Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:13

https://www.youtube.com/watch?v=qSHTSdq-C78

Volgens mij heb ik dit filmpje hier nog nooit neergezet. Hier heb ik op dit moment heel veel aan.
Toen ik geabonneerd was op Dressagetrainingonline heb ik het hele filmpje gezien en die was werkelijk fantastisch! Hij draafde eerst een beetje los, lichtrijdend. Leuk paard maar toen hij ging doorzitten...wauw wat een verschil. Ook in dit korte stukje vertelt hij al een paar hele waardevolle dingen waar je op moet letten. Wat bijvoorbeeld voor mij essentieel blijkt te zijn is dat ik voortdurend bezig blijf met dat ze zich niet verstrakt. Zodra ze dat doet is het onmogelijk om richting zo'n draf te komen. Dus ik ben nu bezig met absoluut recht in haar lijf proberen te laten lopen, zorgen dat haar kaken en dus haar lichaam los blijft laten, scherp aan mijn been en scherp aan mijn halve ophoudingen. Zodat ze losgelaten maar met inzet, recht onder me loopt. Dat is mijn streven dan hè, ik zeg niet dat het super lukt maar het gaat steeds beter en ik ben blij dat ik nu echt weet hoe ik er aan werken moet. Tenminste, dat denk ik dan hahaha. Gedurende heel het rijden let ik er op dat ze onder me blijft, een mooi ritme aanhoudt en dus niet onder me vandaan tankt. Ik let op het ritme, het zit als het waren in mijn hoofd, en ik let er op dat ik alles wat ik doe, met een ontspannen lichaam doe. Als ik van haar lossigheid wil, dan moet ik ook lossigheid in mij hebben.
Zo, ik dacht ik zet het eens voor mezelf op schrift, dan blijft het hopelijk langer in mijn systeem zitten, want ik neig vaak naar de dingen weer laten verslappen en vind ik vreselijk!
En hopelijk hebben jullie ook iets aan het filmpje.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:13

Sjolvir, ik zag je al eerder reageren over wel of niet starten. Rare vraag, maar hoe kom jij info het Z als je zelden officieel start?

Hier een filmpje van mijn rijerij, wel zo netjes als ik meelees

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:10

sorry dames, heb niet altijd tijd om al dat beeld materiaal rustig te bekijken en er een mening over te vormen.

Promiss: Dat verslappen is echt heel herkenbaar. En ik vind dat ook vreselijk. Ik wéét het, maar vergéét het soms.
Ik ben net weer begonnen met een schrijfblok waar ik dit soort dingen in wil noteren. Een soort dagboek waarin ik de :)* momenten in wil opschrijven in de hoop dat het langer blijft plakken.

Zo kwam ik er in een les bij een nieuw iemand ineens achter dat ik veel te veel zit te duwen op mijn jonkie. Zo suf want mijn andere paard was ook altijd heel traag op het been en daar ben ik er echt super scherp op geworden en doe ik dat helemaal niet. Stap ik daarna op die andere, heb ik ineens geheugenverlies...... Hoe suf.
Maar goed: nu ben ik mij er weer bewust van.....

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:43

Dat bijhouden van biekje lukt mij dus weer niet. Eerste week gaat dat nog goed, daarna stop ik er alweer mee. :=

Leuke combi Annette.

Ga zo die video eens bekijken promise.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:03

hihi dat heb ik ook. Maar wie niet waagt wie niet wint.....
Daarom noteer ik alleen nog mijn 'heldere momenten'. Dagelijks iets schrijven werkt echt niet. Alleen als het iets is wat mij echt bezig houd.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:32

Ik heb 2 jaar zo'n boekje bijgehouden. Achterin schreef ik alle dingen zoals dat de smid geweest was, welke supplementen ik gebruikte, hoeveel hooi ik ingekocht had etc. Dat was wel fijn. Over het rijden schreef ik elke avond in mijn bed. Maar daar keek ik eigenlijk nooit naar terug. Was gewoon teveel. Sinds de verhuizing heb ik het nooit meer opgepakt. De vaste routine was doorbroken.
Misschien werkt het idd beter als alleen af en toe schrijf. Dingen die ik niet moet vergeten. Ha het al wel ooit een keer gedaan maar verder nooit meer aan gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:28

Ik heb ook ooit eens een boekje bij gehouden over het rijden of de punten welke ik niet moest vergeten. Prompt vergeet ik dat in het boekje te kijken voor het rijden of ik vergeet het boekje zo wie zo mee te nemen :')
Wel hou ik bij welk voer ze krijgt, hoeveel en wanneer en hoe ze het er op doet. Idem dito met supplementen wat ik wel weer erg handig vind omdat ik lang niet alles kan onthouden na verloop van tijd.

Vandaag had ik even de tijd om weer te rijden en te filmen, niet dat het rijden zo spectaculair ging, maar wel een paar momenten weten te pakken waar mijn merrie in de galop aan de voorkant zo omhoog komt (springt). Tenminste zo voelt het en is ook te zien op het filmpje. Zou iemand van jullie met een scherpe kijk daarop eens willen zien en uitleggen aan mij wat ze nu precies doet? En is het iets wat ik uitbouw tot beter? Of is het een no-go :n

Ik heb er stukjes opstaan met haar gewone galop waarbij er momenten tussen zitten waar de galopsprongen aan de voorzijde meer opwaarts zijn. Voor een beter geoefend oog zal het vast opvallen. Ik word er zelf niet wijs uit namelijk. Zonder aanwezige instructie op het moment kom ik ook niks verder natuurlijk ;(

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:31

Leuk, ik wil wel kijken. Maar ik zie geen filmpje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:38

Ah, fijn Promisse!
Klopt dat je geen filmpje ziet, ik ben (mss wat té) voorzichtig met het plaatsen van filmpjes en foto's. Ik stuur je de link in pb :)
(zal hem eerst uploaden bij Youtube)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:35

Wil ook wel kijken, weet niet of je er wat aan hebt maar wil altijd proberen. :))

Oh men oefenwedstrijd ZZ-zwaar staat. 11 augustus dus eerst nog 2 maanden doortrainen.

Eliana gereden vandaag. Echt super fijne stukjen ertussen. Toen heel even stil gestaan om te overleggdn met moeders. Ging ze daarna weer gek doen. En opeens kats kreupel, huhhhhh. Afgestapt, afgezadeld en lekker laten rollen. Vervolgens laten draven, niets te zien. Snap er niets van. :?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:23

Ik zet hier wel neer wat algemeen is en wat voor jou specifiek is zet ik wel in een pb.
Leuk paard heb je hoor!

Wat er in het ideale geval hoort te gebeuren als hij zich vanuit de schoft optilt is het volgende: Het paard heeft veel voorwaartse drang maar die impuls is mooi opgesloten tussen been en hand van de ruiter. Dat betekend dat hij op de kleinste aanwijzing zijn impuls vergroot maar ook dat je deze impuls liefst op je zit reguleren kan. Dus dat je nog meer impuls op kan bouwen zonder dat zich dat vertaalt in voorwaarts gaan als je dat niet wilt. De impuls blijft als het ware opgesloten in het lichaam.
Daarvoor moet de bovenlijn van het paard, dus dat is van staart naar oren, een mooie boog zijn. Dus nergens een strakheid in het lichaam. Geen rug die zich strak maakt en hol wordt, geen hals die zijn uit deze mooie boog losbreekt en hoger gebracht wordt dan hoort bij de boog. Daarbij moet het paard zo recht mogelijk zijn zodat er zo min mogelijk van de impuls ontsnapt op plekken waar hij zich verbuigt. En dat komt heel nauw.
Als je hem op een goede manier in het front wil laten rijzen dan zal de achterhand zakken, meer onder het lichaam geplaatst worden en de rest van het lichaam zal zich meer naar boven oprichten. Daarbij moet de bovenlijn dus kloppend blijven. Een paard wat verder is, kan in dat werk zelfs zakken in de hals, terwijl hij toch de achterhand er onder doet en in zijn lichaam tot en met de schoft, rijst. Je snapt dat als je dat doet, de bovenlijn optimaal opgerekt wordt, dus dat kost kracht en lenigheid.
Dus, de voorwaarden nog een keer op een rij: impuls vanuit de ruiter, luisteren naar de ophoudingen ( liefst van het lichaam) en recht gerichtheid.
En hoe het moet worden: de bovenlijn moet één kloppend geheel zijn waarbij de achterhand onder de massa schuift waardoor de rest van het lichaam zich op kan richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:30

Nogmaals mijn dank Promisse! +:)+

@Mirjamalvaro, Zou ze zich met het gek doen wat verstapt hebben mss? Mijn merrie maakt bij tijd en wijle ook wat gekke sprongen (ze is nogal schrikkerig aangelegd) en verstapt haar daar soms wel eens bij. Het sukkeltje :')
Ik stuur ook jou een pb met de link. Ik ben ook wel benieuwd wat jij er uit haalt :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:06

We dachten misschien zichzelf aangetikt met gek doen. Naar we kobden niets vinden. Ze heeft nu iig 3 daagjes rust.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:55

als je niet weet of je paard toe is aan een bepaalde oefening, dan kan je de volgorde van de proeven aanhouden. Daar zit een hele mooie opbouw in.
En even in de gauwigheid opgezocht op you tube vond ik dit wel een aardig filmpje waarin hij oefeningen laat zien om je paard te helpen meer in balans te komen in de galop.
https://www.youtube.com/watch?v=aNh8KLnnRik

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:52

Ohh wat had ik een fijne dag gister ik moet het heel even delen. Ik weet niet wat het was misschien dat ik gewoon in een hele goede bui was ofzo of zij haha :P
Eerst overdag een fotoshoot met haar gedaan omdat ik haar precies 1 jaar heb, vond ik wel wat mooie fotos waard :D
Daarna savonds nog even gaan rijden. Ik stapte op, met lange teugel naar de bak, met lange teugel vervolgens de bak eerst een paar rondjes door(wat ik normaal te spannend vind omdat ze nog wel eens schrikt), maar ze liep super braaf rond.
Toen heel langzaam haar met mijn benen het contact laten opzoeken wat ze super braaf deed.
Voor het aandraven haar door me hand opzij te doen gevraagd om iets meer te dalen met haar hoofd waardoor ze bij het aandraven braaf stabiel bleef en niet omhoog schoot.
Toen tempowisselingen gedaan in draf ze reageerde echt zo goed meteen vanaf het begin al bizar gewoon.
Linksom in draf een beetje verzet in het begin maar toen met mijn been weer heel erg naar voren gereden en daarna op zit weer terug waardoor ze gewoon echt na een minuut alweer super braaf was.

Ik wist gewoon niet wat ik mee maakte haha zo goed gaat het bijna nooit meteen vanaf het begin, meestal pas na 15 a 20min.
Toen nog in galop geoefend met volte kleiner maken en groter maken met been waar ze ook erg haar best voor deed ook al vind ze het moeilijk. En nog een beetje wijken geoefend maargoed dat is gewoon nog een dingetje dat neem ik haar niet kwalijk haha.
En afgesloten met een oefening die straks bij de L1 gaat komen bij mijn volgende wedstrijd, op de X een kleine volte rechtsom en daarna linksom en dan rechtuit. Ze deed het zoo goed precies wat ik wou.

Dit lijkt overigens allemaal heel lang maar we waren misschien maar 30min bezig ze was gewoon zo braaf :D :D Happy happy happy :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:53

Wat fijn proven!!

Hier ging het vandaag juist helenaal niet haha. Of het nou door de wind kwam? Kreeg hem iig niet fijn door de kaak. Dus vooral maar galop meegepakt, dat vind die leuk. Wisselseries geoefend tit om de 2. Bij om de 2 raken we de kluts nog kwijt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:22

@Promisse, dat had ik zelf ook kunnen bedenken ja. Oefeningen uit de proeven. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :D Thnx voor de link overigens, ik zal hem op een beter tijdstip nogmaals bekijken. Prachtig dier trouwens welke hij daar rijdt <3

@ Proven02, en de hele dag een smile van oor tot oor welke niet weg te krijgen is :))

@Mirjamalvaro, die kluts idd, herkenbaar :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:39

:D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:52

Vandaag ging Zorro weer heerlijk gelukkig. Hij krijgt een veertje in draf, zooooo leuk. :):) :#

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:13

Super leuk! Samen dansen haha

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:59


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:59

Wel meegelezen op telefoon, niet gereageerd. Maar fijn te lezen dat veertje komt bij Zorro MAlv. Raar dat ze vreemd liep... Hopelijk 1 malige actie en niets mis.

Proven als het goed gaat is dat lang zat toch? Lekker dat het bij jou ook fijn gaat.

Annetje, leuke Fries! Wat betreft rijden, aanleuning is nog wel dingetje bij jullie en je paard doet dat wat veel Friezen graag doen, zich erachter verstoppen, best lastig dan neusje eruit te krijgen zonder racen en met mooie aanleuning. Pas op dat je hem niet weg laat rennen voor je aangallopppeerd. En probeer je benen stiller te houden en alleen been te geven als het echt moet, dat stiller zal wel lastig zijn, want je paard heeft niet zoveel lijf.

Ik ben blij met mijn 2 eigenheimers.. rij nu nog minder en moet het hebben van blijrijders. Maar laatst een keer geHepst en toen gebeurde er wonder Links en rechts vliegende in een keer! Wel heeeeeel groot, ahum.. en nniet meer herhaald, maar ook maar meteen gestopt na die van links naar rechts want die was me nog nooit gelukt op deze manier. Toobs gaat ook steeds fijner lopen <3 denk omdat ik nu ik steeds minder rij de km's die we maken extra wil doen laten gelden, dus moet het wel ergens toe leiden.

Oh, nog lollige uitspraak over Toobs… hij liep in les met bijrijder... zegt instr. hmm dacht welk paard is dat dan en keek nog eens en dacht, lijkt wel dikke zwarte worst.. Maar huh, het was Toobs :+ :D hij kan tikje lang worden ja.... En het is een Duitser, dus Bratwurst zijn nieuwe bijnaam???
Andere bijrijder ook op Toobs deed het echt heel netjes voor 2e x erop en zonder dat dat meisje paardrijden met paplepel in gegoten heeft gekregen. Oke zit nog werk zat aan, maar vond het best aardig, hoe ze hem door de baan kreeg, vandaag met Heps was ze duidelijk de besturing beetje kwijt, maar ach, komt wel weer goed. (hoorde instr. brullen, volgende week zonder beugels, wens haar bij deze vast sterkte :') 8-) )


Geen bal met dressuur te maken, maar heerlijk dat je dan niet meteen met paard en al in de sloot ligt..

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:00

Goed gezien sjolvir! Van echte aanleuning is bij ons nog maar af en toe sprake. Twee maanden terug ging ze nog met dr kop in de lucht door de dressuurbaan. Ik ben al blij met alles wat ze nageeft tijdens de proef. Net zo met het inbuigen trouwens, ook dat doet ze pas echt de laatste tijd. Voorheen moest ik elke keer eerst een volte rijden voordat ik stelling had, van echte buiging is nog geen sprake.
Ze gaat inderdaad ook makkelijk diep en dat is helaas erg slecht met been op te lossen, omdat ze juist graag aan het rennen gaat met haar kin op de borst. Ik maak met mijn buitenhand altijd een ophouding en geef zoveel mogelijk been, maar het lukt lang niet altijd om haar meteen uit dat diepe te krijgen.
Die benen klopt ook en dan zijn ze hier in de proef nog echt stil! Ik vind het soms zo ontzettend lastig om op de fries mijn balans te houden.
Leuk dat je het filmpje zo goed bekeken hebt!! Als je tips hebt, die zijn altijd welkom hoor.

Oh en edit: die galop, dat lukt me gewoon echt niet. Hoe vaak ik ook aan galoppeer, het is elke keer op goed geluk. De ene keer rent ze eerst weg, dan spring ze weer veel te groot aan, de keer erna doet ze het perfect en weer een andere keer springt ze gewoon niet aan.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:42

@Annetje: beter om geen ophoudingen te geven als paarden te diep lopen, maar juist een zacht en zo stil mogelijk contact houden op twee teugels, in tact (actief tempo). Steeds je paard uitnodigen om aanleuning te nemen door op een moment dat er een goeie tact is je hand iets naar voren te doen heel rustig om het uit te nodigen je hand daar te volgen en dan belonen met de stem. Stil zitten en niet steeds drijven, je paard moet gewoon op een stil been blijven lopen. Hoe stiller je kan zitten, hoe stiller je hand en hoe beter de balans en de tact en ook de aanleuning. Hoop dat je hier wat mee kan.

Ophouding maak je als je paard terug op het achterbeen moet, omdat het op de voorhand valt en sterk wordt (dus niet meer nageeflijk is), of voordat je een oefening in rijdt, waarbij je enige verzameling nodig hebt. Maar dan moet je wel eerst aanleuning hebben. :-)

Zolang je paard geen aanleuning neemt, is de balans meestal ook niet goed genoeg om een correcte overgang te rijden naar bijvoorbeeld galop en is het vaak in galop vallen, rennen of springen met een hupje. Probeer alleen aan te galopperen als je aanleuning hebt op een rustige hulp.

Succes!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:07

Lante: leuk stukje. Ook over dat hoge hooinet.
En dan denk ik ineens: ook dat is eigenlijk heel normaal/natuurlijk. In hun natuurlijk leefomgeving zullen ze vaak toch even aan een struik of boom knagen. Doen ze hier overigens ook wel eens. Alleen zijn die struiken er niet perse voor geschikt.
Aardig idee om eens mee t nemen wel......