Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:49

mirjamalvaro schreef:
Ik doe trainingen op de flexchair voor rompstabiliteit. Super goed voor het paardrijden ook. Nu had ik gisteren weer een testje, beste score van nederland. := Nu nog leren paardrijden. :')


*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

En inderdaad als dat het enige was, maar paardrijden is een miljoen dingen tegelijk.

Ik ga denk ik postzegels verzamelen...

Vorige week woensdag les met de zwarte, alles klaar opgezadeld lampjes eraan the works.. voel ik zijn been na (zwart in het donker) vloek.. dik been.
Dus alles eraf getrokken en als has op de beige gehooid, ik daarmee naar les (niet eens gepoetst daar had ik geen tijd voor) Rij naar de verenging en halverwege gaat ze wel echt @%@# lopen, dus eraf nadat ik van de weg af was, hoeven uitgekrabt.. ernaast, vloek, nog steeds stokkreupel, been navoelen.
$%@ @%$@#% @#%$#$ schiefel erbij op d'r been en warm blijkbaar net gebeurd weet ik veel wat die 2 in de paddock hadden uitgevroten samen.. Dus iedereen vakantie..
Toobs had alleen dik been, geen pas slechter gelopen en was na dag te voelen dat ie echt gewoon klap op bot had gehad, niet pezen, die afgelopen woensdag gereden (hij zat er sneller weer in, dan zijn ietwat minder fitte ruiter), niets aan de hand, donderdag iedereen vrij niets aan de hand, vrijdag les W#%@#%$%@% jullie raden het al, heeft die dimwit weer iets uitgevroten, weer een dik been.
Vandaag eens naar klein beige gekeken, want bijrijdester wil er ook wel weer op, been nog dik en aangezien die flink kreupel was (gelukkig dag later al niet meer) toch maar laten staan.
En ik had .. volgende week zondag wedstrijd, die had ik afgezegd.. en weer aangezegd... kan ik nu weer afzeggen.. (dacht eventueel beige te pakken, maar ja, die doet het ook niet)
Ga postzegels verzamelen of zo..

Mirjamalvaro, en als je hem in de hoeken iets meer verzameld bij elkaar rijdt? En inderdaad voltes in de hoeken, heb ik ook tijdje gedaan. Niet dat ik het nu wel kan, maar heeft wel iets gehoplen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:26

Dat is poedersuiker zeg Sjol. :oo :(:)

Vandaag lekker veel kleine voltes gereden en wat strenger geweest dat hij over de rug moest. Hij liep lekker! Wat zulke kleine dingetjes toch hoop kunnen verbeteren. Merk wel dat hij linksom meer de neiging heeft tot opdrukken, dus daar extra rond gevraagd maar wel hals op lengte gehouden. Ikke dus weer blij.

Eli ook gereden en over het algemeen minder protest tegen het been! Alleen wou ik dat ze echt gewoon alles accepteerde dus op gegeven moment staakte ze flink. Stond stil, achteruit, alles behalve naar been / buiging vragen. Ikke echter niet opgegeven en doorgevraagd en toen.... ging ze lopen. Wowwwww en hoe, echt geweldig. Ze gaf zich voir 100% over. Buigen, voorwaarts, actiever vragen. Alles deed ze! Aangaloperen bleef ze nageeflijk over de rug! Wow wow.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:39

Jehhh!! En toen snel afgestapt om nu heerlijk na te genieten! YES! Fijn he als ze dan ineens dat doen wat je steeds vroeg, maar waarvan kwartje niet wou vallen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:59

Ja zit nog na te genieten en wil er stiekem alweer op. Ben alleen bang dat de volgende rit tegen gaat vallen. Moet nu even oppassen dat ik niet te veel ga verlangen door 1 zo'n goedr rit. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:59

Maar je weet nu dat het echt kan!! Dat is ook al fijn.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:03

Zeker weten. Begon mij al af te vragen of ik startpas met haar maar gewoon af moest zeggen. :o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:50

Mirjam dat is allemaal zo herkenbaar! Previes hetzelfde hier meegemaakt vandaag. Ook ik heb gigantisch zitten opletten op apr kleine details en hij ging er echt fantastisch van lopen. Heel blij, daar krijg je echt goede zin van!

Sjolvir.....ah neeeeee ook Nog echt allebei gewoon, hadden ze een feestje gemaakt in de paddock?? Balen meid.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:16

Vreselijk balen Sjolvir!

@ Mirjam, nah, wat gaaf zo snel al! Nu is het de kunst om zo consequent te blijven als dat je gisteren deed. Daar gaat het bij mij nog wel eens fout. Dan verslap ik zelf en dan gaat het langzaamaan weer minder goed. Als het me wél lukt om goed te blijven focussen, dan gaat het elke keer een beetje beter. Nou ja elke keer, soort van dan hè ;-)

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 08:47

Klinkt goed Mirjam! Fijn he, als kwartjes vallen!

Sjolvir wat balen! :(:) Hopelijk is het snel weer over en weten ze zich daarna wat beter te gedragen.

Ik heb pony en mij laatst geloof ik heul kort voorgesteld op de avond van de Q&A met Rien. Ik lees vooral mee, maar misschien toch leuk om te weten wie we zijn. Sæunn (meestal 'Witjes') is een bijna 14-jarige IJslandermerrie die ik nu 7,5 jaar heb. Ze is vreselijk eigenwijs en vindt in de bak rijden ontzettend stom, dus haar dressuurmatig fijn rijden is een uitdaging. Eentje die ik graag aan ga. :)) Ze vindt vaak dat ze heeeeel goed bezig is als ze half doet wat ik vraag en vindt het dan ook wel genoeg. En ze zegt graag nee. Daar komt bij dat ze als vijfganger niet heel uitgesproken is in haar gangen. Galop is vlak en lateraal, in draf mist ze afdruk. Klinkt echt als een ramp op vier benen, maar ik vind haar (meestal) erg leuk. :D Mijn vorige paard was een vierganger met fijne gangen en aanleg voor dressuur. Daar zaten alle knoppen op, hij draaide ook echt zijn hoef niet om voor een knap staaltje zijgangen. Zo fijn als hem ga ik de witte nooit krijgen, maar het is wel een mooi doel om naar te streven.

Ons grootste probleem is dat ze haar gewicht graag op haar linkerschouder gooit en haar linker achterbeen daardoor niet onder de massa plaatst. Zijgangen voor het linkerbeen zijn dan ook erg moeilijk. Waar bijvoorbeeld het 'wijken langs de bakrand', wat we al jaren doen, voor het rechterbeen keurig gaat is het links een stuk moeilijker. Schouderbinnenwaarts en wijken idem. Als je haar vraagt om haar achterbeen te verplaatsen beweegt ze altijd haar schouders. Ik ben daardoor veel teveel met mijn handen gaan doen om dat tegen te houden. Gevolg: boos paard, boze ruiter, en dan lukken die zijgangen natuurlijk nooit. Nu met de videos van Rien en les van een nieuwe instructeur - wel uit de IJslanders, maar wel van het dressuurmatig trainen en zeer scherp op details - moet ik dus vooral zelf ook veel afleren voor ik krijg wat ik vraag. Lekker confronterend. := We rijden de zijgangen overigens alleen in stap, in draf is echt te moeilijk. Dan gaat ze alle gangen door elkaar gooien en komen we nergens.

Bij de Q&A kwam er ook een paard voorbij - de fries geloof ik - dat het gewicht op een schouder wilde hebben. Rien gaf toen als tip om op de binnenhoefslag te gaan rijden, de makkelijke kant op, en paard iets naar buiten te stellen. Die heb ik daarna eens meegepakt. Witjes vond het vreselijk moeilijk, maar het had wel fijn effect! Onderstaand filmpje was aan het eind van die training. Ik was eigenlijk al aan het uitstappen, maar er kwam net een stalgenootje aan en ik wilde graag zien hoe het eruit zag. We hebben helaas geen spiegels.



Ik was er best tevreden over. Ze laat mooi los en blijft rechterop in de volte.

Tips voor het beter opzij voor het linkerbeen/van die linker schouder af zijn zeer welkom. Ik heb vorig jaar een tijdje gelest bij Piet Bakker waarbij we ook aan de lange teugel bezig zijn geweest met de zijgangen, dat ga ik van de week weer eens wat oppakken om te kijken of dat makkelijker gaat.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:45

Jeetje Sjolvir wat balen! Hopelijk zijn ze beide snel weer goed.


Imre, leuk voorstelverhaal! Lijkt me lastig met zo’n vijfganger. Leuk dat je ook een tip uit mijn filmpje hebt kunnen meepakken! Ik was het met die fries :P
Vind het er wel lekker ontspannen uit zien. Ik mis wat impuls, maar dat is denk ik precies wat je bedoeld met het vlakke van de gangen. Denk dat dat geleidelijk steeds meer zal komen als ze sterker wordt :)

Hier ook maar even een korte update. Heb al lang niks meer geplaatst. Donderdag is de osteopaat geweest, erg blij mee! Niet zo veel dingen als toen in juli gelukkig, maar toch wel gevoelig op de rug. Zadelmaker stond ook nog op de planning dus zodra de bak weer goed is mag die ook nog langskomen en dan hoop ik dat we weer snel wat sprongetjes vooruit kunnen maken :)

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:55

Hallo allemaal,

Een vraagje aan jullie. Rien heeft ons ook laatst behandeld in de Q&A, Lisa met Bella, hij begon ons les te geven vanachter zijn scherm super grappig was dat. Maar ik was volgens mij de enige die nog zooveel moeite met de aanleuning had en waarbij ze maar omhoog bleef komen :P
Maar goed dat filmpje is alweer twee maanden oud, hier een filmpje van gister.

https://www.youtube.com/watch?v=3xcPNt66XPc

Het gaat echt stukken beter ik ben echt super blij, ik probeer het zo overdreven tegen de hand komen heel erg voorwaarts op te lossen zoals Rien gaf als tip en dat gaat super.
Wat ik alleen wel merk nu is dat ze wat zwaarder wordt in de aanleuning. Sowieso heb ik liever dit en constant dan hoe het eerst was met compleet los of in de lucht met haar hoofd dus ben al super blij.

Ik vraag me alleen af hoe ik vanaf hier ervoor kan zorgen dat ze zichzelf meer gaat dragen en niet op mijn handen leunt. Is dat vooral overgangen rijden of hebben jullie meer tips? En zal ik wel nu al veel overgangen gaan rijden of nog even wachten tot het wat langer goed gaat? Want dit is pas de afgelopen 2 keer dat het nu zo goed gaat, ik wil het niet meteen verpesten door nu teveel te gaan vragen.

Heel graag hoor ik of jullie tips hebben :)

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:15

Inderdaad overgangen, wijken, sb etc. Achterbeen activeren.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:00

@proven, was ze ook in dit filmpje te zwaar? Ik zie maar 1 kort moment waarop ik me dat kan voorstellen maar ook daar zou ik er zelf niet opkomen. Wat een enorme verbetering trouwens zeg! Viel me toen al op hoe mooi rustig je blijft. In het filmpje zou ze er naar mijn smaak nog nét ietsje meer doorheen kunnen lopen. Dus als je vindt dat ze in het filmpje te zwaar is, dan lijkt me dat eerder omdat ze zich er nog ietsje uit drukt. Maar misschien was het niet op het moment van filmen aan de orde. Ben benieuwd.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:17

Proven wat een verschil!! Super.

Ik vandaag ook weer getraind. Meneer was weer lekker energiek. Jeetje die heeft er een vaart in van begin tot eind. Dat je bij het uitstappen nog constant moet bijhouden. Galopperen hielp vandaag niet, Hij werd alleen maar heter. De aanleuning gaat goed tot ik hem moet terugnemen. En dat doe ik op zachte manier, eerst op stem, dan in combinatie stem/zit dan pas terugnemen aan de teugels. Maar zodra ik hem in rustiger tempo wil verlies ik de verbinding. Niet dat hij de giraffe gaat uithangen maar meer wat hoog in de nek en opgekropt. Vandaag niet echt aan iets anders toegekomen, jammer. Maar gewoon geduld hebben en dan komt het wel goed. Mijn wedstrijd ging niet door, we waren niet in goede conditie. Bovendien mocht ik in totaal daarvoor 150 dollar aftikken, vond ik beetje te duur. Succes iedereen nog die nog gaat trainen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 07:45

Ga ik daar lekker mee aan de slag overgangen en wijken.
@promisse tijdens het filmpje inderdaad niet, dat was meer aan het begin van de training. Hoe zorg ik ervoor dat ze wat meer erdoorheen gaat? Zelfde doen en teugels iets korter of wat anders? Heb de teugels vrij lang nu maar omdat ze zo paniekerig reageerde steeds erop heb ik ze nu liever te lang en dat ze wel contact accepteert dan dat paniekerige, maar uiteindelijk zal ik ze wel wat meer op moeten pakken inderdaad.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:29

proven02 schreef:
Hallo allemaal,

Een vraagje aan jullie. Rien heeft ons ook laatst behandeld in de Q&A, Lisa met Bella, hij begon ons les te geven vanachter zijn scherm super grappig was dat. Maar ik was volgens mij de enige die nog zooveel moeite met de aanleuning had en waarbij ze maar omhoog bleef komen :P
Maar goed dat filmpje is alweer twee maanden oud, hier een filmpje van gister.

https://www.youtube.com/watch?v=3xcPNt66XPc

Het gaat echt stukken beter ik ben echt super blij, ik probeer het zo overdreven tegen de hand komen heel erg voorwaarts op te lossen zoals Rien gaf als tip en dat gaat super.
Wat ik alleen wel merk nu is dat ze wat zwaarder wordt in de aanleuning. Sowieso heb ik liever dit en constant dan hoe het eerst was met compleet los of in de lucht met haar hoofd dus ben al super blij.

Ik vraag me alleen af hoe ik vanaf hier ervoor kan zorgen dat ze zichzelf meer gaat dragen en niet op mijn handen leunt. Is dat vooral overgangen rijden of hebben jullie meer tips? En zal ik wel nu al veel overgangen gaan rijden of nog even wachten tot het wat langer goed gaat? Want dit is pas de afgelopen 2 keer dat het nu zo goed gaat, ik wil het niet meteen verpesten door nu teveel te gaan vragen.

Heel graag hoor ik of jullie tips hebben :)


Op het filmpje moet ze nog wat meer van achter naar voor gaan lopen en dan zal ze ook wat nageeflijker worden aan de voorkant. Overgangen zijn nog te veel van het goede denk ik, als je wilt dat ze zichzelf meer gaat dragen en niet gaat stuwen en het gewicht in je handen legt. Kun je het beste schijnovergangen gaan rijden naar de bijna stap en dan weer naar voren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:06

Dankje @Elisa, ga ik dat proberen! Dat is wel meteen zo moeilijk haha maar kunnen we mooi mee aan de slag.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:50

Hoort zadelmak maken ook bij het proces. :P

Trots op de jongste telg hier!
Afbeelding

Helaas is de bak hier alweer te nat om te rijden :roll:

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:13

@proven, ik heb het filmpje nog eens bekeken en met het eerste filmpje in gedachten denk ik dat je gewoon heel erg goed bezig bent en ben ik er van overtuigd als je zo door rijdt, het mooi voor elkaar krijgt. Het ziet er nu in mijn ogen al heel goed uit. Rien legt dingen uit zoals op de volte wat stelling vragen en daar naar toe rijden en zo. Denk dat als je dat met de rust doet die je steeds laat zien, hij vanzelf uiteindelijk nog iets meer in de hand gaat vallen. Vooral niet afdwingen lijkt mij, gezien waar hij vandaan komt. Ik denk dat je heel goed op weg bent om hem in je hand te laten vertrouwen. Ik zou zo door gaan.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:08

haar :o

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:24

Zo hehe eindelijk filmpje van proven02 gekeken. Hele verbetering! Denk dat je nu wat te veel in een tempo rijd. Maar dat was al gezegd. :D

Hier zo filmpje van de merrie. Ze gaat been steeds meer accepteren al krijg ik nog steeds af en toe wat bokken om de oren. :+
Vandaag was bodem wel erg slecht, dus ze liep wat minder constant. Maar dat is logisch. Sop, sop, sop. :=
https://youtu.be/-nRqtxPLzMY

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:45

Helaas te ver weg voor mij. Dan ben ik al opgebroken als ik aankom.

Zorro vandaag. Probeer hem nog ronder te krijgen. Was altijd bang dat hij er dan achter zou duiken maar dat is niet zo. Dus dat is fijn om te weten

https://youtu.be/2vprsQ135AU

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:48


Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:59

Ik heb een mijlpaal gehaald vandaag *\o/* . Na laatst wat tips hier gevraagd ivm alle commando's opvatten voor de linker galop heb ik hem vandaag voor het eerst in de rechter galop gekregen en wel 2 x *\o/* . En de gouden tip was : zodra het binnen voor been naar voren gaat been geven :o . Tja misschien simpel voor jullie maar ik geef normaal gewoon de hulp met been verleggen en begrenzen met de buiten teugel maar daar heeft mnr maling aan. Dus daar reed ik dan NU,NU,NU,NU _O- in mijn hoofd _O- wanneer het been naar voren kwam en ik been moest gaan geven _O- . gelukkig is die nu ook wat voorwaartser waardoor ie gelijk aansprong en niet pas 10 passen verder :)* we komen er wel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duhelo, FCSA, Maanon_, QueenBeeBee en 33 bezoekers