Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:56

Die van mij is een grote kijkert. Ze kan heel flitsend snel schrikken. Dat komt uit het niets en gaat zo snel dat ik het niet kan voorkomen. Als ze ergens bang voor is en ze moet er langs dan doe ik dat met haar hoofd richting het enge. Alleen op een wedstrijd doe ik haar hoofd er juist van weg. Dan rij ik haar er op gehoorzaamheid langs.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:11

Nu we het over schrikken en wegspringen hebben bedenk ik mij ineens iets anders.
Ik struggel al een tijd met buitenrijden met mijn paard ik weet wel dat ik het gewoon moet doen en moet opbouwen en het vanzelf beter gaat maar misschien hebben jullie nog andere tips ?
Volgens de vorige eigenaresse was ze een mak lammetje buiten die reed er zonder hoofdstel zonder zadel op buiten. Nou kent zij ook geen angst gewoon echt niet dus dat verklaart een hoop.
Maar als ik met haar buitenrij is ze allereerst heel kijkerig en kan ze uit t niets steigeren omspringen en wegrennen. En dan lopen we weer 10 meter en doet ze hetzelfde. Vorig jaar heb ik dit doorgezet door haar steeds terug te draaien en het ging steeds beter. Nu zijn we in december samen gevallen omdat ik haar tijdens het springen omdraaide. Daardoor ben ik heel bang geworden durf ik niet meer door te zetten en nu dus ook niet meer buiten te rijden. Sinds een maand ben ik langzaam weer aan het opbouwen door een minirondje buiten uit te stappen dat gaat best goed ook al vind ik het heel eng.

Even een paar puntjes, als we met een ander paard erbij zijn is er niks noppes aan de hand dan volgt ze zonder überhaupt te kijken. Als we voorop gaan lopen krijgen we hetzelfde verhaal wat nog 3x zo eng is omdat ze gewoon op dat andere paard springt zonder aarzelen mocht die in de weg staan bij het omdraaien.
Verder rijdt mijn bijrijdster 1x per week en die stapt ook wel eens buiten uit bij haar is ze heel braaf doet ze niks behalve kijken.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:26

Hoe doet ze het als er iemand te voet of op de fiets mee gaat, proven02? Dan heb je wel hulp/steun, maar geen ander paard. Misschien helpt dat voor jou net om door te zetten? Of je bijrijder eerst en als je ziet dat ze braaf is wissel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:00

Je hebt in ieder geval al een begin gemaakt met een klein rondje uitstappen. Dat dit eng is, is logisch. Tenslotte zal je eerst het vertrouwen weer terug moeten vinden. Je zou de tips van MyWishMax mee kunnen pakken of langzaamaan je rondjes groter maken naarmate jouw vertrouwen meer stabiel is.
Gun het in ieder geval wel de tijd, je bent al goed bezig vind ik :(:)

Mss is het een optie om eerst gewoon met het paard aan de hand te lopen. Desnoods stap je halverwege op als ze redelijk kalm is. Je kan altijd nog afstappen als het even te veel wordt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:10

proven02 schreef:
Nu we het over schrikken en wegspringen hebben bedenk ik mij ineens iets anders.
Ik struggel al een tijd met buitenrijden met mijn paard ik weet wel dat ik het gewoon moet doen en moet opbouwen en het vanzelf beter gaat maar misschien hebben jullie nog andere tips ?


Ik zie schrikken/wegspringen/moeilijk met buitenrijden eigenijk allemaal als problemen met ontspanning en ik zie ontspanning en zelfverzekerdheid trainen als een (net zo) lange leerweg als dressuur waarbij je constant kleine stapjes neemt.

Net als bij dressuur wordt het vaak niet beter als je maar gewoon blijft herhalen. Je kan ook niet beginnen bij de piaffe en de passage, ik heb een heel schema hoe je dit langzaam introduceert bij je paard (en jezelf).

Tristan Tucker is een goede om bij te kijken hoe je specifiek je paard meer ontspannen en stoerder kan leren te zijn. Zonder specifieke oefeningen kan het soms lastig zijn bij een gespannen paard.

Verder kan je beginnen met bedenken wanneer je paard wel ontspannen is, wanneer wordt hij gespannen (begint met schrikken/wegspringen/stugger op de hulpen etc) en wat is het kleinste stapje dat je daarin vooruit kan gaan? Alleen naar buiten gaan (en daarbij ontspannen blijven ;) ) is voor sommige paarden echt het allermoeilijkste wat je ze kan vragen, dus begin daar niet mee.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:27

@mywishmax mijn vriend is vorig jaar een keer mee op de fiets geweest, dat ging echt super bizar genoeg. Ik denk dat dat vooral kwam omdat ik afgeleid was en ontspannen aan het praten was continu i.p.v. letten op wat er allemaal eng zou kunnen zijn. Mijn vriend snapt nog steeds niet waarom ik niet meer naar buiten ga omdat hij haar alleen maar braaf heeft gezien :P
Maar dat is een erg goede inderdaad om dat nog eens te proberen binnenkort voor ik helemaal alleen een groter rondje ga proberen! En mijn bijrijdster eens vragen is ook een hele goede inderdaad!

@Inxs aan de hand is er dus echt helemaal niks aan de hand dat is het stomme, dan kan ik alle kanten op naar buiten ze volgt me braaf en kijkt nergens op of om naar.

@Sanne ik snap wat je zegt, maar ik vraag me dan af hoe komt het dat dit alleen bij mij zo is, en niet bij mijn bijrijdster en bij de vorige eigenaar. Het ligt blijkbaar aan spanning die ik over breng ofzo of dat ze misschien geen vertrouwen in mij heeft ik heb geen idee, maar aan haar ligt het dus niet zou ik zo denken. In de bak hebben we dit ook een hele periode gehad trouwens dat we op een gegeven moment op 15 bij 15 meter bleven omdat ik niet verder durfde omdat ze continu wegschoot. Tot ik mijn mindset dus veranderde, met losse teugel(tegen al mijn gevoel in) door de bak liep heel erg lette op het ontspannen van mijn lichaam en een beetje gaan zingen om mijn ademhaling onder controle te krijgen. In de bak gaat het nu weer super vandaar dat ik dus echt denk dat het aan mij ligt en niet aan dat zij echt angst buiten zou hebben oid.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:49

Het gaat ook niet perse om haar, het gaat om jullie als combinatie. Dat kan je nog steeds op dezelfde manier oplossen door kleine stapjes te nemen.

Met de fiets mee, is in mijn ervaring net zoiets als wandelen of achter een ander paard aan, ze hoeven niet zelf eerst, dat maakt het echt een stuk minder spannend. Helemaal alleen op stap is dan nog weer een hele stap verder, dan hebben ze nergens steun aan.

Wat je kan doen, is bijv. of gaan wandelen en dan hele kleine (succesvolle) stukjes erop of bijv. achter een ander paard aan en kleine stukjes wisselen en voorop rijden in stap, dat zou een volgende stap kunnen zijn. Net zo lang tot ze (jullie ;) ) ontspannen blijven daarbij.

Maak de stappen niet te groot! Als je een slechte ervaring hebt, dan wordt de spanning alleen maar groter, bij jezelf en bij je paard.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:59

Oh zo ja. Dat ga ik inderdaad proberen dan thanks!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:22

Succes! Ik heb nu een paard die eerst ook vrij stoer leek. Een mak schaap aan de hand en achter een ander paard aan en in eerste instantie ook best stoer voorop, maar toen ben ik waarschijnlijk iets te snel doorgegaan naar alleen naar buiten en is er één keer iets (semi)spannends gebeurd en toen was ze gelijk een beetje haar vertrouwen kwijt. Voorop lopen was toen opeens ook een probleem. Het vertrouwen is soms echt breekbaar.

Door langzaam weer op te bouwen, kan ze nu weer goed voorop lopen en heb ik afgelopen week alleen een ontspannen (stap)buitenritje gemaakt, een bekend rondje. Rustig aan, vertrouwen is moeilijk te krijgen en snel afgebroken :)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:53

Het zal vast en zeker aan jou liggen. Dus dan denk ik dat daar ook de oplossing ligt. Ik vermoed dat ze aan jou geen steun heeft omdat ze angst bij jou voelt. Ze ondervindt steun van een niet angstig paard die voor haar loopt, van een niet angstige fietser naast haar, van een niet angstige ruiter op haar. Dat geeft wel aan dat het van zichzelf geen grote schrikker is. Dus dat is positief!
Nu jij nog. Over je angst heen komen zal denk ik niet zo makkelijk zijn. Want omdat je bang bent, zal ze blijven schrikken, wat jou weer angst geeft.
Wat ik mezelf heel erg aangeleerd heb is te doen alsof ik de dingen niet spannend vind. Daar ben ik zo goed in geworden dat ik als reflex reactie op schrikken van een paard heb, dat ik mijn lichaam volledig ontspan. Doordat ik meteen ontspan, herstelt het paard zich ook sneller.
En als ik iets spannends in de verte zie, waarvan ik weet dat ze dat eng vind, dan doe ik bijv. net alsof ik het geweldig vind. Als ik aan het stappen ben dan gooi ik de teugels los en begin enthousiast te vertellen hoe mooi ik het enge vind. Bijv. als ik herten zie. Ik focus me dus op mijn liefde voor die dieren en zo houd ik mezelf uit het spannende gevoel dat ze misschien om zal draaien.
Als ik iets spannends zie waar ik niet oprecht enthousiast over kan doen, zoals een omgevallen container, dan gooi ik de boel ook los en ga ik helemaal in het gevoel zitten van vertrouwen dat ze het kan en durft. En dat zeg ik dan ook. "dit kan jij! ga maar eens kijken, ik weet zeker dat je dat kan!" Ondanks het feit dat ik om haar te helpen bewust in dat gevoel ga zitten, meen in het oprecht. En ik ben ook oprecht blij en trots als ze er voorbij is gegaan. Ik laat haar als het veilig is het liefst er naar toe gaan en ga pas verder als ze het aangeraakt heeft, wacht dan nog even want als ik te snel verder loopt, schrikt ze alsnog omdat ze de spanning nog niet kwijt is.
Stel dat ik aan het draven of galopperen ben en ze schrikt, dan ontspant mijn lichaam zich ook ( omdat ik mezelf dat heb aangeleerd) en draaf of galoppeer ik meteen verder, oplettend dat mijn lichaam, vooral armen en benen en rug, helemaal ontspannen zijn. Ik doe dus expres met mijn lichaam net alsof er niets gebeurd is.
Als ze knetter heet is dan ga ik zingen of stel ik me voor dat ik op het strand rij, wat me heerlijk lijkt. Ik hou dus ook daar mijn lichaam met mijn geest voor de gek, daarmee ook mijn paard het signaal afgevend dat alles chill is. Ik reed vroeger ook wel eens met muziek. Of ik vertel(de) haar allemaal dingen, waardoor ik mijn aandacht afleidt van de spanning.
Ik ben er van overtuigd dat je je lichaam voor de gek kan houden. En daarmee dus ook aan je paard een ander signaal kan geven. En zo kan je samen werken aan je angst.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik hierboven niet helemaal eerlijk was want ik ben zelden echt bang. Maar een beetje spanning is voor mijn paard al niet handig omdat ze de wereld zelf behoorlijk spannend vind. Dus wat ik er schrijf heb ik echt gedaan en doe ik nog steeds en werkt voor mij perfect.

Waar ik wel echt bang voor ben ( hoewel ik het ook weer heel leuk kan vinden ) is springen.
Na de enorme storm van een paar maanden geleden reed ik in het bos en lagen er giga veel bomen over de paden heen. Ik kon niet anders dan er overheen gaan. Dus ik nam de eerste paar bomen met aardig wat spanning in mijn lijf. Maar terug was al helemaal geen optie meer omdat ik dan ook die hindernissen weer moest nemen en ik een hekel heb aan de zelfde route terug rijden. Dus ik ging verder. De ene boom was nog dikker en hoger dan de andere maar ik moest door. En zonder twijfel in mijn lijf want een weigering kon ik me helemaal niet veroorloven. Ik heb het opgelost door letterlijk net te doen alsof ik een proffesionele springruiter was in een parcours. Gewoon mezelf voor de gek gehouden, en dat gaf me net de lef om door te gaan. één keer door de eerste meters mijn ogen dicht te doen omdat de boom zo hoog was dat ik mezelf alleen met mijn ogen dicht zover kon krijgen om er 'vastberaden' op af te rijden. En het werkt echt! Je lijf en je geest veranderen door die voor de gek houderij. En ik heb er uiteindelijk nog van kunnen genieten ook en was super trots op haar dat ze alles zo moeiteloos en zonder twijfel gesprongen had.

Als laatste nog een voorbeeld en dat is wedstijden. Ik kan daar echt heel zenuwachtig voor zijn, omdat ik te graag een winstpunt rijd. Ik los dat op door te doen alsof ik een bekende ruiter ben die ik bewonder. Ook hier weer gewoon doen alsof. Dat verandert je geest en je lichaam.

Wie weet is het iets waar jij ook iets mee kan.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:31

Wow Promisse echt super mooi geschreven en wat een goede tips! Heel erg bedankt!
Ik ga dit zeker ook proberen en ik denk ook dat het echt zal werken want het is echt het vertrouwen dat ze bij mij mist inderdaad.
Jezelf aanleren om je lichaam te ontspannen als ze schrikken lijkt me wel echt onwijs moeilijk, maar dat is misschien ook een proces? In ieder geval proberen die mindset helemaal om te gooien ga ik zeker doen!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:04

Ja het is een proces. Je traint jezelf als het ware. En als je jezelf goed genoeg kunt overtuigen dan overtuig je ook je paard.
En het werkt zeker weten. Je emoties zijn het resultaat van van stofjes in je lichaam. En je lichaamshouding heeft invloed op de productie en afbraak van die stofjes. Zoals dat je je daadwerkelijk anders gaat voelen als je glimlacht. Ook al is die glimlach in eerste instantie fake. En aan de andere kant kan je jezelf spanning geven door je lichaam aan te spannen alsof er iets ergs gebeurd is. En in beide gevallen werkt het nog sterker als je er passende gedachten bij verzint.
Tristan Tucker zegt ook dat je paard kalmerende stofjes aanmaakt als hij zijn hals laat zakken. Dus ook bij paarden werkt het zo. Dus je paard strak pakken omdat je denkt dat je daarmee meer controle hebt werkt averechts. Tenzij jullie zover zijn met de africhting dat je hem op gehoorzaamheid er langs kan rijden. Zolang je dat niet kan, moet je altijd proberen hem uit te nodigen te zakken in de hals zodat hij de beste kans maakt te kalmeren. Maar daarvoor moet je zelf ontspannen genoeg zijn want je kan hem niet uitnodigen met een strak lichaam van angst. Als je dat dus niet kan dan doe je er in mijn ogen het beste aan de teugels zo lang mogelijk te laten.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:12

Ik doe in grote lijnen wat promiss schrijft met een paar nuance verschillen.
Ik let bewust op mijn ademhaling. Als er iets eng aan komt (een enge hoek of een voorbij razende vrachtwagen adem ik heel bewust rustig uit. Dát zorgt voor een fop signaal van ontspanning. En dan hoef ik maar aan 1 ding te denken ipv aan al mijn ledematen. Je kunt volgens mij bijna niet verkrampen als je gelijkmatig rustig uitademt. Je brengt je energie naar beneden.
Daarnaast kijk ik bewust NIET naar wat eng is. Ik kijk letterlijk de andere kant op of er straal voorbij. En ga dan inderdaad praten/zingen etc.
Dat werkt zelfs bij hindernissen. Ik probeer niet naar de sprong zelf te staren. Maar naar waar ik heen wil. Er óver dus. Neus in de lucht.

Als je hulp bij je hebt kan het heel erg helpen om ze vragen te laten stellen die over iets heel andere gaan. Om bij jou de focus er af te halen. Ik vroeg een stalgenoot in detail te bespreken wat ze als ontbijt op had als ze weer eens iets eng begon te vinden. Hielp heel goed.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:30

Wat leuk dat jij dat ook zo doet. En goede aanvullingen!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:41

Super bedankt voor de tips! Vanavond meteen maar uitproberen bij het minirondje buiten uitstappen. Als het niet te hard waait even kijken nog :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:54

Hmm, er komen een aantal tips voorbij die ik ook uit ga proberen :j

Nu let ik er wel op dat ik mijn teugels niet kort vastpak bij spanning of iets engs, en tegenwoordig check ik mijn eigen lijf of ik spanning heb en dit ook los laat. Maar als ik de teugels los laat schiet mijn merrie er als een snoek vandoor. Ze vliegt niet mijlenver weg, maar ben haar wel kwijt op dat moment.
Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:59

Zo even mijn filmpje terug gekeken. Inderdaad best positief. :)) Tempo moest inderdaad terug, dus dat hadden jullie goed. :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:11

Wauw ik ben zo zo trots!
Vanavond ondanks de harde wind toch het minirondje buiten uitgestapt.

Met lange teugel!!
Ook al ging het volledig tegen mijn gevoel in en dacht ik alleen maar wat als ze nu wegschiet..
Maar heb het toch gedaan! En het ging super! Ze liep een beetje te kijken maar liep braaf door. Toen kwamen we een obstakel tegen (een soort hobbel op het fietspad en omdat het had geregend was de hobbel een beetje donkerder van kleur). Ze keek ernaar twijfelde een beetje en ging langzamer. Toen draaide ze langzaam een beetje om (dus niet steigeren of springen). Toen heb ik haar heel zacht terug gestuurd en direct weer lange teugel. Zij nog even verder kijken en toen zelf uitgezocht waar het "veilig" was om te lopen en toen ging ze eromheen. Ohh ik was zo trots :D :D Ze kan het dus helemaal zelf zonder mijn gespannen gepush, zelfs beter want nu steigert ze niet :D

Echt super blij.

Nou zal dit vast niet altijd zo gaan haha want dit was het rondje dat ze al vaak heb gedaan dus een nieuw stuk is mogelijk anders, maargoed dit was al een grote stap :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:20

En ik ben nu trots op jou! Goed gedaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:29

Wat stoer Proven! *\o/*

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:46

super gedaan joh! En nu hoeft ze niet te steigeren want steigeren is in dit geval lijkt mij uit willen breken. Nu ze al los was was daar geen reden toe en kon ze door de rust er ook voor kiezen om op onderzoek te gaan. Trots op jullie!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:51

Proven: top! Stoer dat je het meteen probeert.
Als je een gevoel van houvast wil hebben kun je altijd nog een bokriempje aan je zadel maken of een halstertouw om de hals doen.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 01:31

Wat een overwinning Proven, op deze ervaring blijven bouwen. Niet teveel in een keer proberen maar rustig blijven opbouwen met vertrouwen.

Gelukkig zaten we allemaal goed met ons tempo, dat schept ook vertrouwen toch. Ik vond het bijzonder dat je daar toch mee aan het werk durfde zo op het advies van een forum.

En nog meer overgangen, zowel in tempo als buiging. Over hoe het moet voelen is toch nog moeilijk om te beschrijven, maar die “stokjes” klopt echt met het van achter naar voren rijden. Als je het gevoelt hebt weet je het, anders ben je nog steeds op zoek. Een goede schoolmeester is wat dat aangaat zijn gewicht in goud waard.

Ook de opmerking dat er tijd overheen gaat is heel treffend, maar als de oefening niet helemaal goed wordt uitgevoert, dan krijgt je het beoogde resultaat nooit.

Wie zei dat paard rijden zo eenvoudig is sloeg de plank behoorlijk mis.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:29

pol013 schreef:
Proven: top! Stoer dat je het meteen probeert.
Als je een gevoel van houvast wil hebben kun je altijd nog een bokriempje aan je zadel maken of een halstertouw om de hals doen.


Dat is een goede ga ik doen!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:07

proven02 schreef:
Wauw ik ben zo zo trots!
Vanavond ondanks de harde wind toch het minirondje buiten uitgestapt.

Met lange teugel!!
Ook al ging het volledig tegen mijn gevoel in en dacht ik alleen maar wat als ze nu wegschiet..
Maar heb het toch gedaan! En het ging super! Ze liep een beetje te kijken maar liep braaf door. Toen kwamen we een obstakel tegen (een soort hobbel op het fietspad en omdat het had geregend was de hobbel een beetje donkerder van kleur). Ze keek ernaar twijfelde een beetje en ging langzamer. Toen draaide ze langzaam een beetje om (dus niet steigeren of springen). Toen heb ik haar heel zacht terug gestuurd en direct weer lange teugel. Zij nog even verder kijken en toen zelf uitgezocht waar het "veilig" was om te lopen en toen ging ze eromheen. Ohh ik was zo trots :D :D Ze kan het dus helemaal zelf zonder mijn gespannen gepush, zelfs beter want nu steigert ze niet :D

Echt super blij.

Nou zal dit vast niet altijd zo gaan haha want dit was het rondje dat ze al vaak heb gedaan dus een nieuw stuk is mogelijk anders, maargoed dit was al een grote stap :D


Super +:)+ Ik zou dit rondje volhouden totdat je dat helemaal ontspannen kan afleggen met lange teugel zonder pushen en spanning van jou kant. Elke keer als je op zo'n ontspannen manier iets kan overwinnen dan leren ze iets. Elke keer als het met veel drama gaat, dan leren ze er niks van +:)+