Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:19

Ik heb geleerd mijn hand omhoog te brengen, omdat je dan het stukje net achter de oren aanspreekt. Hoe hoog je dan je hand moet doen, hangt af van hoe het paard reageert. Bij mijn ruin is soms twee-drie vingers hoger voldoende, bij het paard van een lesklant moet ik een stuk hoger. Dat paard is dan ook een stuk minder recht en minder ver in de africhting.
Als je je hand richting de hals doet en je hebt dan je teugel tegen de hals, geef je ook een hulp met je teugel zelf (op de hals dus). Ik weet niet of dat altijd handig is; wel als je een paard hebt wat naar binnen valt, dan kun je even de binnenteugel tegen de hals doen om de schouder terug te plaatsen.

Oy with the poodles, already


Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:35

....als hij met de schouder naar binnen zou gaan zonder dat je dat wilt, dan plaats je volgens mij beide handen naar buiten. De schouder blijft tussen de twee teugels, vandaar dat je beide handen naar buiten plaatst, De schouder gaat mee. Als je de binnenteugel tegen de hals doet en de buitenhand blijft op zijn plek dan verplaatst de schouder zich niet.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:37

Is niet banketstaaf bedoelt hoor, dat ik mijn van jouw afwijkend idee neer zet hoor! Is absoluut niet bedoeld als of ik een strijd wil aan gaan. Ik hou er juist van om met anderen van gedachten te wisselen. Dat kan soms heel leuk en leerzaam zijn!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:38

hahaha hij maakt van het woord 'banketstaaf' banketstaaf!!!! En het is gewoon op mijn computer. Hoe maf is dat!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:39

oke, hij wil mijn woord dus niet plaatsen. Zal wel als niet netjes gezien worden. Oke dan maak ik er iets anders van..... rottig dan?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:31

Je hebt de bokt-censuur aanstaan :))

Promisse schreef:
Is niet banketstaaf bedoelt hoor, dat ik mijn van jouw afwijkend idee neer zet hoor! Is absoluut niet bedoeld als of ik een strijd wil aan gaan. Ik hou er juist van om met anderen van gedachten te wisselen. Dat kan soms heel leuk en leerzaam zijn!

Snap ik! Ik benoem ook hoe ik het geleerd heb. Bij het corrigeren van op de binnenschouder vallen, ga ik er vanuit dat je met de buitenhand voldoende ruimte geeft zodat de schouder die kant op kan, zowel met de 1e als met de 2e teugelhulp. Je correctie bestaat dan dus uit het geven van een 2e teugelhulp (teugel even tegen de hals) met de binnenteugel.

Oy with the poodles, already

mirjamalvaro

Berichten: 14642
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:39

Ik doe dus juist teugel van de hals als het goed is. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:15

Promisse schreef:
Mirjam, ik denk dat het bij jou vooral om de lengtebuiging gaat toch? De buiging in de romp met name.
Wat ik zelf hele fijne lenig makende oefeningen vind zijn deze: eerst schouderbinnenwaarts op de langezijde. Een paar keer tot hij goed is. Dan vanuit de sb overgaan in de travers. Dat een paar keer. En dan vanuit bijv. de sb links een appuyement in naar links en na een aantal passen terug naar de hoefslag dmv wijken dus naar rechts, maar dan met de schouders naar links, dus de achterhand een klein beetje voor. Van daaruit eventueel weer appuyeren naar links. Worden ze heel lenig van en gehoorzaam aan je zijwaartse beenhulp.
Ik zou aanraden niet zozeer voor netjes te gaan ( als in proef netjes ) maar voor reactie. Dus eigenlijk de buigingen kunnen overdrijven en kunnen wisselen in de mate en richting.
Anders neem je het een keertje op, puur de zijgangen, dan kunnen we een beetje meekijken. Als je dat fijn vindt.


Hele leuke oefening ja, goeiegrutten, zit dan altijd met mezelf in de knoop, paard redt het wel, maar ik niet. Zeker niet als er iemand zo ongeveer staat te gillen dat je het om de 3 a 4 passen moet wijzigen, dan raak ik van het padje. :+

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14642
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:27

Morgen ga ik eens een lijstje maken met wedstrijden. Denk dat 29 april weer de eerste gaat worden met Zorro. (Zz-licht) :)
En dan ook weer kijken voor Eliana (L1) en Sterre moet ik dan nog startkaart aanvragen (L1).
Dan dus al het geleerde eens in de praktijk brengen. :))

Beetje jammer dat de baan nu bevroren is -O- Zou graag de tips alvast gaan oefenen. Maar nog week geduld dan zal de lente hopelijk echt beginnen.

Sjolvir. Ik heb dat met het neetellen voor de wissels. Zonder tellen kan ik redelijk goed wissels springen. Ga ik meetellen raak ik volledig in de war :?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:43

mirjamalvaro schreef:
Morgen ga ik eens een lijstje maken met wedstrijden. Denk dat 29 april weer de eerste gaat worden met Zorro. (Zz-licht) :)
En dan ook weer kijken voor Eliana (L1) en Sterre moet ik dan nog startkaart aanvragen (L1).
Dan dus al het geleerde eens in de praktijk brengen. :))

Beetje jammer dat de baan nu bevroren is -O- Zou graag de tips alvast gaan oefenen. Maar nog week geduld dan zal de lente hopelijk echt beginnen.

Sjolvir. Ik heb dat met het neetellen voor de wissels. Zonder tellen kan ik redelijk goed wissels springen. Ga ik meetellen raak ik volledig in de war :?


Leuk Zzlicht en startkaart erbij ook leuk!

Bijna niet gereden laatste tijd, vrijdag zat ik op Toobs, draven ging niet dan was echt creperen, dus maar gestapt en gegaloppeerd als overlevings strategie onder het motto hij moet wel iets doen:Y) :+ }> je moet wat.. En uche... hij liep best lekker en dacht toen even heel stout serie proberen om de 3 gewoon lalala, en -O- *\o/* nou moe.. hij deed het nog ook... 5 stuks, daarna maar gelaten, is me daarna uiteraard van zijn leven niet meer gelukt, juist omdat ik het lala deed ging het goed gok ik zo, bij mij gevalletje meer geluk dan wijsheid in dit geval. Gaat me komende 3 jaar ook niet meer lukken.

Leuke clinic met HEpsie in het verschiet bij de fjorden van H.e.r.man W.ie.ntje.s, heb er met Toobs en Sjol al vaker gereden en toen Heps net aan het doorrijden was ook, was volgens mij bij hem de eerste keer dat ze (toevallig ) links en rechts meteen goed aansprong, hi hi.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14642
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:07

Haha meestal gaat het goed zolang je er niet over nadenkt! :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:06

Ik oefen dat soort dingen altijd droog, zonder paard. Dan huppel ik net zolang door het huis heen totdat het een beetje in mijn systeem lijkt te zitten. Wil nog niet zeggen dat het dan met paard meteen goed gaat maar ik heb wel het idee dat het helpt. Net als de zigzag appuyementen. Het hele verhaal van het eerst de schouder stoppen met verder zijwaarts gaan maar de achterhand nog door laten gaan tot recht, dan omstellen en schouder inzetten, daarna achterhand mee en dat tig keer. Poeh, valt niet mee.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:12

ik snap iets niet. Misschien dat jullie eens mee kunnen denken. Misschien heel dom van mij maar hier komt het: Je paard moet de hand volgen als deze naar voren gaat, bij het halsstrekken. Dat snap ik. Maar dan komt er de oefening überstreichen waar de ruiter de handen naar voren moet steken in de galop en waarbij het paard niet van hoofd-halshouding mag veranderen zodat je kan zien dat hij op eigen benen loopt. Is dat niet een beetje tegenstrijdig of zie ik iets verkeerd? Wat mis ik hier???
Wat ik zelf bedacht heb is dat je het in het eerste geval langzamer doet dan in het tweede. Maar toch blijf ik het raar vinden dat we in beide gevallen een andere reactie van het paard verwachten.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:16

Daar heb ik ook weleens over nagedacht, mijn idee is..dat je paard de hand moet volgen als deze naar voren gaat terwijl je aanvult met je been, zodat je achter je hand aan blijft rijden zeg maar. Maar dat het uberstreichen alleen je hand naar voren doen is, zonder dat je verder iets veranderd en dat het een controle is of je paard niet in je hand hangt en/of uit elkaar valt als je dat doet. Dus dat hij wel echt op zijn eigen benen loopt met een goed lichaamsgebruik.

Haha Promisse, ik zie je al gaan..wel een hele goede denk ik om het gevoel te krijgen/ oefenen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:57

Elisa2 schreef:
Daar heb ik ook weleens over nagedacht, mijn idee is..dat je paard de hand moet volgen als deze naar voren gaat terwijl je aanvult met je been, zodat je achter je hand aan blijft rijden zeg maar. Maar dat het uberstreichen alleen je hand naar voren doen is, zonder dat je verder iets veranderd en dat het een controle is of je paard niet in je hand hangt en/of uit elkaar valt als je dat doet. Dus dat hij wel echt op zijn eigen benen loopt met een goed lichaamsgebruik.

Haha Promisse, ik zie je al gaan..wel een hele goede denk ik om het gevoel te krijgen/ oefenen.


Dat is ook mijn redenatie zo ongeveer plus dat ik hem bij uberstreichen als het waren "los" gooi (gewon teugelruimte geef) en bij het laten zakken dat actief vraag denk ik.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14642
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:12

Ik geef geloof ik een ophouding voor het halsstrekken. Laat mijn hand ook iets zakken. Bij het überstreichen hou ik hand opzelfde hoogte, steek enkel handen naar voren. Iig snapt Zorro wanneer hij moet halsstrekken en wanneer überstreichen. Maar ik vind het eigenlijk ook vrij onlogisch en ben blij dat de paarden het snappen. :o :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:15

Precies datzelfde vraag ik me echt al heel lang af, Promisse! Ik ben nog niet achter het antwoord en verbaas me erover dat ik nog nooit iemand anders over die tegenstrijdigheid heb gehoord! Wat Elisa zegt klinkt wel begrijpelijk, maar ik vind het nog steeds niet logisch!

Verder vind ik de tip over het snel wisselen met zijgangen wel interessant. Op mijn protocollen heb ik een aantal keer teruggekregen: werk aan lengtebuiging. Geen idee wat maakt dat Eve er in die zin 'ongebogen' uitziet en hoe het wel hoort te zijn. :D Maar ga maar eens aan de slag met SB, Travers en wijken afwisselen. Op dit moment staat ze al een ruime week stil helaas. Ze heeft enorme kale plekken onder het zadel.. volgens de zadelmaker ligt het zadel nog goed, maar komt het door zeep in het dekje :? Nooit van gehoord en geen enkel paard op stal heeft ooit last gehad van het wasmiddel dat we gebruiken, ook Eve niet. Nu dus even een paar weken longeerwerk om haar vacht en huid te laten herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:26

Dan zou je toch eerder denken aan het schuiven van zadel of dekje Joyce. Mijn merrie heeft ook versleten plekken in haar vacht. Gelukkig niet onder het zadel, maar wel aan de achterkant waar het dek ophoud en aan de voorkant achter het schouder. Precies daar waar de afwerkingsbies zit van het dek. Bij haar is dit iets wat zij alleen in de winter heeft als haar vacht wat langer is.
Met recht een prinses op de erwt dus :D

Wat is ūberstreichen? :o?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:36


mirjamalvaro

Berichten: 14642
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:58


MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:10

FCSA schreef:
Hoi! Stille meelezer meldt zich.
Er is op internet best veel te vinden over het verschil tussen hand volgen en uberstreichen (bv. http://dosisdressuur.nl/dressuur/dressu ... streichen/) en er liep ook een topic over hier op bokt: [RT-V] verschil hulp überstreichen en hand volgen?


Klinkt logisch inderdaad, een halve ophouding gevolgd door been en je hand naar voren brengen. :)


Joyce, ik zou denken dat ze bedoelen met werk aan de lengtebuiging, de algemene buiging van je paard in de hoeken, wendingen etc. en dan heb je meer aan rechtrichten dmv lengtebuiging dan aan de oefeningen doen denk ik. Al is wijken wel heel fijn voor de lengtebuiging, voltes verkleinen en openen dmv wijken is daar ook een hele fijne oefening voor.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:49

Daarom zei ik ook al, halsstrekken vraag ik actief, uberstreichen doe ik niets veranderen behalve hand naar voren steken. Soms moeten we ook niet te hard nadenken, aangezien we blijkbaar het al soort van goed deden.

Wat betreft dat snel wisselen van zijgangen, wel de kanttekening pas van zijgang te wisselen als de buiging correct is, anders heft het geen zin.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:57

@FCSH bedankt voor de link. Hmmm ik blijf het toch een beetje raar vinden. Maar idd, de handeling van de ruiter is anders bij de ene oefening dan bij de andere. Toch vind ik het knap dat onze paarden begrijpen wat de bedoeling is.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:46

Zo raar is het eigenlijk toch niet? Je wilt dat je paard in balans op eigen benen loopt en met uberstreichen check je of dat zo is. Met hals strekken geef je met de halve ophouding aan dat er iets gaat veranderen en daarna geef je ruimte en vul je aan met been voor het uitrekken eigenlijk. Ik vind het wel logisch klinken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:44

Maar mijn paard hoort mijn hand te volgen, met of zonder halve ophouding. Als ik in mijn rijden mijn handen of hand een stukje naar voren doe, gewoon midden in een oefening of in een verzameling of gewoon random, dan hoort zij met mijn hand mee te gaan. Dat luid ik niet in dmv een halve ophouding. Ik kan gewoon naar believen in en uitschuiven, millimeters maar ook meer. überstreichen doet ze goed hoor, geen probleem. Ik denk vanwege de snelheid waarmee ik de verbinding met haar mond verbreek. Maar ik blijf het toch wonderlijk vinden dat ze dan niet meteen gaat zoeken waar ik ben. Want in diezelfde galop kan ik haar voorwaarts neerwaarts rijden als ik dat zou willen. Door mijn handen naar voren te doen. Daar hoef ik geen halve ophouding aan vooraf te laten gaan. Wel als ze ergens op de weg blijft hangen, dan nodig ik haar uit verder te zakken middels die halve ophouding. Ik denk dat je dan dmv die halve ophouding de verloren geraakte verbinding herstelt, ze geeft er immers op na, laat zich dus los in haar lijf en neemt daarmee weer verbinding met mijn handen. Mits er voldoende impuls is volgt ze die vervolgens mee naar voren/beneden.