Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:27

Laatst clinic gereden bij en Portugees en die hamerde ook op de schoudervrijheid van de kant van de nieuwe galop, zelfs zo dat je echt je hand mee moest geven. Zit natuurlijk ook wel logica in (als je niet op je paard zit, want dan zit ik in de knoop), dat je moet zorgen dat paard aan die kant ruimte krijgt. Is niet voor niets ook zo dat je jonge paarden ook nog vaak met contrastelling naar de geode galop laat aanspringen, maar de uitvoering, pffttt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:02

GJ9 schreef:
jillaroo schreef:
En 1 nieuwe audiofeedback bij module 1 (althans voor mij was die nieuw, GJ9 noemde die net ook al ,heel handig).


De audio of de film? Ik zie geen nieuwe audio, en bedoelde de nieuwe extra video van Angelique.



Oh ik dacht dat je de audio over mijn paard ontspant slecht bedoelde. Ik ga de video van Angelique dan ook maar gelijk kijken. :D

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:48

En, nog geweest vandaag Mirjam?

Lauke, leuk je filmpje te zien en het commentaar, heb je er wat aan?

Mijn filmpje staat er sinds vanmiddag ook op, leuk! Ik heb zeker wat aan het commentaar, ik had zoals ik hier al schreef de eerste fase wel beetje letterlijk opgevat, maar mag dus zeker wel verder aan het werk met haar korter gaan maken ook.

Heb ruim een week geleden les gehad, toen moest ik van haar ook volgen met mijn hand, dat ben ik te braaf weer iedere dag gaan doen, waardoor het nu wel teveel vrijheid blijheid is geworden voor mn paard, ze trok steeds naar onder/voren toe door en maakte zich lang. Dus vandaag, na het zien van die video van Angelique, en het commentaar op mijn eigen filmpje, toch iets korter gepakt met zoveel mogelijk achter de hand aan gereden. Was echter drama, ze ging zo enorm duiken en slaan met dr hoofd, dat mijn voorwaartse hulpen ook amper door kwamen, het zelf mogen bepalen waar dr hoofd is kwam haar wel goed uit denk ik. FF doorbijten nu :') Soms denk ik dat ik beter sokken kan gaan breien ofzo, veel makkelijker en minder confronterend. Al heb ik daar misschien ook het geduld niet voor ;)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:27

Super fijn dat mijn filmpje er op staat!
Ondanks dat we al weer een heel stuk verder zijn heb ik er zeker wat aan!
Ook erg fijn om te horen dat we goed bezig zijn :)
Ik merk het ook heel erg aan Verna. Ze is echt heel vrolijk de laatste tijd, ze begint nu echt spieren te ontwikkelen en ook met losgooien lijkt ze een soort trots over zich heen te hebben. Heerlijk showen en swingen met der lijf, echt superleuk om te zien dat ze zo lekker in der vel zit <3

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:21

Wat gaaf Lauke! Conny leuk om dat filmpje van jou te zien na de teaser in de vlog ;-). Andere nieuwe dingen bekijk ik zeer binnenkort

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:22

CJ9 nee niet meer gegaan.:n
En vandaag helaas nog net zo beroerd.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:49

mirjamalvaro schreef:
CJ9 nee niet meer gegaan.:n
En vandaag helaas nog net zo beroerd.


Beterschap Mirjam!

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:39

Dank je. Vandaag wel eigenwijs geweest en Zorro getraind. In galop fijn kunnen tellen op daarop heel mooi kunnen verzamelen!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:57

mirjamalvaro schreef:
Dank je. Vandaag wel eigenwijs geweest en Zorro getraind. In galop fijn kunnen tellen op daarop heel mooi kunnen verzamelen!


Beterschap en klinkt fijn!!

Ik heb vandaag heerlijk gereden op klein beige, zucht, wat is het toch een lollig brutaal eigenwijs ding.
Moet links er meer aanhouden, rechts niet losgooien, achter meer aan laten treden en onder laten treden in bochten en sb etc. Maar jemig, wat is het leuk beest om mee te werken, ze pikt dingen zo snel op en jup, kreeg nog wel een protest bok om mijn oren, zo van, hallo, dacht je dat ik en en en ging doen. Zo jammer dat ik het niet red om mijn paarden structureel te rijden, nou ja, dan maar gewoon genieten van de momenten die ik heb. Vind wel dat ik haar nu met te veel druk moet rijden, wil met minder druk rijden is even zoeken en in dit punt loop ik dus enorm vast. Had les, kan dus ook niet privelesgever straal negeren (groepslessen rij ik al tijden niet meer, maar daar deed ik het wel, buiten dat ik de helft toch niet hoor).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:08

Lastig Sjolvir, dat het in je hoofd anders wil dan in de praktijk. Hopelijk hobbel je er toch zo wat doorheen.

Mirjam, beterschap. Maar stiekem toch ff opgestapt vandaag, klinkt goed met Zorro!

En leuk Lauke dat je er wat aan hebt, een bevestiging dat je op de goede weg bent is ook heel fijn!

Hoeveel trainen jullie je paarden trouwens? In een van de audiobestanden geeft Rien aan dat we vaak nog niet 10% gebruiken van wat de paarden aan kunnen. Dat stelde mij wel een beetje gerust, ik ben altijd bang dat ik teveel doe. Maar met goed losrijden en uitstappen, en een eerlijke manier van rijden, doe je misschien niet snel kwaad. Ik heb ook een tijd gehad dat mijn merrie strakker was in dr lijf, en dan merkte je ook echt dat ze veel sneller verzuurde, sneller nat was tijdens het rijden, etc. Achteraf denk ik dan dat ze dan niet fijn van achter naar voor liep, dan is natuurlijk een training veel zwaarder.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:07

GJ9: Ik merk dat het per paard heel veel verschilt. Mijn Friese ruin vaart er wel bij om maar 3, maximaal 4 x in de week dressuurmatig te trainen en verder een beetje naar buiten of een keertje grondwerk. Wel genoeg vrije beweging natuurlijk.

Mijn KWPN'er heeft meer nodig als ze fit is, maar die komt uit een lang hersteltraject. We zijn er nu bijna, maar die rijd ik ook nog maar 4x in de week denk ik. Dan wel lang losrijden en een goede trainingstijd en weer ruimschoots afkoelen. En tussendoor beetje longeren, grondwerk of stapmolen.

Ik denk dat je goed moet blijven voelen en dat het soms ook per trainingsfase wat verschilt. Afwisseling en voldoende opwarmen en afkoelen zijn denk ik belangrijker dan 1 keer meer of minder per week of 5 of 10 minuten meer per training.

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:42

Hier train ik ze maar 3x per week. Rond de 45min gemiddeld denk ik. Ene keer 30 min andere keer 60min. Hou de tijd eigenlijk nooit bij, doe het op gevoel. :')
Doe enkel bakwerk, buiten rijden is hier helaas niet te doen. Wel lopen ze gedurende rest van de dag met zijn vieren lekker los.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:22

Ik train heel weinig, Toobs max 2 x per week half uur en laat hem 1 x per week half uur rijden.
Heps, uche.. had ik afgelopen 6 wkn dus 6 x opgezeten (en Toobs ook stuk minder wegens omstandigheden) en ik had nu Heps gepakt ipv Toobs. Half uur als ik in de bak rij als effectieve rijtijd.

Moeilijke is om dat halve uur effectief te gebruiken, dus niet eindeloos rondje tsjoeken, maar quality time zeg maar. Langer kan ik niet.

Ik tel nu niet mee het in en uit stappen (ik kom over de weg naar de bak toe), uitstappen duurt momenteel af en toe eeuwig, ze zijn geschoren (Toobs zelfs al 2x), maar als het best warm is zijn ze na half uur ook gewoon echt nat, zeker Hepsie, dus soms langer uitstappen, blijf ik langer in de bak.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:15

Ze staat elke dag tot het donker wordt op de wei. Ik geef mijn merrie elke 4e dag rustdag. Dat houdt in dat ze naast weidegang nog minstens 50 minuten maar vaak ook 1 1/2 uur in het bos stapt. Op lange stapritten draaf ik af en toe ook een klein stukje. Als ik geen tijd heb staat ze een half uurtje in de molen of echt alleen maar op de wei. Van de werkdagen train ik ongeveer 2/3 in de bak en 1/3 bos. Zonder het in- en uitstappen meegerekend probeer ik me in te houden en niet langer dan 3 kwartier te rijden. Dat is dan in de bak. In het bos maken we vaak pittige ritten. Daar let ik niet zo op de tijd. Pittig als in veel galopwerk, of juist dingen oefenen zoals overgangen, teruggalopperen, zijgangen op de brede paden, tempowisselingen etc. Als mijn dochter mee rijdt op haar pony dan zijn het meer rustige ritten.
Ik ben ook weer begonnen met balkjes in de bak en wil nog cavaletti kopen. Dan rijd ik bijv. vooral het losrijdeel en gaat het mij om het gymnastiseren en ontspanning.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:29

Was even flink bijlezen, jullie gaan hard!

Hier staat alles even soort van stil. Paard toch weer niet in orde en dierenarts erbij gehad. Kort samengevat:overbelastte bandjes en voorlopig alleen stap en licht drafwerk.

[/list][/size]

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:54

Balen :(

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:33

Wij hebben net bij Rien gelest :) veel geleerd!

Heb ook filmpjes zal morgen eens wat uploaden.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:56

Yvank_ schreef:
Wij hebben net bij Rien gelest :) veel geleerd!

Heb ook filmpjes zal morgen eens wat uploaden.



[ [url=m/k5ypkC.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/me6YD0.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/V4U420.png]Afbeelding[/url] ]


Leuk Yvanka! Ik reed na jou. Ik vind echt dat je een hele leuke pony hebt! Ruime gangen :)

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:35

Dankjewel :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:56

Oh Yvank, leuk! Ben benieuwd. Mijne heeft niet van die ruime gangen, wel werelds karakter.

Hier recente flimpjes van mijn Fjord Hepsie, ja die ene die met haar hoofd scheef omhoog liep te schudden begin dit jaar.
Afbeelding

En dus recent.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... nref=story

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:25

Hi all! Ik twijfel mezelf om deze online training mezelf cadeau te geven!

Ik lees eigenlijk dat jullie ervaringen redelijk positief zijn, ik heb zelf behoorlijk wat problemen met dressuur, paard is kort geworden in de bewegingen en loopt eigenlijk teveel op de voorhand. Zijn dit ook dingen waarmee je wat aan de filmpjes hebt?

Heb uiteraard ook dressuurles!

Adonis (Larino X Landadel)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:08

Steph__ schreef:
Hi all! Ik twijfel mezelf om deze online training mezelf cadeau te geven!

Ik lees eigenlijk dat jullie ervaringen redelijk positief zijn, ik heb zelf behoorlijk wat problemen met dressuur, paard is kort geworden in de bewegingen en loopt eigenlijk teveel op de voorhand. Zijn dit ook dingen waarmee je wat aan de filmpjes hebt?

Heb uiteraard ook dressuurles!


Denk dat je er dan juist wat aan hebt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:23

Ik denk dat je er dan inderdaad veel aan zult hebben!

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:24

Goedemorgen,

Bij toeval stuit ik op dit topic. Afgelopen vrijdag heb ik bij mij op stal een clinic georganiseerd met Rien. Helaas was mijn eigen paard kreupel en reed ik niet mee. Maar wat een vakman, zo een rust en zo lekker makkelijk in zijn uitleg. Alle paarden gingen er beter van lopen. Van B tot ZZ-licht.

Nu heb ik zoveel inspiratie opgedaan dan ik me graag wil aanmelden voor de online training. Zo kan ik als ik mijn paard na 5 weken rust weer ga oppakken meteen op een andere en fijne manier oppakken. Hopelijk kom ik dan ook eens van mijn probleempjes af. Rij nu z1 en moet eerlijk toegeven dat ze te vaak tegen de hand is. Hoop dat ikdaar nu rustig aan kan werken. Heb mijn startkaart opgezegd en wil weer echt maatjes worden met mijn paard. Hebben jullie tips of gewoon lekker aanmelden en zien wat er in de trIningen wordt besproken?

Tulissa Biotop x Purioso Yes Z1 + 3 mei 2000-mei 2018

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:09

Hoi! Ik heb ook het hele topic doorgelezen en ik zit erover na te denken om mij ook aan te melden voor de onlline trainingen. In de trainingen loop ik tegen problemen aan als niet genoeg impuls, tegen de hand en niet willen(kunnen) verruimen. Verder mag hij gewoon een stuk beter aan mijn been.
Ik vind het wel veel geld.. :o Maar ik zie wel veel goede ervaringen hier. Dus het lijkt me het wel waard. Ik twijfel nog even!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Besje, gerlindie, Larislaatje, MaanNaam, MerV15, shaddy82, Vecar, vierhoef, xPearl en 139 bezoekers