Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:13

mirjamalvaro schreef:
Ja dan zou je toch zo'n pixio camera willen hebben. Kijk steeds verlekkerd naar die reclame. :')


Geld is op en dan moet je niet met anderen in de bak rondtuffen, blijf je nog steeds knippen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:30

Ja geld is groot probleem

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:46



Bewegende Hepsie beelden die dit keer door een mens gefilmd zijn, zodat er ook daadwerkelijk een paard op staat.
Was begin van de les, dus het inrijden. stap draf en galop, heb ander programma op computer dan ik had voor het plakken dus de galop hoort na de draf.... maar kreeg de volgorde niet meer gewijzigd en nu valt ene beeld wel heel lomp in het andere, moest zelf ook even kijken zo van huh?

Mijn Hepsieflepsie met haar ministapje zo van tikketikketak, dribbelstap :+ en haar mams kon zo goed stappen, zucht... (ze stapt zonder ruiter net zo overigens)
Het idee van wissels richting de muur was dat je paard dan zelf al terug kwam, even buiten gedachten gehouden dat ze dan meteen met haar nieuwsgierige snuit dan maar buiten wou kijken :Y).
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 23-05-18 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:48

Jaaaaa tis mij ook gelukt :')
Niet dat ik er heel blij van werd. :×

Afbeelding
Achter de loodlijn, nek niet hoogste punt, driehoekjes niet even groot.
En dan mijn houding, been nog verder terug. En mijn handen verdomme niet zo hoog.
Zucht. _-:(

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:52

Aaah hepsie moet ook veel te moeilijke dingen doen. Kan in de praatgroep bij Zorro. :(:)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:53

mirjamalvaro schreef:
Jaaaaa tis mij ook gelukt :')
Niet dat ik er heel blij van werd. :×

[ [url=m/wYXhBK.png]Afbeelding[/url] ]
Achter de loodlijn, nek niet hoogste punt, driehoekjes niet even groot.
En dan mijn houding, been nog verder terug. En mijn handen verdomme niet zo hoog.
Zucht. _-:(


Jeee, jij kan ook tekenen!!! en net zo als ik snap niet hoe sommigen echt kaarsrecthe lijnen kunnen produceren.
Wat betrft je handen hoog, doe ik ook nog wel eens, dat moeten dusgewoon je teugels korter, scheelt al en zijn hoofd kan je toch niet optillen (roept juf altijd naar mij).
De rest, tja dat zijn nou net de werkpunten die ik verder ook zo moeilijk vind, pfftttt.

Oh en dat beeld heb ik ook en met knakpolsjes (jij hebt het maar met 1 hand volgns mij)
bedoel ik dat je hand tov je arm een knik heeft in de pols en die kan naar binnen of buiten zijn, ik deed dat bij Sjol al, dacht dat ik het redelijk had afgeleerd, maar werd er vandaag weer haarfijn op gewezen (foutje bedankt.. had het toch niet afgeleerd).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:54

mirjamalvaro schreef:
Aaah hepsie moet ook veel te moeilijke dingen doen. Kan in de praatgroep bij Zorro. :(:)



Ha ha, Heps vind alles moeilijk, maar ook wel leuk, maar die geeft er dan een iets te drukke blije draai aan, rust ontbreekt dus de afwerking en als ze maar half denkt te weten wat ze meot doen ben je al helemaal de klos :+ Heps zou Zorro wel leuk vinden in haar praatgroep, lijkt op ome Toobs, is ook zwart :')

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:56

Rechte lijnen werd het niet nee. Vond dit al knap. O:)
Moet ook teugels korter nemen. Optillen doe ik gelukkig niet meer.
Zal eens proberen op die pols te letten dan. Nooit opgevallen. :\

Haha zwart is goed. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:03

mirjamalvaro schreef:
Rechte lijnen werd het niet nee. Vond dit al knap. O:)
Moet ook teugels korter nemen. Optillen doe ik gelukkig niet meer.
Zal eens proberen op die pols te letten dan. Nooit opgevallen. :\

Haha zwart is goed. :P


Nee, doe je niet meer, maar door je handen hoog te houden lijkt het wel zo :+ nou ja, beter hoog met knakpolsen en stil dan constant aan mond rukkend denk ikd an maar weer in mijn verdediging.
En hoe ik van laag (knokkels kapot langs het zadel) naar hoog ben gekomen weet ik ook niet meer. :Y) :+

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:04

Hahaha hier ook van te laag naar te hoog. Staat altijd weer een TE voor. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:05

mirjamalvaro schreef:
Hahaha hier ook van te laag naar te hoog. Staat altijd weer een TE voor. :')

We zijn gewoon nog op zoek naar de gulden middenweg {:}

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:36

Kwam deze nog tegen, het gebruiken van zijgangen om paard zich er bewust van te laten maken dat ie achterbenen heeft en daar uiteindelijk sneller wordt en gebruik van de bakrand zodat je niet aan de voorkant hoeft te zitten (oke, niet meer dan nodig) en het wijken met een recht paard. (nou ja, de uitvoering van mijn kant was uiteraard niet perfect)
Zie dat ik met filmen vaker wat wits aan zijn benen moet hangen, valt beter op.

Toobs bij Rien, jaren geleden.


[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:07

Oh ja dat kan ook nog.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:20

Sjolvir: die is leuk om je te zien doen +:)+ en bekent zeg, pas deze oefening vaak toe in het grondwerk, ze worden er zo lekker los van.

Rien past fijne dingen toe in zijn trainingen, dat blijkt mede hieruit.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:51

Mirjam ik vind het tempo an sich nu goed maar omdat hij het nog niet kan verwerken is het nog wat hoog.

In mijn lessen tig jaar geleden van Rien moest ik bijna terug naar stap dat echt een aantal meter volhouden en dan op het eerste been weer naar voren. Dan een stukje normaal tempo en dan weer terug naar bijna stap. Ik denk dat deze oefening jullie ook gaat helpen. Je schakelt wel terug maar het lijkt alsof je bang bent om activiteit te verliezen want je blijft been geven en gaat al heel snel weer naar voren. Houd het echt een paar meter vol en je been helemaal stil. Mocht hij snel naar stap terug vallen dan een zweepje erbij om hem zachtjes aan te tikken bovenop zijn kont.

Je schakelingen naar voren mogen nog kleiner. Het gaat om de reactie niet om een x aantal meters

De ministukjes dat hij zich niet strak maakt maar goed aanspant dan zie je ook meteen dat hij meer naar boven loopt. Het is alleen nog te zwaar om dat vol te houden.

Als je trouwens de oefening naar bijna stap rechtuit en op de volte kan dan is het vervolg om deze te rijden op een volte waarbij je de achterhand naar buiten zet waardoor je een soort wijkoefening zoals je langs de hoefslag doet maar dan iets minder recht op de volte hebt. In dat soort bijna stap houd je het wijkachtige aan en bij het naar voren rijd je gewoon rechtuit of gewoon op de volte

Ik denk dat je hem zo en sterker krijgt en tegelijk losser achter het zadel

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:14

ik zie geen knakpolsjes.... En polsen iets naar buiten gebogen, als je dat bedoelt, is volgens mij helemaal niet verkeerd. Kan je mooi je handen stil door houden. Door de beweging in je polsen op te vangen.
Toch?

Lanoca
Berichten: 366
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:52

Ik moest vroeger mijn SB zo voor elkaar hebben dat zogauw als ik mijn recht vooruit liet gaan het al in midden draf ging. Dus de snelheid werd niet meer, maar de buiging werd recht. De SB moest toen echt licht en verheven tov de lagere achterhand gereden worden, dit was op een geschoold paard, niet mijn eigen. Ik heb dat nooit kunnen reproduceren. Ik werk daar nog steeds aan, het voelde heel fijn.

Op filmpjes en wedstrijden wil je duidelijk laten zien wat je aan het doen bent en de overgangen moeten er echt zijn. In training, zou ik de kwaliteit van de gangen voorop zetten en de overgangen van verzameld naar een beetje groter progressiever rijden, dan duurt het maar wat langer en is het niet met spektakel , als er geen spanning bij komt en de rug blijft lekker denk ik dat ik daar meer winst boek.

Ik een boek van Kyra Kirkland las ik dat zij heel veel overgangen voorbereid met zijgangen om de benen op de beste positie te hebben voor de overgang, en het paard echt voor binnenbeen naar buitenteugel te hebben zodat de binnenhand op dat moment na geeft. Door dat binnenhand nageven kan het binnen achterbeen beter onder de massa treden. In de video van Sjolvir zie ik dat Rien dus ook veel zijgangen gebruikt om de achterhand en rug te beïnvloeden. Zou dit dezelfde achtergrond hebben?

Ook moet ik bekennen dat ik het begrip knakpolsje nog niet ken, ik dacht dat van onder de elleboog naar het bit een rechte lijn moest zijn en dat het draaien van de pols op dat vlak een onzichtbare hulp en schokabsorberend moest zijn.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:42

frieswytske: Er zijn landen waar ze hooguit stro als ruwvoer hebben. Dan kan het zijn datje echt stevig moet bijvoeren. Ook bij een Fries. Die situaties zijn echt in niets te vergelijken met overdaad aan gras en hooi die wij hier hebben.

Mirjam: Ik dacht echt héhé (positieve hehe) bij zien van je video. Zie er echt ook al fijnere stukken in. Er zit nu al meer rust in de passen en ik vind juist dat zijn achterbeen zo al fijner mee kan. Denk juist dat hij het nu beter kan (gaan) verwerken. Ik zie vooral aan jou dat je bang bent om iets te verliezen en eigenlijk weer harder wil.
Zo streng moet je ook niet zijn op die driehoek foto's. Er is wat ruimte voor verbetering maar ik zie daar toch echt geen heel gekke dingen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:25

mee eens hoor. Je kan nu echt zien wanneer hij het op de juiste manier verwerken kan en wanneer niet. Als je te plots en te krachtig uit een lager tempo vooruit rijdt, dan kan hij het achter niet bijbenen en breekt hij in de rug. Dus ik zou proberen met nog meer gevoel en controle de tempowisselingen te rijden. Er meer tijd voor nemen zodat je hem niet kwijtraakt. Daarbij gaat het er om dat hij aan elkaar blijft en niet om hoe veel passen je kan of hoe duidelijk je de overgangen in de tempi's maken kan.
De hoeken neemt hij nu veel beter. Soms schiet hij er nog wat in vooruit. In die gevallen zou ik reageren door terug te rijden om hem weer goed onder je te krijgen en vandaaruit weer verder rijden.
Super bezig hoor!

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:33

Ik kijk de video's van Klimke best veel. En zij zegt steeds schrit- fur- schrit- zu-ruck,
und schrit- fur- schrit- wieder-raus. In het ritme van de passen.
Als ik daar aan denk bij een overgang gaat het veel beter. Dan bouw ik het ook op die manier op. Ipv dat ik pats boem wil dat ze iets doen.

Lanoca
Berichten: 366
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:32

Ik vind I Klimke een heel mooi voorbeeld, en zowel de tapes van haar vader vroeger als de filmpjes van haar op het internet geven mij een vriendelijk en correct beeld.

Lanoca
Berichten: 366
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:46

Ik zie net een filmpje op Facebook DressagePro voorbij komen, is dat een normaal ritme of heeft dat te maken met een vervorming met mijn download snelheid?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 05:59

zo loopt hij echt

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:08

Zo moeilijk zijn die verrekte driehoekjes blijkbaar niet als je maar van die kop af kan blijven 8)7
Afbeelding

Ik kan die video helemaal niet zijn. Blijft zwart.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:58

Lanoca zo loopt dat paard inderdaad echt.
Haha leuk Pol. Paardrijden is niet moeilijk, als je het maar goed doet. }:0 _O-

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990, Mieke, Sheeltje2, wend2009 en 28 bezoekers