sterk en handig in te worden. Want dat kost natuurlijk meer kracht dan zoals hij het zelf opgelost heeft.
Paar tips misschien: Als je naar een lager tempo terug wil galopperen, zorg dat je je bovenbenen niet gaat knijpen. Dan belet je hem namelijk om onder je door te springen, en je wilt juist dat hij dat doet; de achterhand meer onder het lichaam plaatsen en dus in zijn frame wat korter te worden omdat hij zijn rug wat op bolt, even stom gezegd.
Blijf rechtop zitten, dus niet naar achteren of voren gaan hangen.
Het is een spel tussen enerzijds met je ophoudingen (dus niet vasthouden ) zeggen dat hij terug moet komen in tempo en anderzijds als hij dat doet, weer bij te drijven om hem te leren dat hij van achteren niet af moet slaan maar juist actiever moet worden, meer onder moet springen. Als je hem van voren vast houdt dan kan hij dat niet.
Het gaat er in eerste instantie om dat hij het juiste antwoord op je vragen gaat geven. Daarom vind ik altijd dat je in het begin tevreden moet zijn met elke neiging tot een goed antwoord. In de zin van dat je dat aan hem laat merken. Door bijv. met je stem te belonen of/en door weer naar een makkelijker voorwaarts tempo te gaan. Het gaat er om dat hij aan jou merkt waar ergens het juiste antwoord ligt zodat hij snapt welke richting hij het zoeken moet.
Oefen het niet te lang. Want als hij moe wordt, dan gaat het hem niet lukken en dan ben je verder van huis. Dus stappauzes tussendoor bijv. en sowieso niet maar mee door gaan en door gaan.
Als je weer voorwaarts eruit rijdt, hou goed de verbinding, dus gooi hem niet los. Want ook in dat voorwaartse wil je een mooie sprong krijgen en heb je dus energie nodig die "opgesloten"zit tussen je been en hand. Of in zijn lichaam. Hoe je het maar zeggen wilt.


RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:57

@Inxs: Dankjewel voor het doorsturen van het filmpje! Het meeste is hier al wel gezegd denk ik. Mij viel ook de laterale stap een beetje op, net als dat ik de galop ook een beetje lateraal vind lijken me niet zoveel sprong vanuit de achterhand. Hij zou daarin wat vlotter mogen om dat op te lossen. Ik ga even tips geven vanuit mijn IJslanderachtergrond met veeeeel laterale paarden :D In je filmpje meen ik terug te zien dat je paard beter stapt wanneer zijn hoofd goed kan heen en weer bewegen naar een ietsje lagere houding toe. Als hij iets hoger komt gaat hij meteen zijn bovenlijn wat vastzetten en krijg je dat lateralere. Maar dat is een hele dunne lijn want als ie net te veel op de voorhand komt krijg je het laterale weer terug. Persoonlijk vind ik dat ook echt 1 van de moeilijkste dingen om aan te werken! Ook bij ietwat spanning zie je meteen dat hij naar die telgang neigt, bijvoorbeeld bij 1 stukje waar hij naar draf gaat. In de galop lijkt het me te komen omdat hij gewoon nog niet zoveel draagkracht heeft. Wat bij mijn laterale paarden vaak wonderen doet is om te longeren met drafbalkjes waar ze dan heel rustig moeten overheen draven. Worden ze lekker soepel en sterk van!

Ik weet niet of je er wat aan hebt hoor, maar dat zijn de dingen die bij me opkomen. :)

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:01

en wat de stap betreft; die van mij is veel slechter hahahaha, snik!
Ik denk dat als je hem met een meer losgelaten rug kan laten lopen, hij met zijn voorbenen een langere pas kan gaan maken en er dan niets mis zal zijn met de takt. Of je dat in een lager of hoger of in dit tempo bereikt dat durf ik zo niet te zeggen. Wat je in ieder geval denk ik moet proberen is om hem vanuit de schoft meer de hals naar beneden te laten vallen. Dan krijgt je meer zo'n kameelachtige deining door zijn hele lichaam. Er is een tempo waarin hij dat het makkelijkste kan, dat hij dus actief maar met een zo ontspannen los lijf stapt dat hij mooie lange passen maken kan. Als je hem te snel laat lopen, dan kan het zijn dat hij zich verstrakt en dat hij geen tijd heeft om zijn passen goed af te maken, dus worden zijn passen hectischer en korter. Als hij te langzaam gaat en zich daarbij niet los laat, dan wordt het ook niks. Dus de oplossing zit hem denk ik in hem uit te nodigen zijn rug los te laten met behoud van voldoende activiteit ( activiteit staat los van het tempo ). In de cursus van Rien kan je heel goed horen en zien hoe je dat bereiken kan. Want eigenlijk is dat de rode draad van de cursus. Zorgen dat je die voorwaarts neerwaartse trek krijgt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:09

Ik was al heel benieuwd wat jij van de stap zou zeggen RavenIris. Want jij zal vanuit de ijslanders daar veel ervaring mee hebben. Klinkt heel zinnig wat je er over zegt. Dank je!
Ik heb namelijk ook veel problemen met de stap. Op de één of andere manier is hij mooi zolang we nog niet gewerkt hebben maar zodra we wat gedaan hebben, krijg ik haar heel moeilijk ontspannen door haar lijf. Vooral als ik haar wat oppak. Bijv. bij oefenen van stap-galop-stap overgangen. Drama. Ik moet zeggen, we hebben een stijgende lijn te pakken, maar het gaat heeeeel langzaaaam.
Ik denk vooral omdat ik er heel onzeker over ben en heel bang ben het fout te doen.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:55

Die laterale stap oplossen is in mijn ogen ook echt heeeel moeilijk hoor Promisse. Het komt vooral neer op losgelatenheid in combinatie met impuls. Maarja... doe die 2 dingen maar eens samen! :D

Prudur, mijn ruin, haalde 3 jaar geleden geregeld een 3 voor stap op wedstrijd :o Na 3 jaar trainen zitten we op een 5, waar ik eigenlijk heel tevreden mee ben.. Maar als hij ook maar ietsje op de teugel gaat hangen, ietsje boven de hand komt, ietsje te weinig impuls heeft of ietsje te veel spanning is die laterale stap weer meteen terug. Het helpt ook niet dat hij in vrijheid in de weide ook zweinepas (stijve, trage telgang) verkiest :roll: Door die hele laterale aanleg hebben we ook altijd een vierslag in draf, in plaats van 2takt. Dat neigt heel erg naar de tolt. Met een ijzertje kan ik dat goed corrigeren maar ik hoop door de online training ook zoveel tools in handen te krijgen dat ik hem gewoon nog veel losser krijg en dus ook die draf beter!

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:02

Promisse het geeft toch niet als het wat meer tijd nodig heeft? Of heb je een strak schema? Ik neem met mijn 4 jarige echt de tijd om alles goed op te bouwen. Vandaag veel gestapt, Ik merk ineens veel verbetering in de constantheid van de aanleuning, al was er weer veel te zien rondom de bak. In de stap wijken en sb meegepakt. Ondanks dat dat zijn eerste keer was deed hij dat heel goed! Galop links was weer lastig, hij drukte zijn rug weg. Heb wat voltes meegepakt. Ik ben blij.

Ik heb een vraagje, volgens mij zijn jullie allemaal meer ervaren dan ik. Is het tijdens het wijken ok om redelijk wat stelling te houden?

En moet je met sb je buitenbeen gebruiken om de schouder te begrenzen, en binnenbeen om de achterhand op de hoefslag te houden? Ff checken of ik het wel goed doe, is alweer een lange tijd geleden.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:29

Wijken wil ik zo min mogelijk stelling om het over de buitenschouder wegrennen tegen te gaan.

SB weet ik niet of ik dat zelf nou goed uitvoer. Ernstige twijfels over sinds laatste filmpje van Rien eigenlijk. Ik zet ze met beide handen naar binnen, binnenbeen eraan om achterhand te begrenzen. Buitenbeen doet geloof ik niet zo veel.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:29

heel herkenbaar wat je zegt RavenIris!

Nee geeft ook niet Zuchini. Alhoewel ik aan het trainen ben voor de ZZ licht. Als ik handiger was en meer door had gehad wat er nou precies aan schortte, dan had ik de stap allang voor elkaar gehad. Ze is nu 9! Maar goed, ik begin het nu pas een beetje door te hebben, wat niet wil zeggen dat ik de handigheid al heb. Dus kan zomaar nog veel langer duren of misschien zelfs helemaal niet lukken....

Ik moet nu de paarden naar binnen doen dus geen tijd om je vragen te beantwoorden. Maar kan je wel verwijzen naar het hulpenboek of hoe het ook heet, van de cursus van Rien. Daar moeten alle hulpen voor de beide oefeningen in staan als het goed is. Of begrijp je dat niet helemaal? Dan kunnen hier misschien wel mensen proberen uit te leggen. Of we het goed doen is natuurlijk altijd maar de vraag :-)
En als we er met z'n allen niet uitkomen, dan kunnen we altijd nog vragen stellen in de cursus. Hebben anderen na ons er ook nog wat aan.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:30

binnenbeen moet zijn lijf omheen buigen, niet daarmee de achterhand naar buiten zetten. moet nu echt gaan

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:36

Tjonge kan inderdaad nog eens het boek erbij pakken. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Electra63

Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:13

mirjamalvaro schreef:
Tjonge kan inderdaad nog eens het boek erbij pakken. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht. :=


Wij hebben bericht gehad, dat het voorlopig niet lukt om een nieuwe afspraak te maken voor een 2e clinic-dag. Ik denk dat het niet meer gaat lukken.
Heb jij ook bericht gehad?

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:31

Ja ook die mail gehad. :(

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Electra63

Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:07

mirjamalvaro schreef:
Ja ook die mail gehad. :(


Ik vind het wel jammer, dan ben je blij gemaakt met een dooie mus ;)

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:09

Ja vroeg mij sowieso af of ze echt zoveel clinics gingen organiseren. Lijkt nu inderdaad al helemaal niet door te gaan.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:22

Sb heb uk geleerd ( aan uitvoering schort het bij mij nogal :+ ) je plaatst schouder naar binnen met je buitenhand, binnenhand vioral niet terug werken. Buitenbeen op singel om bu achterbern indien nodig actief te houden. Met binnenbeen zeker niet naar achteren dan wordt het kont naar buiten ipv sb.
Nu de uitvoering nog :')
Vond sv zinnige voorbereiding om schouder te leren plaatsen en wijken langs hoefslag met geen of nauwelijjks stelling is hier ook goed voor te gebriuken.

Voor de gevorderen ook leuk v stelling/ buiging wisselen in door v wijken naar appyement ofandersom te gaan. Ik kom niet verder dan stap hiermee met Toobs en Heps, Sjol was echt geniaal in zijgangen die ging makkelijker op zij op welke wijze dan ook dan rechtdoor :Y)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:24

Zo te lezen klopt mijn theorie dan toch wel. Bij mij echter ook; nu nog de uitvoering.
Maar goed komende 2 weken regent het weer. En aangezien ik nu niet eens met trailer op pad kan bleef het bij 2 keertjes rijden. :+
Tijd voor lente+ beterschap. :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:53

@ Promisse, als eerste mijn dank voor je uitgebreide reactie!
Het is met recht een heel fijn en bescheiden dier om mee te werken. Ze werkt graag en maakt het mij ook graag naar de zin, ze wil het graag goed doen. Ze wordt ook helemaal blij en trots als ik haar beloon dat ze het goed gedaan heeft en wordt daar zowaar wat verlegen van wat mij vervolgens ook weer blij en gelukkig maakt en een warm hart bezorgd.
Ze is aardig recht idd, als ze scheef loopt, dan is mijn eigen houding op dat moment niet correct. En dat kan soms om een heel klein stom dingetje gaan zoals een chap welke net niet goed zit waardoor mijn been een fractie anders ligt bv :')

Ik neem jouw tips en uitleg (ook de tips die ik van anderen kreeg trouwens) mee in mijn to do list.
Om alles in één keer mee te pakken gaat teveel worden voor ons beide. Maar dat ik er mee aan de slag ga dat is wel zeker :j

Morgen zal ik om tafel met mijn instructrice om een plan van aanpak op te stellen, dit mede omdat ik er anders door mijn onkunde zelf in om zou komen en daardoor mss verkeerde volgordes aan zou houden. Eerst maar eens zien dat we de contactteugel/aanleuning goed voor elkaar krijgen en van daaruit gaan we een stap verder.

Ik heb er in ieder geval zin in om de volgende stap te nemen in onze ontwikkeling!


@ RavenIris, ik heb zelf ook de indruk dat zij de draagkracht mist achter. Ze wil op zich wel, je merkt dat ze het moeilijk vind en daarbij is het voor mij ook wel eens lastig om haar daar genoeg ondersteuning en leiding in te geven wat nu precies de bedoeling is. Dat wordt ook echt een klusje om tijdens een aantal lessen aan te pakken. En als het mij dan nog niet lukt, dan parkeer ik mijn instructrice in het zadel. Al zal dat mijn laatste optie zijn :D
Balkjes vind ze he-le-maal geweldig! En daar is ze ook behoorlijk behendig in. Ik pak het eerlijk gezegd veel te weinig mee in de training. Stom eigenlijk, juist omdat ik weet hoeveel goeds dat kan doen |o

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:41

Promisse schreef:
heel herkenbaar wat je zegt RavenIris!

Nee geeft ook niet Zuchini. Alhoewel ik aan het trainen ben voor de ZZ licht. Als ik handiger was en meer door had gehad wat er nou precies aan schortte, dan had ik de stap allang voor elkaar gehad. Ze is nu 9! Maar goed, ik begin het nu pas een beetje door te hebben, wat niet wil zeggen dat ik de handigheid al heb. Dus kan zomaar nog veel langer duren of misschien zelfs helemaal niet lukken....

Ik moet nu de paarden naar binnen doen dus geen tijd om je vragen te beantwoorden. Maar kan je wel verwijzen naar het hulpenboek of hoe het ook heet, van de cursus van Rien. Daar moeten alle hulpen voor de beide oefeningen in staan als het goed is. Of begrijp je dat niet helemaal? Dan kunnen hier misschien wel mensen proberen uit te leggen. Of we het goed doen is natuurlijk altijd maar de vraag :-)
En als we er met z'n allen niet uitkomen, dan kunnen we altijd nog vragen stellen in de cursus. Hebben anderen na ons er ook nog wat aan.



Bedankt voor je reactie ( bedankt ook iedereen, echt zo Fijn)
Ik heb geloof ik even wat gemist? Ik heb wel het werkboek ingevuld maar daar staat niets over de hulpen ingeschreven. Waar kan ik deze vinden?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:13

Ik heb even bij module 2 gekeken omdat ik daar de zijgangen verwachtte en als je het werkboek download en een heel eind naar beneden scrolt, tot ik geloof pagina 15 of zo, dan zie je daar een hulpenkaart.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:25

Promisse schreef:
Ik heb even bij module 2 gekeken omdat ik daar de zijgangen verwachtte en als je het werkboek download en een heel eind naar beneden scrolt, tot ik geloof pagina 15 of zo, dan zie je daar een hulpenkaart.


Ah en daar gaat het mis bij mij, omdat ik bij module 2 het werkboek van module 1 heb staan. Ik ga even een email sturen. Bedankt!!

Pantykous

Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:48

Ik lees braaf mee maar merk dat ik graag ook iemand naast me wil hebben. Kennen jullie toevallig instructeurs die op locatie komen in midden Nederland die zo ook les geven?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:37

Bij sb plaats ik de schouder met de buitenhand naar binnen en vraag ik buiging met mijn binnenbeen. Wat mij heel erg helpt is vooral te visualiseren dat ik binnenachterbeen naar de buitenschouder rij. Dan rij ik hem echt mooi op mijn zit. Verder is mijn eerste sb altijd vw-nw neigend en pak ik het dan pas op.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:12

Ik rij nu bij Milou Aten. Ze heeft zelf les van Adelinde ( waar ik zelf niet echt een fan van ben ) maar ik kan zeggen dat ik nog nooit zo goed les heb gehad als van haar. ik ben pas een keer of 6 bij haar geweest dus ik ken haar verder niet in haar lesgeven op de verschillende niveau's bijv. hoe ze een jong paard zou benaderen.

Pantykous

Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:23

Bedankt Promisse, zou je mij eventueel haar nummer kunnen pben?

Gisteren ging het hier totaal niet, paard is ontzettend loperig en heeeel gevoelig op het been wat resulteert in een soort sneltrein draf. Ze loopt zichzelf haast de galop in. Moeilijk om dan niet teveel druk op de teugels te nemen. :n

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:32

Veel voltes en je mag best eens streng zeggen dat jij het tempo bepaald.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, J30d en 114 bezoekers