Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lanoca
Berichten: 383
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 01:05

Fijn Mirjam, dat was meer een algemene opmerking want ik denk dat er heel veel mensen dat gevoel nog niet kunnen thuis brengen.

Ik heb ook weer zitten prutsen want opeens gaan mijn appuyementen zoveel vloeiender, daar moet ik dus ook aan stokjes denken en de neus de goede kant op duwen in plaats van tegen werken met de teugels.


Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:41

Gisteren in het bos bezig geweest met er achter proberen te komen wat ik fout doe. En ik denk dat ik het weet. Ze buigt moeilijker naar rechts in het appuyement . Wat ik dan o.a. doe is teveel toestaan met de linker teugel om haar ruimte te geven om te buigen. Die teugel komt dan te los waardoor ik het contact met het linker achterbeen verlies en eigenlijk met de hele linker kant. Zo kan ze haar gewicht op haar rechter benenpaar gooien. Daardoor kan ze én niet meer makkelijk buigen én die benen hebben minder de mogelijkheid om zijwaarts uit te grijpen.
Met een beetje geluk kan je het zien in de les van Rien. Want daar heb ik een paar keer geappuyeerd in een, als ik het goed heb, ook nog eens te weinig verzamelde draf waardoor je nog beter ziet dat het fout gaat. Hij zei er niets van maar ik voelde wel dat het niet goed ging. Volgens mij legde ik mijn buitenbeen ergens bij haar staart in de hoop er nog iets van te bakken. Hahaha. Wat natuurlijk helemaal niet werkt.
Maar goed, wat vinden jullie van mijn theorie? Denken jullie dat het daar aan zou kunnen liggen? Ik kreeg het natuurlijk niet meteen goed maar het voelde wel alsof daar de oplossing lag.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:42

Lijkt mij heel goed mogelijk! :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:38

Promisse, juist in een appuyement is het heel erg belangrijk dat je in balans zit met de juiste gewichtshulpen. Eigenlijk is die balans al weg zodra je je been te ver naar achteren gaat leggen. Appuyeren is niks anders dan travers op de schuine lijn. Vaak zie je dat het wel lukt om in travers goed te blijven zitten. Probeer het simpel te houden voor jezelf en voor je paard. Je wil haar te veel helpen door je linkerteugel los te gooien en je buitenbeen te ver naar achteren te leggen. Wat er gebeurd is dat je je paard juist uit evenwicht brengt.

Mirjam, Ik zou me bij jouw jonge paard nog niet te veel focussen op de voorkant. Hij zoekt nu zijn evenwicht door er af en toe achter te duiken. Ikzelf zou me nu vooral bezig houden met hem te leren voorwaarts te gaan. Als je jouw hand dan voorwaarts er aan houdt dan gaat hij het bit vanzelf opzoeken en krijg je een mooie open aanleuning. Wat mij betreft zouden jouw handen in het filmpje nog wel meer voorwaarts gehouden mogen worden met een knikje in je ellebogen. Het is nu nog net te stijf. Al denk ik dat je al wel goed op weg bent.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:52

ja sussie je balans is belangrijk. En dat vind ik pas makkelijk worden als het paard de oefening zelf ook op de juiste manier en in de juiste balans doet.
Ja dat zeggen ze, dat het hetzelfde is als travers op de diagonaal. En toch voelt dat voor mij niet zo. Maar ik ga vandaag weer het bos in en heb morgen les. Dan ga ik dat nog eens heel goed bekijken en voelen.
Travers kan ze beide kanten op heel moeiteloos. Maar misschien dat ze toch niet zo correct zijn als dat ik denk, qua gewichtsverdeling over haar 4 benen. Dat ga ik ook maar eens goed bekijken. Kan zo in het bos wel.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:09

In het appuyement kan het soms helpen om wat minder parallel te houden. Soms is het zo makkelijker voor het paard en soms voor de ruiter. Soort appuyement-light om foutjes te herstellen, zo kan je het zien.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:14

Blij met jullie berichtjes dan ben ik wel op juiste weg. Focus inderdaad nog niet op voorkant maar dat ze braaf voorwaarts is. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:24

Top Mirjam!

Promisse, probeer het anders gewoon een keer. Verander van hand en zet in die lijn de travers in. Denk zelf ook echt travers. En laat het eventueel een keer filmen zodat je zelf ook kunt zien wat je precies doet. Maar ik denk als ik het verhaal zo hoor dat je zelf gewoon te veel zit te doen en dan krijg je een beetje een vicieuze cirkel. Jij uit balans, paard uit balans, jij gaat nog meer doen om zijn onbalans op te vangen en daardoor raakt je paard nog meer uit balans. Als de travers wel lukt en correct is dan moet het appuyeren je zeker ook lukken!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:41

Ik heb in het bos travers gedaan en ook daar was de rechter travers niet correct. Ik kan het op de rechte lijn alleen sneller en makkelijker goed krijgen waardoor ik het in mijn herinnering niet weg zet als niet correct.
Ik ga er mee aan de gang in de les vanmiddag. Ook op de diagonaal. Dank jullie voor het meedenken!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 04:54

Ben dus glad vergeten te denken aan de travers op de diagonaal! Hoe erg ben ik! Maar we hebben wel aan het appuyement gewerkt. In de voorbereidende hoek moest ik al iets schouder binnenwaarts rujden en in het appuyement zelf moest ik mijn linkerhand iets van de hals af naar links toe brengen en de rechter juist van de hals af naar rechts. En dan moest ik het laatste stuk over gaan in rechtuit in schouder binnenwaarts (sb) op 4 sporen waarbij ik extra aandacht moest hebben voor de buiging om mijn rechter been. Het was maar een 20x40 bak, anders had ik van daaruit weer kunnen amputeren. Maar ik kan natuurlijk ook kleinere stukjes doen.
Het was absoluut helpend.
Nog een ding wat de laatste tijd niet goed gaat is dat ze met de linker wissel niet gied door wil springen met het linker achterbeen. En daardoor haar kont ook hoog houdt. Daar was ze een beetje van af maar dat doet ze nu weer.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 04:54

Dus de wissel naar links toe

Lanoca
Berichten: 383
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:47

@ Promisse, dan moet ik het toch fout doen. Jammer het gaf mij wel een goed gevoel, ik zoek verder.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:33

Hoe zo denk je dat jij het fout doet Lanoca?

Oh ja en van die wissel naar links weet ik eigenlijk wel wat fout gaat. Je moet voor de wissel het gewicht wat van de linker schouder afhalen en op de rechter zetten waardoor ik haar aan de linker kant wat hol kan maken zodat het linker achterbeen ruimte krijgt om er onder te springen in de wissel. Dat gewicht verplaatsen moet ik veel meer oefenen want dat gaat te moeizaam. Daar heb ik echt wel een paar passen voor nodig en die tijd heb ik niet in de lijntjes van het ZZ licht. Ik zal er ook eens op gaan oefenen om in de galop sowieso zo recht mogelijk te galopperen qua lengte buiging. Dat kan ze wel maar dat vind ik zelf heel risicovol omdat ze dan heel makkelijk omspringen ook als je dat niet wilt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:34

Naar rechts gaat dat allemaal makkelijk en doe ik dat wel in 1 pas. Dus daar komt de scheefheid weer tevoorschijn

Lanoca
Berichten: 383
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:09

Ik kon vorige week opeens aan stokjes denken met mijn zijgangen, en ik dacht “Eureka” dat moet goed zijn. Nu kom jij weer met teugels links en rechts, dan denk ik, mmmh dan was wat ik deed weer te gemakkelijk en zal wel niet goed genoeg geweest zijn. Ik kreeg dat gevoel toen ik direct uit midden draf de zijgangen in ging en met impuls begon en de lengtebuiging de verzameling verwerkte, dan rechtuit en direct weer in middendraf. Ik kon super stil in balans zitten en ik hoefde maar mijn hoofd te bewegen en de richting veranderde. Dat klinkt dus veel te gemakkelijk.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:17

Nou dat hoeft niet hoor. Welke zijgang was het dan?

Lanoca
Berichten: 383
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:16

Alle drie, sbw, traversalen en appuyment, wat ik rijd als traversaal op de diagonaal. Met traver en appuyment heb ik meer moeite omdat ik dat nooit op een schoolmeester echt voor elkaar had. Deze keer kon ik dus schakelen van SBW naar travers en weer recht naar middendraf. Toen dacht ik doe eens gek en rijd de diagonaal op.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:16

Lanoca, als het heel prima voelt en makkelijk gaat dan kan het natuurlijk ook gewoon goed zijn. Soms krijg je een cadeautje van je paard en daar moet je gewoon blij mee zijn. Morgen moet je misschien wel harder werken voor hetzelfde resultaat ;). Het kan altijd mooier, rechter, vlotter, meer van de grond en bergop; maar je mag ook gewoon blij zijn als je een paar tandjes beter gaat dan eerst.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:11

Ja hoor kan best goed zijn! Als je paard goed gebouwd is en je hebt de voorwaarden goed voor elkaar dan is het niet moeilijk. De fouten die bij mij ontstaan, zijn uitvergrotingen van wat ik niet voor elkaar had.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:13

Heb . En mijn teugelvoering is om dat weer goed te krijgen maar is niet hoe je het uiteindelijk hebben wilt

Lanoca
Berichten: 383
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:14

Het ging mij meer om het gevoel, als ik weet wat goed is, kan ik het weer vinden en er op uitbouwen. In het verleden heb ik de traversalen nooit goed gehad volgens mij en zat ik bovenop de boel te over korrigeren, terwijl ik dus laatst heel stil kon blijven zitten en alles gemakkelijk ging. Mijn binnen been kon ik gemakkelijk lang houden, ik neem aan dat dit betekende dat de buiging daar omheen goed bleef. En het buitenachterbeen bleef komen. Natuurlijk niemand heeft het gezien en geen video. Het kan inderdaad altijd beter, maar ik rijd geen wedstrijden meer en rijd voor mijn eigen plezier. Dus ik ben tevreden met gewoon correct rijden.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:13

Dat heb ik ook vaak, gaat het even superfijn en dan heeft niemand het gezien :D. Het is fijn om spiegels te hebben, maar je kan ook een camera of telefoon op de bakrand zetten en jezelf filmen. Maar gewoon een beetje vertrouwen op je eigen gevoel, dat mag best.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:16

Ik lees mee maar druk met trainen en verbouwen.

Wissels is het erg van belang dat paard recht is. Oefen ook travers en schouderbinnenwaarts in galop zodat je alle kanten op kan buigen en het paard steeds rechter word. Contrastelling vragen zonder dat hij om mag springen, daarin eventueel een schakeling vragen. Paard leert goed op te letten en lekker soepel te worden.

Traversalen hoort geloof ik officieel de buitenhand tegen de hals (of op de plek) en binnenhand iets van de hals.
Ene keer lukt dat wel andere keer niet.
Ik doe het meestal beginnen in stap, daarna overgaan naar draf. In stap ik zelf wat meer controle, maar dat verschilt wel per paard.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:20

oe oe oe ik heb de url van de eerste helft van mijn les bij Rien! Zooo leuk om me te zien hobbelen! Hopelijk komt de tweede ook snel.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:29

Het valt dus wel mee! :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Googlebot, Hobbyhorse, Igniss, Raineri, Sanet en 110 bezoekers