Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:48

De eerste clinicdag van Rien bij SP stables is gepland. Rijdt een van de bokkers toevallig mee? Ik ga die dag vrij proberen te nemen om de hele dag te kunnen kijken, heerlijk! *\o/*

Ik ben eigenlijk gewoon heel lekker aan het rijden op het moment. Ik heb ontzettend veel baat bij het losrijden zoals dat in de eerste fase wordt gedaan. Ik begin heel trouw met 3 rondjes links- en rechtsom in stap aan de lange teugel, maar wel echt aan het been. Daarna op beide handen wat grote voltes aan een contactteugeltje en daarna draaf ik aan. Ik had gister les van een vriendin die voor de Orunopleiding nog een opdracht moest doen en zij was echt verrast hoeveel losser Beleza draaft en hoe actief ze achter is in het losdraven.
In galop heb ik nog wel een groot verschil tussen links en rechts als ik Bel echt in haar eigen evenwicht laat lopen. Het kost me moeite om dan niet in te grijpen. Om haar niet net een beetje schoudervoor te zetten op de rechterhand. Wat zouden jullie doen?

Voor het losrijden heb ik zo'n 25 minuten nodig. Daarna stap ik wat aan de lange teugel en pak ik haar wat meer op. Ik rijd dan een aantal stap/draf/halt/achterwaarts-dingetjes en daarna is ze zo fijn voor elkaar! Al zoveel meer en makkelijker bij elkaar en op het achterbeen!
Heb weer zin in de wedstrijd zondag. Ik ga er heen met nog minder verwachtingen dan voorheen en een nog sterkere overtuiging dat ik bij mijn eigen plan blijf. Dan maar rustig aan puntjes rijden.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:07

Mrijn schreef:
De eerste clinicdag van Rien bij SP stables is gepland. Rijdt een van de bokkers toevallig mee? Ik ga die dag vrij proberen te nemen om de hele dag te kunnen kijken, heerlijk! *\o/*


Helaas zitten wij er deze ronde niet bij. Maar begint pas om half 4, dus daar hoef je geen hele dag vrij voor te nemen. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:45

Marijn: ik zou schoudervoor zetten mits je dat kan op zit en been en niet te veel hand. Beide handen een pas even naar binnen dikke prima wat mij betreft.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:11

Schoudervoor zetten mag. Is hij juist erg fan van, want dan komt het binnenachterbeen er meer onder. Wel natuurlijk met beenhulpen en schouder plaatsen en niet naar binnen trekken.

Ik zit denk ik pas in een van de laatsts groepen voor de clinic van Rien. :)

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:35

Dat schoudervoor mag en nuttig is, weet ik, maar ook in de contactteugelfase? Daar laat hij ruiters niet ingrijpen als een paard zijn hoofd eruit drukt of zonder stelling en buiging de hoek doorgaat. Op het rechte zou ik dan niet snel sv vragen. Dat voelt als ingrijpen in haar eigen evenwicht (al is dat niet goed op dat moment). Zodra ik haar wat meer oppak en meer aan het werk ga, na het losrijden, is het probleem weg. Ik ga dit toch eens voorleggen aan Rien.

Ik zit ook in een van de laatste groepen, ik was nog maar net op tijd om überhaupt op de wachtlijst te komen. Maar, ik denk dat ik met kijken ook al weer heel veel inspiratie opdoe (en dat is nog gratis ook *\o/* )

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:03

Hmm als het na het losrijden weg is zou ik niet ingrijpen eigenlijk. Blijkbaar corrigeert ze zichzelf dan uiteindelijk goed.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:48

Electra63 schreef:
Mrijn schreef:
De eerste clinicdag van Rien bij SP stables is gepland. Rijdt een van de bokkers toevallig mee? Ik ga die dag vrij proberen te nemen om de hele dag te kunnen kijken, heerlijk! *\o/*


Helaas zitten wij er deze ronde niet bij. Maar begint pas om half 4, dus daar hoef je geen hele dag vrij voor te nemen. :D



Iemand enig idee of je kostenloos mag komen kijken of niet?
Ik zat er duidelijk niet bij, kreeg straffe mail met dat ik zelfs niet op de reserve lijst kwam |( .

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:02

:(:)

Zoooo de paarden liepen echt geweldig vandaag zeg. :wow:

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:14

Heerlijk Mirjam! Ik mocht van mezelf alleen maar een half uurtje contactteugelen. Op zich prima gereden, maar het heul lekkere gevoel dat ik maandag meteen had, bleef nu achterwege. Moeilijk om dan niet door te pielen...

Volgens mij mag je gratis kijken Sjolvir. Althans, op mijn vraag of je mocht komen kijken kwam het antwoord: Natuurlijk!
Rien komt 22 december ook de hele dag bij De Bascule in Lage Zwaluwe. Daar kunnen ook onbeperkt kijkers komen. Daar betaal je alleen wel 75 euro voor de hele dag incl lunch...

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:21

Jammer mrijn.
Hier had ik zaterdag met Zorro slecht gereden. Naderhand de link gelegd dat ik hem te snel had opgepakt waardoor hij geen rust in het koppie had. Vandaag dus heel streng geweest en echt goed opgelet of de basis beginselen klopten. En ja hoor toen deed hij het weer geweldig. Hij ging echt super krachtig van de grond draven, heerlijk in balans. Dat gevoel wil ik elke training wel krijgen. :))

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:20

Mirjam, wat heerlijk zeg. Ik ben me ook steeds meer bewust van het belang van goed losrijden aan de contactteugel. Achteraf zie ik dat het veel meer invloed heeft gehad (dat ik dat niet deed) dan ik dacht..

Mrijn, echt al schoudervoor etc moet je volgens mij niet doen tijdens het losrijden, alleen grote voltes en daar evt wel wat binnenhand van de hals vragen, en naar je buitenteugel toe rijden, als je maar luchtig blijft in je contact kan je paard dan de balans zoeken. En misschien is het ook gewoon niet erg als ze scheef loopt tijdens het losrijden, zodra ze warm is en je meer op verbinding kan gaan rijden trekt ze vanzelf meer recht zo te lezen. Als je consequent zo doorgaat zal ze vanzelf in het geheel rechter worden en ga je dus met losrijden ook minder verschil merken.
Leuk commentaar van die vriendin, dat Bel echt losser is.

Leuk Marietje, welkom, en hopelijk ga je plezier krijgen van de training. Ik heb absoluut geen spijt!

Jillaroo, haha idd dramaverhaal, al ben ik het al bijna vergeten ;) Zo lekker als mn paard begint te lopen, kunnen geen hoge punten op wedstrijd tegen op.

Ik had idd ook al lang nieuwe video's verwacht nav het berichtje van Conny hier op bokt. Heb de eerste week heel vaak gerefreshd, maar zonder resultaat, dus nu kijk ik niet zo vaak meer. Misschien dat het aantal minuten in het totaaloverzicht op de voorpagina van de lessen iets verandert? Die cijfers ken ik wel uit mijn hoofd ;)

Hier gaat het rijden ook lekker, steeds met kleine stapjes vooruit, zonder terugvallen. Ze is eigenlijk elke dag hetzelfde, even soepel. Ik heb nu wel lang genoeg aan die contactteugel gereden, ze vertrouwt mijn hand echt, neemt hem mee naar voren beneden als ik toesta, en komt nooit tdh. Ze mag nog nageeflijker in de kaak, dat ga ik nu toch iets meer vragen en dan steeds weer lucht, want uit zichzelf vindt ze het wel best zo. Voor mijn gevoel als ik haar korter pak, verstrakt ze gelijk een beetje of is ze minder aan het been, maar dan activeer ik haar gewoon, kan ook beetje luiigheid/gemakzucht zijn. Als ik haar activeer wordt ze gewoon weer soepel. Dus ben beetje die grens aan het opzoeken.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:17

Nieuw materiaal *\o/* *\o/*
Die laatste van module 1 heb ik veel aan, mijne wil ook toenemend duiken nu, wist niet of ik dat moest volgen met de hand, voelt ook als er onderuit willen komen en zich lang maken. Herken get erg dus, ga er hopelijk vandaag nog mee aan de slag!
Verwacht dit weekend mijn filmpje ook nog wel op de site gezien de berichten van Conny

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:20

GJ9 schreef:
Nieuw materiaal *\o/* *\o/*
Verwacht dit weekend mijn filmpje ook nog wel


Heb je enig idee welke nieuw zijn? Ik heb net zitten kijken, maar heb tot nu toe niks kunnen vinden.
Ik wacht ook nog steeds op feedback van mijn video -O- Inmiddels gaat het alweer een heel stuk beter, dus ik weet ook niet of ik er nu nog heel veel aan ga hebben, maar ik hoop alsnog op een aantal tips om mee te nemen :)

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:24

1 video onderaan module 1, en 2 onderaan module 3. De namen van de amazones staan er nu ook bij, zijn van die extra video’s.

Zou leuk zijn idd om wat tips op onze filmpjes mee te pakken!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:32

Probleem had ik toen ooit ook, vaak ben je tegen tijd dat je feedback krijgt al weer stuk verder, of de geode of de verkeerde kant op. Maar blijft handig om dan te horen of je oplossing de juiste was.

Ik ben helemaal blij met beige.. Die had ik in 6 wkn geloof ik 6 x gereden (en dat was een ABOP, koeiendrijven, keer buiten en nog wat onzin) en dacht woensdag (ze was stand in voor Toobs die iets hoeste) toen ik haar meenam naar les jemig, ze is echt de helft vergeten (was ook nog niet bevestigd) of vind hard werken niet meer leuk. Maar gelukkig bleek vrijdag dat ze het niet vergeten was, zo jammer dat ik het niet red haar structureel te rijden. Vervelende is wel dat in die les (die bij Toobs goed past) ik naar mijn idee, niet passend rijd voor haar en volgens cursus, maar aangezien je wel eens ergens op vast loopt moet je ergens toch feedback vandaan halen. Dan weer extra @$%@%$ dat het eigenlijk niet de manier is waarop je wilt rijden, nou ja, niet in zijn geheel. (als het heel erg was leste ik daar niet en ook niet met Toobs, maar het is net niet wat ik wil, nou ja, jullie snappen hem wel)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:53

Lastig sjolvir. Niemand in de buurt die de cursus ook volgt en wil helpen?

Vandaag weer met Eliana op wedstrijd, kijken of we het dit keer beter doen. :=

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:03

De feedback op video's komt er vandaag ook op ☺ Lauke, jouw video was ik de vorige keer vergeten (ik had hem niet in mapje met vragen gezet) dus die heb ik afgelopen week alsnog aan Rien laten zien.

Inderdaad nieuwe video's bij module 1 en 3. En ook ledenvideo's van oktober bij module 1 en 3. Ik geloof ook 2 maar dat week ik niet meer zo goedm

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:22

En 1 nieuwe audiofeedback bij module 1 (althans voor mij was die nieuw, GJ9 noemde die net ook al ,heel handig).

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:06

jillaroo schreef:
En 1 nieuwe audiofeedback bij module 1 (althans voor mij was die nieuw, GJ9 noemde die net ook al ,heel handig).


De audio of de film? Ik zie geen nieuwe audio, en bedoelde de nieuwe extra video van Angelique.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:07

connepon85 schreef:
De feedback op video's komt er vandaag ook op ☺ Lauke, jouw video was ik de vorige keer vergeten (ik had hem niet in mapje met vragen gezet) dus die heb ik afgelopen week alsnog aan Rien laten zien.

Inderdaad nieuwe video's bij module 1 en 3. En ook ledenvideo's van oktober bij module 1 en 3. Ik geloof ook 2 maar dat week ik niet meer zo goedm


Nice, ben heel nieuwsgierig!

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:08

Lastig idd Sjolvir, wat is het verschil dan?

Succes vandaag Mirjam!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:50

Alvast 2 lessen gekeken. Waaronder die van jou Conny. Die wissels sprong hij achter eerst, zei Rien nog hoe je dat op moest lossen? Zorro doet dat ook wel eens namelijk.

Wedstrijd moet ik even aankijken of ik ga. Ben niet helemaal lekker en is nogal veel spanning bij Eliana. :\

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:56

Ja klopt. Er zijn meerdere vragen bij trouwens. Sommige voeg ik toe aan bestaande vragen. Ik had het wel ergens opgeschreven met wat ik had toegevoegd maar ik kan het zo snel niet vinden.

Op de momenten dat hij de wissels niet goed sprong was het meestal zo dat ik hem niet scherp genoeg aan mijn been had (als mijn timing klopte.. :+ ), maar wat ook mee speelde was dat de balans nu anders was en dat het daardoor ook een beetje zoeken was.

Als ze achter eerst springen kun je wissel meer aan het eind maken. Bij de hoek of wending. Althans die tip geeft Rien in de online training.

Waar ik ook moet letten is dat rechterschouder meer vrij komt.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:58

Oja de volgende vragen waren beantwoord van Angela, Kathy, Helen, Petra, Tamara, Tineke en Yolanda

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:13

Pff zodra ik ga tellen met de wissels, wat Rien dus uitlegt in filmpjes, gaan de wissels bij mij de mist in. Als ik het op gevoel doe gaan ze redelijk. :')
Maar we oefenen door.