Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:37

Leuk zeg! Hij houdt wel van gek doen haha


Lanoca
Berichten: 383
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:26

Promisse heeft in dit topic de halve ophouding heel mooi uitgelegd, het is niet alleen terug nemen, het is een communicatie waar het paard even meer gewicht op de achterhand neemt en voor vrijer wordt. Dus misschien doe jij wel een halve ophouding,maar antwoord het paard ook?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:27

Ik heb gisteren zo heerlijk gereden! Ik ben er de laatste paar keren heel erg op gericht dat ze de bovenlijn écht opbolt en aanspant en ben daar nu heel streng in. Streng als in er heel waakzaam op zijn dat ze dat niet verliest, haar echt strikt kaderen en binnen dat kader naar de hand toe laten komen. En sinds ik dat doe gaat alles beter. Ik had bijv. een super galop die super van mij was. Ik had het gevoel dat ik alles tot op de millimeter kon regelen. De pirouettes gingen dan ook beter dan ooit. Een paar keer had ik echt het gevoel dat ik elke sprong bepalen kon. Ze was super tussen mijn benen en handen.
De bak is 50 meter lang, dus geen 60. Normaal heb ik behoorlijk de ruimte nodig om de galop na een wissel weer zo te krijgen dat ik er weer 1 kan springen en nu kon ik er 3 om de 4 passen doen. De laatste was steeds niet zo mooi, omdat ik dan toch de ontspanning verloor, maar het waren er wel 3 en alle drie zuiver gesprongen.
Ik heb ook nog een paar stukjes de tweede draf geoefend en ook dat ging beter dan de laatste keer. De laatste keer had ik heel erg gelet op ontspanning en de veer er in krijgen. Nu was ze super ontspannen en veerde ze meer dan de vorige keer. Ik kon haar zelfs activeren zonder dat ze daarop strak werd. Dus daar was ik blij verrast door!
Kortom, ik zit nu op die roze wolk waar Mirjam laatst op zat :-)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:47

Wat fijn promisse! Heerlijk!

@lanoca ik weet het niet ik ga vandaag even de uitleg van promisse opzoeken en nog een keer de filmpjes van rien hierover bekijken hoop dat ik wat wijzer word dan.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:33

Super promisse. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:11

Wauw Promisse, leuk hoor! Geen filmpje? :D

Mirjam, die Eliana bij bezichtiging :+ zou ik niet durven

Even een vraagje, geven jullie elektrolyten bij met dit warme weer?
Zo ja, elke dag of enkel dag van training? En welk product?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:32

Zo maf doet eliana toch ook weer niet? Gewoon een erg gespannen jong ding. Die ruiter zit er ook wel echt op zijn dooie gemakje op. Knap vind ik dat altijd. Gewoone effe wachten tot ze weer gekalmeerd zijn en net doen of er niets aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:12

Wat een lekkere opkikker Promisse! *\o/*

Ik voer geen elektrolyten bij Cyta, nu zweet mijn merrie natuurlijk wel, maar niet dat zij drijfnat is. Ik zie persoonlijk het nut er voor ons niet zo in :-)

Leuk dat filmpje van Eliana Mirjam! Ik vind dat ze opzich wel heel braaf door de bak gaat. Of zie ik iets over het hoofd mss?

Jammer genoeg staat mijn rijden momenteel even op een lager pitje. Ik heb een blessure aan mijn hand opgelopen. Daardoor wil en doet deze niet wat ik graag wil. Het stoort mij akelig dat ik nu niet kan rijden, maar wil eigenlijk komende dagen wel even te paard zitten. Al was het alleen maar 1 rondje stap en weer afzadelen.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:53

Elektrolyten dag van training :j

Eliana was daar weekje onder het zadel, dus ze deed het zeker niet verkeerd. Dat steigeren heeft ze wel nog lang gedaan, maar dan met rotbokken erachter aan. :+

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:06

Ah! Ik zie het al Mirjam. Het filmpje begint op mijn tablet (ik zie het nu via de laptop) net even later waardoor het eerste stukje film wegvalt. Laat dat nou juist het stukje zijn met het meeste "spektakel".

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:10

Haha :))
Dat was ook het enige spectakel hoor. Verder was ze braaf.
Maar is wel apart om het zo terug te zien, dat koppie zo omhoog. Die vent eigenlijk veel te groot voor der, ziet der niet uit. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:04

Ik voer al jaren een onderhoudsdosering elektrolyten van pavo.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:07

Ik geef de dames alleen electrolyten bij zware inspanning / wedstrijd en aan mijn Friese ruin bij hoge temperaturen een beetje omdat hij erg veel moeite met warmte heeft.

Het belangrijkste electrolyt is gewoon keukenzout (zonder jodium) dat bij teveel ook weer gewoon wordt uitgeplast. Ze likken vaak niet genoeg van stenen, dus ik geef elke dag een beetje bij door het voer (heel goedkoop). Probleem van een zouttekort is dat ze minder zweten en dus ook minder goed hun warmte kwijt kunnen. Als ze zweten raken ze letterlijk tientallen grammen per dag kwijt, dus kan geen kwaad om schepje door het eten te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:14

mirjamalvaro schreef:
Haha :))
Dat was ook het enige spectakel hoor. Verder was ze braaf.
Maar is wel apart om het zo terug te zien, dat koppie zo omhoog. Die vent eigenlijk veel te groot voor der, ziet der niet uit. :')

De verhoudingen van paard en ruiter _O- daar beginnen mijn lachspieren wel van te kriebelen (in positieve zin). Hij zit er wel heel rustig en stil op. Ik benijd hem wel om zijn stille beenligging trouwens! >;) :D

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:27

Bij warm weer en training geef ik wel echt elektrolyten. OP maat naar arbeid en hoeveel zweet daarbij was.
Bij deze temperaturen daarnaast standaard beetje keukenzout over het voer. ook al werken ze niet.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:37

Inxs schreef:
mirjamalvaro schreef:
Haha :))
Dat was ook het enige spectakel hoor. Verder was ze braaf.
Maar is wel apart om het zo terug te zien, dat koppie zo omhoog. Die vent eigenlijk veel te groot voor der, ziet der niet uit. :')

De verhoudingen van paard en ruiter _O- daar beginnen mijn lachspieren wel van te kriebelen (in positieve zin). Hij zit er wel heel rustig en stil op. Ik benijd hem wel om zijn stille beenligging trouwens! >;) :D


Ja dat :D :))
Was ook rustige ruiter :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:09

Mag ik hier filmpjes zetten ter beoordeling kreupelheid Eli? :o
Ik weet niet meer wat ik zie, zucht.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:42

Dat je dat durft te vragen! :oo _O-
Juh, laat zien. Geen idee of ik iets zinnigs bij kan dragen, maar anders vast één van de anderen wel :-)

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:47


MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:34

Ik heb de filmpjes trouwens ook naar mijn fysio gestuurd en nog iemand die er goed kijk op heeft. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:41

ik zou zeggen rechtsvoor belasingskreupel.
even mijn redenatie dus kan je zelf kijken waar ik eventueel een verkeerde beoordeling doe.
Ze valt op links dus is ze rechts kreupel. Rechtsom is ze meer kreupel dus is ze belastingskreupel. Want het gewicht komt rechtsom meer terecht op het rechter voorbeen dan wanneer ze linksom gaat.
Als ze juist linksom kreupeler was geweest dan was ze belastingskreupel omdat het rechtervoorbeen dan een grotere pas moet maken dan wanneer ze rechtsom gaat. Dat is mijn redenatie. Geen idee of dat een goeie is .

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:52

Dat is met rijden dan? Wij vinden ook rechtsvoor kreupel met rijden.
Op het harde zien we er echter weer niets aan. Of zie jij het ook op het harde?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:21

ja helemaal in het begin van de eerste draf

mirjamalvaro

Berichten: 14646
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:22

Ja die eerste 2 pasjes, wij dachten dat dat misschien was dat ze even moest wennen aan het harde, omdat je daarna niets meer zag. -O-

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:24

Nee volgens mij is dat niet normaal. Maar ik heb er niet veel verstand van


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, Crista, Frieke84, marinst, petraaken, pillow, sterregoud, xSimonee en 178 bezoekers