Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:01

En soms krijg je opeens een 3e richting om naar toe te werken. :))
Ik was ook wat huiverig met posten van filmpjes. In het verleden zo erg afgekraakt hier op bokt. :=
Maar hier in het topic gelukkig niet. En ja weet dat er nog heel veel verbeterd moet, maar daarom posten we toch ook? :D

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:06

Als ik dan toch bezig ben zal ik eens proberen of ik dat “in de schoft breken” uit kan leggen.
Als je je paard op de goede manier in oprichting rijdt dan is dit het resultaat van een ondergebrachte achterhand, een aanspanning van de buikspieren, kantelen van de bekken en een opwaartse welving van de rug. Het gewicht wordt meer gedragen door de achterhand waardoor de voorhand vrijer komt en zich op kan richten.
Als het paard in de schoft breekt, dan is de mate van onderbrengen van het achterbeen, de mate van aanspanning van de buikspieren, kantelen van de bekken en de opwaartse welving van de rug, minder of niet aanwezig en verheft het paard zich alleen, of meer dan dat het lichaam veroorzaakt, met zijn hals.

Zo is tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:08

of is het "het" bekken...? :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:20

daarom zei ik ook dat het me beter lijkt als je je handen lager doet. Meer in de lijn met je teugel. Want mijn ervaring is dat een hoge hand de boel in zo'n geval alleen maar erger maakt en er zelfs mede de oorzaak van kan zijn.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:27

het.

Oke, komt ie, Toobs in winterwonderland (ontdekte functie die ik niet kende, moest ik zo nodig uitproberen), redelijk recent filmpje, kwaliteit zoek het zwarte paard in het donker. met iemand die me probeert het vertrouwen te geven dat ik soms wel iets goed doe (nadat ik eerst ben afgebrand, wahhhhaaaah) en Toobs die in galop geheel zijn Eigen plan trekt proest en daarna gaan we nog postbode achtervolgen.

Zit nog veel werk in, hij moet snel blijven ik simpel en licht, niet vasthouden en niet losgooien. Voordeel van die dag was dat ik zo beroerd was dat ik niet vast kon houden (als ik me iets beter voel dan hou ik juist vast, maar nu was mijn hoofd al ontploft en wou ik eingelijk alleen maar onder een steen kruipen, dan hou ik dus ook niet meer vast), was allang blij dat ik erop bleef zitten.
Was hier blij dat hij voor zijn doen redelijk snel bleef, dan maar iets minder veertje en oprichting is voor ons wel dingetje.

https://www.facebook.com/10001266076914 ... 771442645/

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:50

Promisse schreef:
Als ik dan toch bezig ben zal ik eens proberen of ik dat “in de schoft breken” uit kan leggen.
Als je je paard op de goede manier in oprichting rijdt dan is dit het resultaat van een ondergebrachte achterhand, een aanspanning van de buikspieren, kantelen van de bekken en een opwaartse welving van de rug. Het gewicht wordt meer gedragen door de achterhand waardoor de voorhand vrijer komt en zich op kan richten.
Als het paard in de schoft breekt, dan is de mate van onderbrengen van het achterbeen, de mate van aanspanning van de buikspieren, kantelen van de bekken en de opwaartse welving van de rug, minder of niet aanwezig en verheft het paard zich alleen, of meer dan dat het lichaam veroorzaakt, met zijn hals.

Zo is tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.

Ooohhhhhh ik zat veel moeilijker te denken joh.
Ga morgen eens kijken, was laatste trainingen met hem ook niet helemaal tevreden met hoeveelheid druk op de teugels. Dus even weer kritisch rijden. :)

Die Tabogo is ook een dondersteentje. :))
Vind filmpje moeilijk te beoordelen. :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:07

@Sjolvir, hahaha ik verwachtte een drama filmpje, na jouw aankondiging. Maar dat was het helemaal niet. En super grappig, de transformatie naar rendier.
Vraagje; loopt hij zijn travers en appuyementen altijd zo onregelmatig? Heb er geen verstand van maar het lijkt net alsof er iets niet helemaal lekker zit in zijn lijf daar. Als je de zijgang simpeler rijdt, komt er dan een punt waarop hij wél regelmatig blijft lopen? Want als dat zo is dan zou ik terug gaan naar dat punt en dan een klein beetje over de grens gaan en weer terug naar het punt waar hij het wél zonder moeite kan. En weer een klein beetje over zijn grens en weer terug. Etc. Dat je die grens waar hij het moeilijk gaat vinden, op die manier wat verleggen kan.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 01:06

ben een beetje aan het spammen geloof ik maar ik herinner me ineens dat mijn paard dat ook even gedaan heeft. In de rechter travers die ze moeilijker vond dan de linker. Ze drukte zich steeds iets naar boven. Volgens mij heb ik haar toen lager ingesteld om haar wat meer over de rug te laten lopen. Maar helemaal precies weet ik het niet meer en ik weet natuurlijk ook niet of jouw paard het om dezelfde reden als die van mij doet.
Ben benieuwd naar ideeën en ervaringen van anderen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 11:18

Hier deed Zorro dat ook. Inderdaad meer over de rug en binnenhand ontspannen. Ik deed 2 passen weer recht, 2 passen etc. Tot hij lange stukken ook vloeiend kon.

Edit: poedersuiker bak is vandaag bezet. Dus misschien toch niet trainen met Zorro. ^)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:25

jammer Mirjam
Wij hebben nog steeds de weides vol sneeuw maar ik het ze wel de ochtenden er op. Normaal de hele dag. De hoefslag en inmiddels ook een paar meter meer, is al de hele week sneeuwvrij en goed te rijden. Dus ben ik alles aan het doen wat ik op een hoefslag bedenken kan. Verrassend veel is dat dan nog. Moet steeds keuzes maken anders ben ik de halve dag aan het rijden. Zo was ik eergisteren bezig met in galop richting hoek terug galopperen, in travers de hoek door, weer recht richten en volgende hoek hetzelfde. Afgewisseld met tempowisselingen en stukjes schouderbinnenwaarts op de lange zijdes. Ik vind het een mooie oefening ter aanleren van de kwart pirouettes. Omdat de bakrand me helpt haar de pirouettes te laten maken zonder dat ik teveel met mijn handen moet doen.
Gisteren vooral met de wissels bezig geweest. Vooral het wachten vindt ze lastig. Ik wil haar hol kunnen maken naar de nieuwe zijde zonder dat ze al omspringt. En dat ze niet te heet wordt van het gewissel en een mooie opwaartse sprong bewaard. Het ging allemaal nog lang niet goed, maar mijn ervaring is dat als ik dingen 3 sessies doe, het kwartje de derde sessie begint te vallen. Dus we houden goede moed. Ik vond het in ieder geval heel leuk om zo gericht een bepaald iets te oefenen. Lastige vind ik dan wel weer dat je dat natuurlijk niet teveel in 1 oefenkeer moet doen. Dus aan de ene kant wil je herhalen omdat anders het kwartje niet valt, aan de andere kant wil je haar lichaam niet teveel op een eenzijdige manier belasten. Om dat op te lossen doe ik steeds een stapstukje er tussendoor. Maar soms denk ik wel eens, zou ik ook die cursus van dat management gaan doen, misschien krijg ik dan meer een idee van wat ik van haar mag vragen. Normaal rijd ik namelijk ook nog een paar keer per week in het bos. En heb ik elke 4e dag rustdag. Dat betekend een staprit in het bos of aan de molen of alleen maar wei. Dus... stel ik train maandag dressuur, dinsdag bos, woensdag dressuur, donderdag rustdag, vrijdag dressuur, zaterdag bos en zondag dressuur, dan heb ik... even tellen: 4x dressuur, 2x bos en 1x rust. Dan moet ik het dus van die 4 x dressuur hebben. Dan moet ik daarin een plan bedenken van wat ik wil gaan trainen. Daar moet ik het nog eens met iemand over hebben. Hoe je dat het beste aanpakt. Herhaal je bijvoorbeeld de hele week voornamelijk je wissel training en dan als dat beter gaat de volgende serie keren iets anders, of pak je vier dingen en doe je elke trainingsdag een ander ding en dat weken achter elkaar herhalen? Zou dat dicht genoeg op elkaar zitten zodat ze er ook echt iets van opsteekt? En zou de eerste optie een te eenzijdige belasting voor het lichaam zijn? Iemand een idee?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:40

Oei dat soort dingen vind ik ook moeilijk. Ik train maar 3 keer in de week met ze en kan geen eens naar buiten. Dus doe veel minder dan jou. :P
Heb van te voren ook nooit een ider wat ik wil gaan oefenen. Stap op en voel hoe hij loopt en ga dan verzinnen wat we eens gaan doen. :')
Ben een hele slechte trainer geloof ik. :=

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:48

Hi hi, ik train 2 x in de week, uche.. maar ga niet klagen, zwartje doet het er prima mee. (laat hem ook nog 1 x rijden)
Vorige paard reed ik max 3 x per week dressuur mee, rest buiten of springen, die kon volgens mij tellen, bij meer dan 3 x dressuur werd ze ongemotiveerd in de dressuur en met 3 x deed ze super haar best, maar ik spring ook graag en rij graag buiten. (voor endurance trainen geeft buiten rijden wel extra dimensie, moet ik zeggen. Rij ik nu niet meer hoor, was met dat paard, huidige zijn niet geschikt)
En die taktfouten dat klopt, als ik er afblijf (is dus mijn fout) of als je er betere ruiter op zet doet ie het niet, maar ik zit hier wat te rommelen omdat hij dan of iets meer moet doorlopen, dan wel iets meer moet buigen, dan wel achterhand moet meenemen en dan heb ik al snel een taktfout te pakken.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:09

Ik zou je paard er inderdaad net iets losser inrijden in die travers en appuyementen. Denk dat de taktfouten dan over zijn.

Ik train nu echt heel consequent 2 dagen en dan dag vrij dus ongeveer 5x in de week en dan heb ik ook een plan wat ik ga trainen als ik opstap. Dat had ik eerder ook niet hoor , maar ik moest wel := met een peesblessure kan je het niet maar half half doen. Maar ik vind het eigenlijk wel heel fijn werken. Paard loopt er ook veel fijner door en is veel minder snel afgeleid (hij is anders erg snel kijkerig en vluchtgedrag)

Afbeelding
Afbeelding

Rijden nu nog voornamelijk simpel hoor! Blessure is nu wel genezen maar we zijn nog in de opbouwfase. Terug op Z1 niveau zijn nog niet natuurlijk :)

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:48

Ik meld mij ook weer even, heb wel braaf meegelezen maar had natuurlijk zelf weinig te posten (was ook een weekje weg).
Filmpjes allemaal bekeken van iedereen, vind de feedback van anderen erop heel erg interessant al is het soms moeilijke materie om vanaf tekst te begrijpen voor mij.

Dit topic verdiend in ieder geval boktpluim van het jaar als het om feedback gaat.


Heb zelf vandaag mijn moeder ook weer een stukje laten filmen. Ben er niet geheel tevreden over, maar het kan natuurlijk niet elke keer goed gaan. Voor mijn gevoel lijken mijn benen veel stiller en dan is zo'n filmpje soms toch wel confronterend. Maar gelukkig wiebelen ze niet alleen maar tegen het paard aan.



Afbeelding

Afbeelding


Ontspanning is wel wat meer verbeterd, maar impuls zou beter mogen. Al zijn we nu wel bezig met opbouwen vind ik zijn reactie op het been te weinig. Puntje om mee aan de slag te gaan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:09

miss_Lizzje, mijn gevoel bij deze filmpjes aangezien ik er wat dingen in herken die ik ook snel doe is dat je het concept contact teugel iets te letterlijk neemt en te weinig contact hebt en daarbij een veelvoorkomend prolbeem hebt het los-vast contact dus dat je teugels af en toe ook in boogjes vallen het gaat zeg maar mee met je lichtrij beweging ipv dat het meegaat met de bewegingen van het paard zijn hals. (jeetje lastig verwoorden wat ik bedoel).

En snap wat je bedoeld met zijn reactie op je been, hij plakt eigenlijk, geeft niet echt reactie, waardoor je de neiging krijgt nog meer te gaan drijven (ahum, ben ik altijd wel schuldig aan) terwijl paard daar alleen maar meer op terug komt, dus been los als hij reageert en iets sneller en scherper zijn als hij wel voorwaarts moet. Maar in opbouw fase is dat lastig hoor, braaf houden en aan het werk zien te krijgen.

Het is allemaal net iets te vrijblijvend voor je paard, snap je wat ik bedoel?
Overigens raar gezicht zo'n bak met allemaal huizen er om heen.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:28

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Op dit moment is het zo dat als ik meer contact wil pakken ik te veel ga bemoeien waardoor we ruzie krijgen. Op dit moment neem ik de iets te losse contactteugel maar voor lief omdat het ruzie krijgen met Gentle de ontspanning niet gaat bevorderen. Beetje bang om in oude patronen te vallen. 3 januari horen we meer hoe we verder gaan met dit proces. Nu is het allemaal net te voorzichtig/braaf en eigenlijk te weinig consequent.


De rijbak + woonhuis was er eerder dan de 2 wijken die er omheen gebouwd zijn :+ . Gelukkig is een groot deel wel met hoge bomen/struiken een beetje afgezet, maar helaas zijn er door alle stormen heen wel een paar gaten gevallen.
Ik woon zelf in 1 van die wijken en kan vanaf het zolderraam zien of hij in het weitje staat. Nadeel is wel dat er in die andere wijk altijd veel vuurwerk wordt afgestoken, al ruim voor oud en nieuw.
Voordeel andersom is weer dat paard heel veel verschillende dingen ziet op een buitenritje rond en door de wijk.

Iedereen kent ons ook wel daar mede door mijn oude paard en we houden de contacten goed met de buurt. Mensen weten dat we mest opruimen als paard poept onderweg en soms willen ze zelfs mest hebben voor de rozen :+ .

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:39

Ik denk dat dit precies het beeld is wat een beetje ''mis'' gaat met de term contactteugel. Je hebt nu geen contact teugel, ook geen losse contactteugel. Je hebt nu een los vast verbinding wat je paard stoort in de mond je neemt elke keer druk, geen druk, druk geen druk en dat heel snel achter elkaar. Dan kan je paard eigenlijk nooit van achter naar voren op 2 teugels gaan nageven.

Je zegt bij meer contact krijgen we ruzie. Dan is je contact niet het juiste contact :) . Je moet je paard naar je hand toerijden. Enkel energie erin maar dat er uit laten lopen als een balonnetje die leeg loopt is niet voldoende.

Je rijdt ook veel in het zelfde tempo, varieer hier veel meer in. Kleine tempowisselingen rijden, naar voren en terug alleen maar om te voelen dat je paard dit wil. Dus geen 10 passen maar 2 hooguit 3 om die scherpte te krijgen. Je teugels moet je op maat houden en niet te lang in boogjes en los vast. Dan zal je paard vanzelf gaan nageven op 2 teugels omdat je hem met je been er naar toe rijdt.

Dit is overigens geen aanval!

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:45

Ik vat het ook niet als een aanval, maar als iets waar ik wat mee kan.

Het is allemaal best moeilijk, je wilt zo goed mogelijk rijden maar je mag nog niet alles. Hij mag op het moment alleen stap en drafwerk waarbij de draf betreft beweging het liefts klein moet blijven.

Het is moeilijk de juiste manier van rijden op te pakken als je geen fouten als wegschieten of galop mag permitteren. Veelste bang dat ik voor het opbouwen te snel wil gaan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:59

miss_lizje schreef:
Ik vat het ook niet als een aanval, maar als iets waar ik wat mee kan.

Het is allemaal best moeilijk, je wilt zo goed mogelijk rijden maar je mag nog niet alles. Hij mag op het moment alleen stap en drafwerk waarbij de draf betreft beweging het liefts klein moet blijven.

Het is moeilijk de juiste manier van rijden op te pakken als je geen fouten als wegschieten of galop mag permitteren. Veelste bang dat ik voor het opbouwen te snel wil gaan.


Snap het hoor zelf ook voor dat dilemma gestaan en dan ben je blij met braaf aangezien ze niet veel Mogen.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:23

Sjolvir schreef:
miss_lizje schreef:
Ik vat het ook niet als een aanval, maar als iets waar ik wat mee kan.

Het is allemaal best moeilijk, je wilt zo goed mogelijk rijden maar je mag nog niet alles. Hij mag op het moment alleen stap en drafwerk waarbij de draf betreft beweging het liefts klein moet blijven.

Het is moeilijk de juiste manier van rijden op te pakken als je geen fouten als wegschieten of galop mag permitteren. Veelste bang dat ik voor het opbouwen te snel wil gaan.


Snap het hoor zelf ook voor dat dilemma gestaan en dan ben je blij met braaf aangezien ze niet veel Mogen.


Ik voelde mij ook heel schuldig naar mijn stalgenoot afgelopen week. Ging 4 dagen weg en zij zou voor Gentle zorgen. Toen sneeuwde stal in :( . Paard is maar op half krachtvoer gegaan en ze zijn dik 3 uur bezig geweest met een brander en sneeuwscheppen om een pad te maken waarop gestapt kon worden. Want gewoon los in de paddock mag hij ook niet :( .

Zou heel blij zijn als we 3 januari gewoon groen licht krijgen en hij in ieder geval de paddock weer in mag. Nu gaan we meerdere keren per dag om nog extra met hem te stappen en stalhouder loopt savonds ook nog een rondje met hem.

Ik mag in mijn handjes knijpen hoe bijzonder braaf hij er eigenlijk onder blijft. Dat is misschien wel een betere beloning dan de trage voorruitgang.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:40

Dat is wel heel lief van ze, met het slechte weer hier, hebben wij op stal geleefd met het motto..
Aan stalbenen ga je niet dood, gebroken benen wel..
Dus iedereen heeft opgehokt gestaan, gezond, oud en gebrekkig, geblesseerd allemaal.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:45

Was ook wel weer blij met mijn binnenruimte waar ze dagelijks los lopen. Kunnen ze gewoon de stallen uit en contact maken. :j

Morgen als het goed is eindelijk dan Zorro weer trainen. Vandaag niet gelukt, lijf was nog op van wedstrijd gisteren. :=

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:52

mirjamalvaro schreef:
Was ook wel weer blij met mijn binnenruimte waar ze dagelijks los lopen. Kunnen ze gewoon de stallen uit en contact maken. :j

Morgen als het goed is eindelijk dan Zorro weer trainen. Vandaag niet gelukt, lijf was nog op van wedstrijd gisteren. :=


Dagje herstel is goed voor paard (en ruiter :Y) 8-) ).

Hier gisteren paarden ook stil gestaan (herstel ruiter en het was glad buiten op de weg (vond dat laatste echt geniaal excuus)).
En vandaag had de kleine het geluk dat mijn bijrijder ging lessen, anders had die wederom niets gedaan, zwarte sowieso vrij. (en ik dus wederom dagje herstel, zometeen naar Tai Chi voor de verdere ontkreuking)
Morgen beide paarden ook vrij (ja, ik weet het schandalig).
Woensdag denk ik zwarte rijden, verder plan ik nog niet vooruit, leef bij de dag :+ :D. <|-

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:26

Haha maar de wedstrijd was met Eliaba. Zorro staat al 1.5 week stil. Dus die is goed uitgerust :')

Fijn he zo'n lijf dat niet wil luisteren. :(

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:03

Als het goed is heb ik weer filmpjes van training met Zorro. Moet ze nog ontvangen en kijken of paard en ruiter te zien zijn. :P
Hebben jullie weer interesse? En willen jullie het met of zonder mij eigen commentaar. :P