Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:30

Dat spannende had ik eerst ook altijd.
Toen ging ik SGW's rijden, wat ik echt spannend vind, en nu denk ik echt WTF kan je gebeuren in een dressuur proef??? Helemaal NIKS. Je rijd een paar rondjes, bietje harder, bietje zachter, pootje over en klaaaaar. <<) <<)


proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:33

pol013 schreef:
Dat spannende had ik eerst ook altijd.
Toen ging ik SGW's rijden, wat ik echt spannend vind, en nu denk ik echt WTF kan je gebeuren in een dressuur proef??? Helemaal NIKS. Je rijd een paar rondjes, bietje harder, bietje zachter, pootje over en klaaaaar. <<) <<)


Hahah ik ga stuk _O-
Technisch gezien is het wel zo haha
SGW gaan rijden is dus de oplossing *\o/*
Alleen mijn paard kan niet springen |(

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:38

Nou ja, beetje zwart wit gesteld natuurllijk maar ik voel het wel oprecht zo. Kan ik het nog wel spannend vinden of ik de proef ga onthouden maar dat beknepen gevoel heb ik echt nooit meer zo erg gehad.

Proven: er zijn maar heel weinig paarden die niet kunnen springen. Beetje ervaring opdoen en soms gewoon een beetje vrijer en voorwaartser er naar toe laten lopen doet vaak wonderen. En bij mijn oudje: oh het kán niet stuk? (vaste hindernis ipv balken en een beetje hoger) Dan maar beentje vouwen en er overheen.....Bleek hij het prima te kunnen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:43

Ja kan me voorstellen pol.

Klopt dat hoor ik vaker heb het 1x geprobeerd. In draf doet ze niet eens de moeite om te springen en de beentjes gaan maar net iets hoger soms ligt het eraf soms blijft het liggen. En in galop is het afwachten hoe ze uit komt of de balken blijven liggen of niet. Ze zal zelf geen moeite doen om goed te springen in ieder geval maar weigeren of wild worden doet ze gelukkig ook niet.
Misschien met wat lessen en oefenen dat we het nog eens gaan proberen ooit :)

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:48

Springen is gewoon doodeng, weer tikje erger dan dressuur. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:42

Nou 63.71% en ging nog niet eens top, maar geen fouten in de proef. :)) moest gewoon gaan starten van haar.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:38

Mirjam dan gewoon luisteren en doen

Ik moet de filmpjes ook weer gaan kijken maar dressuur alleen nog bitloos (paard accepteert tot nu toe om onbekende reden geen bit meer, springen en crossen op een scherper bit kan wel 8)7 onderzoeken lopen nog). Ze doet het geweldig bitloos en loopt ook zo haar m2 proeven met winst door, dus een echt probleem is het niet. Alleen werkt het bitloos net wat anders dus ik probeer het rien principe toe te blijven passen maar moet daar wat voor vertalen ( en bitloos is ook voor mij nieuw). Dus het is een uitdaging

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:47

Lastig zeg. En Z mag niet meer bitloos geloof ik :\

Ga 7 oktober officieel starten. :o
Ondertussen natuurlijk goed doortrainen op de ontspanning en toch aanspanning.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:05

Klopt dat je in het Z niet bitloos mag. Volgens de knhs is het namelijk onmogelijk om verzameling te laten zien zonder bit.

Ik ben net begonnen aan bitloos verzameling rijden en ja het is 1600x moeilijker dan met bit omdat je niks kan helpen met je hand. Dus verzameling komt 100% uit het paard. Maar ik denk niet dat het onmogelijk is. Dus ooit ga ik maar een discussie voeren met de knhs in de hoop op dispensatie of zoiets

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:17

Zou ook wel raar zijn als het niet zonder bit kan, word toch niet bewerkstelligd door het bit.
Nou ja eerst mocht M ook niet bitloos, dus misschien gaan ze ook nog zover het Z toe te laten.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:39

Leuk Mirjam! Netjes gedaan! Nu maar echt dan !

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:07

Dank. Eerst zaterdag met deze dame. Debuut voor haar, dus gaat ze spannend vinden. :))

Afbeelding
Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:35

gefeliciteerd, mirjamalvaro.

Balen dat je paard zonder bekende reden ineens het bit niet meer in wil, Joki.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:17

MA, op naar die voor de echt!! En zaterdag met je andere vlam ben benieuwd!

Hier zwarte blessure.. echt @#$@#$%$3 Bedankt stalgenoten.... -:(-

Beige is echt pokoloko, zit geen rem meer op.
Verder wat polo zegt, dressuur kan je weinig gebeuren, me chicken heeft op de keuring met Heps geprobeert L springen te halen, voor het idee.. Dat gingen we echt niet doen, we gingen M1 diploma dressuur halen. Parcours voor de L stond er, dus ik vragen is dit het L parcours? Ja, was het.. Dus ik dacht, maar dit kan ik! (dacht altijd is me te hoog en HEps ook.. dus laat maar). Had 10 minuten om paard te pakken en in te rijden.

Kom ik daar... STaan ze het te verhogen, whaaahhhhh, slik.. maar ja, wie A zegt moet ook B zeggen. Zonder B.P. want ik ging helemaal niet springen en had al tijden niet gesprongen.... (vind mij nek niet zo als je niet uitkomt) met knal oranje peesjes (want die had ik bij me).
Geloof me als je nog nooit ene Tripple van 70 80 90 van 1 meter breed hebt gesprongen... met een bepaald paard en dat paard dat ook nog nooit heeft gedaan is dat best veel voor je pony van 141.5 cm groot. Rest van parcours sprong ze super! Kwam niet mooi uit voor tripple dus weigering en 2 x erna ook, maar mede mijn twijfel denk ik zat er niet op te wachten met paard vol in de triple te landen, niet eerlijk voor haar en hoe had ik dat die maandag uit moeten leggen bij de revalidatie.. uche...
Maar! Weet nu wel dat ze het kan en ik het durf, dus volgend jaar gaan we hem gewoon halen, dan misschien ook een keer oefenen van te voren :+ }> :D :o .
M1 dressuur diploma wel gehaald en ze is stermerrie geworden en bijzonder lijstje bij bestgaande rijpaard, hi hi.
Afbeelding

Rij momenteel bitloos, gewoon met hack hoor, dus daar mag je ook in de M2 niet KNHS mee starten, wanwege plekje bij haar mondhoek. (tumortje) plomtidom wat door de polder en dat is het zo'n beetje. Vandaag wel naar de bak geweest, want dikkiedik moest galopperen en buiten hier geen kans en ik kan niet draven, dus dan maar rondjes....

Joki, bij jou is raarder, daar zou ik toch wat achter gaan zoeken, kan nooit zomaar zijn.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:22

Balen van zwartje. :(
En goed van heps! Wel weer minder van tumor.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:02

Omdat het hier in het topic werd genoemd en ik het ook al elders voorbij had zien komen, heb ik (ipv de online cursus van vdSchaft) een maand abo op wehorse.com (voorheen Pferdia) genomen.
Ik vind het echt geweldig! Veel verschillende en hele goede klassieke ruiters die hun training laten zien en/of toelichten. Ik heb veel gekeken van Klimke, was ook verrast door het werk van Anja Beran met jonge paarden (veel meer voorwaarts dan ik had verwacht) en ben nu onder de indruk van hoe Uta Gräf met haar paarden omgaat.

Het is misschien ook wel wat voor de mensen die op zoek zijn naar info over de oefeningen van het Z en hoger en dat in de online cursus van vdSchaft nog niet echt vonden. Daarover zit ook eea erin en voor een maand is het niet zo prijzig.
Misschien hebben jullie er wat aan.

Verder lees ik nog steeds mee en ben ik onder de indruk van ieders vorderingen, echt goed bezig allemaal!

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:52

Ik kom even uit mijn stille meelezer hoekje. Echt zo super fantastisch dat het bij jullie zoveel brengt.. Ik wil daar ook even op inhaken. Een jaar geleden liepen paardlief en ik door mijn toedoen helemaal vast, ik bleek teveel op mijn hand en de voorhand te rijden dat mijn paard steeds slechter ging bewegen. Ik haalde de punten bij lange na niet in het L1 en aankomend weekend mag ik het dan gaan proberen in het L2. Heb er enorm veel zin in *\o/* , we zijn net terug van een instructieweek waar ik in mijn L2 proef 188 punten heb gereden dus ga met goede moed op wedstrijd zaterdag.
Ook in het springen heb ik enorm profijt van de cursus. Ik ben wel al die tijd alleen nog bezig geweest met Module 1, welke ik meerdere keren opnieuw heb bekeken.
Wil nu dan ook echt aan de gang met Module 2. _/-\o_ *D

Zal eens kijken of ik wat kan plaatsen van mijn voortgang!

Adonis (Larino X Landadel)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:54

visitor: ik was dat. En ik ben daar ook heel tevreden over. Pferdia staat met stop op 1 bij mij. (of wehorse zoals ze het nu noemen)

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:45

Hierbij mijn voortgang het afgelopen jaar, ben benieuwd wat jullie vinden;

Vorig jaar L1 - Haaksbergen (170 punten):
https://youtu.be/0X9JvmH6Ln4

Vorige week L2 proef 14 - instructieweek PMO (Steenwijk):
https://youtu.be/_yk_UQDiviA

Feedback na de L2 proef:
https://youtu.be/QpT5TbDCKBk


We zijn er natuurlijk nog lange niet, maar ik ben wel elke dag een beetje blijer dat het steeds fijner voelt om dressuur te rijden. :o

Ps. beter voor iedereen, geluid uit! ;-) Ik weet niet hoe ik deze uit kon zetten met uploaden, eerste keer dat ik dat doe en durf… :')

Adonis (Larino X Landadel)

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:08

Ziet er niet verkeerd uit, Steph_. Maar net wat je zegt het mag allemaal nog beter.

Ik ben na het eerste commentaar van de jury in het feedbackfilmpje gestopt. Buiging krijg je niet door middel van je teugel naar binnen te doen. Maar door het hele lijf te laten buigen. Vind dat eigenlijk heel goed uitgelegd in het nieuwe hoofdstuk van Rien.
Denk dat als hij nog meer door het lijf gaat lopen. Het er allemaal nog beter uit gaat zien. Succes

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:12

Goed bezig steph. :D

Vandaag een yes momentje met Zorro. Gewoon fijn hals voor mij uit ondanks het terugzetten. Misschien kunnen we het dan toch leren. :Y)
Morgen lessen, alweer tijdje terug.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:14

mirjamalvaro schreef:
Goed bezig steph. :D

Vandaag een yes momentje met Zorro. Gewoon fijn hals voor mij uit ondanks het terugzetten. Misschien kunnen we het dan toch leren. :Y)
Morgen lessen, alweer tijdje terug.

Ah, hier hang je uit, Ik zat nog bij het topic op RT, maar dat is een beetje doodgebloed. Je filmpjes zien er echt goed uit, duidelijke vooruitgang bij jullie. Maar je ziet ook wel dat het nog even puzzelen is voor jullie allebei, maar dat komt ook weer goed.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:16

Haha ja wou tijdje terug daar weer wat neerzetten maar mocht niet meer van bokt. Was te lang niet gereageerd. _-:(
Dus nu weer beeldmateriaal verzamelen voor eventueel nieuw topic. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:26

mirjamalvaro schreef:
Haha ja wou tijdje terug daar weer wat neerzetten maar mocht niet meer van bokt. Was te lang niet gereageerd. _-:(
Dus nu weer beeldmateriaal verzamelen voor eventueel nieuw topic. :P

Suf is dat he, was een leuk topic.

Aan de betaalde online trainingen doe ik niet mee, maar ik keek wel de gratis 8-delige serie, maar die ligt al een tijdje heel erg stil. Jammer, want dat motiveert niet echt om naar de betaalde training te gaan. Maar gelukkig is het internet groot en kun je hier ook veel vandaan halen: https://video.dressagetodayonline.com/categories/ . En natuurlijk wehorse, zoals al eerder genoemd.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:30

Dat soort sites vind ik lastig omdat ik enkel nederlands kan verstaan (en dan nog niet iedereen) -O-

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, Mark0919, sterregoud, VogeltjeM en 53 bezoekers