Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:31

Annetje schreef:
pol013 schreef:
Deze laatste toevoeging aan de dressage pro movement is mij wel echt uit het hard gegrepen.

Hoe bedoel je dit? Ik vond de eerste thema's erg goed, maar slofgebruik absoluut niet en bij deze laatste vind ik toch een beetje dat ze de plank misslaan... elke dag minimaal 2 uur en 2x uit de stal? Dat betekent dat je paard 22 uur wel op stal staat... Het stukje over ruwvoer vind ik wel goed, ik denk dat velen dat nog niet wisten.

Verder lees ik nog steeds vrolijk mee met jullie :)


Lees hier ook mee en vond dit ook echt shocking. Niet oké dat ze dit uitdragen, twee uur uit stal. De gratis training valt me wat tegen (niet alleen hierom hoor) en twijfel nu of ik mijn geld wel zal steken in de online training van Rien vd Schaft, wat ik eerst wel van plan was. Is de betaalde training wel echt de moeite waard, zou iemand daar iets over willen zeggen?

Ik vind dit topic trouwens super leuk, heel leerzaam en leuk hoe goed
en opbouwend feedback op elkaar gegeven wordt. Jouw laatste filmpje is echt heel fijn, mirjamalvaro! Mooie vooruitgang te zien bij jullie.


FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:27

Gratis training valt mij ook vies tegen. Eerste module van de online training heb ik wel weer veel aan. Maar weet niet of ik de rest ook ga bestellen. Je krijgt niet eens meer een melding dat er een online gratis training online staat. Terwijl dit eerst wel het geval was. Krijg het idee dat Conny het te druk heeft met alle online trainingen

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:17

@FriesWytske - ik had wel een melding gekregen van de nieuwe aflevering van de gratis training, dus dat gaat kennelijk niet bij iedereen mis.

@INXS ik kan je galopfilmpje ook niet zien. Eén van mijn paarden komt ook enorm van de grond als ze goed galoppeert, dus ik ben wel benieuwd of het er hetzelfde uit ziet... ;-)

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:18

mirjamalvaro schreef:


Wauw Mirjam, wat een verschil met een paar maanden terug! Tempo, ruggebruik, halslengte, takt en regelmaat zijn allemaal zo veel fijner nu! Natuurlijk is dit niet hoe je hem in je proef kan hebben, maar ik word heeeel blij van deze stap 'terug' (?), doet hem duidelijk heel goed!

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:25

Haha Joyce dit is gewoon ons losrijden, dus geen stap terug. :)
Het doorverzamelen pak ik hierna mee als hij zo fijn los gereden is. Daar plaats ik meestal de filmpjes van en dat is inderdaad nogal anders beeld.
Maar dit loswerken gaat steeeeeds fijner, heerlijk gewoon.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:46

@visitor de online training heeft bij mij echt voor een ommekeer gezorgd in mijn hele manier van rijden en vooral in mijn mindset. Ik zou hem echt 100% aanbevelen en vind hem elke cent waard.
Ter info ik ben een redelijk beginnend ruiter (althans als kind van 12e tot 18e gereden, toen 5 jaar geleden op mijn 22e weer opgepakt met een verzorgpaard en nu sinds 1 jaar mijn eigen paard en fanatiek aan het lessen en wedstrijden). Dus ik noem mezelf nog redelijk beginnend.
Maar in mijn situatie heeft het dus echt heel veel inzichten gegeven meer dan ik in 100 lessen van iemand naast me had kunnen leren.
Ik les nu wel ook van iemand naast me, maar aanvullend op Rien en omdat ik die training heb gevolgd begrijp ik nu veel meer waarom me instructrice bepaalde dingen zegt, wat erachter ligt. Sommige punten zijn vaak lastig uit te leggen maar Rien legt dat heel goed uit.

Maar goed dit is dus in mijn situatie, hoe dat is voor iemand die bijvoorbeeld al Z rijdt o.i.d. durf ik niet te zeggen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:08

Dank je Proven en Frieswytske voor jullie ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:13

Bij deze nogmaals, ik had hem alweer op prive gezet namelijk :-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-23 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:17

@MirjamAlvaro, lekker relaxt hoor, kan je fijn vanuit verder werken.

@Inxs, kan het niet zien. Correctie.. nu wel.
Zie nu je naam op YT pas, hi hi. Klein beetje schouder voor rijden, maar wel proberen je paard iets recht te houden gaan ze ook meer sprong vna krijgen. Maar ik vind dat stukje ook lastig hoor. En check.. hier ook eentje die ahum.. wel eens neigt naar 4 takt..

proven02 schreef:
@visitor de online training heeft bij mij echt voor een ommekeer gezorgd in mijn hele manier van rijden en vooral in mijn mindset. Ik zou hem echt 100% aanbevelen en vind hem elke cent waard.
Ter info ik ben een redelijk beginnend ruiter (althans als kind van 12e tot 18e gereden, toen 5 jaar geleden op mijn 22e weer opgepakt met een verzorgpaard en nu sinds 1 jaar mijn eigen paard en fanatiek aan het lessen en wedstrijden). Dus ik noem mezelf nog redelijk beginnend.
Maar in mijn situatie heeft het dus echt heel veel inzichten gegeven meer dan ik in 100 lessen van iemand naast me had kunnen leren.
Ik les nu wel ook van iemand naast me, maar aanvullend op Rien en omdat ik die training heb gevolgd begrijp ik nu veel meer waarom me instructrice bepaalde dingen zegt, wat erachter ligt. Sommige punten zijn vaak lastig uit te leggen maar Rien legt dat heel goed uit.

Maar goed dit is dus in mijn situatie, hoe dat is voor iemand die bijvoorbeeld al Z rijdt o.i.d. durf ik niet te zeggen.


Ook prima cursus, nou ben ik niet een veelvuldig Z-ter of zo, gewoon 1 x geweest met Sjolvir. Rien legt dingen eigenlijk heel simpel uit en daarom landen ze denk ik beter :+ .

Wat die 2 uur buiten betreft.. Tja, in de winter zou ik ze ook graag lekker saampjes buiten houden, maar gaat hier niet, ben al blij dat ze saampjes op mini stukje kunnen staan. Ben blij dat mijn paarden een leven hebben zonder mij, ipv alleen een leven dat ene uurtje of die 2 die ik er ben... Nu hebben ze lekker een leven zonder mij en ik ben slechts de afwisseling ipv dat ik de enigste redding van de vervelingsdood ben, gedurende kort tijdje per dag. :+

Afbeelding
Nog maals om te onderstrepen hoe zwaar ze het hebben op de wei... Lagen samen te snurken (Was ook wel vroeg vond ik zelf ook... half 7 of zo..), toen ik dichterbij kwam stond Toobs op en ging schaamteloos staan gapen. Tot Heps haar grote verbazing moest ik echter haar hebben en niet haar zwarte vriend 8-) aangezien die verplicht vakantie voor zich zelf heeft geregeld.

Ik kan er echt van genieten als ik zie dat ze het fijn hebben, rijden is leuk, maar er is meer in het leven van een paard dan dat...althans.. zou er moeten zijn..

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:34

@ Visitor heb vooral veel aan de filmpjes van de demonstraties. Herken daar veel in. En daar zitten dan ook weer tips in die mij en mijn paard goed helpen om beter te worden.

Tja, over hoeveel ze buiten moeten staan. Denk dat dat ook ligt aan de grond waarop ze staan. En in welke regio. Hier staan ze nu 24/7 buiten. Op mijn wedstrijdpaard en een shet na. Die staan beide 's nachts binnen. Wedstrijdpaard ivm de rust die ze toch wel nodig heeft en haar krachtvoer. Buiten eet ze dat niet op. En de shet, die kan niet 24/7 buiten op het gras, krijgt ze last van haar hoefjes. En zoals we het nu doen, gaat dat prima. De rest staat 24/7 buiten in de zomer. In de winter staan ze maar een paar uur buiten. Omdat het dan gewoon niet kan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:39

Hier kan het helaas in de winter ook niet hoor, dan staan ze tot aan hun buik in de modder die ook nog eens spekglad is...
Ze hebben eerst tijd 's avonds nog binnen gestaan alleen vanwege mijzelf heb ik ze nu weer continu naar buiten gegooid (en omdat het in de stallen echt heel warm wordt met dit weer, dus dat je ze dan echt pas laat naar binnen kan gooien).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:42

In het begin zeker wat aan de cursus gehad, echter hoe verder de cursys gaat hoe minder eraan gedaan word. :o

Hier staan ze (kleigrond) nu hele dag buiten. Ze kunnen kiezen uit weide, paddock, verharde uitloop en binnen staan. Dus ze lopen nogal wat heen en weer. :')
'S-nachts op stal.
Winters valt weide helaas af,maar lopen ze dus wel buiten.
Ze lopen hier in kudde van 4, waarvan 1 heer.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:57

Kyara in galop *\o/* Eerste keer onder het zadel. 1 hoek, maaaar eerste stapjes zijn gezet. :#
Afbeelding

Nog wat draf foto's van mijn knappe dame :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:11

@Mirjam : leuk, lang leve de vosmerries :-)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:17

Mirjam@ ziet er heel fijn uit. Wat een vooruitgang maak jij!
Inxs@ ik zal wel te laat zijn, kan hem niet zien

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 07:13

Wat leuk Mirjam !

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:59

Mirjam wat zijn jullie verbeterd

Ik was even wat meer in de meeleeshoek. Paard was even geblesseerd en daarna kreeg ze een allergische reactie op haar dressuurbit. Het nieuwe bit is besteld maar moet nog komen. Dus maar bitloos gaan rijden en dat doet ze tot mijn verbazing heel goed.

Ik ben nog net wat aan het knutselen hoe het dan allemaal werkt maar het begint erop te lijken. Ook even opnieuw zoeken hoe Rien's methode dan werkt.

Zelfs vandaag weer M2 gestart en 2 wps en een eerste plaats rijker.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:02

Bitloos M2 gestart?

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:07

fijn dat het bitloos goed gaat!

Vandaag weer po Zorro, losrijden zoals laatste filmpje is nu eigenlijk standaard zo fijn. Nu ook daarin echt geactiveerd en hij kwam dus echt flink van de grond. Jammer genoeg niet op film, zou ik ook wel terug willen zien :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:17

Promisse ja bitloos M2 gestart

Mirjam klinkt goed zeg

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:41

Mag dat tegenwoordig? Bitloos starten?

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:48

Promisse schreef:
Mag dat tegenwoordig? Bitloos starten?


Ja dat mag tot en met de M2.

Vanaf Z moet er een bit in want volgens de knhs kan je bitloos geen verzameling tonen

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:21

Oh wauw zeg dat wist ik niet! Wat een goede ontwikkeling! Maar wat een onzin dat je bitloos geen verzameling kunt verkrijgen. En die ene vrouw dan, die grand prix oefeningen doet met helemaal niks?

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:36

Promisse schreef:
Oh wauw zeg dat wist ik niet! Wat een goede ontwikkeling! Maar wat een onzin dat je bitloos geen verzameling kunt verkrijgen. En die ene vrouw dan, die grand prix oefeningen doet met helemaal niks?


Ik bedacht ook al dat ik verzameling dan verkeerd begrepen had. Blijkbaar heeft het niks te maken met gewicht overnemen naar de achterhand te maken maar gewoon met een bit :+ . Maakt de boel wel eenvoudiger :=

Ach ik rijd nog geen Z dus we zien wel wat ze tegen die tijd bedacht hebben

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 06:14

Ik ben dus een beetje bezig met wat sommige noemen "de tweede draf".
Nu zijn we beiden niet talentvol dus je moet je er niet veel bij voorstellen maar we proberen het.
Wat ik denk te zien als ik naar de passage kijk op grand prix niveau, is dat de ene het doet door het paard heel erg te sluiten en de ander het paard niet sluit waardoor het er vaak meer ontspannen uit ziet en er meer 'bounce' te zien is, maar het ook lijkt alsof het paard in het middenstuk zakt.
Het paard wat het doet vanuit optimaal sluiten heeft dus de bovenlijn rond en de achterhand er super onder maar mist de indruk van gemak en lossigheid.
Wat heeft de voorkeur? Want ik kan me voorstellen dat beide manieren ook het resultaat zijn van verschillende manieren van trainen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV, Balou_k, Dayanara, GrapeshotBot, Jette, Kashmino, Marilu, Vagabondo, WillemijnL en 15 bezoekers