Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:48

Inderdaad. En ook erg jammer dat je de pagina van Prodressage niet meer kunt liken.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:57

Ja met die challenge had ik wat meer zoals hier verwacht. Filmpje posten en dan beoordelen. :')
Maar dan doen wij het lekker hier toch!

Vandaag laatste paard eens op de film zetten. Kijken wat zij nou doet onder mij. :Y)

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:04

Ik had er ook meer van verwacht inderdaad.

Hier jammer genoeg niemand om te filmen, terwijl ik aan het rijden ben.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:07

Ik heb vrij weinig beeldmateriaal van mezelf met huidige paard. :+ Ja, een paar hele proeven. En ik heb nog wat foto's, maar die moet ik eerst nog bestellen, voordat ik ze kan laten zien. Zo heb ik een filmpje van mijn 1e proef met L1 debuut. Punten waren netjes, maar ik zie zoveel dingen die niet goed zijn dat ik al huiverig ben om die ergens te laten zien. Een keer erg streng inkomen als een hulp genegeerd wordt, soms wiebelbenen, houding niet wat ik van mezelf gewend ben (en dat is oneerlijk, want ik wil net zo zitten als ik vroeger deed voordat mijn gezondheid op ging spelen en ik 5 jaar stopte met rijden :+ ), soms wat diep en andere stukken wel mooiere aanleuning. Alleen mijn paard heeft van zichzelf niet een heel goed achterbeen, in het begin bijvoorbeeld niet met achterbeen in afdruk van voorhoef stappen. Tegenwoordig wel en er overheen, maar ik merk wel dat met foto's en film beoordelen dat echt wel heel anders is dan vorige paard. Die had van zichzelf een enorm goed achterbeen en leek dus veel beter te lopen/gereden. Ook qua gevoel, met hem had ik nooit dat ik te hard ging rijden, dan was tempo altijd netjes. Met huidige merrie met kortere gangen en weinig zweefmoment heb ik vaak dat ik flink voorwaarts rijd, eigenlijk net té. Hoewel dat commentaar vooral op filmpjes is en de juryleden nog nooit iets gezegd hebben, die complimenteren ons juist op goede impuls (en vriendelijk/correct gereden)

Mirjam, ik zou idd net nog een fractie terugrijden en vooral in je hoeken opletten. Ik heb het idee dat je hem op rechte stukken beter onder je kan houden en hij in de hoeken soms net het weer even van je overneemt? Maar hee, je weet wie het zegt van het tempo :') Ik heb alleen nog het beeld voor me van hoe hij was toen we beide nog Ztjes hadden en ik moet je echt zeggen dat hij echt onwijs gegroeid is in alles! Heel gaaf!

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:08

Hey allemaal.
Lees hier aan en af mee maar nooit de training van Rien aangeschaft oomdat ik bang ben dat het erbij inschiet...

Nu de gratis training/challenge mezelf gelijk aangemeld. Wil hier graag meekletsen en kijken!

Het eerste thema is gelijk heel erg waar ik mee bezig ben met mijn paard. Motor aan, hand losser maar wel nageefelijk houden... paardrijden is moeilijk! Gister filmpje kunnen laten maken van de warm up, dus nog niet waar we heen willen en kunnen in de training. Wel goed om terug te kijken.
Nog even momentje zoeken om te uploaden en jullie filmpjes te kijken want we zijn aant verhuizen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:43

leuk dat er steeds meer mensen bijkomen hier. En ik geniet van het super sfeertje! Echt met z'n allen bezig zijn met beter leren rijden. En dat het ons niet kan schelen dat we nog gruwelijk veel leren moeten en verkeerd doen. Best wel bijzonder. Super hoe kwetsbaar we hier mogen zijn. Essentieel om zoveel mogelijk te kunnen leren. Lang leve ons :D *\o/* _/-\o_

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:50

Zo laatste filmpje van mij voorlopig. Hebben jullie weer genoeg van mij gezien, genoeg kwetsbaar opgesteld. :')
En gezien hoe alle paarden er hier voor staan in de training. :P
https://youtu.be/-q63xGd3fGc
Eliana 9 jaar merrie. Snel afgeleid, wilt snel de boel overnemen.
Euhmmm nou ja beeld spreekt verder vast vanzelf. :+ ^)

Is echt super topic, wotd hier beoordeeld en niet veroordeeld, echt heel fijn. :j

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:01

mirjamalvaro schreef:
Zo laatste filmpje van mij voorlopig. Hebben jullie weer genoeg van mij gezien, genoeg kwetsbaar opgesteld. :')
En gezien hoe alle paarden er hier voor staan in de training. :P
https://youtu.be/-q63xGd3fGc
Eliana 9 jaar merrie. Snel afgeleid, wilt snel de boel overnemen.
Euhmmm nou ja beeld spreekt verder vast vanzelf. :+ ^)

Is echt super topic, wotd hier beoordeeld en niet veroordeeld, echt heel fijn. :j


Nou, dan nog maar effe paar veren erbij voor jullie allen in dit topic.


Mir: Fijn door het lijf lopende merrie laat je hier zien zeg, +:)+ dit zie ik helaas zo weinig om me heen.

Prima basis heb je op deze manier samen, waarop je altijd weer terug moet en kunt komen.
Enne dat snel afgeleid zijn valt me hier niet op hoor, daar heb ikzelf een totaal ander :):) beeld bij.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:12

Haha dat beeld heb ik wel op film linksom. Maar die wou net niet uploaden. Kan ik zo nog wel keer proberen als je het wilt zien? :')

En dank je :o

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:15

mirjamalvaro schreef:
Zo laatste filmpje van mij voorlopig. Hebben jullie weer genoeg van mij gezien, genoeg kwetsbaar opgesteld. :')
En gezien hoe alle paarden er hier voor staan in de training. :P
https://youtu.be/-q63xGd3fGc
Eliana 9 jaar merrie. Snel afgeleid, wilt snel de boel overnemen.
Euhmmm nou ja beeld spreekt verder vast vanzelf. :+ ^)

Is echt super topic, wotd hier beoordeeld en niet veroordeeld, echt heel fijn. :j


Ik vind der braaf ogen en volgens mij is dat al een enorme vooruitgang. Als ze ook zo ontspannen kan worden op vreemd terrein :j *\o/* Ik zal straks even het hele filmpje kijken, ben heel benieuwd

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:26

Je laatste video vind ik er ook heel fijn uitzien.
Ik krijg altijd te horen dat ik mijn handen niet zo breed mag houden omdat dat geen functie heeft en het lijkt er op dat jij dat nu eigenlijk ook niet (meer) nodig hebt.
Voor aan aanspringen in galop helpt het bij ons heel fijn om de eerste rondjes even verlicht te galopperen. Daarmee heb ik dat laatste beetje heffen met het hoofd er uit gekregen bij het aanspringen.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:03

Ik doe idd ook vaak stuk verlichte zit de 1e galop.

Hier wat oudere foto's. Ze zijn alleen allebei niet recht van de zijkant gemaakt. De 1e is van hand veranderen en verruimen ( doen we niet echt :+ ) en de andere is op een volte. Ik heb het idee dat de driehoekjes wel goed zijn? Hoewel die 2e lastig te beoordelen is, ze loopt daar wel gewoon nog te veel op de voorhand en de aanleuning zou nog wat meer ruimte mogen hebben.

Handen voor wat meer mee naar voren, protest met staart op strenge been. Te veel op voorhand, maar opzich voor niveau vind ik het niet verkeerd (B).
Afbeelding

Half jaartje eerder
Afbeelding

Nek hoogste punt is nog iets waar we niet aan toe zijn, zij hoort nog wat lager te lopen. Punt van aandacht is daar dat ze wel ruimte neemt aan de voorkant en tegelijk wel de ronding houdt. Ze wil soms wat te rond worden en andere moment dan net iets te veel strekken in de hals waardoor ze weer strakker wordt. Voor mezelf heel erg opletten dat ik niet met hand terug ga werken als zij wil gaan rennen en dan opkrult, maar juist op zit en dmv voltes terug te nemen. (Hoewel die voltes weer niet te klein mogen in het losrijden, want dat vindt ze moeilijk en gaat dan juist vasthouden)

Waar ik voor mezelf blij mee ben is het contact. Ik gooide eerst elke keer het contact weg, waarbij de te lange teugels niet mee werken. Hier heb ik wel contact maar mag ik mijn hand mooier voor houden om flexibeler te blijven in het contact houden. Houding verder vind ik niet goed genoeg, maar dat is vooral omdat ik het veel beter kon.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:11

Volgens mij is de beenzetting inderdaad goed op beide foto's.

Verlichte zit is misschien wat om mee te nemen in later stadium. :j

Hier begon ze dus opeens te spoken. Helaas ben ik dan toch wat te onzeker en pak teugels dan korter. Moet ik niet doen, gewoon doorgaan en voorwaarts houden. Maar tis zo moeilijk. ^)
https://youtu.be/5nHw3A-T6r4

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:32


mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:24

Oh nog vergeten te reageren op de brede handen. Ik zit altijd te klooien. Hoe langer de teugels, hoe breder mijn handen oid.
Net als vooruit kijken, lukt mij ook echt niet. :')

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:29

mirjamalvaro schreef:
Oh nog vergeten te reageren op de brede handen. Ik zit altijd te klooien. Hoe langer de teugels, hoe breder mijn handen oid.
Net als vooruit kijken, lukt mij ook echt niet. :')


Ik kan ze ook niet bij elkaar houden als de teugels lang zijn. Geen idee waarom, maar ik raak in de knoop ofzo met mond volgen. :+ Net als dat ik met halsstrekken en lichtrijden geneigd ben mee naar voren te gaan zitten en ik met ogen naar beneden kijk waardoor het altijd lijkt alsof ik ogen dicht heb. _O-

Morgen even je topic en dus alle filmpjes kijken. :j

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:31

Ha precies hetzelfde dus hier. :))

Topic geopend om meer mensen bij de discussie te betrekken. Dus hopelijk komen er zo leerzame post. :D

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:44

Vind dat je het netjes oplost, mirjamalvaro. En denk dat iedereen de teugels korter maakt als ze beginnen te spoken. Tenminste ik doe het wel. En als ze te lang zijn. Zet ik mijn handen ook regelmatig te breed. Krijg dan van mijn instructeur te horen dat ik niet op de motor zit. :D Naar beneden kijken is hier ook een bekent fenomeen. :o

Vind het er oké uitzien mwm. En volgens mij zijn de driehoeken allemaal even groot. Wat ben ik jaloers dat jullie zoveel foto's hebben. Ik ben meestal maar alleen met rijden, zowel thuis als op wedstrijd. Dus pak die kans dan ook regelmatig aan als een vriendin wil gaan filmen.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:57

FriesWytske schreef:
Vind dat je het netjes oplost, mirjamalvaro. En denk dat iedereen de teugels korter maakt als ze beginnen te spoken. Tenminste ik doe het wel. En als ze te lang zijn. Zet ik mijn handen ook regelmatig te breed. Krijg dan van mijn instructeur te horen dat ik niet op de motor zit. :D Naar beneden kijken is hier ook een bekent fenomeen. :o

Vind het er oké uitzien mwm. En volgens mij zijn de driehoeken allemaal even groot. Wat ben ik jaloers dat jullie zoveel foto's hebben. Ik ben meestal maar alleen met rijden, zowel thuis als op wedstrijd. Dus pak die kans dan ook regelmatig aan als een vriendin wil gaan filmen.


Ik geef mijn man af en toe de camera. Ik heb het nadeel dat ik zelf meestal achter de camera sta, dus heel veel foto's van anderen heb en bij mijn man maar af moet wachten of het wat is. :') De wedstrijdfoto was echt mazzel, kringkampioenschap en daar deed een bokker aan mee. Een vriendin van haar kwam foto's maken en die wilde ook wel van mijn 1e proef foto's maken. Ik vind foto's alleen echt lastig, liever film, maar dat gooi ik niet zo graag openbaar online. Dat vind ik echt knap van Mirjam.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:05

Dank je FriesWytske, voel mij zelf al snel een schijtebroek. := Was ook zonder BP begonnen, maar voelde niet save dus toch weer snel BP aan. :-)

MWM tja blijft spannend filmpjes neerzetten. Aan andere kant wat maakt het uit als ze over je banketstaaf. Doen ze real life toch ook wel. :Y)

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:08

Beetje verkeerde ervaringen ermee, Mirjam. :+ Ik stuur ze liever af en toe rond, zoals naar jou haha

En schijtebroek ben ik ook. Maakt het uit, we blijven mensen en sommige acties zorgen gewoon voor stress en dus korter pakken. Ik heb het zelfs met mijn uberbrave merrie, sommige dingen zorgen er gewoon voor dat ik compleet bevries. Misschien is dat toch een stukje vertrouwen in lijf wat ik tegenwoordig mis en vroeger wel had?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:35

Moet je mij soms op buitenrit zien rijden. Ben dat geworden door een ongeval een aantal jaren geleden. Ben toen hard onderuit gegaan in ons dorp met paard. En heb daar een hele tijd over moeten doen om zonder echte angst weer op buitenrit te gaan. Heeft dit paard toch wel bij geholpen. Ook al was dat in haar jonge jaren een echte dramaqueen. Heb daar nu alleen bij grote vrachtauto's die met hoge snelheid aankomen rijden last van.

Ook ik plaats geen online filmpjes openbaar op bokt. Wil ze nog wel eens op facebook zetten.

En net wat mwm zegt, wij zijn mensen en maken fouten. Helemaal niet erg leren we alleen maar van.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:41

Al 2 reacties jeeee :')
Wel grappig, hele andere reacties dan hier. Kijken wij er dan zo anders tegen aan? Benieuwd wat nog meer gaat volgen. :)

En ja we blijven lerende he.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:46

Promisse schreef:
@ Mirjam hier ook nog even een duit in het zakje :-)
Ik vind dat over het geheel genomen hij zoveel soepeler loopt dan eerder en dat hij op de worstelstukjes na een mooie hoofd-halshouding heeft gekregen.
De tip die ik zou geven voor het te hard willen gaan is dat je wat je wilt niet afmaakt. Dus je zegt met je ophoudingen dat hij langzamer moet gaan maar zet je vraag niet door met als gevolg dat hij weer verder rent. Dus ik zou ophoudingen en als nodig zelfs aanhoudingen maken ( zonder terug te werken natuurlijk ) en die aanhouden totdat hij niet alleen in een flink lager tempo loopt, maar daarin ook nog eens zijn lijf loslaat, dus nageeft. Pas dan heb je het gevraagde antwoord gekregen en kan je met behoud van contact weer met je handen naar voren gaan of eerst de achterhand eronder drijven als je die bent kwijtgeraakt en dan gecontroleerd naar voren rijden. Rent hij daarop meteen weer van het achterbeen af dan herhaal je het hele verhaal, iedere keer tot het hele antwoord gegeven is. Pas dan denk ik dat het werken gaat. Dus: zet je vraag door en wacht op het juiste antwoord. Nu zeg je in feite steeds tegen hem na een hele kleine reactie al dat het goed was wat hij deed. Dat is niet duidelijk voor hem. Bovendien wil je ook dat hij zich geeft, dus loslaat, zodat hij zijn lijf weer goed gebruikt, jij bij zijn achterbeen kan en hij zich dus weer laat rijden.

En een tip voor de hoeken, nu raced hij er een beetje doorheen waardoor je in de problemen komt met de oefeningen die daarna komen. Zoals het uitstrekken. Dan heb je hem na de hoek al van het achterbeen af en moet je vandaaruit uitstrekken. Dat is onmogelijk. Juist de hoeken zijn super plekken waarbij je hem iedere keer wat op het achterbeen kunt zetten, zodat je mooi vanuit het achterbeen je oefeningen in kan zetten. Nu moet je eerst herstelwerk verrichten.
Ik weet dat de hoeken lastig waren voor hem maar hij neemt ze al zoveel beter, dus ik denk dat dat makkelijk kan. Je bent echt super op de goede weg!!! Heel leuk om te zien.


Hier heb ik ook veel aan. Bedankt!

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:52

Weet je, die contactteugel kan ik nog wel inkomen. Je zou iets meer contact mogen houden, vooral in het lagere deel. Maar ik snap ook waarom het zo uitpakt, dat heb ik zelf ook. :+ Ga je dat contact proberen te krijgen door teugels korter of probeer je met been naar hand toe te rijden zodat paard het op zoekt? Eigenlijk een combinatie, maar helemaal met Eli is het al zo fijn hoe ze nu rondloopt dat die ontspanning mij meer waard zou zijn in het losrijden, dan meer contact zoeken en misschien minder ontspanning krijgen.

Daarbij zijn de stukjes waarbij je hand eerst doet denk ik automatisme ipv bewust eerst hand. Stukje onzekerheid misschien/angstig zonder dat je het door hebt.

Ik denk dat de mensen in dit topic (ja, ik lees al een tijd mee) weten hoe moeilijk het is om 'ineens' alles om te gooien en het dus logischer vinden dat sommige dingen nog niet goed genoeg gaan. Als het goed genoeg ging had je je niet in hoeven schrijven voor de modules. :') Maar goed, je hebt nu Rien bij de modules en een instructeur die echt genoeg verstand heeft van alles. Je zal altijd commentaar blijven krijgen, want het is niet perfect en het is makkelijker om kritiek te leveren en om complimenten te geven.