Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:50

Haha ja daarom noemde ik haar ook al een springbok! We hebben haar buiten nog laten galopperen, toen was het een stuk beter. Zoals je ziet konden we haar in de binnenbak niet echt lekker weg krijgen.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:22

Heb je op beide (en die je eerder toonde) ook proef gereden of ze onder het zadel gezien? Ik vind nl loslaat filmpjes niet zo heel veel zeggen. Sommige sjouwen los de sterren van de hemel en zijn onder het zadel maar heel gewoontjes. En andersom kan ook, die los maar vlak en mwah zijn, en onder het zadel echt van de grond af lopen.

Vind deze 2 allebei wel veel meer paard als die je eerder liet zien. Die vond ik voor zijn 5 jaar nog enorm puppie en dacht dat je een filmpje van een 2 jarige liet zien. Als dan je eigen woorden zijn dat ie in werkelijkheid nog meer puppie was.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:26

De 3 jarige is nog niet onder het zadel (goddank, ze wordt in december pas 3) en de 5 jarige heeft nog heel weinig gedaan, te weinig om er zo op te gaan zitten. De bijna 5 jarige in Namibie is ook nog niet bereden :) Dus dat is helaas nog niet aan de orde.

Ben ik overigens ook alleen maar blij mee, ik ben juist op zoek naar een paard dat niet al met 3 jaar beleerd is, maar juist kans heeft gehad lekker uit te groeien, en waar ik zelf alles nog mee kan doen.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:32

Ik vind het vosje precies mooier van bouw dan de zwarte. Persoonlijk vind ik galop lastig om te zien als ze zo gespannen zijn en steeds korte wendingen nemen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:38

Cyta schreef:
Ik vind het vosje precies mooier van bouw dan de zwarte. Persoonlijk vind ik galop lastig om te zien als ze zo gespannen zijn en steeds korte wendingen nemen.


Precies ja: de bouw van vos lijkt mij een stuk functioneler dan van de zwarte. Verder valt er nog weinig te zeggen; ze zijn groen en wat gespannen en dat zie je terug.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:41

Helemaal mee eens, de bouw van de vos staat me een stuk meer aan. Heb bij haar ook een goed gevoel, intelligente merrie, kwam in de wei gelijk geinteresseerd op me af gestapt.
De zwarte heeft meer een droompony uiterlijk, maar denk dat hij een stuk lastiger te verzamelen is. Hij heeft ook meer een Arabieren rug/lenden verbinding. En hij moet iets meer kosten omdat ie wat ouder is.
Neig erg naar de merrie. Denk dat ik met haar veel plezier zal hebben.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:44

Iriscope schreef:
Helemaal mee eens, de bouw van de vos staat me een stuk meer aan. Heb bij haar ook een goed gevoel, intelligente merrie, kwam in de wei gelijk geinteresseerd op me af gestapt.
De zwarte heeft meer een droompony uiterlijk, maar denk dat hij een stuk lastiger te verzamelen is. Hij heeft ook meer een Arabieren rug/lenden verbinding. En hij moet iets meer kosten omdat ie wat ouder is.
Neig erg naar de merrie. Denk dat ik met haar veel plezier zal hebben.


Ik denk dat je het daar goed samenvat :j

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:52

Ik zou ook voor de merrie gaan. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:46

Denk ik net ik ga haar weer lekker oppakken, wil het helemaal niet lukken met rijden deze weken :(
Stap en galop is er niks aan de hand, maar in draf gaat ze steeds langzamer, mijn been komt niet meer door en vervolgens zich bollen en bokken en trappen. (Niet zo hoog dat ik eraf val gelukkig, maar ik word er vooral bang van heel vervelend).

Iemand ideeën hoe dit kan komen? Mijn instructrice zegt dat ik vooral naar voren moet rijden als ze dat doet en leiding moet nemen. Maar makkelijker gezegd als gedaan als ik bang ben..
Bij mijn Bijrijdster doet ze het overigens niet dus de fout ligt echt bij mij.
Iemand hier nog tips of ideeën waarom ze ineens zo kan doen? Vroeger deed ze het wel eens 1x in de 3 maanden maar nu is het echt het hele half uur dat ik rij continu zodra ik aandraaf..

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:07

Hier moet je echt doorheen Proven, ze moet aan je been gehoorzamen, zeker als ze het bij je bijrijdster niet doet ga ik ervan uit dat het een gehoorzaamheids ding is. Ongetwijfeld ga je zelf twijfelen door je onzekerheid en dat voelt je merrie feilloos aan. Door je twijfel ben je niet doortastend genoeg en zal je ook blokkeren , Niemand kan dit voor je oplossen,Dat zal je echt zelf moeten doen.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:13

Echt even doorzetten dus.. Lastig maar ik ga ervoor!

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:21

:j ja je hebt een leuk paard, Is echt de moeite waard, misschien krijg je wel een beetje ruzie met haar maar ze zal naar je moeten gaan luisteren. Lukt het je bijrijdster ook niet ga ik aan iets lichamelijks denken.
proven02 schreef:
Echt even doorzetten dus.. Lastig maar ik ga ervoor!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:29

Doet ze bij de bijrijder echt helemaal niets in die richting of is er bij haar ook iets veranderd?
Wel evident dat bepaalde kwalen vooral in de koude natte periode een rol spelen en dat het kan zijn dat jouw bijrijder daar net wel doorheen kan rijden. Maar die zou dan toch ook wel wat verschil moeten voelen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:50

@Iriscope. Lastig om in Afrika echt goede paarden te vinden. Ik vind eigenlijk alle 3 getoonde paarden niet goed genoeg. Nu weet ik natuurlijk niet wat je ervoor moet betalen....
Van de 3 paarden komt voor mij op 3 de 155 hengst (te klein incourante maat voor verkoop, bouw is niet optimaal en geen bijzondere gangen). 2 Vosmerrie (iets te steile schouder verder wel mooi in verhouding)
1: 5-jarig Namibisch ruintje, beter bewegen vanuit de schouder; kan het niet heel goed zien maar heb de indruk dat hij achter wat wijd loopt.

Als je daar toch je eigen plek hebt: waarom zou je niet een goede fokmerrie kopen met goed papier. Laten dekken in NL door een goede hengst. En hier een mooie 2,5 of 3 jarige kopen, die je zelf kunt gaan rijden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:21

Thanks voor het meedenken allemaal :)

Haha dat klinkt leuk allemaal, maar ik heb geen oneindige zak met geld en op het moment hebben we een heftige droogte hier. De merries van de fokker in Namibie hebben dit jaar bijna allemaal hun veulen verworpen. Dekken is misschien leuk voor de toekomst, maar op het moment niet helaas.

En qua kosten, importeren alleen al kost me 10-12.000 euro. Dat is zo ongeveer mijn hele budget nu.
Als alles goed komt en de merrie komt er, dan wil ik in de toekomst zeker wel met haar gaan fokken. Maar voorlopig nog niet.

Wat betreft de ruin, ik vind hem ook erg leuk, maar de merrie is van nature veel meer bergop en heeft een veel betere hoofd hals verbinding dan de ruin. Denk dat zij daarom veel gemakkelijker over de rug zal gaan dan hij. Hij heeft toch een beetje een ewe-neck, hoe heet dat in het Nederlands?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:24

Iriscope; vind de merrie een wat steile schouder hebben. Die gaat denk ik niet veel grotere beweging krjjgen in het voorbeen. De ruin beweegt wat beter vanuit de schouder

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:52

Babootje schreef:
Doet ze bij de bijrijder echt helemaal niets in die richting of is er bij haar ook iets veranderd?
Wel evident dat bepaalde kwalen vooral in de koude natte periode een rol spelen en dat het kan zijn dat jouw bijrijder daar net wel doorheen kan rijden. Maar die zou dan toch ook wel wat verschil moeten voelen.


Mijn Bijrijdster rijdt echt veel meer naar voren en heeft haar hand losser. Gevolg is wel dat ze regelmatig als een giraf loopt bij haar maar in de trant van het bokken doet ze helemaal niks.
Ik probeer haar van voren meer op te sluiten misschien dat daar ook het probleem zit. Misschien moet ik weer even stapje terug en niet verwachten dat na maanden niet rijden we meteen weer gaan zoals een half jaar geleden.
Eerst weer even focus op naar voren reactie op been en hand ontspannen dat ga ik morgen proberen

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:12

proven02 schreef:
Babootje schreef:
Doet ze bij de bijrijder echt helemaal niets in die richting of is er bij haar ook iets veranderd?
Wel evident dat bepaalde kwalen vooral in de koude natte periode een rol spelen en dat het kan zijn dat jouw bijrijder daar net wel doorheen kan rijden. Maar die zou dan toch ook wel wat verschil moeten voelen.


Mijn Bijrijdster rijdt echt veel meer naar voren en heeft haar hand losser. Gevolg is wel dat ze regelmatig als een giraf loopt bij haar maar in de trant van het bokken doet ze helemaal niks.
Ik probeer haar van voren meer op te sluiten misschien dat daar ook het probleem zit. Misschien moet ik weer even stapje terug en niet verwachten dat na maanden niet rijden we meteen weer gaan zoals een half jaar geleden.
Eerst weer even focus op naar voren reactie op been en hand ontspannen dat ga ik morgen proberen


Als ik het me goed herinner heb jij een paard dat zich graag heel lang houdt toch? Probeer jezelf af te vragen of je niet toch wat teveel vast blijft houden. Mocht je teveel contact krijgen omdat ze zich lang wil houden, maak dan halve ophoudingen ipv een constant contact die eigenlijk wat te strak is. Halve ophoudingen heb je echt nodig om haar niet te lang te laten. En dat kan vaak moeten als ze zich steeds weer lang wilt maken hoor, soms even om de paar passen.

Maar, dit wel pas als ze op enkel een licht contactteugeltje stabiel is, dus niet er tegen in bijvoorbeeld.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:13

Iriscope schreef:
En qua kosten, importeren alleen al kost me 10-12.000 euro.


Serieus echt zoveel? Waar zit hem
Dat dan in. Transport kan toch echt niet veel meer dan een paar 1000 zijn?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:14

Vanuit Europa importeren kost heel veel ja. Daar doelde ik op. Vanuit Zuid Afrika kost het een stuk minder. 1000 euro ongeveer gok ik.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:16

Als je moet kiezen tussen de hengst en de merrie, zou ik gaan voor de merrie! Het lijkt me wél een beetje een 'chestnut mate, beware' typje :D

De ruin hiervoor vond ik echt net een 2 jarige zoals iemand anders ook al zei. Daar zou ik persoonlijk niet voor gaan.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:20

Geryon schreef:
Als ik het me goed herinner heb jij een paard dat zich graag heel lang houdt toch? Probeer jezelf af te vragen of je niet toch wat teveel vast blijft houden. Mocht je teveel contact krijgen omdat ze zich lang wil houden, maak dan halve ophoudingen ipv een constant contact die eigenlijk wat te strak is. Halve ophoudingen heb je echt nodig om haar niet te lang te laten. En dat kan vaak moeten als ze zich steeds weer lang wilt maken hoor, soms even om de paar passen.

Maar, dit wel pas als ze op enkel een licht contactteugeltje stabiel is, dus niet er tegen in bijvoorbeeld.


Klopt inderdaad dank je voor de tip!
Ik heb al snel een te strak constant contact inderdaad. Als we weer met een ontspannen contact kunnen rondrijden ga ik dit proberen

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:22

@proven. Heb je er wel een x een ruiter opgehad die wel aan elkaar rijdt en hoe reageert je paard dan?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:28

Niet iemand die vriendelijk van achter naar de hand toe rijdt. Wel mensen die hier en daar wat trekken aan de voorkant dan kan ze na wat verzet (waardoor de ruiters nog harder gaan trekken) een heel mooi krulletje op zetten met haar hals.
Overigens is dit de eerste x dat ze dit zo erg doet. Een jaar geleden gingen we veel beter en deed ze dat bokken echt maar 1x een klein bokje in de 3 a 4 maanden verder was ze super braaf en waren we met hele andere dingen bezig

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:01

proven02 schreef:
Babootje schreef:
Doet ze bij de bijrijder echt helemaal niets in die richting of is er bij haar ook iets veranderd?
Wel evident dat bepaalde kwalen vooral in de koude natte periode een rol spelen en dat het kan zijn dat jouw bijrijder daar net wel doorheen kan rijden. Maar die zou dan toch ook wel wat verschil moeten voelen.


Mijn Bijrijdster rijdt echt veel meer naar voren en heeft haar hand losser. Gevolg is wel dat ze regelmatig als een giraf loopt bij haar maar in de trant van het bokken doet ze helemaal niks.
Ik probeer haar van voren meer op te sluiten misschien dat daar ook het probleem zit. Misschien moet ik weer even stapje terug en niet verwachten dat na maanden niet rijden we meteen weer gaan zoals een half jaar geleden.
Eerst weer even focus op naar voren reactie op been en hand ontspannen dat ga ik morgen proberen

Dit is precies wat je moet doen, en in de gaten houden dat ze recht blijft, weet je nog waar we aan gewerkt hebben dat ik bij je was? Jouw merrie is erg flexibel en wringt zich snel in een wokkel en dan loopt ze vast.
Recht houden en voorwaarts rijden, laat je idd niet door dat hoofd afleiden, echt dat komt goed als ze goed loopt!!



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 08-11-19 00:05, in het totaal 2 keer bewerkt

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, criollo_yess, Freekfuchs, Kitty_, Nina1999, onpaard, Padoertje, Rose_Sonny, Vagabondo, xSannee, ziechriet en 148 bezoekers