Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:06

Fijne les dus mwm. En topic, misschien kun je reageren met waar je wel en niet eens bent. De meeste reageren wel op elkaar en kunnen dan het een of ander uitleggen, weerleggen, erkennen of what ever. :')

Vandaag niet op de site geweest.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:08

Sta ik met mijn goede gedrag gister gewapend met camera in de rijbaan, camera geinstalleerd om een duidelijk zichtbaar filmpje op te nemen. Wat denk je, ...is de camera verschoven en heb ik een klein uur alleen maar een leeg erf gefilmd >;)
Erg handig van mij idd :')
Dus sorry, het laat nog even op zich wachten. Intussen lees ik jullie tips mee en probeer ik één en ander op te steken van jullie (wel gelukte) filmpjes :D

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:09

Ohhhh wat een pech := :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:15

Zuchini: wel even een kleine kanttekening. Hoe is de ruwvoer situatie waar jij zit? Is er voldoende en goed ruwvoer beschikbaar? Er zijn namelijk landen waar er dusdanig slecht of weinig ruwvoer is dat je wel echt grotere hoeveelheden krachtvoer moet geven. Al is 6kg dan nog steeds royaal en zou je liever voor een hoogwaardiger voer gaan en minder geven.
Mijn 22jarige die z2 loopt krijgt 2 kg mijn 6 jarige alleen een vitaminenkorrel sinds hij uitgegroeid is.

Inx. Dat heb ik ook zo vaak. Staat de camera op een hoek waar ik niet rij, kom ik bijna in beeld, valt de camera op de grond. Of hij filmt het los stappen en is leeg zodra ik aandraaf. Hier dus ook bijna geen beeldmateriaal.

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:43

Thema 2 is begonnen. Contact teugel.
Ik stap op en dan eerst ff voorwaarts. Eli en Zorro hebben rondje nodig zo uit mijn hoofd om erin te zakken. Sterre zakt er direct in. Dacht ik toch.
Niet zo'n zin meer om mee te doen met de challenge. Word niets met de filmpjes gedaan volgens mij. Van FB al helemaal niet. Dus hou het denk maar lekker bij bokt. :Y)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:42

pol013 schreef:
Zuchini: wel even een kleine kanttekening. Hoe is de ruwvoer situatie waar jij zit? Is er voldoende en goed ruwvoer beschikbaar? Er zijn namelijk landen waar er dusdanig slecht of weinig ruwvoer is dat je wel echt grotere hoeveelheden krachtvoer moet geven. Al is 6kg dan nog steeds royaal en zou je liever voor een hoogwaardiger voer gaan en minder geven.
Mijn 22jarige die z2 loopt krijgt 2 kg mijn 6 jarige alleen een vitaminenkorrel sinds hij uitgegroeid is.

Inx. Dat heb ik ook zo vaak. Staat de camera op een hoek waar ik niet rij, kom ik bijna in beeld, valt de camera op de grond. Of hij filmt het los stappen en is leeg zodra ik aandraaf. Hier dus ook bijna geen beeldmateriaal.


Een Fries heeft geen 6 kilo krachtvoer nodig. Ook niet als je minder goed ruwvoer voert. Friezen zijn sobere rassen.

mirjamalvaro schreef:
Thema 2 is begonnen. Contact teugel.
Ik stap op en dan eerst ff voorwaarts. Eli en Zorro hebben rondje nodig zo uit mijn hoofd om erin te zakken. Sterre zakt er direct in. Dacht ik toch.
Niet zo'n zin meer om mee te doen met de challenge. Word niets met de filmpjes gedaan volgens mij. Van FB al helemaal niet. Dus hou het denk maar lekker bij bokt. :Y)


Hier ook geen zin meer om daaraan mee te doen. Je ziet inderdaad weinig op de facebooksite terug van de challenge. Ga zo even kijken naar thema 2. Had er eerlijk gezegd wel meer van verwacht. Ook van het eerste thema.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:54

Ik volg de gratis training en bij het tweede thema zegt Rien iets in de trant van dat je altijd met contactteugel rijdt, ook bij verder opgeleid paard. Hoe hij het uitlegt is het de mond volgen en niet inwerken. Ik vraag me af waar dat de halve ophouding laat. En hoe je bijvoorbeeld zou kunnen halsstrekken. Ik neem aan dat je bij een paard dat niet meer tot de categorie jong of aanleuningsprobleem hoort je paard ook van hem wel een signaal mag geven dat je een andere hoofd/halshouding wil, bijv. wil halsstrekken, als je daarna maar weer overgaat op de contactteugel? Zijn verhaal suggereert nu een beetje dat dat niet het geval is, of ik heb er overheen geluisterd.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:07

Even geen tijd om op alles te reageren. Hier 3 kilo all sports van pavo per dag plus klein beetje slobber om dingen in te verwerken. Verder de hele dag wei en in de nacht onbeperkt hooi.

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:09

Contactteugel is dat het paard de hand durft te volgen. Je werkt niet terug met je hand, maar rijd je paard naar het bit toe. Het heeft dus niet zozeer met de teugellengte te maken. Dus het GP paard word ook nog met contactteugel gereden.

Halsstrekken is voor mij simpelweg de teugels langer laten, het paard zakt als het goed is dan netjes verder.

Het uitnodigen om de hals te laten vallen doet hij door de binnenhand van de hals te doen. Maar absoluut niet naar achteren te brengen.

Halve ophouding gebruikt Rien wel maar in ander concept. Dit komt misschien later aan bod.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:44

O oké, dus halsstrekken niet introduceren dmv halve ophouding. Dan zit ik een beetje met het verschil met überstreichen, wat eerder ook al aan bod kwam hier. In de praktijk heb ik geen problemen met dit alles hoor, ik wil gewoon weten hoe het theoretisch zit om ook nog duidelijker naar m'n paard te kunnen zijn.

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:56

Ja die vraag hebben we inderdaad eerder gehad. Misschien toch eens aan Rien vragen. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:15

Ik denk dus dat hij zou zeggen dat je in die latere fase van de africhting daarvoor een halve ophouding kan gebruiken. Misschien belicht hij het in dit filmpje wat eenzijdig om een punt te maken, dat je altijd, ook in de GP inderdaad, terug wil naar die contactteugel.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:15

Misschien belicht hij dat juist wel toe in dat lange filmpje die alleen beschikbaar is voor betalende deelnemers.

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:34

Ik zou aan de ene kant denken dat zodra je het paard in het evenwicht hebt die bij de klasse hoort waar je ubertreichen hebt, deze de balans en houding moet houding vanuit jouw zit en been, waardoor je dus kan laten zien dat je dat niet met hand bereikt hebt. Halsstrekken geef ik ruimte en vul dat zachtjes aan met been.

Maar eigenlijk is dat idd wel krom, want je wil dat paard hand volgt, dus ook mee naar voren gaat als je ruimte geeft. Maar misschien dat het wel de graad van africhting waarbij de oprichting dus vanuit het lijf komt en je het lijf hetzelfde houdt.

Hmm, ben wel benieuwd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:06

Heb weer nieuwe filmpjes van Zor. Lachwekkend. Hij vind het echt rete moeilijk. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:19

6 kilo, uche.. niet zo raar dat ie zijn eigen amusement aan het regelen was. Afh. van de ruwvoerkwalitet zou je moeten aanvullen.
Hier trouwens beiden momenteel op geen kv maar staan op de wei, daarvoor trouwens ook al geen kv krijgen wel vitaminekorrel.

MWM, lastig he? dat inknikken, ik zit ook nog scheef in linker schouder hoger en naar voren vanwege mijn nek.
bewegende beelden, met fouten en al. hi hi, je moe tin stap over de brug, mevr. vond het ondertussen allemaal zo leuk dat we remproblemen hadden. En ring kwam ik nie tbij in de buurt, dus gemist.
https://www.facebook.com/psvhornedamme. ... 417801127/
https://www.facebook.com/psvhornedamme. ... 181134484/


Ondertussen weer 100 x gehoord dat ik recht moet zitten, niet naar buiten moet hangen, geen rare knakpolsjes moet hebben enzovoort enzovoort.. De rest herken ik ook helpen van het paard, man oh man moet ik toch eens afleren, hij moet het zelf doen en niet elke stap uitleg krijgen.

Inxs, ben je wel snel klaar met stukjes uit je filmpje knippen.... niets...

Even bokt naam kwijt, maar paard waarvan ik dacht dat het snel wou en eigenlijk traag is, dat heb ik met mijn zwarte, jaren geprobeert hem sneller te krijgen door harder te gaan rijden, want iedereen zei dat dat zo moest, hij moest eerst goed voorwaarts zijn. Gevolg.. hij werd volkomen van zijn achterbeen afgejaagd... Nu moe t ik hem wel actief rijden, maar in lager tempo, dan kan ik hem wel op zijn achterbeen krijgen en houden en dan kan ik hem ook actief houden.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:32


MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:43

Leuk! Ik ga laptop opstarten en filmpjes kijken dames!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:04

mirjamalvaro schreef:
Paardrijden blijft moeilijk :j Ook lastig een over enthousiast paard.

Hier dacht Zorro. " nee je dat mens heeft weer advies gekregen, klote zooi, niet leuk, stom gebeuren". :')
https://youtu.be/h2axFMHICX8
https://youtu.be/KCb-zcNXa6Y


Betrapt!! Jij hebt ook een knakpolsje :+
1e flimpje vind ie het allemaal wel heel veel werk en moeilijk, daarom ook nogal wat taktfouten. achter zou het sneller moeten worden, voor is ie handig zat, maar achter is hij dan in verhouding wat traag.
Maar hem sneller krijgen met het achterbeen en op dat achterbeen zonder dat ie in tempo harder gaat zal niet makkelijk zijn. 2e flimpje gaat het al beter dan in 1e filmpje en hij zou meer door zijn lijf moeten lopen, maar dat gaat je nu even met deze nieuwe discussie met hem niet lukken denk ik, moet ie eerst even snappen waar je heen wilt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:08

Ja klopt. Hij werd gelijk strak. Echt zo van, wat flik je me nou :oo :(:)
Achter kan hij het echt niet bijbenen. :(:)

Edit: heb ik knakpolsjes?!? >;)
Krijgen we dat weer. |o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:16

Visitor schreef:
Ik volg de gratis training en bij het tweede thema zegt Rien iets in de trant van dat je altijd met contactteugel rijdt, ook bij verder opgeleid paard. Hoe hij het uitlegt is het de mond volgen en niet inwerken. Ik vraag me af waar dat de halve ophouding laat. En hoe je bijvoorbeeld zou kunnen halsstrekken. Ik neem aan dat je bij een paard dat niet meer tot de categorie jong of aanleuningsprobleem hoort je paard ook van hem wel een signaal mag geven dat je een andere hoofd/halshouding wil, bijv. wil halsstrekken, als je daarna maar weer overgaat op de contactteugel? Zijn verhaal suggereert nu een beetje dat dat niet het geval is, of ik heb er overheen geluisterd.


Ik heb 3 weken geleden een clinic bij Rien gereden en contactteugel hebben we het eigenlijk niet over gehad, maar bij mijn paard is de aanleuning ook redelijk bevestigd (en die dag liep merrie ook gewoon meteen al fijn).
Het is niet zo dat je alleen passief met je hand het paard moet volgen. Mijn merrie bijv. zet zich snel iets vast in de kaak, waardoor het beeld er nog steeds goed uitziet, maar ze is dan niet 100% nageeflijk. Ik moest dus ook gewoon met ophoudingen haar daar doorheen vragen en natuurlijk weer los en blijven volgen op de momenten dat ze nageeflijk werd/bleef. Preciezer afwerken noemde hij dat. Uiteindelijk kan dat met steeds kleinere hulpen en worden de echt nageeflijke stukken natuurlijk steeds langer. Maar je zult toch iets moeten corrigeren als zoals bij bijv deze merrie de spanning soms iets de overhand neemt of als ze zich lang maakt.
Het was echt een onwijs fijne les, corrigeren waar nodig maar wel met rust, ontspanning en geduld als uitgangspunt :)

Ik denk dat veel mensen de contactteugel misschien iets te letterlijk nemen, maar het is ook lastig want geen paard/combinatie is hetzelfde!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:24

Lioony, dank je voor je toelichting! Dat laatste was ik dus ook beetje bang voor, het te letterlijk nemen, maar als je het filmpje van Rien bekijkt dan vertelt hij het ook zo. Maar dat is misschien alleen om het uitgangspunt duidelijk te maken. Thanks voor jouw toevoeging!

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:44

Visitor schreef:
Lioony, dank je voor je toelichting! Dat laatste was ik dus ook beetje bang voor, het te letterlijk nemen, maar als je het filmpje van Rien bekijkt dan vertelt hij het ook zo. Maar dat is misschien alleen om het uitgangspunt duidelijk te maken. Thanks voor jouw toevoeging!


Ja ik denk ook dat je het meer moet zien als iets waar je steeds weer naar terug gaat na een correctie/hulp. Mijn merrie kan zich bijv ook in het stappen tussendoor aan lange teugel ook weer beetje spannen. Ik moest dus ook daarin dit corrigeren en hij zei toen ook dat dat veel tijd nodig heeft, maar door daar consequent in te zijn leren ze steeds beter om hun lijf te blijven gebruiken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:57


[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:02

Ja dan zou je toch zo'n pixio camera willen hebben. Kijk steeds verlekkerd naar die reclame. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bamisalami, Cloud, ComscoreBot, Druif_01, Esplen, GoogleAdsense, jazzejam, jildou1979, joyce83, lina1998, MightyMike, Mjelleke, Nanu, nicolanca, Polarize, Rivendell, Room_Soesje, Saab99, Tazzey, Yom en 96 bezoekers