Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:48

Oef gevallen van de jongste. Daar is een lijf niet voor gemaakt :=

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:14

Au, sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:02

Lanoca schreef:
Ik rijd vaak met een spiraal idee kleiner en wijk naar groter maar dat is een kwestie van voelen wat je paard en jij in harmonie aankunnen. De eerste keer mag het een beetje moeilijk zijn, maar wanneer ze het begrijpen moet het zoals je op het filmpje laat zien waar jij recht uit gaat.

Je laat dus de buiging het werk doen door de gang hetzelfde te proberen te houden. Het paard verzamelt en verruimt terwijl jij hetzelfde wilt blijven voelen. Verzameling is meer actief dan arbeid.

Duidelijke uitleg wederom Lanoca, dankjewel :)
Mijn vermoeden was dus wel goed begrijp ik nu. Deze oefening heb ik vandaag een aantal malen mee genomen in stap en dat ging zo slecht nog niet. Ze snapt dat ze opzij moet en op de volte moet blijven. Nu de correcte uitvoering er nog van. Ik zal zo eens kijken of ik het ook idd op film heb staan, zo ja dan 'show' ik hem hier.
Ik film mijn rijden bijna altijd, maar vergeet de camera tijdens het rijden waardoor ik de oefeningen met regelmaat in een hoek uitvoer buiten beeldbereik van de camera :')
Ook heb ik tempowisselingen mee genomen. Op zich pakt ze dit wel op, maar heb het idee dat ze haar achterkant niet aansluit. Dat is wel de bedoeling toch?
Heb ik het juist dat als zij de overgang correct uitvoert ik het gevoel krijg dat ze wat meer gaat zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:05

Wat vervelend van je zadel Mirjamalvaro, ben je net lekker op dreef en werkt het andere niet mee. Leuk is anders :(:)
Maareuhh...gevallen?! Hoe kreeg je dat voor elkaar! Schrok ze?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:30

Ik ga zometeen even rustig zitten voor de filmpjes, Inxs, ik ben wel erg nieuwsgierig nu! Eerst even in bad en even slapen, ben gesloopt haha.
Mirjam, oef, gaat het? Dat is voor jouw lijf nog ff minder fijn natuurlijk, dikke knuffel! En balen van zadel zeg, zo fijn op Zorro gereden en dan de rest even pech...

Ik had vandaag nog even een keertje oefenen voor de kringkampioenschappen volgende week. 1e proef was ze net zoals vorige keer niet fijn. Inrijden wel redelijk, maar buiten in de bak beetje tegen been en niet willen buigen, maar wel netter dan vorige keer. Alleen niet goed genoeg vond ik. 2e proef was wel stuk fijner, nog wel wat haperingen, maar fijnere reactie op hulpen, mooiere aanleuning en gewoon nette stelling en buiging.
1e proef 1e met 183 punten, dus dat kwam wel redelijk overeen. Ik dacht iets lager nog. 2e proef 1e met 205 punten. Nu even puzzelen van de week hoe ik die 1e proef ook fijn krijg. :=
Nu is ze ook hengstig en dan is ze altijd wat strakker en soms wat narrig, was ze de hele week al. Ik hoop dat dat het is en als dat zo is vind ik het lastig om daar echt aan te werken, dan heeft ze wel een reden. :+

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:41

De val was 100% mijn eigen schuld. Ze snapt aan aangaloperen onder het zadel nog niet. Kwam nu te veel druk bij kijken, dus uiteindelijk sprong ze wel aan maar met een reuzenbok en ze draaide direct om. Dus lag ik op de grond. :+

MWM wel lastig van de eerste proef.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:46

Ze is enorm vlug natuurlijk. Maar hoe gaat het met lijf nu dan?

Ja, erg lastig. Ik weet niet helemaal waar ik goed aan doe. Ja, ik moet iets anders doen met losrijden, maar ik weet niet helemaal wat. Of gewoon beter gebruik maken van de 1e rondjes in de bak, als degene voor je start moet je in het voor stukje, daar kan je voltes stappen en draven. Ik verlies daar vaak net weer het gevoel wat ik wel bij het inrijden heb. In de bak doe ik altijd wat overgangen en even links en rechtsom langs 'spannende' stukken, maar misschien iets meer rijden daar ipv laten kijken?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:53

Zou die van jou inderdaad gelijk goed even aan de hulpen zetten in de ring. Kijken of dat helpt.

Lijf valt nu nog mee. Viel niet heel hard en had mijn opblaasbare BP aan. Wel last van nek, linkerschouder tot hand. Maar direct ingesprayd met warmtespray.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:29

@Inxs, anders kijk je eens naar wat ze vragen in de B en of dat allemaal goed gaat. Wat er dan niet helemaal goed gaat ga je op werken. Plus, want dat kan volgens mij prima, zou ik het wijken in draf beginnen mee te pakken. Kleine stukjes waarbij de start en het einde net zo belangrijk zijn als de wijkpasjes zelf. En niet te veel, om hem niet over te belasten.
Verder zou ik naast de gewone voltes ook kleinere doen, zodat ze ook daar haar balans in kan gaan vinden en kracht op kan bouwen.
En wat de galop betreft, die vind ik helemaal niet zo verkeerd. Belangrijk is dat je daar zoveel tempo hebt als nodig is om een zuivere 3 takt te hebben. Als je dat van achteren drafachtige voelt, dan ga je te langzaam. Dus voldoende tempo, voltes rijden en ervoor waken dat ze ook daarin voldoende tempo houdt om de 3takt te behouden. Regelmatig stukjes in de galop verruimen en weer terug naar het tempo waarin ze nog goed galopperen kan ( en niet langzamer). Dus de focus ligt op de zuiverheid van de galop.
Bij het aanspringen proberen dat ze vanaf de eerste pas die zuivere galop heeft. En bij het terug naar draf kan het helpen om een kleinere volte op te sturen waardoor ze iets langzamer gaat maar waarbij je er op let dat ze voldoende sprong behoudt ( dus 3 takt ). Als ze dat goed oppakt dan kan je in die wat kleinere volte een overgang naar draf maken. Door dus eerst op een kleinere volte te gaan en haar met behoud van de zuivere sprong, dus met behoudt van voldoende impuls wat langzamer te laten gaan, zal je tempo wat dichterbij het draftempo komen waardoor je daar niet helemaal in uit elkaar stort. Gebeurt dat toch dan is dat maar even zo, ze moet ook kracht en balans krijgen in dat lagere galoptempo en dat duurt even.
Dus, tempo wisselingen in de galop: even lekker vlot vooruit en dan weer terug in tempo door de volte op te draaien waardoor ze vanzelf langzamer gaat. Dan hoef je ook niet zo in de mond te zitten. Maar dus wel waken dat ze daarin niet drafachtig wordt van achteren ( de zuivere 3 takt verliest ). Als ze dat wel doet dan probeer je haar op die volte wat meer vooruit te zetten en als dat niet lukt zet je hem vooruit om de rechte lijn en probeer je het daarna weer opnieuw.
Dat zou het eerste zijn wat ik zou doen. En als dat allemaal wat bekender voor hem wordt, zou ik weer wat nieuws doen. Niet van alles tegelijk.
En uhhh, ons ook even mee laten genieten van jullie proces ;-)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:34

sorry ik zeg steeds dan weer hij en dan weer zij. Het was een hij geloof ik?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:49

Inxs, netjes hoor, kan weinig toevoegen aan het al gegeven commentaar.

MirjamAlvaro, balen en morgen beurs....

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:34

Inxs, wat netjes zeg! Heel leuk, een aantal keer gebeurt er iets en denk ik bij mezelf 'oh, je moet even dit doen!' en dat doe je dan ook. Ik vind het een fijn beeld! Verder kan ik een heel verhaal typen, maar dat komt grotendeels overeen met Promisse en Lanoca (heel fijn geschreven allebei!)
Jullie zijn echt wel toe aan een stapje meer, maar blijf ook vooral afwisselen. Dus een paar passen opzij en weer recht of de volte weer normaal. Dat is inderdaad een hele fijne oefening, net als het galop stuk wat Promisse benoemt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:36

@ Promisse, het ligt in de planning om ook het wijken beter voor elkaar te krijgen in draf. Dit vind ze best lastig. Ik heb de indruk dat ze zo snel niet weet waar haar voeten te plaatsen. Maar goed, het gaat in stap nu best netjes en wil de overstap naar draf nu ook wat meer mee pakken zodat ze ook daar behendiger in wordt (en ik ook trouwens :D )
Mbt de galop en tempowisselingen denk ik dat het voor ons vriendelijker is om eerst de tempowisselingen op een rechte lijn uit te voeren. Dit ook om het feit dat ik mij lang niet altijd bewust ben dat zij een drafachtig galopje uitvoert. Dit zie ik dan pas als ik het thuis terug zie op film >;)
Hier heb ik echt een paar ogen op de grond bij nodig. Zodra dit beter bevestigd is neem ik, zeker weten, jou tip(s) mee daarin.

Het is een ZIJ by the way ;-)

@ Mirjamalvaro, dat was dus zandgebak eten vandaag Y)(^)
Ik hoop voor je dat je morgen er verder geen hinder van ondervind (vandaag ook niet trouwens) :-)

@ Sjolvir & MyWishMax, thnx! Normaliter wissel ik vaak af hoor, het was dat het wijken wat aandacht nodig had en het tijd werd om dit even weer aan te scherpen. Meestal is het idd een paar pasjes en weer recht etc. Mijn merrie raakt wat verveeld als ik oefeningen te lang achter elkaar oppak, logisch ook trouwens.

Vandaag dus zoals al eerder vermeld tempowisselingen en volte openen mee genomen in het rijden. Dit hebben wij nog niet zo vaak gedaan. Ik was er niet ontevreden over. Uiteraard kan het allemaal netter, scherper en beter, maar dat komt vanzelf. Praxi facit perfectam, toch?
En dan het filmpje natuurlijk! https://youtu.be/fs6vOpAHvvk

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:37

Soms ben je net een beginner... :o :+
Gisteren uit rondje rijden, aangezien ik niet helemaal functioneer, op zijn elvendertigst, maar dit was wel heel erg elvendertigst…. -O- %)
Ik zit op Heps en zeg nog, wat raar, ze is rechts zo stug, Heps kan van alles zijn, maar is nooit stug... Nou had mijn blijrijder van de week wel geklaagd dat ze twijfelde aan begin of Heps goed liep, maar ik had even gekeken en was niets te zien en ook nu met rijden over de benen prima.. maar stug!??!?!
Nou ja, al rijdende was dat wel lastig, maar met wat kunst en vliegwerk traversbalk links en rechts, hek en zelfs ringsteken met 1 hand (met stelling en buiging naar links in dit geval) werd ze wat nijdig van.. En ging pogingen tot handstand doen, wat mijn nek echt niet tof vind.
Zegt er iemand zit je hoofdstel wel goed 8)7 , ik: Tuurlijk wel >;) , naar linkerkant kijkend..... Bleek ik oelewapper aan rechterkant mijn micklem hoofdstel neusriem dusdanig door bit te hebben gestoken :x 8)7 :roll: dat bit ook echt geen kant op kon... Oke, dus rechts viel er ook niets te sturen, hmmm, niet zo gek dat ze stug voelde op rechts en ging protesteren...
Neusriem goed gedaan en ik had mijn zonnetje weer terug, zonder gekke bokkesprongen.
Toobs mocht ook nog en die was wel langer dan dat ik hem met dressuur bij elkaar kan rijden, maar deed wel zijn best! En changementen geprobeerd in het parcours, braaf paard!
Daarna ik dood, maar wel helemaal blij met die 2 schatten, want sinds september is dit de 2e x WE trainen en uche.. vorig jaar kan je ook in totaal op 1 hand tellen.
Iemand nog tips hoe ik Toobs ook in het parcours toch nog meer bij elkaar kan rijden, zie dat ik hem daar toch weer lang laat worden en dan wordt hij toch trager, je bent daar toch minder bezig met het echt bij elkaar rijden en dan ben ik hem ook deels weer kwijt.


mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:19

Inxs goed bezig. Zou soms wat actiever mogen (sloffen), maar dat komt vanzelf met de tempowisselingen. Galop heeft hij neiging over de schouder weg te vallen volgens mij, naar corrigeer je zelf al.

Sjol. Ziet er vooral leuk uit. Lijkt mij moeilijk om echt dressuurmatig tussendoor te rijden eigenlijk. :))

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:35

Tja, bij de stijltrail is het wel echt de bedoeling dat het dressuur met hindernissen is, dat is ook best lastig.
En speed, hmmmmm, die zwarte gaat nooit snel worden en die kleine ga ik niet te wijs maken, denk dat er dan geen stijl meer mee te rijden is, die vind dat soort dingen TE leuk, hi hi.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:09

Oh echt, weer wat geleerd. Kun je hem tussendoor (tijdens oefenen dan) even stil zetten of extra volte om hem ronder te houden? Als die dan door heeft dat hetbook met WE moet doet die het misschien ook in de proef straks? :P

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:20

Oh wat gaaf weer Sjolvir! Ik word echt blij als ik heps zie :+:

Merk je trouwens profijt van we in je normale dressuur? Ik kan me voorstellen dat ze van bepaalde onderdelen wel echt los worden?

Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:20

@Mirjamalvaro, hoe gaat het nu na de val van gisteren?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:24

Best goed! Tuurlijk wat spierpijn maar valt absoluut niet tegen. :))

Ook heerlijk op Sterre gereden.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:28


mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:29

Ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:36

mirjamalvaro schreef:
Best goed! Tuurlijk wat spierpijn maar valt absoluut niet tegen. :))

Ook heerlijk op Sterre gereden.

Gelukkig! Fijn te lezen dat het erg mee valt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:22

Assen, nee, zonder verder te kijken naar inhoud en prijs.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:54

Sjolvir schreef:
Assen, nee, zonder verder te kijken naar inhoud en prijs.

:') is toch naast de deur voor ons :Y)