Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:49

Ik dacht nog even misschien ligt het aan het feit dat het gevraagd wordt in een verzamelde galop, waarin de balans dus meer naar achteren ligt en ze van voren wat meer bergop is, maar dat is het ook niet. Want je kan in een extreem verzamelde galop, waarbij een paard helemaal gaat zitten en op staptempo galoppeert, de hals naar voren/beneden uitschuiven zodat de bovenlijn maximaal opgerekt wordt. Dit laat Carl Hester heel mooi op een DVD van hem zien. Natuurlijk vergt dit de nodige training.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:59

Natuurlijk kan dat maar dan vraag je dat van je paard. Met uberstreichen controleer je eigenlijk of je paard zelf de balans heeft, dus zonder jouw hand.

Het is toch eigenlijk hetzelfde als been geven voor bijvoorbeeld een middendraf? Dan wil je niet elke pas been geven maar 1 hulp totdat je weer signaal geeft dat je paard terug mag komen. Zo zie ik dat ook met uberstreichen, net als met je been. Natuurlijk is je hand erbij maar die moet niet continu iets vragen of doen.

Denk ik, zeg ik er even bij :D

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:59

ik weet het niet, denk dat ik dat niet hetzelfde vind. Je leert je paard vanaf het begin je hand te volgen. Als je ze beiden naar voren doet dan moet hij mee naar voren gaan, als je je linker naar voren doet dan met hij met zijn linkermondhoek mee gaan, dus buigt hij zijn hals naar rechts, als je je beide handen weer terug zet dan moet hij nagefelijk blijven en zijn hals verkorten. Bij alles moet hij dezelfde aanleuning blijven nastreven, bij mijn handen blijven in een elastieke verbinding, dus nagefelijk. En dan kom je in het Z2 en ineens doet de ruiter iets wat hij nog nooit gedaan heeft en tegen alles ingaat waar je al die tijd aan gewerkt hebt; hij steekt ineens midden in het werk zijn hand naar voren en van het paard wordt verwacht dat hij niets in zijn houding verandert. Dus dat hij niet doet wat je hem al die jaren geleerd hebt, nl de hand te volgen. Het stomme is, hij doet het ook nog! Ik denk dat ik moet concluderen dat de paarden slimmer zijn dan ik :-)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:17

Hm ik zie het uberstreichen meer in het kader van..controleren of je paard niet op je hand hangt/ bij elkaar getrokken loopt.

Want met africhten/corrigeren heb ik het ook vaak gebruikt om m'n hand even naar voren te steken zoals met het uberstreichen. Vooral bij paarden die achter erg stuwen en daardoor de neiging hebben om in je hand te gaan duwen/hangen. Of paarden die erg vastgehouden zijn/ in een houding getrokken aan de voorkant. Even het contact onderbreken en zorgen dat ze niets hebben om vast te houden/ op te hangen is dan perfect om ze op eigen benen te leren lopen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:24

Ja zo zie ik ook het doel van überstreichen hoor. Het is meer vanuit het paard gezien dat ik het een rare en onbegrijpelijke oefening vind. Maar blijkbaar vinden paarden het niet zo onbegrijpelijk.

En idd nu je het zegt, ik gebruik het ineens de verbinding verbreken bij sommige paarden ook en om dezelfde reden als jij.... misschien dus toch niet zo heel erg raar.... Het blijft wat kronkelen in mijn hersenen maar het wordt al minder :j

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:31

Haha, misschien gewoon niet teveel over nadenken ;-} alles valt of staat natuurlijk ook met het moment en de timing waarop je het gebruikt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:44

ja je hebt gelijk, ik denk altijd veel te veel na over alles. Vandaar waarschijnlijk ook mijn grijze haren en de rimpels.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:29

Hoi hoi, de replay is bewerkt en staat nu online. Alle video's zijn nu goed te bekijken

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:38

Promisse schreef:
ja je hebt gelijk, ik denk altijd veel te veel na over alles. Vandaar waarschijnlijk ook mijn grijze haren en de rimpels.


Haha, nou beter zo dan andersom he :+

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:31

Nog even een aanvulling; hierbij de vlog van deze week dat ik bij Rien aan het filmen was en van de Q&A: https://youtu.be/OIAZUYEGdUQ

Misschien vinden jullie het leuk om te zien :+ En oja, er zit ook een leuke winactie bij *\o/*

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:44

Goed bezig Conny!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:13

Q&A eindelijk helemaal bekeken. Interessant! En fijn dat de filmpjes niet meer haperen!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:32

Super interessant. Zijn er leerlingen van Rien vd Schaft in regio Lexmond/Nieuwegein? Ik ben nog steeds niet helemaal zeker of de online cursus iets voor mij is (paard is ouder maar eigenlijk nog super groen en zelf eigenlijk ook)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:47

Dat is zo'n 50min van mij vandaan. :P
Heb een voorlopige wedstrijdplanning gemaakt. Dus zodra die vrieskou weg is eens hard aan de slag!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:55

@Caritas, volgens mij is deze cursus voor iedereen en voor alle paarden geschikt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:53

op clip my horse is het NK in Ermelo te zien

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:24

Net aangezet. Wil vooral graag het ZZ-zwaar zien!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:22

ja ik ook. Eens kijken hoever ik daar vandaan zit hahaha. Nou dit zijn allemaal paarden met mooie lenige lichamen. Dat ga ik dus nooit zo krijgen.
Romy reed net. Mooi op een trensje.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:33

Ja jammer dat hij te veel spanning kreeg in de galop.
Vond die laatste voor de pauze heel fijn rijden. Degene due nu nog 1e staat juist het minst, wel heel goed paard hoor daar niet van. :P

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:49

Hoihoi! Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Momenteel woon ik voor een halfjaar in Spanje, maar wanneer ik terug kom hoop ik weer aan de slag te gaan met een nieuw paard. Nu wil ik mijzelf eigenlijk theoretisch gezien meer verdiepen in de dressuur nu ik hier een half jaar zit. Denken jullie, dat ik zonder het daadwerkelijke training, hier ook veel informatie uit kan halen? Als het wat goedkoper is, had ik het zo gedaan, maar het is een behoorlijke som geld voor een student, vandaar even mijn vraag aan jullie :')

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:54

een maandje later beginnen met een nieuw paard en je hebt het er uit ;-)
Ik zie het maar als een investering in mezelf. En zeker als je nog jong bent zoals jij, heb je er nog heel lang profijt van.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:04

Ja dat vind ik ook. En ja zeker alles doornemen zonder paard ook mogelijk en leerzaam. Ik heb ook eerst een tijdje alleen gestudeerd op de stof.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:05

@xWouter ik denk dat je er zeker al wat aan kan hebben! Er is best wel wat beeldmateriaal en komt ook nog steeds nieuw bij, dus door dat te bekijken plus de theorie ben ik zelf iig al een stuk wijzer geworden. Kan nu pas sinds kort ook met praktijk aan de slag

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:30

Bedankt voor jullie antwoorden! Heb dan ook meteen besloten om mijzelf in te schrijven, ga meteen aan de slag!
Om de pijn (mogelijk, zal wel niet :') ) te verzachten ook maar mee gedaan aan de winactie van de poetskoffer onder de laatste vlog met Rien.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:45

duimen dan maar! Ik heb maar niet meegedaan want de enige reden die ik op kan geven waarom ik winnen wil is dat ik hem heel graag wil hebben. Ik vrees dat ik daar niet op uitgekozen wordt )-: