Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:22

Gaan er morgen nog mensen uit het topic rijden of kijken bij Rien bij SP Stables? Ik ben van pan daar om half 4 te zijn.

Live is what happens to you while you're busy making plans....


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:32

Mirjamalvaro, balen.... Zonde als hij dan zo fijn liep, maar blijft jurysport, jij weet dat je op goede weg bent en volgende keer tref je jury die het wel waardeerd, filmen is dan wel weer handig, omdat gevoel en beeld soms ook niet helemaal met elkaar kloppen, kan beide kanten op gaan heb ik wel gemerkt.

yvank, ben nog steeds benieuwd naar je filmpjes!

Peetstap, tegen jury in gaan is niet mijn ding, is niet netjes. En doorgaans is het tegen muur praten, zelfs als je verteld wordt voor je proef dat je niet met veiligheids beugels mag starten (wat wel mag). En dan ook nog te horen krijgen, al mag het wel, het is geen gezicht, jah, duhhhh... veiligheid gaat bij mij voor pracht en praal.

Zodiacje, ach ik rij ook maar 2 x per week en heb er echt wel wat aan, zeker met de beige. En voor je manegeruiters top toch!? Leren ze tenminste netjes rijden.
Me van de week weer verbaasd toen ik ergens was over iemand die aan het lessen was en kwartier lang te horen kreeg meer binnenteugel kneden op binnnenteugel en buitenbeen, meer binnenteugel en zo ging dat maar door.
Vandaag nieuwe bijrijder op mijn beige gehad en die lest verplicht en die kreeg tenminste te horen binnenbeen en buitenteugel, pfffftttttt.

Jotoma en Darkia, wat mij nog bijstaat van de lessen van R toendertijd is van ontspanning naar aanspanning rijden. En R. houdt wel degelijk rekening met bouw van paard en hoe hij loopt en reageert. Jotoma anders keer filmpje naar R. sturen?

Promise, je moet zelf wel achter de manier van rijden staan, anders gaat het niet werken. En tijdlang consequent doorvoeren en blijven vertrouwen op je gevoel.

Mrijn, nee, helaas kan niet.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:55

Had gelukkig mensen langs de kant staan die het ook hele mooie proeven vonden. Al is het nu wel jammer het niet op film te hebben ja. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:26

Bij deze zoals beloofd de filmpjes :D

Zijn allemaal van eerste deel van de clinic het laatste deel waarin die echt heel gaaf ging sjouwen staat niet op film maar dat is denk ik wel heel leerzaam :j








sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:11

Peetstap schreef:
Yes, yes, yes, hier gebeuren de goeie dingen +:)+ +:)+ in de baan.
Dat had ik al tijdje es willen zeggen in dit topic.


Haha, je was me voor :D :D
Ik lees al een hele tijd mee en ik vind het ook ontzettend leuk om te lezen hoe jullie allemaal bezig zijn. Ga zo door +:)+

Ik was laatst mee op wedstrijd en ik zag vooral paarden in de krul en onregelmatige paarden, allemaal met winstpunten... Gewoon lekker je eigen gevoel volgen, lijkt me een stuk belangrijker :)

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:21

Yvanka, interessante filmpjes! Ik vroeg me af he, ik hoor hem zeggen iets nageeflijker maken op de binnen teugel. Mag je dan wel een ophouding maken? Of drijf je van achter en vang je dat op met je hand? Met binnenstelling?
Ik begin echt net aan module 1 dus zit nog in de fase van teugels alleen op contact houden en verder durf ik er niet te veel aan te zitten. Dus ik raak hiervan een beetje in de war := Misschien komt dat naar voren in de verdere modules hoor, geen idee :)

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:23

Ik mocht wel licht wat met mijn hand doen ja uiteraard in combinatie met been! Maar je hoort hem zeggen dat ik ook niet te passief moet zijn in mijn hand.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:49

MightyJoe schreef:
Yvanka, interessante filmpjes! Ik vroeg me af he, ik hoor hem zeggen iets nageeflijker maken op de binnen teugel. Mag je dan wel een ophouding maken? Of drijf je van achter en vang je dat op met je hand? Met binnenstelling?
Ik begin echt net aan module 1 dus zit nog in de fase van teugels alleen op contact houden en verder durf ik er niet te veel aan te zitten. Dus ik raak hiervan een beetje in de war := Misschien komt dat naar voren in de verdere modules hoor, geen idee :)


Ik weet niet of je de feedback bestanden al hebt geluisterd van module 1 en dan vooral de laatste?
Daar zegt Rien ook dat: "Het contactteugel verhaal is een beetje zijn eigen leven is gaan leiden, je moet je paard niet dwingen in een houding, maar je mag wel uitnodigen door je binnenhand opzij te doen om de hals wat te laten vallen. Contactteugel betekend niet dat je helemaal niets mag doen".
Even kort samen gevat.

Ik deed eerst ook helemaal niets, allen contact houden. Maar daar ging mijn paard niet beter van lopen, nu doe ik mijn binnenhand wat van de hals en zakt hij heel mooi.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:52

nina82 schreef:
MightyJoe schreef:
Yvanka, interessante filmpjes! Ik vroeg me af he, ik hoor hem zeggen iets nageeflijker maken op de binnen teugel. Mag je dan wel een ophouding maken? Of drijf je van achter en vang je dat op met je hand? Met binnenstelling?
Ik begin echt net aan module 1 dus zit nog in de fase van teugels alleen op contact houden en verder durf ik er niet te veel aan te zitten. Dus ik raak hiervan een beetje in de war := Misschien komt dat naar voren in de verdere modules hoor, geen idee :)


Ik weet niet of je de feedback bestanden al hebt geluisterd van module 1 en dan vooral de laatste?
Daar zegt Rien ook dat: "Het contactteugel verhaal is een beetje zijn eigen leven is gaan leiden, je moet je paard niet dwingen in een houding, maar je mag wel uitnodigen door je binnenhand opzij te doen om de hals wat te laten vallen. Contactteugel betekend niet dat je helemaal niets mag doen"
.
Even kort samen gevat.

Ik deed eerst ook helemaal niets, allen contact houden. Maar daar ging mijn paard niet beter van lopen, nu doe ik mijn binnenhand wat van de hals en zakt hij heel mooi.


Precies dit :j
Als je op de grote volte je hand naar binnen doet (dus opzij en niet naar je toe), kan je paard heel makkelijk zakken.

Ik had die filmpjes ook pas dagen laten gevonden, vind die erg waardevol!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:09

De feedback van leden video's en vragen moet ik allemaal nog bekijken :j Dat ga ik vanavond doen dus ik ben benieuwd!

Ik merk inderdaad ook dat als ik op de volte rij dat hij wel wat meer gaat ontspannen. Soms begrijpt hij het nog niet helemaal want normaal trok ik hem gewoon naar binnen met mijn binnenhand := . Nu probeer ik dat inderdaad heel bewust te doen.. Opzij en fractie naar voren ipv terugwerken. Dat kwartje moet nog even vallen bij hem want ik rij natuurlijk ineens heel anders :D

En op het moment dat hij mijn hand gaat zoeken valt hij gelijk terug in tempo. Dan vraag ik hem eerst weer voorwaarts en dan komt hij weer wat omhoog, maar dat komt denk ik ook allemaal wel als hij meer balans enzo gaat krijgen.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:20

Dat sluit goed aan bij mijn ervaring van vanmiddag. Rien gaf hier 'in de buurt' les dus ik heb 3 uur aan de bakrand gekeken. Dat geeft wel weer een hoop stof tot nadenken hoor. De paarden waren zeer verschillend in niveau, leeftijd en kwaliteit en Rien benaderde ze allemaal op een andere manier. Hij liet de ruiters ook behoorlijk in hun eigen manier losrijden. Logisch ook wel, een compleet nieuw syteem aanleren in 3 kwartier is natuurlijk niet te doen. Een ruiter die haar paard wel erg rond reed, vroeg hij iets meer lengte te geven, een ruiter die haar paard totaal niet nagevelijk krijg, zei hij op de volte toch echt wat door te vragen zodat de hals wat ronder werd. Wat in het losrijden ook een nieuwe was voor mij, is niet zomaar rondjes over de hoefslag en voltes rijden, maar daarin meteen het achterbeen aan te vargen middels pasjes travers, schouder binnen en buiten, appuyementjes in stap en vandaar uit aandraven. Leuk en logisch, maar heel anders dan de online training. Het woord contactteugel is niet een keer gevallen.

Wat een heel leuke oefening leek is, na het losrijden, in stap kort de wisselen van schouderbinnen links en rechts en van daaruit een beetje piaffe aanvragen. Daar ga ik morgen wat mee spelen.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:54

MightyJoe schreef:
De feedback van leden video's en vragen moet ik allemaal nog bekijken :j Dat ga ik vanavond doen dus ik ben benieuwd!

Ik merk inderdaad ook dat als ik op de volte rij dat hij wel wat meer gaat ontspannen. Soms begrijpt hij het nog niet helemaal want normaal trok ik hem gewoon naar binnen met mijn binnenhand := . Nu probeer ik dat inderdaad heel bewust te doen.. Opzij en fractie naar voren ipv terugwerken. Dat kwartje moet nog even vallen bij hem want ik rij natuurlijk ineens heel anders :D

En op het moment dat hij mijn hand gaat zoeken valt hij gelijk terug in tempo. Dan vraag ik hem eerst weer voorwaarts en dan komt hij weer wat omhoog, maar dat komt denk ik ook allemaal wel als hij meer balans enzo gaat krijgen.


Maareh, het hoeft allemaal niet in een keer he? Je moet zelf anders rijden, je paard moet misschien meer op zn eigen benen lopen. Dat is even puzzelen.
Het terugvallen in tempo is voor mij herkenbaar. Ik probeer hem eerst naar voren te laten lopen en dan naar de hand, maar dat werkt voor ons nog best moeilijk. Maar we blijven oefenen.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:37

Ik vind het ook echt de sfeer super hier Trouwens, ik ga proberen om voor de kerst een aantal nieuwe video's erop te hebben over de contactteugel en het voorwaarts rijden.

Hier gaat hij er uitgebreider op in en maakt het echt nog een stuk duidelijker.

Ik heb ook nog feedback op een video van Nathalie die ik er vandaag op ga zetten.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:02

connepon85 schreef:
Ik vind het ook echt de sfeer super hier Trouwens, ik ga proberen om voor de kerst een aantal nieuwe video's erop te hebben over de contactteugel en het voorwaarts rijden.

Hier gaat hij er uitgebreider op in en maakt het echt nog een stuk duidelijker.

Ik heb ook nog feedback op een video van Nathalie die ik er vandaag op ga zetten.


Eens. Heel benieuwd naar de filmpjes!

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:07

Ik zit nu toch ook wel hard te denken om te filmen en op te sturen naar Rien. Benieuwd of hij het ook zo dramatisch vind :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:19

mirjamalvaro schreef:
Ik zit nu toch ook wel hard te denken om te filmen en op te sturen naar Rien. Benieuwd of hij het ook zo dramatisch vind :=


Misschien zit je bij de volgende clinic van Rien in Oudenhoorn?

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:10

Zat geloof vrij aan het einde van reserve lijst. :\

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:55

connepon85 schreef:
Ik vind het ook echt de sfeer super hier Trouwens, ik ga proberen om voor de kerst een aantal nieuwe video's erop te hebben over de contactteugel en het voorwaarts rijden.

Hier gaat hij er uitgebreider op in en maakt het echt nog een stuk duidelijker.

Ik heb ook nog feedback op een video van Nathalie die ik er vandaag op ga zetten.


Dat zou een mooi kerstcadeautje zijn! *\o/* Ik vind trouwens de opzet van de ledenvideo's van fase 1 heel helder. Met die stippen zie je goed hoeveel er zijn en de stukjes tekst eronder zijn heel verhelderend. Misschien dat het al was hoor, maar ik vind het mooi!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:09

Mrijn schreef:
connepon85 schreef:
Ik vind het ook echt de sfeer super hier Trouwens, ik ga proberen om voor de kerst een aantal nieuwe video's erop te hebben over de contactteugel en het voorwaarts rijden.

Hier gaat hij er uitgebreider op in en maakt het echt nog een stuk duidelijker.

Ik heb ook nog feedback op een video van Nathalie die ik er vandaag op ga zetten.


Dat zou een mooi kerstcadeautje zijn! *\o/* Ik vind trouwens de opzet van de ledenvideo's van fase 1 heel helder. Met die stippen zie je goed hoeveel er zijn en de stukjes tekst eronder zijn heel verhelderend. Misschien dat het al was hoor, maar ik vind het mooi!


Oh top! Ik had het laatst aangepast

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:43

Hoi ik meld mij hier ook aan :D . Ik heb een 3 1/2 jarige en zelf ingereden. Nog niet veel mee gedaan ivm leeftijd en mnr heeft een blessure opgelopen in het land waar die nu weer helemaal van genezen is en hem net weer aan het oppakken ben en ja op de Rien mannier *\o/* . Voor mij is het helemaal wat anders omdat ik uit een totale andere takt van paardensport kom waarbij wij juist stuwkracht nodig hebben ipv draagkracht. Ik heb echter nu dus een rijpaard gekocht wat ik op deze manier wil rijden en mnr pakt het al erg lekker op *\o/* . Gelukkig ben ik ook totaal anti in de krul trekken en kwam ik per toeval wat filmpjes van Rien tegen en dacht dit is mijn manier en kom er gelukkig mooi op tijd achter. Ik heb alleen nog geen abbo op zijn online cursus wat ik wel graag wil. Maar ik wil hem eigenlijk ietsje meer doorrijden voor ik mij daar aanmeld. Mede omdat wij nogal wat pech hebben en ik geen dingen wil overhaasten en mnr nu met een kuchje zit wat steeds terug komt {:)-:( . Dus als alles helemaal goed is ga ik me zeker aanmelden. Tot die tijd lees ik lekker mee :D

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:57

Hey ladies, even een update. Er staan een nieuwe video op module 1 over voorwaarts rijden: 7 oorzaken van waarom je paard niet voorwaarts is. Veel kijkplezier!

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:29

Top! Ga ik dit weekend even doornemen. Kan ik ondanks de revalidatie wel mee aan de slag :)

[/list][/size]

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:54

Ik heb me vandaag aangemeld! Ben vrij vandaag, al helemaal zin om zo de eerste training te gaan kijken! :)

Adonis (Larino X Landadel)

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:05

Zo net alle nieuwe filmpjes eens gekeken. Lig toch weer ziek in bed dus alle tijd.
Gisteren gelukkig wel Eliana kunnen trainen en duidelijk gemaakt dat al ik zijwaartse hulp geef ze dus zijwaarts moet. Ze is best knap, ze kan al steigerend, bokkend, springend, achterwaarts en in galop heel mooi zijwaarts gaan. Gelukkig kon ze het ook af en toe rustig stappend en dravend. Uiteindelijk gaf ze het maar op en was zijwaartse hulp reden om zijwaarts te gaan, pfffff eigenwijze merrie is het toch. :+
Verder gaat ze wel steeds beter en beter. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:18

Ik ga morgen weer rijden. Paard bleek vorige week toch niet helemaal rad. Smid heeft iets veranderd dus morgen maar rustig in stap wat oefeningen doen.

Tulissa Biotop x Purioso Yes Z1 + 3 mei 2000-mei 2018


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Chantalla, Emj_23, herous, Natascha, sterregoud, SusanH, Thami, Webding, XxMariellexX en 127 bezoekers