Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:11

Ik ben helemaal trots op mijn 4 jarige *\o/* gister avond had ik onze 2e les na zijn blessure en daarvoor maar 3 lessen gehad. Ik zelf ben een bos ruiter en weet wel wat van dressuur maar laten we zeggen iets weten en doen zijn 2 verschillende dingen en al helemaal als je nog nooit een paard hebt gehad of gereden die ook echt op de juiste manier gaat lopen.

Nu komt het :j ik heb voor het eerst een volte op de juiste manier gereden, dus echt contact op de buiten teugel, binnen teugel los/ ontspannen en op mijn buiten been de volte op gaan *\o/* , dus totaal niet aan de teugels gevraagd of die de volte op wil maar echt met mijn buiten been *\o/* . voor sommige misschien vanzelf sprekend maar dit heb ik nog nooit zo op de juiste manier gevoeld. En het was niet op Goed geluk, daarna meerdere voltes gedaan. Dus helemaal happy. Ik kon tot vorige les nog niet eens fatsoenlijk over de hoefslag :o

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:18

@bravot haha wat leuk zeg !!
Ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend hoor nu ik dit lees bedenk ik me dat ik dit ook niet doe zoals het zou moeten hoewel het o zo belangrijk is en gewoon bij de basis hoort.
Ga het meteen ook uitproberen vanmiddag :D

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:22

Wat leuk BravoT! Wie is je instructeur? Want dit is goede reclame, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:46

Top Bravo! Leuk hé, als ineens een kwartje valt-voelt en het gaat zoals het hoort te gaan. Ik krijg met zoiets mijn smile de gehele dag niet meer van mijn gezicht af _O-

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:59

Visitor schreef:
Wat leuk BravoT! Wie is je instructeur? Want dit is goede reclame, ben benieuwd!


hij heet bert schokkenkamp. Hij geeft echt fijn les. Ook echt vanuit de achterhand les geven. Dan moet ik bijv stil staan en dan ligt met je binnen been aanleggen zodat dat been er onder komt en dan wachten tot ie bol wordt en dan weg stappen om hem sterker te maken. Ons probleem os de rechter galop en bij de 1e les bij hem kreeg ik met zijn hulp vanaf de grond hem in 1x in de rechter galop. Maar ik rij dan op rien zijn contact manier en als ie dan inderdaad bijv die volte zo loopt dan gaat ie zelf nageeflijk lopen. En Bert hoor je nooit zeggen als ik met zijn hoofd in de lucht rij aan de contact teugel dat ik hem naar beneden moet rijden. Hij wijst echt op binnen been achterhand en heeft ook een grote bamboe stok waar die je dingen goed mee kan uitleggen, hij gaat dan bijv. Voor je lopen en dan moet je zeg maar tegen die stok oprijden (borst hoogte) en als je er heen rijd dan verzamelt je paard vanzelf want hij gaat langzaam met de stok mee naar voren en dan pas voel je van ooo dit is de bedoeling. Hoop het beetje duidelijk uit te leggen maar ik vond het erg duidelijk, en vriendelijk voor het paard om het zo te tonen.

Hij heeft een stal in emst en ik zit bij de rijvereniging in epe waar hij ook komt

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:03

Inxs schreef:
Top Bravo! Leuk hé, als ineens een kwartje valt-voelt en het gaat zoals het hoort te gaan. Ik krijg met zoiets mijn smile de gehele dag niet meer van mijn gezicht af _O-


Dat heb ik ook. Vroeg mijn man of die nog gefilmd had maar helaas niet. Hij zij ik ben voor die stukjes net te laat en als ik dan mijn tel pak mis ik het zelf ook zegt ie haha.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:05

proven02 schreef:
@bravot haha wat leuk zeg !!
Ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend hoor nu ik dit lees bedenk ik me dat ik dit ook niet doe zoals het zou moeten hoewel het o zo belangrijk is en gewoon bij de basis hoort.
Ga het meteen ook uitproberen vanmiddag :D


Ben benieuwd !! Is het gelukt ?

Ik had op een gegeven moment blijkbaar :o de goede stelling te pakken en hij zegt probeer nu eens die volte met je buitenbeen. Ik dacht ja tuurlijk _/-\o_ en waarrempel hij deed het *\o/*

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:07

Hmmm vraag mij eigenlijk af hoe ik het doe, iig op automatische piloot. :o

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:20

Vraagje ik heb module 1 laatst gekocht, waar gaat module 2 over ?? Of dit namelijk al zin heeft of dat ik nog beter kan wachten tot ik dit onder de knie heb

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:40

Ff PB gestuurd :)

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:46

BravoT schreef:
Vraagje ik heb module 1 laatst gekocht, waar gaat module 2 over ?? Of dit namelijk al zin heeft of dat ik nog beter kan wachten tot ik dit onder de knie heb


Ben ik ook wel benieuwd naar :o

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:58

Ook PB :')

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:58

Thx BravoT, helaas te ver weg voor mij.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:55

BravoT schreef:
proven02 schreef:
@bravot haha wat leuk zeg !!
Ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend hoor nu ik dit lees bedenk ik me dat ik dit ook niet doe zoals het zou moeten hoewel het o zo belangrijk is en gewoon bij de basis hoort.
Ga het meteen ook uitproberen vanmiddag :D


Ben benieuwd !! Is het gelukt ?



Jaa lukte! Had les en moest een beetje contrastelling vragen op de volte dus kon niet anders dan zo sturen ging echt goed ! Alleen galop lukte niet maargoed dat is nog een paar stappen te ver :p

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 00:18

https://www.youtube.com/watch?v=qSHTSdq-C78&t=54s
Deze had ik hier al eens eerder geplaatst. Ik vind dit werkelijk een topruiter en een fantastische demonstratie van het ontwikkelen van de draf naar een draf van waaruit je van alles kunt doen. Wat sommigen dan dus de tweede draf noemen.
Dit is absoluut geen zweefdraf.

Ben even gaan zoeken en kwam dit oude artikel tegen uit "dressuur", Dansend in de tweede draf:
https://www.dressuur.nl/berichten/danse ... draf/1367/

“Wat ermee wordt bedoeld, is een meer verheven draf; meer van de grond af. Maar daar wil ik gelijk een grote kanttekening bij maken. Het moet actief blijven. Het is qua beweging duidelijk een draf, geen passage. Ik denk dat die vergissing vaak wordt gemaakt. Een tweede draf heeft ook meer zweefmoment, maar het is geen trage draf.”

Over de zweefdraf kan ik zo gauw niets vinden maar ik ken wat paarden die zo lopen. Ze doen dat van nature. Kenmerkend is dat ze door een traag achterbeen een soort verlengd zweefmoment hebben. Maar het ziet er heel anders uit dan een goed gereden tweede draf waarbij het achterbeen juist een verhoogde activiteit laat zien.
Wel is het zaak bij het aanleren dat je in de gate houdt dat het achterbeen niet traag wordt en het middenstuk wat gaat zakken. Dat is wat Gareth zo mooi laat zien in de lange versie van dit fimpje en ook wel wat in dit stukje. Zodra hij voelt dat ze wat vertraagd, laat hij haar weer wat vlakker lopen met een sneller achterbeen. Hij speelt met die twee manieren van lopen totdat hij het snelle van de ene manier kan samenbrengen met de meer opwaartse afdruk van de andere manier.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:14

Meerdere problemen met inloggen op de pc van dressagepro ?? Hij zegt dat ik niet besta? Op de app op mijn tel doet ie het wel maar wil op de laptop kijken

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:20

Heb geen internet dus kan niet kijken voor je. :P

Ben bang dat zadel Zorro (na zadel Eli) ook al niet goed is. Vulling is keihard ipv mooi verend. Hij begint dus fijn last van zijn rug te krijgen. Vandaag met ander zadel gereden, maar die is eigenlijk te smal bij de schouders. Osteo komt dinsdag. Nieuwe zadelmaker gemaild. Denk je het allemaal goed te doen, fijn over de rug rijden, zadelcheck minstens 1 keer per jaar. _-:( |(

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:16

Laat je je zadel ook wel eens helemaal leeg halen en opnieuw opvullen Mirjam? Dat wordt ook aangeraden 1x in de zoveel jaar.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:43

Nope daarom nieuwe zadelmaker. In ruim 15 jaar en meerdere zadels heeft deze dit nog nooit bij een zadel gedaan. Al doende leert men dat zadel dus om 1-2jaar opnieuw gevuld moet. Zadelmaker is 11 juni nog geweest... |(

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:00


Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:24

Ik zit module 2 te bekijken maar vind deze eigenlijk tegen vallen :( . Bij module 1 had je filmpjes waar zeg maar de gewone mens rijd ipv romy, de gewone mens loopt tegen problemen aan en met de hulp van rien wordt dit opgelost, hier heb ik veel meer aan dan Romy waar alles perfect gaat :o . Hoop dat ze in de toekomst in deze module ook nog van deze filmpjes gaan plaatsen. Want heb nu het idee dat ik dan ook naar een dressuur proef kan gaan zitten kijken van een of andere goede ruiter :o

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:28

Kom even binnenvallen, lees ook altijd mee. Vind het idd ook erg jammer dat er niet meer filmpjes zijn van gewone ruiters die rijden onder begeleiding van Rien. Ik vind die filmpjes nog het meest leerzaam inderdaad. Hopelijk komt er snel meer ontwikkeling.. :) Ik merk dat ik daarom toch te weinig kijk naar de training.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:49

Module 3 en 4 lopen al helemaal achter met filmpjes helaas. Niet eens werkboeken. -O-

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:07

Ja dresjoepie, dat is een mooi filmpje. Fantastisch toch, hoe zo'n draf dan veranderd! Dat zou ik zo graag willen kunnen met mijn paard...

BravoT, ik vind het heel fijn om een hele goede combinatie te zien rijden. En zeker als ze de weg naar het doel laten zien. Omdat die ruiter het goed doet en het fijn is om te zien hoe zij dat doen. Maar aan alleen het eindresultaat heb je niet zoveel.
En ik zou heel graag willen dat ze met zo'n goede ruiter op een eenvoudig paard het zelfde traject zouden laten zien. Zodat je ook weer de goede manier zou zien, maar nu met de uitdagingen die je tegenkomt als je een eenvoudig paard hebt. Ten slotte hebben heel veel van ons zo'n paard. En daar kom je gewoon andere dingen bij tegen. Of op z'n minst gaat het allemaal niet zo makkelijk als bij een talentvol paard die de hulpen makkelijker op een goede manier in zijn lichaam kan vertalen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 06:52

Ik ook Promisse ik ook :o Je ziet bij haar ook af en toe stukjes trage draf die draf die we niet willen! Maar dat is helemaal niet zo erg Rome is ook niet in 1 dag gebouwd Maar je ziet dat ze hem steeds weer even actief sneller maakt! Het kost paarden ook veel meer kracht om zo te lopen dus baby stapjes :D

Ik begreep dat het ook niet haar eigen paard is dus dat ze knopjes af en toe wat moet zoeken! ook leuk hoe ze Carl plaagt hun hebben echt humor samen :j